W 2012 roku Audi odświeżyło swoją wersję coupe, wprowadzając model S5 z imponującymi ulepszeniami w serii S. Zamiast 4.2-litrowego silnika V8, którego używała wersja przed modernizacją, teraz mamy do czynienia z doładowanym silnikiem V6. Moc pozostała na przyzwoitym poziomie w swojej klasie wynoszącym 333 KM. Największe zyski dotyczą jednak zużycia paliwa, które zmniejszyło się o 20% w porównaniu do poprzednika.
W ramach odświeżenia w połowie cyklu życia, S5 przeszedł istotne zmiany w przedniej części, w tym całkowity redesign reflektorów – nowe światła dzienne, zupełnie nowy grille wzorowany na grillu Audi A6 z 2012 roku oraz nowe lampy przeciwmgielne. Audi wprowadziło także nowy dyfuzor tylny, który wydaje się być bardziej kosmetyczny niż ten stosowany w poprzednich modelach.
Jak przystało na każdy model o wysokich osiągach, S5 jest oferowane z systemem napędu na wszystkie koła quattro. Osiągi są dobre jak na ten segment, z czasem przyspieszenia 0-100 km/h wynoszącym 4.9 sekundy oraz ograniczoną prędkością maksymalną do 250 km/h.
Wewnątrz wprowadzono wiele zmian w jednostce multimedialnej MMI, która teraz zawiera obrazy z Google Earth oraz wybraną łączność internetową za pośrednictwem karty SIM. Wprowadzono także drobne udoskonalenia w desce rozdzielczej oraz w fotelach, które mają większe wsparcie. Jak zwykle w coupe S5, tylne siedzenia nie są zbyt przestronne, ale wystarczające dla pasażerów o wysokości do 1.65 m.
Audi odnawia serię modeli A5. Do modeli Sportback, Coupé, Cabriolet i S5 wprowadzane są zaawansowane technologie w obszarze silnika, napędu quattro oraz systemu infotainment, które zwiększają efektywność, sportowy charakter i inteligencję. Zaktualizowany design wizualnie podkreśla techniczne umiejętności zawarte w tych wersjach.
Modele Audi A5 są teraz bardziej rozpoznawalne niż kiedykolwiek. Tylne światła i reflektory zostały zaprojektowane na nowo i są opcjonalnie dostępne w technologii xenon plus z jednolitymi diodowymi światłami dziennymi. Nowe kolory i materiały akcentują wnętrze, a wiele szczegółów koncepcji obsługi zostało dopracowanych.
Każdy z czterech silników diesla TDI oraz trzech jednostek benzynowych TFSI w nowej ofercie silnikowej jest wyposażony w doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Nowy silnik 1.8 TFSI wprowadza szereg przełomowych innowacji. Średnie zużycie paliwa zostało zmniejszone o 11 procent. System start-stop oraz system odzyskiwania energii są standardowe we wszystkich konfiguracjach silnikowo-skrzynkowych.
Każdy silnik jest dopasowany do idealnego napędu – sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, multitronic, siedmiobiegowej skrzyni S tronic, napędu na przednie koła lub napędu quattro. Połączenie z S tronic sprawia, że napęd quattro wykorzystuje centralny dyferencjał koronkowy oraz wektoryzację momentu obrotowego; sportowy dyferencjał jest idealnym uzupełnieniem. Zawieszenie zostało lepiej dopasowane, a opcjonalny system Audi drive select oraz dynamiczne kierowanie sprawiają, że Audi A5 jest jeszcze przyjemniejsze w prowadzeniu. Elektryczne wspomaganie kierownicy to nowość w rodzinie Audi A5.
Nowe A5 to wysoce inteligentny samochód. Jego systemy wsparcia kierowcy przeszły intensywny rozwój. Zakres opcji infotainment obejmuje teraz Bluetooth online car phone, który oferuje szereg specjalnych usług i łączy Audi A5 z Internetem.
Design zewnętrzny i karoseria
Od momentu debiutu modele rodziny Audi A5 – Sportback, Coupé i Cabriolet – zachwycają swoją elegancją. Płynne sylwetki, ostre linie i muskularne powierzchnie robią mocne wrażenie. Ulepszenia produktu dodają nowym akcentom wyrazistości w designie.
Górne rogi osłony chłodnicy w wysokopołyskowej czerni są fazowane. Boczne listwy osłony oraz pierścienie Audi wydają się być rzeźbione. Nowy zderzak charakteryzuje się wyraźnymi wlotami powietrza z masywnymi wspornikami, zmodyfikowanymi osłonami i płaskimi światłami przeciwmgielnymi. Ostre krawędzie nadają masce trójwymiarowy wygląd; cały przód wydaje się jeszcze bardziej spłaszczony i szerszy.
Reflektory również zostały zaktualizowane. Ich dolna krawędź tworzy falę; ich wnętrze zostało przebudowane. W opcjonalnych reflektorach xenon plus, diodowe światła dzienne tworzą wąski, jednolity kształt otaczający reflektor. Audi oferuje również system adaptacyjnych świateł z dynamicznym oświetleniem zakrętów i światłem skrętnym. Tylne światła również zostały zaprojektowane na nowo i są opcjonalnie dostępne z ciągłymi paskami LED. Zderzak zawiera wiele dodatkowych detali.
Ulepszenie produktu dodało 1 milimetr (0,04 cala) do każdej z wymiarów zewnętrznych. Audi A5 Sportback ma 4,71 metra długości; Coupé i Cabriolet mają 4,63 metra. Zakres kolorów został przearanżowany i obecnie obejmuje 16 kolorów. W pełni automatyczny akustyczny dach Audi A5 Cabriolet jest dostępny w czterech kolorach. Pakiet zewnętrzny S line dostępny jest dla tych, którzy cenią sobie jeszcze bardziej dynamiczny wygląd.
Karoserie pojazdów zachwycają wysoką sztywnością, doskonałym bezpieczeństwem w razie wypadku, wysokim komfortem wibracyjnym i niską wagą. Przednie błotniki wykonane są z aluminium, aby poprawić rozkład obciążenia osiowego. Działania w zakresie aerodynamiki obejmują wykładzinę podwozia.
Design wnętrza
Harmonijna równowaga proporcji i powierzchni, finezyjne materiały oraz doskonałe dopasowanie i wykończenie: Wnętrze modeli Audi A5 odzwierciedla kulturę marki Audi. Jest teraz bardziej eleganckie niż kiedykolwiek – z nowymi kierownicami, w tym opcją z płaskim pierścieniem, nowymi manetkami na kolumnie kierownicy oraz wąskimi chromowanymi klamrami otaczającymi elementy sterujące.
Przycisk służy do bezpośredniej regulacji opcjonalnego podgrzewania siedzeń i wentylacji w trzech poziomach. Zaktualizowane zostały również klucz zapłonowy, dźwignia wybierania automatycznej skrzyni biegów, przycisk opcjonalnego systemu Audi drive select oraz elementy sterujące wysoko wydajną klimatyzacją i wielofunkcyjną kierownicą. Wszystkie wyświetlacze są teraz podświetlane na biało.
Nowa farba pokrywa obramowania na zestawie wskaźników i konsoli środkowej, a także pojawił się nowy wybór tapicerek i wkładów. Te ostatnie są dostępne w Aluminium Trigon oraz orzechu lub naturalnym drewnie z drobnym usłojeniem. Prawie wszystkie kolory wnętrza są nowe. Luksusowa skóra Nappa zastępuje Valconę w wersji Sportback, a podłokietniki również mogą być pokryte skórą, jeśli jest taka potrzeba. Audi A5 Sportback jest również teraz opcjonalnie dostępne jako pięcioosobowy.
Inną atrakcyjną opcją jest sportowy pakiet S line. Otacza wnętrze czernią i podkreśla eleganckimi aplikacjami. Sportowe zawieszenie obniża nadwozie o 10 milimetrów (0,39 cala), a 18-calowe koła dopełniają pakietu. Klienci poszukujący czegoś wyjątkowego znajdą wiele dodatkowych opcji personalizacji w ofercie Audi exclusive, w tym stylową linię Audi exclusive z dwukolorowymi pokryciami siedzeń.
Silniki
Rodzina Audi A5 wyznacza nowe standardy w zakresie sportowości i efektywności. Wszystkie silniki charakteryzują się doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, co zapewnia ogromną moc ciągu. Nawet silnik bazowy generuje 320 Nm (236,02 lb-ft) momentu obrotowego. System start-stop oraz system odzyskiwania energii są standardowe we wszystkich silnikach – żaden inny producent nie stosuje tak rygorystycznego podejścia. Oferta obejmuje trzy silniki benzynowe i cztery jednostki TDI. Emisja CO2 została zredukowana o nawet 22 procent.
Całkowicie nowy 1.8 TFSI pokazuje pełnię umiejętności Audi. Przełomowe innowacje można znaleźć w kontroli zaworów i ich ustawieniu, koncepcji zarządzania termicznego, systemie wtrysku, turbosprężarce oraz integracji kolektora wydechowego. W Audi A5 Coupé jednostka czterocylindrowa o wysokiej wydajności zużywa średnio tylko 5,7 litra paliwa na 100 km (41,27 mpg). Ta najlepsza w swojej klasie wartość odpowiada 134 gramom CO2 na kilometr (215,65 g/mile) i jest o 21 procent niższa niż wcześniej. Z mocą 125 kW (170 hp), 1.8 TFSI przyspiesza Audi A5 z dużą mocą.
Moc 2.0 TFSI pozostaje na poziomie 155 kW (211 hp). Nowym silnikiem w ofercie Audi A5 jest 3.0 TFSI, silnik V6 z doładowaniem o mocy 200 kW (272 hp).
Silniki diesla również imponują ефektywnością, a jednostki czterocylindrowe przeszły modyfikacje w wielu obszarach. Wyposażony w 130 kW (177 hp) 2.0 TDI i manualną skrzynię biegów, Audi A5 Coupé zużywa średnio tylko 4,7 litra paliwa na 100 km (50,05 mpg) – równoważnik CO2 wynosi 122 g na kilometr (196,34 g/mile) i stanowi kamień milowy w segmencie coupé.
Trzy jednostki V6 diesla dopełniają ofertę na najwyższym końcu. 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 hp) jest najoszczędniejszą jednostką sześciocylindrową w swojej klasie na świecie. W Audi A5 Coupé z multitronic zużywa średnio 4,9 litra (48 mpg) paliwa i emituje tylko 129 gramów CO2 na kilometr (207,61 g/mile). Druga wariant 3.0 TDI produkuje 180 kW (245 hp). W późniejszym czasie pojawi się szczególnie niskoprodukcyjny model clean diesel, który sprawi, że Audi A5 będzie pierwszym coupé na rynku, które spełnia normy Euro 6 dla diesla.
Napęd
Audi oferuje idealny napęd dla każdego silnika. Manualna sześciobiegowa skrzynia biegów oraz ciągle zmienna skrzynia multitronic są dostępne dla modeli z napędem na przednie koła. Modele quattro są wyposażone w manualną skrzynię biegów lub błyskawiczną, siedmiobiegową skrzynię S tronic. Wszystkie skrzynie biegów wyróżniają się wygodą i precyzją, wysoką efektywnością oraz dużą rozpiętością biegów. Długie przełożenia w wyższych biegach redukują zużycie paliwa.
Modele rodziny Audi A5 wyposażone w stały napęd quattro oraz skrzynię S tronic mają również centralny dyferencjał koronkowy z wektoryzacją momentu obrotowego. Podczas normalnej jazdy, mechaniczny element kieruje moc silnika głównie na tylne koła. W razie potrzeby błyskawicznie i płynnie redystrybuuje moc. Do 70% może trafić na oś przednią, a 85% na oś tylną. Wektoryzacja momentu obrotowego wykorzystuje celowe, drobne interwencje hamulcowe, aby uczynić prowadzenie jeszcze precyzyjniejszym.
Opcjonalnie dostępny we wszystkich modelach Audi A5 quattro, dyferencjał sportowy zapewnia maksymalną precyzję oraz dobry uciąg. Wykorzystuje dwa etapy superpozycyjne załączane przez sprzęgła wielopłytkowe, aby aktywnie rozdzielać moment obrotowy między tylne koła w razie potrzeby.
Zawieszenie
Modele Audi A5 wyznaczają standardy w zakresie sportowej dynamiki, luksusowego komfortu jazdy oraz doskonałego bezpieczeństwa na drodze. Większość komponentów pięciowahaczowego zawieszenia przedniego oraz trapezowego zawieszenia tylnego wykonana jest z aluminium. Łożyska zawieszenia tylnego oraz strojeniem amortyzatorów zostały zaktualizowane, aby zapewnić jeszcze dokładniejsze prowadzenie i większy komfort.
Standardem we wszystkich wersjach Audi A5 z napędem na przednie koła jest program stabilizacyjny ESP z elektronicznym ogranicznikiem poślizgu. ESP wykorzystuje minimalne interwencje hamulcowe na wewnętrznym przednim kole, aby zwiększyć zwinność podczas dynamicznej jazdy. Duże hamulce – z wentylowanymi tarczami przednimi i tylnymi w wielu wariantach – oferują doskonałą siłę hamowania i są bardzo łatwe do modulacji.
Standardowe są 17-calowe koła z oponami 225/50. Opcje obejmują koła do 20 cali i opony 265/30 oraz cztery nowe wzory kół.
Wysokiej jakości funkcją w serii modeli jest Audi drive select. W standardowej konfiguracji dostosowuje wspomaganie kierownicy, charakterystykę pedału gazu, punkty przełączania automatycznej skrzyni biegów oraz automatyczną klimatyzację. Używając przycisku w kabinie, kierowca może określić, czy te komponenty powinny działać w trybie „komfort”, „auto”, „dynamiczny” czy „efektywny”. Ten ostatni pomaga prowadzić Audi A5 w sposób szczególnie efektywny. Jeśli pojazd jest wyposażony w system nawigacji, dostępny jest również tryb „indywidualny”, który kierowca może w dużej mierze dostosować samodzielnie.
Audi drive select można łączyć z dodatkowymi modułami, jeśli zajdzie taka potrzeba. Są to sportowe zawieszenie z kontrolą amortyzatorów, dyferencjał sportowy oraz dynamiczne kierowanie, które bezstopniowo zmienia współczynnik kierowniczy o prawie 100 procent w zależności od prędkości.
Kolejną nową standardową cechą w serii modeli Audi A5 jest elektryczne wspomaganie kierownicy. Silnik elektryczny generuje odpowiednią ilość wspomagania w zależności od prędkości jazdy. Elektryczne wspomaganie kierownicy charakteryzuje się bezpośrednim przełożeniem, reaguje natychmiastowo i dostarcza precyzyjnych informacji o drodze. Interweniuje delikatnie, aby wspierać kierowcę w przypadku hamowania na nawierzchni o mniejszej przyczepności po jednej stronie samochodu.
System zmniejsza zużycie paliwa o maksymalnie 0,3 litra na 100 km i do 7 g CO2/km (11,27 g/mile), ponieważ nie zużywa żadnej energii podczas jazdy na wprost.
Systemy wspomagające
Systemy wspomagające w serii modeli Audi A5 wykorzystują różnorodne technologie, aby uczynić jazdę jeszcze bardziej kontrolowaną. Niektóre z nich zostały udoskonalone o nowe funkcje. W standardzie dostępny jest nowy system informacji dla kierowcy z zaleceniami dotyczącego przerwy. Wykorzystuje ruchy kierownicy oraz dodatkowe parametry, aby wykryć, gdy kierowca staje się zmęczony i wydaje odpowiednie ostrzeżenie.
Audi side assist wspiera kierowcę podczas zmiany pasa ruchu, używając radaru do monitorowania przestrzeni za samochodem. Audi active lane assist – nowość w Audi A5 – pomaga kierowcy utrzymać pas ruchu. Kamera wykrywa oznaczenia pasa, a system w razie potrzeby dokonuje niewielkich korekt w elektrycznym wspomaganiu kierownicy. Adaptacyjny tempomat wykorzystuje technologię radaru do utrzymania stałej odległości między Audi A5 a pojazdem z przodu. Przy prędkościach poniżej 30 km/h (18,64 mph) inicjuje maksymalne hamowanie w przypadku zbliżającego się zderzenia.
Systemy infotainment
Systemy infotainment w Audi A5 zostały znacznie ulepszone. Audi wyposaża wszystkie modele w ofercie A5 w radio CD i osiem głośników.
Opcjonalnie dostępna jednostka najwyższej klasy to MMI navigation plus z dużym dyskiem twardym, siedmiocalowym kolorowym monitorem, grafiką 3D oraz odtwarzaczem DVD. Jej sterowanie zostało udoskonalone. Liczba fizycznych przycisków została zredukowana z ośmiu do czterech, a regulacja głośności zyskała nową, bardziej ergonomiczną konstrukcję dla łatwiejszego wyboru utworów. Sterowanie głosowe i odbiór radia cyfrowego również zostały poprawione.
Dodatkową opcją jest Bluetooth online car phone. Audi connect to hasło dla atrakcyjnych usług, jakie ten telefon przynosi do A5, w tym wyszukiwania POI w Google, nawigacji z obrazami Google Earth oraz hotspotu WLAN. Hotspot umożliwia pasażerom surfowanie po Internecie i wysyłanie oraz odbieranie e-maili za pomocą swoich urządzeń mobilnych. Audi traffic information online to dodatkowa usługa, która znacznie lepiej niż znany standard TMC dostarcza kierowcy niezwykle precyzyjnych i aktualnych informacji o natężeniu ruchu na wybranej trasie. Wszystko, co kierowca potrzebuje, aby korzystać z tych funkcji, to karta SIM z możliwością przesyłu danych.
Ceny
Pomimo szerokiej aktualizacji produktu, Audi podnosi ceny tylko nieznacznie. Na przykład podwyżka ceny Audi A5 Coupé 2.0 TFSI wynosi tylko 200 euro. Model bazowy, Audi A5 Sportback 1.8 TFSI, kosztuje 33 350 euro.
Audi S5
Najwyższe modele w serii – S5 w wersji Sportback, Coupé i Cabriolet – również zostały odnowione. Wszystkie modele S5, w tym Coupé, są teraz wyposażone w silnik 3.0 TFSI o mocy 245 kW (333 hp). W porównaniu do zastępowanego silnika V8 o pojemności 4,2 litra, doładowany V6 zużywa średnio o 20 procent mniej paliwa na 100 kilometrów. Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 8,1 litra (29,04 mpg), a osiągi pozostają imponujące. S5 Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w zaledwie 4,9 sekundy w drodze do elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej 250 km/h (155,34 mph).