Wersja kombi S4 TDI opiera się na tej samej platformie technicznej co jej sedanowa siostra. Silnik V6 o pojemności 3,0 litra jest identyczny, oferując 347 KM i 700 Nm (516 lb-ft) momentu obrotowego. Skrzynia biegów to ta sama ośmiobiegowa Tiptronic, która korzysta z normalnego konwertera momentu obrotowego, a nie z technologii podwójnego sprzęgła, znanej z innych skrzyń DSG. Sportowy centralny dyferencjał jest typu samoblokującego i ma możliwość rozdzielania momentu obrotowego pomiędzy przednie a tylne koła, jednak najczęściej kieruje go na przednie koła.
Wnętrze kombi zaprojektowano z myślą o potrzebach rodzin. Fotele przednie to typ kubełkowy, natomiast tylna kanapa jest prawie całkowicie płaska. Sedan S4 oferuje więcej miejsca na głowę dla pasażerów tylnych siedzeń. Bagażnik ma pojemność tylko 420 litrów (14,8 cu-ft), ale po złożeniu tylnych siedzeń może osiągnąć nawet 1435 litrów (50,6 cu-ft).
System Audi MMI ma ten sam duży wyświetlacz na środku deski rozdzielczej. Wspiera Android Auto i Apple CarPlay, a dostęp do niego możliwy jest zarówno przez ekran dotykowy.
Od zewnątrz S4 można łatwo rozpoznać po strukturze przedniego grilla w kształcie plastra miodu, otoczonego chromowaną linią. Reflektory są standardowo wyposażone w oświetlenie LED. Dla S4 Audi oferuje standardowe 18-calowe koła z oponami 245/40. Klienci mogą również wybrać 19-calowe koła z oponami serii 255/35.
Osiągi tego silnika wysokoprężnego są bardzo dobre, przyspieszenie 0-100 km/h (62 mph) zajmuje 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h (155 mph).
Od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,7 sekundy i zużycie paliwa poniżej 7,4 litra na 100 km – nowy Audi S4 oraz Audi S4 Avant wkraczają na szczyt konkurencji dzięki swojej mocnej wydajności i wzorcowej efektywności. Nowo opracowany silnik turbo V6 generuje moc 260 kW (354 KM). Nowe rozwiązania w systemach łączności i asystencji dopełniają jego funkcje. Audi przenosi wiele technologii z segmentu pełnowymiarowego do klasy średniej.
Lekki i mocny: 3.0 TFSI
Serce dwóch nowych modeli S Audi to nowo zaprojektowany silnik 3.0 TFSI. Silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką generuje moc 260 kW (354 KM) i moment obrotowy wynoszący 500 Nm od 1 370 do 4 500 obr/min. W porównaniu do poprzedniego modelu, przewyższa go pod względem mocy i momentu obrotowego, jednocześnie osiągając znacznie niższe wartości w zakresie wagi i zużycia paliwa.
Silnik turbo V6 przyspiesza Audi S4 od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy, osiągając elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h. Standardowy sprint w Audi S4 Avant trwa o dwie dziesiąte sekundy dłużej. W cyklu NEDC, sedan S4 zużywa zaledwie 7,4 litra paliwa na 100 km, co odpowiada mniej niż 170 gramom CO2 na kilometr. Audi S4 Avant zużywa poniżej 7,5 litra paliwa na 100 km, co odpowiada 175 gramom CO2 na kilometr.
Sportowe i stabilne: prowadzenie
W nowych modelach S4 zastosowano szybko zmieniającą bieg ośmiobiegową skrzynię tiptronic, która zarządza przenoszeniem mocy. Niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, a wyższe długie, co pozwala zmniejszyć obroty silnika i zużycie paliwa. Gdy kierowca zwalnia pedał gazu przy prędkości między 55 a 160 km/h, automatyczna skrzynia biegów przełącza się na efektywny tryb swobodnego toczenia.
Stały napęd na cztery koła quattro w znacznym stopniu przyczynia się do sportowego prowadzenia modeli S4 i S4 Avant. W normalnej jeździe rozdziela siły silnika z delikatnym naciskiem na tylne koła – w razie potrzeby większość sił może być kierowana na oś z lepszą przyczepnością.
Wektorowanie momentu obrotowego optymalizuje prowadzenie i stabilność podczas szybkiego pokonywania zakrętów przy minimalnych interwencjach hamulca. Opcjonalny dyferencjał sportowy aktywnie rozdziela moment obrotowy między tylne koła.
Zawieszenie pięciowahaczowe z przodu i z tyłu zapewnia znaczny komfort przy wyraźnie sportowej reakcji. Alternatywą dla układu kierowniczego elektrycznego jest dynamiczne wspomaganie, które zmienia przełożenie w zależności od prędkości jazdy. Standardowe felgi mają średnicę 18 cali z oponami 245/40. Audi Sport oferuje również felgi 19-calowe. Z przodu znajdują się wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe o średnicy 350 mm, które są zaciskane przez czarne (lub opcjonalnie czerwone) sześciotłokowe stałe zaciski z logo S.
Standardowe sportowe zawieszenie S obniża wysokość nadwozia o 23 mm w porównaniu do podstawowego modelu A4. Taka sama wysokość dotyczy opcjonalnego zawieszenia z kontrolą tłumienia. System zarządzania Audi drive select integruje tzw. amortyzatory CDC (ciągła kontrola tłumienia) z silnikiem, układem kierowniczym, tiptronic i opcjonalnym dyferencjałem sportowym. Umożliwia to kierowcy kontrolowanie charakterystyki silnika i zawieszenia w różnych trybach.
Wygodne i przestronne: wnętrze
Nowe Audi S4 i S4 Avant pomieszczą wygodnie pięć osób. Poziome linie deski rozdzielczej z szerokim paskiem nawiewów tworzą wrażenie przestronności. Sedan S4 oferuje 480 litrów pojemności bagażowej, a Audi S4 Avant od 505 do 1 510 litrów w zależności od pozycji tylnych oparć siedzeń.
Opcjonalne sportowe fotele S mają zintegrowane zagłówki, regulowane boczne podparcia oraz funkcję pneumatycznego masażu. Standardowe wykończenie siedzeń wykonane jest z wysokiej jakości skóry Nappa w kolorach czarnym, szarym rotorowym lub czerwonym magma, z diamentowym wzorem, kontrastowymi szwami i logo S. Wnętrze dominuje kolor czarny, które kontrastuje z matowymi wstawkami aluminiowymi.
Nowym wyróżniającym się elementem jest opcjonalny wirtualny kokpit Audi, który wyświetla wszystkie kluczowe informacje w formie cyfrowej i szczegółowej grafiki na ekranie 12,3 cala. Widoki dostępne dla kierowcy obejmują tryb sportowy koncentrujący się na obrotomierzu. W nowym systemie operacyjnym MMI struktura menu jest zbliżona do tej w dzisiejszych smartfonach, w tym inteligentne wyszukiwanie pełnotekstowe. System sugeruje różne wyniki wyszukiwania po wpisaniu zaledwie kilku liter. Dodatkowo, obsługa użytkownika jest możliwa z kierownicy wielofunkcyjnej lub przy użyciu naturalnej komendy głosowej.
Nowoczesne: infotainment i Audi connect
Infotainment w nowych modelach S serii A4 jest na najwyższym poziomie. MMI navigation plus z MMI touch i 8,3-calowym monitorem to szczyt oferty infotainment. MMI touch ma panel dotykowy do powiększania, przewijania i wprowadzania znaków. System integruje komponent sprzętowy Audi connect, który łączy nowe modele S4 z internetem za pośrednictwem LTE. Pasażerowie mogą korzystać z własnych urządzeń mobilnych do surfowania po sieci, wysyłania wiadomości tekstowych lub e-maili dzięki zintegrowanemu hotspotowi Wi-Fi. Kierowca ma dostęp do bogatej gamy usług online oferowanych przez Audi connect. Funkcje można łatwo kontrolować za pomocą aplikacji MMI connect na smartfonie. Klient może zablokować lub odblokować drzwi samochodu, obsługiwać opcjonalne ogrzewanie postojowe lub znaleźć lokalizację zaparkowanego samochodu. Nowa usługa kalendarza przenosi kalendarz smartfona do samochodu.
Audi phone box, kolejna opcjonalna funkcja, łączy smartfony z anteną pokładową za pomocą sprzężenia bliskiego pola i jednocześnie ładuje je indykcyjnie zgodnie ze standardem Qi. Tablet Audi służy jako elastyczne urządzenie do rozrywki tylnych siedzeń. Dla najbardziej wymagających entuzjastów hi-fi dostępny jest system dźwiękowy Bang & Olufsen z nowym dźwiękiem 3D. Interfejs smartfonowy Audi wprowadza Apple Car Play i Android Auto do samochodu. Jeśli klient podłączy smartfon z systemem iOS lub Android do portu USB, zawartość smartfona, taka jak nawigacja, telefon, muzyka oraz wybrane aplikacje innych firm, są dostępne w osobnym menu MMI. Można je wygodnie kontrolować za pomocą MMI lub polecenia głosowego. Audi zaprojektowało obie aplikacje specjalnie do użytku w samochodzie. Główne treści obejmują muzykę online z dostępem do bogatego zbioru muzyki z Google Play Music i iTunes. Dostępne są także funkcje nawigacyjne oraz powiadomienia o planach. W przyszłości zakres funkcji będzie stale rozszerzany za pośrednictwem aplikacji innych firm, takich jak Pandora, Spotify i WhatsApp.
Wiodąca rola: systemy wspomagania kierowcy
Nowe Audi S4 i S4 Avant znajdują się na czołowej pozycji w swojej klasie, oferując szeroki wachlarz systemów wspomagających kierowcę. Systemy pochodzą z segmentu pełnowymiarowego; ich inteligentna współpraca oznacza kolejny krok w kierunku jazdy autonomicznej.
Asystent efektywności przewidujący pomaga kierowcy oszczędzać paliwo. Adaptacyjny tempomat utrzymuje określoną odległość od pojazdu z przodu. Kierowca może ustawić tę odległość oraz dynamikę kontroli w kilku etapach. Funkcja Stop&Go hamuje samochód do całkowitego zatrzymania i pozwala mu automatycznie ruszyć ponownie na żądanie kierowcy. W zakresie prędkości od 0 do 65 km/h asystent w korkach – kolejna funkcja ACC – może także przejąć kierowanie na dobrze utrzymanych drogach, o ile ruch odbywa się powoli. Asystent do wykrywania ruchu poprzecznego z tyłu, ostrzeżenie o wyjeździe, asystent skrętu, asystent unikania przeszkód oraz systemy Audi pre sense dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo.
Sportowa dyskrecja: design zewnętrzny
Wygląd nowych modeli S4 jest sportowy, ale nie ostentacyjny. Zderzak, wloty powietrza i progi mają wyraźne kontury. Wiele elementów dodatkowych jest malowanych w matowych odcieniach szarości. Aluminiowe wstawki podkreślają jego design. Osłony lusterka zewnętrznego mają aluminiowy wygląd. Tylny zderzak integruje czarną kratkę, aluminiowy dyfuzor i cztery końcówki wydechu.
Inteligentne połączenie materiałów sprawia, że nadwozie jest bardzo sztywne, bezpieczne i lekkie. Nowy sedan S4 z standardowym napędem quattro waży zaledwie 1 630 kg, podczas gdy nowy Audi S4 Avant waży 1 675 kg – o 75 kg mniej niż modele poprzednie.
Obszerne: wyposażenie
Nowe modele S4 od Audi zadebiutują na rynku europejskim latem 2016 roku. Ich bogate standardowe wyposażenie obejmuje reflektory LED, tylne światła LED z dynamiczną sygnalizacją, 18-calowe felgi o specyficznym dla S wzornictwie, przednie sportowe fotele wykończone w kombinacji Alcantary i skóry oraz sportową kierownicę z trzema ramionami z funkcją wielofunkcyjną.
Audi S4 Avant dodatkowo oferuje elektryczny napęd klapy bagażnika i osłonę bagażnika. Audi może dostarczać opcjonalne zaawansowane technologie, takie jak sterowanie czujnikami dla bagażnika, wyświetlacz head-up oraz reflektory Audi Matrix LED. Te ostatnie kontrolują snop światła w tak precyzyjny sposób, że nadjeżdżający pojazdy nie doświadczają oślepienia. Nową funkcją jest również zredukowane oślepienie reflektorami przy znakach drogowych. Gdy światło pada na bardzo odbijający znak drogowy, jest przyciemniane o około jedną trzecią w tym obszarze.