Audi SQ2 zadebiutował po raz pierwszy w 2018 roku jako sportowa wersja modelu Q2. Z maksymalną prędkością wynoszącą 155 mph (249 km/h) oraz silnikiem, który przyspiesza od 0 do 62 mph w zaledwie 4,5 sekundy, model SQ2 wyróżnia się na tle innych samochodów w segmencie kompaktowych SUV-ów.
Efektywność SQ2 była kluczowym zagadnieniem, dlatego poprawiono zużycie paliwa do 26,7 mpg w mieście (8,8 litra/100 km) i 37,9 mpg (6,2 litra/100 km) na autostradzie. Dodatkowo, reakcja silnika jest szybsza, a moment obrotowy został zwiększony.
Napęd quattro na wszystkie koła jest standardem w modelach S, a połączenie wysokiej przyczepności z rozdzielonym momentem obrotowym między osiami tworzy wrażenie prowadzenia definiowane radością i bezpieczeństwem. Co więcej, silnik o pojemności 2,0 litra rozwija moc 300 KM, a samochód ma współczynnik oporu powietrza równy 0,34, dzięki czemu SQ2 zdaje się unosić jak piórko.
Standardowy Audi SQ2 obejmuje sportowe fotele w połączeniu z skórą i materiałem, automatyczną klimatyzację oraz sportową, wielofunkcyjną kierownicę. Istnieje możliwość dodania wirtualnego kokpitu Audi, który zastępuje system informacji dla kierowcy. W pełni cyfrowe zegary można obsługiwać za pomocą przycisków na kierownicy. Co więcej, w wnętrzu Audi SQ2 kierowca może wybierać między nawiewami z czerwonymi pierścieniami, dwu kolorowymi fotelami z Nappy oraz oświetleniem ambientowym z podświetlaną wstawką.
Uderzający design łączy się z niesamowitą przyjemnością z jazdy: Audi po raz pierwszy zaprezentowało model SQ2, nowy flagowy model rodziny Q2, który wyróżnia się w segmencie kompaktowych SUV-ów: generuje moc 221 kW (300 KM), co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 250 km/h. Napęd quattro na wszystkie koła oraz sportowe zawieszenie S płynnie przenoszą moc na drogę. Audi SQ2 również przewodzi w swojej klasie pod względem obsługi, infotainment i systemów wspomagających.
0 – 100 km/h w 4,8 sekundy: silnik
Czterocylindrowy silnik TFSI w Audi SQ2 to wyspecjalizowana jednostka o pojemności 1,984 cm³. Reaguje natychmiastowo, osiągając maksymalne obroty przy 6,500 rpm. W dynamicznym trybie systemu Audi drive select silnik reaguje jeszcze bezpośredniej, a podczas zmiany biegów w S tronic można odczuć szybkie podwójne sprzęgnięcie. Silnik generuje szczególnie głęboki dźwięk podczas dynamicznej jazdy. Silnik 2.0 TFSI waży zaledwie około 150 kilogramów, co korzystnie wpływa nie tylko na całkowitą wagę Audi SQ2, ale również na rozkład obciążenia osi.
Liczne nowoczesne cechy wzmacniają profil mocnego czterocylindrowego silnika. Wały rozrządu dolotowego i wydechowego są regulowane w celu optymalizacji napełniania i wymiany gazów. Po stronie wydechowej system Audi valvelift (AVS) reguluje skok zaworów w dwóch krokach w zależności od zapotrzebowania. To zmniejsza straty w komorze spalania i zapewnia optymalny przepływ spalin do turbodoładowania, szczególnie w niskim zakresie obrotów. Dzięki temu silnik reaguje zwinnie, a moment obrotowy wzrasta. Napędzany szybkim i precyzyjnym elektrycznym zaworem przelewowym, turbodoładowanie rozwija swój maksymalny doładowanie 1,4 bara (względne) bardzo dynamicznie. Ten system zarządzania silnikiem poprawia efektywność i redukuje zużycie paliwa podczas pracy w częściowym obciążeniu.
Efektywność jest również kluczowym priorytetem w silniku 2.0 TFSI. Dwa elektrycznie napędzane zawory obrotowe zintegrowane w module regulują przepływ płynu chłodzącego. Innym ważnym elementem systemu zarządzania termicznego jest kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów. Pomaga to silnikowi szybko się nagrzewać.
Zastosowane celowe środki w wielu komponentach zwiększają wytrzymałość i redukują wewnętrzne tarcie. Regulowana pompa olejowa wymaga niewiele energii napędowej. W przypadku częściowego obciążenia, system zarządzania silnikiem dezaktywuje bezpośredni wtrysk benzyny FSI. Zamiast tego paliwo jest wtryskiwane pośrednio do kolektora dolotowego, co zmniejsza emisję cząstek. Filtr cząstek również oczyszcza spaliny.
Przyczepność, stabilność i prowadzenie: przeniesienie mocy
Siedmiobiegowa skrzynia S tronic z szerokim rozstawem 8.7 między pierwszym a ostatnim biegiem przenosi moc silnika 2.0 TFSI. Kierowca może obsługiwać błyskawiczną skrzynię biegów w trybach automatycznych D lub S lub zmieniać biegi samodzielnie. Jeśli dynamiczny system zarządzania Audi drive select znajduje się w trybie „efektywność”, sprzęgło rozłącza się podczas tocznych jazd, pozwalając kompaktowemu sportowemu SUV-owi na swobodne toczenie się. Przy prędkości resztkowej 7 km/h silnik już przełącza się w tryb start-stop.
Dwa sprzęgła siedmiobiegowej skrzyni S tronic znajdują się w kąpieli olejowej. Mała, mechanicznie napędzana pompa zębatek dostarcza olej. W przypadku zwiększonego zapotrzebowania aktywowana jest druga, elektrycznie napędzana pompa. Ten efektywny system zasilania olejem oraz niski opór poszczególnych komponentów przekładają się na wysoką efektywność.
Jak w każdym modelu Audi S, napęd quattro jest standardem w SQ2. Łączy wysoką przyczepność z fascynującym prowadzeniem. Jego centralnym elementem jest hydraulicznie napędzana wielopłytkowa sprzęgło. Przenosi moment obrotowy w sposób ciągły między osiami. Jeśli przednie koła stracą przyczepność, wielopłytkowe sprzęgło może przenieść do 100 procent siły na tył w zaledwie kilka milisekund.
Elektronika napędu quattro zapewnia maksymalną przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo. Podczas sportowej jazdy może kierować moment obrotowy na tylną oś, gdy tylko kierowca skręca kołem. W przyspieszeniu moment obrotowy dosłownie pcha szybki SUV w zakręt. System zarządzania quattro umożliwia precyzyjne wchodzenie w zakręt podczas odwrócenia obciążenia i zapewnia maksymalną kontrolę oraz niezawodność podczas driftingu na śliskiej nawierzchni. Podczas szybkiej jazdy napęd quattro współpracuje ściśle z selektywnym systemem kontroli momentu obrotowego, co wygładza prowadzenie przy minimalnych interwencjach hamulcowych na wewnętrznych kołach przy zmniejszonym obciążeniu.
20 mm niżej: sportowe zawieszenie S
Sportowe zawieszenie S w Audi SQ2 idealnie harmonizuje z dynamicznym napędem. Posiada sportowe ustawienia, które obniżają nadwozie o 20 mm. Wzmocnione wspomaganie kierownicy ma charakterystykę specyficzną dla modelu S. Jej układ jest specjalnie przystosowany, aby stosunek przekładni stawał się bardziej bezpośredni im bardziej kierownica jest skręcana. To zmniejsza kąt skrętu i daje sportowe wrażenie z jazdy. Zwinność poprawia się podczas manewrowania, w miejskim ruchu oraz w ciasnych zakrętach.
Typowy model S: design zewnętrzny
Podstawowe Audi Q2 to już SUV o bardzo wyrazistym charakterze. Wydłużona architektura, precyzyjna linia nadwozia, płaska kabina, wielokątne wcięcia na bokach oraz wcięcie na słupku C nadają mu niepowtarzalny wygląd. Audi jeszcze bardziej udoskonaliło design zewnętrzny modelu S. Tylko przód wskazuje na szczególną pozycję zajmowaną przez pojazd. Osiem pionowych podwójnych profili dzieli dużą, ośmiokątną kratkę Singleframe. Przedni splitter łączy najdalsze krawędzie dwóch dominujących wlotów powietrza, podkreślając pełną szerokość mocnego przodu Audi SQ2. Standardowe reflektory LED oraz tylne światła LED z dynamicznymi kierunkowskazami emitują charakterystyczny, strzałkowy sygnal świetlny.
Uderzające detale także podkreślają boki i tył. Listwy w dolnej części drzwi są mocno wyprofilowane; obudowy lusterek zewnętrznych mają błyszczące wykończenie w stylu aluminium. Długi spojler na krawędzi dachu zapewnia odpowiednią siłę docisku; wkładka dyfuzora mieści cztery końcówki wydechu. Paleta kolorów obejmuje standardową biel ibis oraz opcjonalne kolory: niebieski ara, szary daytona, srebrny floret, biały lodowcowy, czarny mythos, szary kwantowy i czerwony tango.
Audi oferuje dwa pakiety dla SQ2 jako alternatywy dla standardowego wykończenia zewnętrznego. W pakiecie czarnego stylu, kratka Singleframe, wloty powietrza oraz dyfuzor mają wykończenie w połysku czerni. Pakiet zewnętrzny Audi SQ2 także zawiera czarne elementy w obudowach lusterka, wcięciu na słupku C oraz na końcówkach wydechu. Spojler na krawędzi dachu ma specjalny kształt, a logo quattro zdobi drzwi.
Z oporem powietrza wynoszącym 0.34, Audi SQ2 swobodnie przemieszcza się przez wiatr. Poziom hałasu wewnątrz pozostaje niski dzięki zoptymalizowanej budowie nadwozia oraz wysokiej kompetencji Audi w dziedzinie akustyki aerodynamicznej. Struktura ze stali utwardzanej na gorąco, łącząca ekstremalną wytrzymałość z niską wagą, tworzy mocny szkielet kabiny pasażerskiej i odpowiada za wysoką sztywność całego nadwozia.
Standardowy dynamiczny system zarządzania Audi drive select pozwala kierowcy wybierać między profilami auto, komfort, dynamiczny, efektywność i indywidualny. Wykorzystuje te profile do zarządzania charakterystyką kierownicy, siedmiobiegowej skrzyni S tronic i dodatkowymi systemami. Przycisk umożliwia kierowcy ustawienie elektronicznej kontroli stabilności (ESC) w tryb off-road. Asystent podjazdu jest dostępny jako opcja.
Oferta kół od Audi i Audi Sport obejmuje dziesięć wzorów i rozmiarów. Standardowe są aluminiowe felgi 18 cali z oponami 235/45; felgi 19 cali z oponami 235/40 dostępne są jako opcja (standard w pakiecie zewnętrznym Audi SQ2). Duże hamulce mają średnicę 340 mm z przodu i 310 mm z tyłu. Są szczególnie trwałe, a ich zaciski – opcjonalnie malowane na czerwono zamiast na czarno – mają logo S.
Dynamiczne akcenty: wnętrze
Kompaktowe Audi SQ2 ma długość zewnętrzną wynoszącą 4210 mm i rozstaw osi 2594 mm, co zapewnia przestronne wnętrze. Pojemność bagażnika wynosi od 355 do 1000 litrów w zależności od pozycji dzielonych tylnych oparć. W standardowym wyposażeniu znajdują się sportowe fotele, środkowy podłokietnik z przodu, automatyczna klimatyzacja, sportowa kierownica wielofunkcyjna – opcjonalnie z łopatkami do S tronic – oraz system informacji dla kierowcy z wyświetlaczem kolorowym.
Opcjonalny wirtualny kokpit Audi zastępuje system informacji dla kierowcy. Kierowca obsługuje w pełni cyfrowy zestaw wskaźników za pomocą przycisków na kierownicy. 12,3-calowy wyświetlacz oferuje trzy różne widoki, w tym ekran, który umieszcza obrotomierz na pierwszym planie. Najważniejsze informacje są także widoczne w wyświetlaczu head-up, który jest kolejną opcją.
Design wnętrza nawiązuje do progresywnych, napiętych linii zewnętrznych i używa kolorów oraz materiałów do podkreślenia sportowego charakteru. Podsufitka, słupki i tapicerka foteli są standardowo w czarnym kolorze. Dekoracyjna wkładka na desce rozdzielczej ma matowe, szczotkowane aluminium. Osłony pedałów i podnóżek wykonane są ze stali nierdzewnej; podświetlane listwy progowe z przodu mają logo S. Wskaźniki są szare, a wskazówki białe. Monitor MMI oraz wyświetlacz w zestawie wskaźników lub w wirtualnym kokpicie pokazują specyficzne dla S ekrany startowe po włączeniu zapłonu.
Fotele Audi SQ2 są standardowo łączone skórą i tkaniną. Opcjonalnie dostępna jest mieszanka skóry/Alcantary lub finezja skórzana Nappa. Dodatkowe akcenty, kontrastujące przeszycia w kolorze czerwonym i szarym oraz wytłoczone logo S dopełniają ofertę. Oprócz czarnego, tapicerka finezyjna Nappa dostępna jest w dwóch kolorach (czarny z czerwonym) i w rombowym wzorze. Dla dekoracyjnej wkładki dostępne są dwie opcje: czerwony anodowany lakier i podświetlana wersja „Format light graphics” (z pakietem oświetlenia ambientowego w dziesięciu kolorach). Inne opcje to wloty powietrza z czerwonymi pierścieniami wewnętrznymi oraz kierownica z płaskim dnem z łopatkami do zmiany biegów.
Pakiet wnętrza Audi SQ2 łączy te trzy elementy: wloty powietrza z czerwonymi pierścieniami, dwukolorowe fotele finezyjne Nappa oraz pakiet oświetlenia ambientowego z podświetlaną wkładką. Oferowane są również specyficzne dywaniki oraz wykończenie klucza, oba z logo SQ2.
Najlepsza łączność: MMI navigation plus i Audi connect
Jak w Audi Q2, oferta infotainment w SQ2 obejmuje szeroki wachlarz funkcji. Na szczycie znajduje się MMI navigation plus z MMI touch. Jego menu są wyraźnie uporządkowane, a pokrętło przyciskowe na konsoli środkowej zawiera pad dotykowy, który umożliwia również przewijanie i powiększanie za pomocą wielu palców. Sterowanie głosowe i wyszukiwanie MMI są również szybkie i niezawodne. Zwykle wystarczy kilka liter lub słów, aby uzyskać pożądany efekt. MMI navigation plus ma 8,3-calowy wyświetlacz; moduł transmisji danych obsługuje szybki standard bezprzewodowy LTE i zawiera hotspot Wi-Fi dla urządzeń mobilnych pasażerów.
MMI navigation plus zawiera także pakiet Audi connect (opcjonalny z MMI navigation). Trwała karta SIM zamontowana w samochodzie, Audi connect SIM, udostępnia liczne usługi online, w tym informacje o ruchu drogowym online, nawigację z Google Earth, informacje o podróży i parkowaniu oraz dostęp do Twittera i e-maila. Bezpłatna aplikacja myAudi łączy smartfona właściciela z samochodem. Umożliwia takie funkcje jak przesyłanie strumieniowe mediów online oraz przenoszenie kalendarza do MMI.
Oferta infotainment w Audi SQ2 obejmuje takie komponenty jak interfejs smartfonowy Audi. Integruje on telefony mobilne z systemami iOS i Android z ich środowiskiem Apple CarPlay i Android Auto w systemie MMI. System audio Bang & Olufsen posiada wzmacniacz o mocy 705 Watów z 14 głośnikami. Anodowane aluminiowe klamry otaczają głośniki niskotonowe. LED-owe prowadnice świetlne emitują białe światło.
Technologie z klasy pełnowymiarowej: systemy wspomagania kierowcy
Systemy wspomagania kierowcy Audi SQ2 pochodzą z klasy pełnowymiarowej. Audi pre sense front jest standardem i wykorzystuje radar do rozpoznawania niebezpiecznych sytuacji, które mogą wystąpić z przechodniami lub innymi pojazdami przed samochodem. System ostrzega kierowcę dźwiękowo i wizualnie oraz w razie potrzeby inicjuje hamowanie awaryjne. Może to pomóc w uniknięciu lub zmniejszeniu skutków kolizji.
Pakiet asystujący łączy najpopularniejsze opcjonalne systemy, w tym adaptacyjny tempomat z funkcją stop & go oraz asystenta w korkach, który oprócz czujnika radarowego wykorzystuje także przednią kamerę. Przy prędkościach do 65 km/h na dobrze rozwiniętych drogach, może pomagać w kierowaniu, przyspieszaniu i hamowaniu.