Sportowa wersja A3 została zaprezentowana w 2016 roku i rozpoczęła sprzedaż w 2017. Model S3 zyskał te same wizualne ulepszenia co A3, które również zadebiutowało w tym samym roku, takie jak nowe reflektory LED w technologii matrix, nowy, bardziej agresywny przedni grill, nowe felgi, nowe tylne światła LED, nowy tylny zderzak oraz zmienione końcówki wydechu.
S3 nie różniło się znacząco od A3 pod względem designu, oferując jedynie lepsze felgi oraz charakterystyczne logo S.
Wnętrze S3 było w zasadzie takie samo jak w A3, jednak można je było wyposażyć w luksusowe fotele sportowe, które zapewniały doskonałe wsparcie i były pokryte wysokiej jakości skórą.
Model z 2017 roku dysponował mocą 292 KM, generowaną przez silnik o pojemności 2 litrów, współpracujący z 6-biegową dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów, znaną również z Golfa R.
S3 korzystało z systemu Quattro, a użytkownicy mogli dodatkowo zainstalować magnetyczne amortyzatory, które zapewniały stabilność pojazdu w zakrętach i ogólnie poprawiały komfort jazdy.
Nowe S3 wprowadziło Audi Virtual Cockpit, który był bardzo konfigurowalny i pomagał kierowcy, wyświetlając pełną nawigację lub inne ważne informacje, takie jak data, temperatura, lista ostatnich połączeń itp.
W lepiej wyposażonej wersji S3 można było nabyć w cenie około 51 000 dolarów.
S3 było doskonałym wyborem dla osób, które pragnęły ukrytej mocy w mniejszym sedanie.
Udany model Audi stał się jeszcze bardziej atrakcyjny: Audi A3 zbliża się do linii startu z nowymi systemami wspomagania kierowcy, silnikami oraz nowo zaprojektowanymi reflektorami i lampami tylnymi. Na pokładzie znajduje się także innowacyjny koncept obsługi i wyświetlania – Audi virtual cockpit. Nowe A3 dostępne jest w wersji trzydrzwiowej oraz jako Sportback, sedan i kabriolet. Sportowa wersja Audi S3 wprowadza liczne innowacje i jeszcze bardziej zwiększa swoje dynamiczne osiągi. Seria A3 oferuje najbardziej wszechstronną linię systemów napędowych w segmencie kompaktów, w tym Audi A3 Sportback e-tron i Audi A3 Sportback g-tron.
Systemy wspomagania kierowcy z kategorii Audi full-size
Dzięki licznym systemom wspomagania kierowcy nowe Audi A3 podnosi poprzeczkę w segmencie premium kompaktów. Dalszy rozwój Audi active lane assist oraz Audi pre sense front, w tym prognozowane zabezpieczenie przed pieszymi, sprawia, że jazda po mieście i na wsi jest jeszcze bezpieczniejsza.
Nowością w segmencie jest asystent w korkach, który współpracuje z adaptacyjnym tempomatem Audi (ACC) i jego funkcją Stop&Go. Opcjonalny system utrzymuje pojazd w bezpiecznej odległości od samochodu z przodu, a w połączeniu z S tronic automatycznie uruchamia pojazd po krótkim postoju. W wolnym ruchu, przy prędkości do 65 km/h (40.4 mph) asystent w korkach krótko przejmuje kierowanie na dobrze przygotowanych drogach. Kolejną nowością w rodzinie A3 jest opcjonalny Emergency Assist. System ten inicjuje hamowanie do bezpiecznego zatrzymania, jeśli pomimo ostrzeżeń nie zostanie wykryta aktywność kierowcy. Nowy asystent ruchu poprzecznego ostrzega kierowcę o ruchu poprzecznym podczas powolnego wycofywania się z parkingu prostopadłego.
Obsługa & wyświetlacze, infotainment i Audi connect
Najważniejszym elementem wnętrza nowego Audi A3 jest Audi virtual cockpit. Ten innowacyjny koncept obsługi jest dostępny po raz pierwszy w klasie kompaktowej. Audi virtual cockpit wyświetla najważniejsze informacje związane z jazdą w wysokiej rozdzielczości na wyświetlaczu TFT o przekątnej 12,3 cala. Kierowca może przełączać się między dwoma widokami, naciskając przycisk „Widok” na wielofunkcyjnym kole kierownicy. W trybie klasycznym wskaźniki pojawiają się tak dużymi, jak zwykłe analogowe wyświetlacze.
W trybie infotainment dominuje z kolei centralne okno, które daje więcej miejsca na mapę nawigacyjną lub wyświetla listy dla telefonu, radia i audio. Obrotomierz i prędkościomierz pojawiają się jako małe, okrągłe zegary.
Struktura menu w systemie MMI została przeprojektowana. Obsługa z płaskimi hierarchiami opiera się na smartfonach. Serce terminala MMI stanowi okrągły przycisk obrotowy/naciskowy, którego pierścień w najwyższej wersji podświetlany jest na biało. Na jego powierzchni znajduje się dotykowy panel do wprowadzania znaków oraz do gestów wielopalcowych, co umożliwia kierowcy powiększanie mapy. Powyżej i obok kontrolera obrotowego znajdują się przełączniki i przyciski, za pomocą których kierowca może nawigować w nowo zaprojektowanej strukturze menu. Udoskonalone sterowanie głosowe dla nawigacji, radia, multimediów i telefonu rozumie teraz także wiele fraz z codziennego języka.
W infotainment nowe Audi A3 ponownie ustala nowe standardy. MMI radio plus z elektrycznie rozwijanym monitorem o przekątnej 7 cali to wyposażenie standardowe. Opcjonalnie dostępne są MMI navigation i MMI navigation plus z MMI touch w połączeniu z modułem Audi connect, wprowadzającym wiele funkcji online do samochodu. Obejmują one między innymi nawigację przy użyciu Google Earth i Google Street View, informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz praktyczne informacje o parkingu, miejscach docelowych, wiadomościach czy pogodzie. Informacje są przesyłane za pomocą superszybkiego standardu LTE. Wymagany abonament na usługi danych jest wliczony, dzięki zainstalowanej karcie SIM Audi connect w samochodzie. Klient otrzymuje tę wbudowaną kartę SIM (e-SIM) w połączeniu z Audi connect w Europie, co pozwala na roaming w większości krajów europejskich. Niezależnie od zintegrowanych usług Audi connect, pakiety danych do indywidualnego użytku internetowego mogą być również zamawiane przez hotspot Wi-Fi.
Darmowa aplikacja Audi MMI connect umożliwia korzystanie z innych usług, takich jak strumieniowe przesyłanie mediów online i transfer kalendarza z smartfona do MMI. A3 e-tron oferuje także usługi do programowania ładowania i czasu wyjazdu oraz do klimatyzacji.
Telefony komórkowe z systemami operacyjnymi iOS i Android są łączone z samochodem za pomocą interfejsu Audi smartphone. Audi phone box w centralnej konsoli wykorzystuje technologię bliskiego zasięgu do łączenia smartfonów bezprzewodowo z anteną pojazdu i umożliwia ładowanie indukcyjne.
Nowo zaprojektowane linie wyposażeniowe
Choć wymiary zostały tylko nieznacznie zmienione – 4,24 metra długości przy rozstawie osi wynoszącym 2,60 metra – nowe Audi A3 wydaje się jeszcze bardziej sportowe i ekspresyjne niż kiedykolwiek. Jego kratka Singleframe ma ostrzejsze kontury i jest szersza. Reflektory są płaskie, z wyraźnymi zewnętrznymi konturami.
Tył akcentuje szerokość nowego A3 – dzięki poziomym grafikom podświetlającym lamp tylnych i krawędziom oddzielającym nadwozie od nowo zaprojektowanego dyfuzora. Paleta kolorów została rozszerzona. Dostępnych jest dwanaście kolorów lakierów, w tym pięć nowych: Ara blue, Cosmic blue, Nano gray, Tango red i Vegas yellow. Lakier Daytona gray pearl effect zarezerwowany jest dla pakietu zewnętrznego S line.
Nowością w A3 są modułowo zaprojektowane linie wyposażeniowe. Dają one klientowi jeszcze większą swobodę wyboru, a po raz pierwszy wpływają także na detale zewnętrzne. Oprócz modeli podstawowych w przyszłości dostępne będą dwie linie: sportowa i designerska, z opcjonalnym pakietem sportowym S line i sprzętem w wersji design.
Znacznie zaktualizowana: oferta silników
Oferta silników dla Audi A3 obejmuje sześć jednostek napędowych (trzy benzynowe i trzy diesla). Ich moc waha się od 81 kW (110 hp) do 140 kW (190 hp). Wszystkie modele A3 spełniają normę EU6.
Z silnikiem 1.0 TFSI Audi oferuje po raz pierwszy model z trzema cylindrami w serii Audi A3. Ta kompaktowa jednostka osiąga moc 85 kW (115 hp) i generuje moment obrotowy 200 Nm (147.5 lb-ft) przy 2000 do 3500 obrotów na minutę. Nowy silnik benzynowy na poziomie podstawowym jest wydajny, nie rezygnując przy tym z przyjemności z jazdy.
Silnik 1.4 TFSI COD ultra charakteryzuje się technologią efektywności cylinder-on-demand, która wyłącza dwa cylindry, gdy odpowiadająca moc nie jest wymagana. Silnik o pojemności 1,395 ccm osiąga moc 110 kW (150 hp) i rozwija moment obrotowy 250 Nm (184.4 lb-ft).
Technologiczną nowością jest całkowicie nowy silnik 2.0 TFSI z innowacyjnym procesem spalania. Posiadając pojemność 1,984 ccm, generuje 140 kW (190 hp) i dostarcza 320 Nm (236.0 lb-ft) momentu obrotowego przy 1500 do 4200 obrotów na minutę.
Audi oferuje silnik czterocylindrowy TDI o pojemności 1,968 ccm w dwóch wersjach mocy w nowym A3. Silnik 2.0 TDI dostępny jest opcjonalnie z mocą 110 kW (150 hp) i momentem obrotowym 340 Nm (250.8 lb-ft) przy 1750 do 3000 obrotów na minutę – wkrótce dostępny będzie z mocą 135 kW (184 hp) i momentem obrotowym 380 Nm (280.3 lb-ft) przy 1750 do 3000 obrotów na minutę.
Nowym silnikiem w klasie diesla jest 1.6 TDI o mocy 81 kW (110 hp). Jest dostępny w połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną lub siedmiobiegową automatyczną skrzynią S tronic.
Do silników 2.0 TFSI dołącza całkowicie nowa, siedmiobiegowa skrzynia S tronic z mokrym sprzęgłem. Zastępuje dotychczasową sześciobiegową skrzynię z suchym sprzęgłem. Nowe Audi A3 przekazuje moc silnika na przednie koła standardowo. Dla wersji z silnikiem benzynowym dostępny jest napęd na wszystkie koła quattro dla 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 hp).
Zawieszenie nowego Audi A3 imponuje zrównoważonym i sportowym strojem. Przy opcjonalnym zawieszeniu sportowym nadwozie jest obniżone o 15 milimetrów (0.6 in), a przy zawieszeniu sportowym S line o 25 milimetrów (1.0 in). Elektryczne wspomaganie kierownicy jest czułe i wydajne w działaniu. Na życzenie Audi oferuje również elektryczny system kierowniczy progresywny, standardowo dostępny w serii Audi S3.
Nowe Audi A3 standardowo wyposażone jest w 16-calowe koła, a w liniach wyposażeniowych design i sport dostępne są 17-calowe. Szeroka gama opcji z 17-, 18- i 19-calowymi kołami obejmuje nowe wzornictwo. Asortyment opon także został zaktualizowany, oferując teraz lepsze osiągi przy zoptymalizowanym oporze toczenia.
Po raz pierwszy w segmencie: reflektory Matrix LED
Reflektory Audi A3 charakteryzują się wyrazistym i nowym wyglądem z postrzępionymi dolnymi krawędziami. Reflektory Xenon plus są standardem; opcjonalnie Audi oferuje reflektory LED oraz po raz pierwszy reflektory Matrix LED.
Konsekwentna lekka konstrukcja pozwoliła zredukować masę własną Audi A3 z silnikiem 1.0 TFSI do zaledwie 1150 kg (2535.3 lb) – najlżejszego w swoim segmencie. Nadwozie nowego Audi A3 jest w dużym stopniu odporne na dachowanie i sztywne. Szyba przednia z izolacją akustyczną to wyposażenie standardowe.
Wnętrze zapewnia wysoką jakość typową dla Audi. Nowo zaprojektowane trójramienne koło kierownicy jest w opcji podgrzewane. Dla większego komfortu podczas długich podróży Audi oferuje fotel kierowcy z funkcją masażu w nowym A3.
W drodze ku zrównoważonemu rozwojowi: nowe Audi A3 Sportback e-tron
Wersja hybrydowa typu plug-in, Audi A3 Sportback e-tron, łączy silnik 1.4 TFSI, który osiąga moc 110 kW (150 hp) i dostarcza 250 Nm (184.4 lb-ft) momentu obrotowego, z silnikiem elektrycznym generującym 75 kW i 330 Nm (243.4 lb-ft). Całkowita moc systemu wynosząca 150 kW (204 hp) zapewnia sportowe osiągi.
Pełne naładowanie akumulatora litowo-jonowego (8.8 kWh) z zasilania trójfazowego 380 V zajmuje nieco ponad dwie godziny.
Nowe Audi A3 Sportback g-tron
Audi oferuje jeszcze jedną alternatywę napędową z A3 Sportback g-tron: pięciodrzwiowy model kompaktowy może używać neutralnie w klimacie produkowanego Audi e-gazu jako paliwa, oprócz gazu ziemnego pochodzenia kopalnego.
Wyposażony w silnik 1.4 TFSI o mocy 81 kW (110 hp), A3 Sportback g-tron wyznacza standardy pod względem efektywności i oszczędności. Koszty paliwa dla klienta wynoszą około 4 EUR na 100 kilometrów (62.1 mi). Dzięki konfiguracji silnika czterocylindrowego do paliw dwuwartościowych jego zasięg wynosi ponad 400 km (248.5 mi) w NEDC przy zasilaniu gazem ziemnym. Przy zasilaniu benzyną zasięg jazdy można wydłużyć o dodatkowe 900 km (559.2 mi).
Więcej mocy: nowe Audi S3
7 kW (10 hp) więcej mocy oraz, w połączeniu z S tronic, 20 Nm (14.8 lb-ft) wyższego momentu obrotowego – Audi zapewnia lepsze osiągi w Audi S3. Ponadto inżynierowie Audi zintegrowali kontrolę specyficzną dla S3 dla systemu elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC) oraz sprzęgła wielopłytkowego. Efekt: jeszcze większa dynamika jazdy, przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo.
Silnik 2.0 TFSI osiąga teraz moc 228 kW (310 hp) i w połączeniu z S tronic dostarcza 400 Nm (295.0 lb-ft) w szerokim zakresie od 2000 do 5400 obrotów na minutę. Sportback S3, sedan S3 i kabriolet S3 również korzystają z wielu nowych funkcji.