Audi S6 z 2008 roku przypominał raczej czterodrzwiowego Lamborghini niż Audi A6 z dużym silnikiem, przekształcając go w sportową limuzynę.
Audi było właścicielem Lamborghini i starało się przenieść niektóre części i technologie z jednej marki do drugiej. Dlatego można zobaczyć niektóre elementy Audi w modelu Gallardo. Jednak niemiecki producent nie mógł zamontować silnika TDI w Lamborghini, więc podszedł do sprawy inaczej. Zainstalował włoski silnik w sedanie A6, i w ten sposób powstało najsporotsowsze A6.
Audi odświeżyło linię A6 w 2008 roku, wprowadzając większy grill w stylu single-frame z srebrną ramką oraz szerszymi wlotami powietrza w dolnym zderzaku. W wersji S6 projektanci dodali dodatkowy spojler. Z boku srebrne osłony lusterka wskazywały, że S6 nie jest jednym z mniej mocnych modeli. Z tyłu cztery owalne rury wydechowe starały się pozostać dyskretne pod zderzakiem.
Kiedy Audi tworzyło S6, nie pomyślało, aby zastosować ten sam wystrój wnętrza, co w reszcie serii. Wyposażono go w sportowe fotele kubełkowe z wysokim oparciem po bokach. Wewnątrz obrotomierza znalazło się logo S6, które było wyszyte na spodzie kierownicy. Na konsoli środkowej zastosowano specjalne wykończenie z włókna węglowego.
Pod maską znajdował się silnik V10 o pojemności 5,2 litra, przeniesiony z Lamborghini Gallardo. Oferował nieco niższą moc, ponieważ S6 było cięższym pojazdem, a w średnim zakresie obrotów potrzebny był większy moment obrotowy. Silnik standardowo współpracował z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc na wszystkie koła za pośrednictwem ograniczonego poślizgu Torsen.
Zwycięzca zawsze opiera się na swoich mocnych stronach: Dlatego Audi ponownie zmodernizowało swój luksusowy model Audi A6. Do oferty dołączono efektywne silniki, a innowacyjne technologie zredukowały zużycie paliwa o około 15 procent w całej gamie modeli. Ulepszona zawieszenie i nowy, zaawansowany system asystujący dają kierowcy jeszcze większą kontrolę nad samochodem. Nowej generacji system sterowania MMI działa lepiej niż kiedykolwiek. Odświeżone Audi A6 zadebiutuje na niemieckim rynku pod koniec lata.
To najdynamiczniejszy i najpopularniejszy sedan biznesowy na rynku. Audi A6 prowadzi w segmencie Premium C – zarówno w Europie, jak i na całym świecie. W 2007 roku Audi sprzedało około 234 000 sztuk, co dało modelowi A6 37 procent udziału w rynku wśród jego głównych konkurentów. Większość sprzedanych A6 była wyposażona w silniki sześciocylindrowe lub ośmiocylindrowe, stały napęd 4×4 quattro oraz luksusowy zestaw dodatkowego wyposażenia – wszystko to świadczy o wysokim uznaniu, jakim cieszą się technologie Audi na całym świecie.
Jego design podkreślają odważne nowe akcenty, które doskonale wyrażają silną osobowość Audi A6. Grille w formie pojedynczej ramki, zderzaki, wloty powietrza i światła przeciwmgielne przeszły metamorfozę.
Opcjonalne reflektory xenon plus oraz diodowe światła dzienne zostały zaprojektowane w formie poziomych pasków, z sześcioma diodami LED każdy. Inne opcje obejmują adaptacyjne światła Audi, dynamiczny system świateł skrętnych oraz asystenta świateł drogowych, który automatycznie przełącza między światłami wysokimi a mijania.
Aluminiowy element wykończeniowy przebiegający po bokach podkreśla dynamiczny kontur Audi A6. Przy długości 4,93 metra (16,17 stopy), szerokości 1,86 metra (6,10 stopy) i wysokości 1,46 metra (4,79 stopy), proporcje sedana pozostały hojne. Łagodna krawędź na bagażniku, zintegrowany chromowany pas na zderzaku, szeroki dyfuzor oraz proste rury wydechowe to elementy odświeżonego tyłu. Dwuczęściowe tylne światła z technologią LED również zyskały nowy wygląd: wąskie i szerokie, zwężają się ku wnętrzu sedana. Do wyboru jest 13 kolorów nadwozia, w tym pięć nowych.
Przestronne wnętrze Audi A6 charakteryzuje się czystymi i eleganckimi konturami oraz doskonałym rzemiosłem, co jest typowe dla tej luksusowej marki. Tylne siedzenia są niezwykle komfortowe, a L-kształtne zagłówki poprawiają widoczność tylną kierowcy. Na życzenie, tylne siedzenia można wyposażyć w wygodną kanapę dla dwóch osób. Szereg wyszukanych rozwiązań sprawia, że poziom hałasu jest ograniczony o niemal połowę, szczególnie w krytycznych zakresach częstotliwości.
Deska rozdzielcza wykorzystuje nową grafikę o wyższej rozdzielczości, a nowa ramka lepiej akcentuje wyświetlacz (kolor w opcjonalnym systemie nawigacyjnym MMI). Starannie wykończone chromowane detale, nawet na szprychach kierownicy, podkreślają jego ogólną elegancję, a inkrustacje dostępne są w wyglądzie aluminium lub w finezyjnych drewnach.
Jak przystało na Audi, projektanci wnętrz zadbali o to, aby wszystkie kolory i materiały pasowały do siebie. Standardowe fotele mogą być na życzenie obite nowym materiałem, a sportowe fotele dostępne są w skórze Valcona. Miękkie podłokietniki w drzwiach zwiększają komfort, a zintegrowany system zagłówków zmniejsza ryzyko urazów szyi.
Audi oferuje teraz pakiet sportowy S-line dla najbardziej dynamicznych kierowców. Pakiet obejmuje ulepszone funkcje wydajności, takie jak 18-calowe felgi i sportowe zawieszenie, które obniża wysokość zawieszenia o 30 milimetrów (1,18 cala). Sportowe fotele, ozdobne inkrustacje i tapicerka nadają wnętrzu wykończonemu na czarno jeszcze większe wrażenie ekskluzywności, a pakiet zewnętrzny S-line dodaje dramatyzmu. Elementy z tego ekskluzywnego programu Audi są dostosowane do luksusowych poszukiwaczy w modelu Audi A6.
Jedną z głównych zalet Audi A6 jest szeroki wybór silników: sześć benzynowych i cztery diesle wykorzystują bezpośredni wtrysk paliwa oraz nowatorskie technologie FSI, TFSI i TDI w wyborze czterech, sześciu lub ośmiu cylindrów. Niezależnie od tego, czy to manualna skrzynia biegów, wygodny tiptronic czy wysokowydajny multitronic, energia dosłownie płynie do przednich kół, a w przypadku potrzeby – do wszystkich czterech. Silniki są zarówno mocne, jak i oszczędne. Wprowadzono nowe środki, aby zoptymalizować silniki i zminimalizować zużycie paliwa, nie rezygnując z przyjemności z jazdy. Zużycie paliwa w całej rodzinie Audi A6 zostało obniżone o około 15 procent.
Najmniejszy silnik benzynowy to 2.0 TFSI, turbodoładowany czterocylindrowy o mocy 125 kW (170 hp). Na drugim końcu spektrum znajduje się 4.2 FSI, 257 kW (350 hp) z silnikiem V8. Modele V6 Audi mogą być wyposażone w jeden z dwóch nowych silników 2.8 litra FSI; 140 kW (190 hp) lub 162 kW (220 hp). Oba silniki korzystają z innowacyjnego systemu Audi Valvelift System (AVS), który zarządza czasowaniem zaworów dolotowych, dzięki czemu osiągają więcej momentu obrotowego przy mniejszym zużyciu paliwa. Niezależnie od tego, który silnik 2.8 FSI jest zamontowany w sedanie Audi A6, średnie zużycie paliwa wynosi jedynie 8,2 litra na 100 kilometrów (28,68 mpg).
Z pojemnością 3 litrów i mocą 213 kW (290 hp), silnik V6 jest szczególnie ekscytującym nowym nabytkiem. Audi zaprojektowało perfekcyjny zestaw dla każdego z silników. Dlatego 3.0 TFSI jest wyposażony w doładowanie. Od teraz „T” nie oznacza tylko turbodoładowania – oznacza także doładowanie. Technologia doładowania nie zwiększa zużycia, lecz krótkie drogi dolotowe zapewniają natychmiastową reakcję. Pełna moc jest osiągana już przy niskich prędkościach obrotowych silnika: od 2500 1/min do 4850 1/min, krzywa momentu obrotowego jest szeroka i płaska na poziomie 420 Nm (309.78 lb-ft).
3.0 TFSI jest wyposażony w napęd tiptronic i quattro. Sedan Audi A6 przyspiesza od 0 do 100 km/h (62.14 mph) w 5,9 sekundy i kontynuuje jazdę, osiągając swoją elektronicznie regulowaną maksymalną prędkość 250 km/h (155.34 mph). Tego rodzaju osiągi mogłyby zrealizować tylko silniki ośmiocylindrowe kilka lat temu. Przy 9,5 litra na 100 kilometrów (24,76 mpg) w cyklu UE, doładowany V6 jest niezwykle ekonomiczny. Połączenie dynamicznych osiągów i niskiego zużycia 3.0 TFSI jest kolejnym przykładem skutecznej strategii efektywności Audi.
Silniki TDI Audi A6 są kolejnym dowodem na to, jak blisko Audi zdołało zharmonizować sportowe osiągi i efektywność. Paliwo dostarczane jest przez niezwykle zaawansowany i cichy system szyn wspólnych z szybkokrocznymi wtryskiwaczami piezoelektrycznymi o ciśnieniu wtrysku wynoszącym 1800 bar (26,106.79 psi). Dwa silniki V6 TDI (2.7 TDI o mocy 140 kW (190 hp) i 3.0 TDI o mocy 176 kW (240 hp) osiągają momenty obrotowe odpowiednio 380 Nm (280.27 lb-ft) i 450 Nm (331.90 lb-ft).
Na dole programu dieslowskiego znajduje się czterocylindrowy silnik 2.0 TDI, który dostępny jest w dwóch wersjach: 125 kW (170 hp), oczekiwana na jesień 2008, oraz 100 kW (136 hp). Podstawowa wersja to specjalnie oszczędna wersja e-model, znana jako 2.0 TDIe, która korzysta z manualnej sześciobiegowej skrzyni biegów lub automatycznej multitronic, dostarczając 320 Nm (236.02 lb-ft) momentu obrotowego do przednich kół. Z multitronic przyspiesza od 0 do 100 km/h (62.14 mph) w 9,9 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 204 km/h (126.76 mph). Średnie zużycie paliwa przy manualnej skrzyni biegów wynosi zaledwie 5,3 litra na 100 km (44,38 mpg), co odpowiada emisji CO2 wynoszącej około 139 gramów na kilometr (224 gramy na milę).
Klucz do osiągnięcia tak wzorowych wartości leży w strategicznym wprowadzeniu innowacyjnych technologii. Pompa wspomagania kierownicy działa na żądanie; alternator regeneruje energię elektryczną podczas toczenia się, zmniejszając obciążenie silnika. Obniżając wysokość zawieszenia o 20 milimetrów (0,79 cala) oraz wprowadzając inne regulacje aerodynamiczne, współczynnik oporu powietrza został zmniejszony do cD = 0,28.
Skrzynia biegów może być dłużej używana w dwóch wyższych biegach. Każde Audi A6 z systemem informacji o kierowcy, nawet 2.0 TDIe, może mieć opcjonalnie wyświetlaną w desce rozdzielczej wskaźnik zmiany biegów. Ikona informuje kierowcę, który bieg jest najbardziej ekonomiczny w danych warunkach.
Napęd quattro Audi jest dostępny dla wszystkich silników o mocy 140 kW (190 hp) lub większej i jest standardowym wyposażeniem w górnych jednostkach. Manualna skrzynia biegów 140 kW (190 hp) 2.8 FSI nie zmienia faktu, że to najnowsza generacja quattro z nowo podkreśloną konstrukcją tyłu. Daje to Audi A6 niesamowite właściwości jezdne, niezwykłą przyczepność i wysokie bezpieczeństwo. W normalnych warunkach podział momentu obrotowego wynosi 40 procent na przednie koła i 60 procent na tylne. Mechanicznie obsługiwany dyferencjał Torsen natychmiast przekierowuje większość mocy na oś, zapewniając lepszą przyczepność, gdy zajdzie taka potrzeba – w ekstremalnych przypadkach nawet do 65 procent na przednią oś lub 85 procent na tylną.
W fine-tuning Audi A6 zidentyfikowano dwa kluczowe cele – zwiększenie komfortu przy zachowaniu sportowego charakteru. Dzięki nowym amortyzatorom o dużej średnicy na przedniej osi, działającym w zoptymalizowanym systemie zaworów, inżynierowie Audi osiągnęli oba cele. Każdy inny aspekt konfiguracji zawieszenia został poprawiony, w tym reakcja sprężyn samochodowych.
Audi A6 może być wyposażone w fabrycznie zamontowane adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, dzięki któremu kierowca może dostosować jego reakcję i charakterystykę adaptacyjnych amortyzatorów do trzech stylów. Silniki o dużej mocy są wyposażone w większe hamulce na 17-calowych kołach. Audi może być również wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach, który jest całkowicie bezwymagający i nie wymaga konserwacji. Klient może wybrać opony run-flat, które ograniczają pojazd do 50 kilometrów (31 mil) w przypadku spadku ciśnienia.
Audi zintegrowało kilka nowych systemów asystujących o wysokiej technologii. Nowy system Audi side assist włącza się, aby pomóc kierowcom przy zmianie pasa przy prędkości powyżej 30 km/h (18,64 mph), zapewniając relaksującą i doskonałą jazdę. Wykorzystując czujniki radarowe, Audi Side Assist jest w stanie wykryć inne samochody z odległości do 50 metrów (164,04 stóp): sygnał na lusterku bocznym zapala się, gdy zmiana pasa jest zagrożona. Audi lane assist pomaga kierowcom pozostać na swoim pasie, radarowy tempomat adaptacyjny utrzymuje stałą odległość od pojazdu z przodu, a Audi parking system advanced ma kamerę tylno- widokową.
Od swojego debiutu w 2002 roku, system Audi Multi Media Interface (MMI) wyznaczał standardy doskonałego sterowania wieloma funkcjami. Audi A6 wyposażone jest w najnowszą generację MMI, w tym najwyższej klasy MMI Navigation plus. Jej podstawowa konstrukcja nie uległa zmianie. Centralny pokrętło wciąż znajduje się na środkowej konsoli między przednimi siedzeniami, a obsługa odbywa się za pomocą dużych przycisków. Nowy joystick na końcu pokrętła sprawia, że MMI Navigation plus można obsługiwać jeszcze bardziej intuicyjnie.
MMI Navigation plus to ostateczne rozwiązanie, które wyznacza nowe standardy w nowej generacji systemów z nowoczesnym portfolio. Specjalne funkcje obejmują napęd kombinowany CD/DVD/Nawigacja z pojemnością dysku twardego wynoszącą 40 GB, który można wykorzystać do przechowywania plików MP3 i do 5000 adresów.
Z ekranem o przekątnej 7 cali i wysokiej rozdzielczości monitor w tym ostatecznym systemie nawigacyjnym jest naprawdę innowacyjny. Obraz jest pełen kontrastów i niesamowicie ostry nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. Oferuje również opcjonalny tuner telewizyjny, który odbiera programy cyfrowe (DVB-T) w idealnej jakości.
Nowy system nawigacyjny ma kolejną innowację. Nowy tryb widoku z lotu ptaka pokazuje krajobrazy w ukształtowaniu topograficznym – w pełnym szczególe, z trójwymiarowymi obrazami charakterystycznych budynków. Monitor ma nową zasadę działania: przy dostosowywaniu konkretnych funkcji, takich jak klimatyzacja czy ogrzewanie siedzeń, okno podręczne pojawia się po prawej stronie, zamiast przejmować cały ekran.
Większość nowych funkcji, które znaleźć można w sedanach Audi A6 oraz Audi A6 Avant, obecnych jest także w dwóch innych modelach: wszechstronnym Audi A6 allroad quattro oraz dynamicznym Audi S6. Audi A6 allroad quattro może być napędzane nowym silnikiem 3.0 TFSI o mocy 213 kW (290 hp) lub jednym z dwóch potężnych silników V6 TDI. V10 w Audi S6 ma 320 kW (435 hp). Zmiany w modelu sportowym ograniczają się do detali wizualnych w wnętrzu i na zewnątrz.