Oprócz luksusowej limuzyny, Audi zaprezentowało również wersję S swojego flagowego modelu sedana. Producent auta celował bezpośrednio w Mercedesa-AMG Klasy S.
W przeciwieństwie do swojego głównego konkurenta, S8 był dostępny zarówno w standardowej, jak i wydłużonej wersji. Czyniło to go połączeniem osiągów i luksusu, co ujawniało się w każdym detalu.
Gdy Audi odświeżyło czwartą generację A8 w 2021 roku, nie zrezygnowało z modelu S8. Wersja z 2021 roku miała przedni zderzak w pianowo-czarnym kolorze i siatkową kratkę. Był to odważny ruch w czasach, gdy wszyscy inni używali heksagonalnych elementów w stylu kompozytowym. Użyto również tych samych błyszczących ciemnych wykończeń w bocznych wlotach powietrza i dolnej części przedniego zderzaka. Dodatkowo, projektanci auta dodali nakładki wyglądające jak włókno węglowe na lusterka, co podkreślało sportowy charakter. Dyskretny spoiler został umieszczony na klapie bagażnika z tyłu, a z dolnej strony cztery owalne końcówki wydechu miały wykończenie w chromie, flankujące centralny dyfuzor.
Podczas gdy standardowe A8 skupiało się bardziej na pasażerach siedzących z tyłu, S8 koncentrowało się na potrzebach kierowcy. Oczywiście, fotele były również wygodne, ale ich wyższe boczne podparcia oferowały lepsze wsparcie boczne. Tak jak jego nie-S-owy odpowiednik, samochód posiadał cyfrowe wyświetlacze na centralnej konsoli oraz TFT Audi Virtual Cockpit na panelu instrumentów. Ten ostatni mógł być konfigurowany według potrzeb i preferencji kierowcy.
Pod maską, Audi zamontowało silnik V8 z podwójnym doładowaniem wspierany przez zintegrowany starter-generator (ISG), co pomagało zredukować opóźnienie turbodoładowania. Co więcej, standardowy napęd na wszystkie koła oraz adaptacyjne zawieszenie ułatwiały pojazdowi przyspieszanie oraz pokonywanie zakrętów przy dużych prędkościach.
Z ostrym designem, szczególnie z przodu i z tyłu, oraz innowacyjnymi technologiami, Audi zapewnia zwiększoną obecność i sportową elegancję A8. Dlatego firma z czterema pierścieniami jeszcze intensywniej pracuje nad pewnym i postępowym charakterem luksusowego sedana. Nowe wysokiej jakości reflektory oraz światła tylne inspirują innowacyjnymi funkcjami i tworzą szczytowy punkt ustalonego portfolio technologii A8. Flagowiec marki tworzy w ten sposób współczesne i ukierunkowane na użytkownika doświadczenie – zarówno dla pasażerów, jak i kierowców.
A8, jako następca Audi V8, od 1994 roku jest liderem w segmencie luksusowych sedanów w portfolio Audi. Audi A8 jest symbolem i prekursorem statusu oraz prestiżu marki. Czwarta generacja luksusowego sedana, którą Audi wprowadziło w 2017 roku, podniosła go na nowy poziom w zakresie mocy, wyglądu i wyposażenia. Jako model początkowy, A8 ujawnił przyszłą mowę projektową przy swoim debiucie, a zatem jest zdecydowanie postępową twarzą marki do dziś. Ostry design połączony z ustalonymi technologiami oraz doskonałym komfortem na tylnej kanapie definiuje premium koncepcję Audi w tym segmencie. Sedan stanowi w ten sposób symbiozę mistrzowskiego komfortu i sportowego prowadzenia, a tym samym obejmuje pełnię doświadczenia kierowcy. Z precyzją w każdym detalu i wieloma inteligentnymi funkcjami, nowa A8 jest pionierem technologii w zakresie ukierunkowanej na użytkownika i pewnej mobilności.
Jeszcze więcej prestiżu i autorytetu: design zewnętrzny
Audi A8 to sedan, który reprezentuje status i emanuje autorytetem – teraz, po przeprojektowaniu, jego wygląd zewnętrzny jest jeszcze bardziej reprezentacyjny, pewny siebie i sportowy. Podstawa grilla Singleframe jest teraz szersza, a chromowane krawędzie, które powiększają się od dołu do góry, zdobią jego kratkę. Boczny wlot powietrza jest bardziej pionowy i świeżo stylizowany, jak reflektory, których dolna krawędź na zewnątrz tworzy charakterystyczny kontur. Podsumowując, nowo zaprojektowane i precyzyjnie zaaranżowane elementy designu w przedniej części znacznie zwiększają obecność i autorytet A8 oraz wyostrzają profil modelu flagowego marki.
Z boku, postępowy charakter luksusowego sedana jest szczególnie widoczny. Dach jest płaski. Wydłużone linie na karoserii podkreślają jej długość, a szerokie nadkola wskazują na standardowy napęd quattro. We wszystkich wariantach modelu, obszar progów ma kształt wklęsły i kończy się w ostrym wlocie skierowanym w kierunku drogi. Tył dominuje szerokie chromowane klamry, konfigurowalne sygnatury świateł tylnych z cyfrowymi OLED oraz ciągły, segmentowany pasek świetlny. Wstawka dyfuzora w zderzaku jest delikatnie podkreślona i zaprojektowana na nowo z poziomymi prętami. Audi S8 prezentuje cztery zoptymalizowane strumieniowo rury pod okrągłym konturem – typowym dla modelu S Audi.
Poza podstawowym designem zewnętrznym, Audi oferuje swoim klientom chromowany pakiet zewnętrzny oraz, po raz pierwszy w A8, nowy pakiet zewnętrzny S line. Ostatni z nich nadaje przedniej części dynamiczny akcent i jeszcze bardziej odróżnia ją od modelu podstawowego, z charakterystycznymi wlotami powietrza w pobliżu, które uzupełniają widok z przodu – w bardzo podobny sposób jak w S8. Wygląd jest jeszcze bardziej zdefiniowany przez dodatkowy pakiet czarnej estetyki. Paleta kolorów dla A8 zawiera jedenaście kolorów, w tym nowy metaliczny kolor district green, firmament blue, Manhattan gray i ultra blue. Nowością w Audi A8 są także pięć matowych wykończeń – Daytona Gray, Floret Silver, District Green, Terra Gray i Glacier White. W programie Audi exclusive samochód malowany jest w wybranym kolorze klienta.
5,19 metra (17 ft.) nadwozia
Ulepszenia produktu minimalnie zmieniają wymiary flagowego modelu Audi w segmencie luksusowych sedanów. A8 ma rozstaw osi wynoszący 3,00 metra (9,8 ft), długość 5,19 metra (17 ft), szerokość 1,95 metra (6,4 ft) i wysokość 1,47 metra (4,8 ft). S8 jest o około centymetr dłuższy. Nadwozie A8 opiera się na tym samym zasadzie co Audi Space Frame (ASF): składa się z 58 procent części aluminiowych. Komora pasażerska składa się z komponentów ze stali gorącowalcowanej, uzupełnionych ultra-wytrzymałym, ekstremalnie sztywnym panelem tylnym wykonanym z polimeru wzmocnionego włóknem węglowym. Magnesium strut-tower bars dopełniają koncepcję lekkiej konstrukcji. Dominująca sztywność nadwozia stanowi fundament dla precyzyjnego prowadzenia, doskonałego komfortu i akustycznej ciszy na pokładzie.
Cyfrowe reflektory LED Matrix i tylne światła OLED
Porównywalne z projektorami wideo, cyfrowe reflektory LED Matrix wykorzystują technologię DMD (digital micromirror device). Każdy reflektor ma około 1,3 miliona miklusterów, które rozkładają światło na maleńkie piksele. Dzięki temu można je kontrolować z maksymalną precyzją. Jedną z nowych funkcji, które to umożliwia, są światła pasa i orientacyjne na autostradach. Reflektory emitują dywan światła, który szczególnie jasno oświetla własny pas ruchu kierowcy. Przede wszystkim to światło orientacyjne pomaga kierowcom intuicyjnie pozostać na swoim pasie w miejscach robót drogowych. Cyfrowe reflektory LED Matrix mogą generować dynamiczne funkcje powitania/żegnania przy odblokowywaniu i wysiadaniu z samochodu. Wyświetlają projekcje na ziemi lub ścianie.
Ulepszona A8 jest standardowo wyposażona w cyfrowe tylne światła OLED (OLED = organic light-emitting diode). Przy zamówieniu samochodu można wybierać spośród dwóch sygnatur świateł tylnych – trzech w przypadku S8. Gdy wybierany jest tryb „dynamiczny” Audi drive select, światła zmieniają się na szerszą sygnaturę, która jest dostępna tylko w tym trybie.
W połączeniu z systemami asystującymi cyfrowe tylne światła OLED mają funkcję wskazania na bliskość: jeśli inne pojazd zbliży się na dwa metry (6,6 ft) do stojącej A8 z tyłu, wszystkie segmenty OLED zostaną aktywowane. Dodatkowe funkcje obejmują dynamiczne kierunkowskazy oraz sekwencje powitania i żegnania.
Redukcja jako medium designu
Wnętrze A8 porównywalne jest z przestronnym, szeroko urządzonym pokojem – oferuje otwartą, komfortową przestrzeń. Jego architektura jest ściśle poziomo zorientowana, aby podkreślić jego szerokość. Język formalny jest wciąż zawsze stonowany. W ciemności, pakiet ambientowego oświetlenia plus (standard w Audi design selection i w S8) elegancko oświetla wnętrze, a na tylnej kanapie znajdują się lampki do czytania wykorzystujące technologię Matrix LED.
Zakres siedzeń i wyposażenia siedzeń w ulepszonej A8 jest zróżnicowany, bardzo wygodny i emanuje najwyższym stopniem autorytetu – zwłaszcza dla tylnych siedzeń, gdzie dostępnych jest wiele opcji. Siedzenie relaksacyjne w A8 L jest szczytem programu. Oferuje liczne opcje regulacji oraz podnóżek na plecach siedzenia pasażera. Pasażerowie mogą z niego korzystać, aby ogrzać i masować stopy w różnym stopniu. Pakiet siedzeń relaksacyjnych obejmuje masaż pleców z 18 poduszkami pneumatycznymi, elektrycznie regulowane komfortowe zagłówki, opcjonalny ciągły środkowy podłokietnik – również dostępny z opcjonalnymi składanymi stolikami – czterostrefową luksusową automatyczną klimatyzację oraz nowe ekrany z tyłu. Lodówka z barem w programie Audi exclusive podkreśla komfort otoczenia.
Wysokiej jakości wykończenie podkreśla warsztatowy charakter wnętrza A8. Dotyczy to precyzyjnych perforacji w pokryciach siedzeń, elektrycznie otwieranych i zamykanych ozdobnych trimów, drzwi wentylacyjnych czy aksamitnej skóry w komfortowych zagłówkach. Siedzenia standardowo tapicerowane są skórą Valetta. Alternatywnie, skóra Valcona jest dostępna jako opcja z możliwością wyboru nowego koloru brązowego koniaku. Nowością w programie jest zrównoważony materiał mikrofibrowy Dinamica do paneli drzwiowych, który może być również używany do wykończenia słupków lub podsufitki jako opcja.
Ulepszona A8 charakteryzuje się również szerokim wyborem konfiguracji wnętrza. Obejmuje Audi design selection w pastelowym srebrze oraz wnętrze S line w kolorze czarnym, czerwonym merlot lub koniakowym. Kilka pakietów skórzanych i wyposażenie skórzane od Audi exclusive dopełniają wybór. Opcjonalny pakiet jakości powietrza zawiera jonizator i perfumowanie.
Wrażliwe i sensowne: obsługa
Koncept obsługi MMI touch response w Audi A8 polega na dwóch wyświetlaczach (10,1″ i 8,6″) i naturalnej obsłudze głosowej. Dialog rozpoczyna się od zawołania „Hej Audi!” Całkowicie cyfrowy wirtualny kokpit Audi, z opcjonalnym wyświetlaczem head-up, dopełnia koncept wyświetlania i obsługi i podkreśla orientację na kierowcę. Ważne informacje wyświetlane są bezpośrednio w polu widzenia kierowcy.
Nowe rozwiązania: Nawigacja i Audi connect
MMI Navigation plus jest standardem w ulepszonej Audi A8. Jest wspierane przez trzecią generację modułowego pakietu infotainment (MIB 3). Również standardowe usługi online i Car-2-X z Audi connect uzupełniają system nawigacji. Dzielą się na dwa pakiety: Audi connect Navigation & Infotainment oraz Audi connect Safety & Service z Audi connect Remote & Control.
Dla nowoczesnych wymagań: nowe ekrany z tyłu
Atrakcyjne opcje są również dostępne dla sprzętu infotainment. Nowe ekrany z tyłu są dostosowane do oczekiwań dzisiejszych pasażerów tylnych siedzeń. Oznacza to dwa wyświetlacze 10,1-cala z rozdzielczością full HD przymocowane do tylnych siedzeń przednich. Wyświetlają one treści z urządzeń pasażerów i mogą odbierać liczne strumienie audio i video przez casting, w tym z popularnych platform streamingowych lub mediów telewizyjnych.
System dźwięku Bang & Olufsen Advanced został zaprojektowany dla wymagających miłośników Hi-Fi – przynosi dźwięk 3D na tylne siedzenia z wysokim poziomem informacji. Wzmacniacz 1 920 watów napędza 23 głośników, a soczewki wysokotonowe działają elektrycznie z deski rozdzielczej. Pilot do tylnego siedzenia, który jest teraz na stałe zamocowany do centralnego podłokietnika, pozwala kontrolować wiele funkcji komfortu i infotainment z tylnego siedzenia. Jednostka sterująca z wyświetlaczem OLED jest mniej więcej wielkości smartfona.
Trzy pakiety: systemy asystujące kierowcy
W ulepszonej Audi A8 dostępnych jest około 40 systemów asystujących kierowcy. Niektóre z nich – w tym systemy bezpieczeństwa Audi pre sense basic i Audi pre sense front – są standardowym wyposażeniem serii. Opcje są grupowane w pakiety „Park”, „City” i „Tour”. Pakiet asystujący plus konsoliduje te pakiety. Funkcje, takie jak asystent widzenia nocnego i kamery wokół, są dostępne oddzielnie. Najważniejszą cechą pakietu „Park” jest zdalna pomoc w parkowaniu plus, która automatycznie manewruje dużym sedanem na i z równoległego lub bay parkingu. Kierowca nie musi nawet być w samochodzie, aby to zrobić.
Pakiet asystujący „City” obejmuje pomoc na skrzyżowaniach, pomoc w ruchu poprzecznym, pomoc boczną, ostrzeżenie o wyjściu oraz system bezpieczeństwa Audi pre sense 360°, który wzmacnia ochronę w przypadku kolizji bocznych w połączeniu z aktywnym zawieszeniem.
Pakiet asystujący „Tour”, który jest standardem w Niemczech, jest szczególnie kompleksowy. Jego centralnym systemem jest adaptacyjny asystent tempomatu, który dostosowuje prowadzenie wzdłużne i boczne w całym zakresie prędkości pojazdu. Za systemami asystującymi w Audi A8 stoi centralny kontroler asystenta kierowcy (zFAS), który stale oblicza model otoczenia.
Suwerenny i efektywny: oferta silników
Na początek, ulepszona Audi A8 jest dostępna z trzema jednostkami napędowymi. Jako silnik V6, 3.0 TFSI czerpie moc z trzech litrów pojemności. 4.0 TFSI, który jest dostępny dla A8 i S8 w różnych poziomach mocy, rozdziela swoje cztery litry pojemności na osiem cylindrów z technologią cylinder on demand.
3.0 TFSI napędza Audi A8 55 TFSI quattro z mocą 250 kW (340 KM). Wariant z mocą 210 kW (286 KM) jest dostępny w Chinach. Od 1 370 do 4 500 obr./min generuje 500 Nm momentu obrotowego. Od stanu spoczynku osiąga prędkość 100 km/h (62 mph) w 5,6 sekundy (model L: 5,7 sekundy).
W wersji dla modeli A8, 4.0 TFSI generuje 338 kW (460 KM) oraz 660 Nm momentu obrotowego, które są dostępne pomiędzy 1 850 a 4 500 obr./min. Umożliwia to bardzo sportowe osiągi: A8 60 TFSI quattro oraz A8 L 60 TFSI quattro przyspieszają od zera do 100 km/h w 4,4 sekundy. Jednym z wyróżniających się elementów V8 jest system cylinder on demand (COD), który tymczasowo dezaktywuje cztery cylindry podczas umiarkowanej jazdy. Krótko mówiąc, A8 jest również dostępne jako silnik Diesla; model hybrydowy typu plug-in (PHEV) będzie dostępny później.
Audi S8 – inspirująca wydajność w klasie luksusowej
Audi S8 TSFI quattro to sportowy model flagowy serii. Biturbo V8 generuje moc 420 kW (571 KM) oraz moment obrotowy 800 Nm w przedziale 2 050 do 4 500 obr./min. Przyspiesza do setki w 3,8 sekundy. System COD również zwiększa efektywność w S8. Flapsy akustyczne w układzie wydechowym zaostrzają dźwięk, gdy jest to pożądane. Ponadto najsilniejszy model w rodzinie A8 wychodzi z linii produkcyjnej z wyjątkowo rozbudowanym standardowym wyposażeniem. Obejmuje ono między innymi unikalną kombinację innowacyjnych komponentów zawieszenia. Tylko w S8 znajdują się fabrycznie wbudowane przewidywalne aktywne zawieszenie, sportowy dyferencjał oraz dynamiczne kierowanie na wszystkie koła.
Dzięki charakterystycznym elementom designu wewnętrznego i zewnętrznego, sportowy charakter jest celowo eksponowany. Na dużych rynkach takich jak Chiny, USA, Kanada i Korea Południowa, Audi S8 oferowane jest wyłącznie z przedłużonym rozstawem osi. Zwiększona długość i wysokość pojazdu oznacza znacznie większy komfort dla pasażerów dzięki dodatkowej przestrzeni na głowy i nogi.
Wszystkie wcześniej wymienione jednostki napędowe są standardowo wyposażone w technologię mild hybrid (MHEV), która wykorzystuje 48-woltowy główny system elektryczny A8.
tiptronic, quattro i sportowy dyferencjał: cała gama doświadczeń z jazdy
Wszystkie silniki w Audi A8 są połączone z szybką i płynnie działającą ośmiobiegową skrzynią tiptronic. Dzięki elektrycznej pompie oleju automatyczna skrzynia może zmieniać biegi nawet wtedy, gdy silnik spalinowy nie działa. Stały napęd na wszystkie koła quattro z samoblokującym się dyferencjałem środkowym jest standardem, opcjonalnie uzupełnionym o dyferencjał sportowy (standard w S8). Aktywnie rozdziela moment obrotowy między tylnymi kołami podczas szybkich zakrętów, dzięki czemu prowadzenie staje się jeszcze bardziej sportowe i stabilne.
Postępowe technologie: system zawieszenia
Standardowy system zawieszenia w ulepszonej Audi A8 wyróżnia się zrównoważonym charakterem. Łączy sportową przyjemność z pewnym komfortem, częściowo dzięki wyraźnym profilom jazdy, jakie oferuje system obsługi Audi drive select. Adaptacyjne zawieszenie powietrzne z kontrolowanym tłumieniem jest standardem. Postępowe kierowanie to kolejna standardowa cecha. Dynamiczne kierowanie na wszystkie koła jest również dostępne jako opcja. Jest standardowym wyposażeniem w Audi S8.
Przewidywalne aktywne zawieszenie
Najważniejszym punktem ulepszonej A8 jest przewidywalne aktywne zawieszenie. Może naładować lub rozładować każde koło dodatkową mocą indywidualnie za pomocą silnika elektrycznego, a tym samym aktywnie regulować pozycję podwozia w każdej sytuacji jazdy. Przewidywalne aktywne zawieszenie oferuje doświadczenie jazdy w Audi A8 w fascynującym zakresie. Gdy w systemie Audi drive select włączony jest tryb dynamiczny, duży sedan pokazuje swoje sportowe oblicze. Stabilnie pokonuje zakręty, kąt przechyłu jest niewielki, a nadwozie prawie nie opada podczas hamowania. W trybie comfort+ z kolei gładko pokonuje nierówności. Tutaj kierowanie współpracuje z kamerą przednią, co pozwala mu rozpoznać nierówności w ramach ograniczeń systemu i przewidywalnie regulować aktory.
W trybie comfort+ przewidywalne aktywne zawieszenie ma szczególną cechę: jego zintegrowana funkcja pochylania w zakręcie redukuje przyspieszenie boczne działające na pasażerów. Przy wchodzeniu w zakręt, unosi jedną stronę nadwozia na zewnątrz zakrętu, a obniża drugą stronę, pochylając ją w kierunku zakrętu o maksymalnie trzy stopnie. Przy prędkościach od 80 do 130 km/h (59,7 do 80,8 mph) i przyspieszeniu bocznym do 0,4 g, pokonywanie zakrętów staje się ledwo zauważalne. Podczas jazdy na wprost w trybie comfort+, przewidywalne aktywne zawieszenie kompensuje ruchy wzdłużne w podwoziu. Aby ułatwić wygodne wsiadanie i wysiadanie z samochodu, nadwozie podnosi się i obniża o maksymalnie 50 mm (2 in.).
Zakres felg dla ulepszonej Audi A8, który obejmuje od 18 do 21 cali, zawiera sześć nowych wzorów od Audi i Audi Sport. W najdłuższych wersjach, takich jak Audi S8, Audi oferuje ceramiczne tarcze hamulcowe z włókna węglowego jako opcję.
A8 L Horch: specjalna wersja dla rynku chińskiego
Audi A8 L, wersja topowa dla rynku chińskiego, ma długość 5,45 metra (17,9 ft), co czyni ją o 13 cm (5,1 in.) dłuższą niż A8 L. Wnętrze wyróżniają poszerzone diamentowe pikowanie, tłoczenie logo w poduszkach oraz głębokie dywaniki na podłodze z tyłu, co podkreśla ekskluzywność tej wersji. Na zewnątrz specjalnie zaprojektowany Singleframe z pionowymi szczeblinami wskazuje, że jest to model luksusowy. Dodatkowo znajduje się również aplikacje chromowane, na przykład na obudowach lusterek, specyficzna sygnatura świetlna z tyłu, większy panoramiczny dach, oznaczenia, emblemat Horch na słupku C, design obręczy „H crown” oraz dodatkowe wyposażenie standardowe, w tym siedzenie relaksacyjne. Po raz pierwszy w segmencie D, model topowy oferuje dwukolorowe wykończenie dla klientów w Chinach, którzy chcą nadać swojemu pojazdowi szczególnie elegancki wygląd.
Dostępne są trzy kombinacje kolorów, stosowane ręcznie: Mythos Black i Florett Silver, Florett Silver i Mythos Black oraz Firmament Blue i Ultra Blue. Audi stosuje każdy z wymienionych kolorów pod krawędzią światła, co nazywane jest linią tornada. W ten sposób Audi A8 L Horch, ze swoimi orientowanymi na prestiż i status cechami, realizuje rozumienie Audi o postępowym luksusowym sedanie z maksymalną orientacją na klienta.
Cena podstawowa: od 99 500 euro