Audi zaprezentowało model Q2 w 2016 roku jako luksusowy subkompaktowy crossover. Dwa lata później wprowadzono wersję topową, SQ2, która została odświeżona w 2020 roku.
Chociaż nie była wynalazcą stałych systemów napędu na wszystkie koła dla pojazdów ulicznych, Audi zdobyło uznanie za ich popularyzację na całym świecie dzięki wprowadzeniu systemu Quattro. Platforma MQB stanowiła bazę dla SQ2 oraz wielu innych modeli Grupy Volkswagen. Niemiecki producent doskonalił pojazd, aby zapewnić osiągi superauta w kompaktowej formie crossovera.
Model SQ2 z 2020 roku był wyposażony w standardowe reflektory LED, a reflektory Matrix-Led były dostępne jako opcja. Przebudowany przód z czarnym grillem w jednolitej ramie, bocznymi wlotami powietrza i dolnym grillem nadawał samochodowi bardziej agresywny wygląd, szczególnie dzięki kanciastym liniom. Z boku, lusterka w metalicznym wykończeniu podkreślały sportowy charakter pojazdu. Pod tylnym zderzakiem producent zainstalował cztery końcówki wydechowe oraz czarny sztuczny dyfuzor.
Audi oferowało ciemne kolory dla SQ2 z 2020 roku, a także cztery pakiety tapicerki i kolorów. Klienci mogli wybierać pomiędzy standardową tapicerką skórzaną, skórą Nappa lub mikrofibry. Ta ostatnia zastąpiła materiały Alcantara. W zestawie wskaźników Audi zamontowało wyświetlacz Virtual Cockpit TFT. Sportowy charakter pojazdu zauważalny był również w kształcie foteli kubełkowych, które miały wysokie boczne podparcie.
Pod maską Audi zainstalowało silnik 2.0 TFSI, który był już znany z innych pojazdów opartych na platformie MQB. Oferował on wystarczającą moc, aby rozpędzić małego crossovera do prędkości 100 km/h (62 mph) w czasie krótszym niż 5 sekund.
Sportowy SUV w segmencie kompaktowym zyskał jeszcze świeższy wygląd: Audi zaktualizowało model SQ2. Dzięki nowym reflektorom i zderzakom, jego wygląd jest jeszcze bardziej sportowy i przyciągający uwagę, a nowe usługi Audi connect i systemy asystujące sprawiają, że prowadzenie tego samochodu jest jeszcze łatwiejsze. Oferuje również mocne osiągi: silnik 2.0 TFSI o mocy 221 kW (300 KM) przyspiesza Audi SQ2 od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 4,9 sekundy. Dzięki napędowi na wszystkie koła quattro i sportowemu zawieszeniu S moc jest płynnie przenoszona na drogę.
Od momentu swojego debiutu dwa lata temu, SQ2 zdobyło reputację samochodu pełnego charakteru. To dynamiczny, kompaktowy SUV dla indywidualistów, które cenią sobie oryginalny design, wysoki walor użytkowy i dynamiczne prowadzenie. Kluczowe dane mówią same za siebie: 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 4,9 sekundy, prędkość maksymalna 250 km/h (155,3 mph) oraz średnie zużycie paliwa wynoszące zaledwie 7,7 litra na 100 km (30,5 US mpg).
Sportowy silnik w szczytowej formie: 2.0 TFSI
Silnik 2.0 TFSI czerpie moc z 1 984 cm3 pojemności i jest sportowym silnikiem uniwersalnym. Jest montowany w wielu modelach Audi – w SQ2 dostarcza 221 kW (300 KM) i stałe 400 Nm momentu obrotowego w szerokim zakresie od 2 000 do 5 300 obr./min. Turbo doładowany silnik czterocylindrowy ma doskonałą reakcję na gaz, a jego dźwięk staje się pełniejszy wraz ze wzrostem prędkości. W dużej mierze za to odpowiadają klapy w układzie wydechowym.
Silnik 2.0 TFSI wyposażony jest w progresywne technologie, które zapewniają moc i efektywność. System Audi valvelift (AVS) przełącza skok zaworów wydechowych między dwoma poziomami, optymalizując cykl napełniania, szczególnie w niższym zakresie obrotów. Udoskonalone przepływy spalin do turbosprężarki skutkują szybkim reakcją i dynamicznym wzrostem momentu obrotowego. Wyrafinowane zarządzanie termiczne kontroluje przepływ płynu chłodzącego, a kolektor wydechowy zintegrowany w głowicy silnika pomaga szybko rozgrzać silnik, co pozwala na wczesne aktywowanie oczyszczania spalin. Oczywiście Audi SQ2 spełnia normy nowej normy emisji Euro 6 AP.
Przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo: siedmiobiegowa skrzynia S tronic i napęd quattro
Siedmiobiegowa skrzynia S tronic jest standardem w najwyższym modelu Q2. Niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, podczas gdy siódmy bieg jest długi, co zmniejsza zużycie paliwa. Kierowcy mogą obsługiwać błyskawiczną skrzynię biegów w trybie D lub S, lub zmieniać biegi ręcznie. Jeśli system Audi drive select znajduje się w trybie „efektywność”, sprzęgło rozłącza się podczas toczenia, co pozwala kompaktowemu SUV-owi sportowemu na swobodne poruszanie się.
Napęd quattro zapewnia zaktualizowanemu Audi SQ2
kluczową dawkę dodatkowej dynamiki i stabilności. Jego elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe płynnie rozdziela moment obrotowy między osiami. Jeśli przednie koła tracą przyczepność, sprzęgło całkowicie przekierowuje go na tył w ciągu kilku milisekund. SQ2 wyposażone jest w najnowszą generację sprzęgła wielopłytkowego, które posiada wiele ulepszeń, na przykład dotyczących łożysk i zasilania olejem, co zwiększa jego efektywność. Pompa jest zasilana przez silnik elektryczny o niskim zużyciu energii, bezszczotkowy. Całe sprzęgło waży nieco poniżej jednego kilograma (2,2 lb) mniej niż podzespół w modelu poprzednim. To częściowo dlatego, że jednostka sterująca jest zintegrowana w obudowie sprzęgła.
Przyjemność z jazdy, jaką zapewnia elektronicznie sterowany napęd quattro, pozostaje na tym samym wysokim poziomie. Podczas sportowej jazdy sprzęgło może przekierować część momentu na tylną oś, zwiększając dynamikę, gdy tylko kierowca skręca kołami. System zarządzania quattro umożliwia precyzyjne wchodzenie w zakręty podczas zmiany obciążenia oraz zapewnia maksymalną kontrolę i niezawodność podczas driftu na nawierzchni o niskim współczynniku tarcia. Kontrola momentu obrotowego na poszczególnych kołach uzupełnia prowadzenie przy niewielkich interwencjach hamulcowych na wewnętrznych kołach zakrętu.
Dynamiczny charakter: zawieszenie i układ kierowniczy w Audi Q2
Sportowe zawieszenie S w Audi SQ2 obniża nadwozie o 20 milimetrów (0,8 in). Standardowy progresywny układ kierowniczy jest tak skonstruowany, że jego przełożenie staje się coraz bardziej bezpośrednie w miarę zwiększania kąta. Dzięki temu SQ2 jest jeszcze bardziej zwrotne – podczas manewrowania, w ruchu miejskim i w ciasnych zakrętach.
Standardowe wyposażenie sportowego kompaktowego SUV-a obejmuje również dynamiczny system zarządzania Audi drive select, który oferuje profile „auto”, „komfort”, „dynamiczny”, „efektywność” oraz „indywidualny”. Zmienia charakterystykę układu kierowniczego, skrzyni S tronic, silnika i innych systemów. Kierowca może za pomocą przycisku przełączyć Elektroniczną Kontrolę Stabilizacji (ESC) w tryb off-road.
Audi SQ2 opuszcza linię produkcyjną na 18-calowych felgach aluminiowych z oponami w rozmiarze 235/45 w głównym zakładzie Audi w Ingolstadt. Oferta Audi i Audi Sport GmbH obejmuje również 19-calowe felgi z oponami w rozmiarze 235/40 (standard z pakietem zewnętrznym SQ2). Duże hamulce mają średnicę 340 milimetrów (13,4 in) na osi przedniej i 310 milimetrów (12,2 in) na osi tylnej. Ich zaciski hamulcowe mają oznaczenia S i są opcjonalnie malowane na czerwono.
Silny charakter z kątami i krawędziami: design zewnętrzny
Audi SQ2, które ma długość 4,21 metra (13,8 ft), jest samochodem pełnym charakteru dzięki swoim kątom i krawędziom. Jego design stał się jeszcze bardziej wyrazisty po aktualizacji. Ośmiokątne Singleframe jest teraz nieco niższe, a żebra w jego wstawce interpretują motyw wielokąta, który charakteryzuje cały samochód. Pomiędzy atrapą chłodnicy a maską znajdują się wąskie szczeliny. Szerokie ramki malowane na selenitową srebrną otaczają duże sugerowane wloty powietrza.
Reflektory LED są standardem, a Audi montuje nowe reflektory Matrix LED jako alternatywę. W jednym module mieszczą się siedem pojedynczych diod LED. Inteligentnie sterowane światła drogowe zawsze oświetlają drogę tak jasno, jak to możliwe, nie oślepiając innych użytkowników drogi. Dziesięć dodatkowych diod emitujących światło, zamontowanych za romboidalnymi komponentami optycznymi, generuje światła do jazdy dziennej. Siedem diod LED niezależnie generuje dynamiczne kierunkowskazy. Z tyłu standardowo instalowane są światła LED. W przypadku zamontowania reflektorów Matrix LED, mają one także dynamiczne kierunkowskazy. W takim przypadku reflektory i tylne światła prezentują dynamiczną sekwencję świetlną podczas zamykania i otwierania pojazdu.
W bocznej części zaktualizowanego Audi SQ2, aluminiowe lusterka, pasy wzdłuż progów, spoiler na krawędzi dachu oraz srebrne wstawki na słupkach C dodają akcentów. Tylny zderzak z pięciokątnymi wielokątami zmienia motyw designu przedniego zderzaka, a dwa końcówki wydechu są otoczone przez wkładkę dyfuzora. Bagażnik znajduje się za tylną klapą i ma objętość od 355 do 1 000 litrów (12,5 do 35,3 cu ft) w zależności od pozycji tylnych oparć.
Paleta kolorów najlepszego modelu Q2 zawiera dziesięć kolorów, a elementy są malowane w kontrastującym kolorze szarym Manhattan jako opcja. Wstawki na słupkach C są dostępne w kolorze srebrnym selenitowym (standard), kolorze pojazdu, szarym Manhattan, szarym platynowym i czarnym błyszczącym. W ramach pakietu stylizacji czarnej, Singleframe, wloty powietrza i dyfuzor wykończone są na czarno błyszcząco, a zderzaki mają kontrastujące malowanie. Zewnętrzny pakiet SQ2 również stosuje czarną stylizację do osłon lusterka, wstawki na słupku C oraz końcówki wydechów. Spoiler na krawędzi dachu ma specjalny kształt, a logotypy quattro zdobią drzwi.
Ciemne odcienie, konkretne i wysokiej jakości materiały: wnętrze
Jak w przypadku wszystkich modeli Audi S, wnętrze SQ2 zdominowane jest przez ciemne odcienie i szczególnie wysokiej jakości powierzchnie. Podsufitka zaprojektowana jest na czarno, a panele drzwiowe wykonane z nowego, przyjemnego w dotyku materiału. Osłony pedałów i podnóżek są ze stali nierdzewnej, a podświetlane listwy progowe ozdobione są logotypami S. Na wyświetlaczu pojawiają się specyficzne dla S ekrany startowe po włączeniu zapłonu.
Całe wyposażenie w sportowym modelu Q2 jest zgrupowane w pakietach; są cztery pakiety dotyczące tapicerki i kolorów. Klienci mogą wybierać spośród kombinacji tkaniny i skóry (standard), czystej skóry fine Nappa – z romboidalnym wzorem jako opcja – oraz mieszanki skóry i materiału mikro-fibrowego Dinamica, który zastępuje Alcantarę. Wygląda i dotyka jak zamsz, ale w głównej mierze składa się z recyklingowanego poliestru, który pochodzi z tekstyliów i butelek PET, na przykład. Akcentujące paski i kontrastowe szwy zdobią fotele. Są one dostępne w kolorze szaro-skalnym, czarnym i czerwonym magma. Opcjonalna podświetlana listwa dekoracyjna stanowi dużą wyjątek w tym segmencie.
Nowa struktura: obsługa i wyświetlacz, pakiety i wyposażenie
Audi SQ2 w standardzie wyposażone jest w automatyczną klimatyzację, sportową wielofunkcyjną kierownicę oraz sportowe fotele. Opcjonalne elementy komfortu są zgrupowane w pakiety klimatyzacji, komfortu, funkcji, wnętrza, infotainmentu, dynamiki i systemów asystujących. W zakresie obsługi i infotainmentu, oferta obejmuje Audi virtual cockpit, który można przełączyć na widok sportowy, oraz MMI navigation plus (dostępne w pakiecie nawigacyjnym). Obsługiwany jest przez pokrętło na konsoli centralnej.
Najwyższej jakości system infotainmentowy wprowadza usługi Audi connect z prędkością LTE plus, a hotspot Wi-Fi integruje urządzenia mobilne pasażerów. Usługi Audi connect emergency call & service oraz Audi connect remote & control to nowe dodatki, które są częścią standardowego wyposażenia. Umożliwiają one właścicielowi zdalne zablokowanie pojazdu lub sprawdzenie poziomu paliwa, na przykład. W tym celu właściciele mogą korzystać z aplikacji myAudi na swoich smartfonach, która jest również bezpłatna. Interfejs Audi smartphone, Audi phone box oraz system dźwiękowy Bang & Olufsen Premium dopełniają ofertę infotainmentu.
Jeszcze większa pewność na drodze: systemy asystujące kierowcę
Kompaktowe Audi SQ2 również przoduje w swojej klasie w zakresie systemów asystujących kierowcy. W standardzie wyposażone jest w system bezpieczeństwa Audi pre sense front. System ten może przyczynić się do zapobiegania potencjalnym wypadkom z udziałem pieszych, rowerzystów lub innych pojazdów znajdujących się przed samochodem, lub zmniejszyć ich skutki.
Adaptive cruise assist, który może pomóc kierowcy w wielu sytuacjach przyspieszania, hamowania i skręcania w obrębie pasa, to nowość wśród opcjonalnych systemów. Aby utrzymać boczne prowadzenie, kierowca musi jedynie delikatnie dotknąć pojemnościowego koła kierownicy, które jest częścią systemu, aby potwierdzić, że utrzymuje uwagę. W połączeniu z opartym na kamerze rozpoznawaniem znaków drogowych, adaptive cruise assist zapewnia, że samochód zwalnia w pewnych sytuacjach, na przykład podczas zbliżania się do ograniczeń prędkości i znaków miasta. Gdy strefa ograniczenia się kończy, ponownie przyspiesza SQ2. Asystent parkowania to kolejny opcjonalny system. Automatycznie wprowadza SUV-a sportowego do miejsc parkingowych i wyprowadza go z nich.
Od 45 700 EUR: przedsprzedaż SQ2 już rozpoczęta