Pośrednim rozwiązaniem pomiędzy zwykłym Audi A5 a zadziorną wersją RS5 było S5, które oferowało sporo osiągów, jednocześnie pozostając wystarczająco cywilizowane, aby móc być używane na co dzień.
Audi podjęło nietypową decyzję, tworząc model S5 Sportback. W przeciwieństwie do coupe, pięciodrzwiowa wersja była wyposażona w turbodoładowany silnik V-6 zamiast naturalnie ssącego silnika V-8 o pojemności 4.2 litra. Choć nieco straciła na brzmieniu silnika, zyskała na wydajności paliwowej.
Mówi się, że nie należy oceniać książki po okładce, i S5 doskonale to odzwierciedlało. Choć jego wygląd był dość podobny do standardowego A5 z pakietem S-Line, wciąż był wystarczająco subtelny, by uchodzić za zwykłą wersję 2.0-TDI. Z przodu, poza czerwoną i szaro-srebrną emblematą S5, nie prezentował żadnych muskularnych detali. Srebrne obudowy lusterka były takie same jak w wersji S-Line. Z tyłu jednak sprawy wyglądały inaczej. Czwórnikowe rury wydechowe po bokach dyfuzora w tylnej części nadawały mu charakteru w porównaniu do reszty gamy A5 Sportback. Na koniec, ale nie mniej ważne, spoiler z tylnej klapy był unikalny dla tego modelu.
W środku znajdowało się to samo dobrze wykonane, ale nieco smutne wnętrze. Niemniej jednak kierowca mógł cieszyć się szarymi wskaźnikami z logo S5 na obrotomierzu oraz czerwonymi wskazówkami wszystkich zegarów. Jego system multimedialny był standardowo umieszczony na szczycie centralnego panelu w oddzielnym bloku. Audi zamontowało kubełkowe fotele z wysokim podparciem dla pasażerów z przodu oraz kanapę profilowaną dla dwóch osób z tyłu.
Pod maską, Audi zamontowało silnik V-6 o pojemności 3.0 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Jak zwykle w każdej innej wersji S, moc była przekazywana na wszystkie cztery koła.
Abreveacja „S” oznacza sporty charakter oraz wysoką efektywność – cechy charakterystyczne marki Audi. Audi S5 Sportback to flagowy model nowej serii Audi A5 Sportback. Pięciodrzwiowe coupe napędzane jest wysoce efektywnym, doładowanym silnikiem V6 o mocy 245 kW (333 KM). Moc przekazywana jest na koła za pośrednictwem siedmiobiegowej skrzyni biegów S tronic oraz napędu quattro; innowacyjny dyferencjał sportowy dostępny jest w opcji.
Audi S5 Sportback jest napędzane przez silnik V6 o pojemności trzech litrów z mechaniczną sprężarką. Sprężarka umieszczona jest w kącie 90 stopni utworzonym przez cylindry i generuje ciśnienie do 0,8 bara. Dwa chłodnice pośrednie obniżają temperaturę sprężonego powietrza, co poprawia napełnienie komór spalania.
Sześcio-cylindrowa jednostka o pojemności 2,995 cm³ wciela w życie filozofię Audi, według której osiągi i efektywność nie są sobie przeciwstawne, ale doskonale się uzupełniają. Silnik dostarcza stałe 440 Nm (324,53 lb-ft) momentu obrotowego w zakresie od 2,900 do 5,300 obrotów na minutę. Audi S5 Sportback przyspiesza od zera do 100 km/h (62,14 mph) w zaledwie 5,4 sekundy (wartość wstępna) i osiąga elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h (155,34 mph). Natychmiastowa reakcja, mocny zryw i dźwięk sprawiają, że jazda staje się ekscytującym doświadczeniem.
Doładowany silnik V6 zużywa średnio tylko 9,7 litra (wartość wstępna) paliwa na 100 km (24,25 mpg w USA) – to doskonały wynik w tej klasie wydajności.
Takie osiągnięcia Audi S5 Sportback utwierdzają również jego technologie napędu. Flagowy model standardowo wyposażony jest w siedmiobiegową skrzynię dwusprzęgłową S tronic oraz stały napęd na wszystkie koła quattro z lekkim przesunięciem na tylne koła. Opcjonalnie dostępny jest dyferencjał sportowy.
Wysokiej jakości dyferencjał tylny przenosi siły na tylnej osi między kołami, gdy jest to potrzebne, co zapewnia jeszcze większą dynamikę i stabilność.
Audi S5 Sportback ma sportowe zawieszenie. Aluminiowe koła w stylu S o średnicy 18 cali wyposażone są w opony 245/40. Opcjonalnie dostępne są koła o średnicy do 20 cali. Czarne zaciski hamulcowe są ozdobione emblematami S5. Standardowo dostępny jest również układ kierowniczy Servotronic o zmiennej sile, a opcjonalnie dynamiczny układ kierowniczy. Wzmocnienie w postaci belki sztywności zapewnia dodatkową sztywność przedniej części pojazdu.
Szereg cech wizualnych podkreśla sportowy charakter Audi A5 Sportback. Przedni zderzak i dyfuzor, osłona chłodnicy w kształcie jednolitej ramki, wloty powietrza, listwy progowe, spoiler z tyłu oraz czterorurowy układ wydechowy charakteryzują się ekskluzywnym designem. Obudowy lusterek bocznych lśnią w aluminiowym wykończeniu, a reflektory xenon plus z LED-owymi światłami dziennymi i tylnymi światłami są standardem.
Wewnątrz, elektrycznie regulowane sportowe fotele w stylu S pokryte skórą Silk Nappa, czarne lub srebrne wykończenie dachu oraz szczotkowane aluminiowe wstawki podkreślają dynamiczny styl tego luksusowego modelu. Wskazówki w zestawie wskaźników są podświetlane na biało, a kolorowy system informacji dla kierowcy wyświetla logo S5 przy uruchamianiu pojazdu. Skórzana kierownica wielofunkcyjna w sportowym stylu z aluminiowymi łopatkami do zmiany biegów oraz przyciskiem wyboru trybu dla S tronic podkreśla sportowy charakter tego modelu. Emblematy S5 zdobią listwy progowe, kluczyk, kierownicę i wskaźniki.
Luksusowe, klimatyzowane fotele komfortowe są dostępne opcjonalnie. Pokrycia foteli dostępne są w czarnym, brązowym oraz trzech dwukolorowych kombinacjach. Wstawki można zamówić w wersji z włókna węglowego, drobnoziarnistego drewna brzozowego oraz siatki ze stali nierdzewnej. Metaliczna struktura z niezliczonymi włóknami stalowymi jest lekko szorstka – to niezwykłe wrażenie dotykowe.