Jeśli chodzi o wydajne pojazdy średniej wielkości premium, Audi zawsze znajduje się na podium dzięki swojemu znanemu modelowi S6. Tym razem podjęli się innego zadania, proponując wersję turbodiesel dla Europy i benzynową dla rynku amerykańskiego. Tak, wiemy, że „diesel” kojarzy się z ciężarówkami. Ale uwierzcie nam, możecie zakochać się w takim „ciężarowym” aucie.
Wnętrze jest przestronne, a zewnętrzny wygląd ma w sobie coś zadziornego. S6 to to, co Niemcy nazwaliby „cruiserem autostradowym”. Pojazd, w którym niektórzy mogą ustawić adaptacyjny tempomat na autostradzie na prędkości 155 MPH (250 km/h) i trzymać się w lewym pasie.
Silnik diesel V6 o pojemności 3.0 litrów zasilany jest przez system składający się z elektrycznej sprężarki i turbosprężarki, która zwiększa maksymalny moment obrotowy już przy 2500 obr./min i utrzymuje go aż do 3100 obr./min. Może się to wydawać niskim zakresem momentu obrotowego dla silnika benzynowego, ale dla turbodiesla to więcej niż wystarczająco. Ta płaska krzywa momentu obrotowego wynosi 700 Nm (516.3 lb-ft), co pozwala na osiągnięcie prędkości od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 5 sekund. Aby osiągnąć takie osiągi, Audi zainstalowało elektryczną sprężarkę, która obraca się z prędkością około 70 000 obr./min i kompensuje przepływ powietrza, gdy turbosprężarka nie ma wystarczającej ilości powietrza do działania. To rozwiązanie zmniejsza opóźnienie turbo.
Inżynierowie Audi zainstalowali system napędu na wszystkie koła Quattro oraz system skrętu wszystkich kół. Na dodatek zawieszenie wzbogacono o elektroniczny system adaptacyjny. Co więcej, na życzenie można go wyposażyć w sportowy dyferencjał na tylnej osi.
Poza Europą, S6 oferowana jest z silnikiem benzynowym V6 z podwójną turbosprężarką o mocy 450 KM i momencie obrotowym 600 Nm (442.5 lb-ft). Ta wersja jest także wyposażona w elektryczną sprężarkę (EPC).
Sportowość spotyka efektywność – nowe modele Audi S6 i S7 debiutują z silnikiem V6 TDI o wysokim momencie obrotowym, oferując klientom w Europie idealne osiągi na długie trasy. Po raz pierwszy Audi połączyło elektryczny kompresor z 48-woltowym układem elektrycznym. Sportowe zawieszenie S z kontrolą tłumienia, dynamiczny napęd na wszystkie koła oraz ceramiczny system hamulcowy spełniają wszystkie wymagania dotyczące dynamicznego pokonywania zakrętów i hamowania. Imponujący wygląd z wyrafinowanym stylem modelu S nadaje tym sportowym modelom pełnowymiarowym szczególną obecność.
„Turbo doładowanie”: elektryczny kompresor i 700 Nm momentu obrotowego
Ogromny moment obrotowy sięgający 700 niutonometrów (516,3 lb-ft) jest dostępny w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika od 2500 do 3100 obr/min, co stanowi idealną podstawę dla klientów nastawionych na osiągi w Europie. Modele S TDI oferują wysoką dynamikę jazdy i efektywność – to szczególnie atrakcyjne połączenie dla jazdy na długich dystansach. Z modelami S6 i S7 TDI Audi systematycznie rozwija udany koncept napędu SQ7 TDI. Po raz pierwszy inżynierowie Audi połączyli elektryczny kompresor z 48-woltowym układem elektrycznym.
Dzięki temu całkowita moc silnika V6 TDI o pojemności trzech litrów wynosi 257 kW (349 km). Przekazanie mocy odbywa się za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów tiptronic, która zawsze współpracuje z quattro – stałym napędem na wszystkie koła.
Spontaniczny pomocnik: elektryczny kompresor
Elektryczny kompresor zapewnia wysoką moc początkową. Oprócz bardzo dynamicznego przyspieszenia, elektryczny doładowywacz oferuje powtarzalną funkcję doładowania podczas przyspieszania. Oznacza to, że EPC eliminuje jakiekolwiek oznaki opóźnienia związane z doładowaniem turbo, umożliwiając wysoką responsywność oraz mocne przyspieszenie w każdej sytuacji drogowej.
Czas reakcji EPC wynosi poniżej 250 milisekund, a maksymalna moc to siedem kilowatów, a maksymalna prędkość to 70 000 obr/min. Funkcja doładowania elektrycznego turbo działa aż do prędkości obrotowej silnika wynoszącej 1650 obr/min. Dzięki podwójnemu doładowaniu, czyli współpracy EPC z doładowywaczem spalinowym, pełnowymiarowe modele S osiągają stały moment obrotowy 700 niutonometrów (516,3 lb-ft) w zakresie prędkości obrotowych od 2500 do 3100 obr/min. EPC wspiera turbosprężarkę TDI, gdy brakuje energii w spalinach do spontanicznego wzrostu momentu obrotowego – podczas ruszania lub przyspieszania przy niskim obciążeniu z niskich prędkości obrotowych.
EPC, który wizualnie przypomina konwencjonalną turbosprężarkę, jest zamontowany bezpośrednio na silniku w torze powietrza dolotowego za intercoolerem. W większości trybów pracy jest omijany przez obejście. Jednak, gdy obciążenie wymagane przez pedał gazu jest wysokie, a dostępna energia po stronie turbiny niska, zawór obejścia zamyka się, kierując powietrze dolotowe do EPC. Sprężone powietrze dostaje się bezpośrednio do komory spalania.
Rezultat: spontaniczna reakcja i imponująca siła ciągu podczas przyspieszania, wyprzedzania i zmian obciążenia. Cała moc silnika TDI 3.0 jest natychmiastowo dostępna dla kierowcy, gdy tylko jej potrzebuje. W codziennej jeździe technologia ta unika częstego redukowania biegów, utrzymuje niski poziom obrotów silnika i tłumi opóźnienie turbo, na które narażona jest konwencjonalna turbosprężarka spalinowa.
EPC toruje drogę do imponującej mocy startowej. V6-TDI w połączeniu z EPC przyspiesza nowe S6 Sedan z 0 do 100 km/h (62,1 mph) w ciągu 5,0 sekund, podczas gdy Audi S6 Avant i S7 Sportback potrzebują na standardowy sprint o dziesiątą sekundy więcej. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155,3 mph).
„Czysta energia” – jazda na luzie przez maksymalnie 40 sekund: 48-woltowy system mild-hybrid
Podczas gdy EPC poprawia osiągi, system mild-hybrid (MHEV) pomaga zwiększyć efektywność paliwową. 48-woltowy system MHEV składa się z rozrusznika alternatora (BAS) oraz baterii litowo-jonowej o pojemności 10 Ah, zlokalizowanej w podłodze pojazdu pod bagażnikiem. BAS jest połączony z wałem korbowym. Podczas hamowania odzyskuje do 8 kW mocy, którą następnie przechowuje w baterii litowo-jonowej. Gdy kierowca ponownie przyspiesza, BAS natychmiast uruchamia silnik.
Technologia MHEV pozwala na działanie start/stop przy prędkości nawet 22 km/h (13,7 mph). Dzięki częściowo zintegrowanemu systemowi mild-hybrid i czujnikom pojazdu, modele S osiągają oszczędność paliwa do 0,4 litra w rzeczywistych warunkach jazdy i mogą jechać na luzie przez maksymalnie 40 sekund z wyłączonym silnikiem spalinowym.
W oparciu o to, modele S TDI łączą imponującą dynamikę jazdy z wysoką efektywnością, niskim zużyciem paliwa i niskimi emisjami. Wszystkie modele S TDI są homologowane zgodnie z normą emisji Euro 6d temp. Wartości WLTP odpowiadają zużyciu paliwa w cyklu NEDC dla Audi S6 sedan wynoszącemu 6,3 lub 6,2 litra oleju napędowego na 100 kilometrów (37,3 lub 37,9 US mpg) oraz emisji CO2 wynoszącej 165 lub 164 gramów na kilometr (265,5 – 263,9 g/mi), w zależności od użytych opon/felg. Wartości dla S6 Avant wynoszą 6,5 litra na 100 kilometrów (36,2 US mpg) oraz 171 g/km (275,2 g/mi), a dla S7 Sportback 6,5 litra/100 km (36,2 US mpg) i 170 g/km (273,6 g/mi).
Skoncentrowana wysoka technologia: silnik
Silnik 3.0 TDI wyróżnia się dostarczaniem mocy i wysoką efektywnością. Jego pojemność wynosi 2967 cm3, co generuje moc 257 kW (349 KM). Jego specyficzna moc to 117,9 KM na litr pojemności silnika, a specyficzny moment obrotowy wynosi 235,9 Nm (174,0 lb-ft) na litr.
V6 TDI waży zaledwie około 190 kilogramów (418,9 lb) i oferuje skoncentrowaną wysoką technologię w każdym aspekcie. Jego system common rail wtryskuje paliwo pod ciśnieniem do 2500 bar. Wał korbowy, tłoki, korbowody i zarządzanie olejem spełniają wysokie wymagania wydajnościowe, a wprowadzono zaawansowane środki w celu zmniejszenia tarcia w napędzie wału korbowego i wału rozrządu. Obiegi chłodzenia komory silnikowej i głowic cylindrów są oddzielne, co pozwala na szybkie nagrzewanie oleju silnikowego od zimnego startu – głowice mają podwójne wodne płaszcze. Przepływ cieczy chłodzącej kierowany jest do chłodnicy oleju, EPC, BAS oraz obudowy kompresora turbosprężarki w razie potrzeby.
Turbosprężarka spalinowa, z wirnikiem o średnicy 50 milimetrów (2,0 cala), generuje względne ciśnienie doładowania do 2,4 bara. Jej zmienna geometria turbiny (VTG) jest zoptymalizowana pod kątem przepływu o niskich stratach. Zewnętrzna recyrkulacja spalin (EGR) pobiera gazy spalinowe dopiero po filtrze cząstek stałych, aby pełny przepływ masy mógł napędzać sprężarkę, znacznie zwiększając jej skuteczność. Praca silnika 3.0 TDI jest ultra-udzielana.
Dynamiczne pokonywanie zakrętów i wysoka zwrotność: Dynamiczny napęd na wszystkie koła w modelu S
Jak w każdym modelu S od Audi, quattro – stały napęd na wszystkie koła jest standardowy. W normalnych warunkach jazdy, samoblokujące się centralne różnicowe rozdziela moment obrotowy między oś przednią a tylną w proporcji 40:60. Jeśli jedno z kół napotyka poślizg, większość momentu napędowego trafia na oś z lepszą trakcją. W ekstremalnych warunkach 70 procent momentu może trafić na przednie koła, a 85 procent na tylne koła. W przypadku jazdy sportowej, kontrola momentu obrotowego na poszczególnych kołach poprawia sportowe właściwości jezdne: delikatnie hamuje dwa koła po stronie wewnętrznej zakrętu przed ich utratą przyczepności.
Standardowa progresywna kierownica już w podstawowej konfiguracji ma sportowe przełożenia; im większy skręt kierownicy, tym bardziej bezpośrednie jest prowadzenie. S-specyficzna elektryczno-mechaniczna wspomaganie filtruje nieprzyjemne wstrząsy, ale przekazuje kierowcy przydatne informacje.
W porównaniu do swoich poprzedników, nowe duże modele S oferują jeszcze lepszą dynamikę poprzeczną. Na życzenie Audi może dostarczyć dynamiczny napęd na wszystkie koła – łączący dynamiczne prowadzenie z zmiennym przełożeniem 9,5:1 i 16,5:1 na osi przedniej z oddzielnym kierowaniem tylnej osi, które jest sterowane silnikiem wrzecionowym i drążkami kierowniczymi. Przy prędkościach do 60 km/h (37,3 mph) tylne koła obracają się w przeciwnym kierunku do przednich kół o maksymalnie pięć stopni. To zmniejsza promień skrętu o maksymalnie 1,1 metra (3,3 stopy). Przy średnich i dużych prędkościach powyżej 60 km/h (37,3 mph) są skręcane o maksymalnie dwa stopnie w tym samym kierunku, co przednie koła. To czyni modele S znacznie bardziej zwrotnymi i zwinnymi przy niskich prędkościach oraz zapewnia większą stabilność kierunkową przy dużych prędkościach i podczas zmiany pasa.
Sportowe zawieszenie S, opracowane specjalnie dla nowych modeli S, jest standardowo wyposażone w kontrolę tłumienia, co podkreśla sportowy charakter tych pojazdów. Obniża nadwozie S6 o 20 milimetrów (0,8 cala), a S7 o 10 milimetrów (0,4 cala). Dzięki temu oba modele S mają ten sam niski prześwit. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne – wersja zawieszenia pneumatycznego z regulowanym tłumieniem – po raz pierwszy pojawia się w modelach S jako wyraźnie komfortowa alternatywa. Może być ustawione w trzech trybach i zawiera pozycję „podwyższenie” do gorszych dróg oraz automatyczną regulację poziomu. W trybie „auto” nadwozie obniża się o dodatkowe 10 milimetrów (0,4 cala) przy prędkościach powyżej 120 km/h (74,6 mph), a w trybie „dynamicznym” pojazd zawsze pozostaje na tym niskim poziomie.
Dla jeszcze bardziej sportowych właściwości jezdnych, napęd quattro można uzupełnić sportowym dyferencjałem na osi tylnej. Przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów sportowy dyferencjał wręcz popycha samochód w zakręt, co zapewnia wysoki poziom zwrotności. Kierowca może dostosować strategię kontrolowania sportowego dyferencjału za pomocą Audi drive select. Sportowe właściwości jezdne są także wspierane przez osie o konstrukcji pięcio-łączeniowej, które w dużej mierze wykonane są z aluminium. Dwie podramy łączą łączniki z nadwoziem – elastokinematyka jest twardo strojona.
Wszystkie elementy podwozia są kontrolowane przez elektroniczną platformę podwozia (ECP). Koordynuje działanie amortyzatorów w odstępach milisekundowych. ECP zbiera kompleksowe informacje o ruchu samochodu oraz dane z zaangażowanych systemów sterowania podwoziem. Na ich podstawie oblicza i precyzyjnie koordynuje optymalną funkcję tych elementów w zintegrowanym kontrolerze układu jezdnego. Kierowcy nowych modeli S doświadczają tego postępu w postaci precyzyjnego prowadzenia i wysokiej dynamiki poprzecznej. Oprócz amortyzatorów, ECP kontroluje także dynamiczny napęd na wszystkie koła i sportowy dyferencjał. Kierowca może skonfigurować efekt tych modułów w systemie dynamicznego prowadzenia Audi drive select. Oferuje on sportowe ustawienie specyficzne dla S i różnorodne tryby „komfort”, „auto”, „dynamiczny”, „efektywność” oraz „indywidualny”.
Silne wsparcie: opcjonalny ceramiczny system hamulcowy
Sześciotłokowe hamulce w nowych modelach S charakteryzują się wysoką wydajnością. Ich zaciski wykonane są z aluminium, pomalowane na czarno (lub opcjonalnie na czerwono) i ozdobione logo S. Z przodu sześć tłoków na każdym kole chwytają stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 400 milimetrów (15,7 cala); tylne tarcze mają średnicę 350 milimetrów (13,8 cala). Opcjonalnie Audi może zamontować sześciotłokowy ceramiczny system hamulcowy wykonany z lekkiego, odpornych na ścieranie włókna węglowego z ceramicznymi tarczami o średnicy 400 milimetrów (15,7 cala) z przodu i 370 mm (14,6 cala) z tyłu. Cały system hamulcowy ceramiczny waży o dziewięć kilogramów (19,8 lb) mniej niż jego stalowy odpowiednik, co znacząco redukuje masy niesprężynowe, co z kolei poprawia dynamikę jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Elektroniczna kontrola stabilizacji ESC zapewnia jeszcze dokładniejsze sterowanie niż w poprzednim modelu. Kierowca może przełączyć ją na tryb Sport lub całkowicie wyłączyć.
Nowe Audi S6 Sedan, S6 Avant i S7 Sportback standardowo wyposażone są w 20-calowe koła z oponami 255/40; opcjonalnie dostępne są wersje 21-calowe. Absorbery torusowe – warstwy pianki wklejone w opony – eliminują uciążliwe częstotliwości dronowe, dzięki czemu te opony zapewniają wysoki komfort akustyczny pomimo swoich rozmiarów. W połączeniu z gamą kół dostępną od Audi Sport GmbH, można zamówić opony Performance 20-calowe dla jeszcze lepszej przyczepności i właściwości jezdnych.
Obecność: design modeli S
Modele S charakteryzują się wyrazistym, oryginalnym designem i elegancją – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Nowy język designu Audi jeszcze bardziej podkreśla ich sportowy wygląd. Dynamicznie stylizowany przedni zderzak, szerokie progi i szeroki tylny dyfuzor z czterema końcówkami wydechowymi nadają modelom S obecność na drodze. Wyraziste elementy wykończenia S w ciemnym chromie i aluminium na lamelach grilla, przedniej osłonie, bocznym wlocie powietrza, lusterkach zewnętrznych oraz tylnym dyfuzorze różnią się sportowymi cechami na pierwszy rzut oka.
W Audi S6 poziomy splitter w wyglądzie aluminium tworzy ogromne poczucie szerokości z przodu. Łączy dwie wloty powietrza i kończy się dwoma skrzydełkami w kanalikach powietrznych. Z tyłu S6 wyposażone jest w zintegrowany spojler, który wizualnie wydłuża pokrywę bagażnika, subtelnie podkreślając jego sportowy charakter. Aplikacje aluminiowe w dyfuzorze łączą cztery końcówki wydechowe specyficzne dla S. Te także podkreślają szerokość pojazdu.
Audi S7 charakteryzuje się szeroką, niską osłoną Singleframe, która ma lamelki w standardzie aluminiowym oraz korpus w ciemnym chromie matowym. Wloty powietrza są powiększone, o wyraźnych konturach, a ich wkładki w strukturze plastra miodu są w kolorze tytanowym czarnym. Błyskotliwa aluminiowa listwa biegnąca przez nie, a także aluminiowe obudowy lusterka zewnętrznego. Inne cechy odróżniające czterodrzwiowe coupé od modeli S6 to leje w wlotach powietrza i kanciaste listwy wykończeniowe na progach bocznych.
Z profilu sportowy wygląd wszystkich trzech samochodów podkreślają duże koła, typowe dla modeli S. Wstawka dyfuzora w ciemnym chromie matowym dopełnia dolny tył. Cztery końcówki wydechowe są w błyszczącym chromie.
„Loft projektanta”: wnętrze z sportową, elegancką estetyką
Wewnątrz kierowcę czeka typowy wygląd modelu S: czarne schematy kolorów, wyrafinowane sportowe wstawki, kontrastowe przeszycia oraz szczegółowe elementy wyposażenia specyficzne dla modelu, które jeszcze bardziej podnoszą sportowe doznania w trakcie jazdy.
Asortyment siedzeń również podkreśla sportowy ogólny efekt. Oprócz sportowych foteli z tłoczonym logo S, klienci, którzy preferują wyraźnie sportowy styl, mogą wybrać mocno wyprofilowane sportowe fotele S z wbudowanymi zagłówkami, tłoczonym logo S oraz wzorem rombu. Dla tych, którzy preferują komfort, Audi oferuje fotel konturowy z wieloma regulacjami, opcjonalnie z wentylacją i masażem. Tapicerka siedzeń, zawsze z kontrastowym przeszyciem, dostępna jest w połączeniu skóry i Alcantary lub w najnowszej jakości skórze Valcona. Klienci mogą wybierać spośród kolorów czarnego, szarego rotorowego i czerwonego arras. Dostępnych jest wiele pakietów skórzanych, aby jeszcze bardziej dostosować wnętrze. Zamiast standardowych wkładek w szczotkowanym aluminium dostępne są także finezyjny dąb. Inne szczegóły wyposażenia specyficzne dla S obejmują dedykowany układ graficzny standardowego wirtualnego kokpitu Audi z obrotomierzem wyświetlanym centralnie. Inną opcją jest kierownica z płaskim dnem. Podnóżek i osłony pedałów są wykonane ze stali nierdzewnej, a gdy kierowca wsiada, witają go podświetlane aluminiowe progi z logo S.
Doskonałe przygotowanie na długie trasy: wyposażenie komfortowe
Audi S6 Sedan, S6 Avant i S7 Sportback to sportowe, pełnowymiarowe modele dostosowane do każdego celu: klasyczny sedan, praktyczny Avant lub czterodrzwiowe coupé. Wszystkie modele wyposażone są w bogaty zestaw komfortu, łączności i asystentów kierowcy. Dzięki temu doskonale łączą sportowość z zdolnościami do długich tras.
W porównaniu do modeli A z linii produktowej, modele S mają rozszerzony zakres standardowego wyposażenia: w skład tego wchodzą 20-calowe obręcze w specyficznym dla S wzorze, oraz MMI navigation plus z wirtualnym kokpitem Audi z wyświetlaczem 12,3 cala. Standardowo dostępne są także sportowe fotele Alcantara w S6 i super sportowe fotele w S7. Czterostrefowa automatyczna klimatyzacja dopełnia standardowe wyposażenie.
Nowe modele Audi S to doskonałe samochody do długich tras – między innymi dzięki sztywnej strukturze nadwozia, która w dużej mierze tłumi zakłócenia hałasu, zaawansowanej aerodynamice i aeroakustyce, a także przestronnym wnętrzom i bagażnikom. W zależności od wersji nadwozia, ich pojemność wynosi 530 litrów (18,7 cu ft) (S6), do 1390 litrów (49,1 cu ft) (S7 Sportback) i do 1680 litrów (59,3 cu ft) (S6 Avant).
Nowe duże modele S zadebiutują na europejskich rynkach latem 2019 roku. Ceny startowe w Niemczech wynoszą: 76 500 EUR za S6 Sedan, 79 000 EUR za S6 Avant i 82 750 EUR za S7 Sportback.
Dla Stanów Zjednoczonych, Azji i Bliskiego Wschodu: modele S6 i S7 z silnikiem 2.9 TFSI