Podczas gdy Mercedes-Benz miał swoją dywizję AMG zajmującą się sportowymi modelami S-Class, Audi oferowało modele S dla swoich pojazdów. Audi S8 z 2012 roku był najszybszym modelem A8 w ofercie.
Poszukiwanie większej mocy skłoniło Audi do porzucenia wcześniejszej jednostki V10 od Lamborghini na rzecz nowo opracowanego silnika V8 z podwójnym doładowaniem. Dzięki ogromnym inwestycjom w badania i rozwój, Audi S8 z 2012 roku było bardziej mocne i szybsze niż jego poprzednik.
Audi S8 wyróżniało się wyglądem zewnętrznym. Nie miało jednak wystających nadkoli ani szalonych aerodynamicznych skrzydeł z tyłu. Posiadało tę samą dużą osłonę chłodnicy co reszta modelu, ale z podwójnie chromowanymi liniami na każdej szczelinie zamiast pojedynczo chromowanych. Lusterka miały srebrne obudowy, które wyglądały jak aluminium. Z tyłu znajdowały się cztery końcówki wydechu i dyfuzor pomiędzy nimi.
Wewnątrz było to luksusowe Audi A8 z wszystkimi funkcjami komfortu, jakie oferowały pozostałe modele. Tylko bardziej luksusowe A8 W12 miało więcej niż S8, ale tylko S8 miało sportowe fotele kubełkowe dla pasażerów z przodu. Na desce rozdzielczej znajdował się nowy system infotainment z chowanym modułem, który nie przeszkadzał w widoku.
Pod maską znajdował się silnik V8 o pojemności 4,0 litra z turbosprężarkami pomiędzy blokami silnika, co zmniejszało opóźnienie turbo. W trybie ekonomicznym silnik mógł pracować na czterech cylindrach. Standardową skrzynią biegów była 8-biegowa automatyczna skrzynia ZF. Jak zwykle w przypadku modeli z serii S, wyposażono ją w system napędu na wszystkie koła quattro od Audi.
Audi S8, który zadebiutuje na rynku wiosną 2012 roku, jest nowym liderem rodziny modeli Audi S – dużym, luksusowym sedanem o niespotykanej mocy. Nowy silnik 4.0 TFSI w Audi S8 generuje aż 382 kW (520 KM) i dostarcza stałe 650 Nm (479.42 lb-ft) momentu obrotowego do wału korbowego w zakresie od 1,700 do 5,500 obr/min. Efekt jest imponujący: sprint od zera do 100 km/h (62.14 mph) zajmuje zaledwie 4.2 sekundy, a prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155.34 mph).
To sprawia, że zużycie paliwa potężnego i gładkiego silnika V8 z podwójnym turbodoładowaniem jest jeszcze bardziej zaskakujące: wynosi zaledwie 10.2 litra na 100 km (23.06 US mpg), co jest znacznie lepszym wynikiem niż konkurencja. W poprzednim modelu, wolnossącym silniku V10 o pojemności 5.2 litra, średnie zużycie paliwa wynosiło 13.2 litra na 100 km (17.82 US mpg). Pomimo wzrostu mocy o 51 kW (70 KM) zużycie paliwa spadło o prawie 23 procent.
Za doskonałymi wartościami nowego Audi S8 stoją połączone technologie platformy efektywności Audi, w tym systemy rekuperacji i start-stop. Szczególne znaczenie ma nowo opracowana technologia „cylinder na żądanie”. W warunkach częściowego obciążenia dezaktywuje cztery z ośmiu cylindrów, co prowadzi do znacznego wzrostu efektywności, zwłaszcza przy umiarkowanych prędkościach na autostradzie. Zestaw środków akustycznych, w tym system aktywnej redukcji hałasu, tłumi ewentualne zakłócenia dźwiękowe i wibracje.
Ośmiobiegowy tiptronic w Audi S8 łączy sportowość z efektywnością. Wykorzystuje wysokie biegi przy niskich obrotach, kiedy to możliwe, ale szybko i komfortowo redukuje biegi na życzenie kierowcy. Tiptronic przekazuje moc na napęd quattro, który łączy samoblokujący centralny dyferencjał z dyferencjałem sportowym na tylnej osi. Podczas dynamicznej jazdy większość mocy trafia na zewnętrzne koło, dosłownie wpychając duży sedan w zakręt.
Podwozie
Nowe Audi S8 nie idzie na kompromisy, jeśli chodzi o podwozie. Jedną z jego cech jest specjalnie dostosowane adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulowanym tłumieniem, które może zmieniać wysokość nadwozia w trzech poziomach, zapewniając szeroki wachlarz wrażeń podczas jazdy. Idealnie współpracuje z dynamicznym układem kierowniczym, który również jest standardem i dostosowuje swoje parametry do prędkości pojazdu. Wykorzystuje drobne, niemal niewyczuwalne korekty kierownicy, aby ustabilizować zachowanie w zakręcie.
System Audi drive select łączy te dwa systemy oraz zarządzanie silnikiem, ośmiobiegowy tiptronic i dyferencjał sportowy. Kierowca może dostosować działanie tych komponentów, wybierając jeden z pięciu trybów: komfort, auto, dynamiczny, indywidualny i efektywność.
Standardowe, specyficzne dla S felgi mają rozmiar 9 J x 20 i są oparte na oponach o szerokości 265/40. Audi oferuje pięć dodatkowych felg jako opcję, z których cztery mają średnicę 21 cali. Cztery wewnętrznie wentylowane hamulce tarczowe mają średnicę 400 milimetrów (15.75 in) z przodu i 365 milimetrów (14.37 in) z tyłu. Matowe czarne zaciski z przodu noszą logo S8. Każda z opcjonalnych tarcz ceramicznych z włókna węglowego oszczędza ponad pięć kilogramów (11 lb) wagi. Ich zaciski są szare antracytowe. Program stabilizacji ESP obejmuje tryb sportowy, w którym moc silnika jest określana wyłącznie przez położenie pedałów.
Nadwozie i design
Decydującą zaletą Audi S8 jest stosunkowo niska waga wynosząca 1,975 kilogramów (4,354.13 lb). Karoseria luksusowego sedana zbudowana jest niemal całkowicie z aluminium. Tylko słupki B wykonane są z ultra wytrzymałej stali. Karoseria waży zaledwie 231 kilogramów (509.27 lb); konwencjonalna konstrukcja stalowa byłaby cięższa o około 100 kilogramów (220.46 lb). Audi ultra-lekka konstrukcja pozwala na zmniejszenie wagi również w innych obszarach, takich jak podwozie.
Fine detale designu sygnalizują specjalną pozycję, jaką S8 zajmuje w gamie Audi. Grille w jednym ramce ma kolor szaro-platinum, a jego osiem podwójnych szczebli pokrytych jest chromem. Ostrze o wyglądzie aluminium sprawia, że zderzak wydaje się ostrzejszy, a w bocznych wlotach powietrza znajdują się błyszczące czarne żaluzje i żeberka w wyglądzie aluminium.
Po bokach wyróżniają się listwy w kolorze nadwozia na progach, klamki z aluminiowymi paskami i wypolerowane obudowy lusterek w wyglądzie aluminium. Wlot dyfuzora z tyłu posiada ostrze z wykończeniem w dwóch warstwach aluminium, uzupełnione elementami w kolorze szaro-platinum. System wydechowy kończy się w dwóch owalnych podwójnych końcówkach w wykończeniu chromowym.
Odznaki S8 lub V8 T można znaleźć z przodu, z tyłu i po bokach. Paleta kolorów obejmuje 13 odcieni, z których dwa – Daytona Gray i Prism Silver – są zarezerwowane dla Audi S8.
Wnętrze
Wnętrze zachwyca rzemieślniczym wykończeniem i drobnymi, lecz skutecznymi akcentami. Wielofunkcyjne sportowe fotele, regulowane elektrycznie, zostały zaprojektowane wyłącznie dla Audi S8. Opcjonalnie dostępne są z ekskluzywną tapicerką w pikowanej srebrze księżyca. Szwy i lamówki są w kontrastującym stali szarym, a górne wkładki na desce rozdzielczej oraz na dźwigni tiptronic mają materiał Carbon Atlas.
Skórzana, wielofunkcyjna kierownica sportowa ma kontrastujące szwy i emblemat S8, który można również znaleźć na wskaźnikach. Typowe dla modeli Audi S, mają one szare tarcze z białymi wskazówkami – wzór ten powtarza się w klasycznym analogowym zegarze. Oświetlone listwy progowe z logo S8 to kolejny efektowny detal. Wyświetlacz systemu informacji dla kierowcy oraz monitor MMI witają kierowcę specjalnymi ekranami S8. Pady zmiany biegów i pedały mają wykończenie przypominające aluminium; czerwona obręcz otacza przycisk startu.
Audi S8 oferuje szeroki wybór kolorów wnętrza, wkładek i tapicerki siedzeń. Obejmuje to szczególnie miękką skórę Valcona oraz fotele z funkcjami wentylacji i masażu. Pakiet skórzany, zmieniacz DVD, klucz komfortowy z sensorowym zamkiem do bagażnika oraz pakiet oświetlenia ambientowego dopełniają listę standardowego wyposażenia wnętrza. Audi S8 jest również wyposażone w innowacyjne reflektory LED oraz podwójne szyby.
Wyposażenie
Oprócz bogatego standardowego wyposażenia, Audi oferuje wszystkie zaawansowane opcje z serii A8 w nowym S8. Systemy asystujące kierowcy, które są ze sobą ściśle powiązane i z systemem nawigacyjnym, są szczególnie innowacyjne.
Sercem tych systemów jest adaptacyjny system tempomatu z funkcją stop & go; inne to Audi side assist, Audi lane assist, wyświetlacz ograniczenia prędkości oraz asystent widzenia nocnego z podświetleniem wykrytych pieszych.
Uzupełnieniem tych technologii jest system bezpieczeństwa Audi pre sense, dostępny w różnych wersjach. Nowa funkcja rekomendacji hamowania wykorzystuje ruchy kierownicy i dodatkowe parametry do wykrywania, czy kierowca robi się zmęczony, i wydaje odpowiednie ostrzeżenie.
Nowością w rodzinie A8 jest system parkowania z kamerą 360°. Cztery małe kamery rejestrują obraz najbliższego otoczenia sedana, a komputer łączy je w jedną całość. Kierowca może na monitorze MMI wywołać różne widoki, w tym wirtualny widok z góry. System zwiększa bezpieczeństwo podczas manewrowania oraz w wąskich wjazdach. Specjalne widoki pozwalają kierowcy zobaczyć ruch poprzeczny.
MMI navigation plus, które jest standardem, reprezentuje najnowocześniejszą technologię w systemach infotainment. Zawiera przełomowy system wprowadzania MMI touch, dużą pamięć masową oraz wysokiej rozdzielczości 8-calowy wyświetlacz. System wysokiej klasy można połączyć z równie standardowym zestawem Bluetooth online, który zapewnia specjalne usługi internetowe w samochodzie i umożliwia połączenie WLAN dla urządzeń mobilnych.