Audi zmodernizowało pierwszą generację modelu A5 w 2011 roku podczas Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie, po czterech latach obecności na rynku, a zmiany objęły również model S5, który pierwotnie zadebiutował w 2009 roku.
Niemiecki producent samochodów znalazł niszę wśród klientów pragnących większych osiągów od swoich codziennych, rodzinnych pojazdów. Mimo sportowej stylistyki, A5 Sportback był hatchbackiem z długim tyłem, który mógł przewozić cztery osoby na długich trasach, a producent zaoferował możliwość szybszego dotarcia do celu.
Z przodu Audi zamontowało nowy zestaw reflektorów LED oraz odświeżoną osłonę chłodnicy typu singleframe. Z boku, srebrne lusterka były już tradycją dla modeli S Audi. To był subtelny zwyczajny samochód, ale wprawne oko zauważyłoby cztery wydechy flanking dyfuzor z tyłu. Z tyłu znalazł się również zestaw tylnych świateł LED, z opcją ciągłego systemu LED, ozdabiających tylne drzwi oraz boczne panele.
We wnętrzu producent wprowadził nową jednostkę infotainment MMI (Multi Media Information) umieszczoną nad centralną konsolą, za szerszym zestawem wskaźników. Nowy system umożliwiał lepsze połączenia z urządzeniami Android i iOS. Aby zapewnić komfort czterem pasażerom, Audi zamontowało fotele kubełkowe z przodu oraz kanapę dla trzech osób z tyłu, jednak pasażer w środkowym miejscu nie miał wystarczająco miejsca na nogi wokół tunelu napędowego. Składana kanapa zwiększyła pojemność bagażnika z 480 litrów (16,9 stopy sześciennej) do 980 litrów (34,6 stopy sześciennej).
Pod maską nie wprowadzono żadnych ulepszeń w porównaniu do modelu z 2010 roku. Posiadał ten sam doładowany silnik V-6 o pojemności 3,0 litra połączony z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (dwusprzęgłową), która przekazywała moc na wszystkie koła.
Audi odświeża serię modeli A5. Do modeli Sportback, Coupé, Cabriolet i S5 dodano zaawansowane technologie w obszarach silnika, napędu quattro oraz systemu infotainment, co przekłada się na jeszcze większą efektywność, sportowość i inteligencję. Zaktualizowany wygląd wizualnie podkreśla techniczne umiejętności związane z tymi wersjami.
Modele Audi A5 są teraz bardziej charakterystyczne niż kiedykolwiek. Tylne światła i reflektory zostały przeprojektowane i są dostępne opcjonalnie w technologii xenon plus z jednolitymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Nowe kolory i materiały podkreślają wnętrze, a wiele szczegółów koncepcji obsługi zostało dopracowanych.
Każdy z czterech silników diesla TDI i trzech jednostek benzynowych TFSI w nowej ofercie silnikowej wyposażony jest w doładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Nowy silnik 1.8 TFSI wprowadza szereg przełomowych innowacji. Średnie zużycie paliwa zostało zmniejszone o 11 procent. System start-stop i system odzyskiwania energii są standardem we wszystkich konfiguracjach silnikowo-skrzynkowych.
Każdy silnik jest dopasowany do idealnego napędu – sześciobiegowej skrzyni manualnej, multitronic, siedmiobiegowej S tronic, napędu na przednie koła lub quattro. W połączeniu z S tronic, napęd quattro wykorzystuje centralny dyferencjał koronowy oraz wektoryzację momentu obrotowego; sportowy dyferencjał stanowi idealne uzupełnienie. Zawieszenie zostało lepiej dopasowane, a opcjonalny system Audi drive select oraz dynamiczne wspomaganie kierownicy sprawiają, że Audi A5 jest jeszcze bardziej przyjemne w prowadzeniu. Elektryczne wspomaganie kierownicy jest nowością w rodzinie Audi A5.
Nowe A5 to niezwykle inteligentny samochód. Jego systemy asystujące kierowcy przeszły intensywny rozwój. Zakres opcji infotainment obejmuje teraz Bluetooth online car phone, który dostarcza szereg specjalnych usług i łączy Audi A5 z Internetem.
Wygląd zewnętrzny i nadwozie
Od momentu debiutu modele rodziny Audi A5 – Sportback, Coupé i Cabriolet – imponują swoją elegancją. Płynne sylwetki, ostre linie i muskularne powierzchnie wyrażają silne emocje. Usprawnienie produktu dodaje wyraźnych akcentów do designu.
Górne narożniki osłony chłodnicy w wysokopołyskowej czerni mają ścięte krawędzie. Boczna część osłony i logo Audi sprawiają wrażenie rzeźbionych. Nowy zderzak charakteryzuje się wyraźnymi wlotami powietrza z masywnymi podporami, przeprojektowanymi kratkami i płaskimi światłami przeciwmgielnymi. Ostro zarysowane krawędzie nadają masce trójwymiarowy wygląd; cały przód prezentuje się jeszcze bardziej płasko i szeroko.
Reflektory również zostały zaktualizowane. Ich dolna krawędź tworzy falę; wnętrze zostało przeorganizowane. W opcjonalnych reflektorach xenon plus, LED-owe światła do jazdy dziennej tworzą wąski, jednolity obramowanie. Audi oferuje także system światła adaptacyjnego z dynamicznym oświetleniem zakrętów. Tylne światła również zostały przeprojektowane i są opcjonalnie dostępne z ciągłymi taśmami LED. Zderzak zawiera wiele dodatkowych detali.
Usprawnienie produktu dodało milimetr (0,04 cala) do każdego z wymiarów zewnętrznych. Audi A5 Sportback ma długość 4,71 metra (15,45 stopy); Coupé i Cabriolet mają 4,63 metra (15,19 stopy). Paleta kolorów została przetasowana i obecnie obejmuje 16 kolorów. W pełni automatyczny dach akustyczny Audi A5 Cabriolet dostępny jest w czterech kolorach. Pakiet zewnętrzny S line jest dostępny dla tych, którzy cenią sobie jeszcze bardziej dynamiczny wygląd.
Nadwozia pojazdów imponują wysoką sztywnością, doskonałym bezpieczeństwem przy zderzeniach, wysokim komfortem wibracyjnym i niską wagą. Przednie błotniki wykonane są z aluminium dla lepszego rozkładu obciążenia osi. Aerodynamiczne dostosowania obejmują wyłożony podwozie.
Wnętrze
Harmonijna równowaga proporcji i powierzchni, wysokiej jakości materiały i doskonałe dopasowanie: Wnętrze modeli Audi A5 odzwierciedla kulturę marki Audi. Jest teraz bardziej eleganckie niż kiedykolwiek – z nowymi kierownicami, w tym opcjonalnie z spłaszczonym kołem, nowymi dźwigniami kolumny kierowniczej i wąskimi chromowanymi obramowaniami wokół elementów sterujących.
Przycisk służy do bezpośredniej regulacji opcjonalnego ogrzewania i wentylacji siedzeń w trzech poziomach. Zaktualizowane zostały również kluczyki zapłonowe, dźwignia zmiany biegów w automatycznej skrzyni, przycisk do opcjonalnego systemu Audi drive select oraz sterowania klimatyzacją o wysokiej wydajności i kierownicą wielofunkcyjną. Wszystkie wyświetlacze są teraz podświetlane na biało.
Nowe lakiery pokrywają ramki na zestawie wskaźników i konsolę centralną, a także nowe opcje tapicerki i wstawek. Te ostatnie dostępne są w Aluminium Trigon lub orzechu czy naturalnej jasnej brzozie. Prawie wszystkie kolory wnętrza są nowe. Wysokiej jakości skóra Nappa zastępuje Valconę w Sportback, a podłokietniki mogą również być pokryte skórą, jeśli jest to pożądane. Audi A5 Sportback jest również teraz opcjonalnie dostępne jako pięcioosobowe.
Kolejną atrakcyjną opcją jest pakiet sportowy S line. Obija wnętrze na czarno i podkreśla eleganckimi aplikacjami. Sportowe zawieszenie obniża nadwozie o 10 milimetrów (0,39 cala), a 18-calowe koła dopełniają pakiet. Klienci poszukujący czegoś szczególnego znajdą wiele więcej opcji personalizacji w ofercie Audi exclusive, w tym stylową linię Audi exclusive z dwukolorowymi pokryciami siedzeń.
Silniki
Rodzina Audi A5 wyznacza nowe standardy w dziedzinie sportowości i efektywności. Wszystkie silniki charakteryzują się doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, co zapewnia ogromną moc. Nawet podstawowy silnik generuje 320 Nm (236,02 lb-ft) momentu obrotowego. System start-stop i system odzyskiwania energii są standardem w przypadku wszystkich silników – żaden inny producent nie przyjmuje tak rygorystycznego podejścia. Oferta obejmuje trzy silniki benzynowe i cztery jednostki TDI. Emisja CO2 została zredukowana o nawet 22 procent.
Całkowicie przeprojektowany silnik 1.8 TFSI prezentuje pełnię doświadczenia Audi. Przełomowe innowacje można znaleźć w sterowaniu zaworami i ich skokiem, koncepcji zarządzania termicznego, systemie wtrysku, turbosprężarce oraz integracji kolektora wydechowego. W Audi A5 Coupé, wysokojakościowa jednostka czterocylindrowa zużywa średnio tylko 5,7 litra paliwa na 100 km (41,27 mpg US). Ta najlepsza w swojej klasie wartość odpowiada 134 gramom CO2 na km (215,65 g/mile) i jest o 21 procent niższa niż wcześniej. Przy 125 kW (170 hp), 1.8 TFSI potrafi mocno przyspieszyć A5.
Moc silnika 2.0 TFSI pozostaje niezmieniona na poziomie 155 kW (211 hp). Nowością w ofercie Audi A5 jest silnik 3.0 TFSI, doładowany V6 o mocy 200 kW (272 hp).
Silniki diesla również imponują efektywnością, a jednostki czterocylindrowe przeszły modyfikacje w wielu obszarach. Wyposażony w 130 kW (177 hp) 2.0 TDI i skrzynię manualną, Audi A5 Coupé zużywa średnio tylko 4,7 litra paliwa na 100 km (50,05 mpg US) – co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 122 g na km (196,34 g/mile) i stanowi kamień milowy w segmencie coupé.
Trzy jednostki diesla V6 dopełniają ofertę na szczycie. 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 hp) jest najoszczędniejszą jednostką sześciocylindrową w swojej klasie na świecie. W Audi A5 Coupé z multitronic zużywa średnio 4,9 litra (48 mpg US) paliwa i emituje tylko 129 gramów CO2 na km (207,61 g/mile). Druga wersja 3.0 TDI produkuje 180 kW (245 hp). Nieco później zadebiutuje model czystego diesla o szczególnie niskich emisjach, co uczyni Audi A5 pierwszym coupé na rynku, które spełnia normy Euro 6 dla diesla.
Napęd
Audi oferuje idealny napęd dla każdego silnika. Do modeli z napędem na przednie koła dostępna jest sześciobiegowa skrzynia manualna oraz ciągła skrzynia multitronic. Modele quattro oferują skrzynię manualną lub błyskawicznie działającą, siedmiobiegową S tronic. Wszystkie skrzynie biegów wyróżniają się wygodą i precyzją, wysoką efektywnością i szerokim zakresem przełożeń. Długie przełożenia w wyższych biegach zmniejszają zużycie paliwa.
Członkowie rodziny Audi A5 wyposażeni w stały napęd na wszystkie koła quattro i skrzynię S tronic mają również centralny dyferencjał koronowy z wektoryzacją momentu obrotowego. Podczas normalnej jazdy mechaniczny element przesyła moc silnika przede wszystkim na tylne koła. W razie potrzeby błyskawicznie i płynnie redystrybuuje moc. Do 70 procent może trafić na oś przednią, 85 procent na oś tylną. Wektoryzacja momentu obrotowego wykorzystuje celowe, niewielkie interwencje hamulcowe, aby uczynić prowadzenie jeszcze bardziej precyzyjnym.
Opcjonalnie w modelach Audi A5 quattro, sportowy dyferencjał zapewnia maksymalną precyzję i wysoką przyczepność. Wykorzystuje dwa stopnie superpozycji załączane za pomocą sprzęgieł wielopłytkowych, aby aktywnie rozdzielać moment obrotowy pomiędzy tylne koła w zależności od potrzeb.
Zawieszenie
Modele Audi A5 wyznaczają standardy w zakresie sportowej dynamiki, luksusowego komfortu jazdy i doskonałego bezpieczeństwa. Większość elementów przedniego zawieszenia pięciozębnego oraz tylnego zawieszenia trapezowego wykonana jest z aluminium. Łożyska tylnego zawieszenia i dostosowania amortyzatorów zostały zaktualizowane, co zapewnia bardziej precyzyjne prowadzenie i jeszcze większy komfort.
Program stabilizacji ESP z elektronicznym dyferencjałem ograniczającym poślizg jest standardem we wszystkich wersjach Audi A5 z napędem na przednie koła. ESP wykorzystuje minimalne interwencje hamulcowe na wewnętrznym przednim kole, aby zapewnić jeszcze większą zwinność podczas dynamicznej jazdy. Duże hamulce – z wentylowanymi tarczami przednimi i tylnymi w wielu wersjach – zapewniają doskonałą siłę hamowania i są bardzo łatwe do modulowania.
Standardowe koła mają 17 cali z oponami 225/50. Oprócz tego dostępne są koła do 20 cali i opony 265/30 oraz cztery nowe wzory kół.
Wśród wysokiej klasy funkcji w serii modeli znajduje się Audi drive select. W konfiguracji podstawowej dostosowuje wspomaganie kierownicy, charakterystykę pedału gazu, punkty zmiany biegów w automatycznej skrzyni oraz automatyczną klimatyzację. Używając przycisku w kokpicie, kierowca może określić, czy te komponenty mają działać w trybie „komfort”, „auto”, „dynamic” czy „efektywność”. Ten ostatni pomaga prowadzić Audi A5 szczególnie oszczędnie. Jeśli samochód jest wyposażony w system nawigacji, istnieje również tryb „indywidualny”, który kierowca może w dużej mierze skonfigurować samodzielnie.
Audi drive select można łączyć z dodatkowymi modułami, jeśli jest to pożądane. Należą do nich sportowe zawieszenie z kontrolą amortyzatorów, sportowy dyferencjał i dynamiczna kierownica, która bezstopniowo zmienia przełożenie kierownicy o niemal 100 procent w zależności od prędkości.
Inną nową funkcją w serii modeli Audi A5 jest elektryczne wspomaganie kierownicy. Silnik elektryczny generuje odpowiednią ilość wspomagania dla prędkości jazdy. Elektryczne wspomaganie kierownicy charakteryzuje się bezpośrednim przełożeniem, natychmiastową reakcją oraz precyzyjnym odczuciem drogi. Lekko interweniuje, aby wspierać kierowcę podczas hamowania na nawierzchni o mniejszej przyczepności z jednej strony pojazdu.
System zmniejsza zużycie paliwa o nawet 0,3 litra na 100 km oraz do 7 g CO2/km (11,27 g/mile), ponieważ nie zużywa energii w czasie jazdy prosto.
Systemy asystujące
Systemy asystujące w serii modeli Audi A5 wykorzystują różnorodne technologie, aby uczynić jazdę jeszcze bardziej kontrolowaną. Niektóre z nich zostały ulepszone o nowe funkcje. Wśród standardowych elementów znajduje się nowy system informacji o kierowcy z zaleceniem zrobienia przerwy. Używa ruchów kierownicą oraz dodatkowych parametrów do wykrycia, kiedy kierowca zaczyna się męczyć, i wydaje odpowiednie ostrzeżenie.
Audi side assist wspiera kierowcę podczas zmiany pasów, wykorzystując radar do monitorowania przestrzeni za samochodem. Audi active lane assist – nowa funkcja w Audi A5 – pomaga kierowcy utrzymać pas ruchu. Kamera wykrywa oznaczenia pasa, a system dokonuje drobnych korekt w elektrycznym wspomaganiu kierownicy, jeśli to konieczne. Adaptacyjny tempomat wykorzystuje technologię radarową do utrzymywania stałego odstępu między Audi A5 a pojazdem przed nim. Przy prędkościach poniżej 30 km/h (18,64 mph) inicjuje maksymalne hamowanie w przypadku zbliżającej się kolizji.
Systemy infotainment
Systemy infotainment w Audi A5 zostały znacznie ulepszone. Audi wyposaża wszystkie modele w ofercie A5 w radio CD i osiem głośników.
Opcjonalna jednostka najwyższej jakości to MMI navigation plus z dużym dyskiem twardym, siedmiocalowym wyświetlaczem kolorowym, grafiką 3D i odtwarzaczem DVD. Jej sterowanie zostało poprawione. Liczba przycisków została zmniejszona z ośmiu do czterech, a regulacja głośności teraz wyposażona jest w pokrywę joysticka, aby ułatwić wybór utworów. Sterowanie głosowe i odbiór radia cyfrowego również otrzymały drobne poprawki.
Dodatkową opcją jest Bluetooth online car phone. Audi connect to hasło dla atrakcyjnych usług, które ten telefon przynosi do A5, w tym wyszukiwanie punktów POI w Google, nawigację z obrazami Google Earth i hotspot WLAN. Hotspot umożliwia pasażerom przeglądanie internetu oraz wysyłanie i odbieranie e-maili za pomocą swoich urządzeń mobilnych. Audi traffic information online to dodatkowa usługa, która znacznie lepiej informuje kierowcę o aktualnym obciążeniu drogowym na wybranej trasie niż znany standard TMC. Wszystko, co kierowca musi zrobić, aby korzystać z tych funkcji, to mieć kartę SIM obsługującą dane.
Ceny
Pomimo rozległych ulepszeń produktu, Audi podnosi ceny tylko nieznacznie. Na przykład wzrost ceny Audi A5 Coupé 2.0 TFSI wynosi tylko 200 euro. Model podstawowy, Audi A5 Sportback 1.8 TFSI, kosztuje 33,350 euro.
Audi S5
Najwyższe modele serii – S5 w wersji Sportback, Coupé i Cabriolet – również zostały odświeżone. Wszystkie modele S5, w tym Coupé, są teraz wyposażone w silnik 3.0 TFSI o mocy 245 kW (333 hp). W porównaniu do 4,2-litrowego V8, który zastępuje w Coupé, doładowany V6 zużywa średnio o 20 procent mniej paliwa na 100 kilometrów. Średnie zużycie paliwa wynosi tylko 8,1 litra (29,04 mpg US), a osiągi pozostają imponujące. S5 Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w zaledwie 4,9 sekundy w drodze do elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej 250 km/h (155,34 mph).