Świat odwraca się od silników wysokoprężnych, ale Audi upiera się, że turbodiesle nie umarły. Najlepszym przykładem jest najnowsze Audi S4, które opiera się na modelu A4.
To najsilniejsza wersja silnika wysokoprężnego zamontowanego w A4. Silnik to wysoko strojony 3,0-litrowy V6, który można znaleźć także w dużym SUV-ie Q7. Dzięki podwójnemu doładowaniu i elektrycznemu sprężarkowi, jednostka ta generuje 347 KM i 700 Nm momentu obrotowego. Emisje są obniżane dzięki systemowi mild-hybrid o napięciu 48V, który gromadzi energię w baterii umieszczonej w podłodze i wykorzystuje ją w razie potrzeby. Funkcja start/stop korzysta z rozrusznika/generatora napędzanego paskiem.
Napęd realizowany jest za pomocą 8-biegowej skrzyni biegów Tiptronic, a moment obrotowy trafia do samoblokującego się centralnego dyferencjału, w odróżnieniu od innych wersji quattro z A4, które korzystają z jednostki sterowanej elektronicznie. Sportowy dyferencjał dostępny jest jako opcja. Jeśli chodzi o osiągi, S4 TDI przyspiesza do 100 km/h (62 mph) w 4,8 sekundy.
W kabinie znajdzie się wystarczająco miejsca dla pięciu osób, ponieważ jedynie przednie siedzenia mają formę kubełków. System MMI w Audi ma ten sam duży wyświetlacz na środku deski rozdzielczej. Obsługuje Android Auto i Apple CarPlay i można go używać za pomocą ekranu dotykowego.
Na zewnątrz S4 można łatwo rozpoznać po strukturze przedniego grilla w kształcie plastra miodu, otoczonej chromowaną linią. Reflektory to standardowe diody LED. Dla S4 Audi oferuje standardowe 18-calowe felgi z oponami 245/40. Klienci mogą wybierać także 19-calowe felgi z oponami serii 255/35.
Po raz pierwszy oba modele S z rodziny A4 korzystają z silnika wysokoprężnego V6 – Audi S4 Sedan TDI oraz S4 Avant TDI. Silnik 3.0 TDI generuje moc 255 kW (347 KM) i moment obrotowy wynoszący aż 700 Nm (516,3 lb-ft). System łagodnej hybrydy oparty na nowym 48-woltowym głównym systemie elektrycznym zwiększa efektywność, podczas gdy elektryczny kompresor (EPC) zapewnia mocny start. Ta kombinacja mocy, momentu obrotowego, efektywności i reaktywności jest unikalna w tym segmencie.
Silnik 3.0 TDI: potężny moment obrotowy
Silnik 3.0 TDI, najsilniejsza konfiguracja w serii silników wysokoprężnych V6 Audi, łączy w sobie mocne osiągi z wysoką efektywnością. Jego moc wynosi 255 kW (347 KM), a moment obrotowy w zakresie od 2,500 do 3,100 obr./min to 700 Nm (516,3 lb-ft). Silnik V6 przyspiesza Audi S4 Sedan TDI z miejsca do 100 km/h (62,1 mph) w 4,8 sekundy, w przypadku Audi S4 Avant TDI jest to 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155,3 mph).
Napęd modeli S TDI integruje EPC oraz technologię łagodnej hybrydy (MHEV). Oba systemy są osadzone w standardowym 48-woltowym głównym systemie elektrycznym. Po raz pierwszy w S4 TDI zastosowano mocny 48-woltowy starter alternatora, który jest sercem systemu łagodnej hybrydy, z maksymalną mocą odzysku podczas hamowania wynoszącą do 8 kW. Przetwornik DC/DC przekształca to napięcie na potrzeby komponentów w sieci 12-woltowej. Dodatkowa, kompaktowa, chłodzona powietrzem bateria litowo-jonowa o pojemności 0,5 kWh, zainstalowana pod podłogą bagażnika, służy jako centrum energetyczne.
EPC: szybkie wsparcie dla turbosprężarki
Elektryczny kompresor jest zainstalowany w obejściu położonym tuż za intercoolerem, blisko silnika. Jeśli zapotrzebowanie na moc ze strony kierowcy jest wysokie, ale dostępna energia w strumieniu spalin jest niska, zawór obejściowy zamyka się i kieruje powietrze dolotowe do EPC, które wykonuje drugi etap sprężania. Przy mocy do 7 kW, kompaktowy silnik elektryczny przyspiesza wirnik kompresora do 65,000 obr./min w około 300 milisekund.
Dzięki wsparciu EPC moc silnika 3.0 TDI jest dostępna natychmiast, gdy tylko kierowca jej potrzebuje. EPC eliminuje jakiekolwiek opóźnienia turbosprężarki, co umożliwia błyskawiczną reakcję w każdej sytuacji drogowej, zarówno podczas wyprzedzania, jak i przyspieszania po zakręcie. Podczas spokojnej jazdy technologia zapewnia silny moment obrotowy na dolnym końcu zakresu obrotów, co oznacza, że wymiana biegów jest rzadsza. Z miejsca oba modele S szybko przesuwają się o kilka metrów przed porównywalnymi pojazdami bez EPC.
Technologia MHEV: odzyskiwanie lub jazda na luzie
System łagodnej hybrydy w modelach S ma potencjał do zredukowania zużycia paliwa przez klientów nawet o 0,4 litra na 100 kilometrów. Na przedniej części silnika 3.0 TDI znajduje się chłodzony wodą 48-woltowy starter alternatora (BAS), który jest połączony z wałem korbowym za pomocą szczególnie wytrzymałego paska poliklinowego. BAS odzyskuje do 8 kW mocy podczas hamowania. Działa ściśle z TDI, co pozwala na jego działanie bliżej punktu idealnego obciążenia w wielu sytuacjach, co poprawia efektywność.
Gdy kierowcy zdejmują nogę z pedału gazu przy prędkości między 55 a 160 km/h (34,2 do 99,4 mph), samochód może jechać na luzie przez maksymalnie 40 sekund z całkowicie wyłączonym silnikiem. Bateria litowo-jonowa nadal dostarcza energię. Zarządzanie napędem decyduje w każdej sytuacji indywidualnie, czy bardziej opłacalne jest jazda na luzie, toczenie się czy odzyskiwanie energii. W tym celu wykorzystuje informacje z systemu nawigacyjnego i wbudowanych czujników. Energia dostarczona do BAS trafia do akumulatora magazynującego 48-woltowego lub bezpośrednio do odbiorników elektrycznych.
System łagodnej hybrydy nie tylko zmniejsza zużycie paliwa; zapewnia również większy komfort i wygodę. Tradycyjny starter jest używany tylko do uruchomienia samochodu, gdy zimny olej silnikowy wymaga wysokich sił. Gdy kierowca ponownie naciska pedał gazu po fazie toczenia lub zatrzymania, BAS uruchamia TDI zgodnie z życzeniem kierowcy i sytuacją, od bardzo płynnego do bardzo szybkiego. Praca start-stop rozpoczyna się przy prędkości 22 km/h (13,7 mph). Gdy samochód jest zatrzymany, silnik uruchamia się ponownie, gdy tylko pojazd z przodu zaczyna się poruszać, nawet jeśli hamulec jest wciśnięty.
Silnik: momentowy i efektywny
Silnik 3.0 TDI jest nowoczesnym silnikiem. Jego system common rail wtryskuje paliwo pod ciśnieniem do 2,500 bar. Wał korbowy, tłoki, korbowody oraz zarządzanie olejem zostały zaprojektowane z myślą o wysokich wymaganiach, a także podjęto zaawansowane działania mające na celu zredukowanie tarcia w napędzie wału korbowego i wału rozrządowego. Chłodnica oleju, EPC, BAS oraz obudowa kompresora turbosprężarki są zintegrowane w razie potrzeby z przepływem chłodnicy.
Duża turbosprężarka generuje do 2,4 bar względnego ciśnienia doładowania. Jej zmienna geometria turbiny jest optymalizowana do niskotłokowego przepływu. Zewnętrzny układ recyrkulacji spalin o niskim ciśnieniu pobiera spaliny poniżej filtra cząstek stałych. Umożliwia to pełne wykorzystanie masy przepływu, co znacznie zwiększa efektywność.
Audi oferuje S4 Sedan i S4 Avant z silnikiem benzynowym 3.0 TFSI na rynkach poza Europą. Silnik z doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem generuje moc 260 kW (354 KM) oraz imponujący moment obrotowy wynoszący 500 Nm (368,8 lb-ft) w zakresie od 1,370 do 4,500 obr./min. Silnik V6 przyspiesza S4 Sedan TFSI od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 4,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi do 250 km/h (155,3 mph), zgodnie z elektronicznym ograniczeniem. Standardowy sprint w Audi S4 Avant TFSI trwa o dwie dziesiąte sekundy dłużej.
Ośmiobiegowa tiptronic: błyskawiczne i płynne zmiany biegów
Silnik 3.0 TDI pracuje w połączeniu z ośmiobiegowym tiptronic, który zapewnia wygodne i bardzo efektywne zmiany biegów. Nowe rozwiązania detaliczne poprawiają współpracę z systemem MHEV. Sprzęgło w centralnej skrzyni przerywa przepływ mocy, gdy samochód się toczy, a silnik pracuje na biegu jałowym lub jest wyłączony. Podczas toczenia się elektryczna pompa olejowa niezależna od silnika spalinowego umożliwia załączenie wymaganego biegu przy ponownym uruchomieniu. Wąskie sprężyny w wielopłytkowych hamulcach w przekładniach oddzielają płyty od siebie, co zmniejsza moment obrotowy oporu.
Dwumasowe koło zamachowe zawiera tłumik dostosowujący się do obrotów, który w dużym stopniu tłumi wibracje silnika V6, które występują przy bardzo niskich prędkościach obrotowych.
Quattro stały napęd na wszystkie koła: samoblokujący się dyferencjał centralny
Quattro stały napęd na wszystkie koła nadaje modelom S sportowe dynamikę, wysoką stabilność i pewny chwyt. Przy sportowym stylu jazdy, selektywne sterowanie momentem obrotowym kół doskonali prowadzenie. W odpowiedzi na zapotrzebowanie na napęd quattro, dostępny jest sportowy dyferencjał, który może przenosić moc pomiędzy tylnymi kołami w dynamicznych zakrętach.
Sportowe zawieszenie: kontrola w cyklach milisekundowych
Zawieszenie ma istotny wpływ na dynamikę modeli S. Standardowe sportowe zawieszenie S obniża nadwozie o 23 milimetry (0,9 cala) w porównaniu do modeli A. Dynamiczne kierownictwo jest dostępne jako opcja. Ponadto Audi oferuje sportowe zawieszenie specyficzne dla S z kontrolą tłumienia na życzenie. Jest to zarządzane przez elektroniczną platformę podwozia (ECP), która kontroluje również opcjonalny sportowy dyferencjał. Oba moduły są także zintegrowane z dynamicznym systemem obsługi Audi drive select. Kierowca może dostosować jego działanie, przełączając się między profilami komfortu, auto, dynamicznym, efektywnym i indywidualnym (tylko z MMI plus).
Standardowe 18-calowe koła z oponami serii 245/40 są dostępne w modelach S TDI. Opcjonalnie dostępne są 19-calowe koła z oponami serii 255/35. Hamulce są duże i mocne – wentylowane tarcze na przedniej osi mają średnicę 375 milimetrów (14,8 cala). Używane są czarne (lub opcjonalnie czerwone) sześciotłokowe stałe zaciski z logo S. Elektroniczna kontrola stabilizacji może być dezaktywowana częściowo lub całkowicie.
Projekt: sportowy wyraz
Przekształcony wygląd Audi S4 Sedan TDI i S4 Avant TDI nosi wszystkie cechy aktualnego języka designu Audi – ze sportowymi akcentami. Szpara poniżej maski przypomina ikoniczny model marki, oryginalne Audi quattro. Srebrne ramki podkreślają duże wloty powietrza, które są wypełnione kratkami w kształcie komórek. Modele S TDI są standardowo wyposażone w reflektory LED. Z boku szczególnie zwracają uwagę srebrne obudowy lusterek oraz wyraźnie wyprofilowane listwy progowe – również srebrne. Na dachu Audi S4 Avant TDI aluminiowe szyny i długi spojler tworzą akcenty. W przypadku Sedana, spojler jest zintegrowany w klapie bagażnika.
Z tyłu standardowo dostępne są światła LED z dynamicznymi kierunkowskazami. Duży dyfuzor w matowym ciemnym chromie z srebrnym wykończeniem zawiera wkład kratkowany. Żebra dzielą jego dolną część, otaczając cztery chromowane końcówki wydechu. Emblematy S ozdabiają zewnętrzną powłokę oraz podświetlane progi drzwi. Wykończenia lakiernicze w kolorze szarym Daytona, szarym kwantowym i niebieskim turbo są zarezerwowane dla modeli S (a także dla linii zewnętrznej S line).
Od podsufitki do dywanu, wnętrze modeli S TDI charakteryzuje się chłodną czernią. Sportowe fotele z tłoczeniem S są standardowe – na życzenie dostępne są sportowe fotele S z zintegrowanymi zagłówkami i wzorem rombu. Tapicerka może być opcjonalnie wzbogacona o kontrastowe przeszycia, a w przypadku foteli z klimatyzacją – o wypustki ze skóry podwójnej. Dodatkowe połączenia to skóra/Alcantara lub wysokiej jakości skóra Nappa. Jako oferta premium, Audi ma super sportowy fotel, dostępny skórze Nappa – w zakresie kolorystycznym można wybierać spośród czarnego, szarego rotorowego i czerwonego magma. Nakładki na pedały i podnóżek wykonane są ze stali nierdzewnej, a inlaye z matowego szczotkowanego aluminium lub opcjonalnie z węgla atlasowego.
Opcjonalny Audi virtual cockpit plus prezentuje wszystkie wyświetlacze w specyficznym wyglądzie, zaczynając od ekranu powitalnego. Kierowca może zmienić wyświetlacz, przełączając się między trybem sportowym a trybem S, gdzie na pierwszym planie znajduje się wskaźnik obrotów. Jeśli korzystają z trybu manualnego tiptronic i opóźniają zmianę biegów, lampka sygnalizacyjna wskazuje kierowcy nadchodzącą zmianę biegu. Dostępne są wyświetlacze dla temperatury oleju silnikowego, ciśnienia doładowania turbosprężarki oraz czasów okrążeń na torze wyścigowym.