Audi mocno podniosło poprzeczkę, stawiając czoła BMW i Mercedes-Benz w każdej klasie, ale odważyło się na jeszcze więcej niż konkurencja, wprowadzając model S8.
Najmocniejsza wersja serii A8 zadebiutowała na rynku w 1996 roku i była to oszałamiająca decyzja marketingowa. Choć jej główni rywale mieli już w ofercie mocniejsze silniki niż te, które Audi zamontowało pod maską S8, to nie były one zbyt sportowe. To były po prostu duże wozy z potężnymi silnikami. Jednak S8 to coś więcej. To był sportowy samochód z czterema drzwiami, łączący luksus sedanów executive i konkurujący z brytyjskim Jaguarem XJR.
Audi potrafiło bardzo dobrze ukrywać osiągi tego auta. Zewnętrzny wygląd S8 niemal nie różnił się od zwykłego A8, chociaż było kilka drobnych szczegółów. Tylko wprawne oko mogło je dostrzec. Na przykład na kratce znajdowała się maleńka szara i czerwona odznaka z napisem „S8”. Z boku, producent zamontował specyficzny zestaw felg aluminiowych, nazwanych Avus, na cześć koncepcyjnego modelu z 1991 roku. Na profilu przechodnie mogli zauważyć srebrne nakładki lusterek, które były unikatowe dla S8. Z tyłu, samochód miał podwójne końcówki wydechu w chromowanym wykończeniu, tak jak każdy inny standardowy A8.
Wnętrze to zupełnie inna historia. Audi starało się zapewnić kabinę wypełnioną udogodnieniami, takimi jak wysoko umieszczone fotele kubełkowe. Skórzana tapicerka i automatyczna klimatyzacja były standardem. Ponadto, S8 miało standardowy system nawigacji, chociaż wskazania były wyświetlane na małym wyświetlaczu TFT pomiędzy obrotomierzem a prędkościomierzem.