Sportowa wersja Q5, SQ5, oferowała dodatkową moc oraz bardziej agresywny design zewnętrzny.
Ten sportowy hatchback wyróżniał się chromowanymi akcentami i atrapami wydechu, które podkreślały jego sportowy charakter.
Wnętrze SQ5 niewiele różniło się od standardowego Q5. Wiele funkcji standardowych było obsługiwanych za pomocą łatwego w użyciu pokrętła.
Audi utrzymywało wysoki standard solidności wnętrza, które oferowało swoim klientom.
SQ5 napędzany był silnikiem V6 o pojemności 3,0 litra z turbodoładowaniem, który rozwijał moc 354 KM, co czyniło go szybkim samochodem. Sportowy i angażujący, SQ5 był wyposażony w adaptacyjne amortyzatory oraz standardowy napęd na wszystkie koła.
W porównaniu do konkurencji na rynku, takiej jak Jaguar F-Pace czy BMW X4M, SQ5 mógł wydawać się mniej sportowy, jednak oferowany był w lepszej cenie.
SQ5 dostępny był w dwóch wersjach wyposażeniowych: Premium Plus i Prestige.
W podstawowej wersji znajdowały się 20-calowe felgi aluminiowe, zmodyfikowane zawieszenie, automatyczne reflektory ksenonowe, LED-owe światła do jazdy dziennej, automatyczne wycieraczki, panoramiczny dach oraz elektryczna klapa bagażnika, a także aluminiowe relingi dachowe i podgrzewane, składane lusterka.
W najwyższej wersji wyposażeniowej znajdowały się adaptacyjny tempomat, dynamiczne wspomaganie kierownicy, adaptacyjne reflektory, podgrzewane i wentylowane uchwyty na kubki oraz zasłony przeciwsłoneczne w tylnych drzwiach.
Standardowe wyposażenie bezpieczeństwa obejmowało system ABS, kontrolę stabilności i trakcji, poduszki powietrzne z przodu i z boku, a także opcjonalne poduszki powietrzne z tyłu.
Monitor martwego pola, czujniki parkingowe z przodu i z tyłu oraz kamera cofania były dostępne w Pakiecie Technologicznym, który był opcjonalny w wersji Premium Plus i standardowy w wersji Prestige.
Audi zaprezentowało nowego Audi SQ5* na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Ameryce Północnej (NAIAS) w Detroit. Najbardziej sportowy przedstawiciel serii Q5 wciela w życie emocjonalny koncept praktycznego SUV-a, korzystając z najnowszej technologii. Jego doładowany silnik 3.0 TFSI oferuje mocne osiągi połączone z jeszcze większą efektywnością.
Silnik 3.0 TFSI
Audi SQ5 jest wyposażone w silnik V6 TFSI o pojemności 2,995 cc, który generuje moc 260 kW (354 KM). Doładowany silnik aluminiowy zapewnia stały moment obrotowy wynoszący 500 Nm (368,8 lb-ft) w zakresie od 1,370 do 4,500 rpm. Przyspieszenie od zera do 100 km/h (62,1 mph) zajmuje 5,4 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi elektronicznie ograniczone 250 km/h (155,3 mph). W teście NEDC, nowe Audi SQ5 3.0 TFSI zużywa jedynie 8,3 litra paliwa na 100 kilometrów (28,3 US mpg) – co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 189 gramów na kilometr (304,2 g/mi). W porównaniu z poprzednikiem, jest to redukcja o 13 gramów na kilometr (20,9 g/mi).
Nowy proces spalania: wyższa efektywność
Nowy proces spalania opracowany przez Audi sprawia, że 3.0 TFSI jest szczególnie efektywny. Bazuje on na tzw. procesie „cyklu B” w połączeniu z wysokociśnieniowymi wtryskiwaczami umieszczonymi centralnie w komorach spalania.
Dzięki sztucznie skróconej fazie sprężania, cykl B umożliwia proces silnikowy z wyraźnie wyższym podstawowym współczynnikiem sprężania. W połączeniu z normalnie wydłużonym skokiem mocy w relacji do fazy sprężania, pozwala to na bardziej efektywne spalanie i zwiększoną wydajność silnika.
Przy częściowym obciążeniu, system Audi valvelift umożliwia bardzo krótki czas otwierania przewodu ssącego wynoszący 130 stopni kąta wałka rozrządu, połączony z wczesnym zamknięciem zaworu dolotowego. Skraca to fazę ssania. Przy wyższych obciążeniach, system przełącza się na kontur wałka rozrządu o dłuższym czasie otwarcia i większym skoku zaworu. Silnik wtedy działa z normalnym współczynnikiem sprężania i maksymalnym przepływem.
Turbosprężarka: oddzielne przepływy spalin
Turbosprężarka, która zastępuje mechaniczny sprężarkę w poprzednim silniku, działa według zasady twin-scroll. Przewody spalinowe dwóch banków cylindrów biegną oddzielnie w kolektorze wydechowym oraz w obudowie turbosprężarki, a łączą się dopiero przed wirnikiem turbiny. Ta technologia poprawia charakterystyki przepływu, zapewniając bardziej spontaniczną reakcję turbiny, co jest kluczowym czynnikiem wczesnego i silnego rozwoju momentu obrotowego.
Turbosprężarka znajduje się w obrębie kąta 90 stopni między bankami cylindrów. W związku z tym strona wydechowa znajduje się po wewnętrznej stronie głowic cylindrów, a dolot na zewnętrznej stronie. To umiejscowienie umożliwia kompaktową budowę oraz krótkie ścieżki przepływu gazów z minimalnymi stratami, co sprawia, że 3.0 TFSI reaguje niezwykle spontanicznie i bezpośrednio.
Mniejsze wymiary: o 14 kilogramów (30,9 lb) mniej
Silnik V6 TFSI waży zaledwie 172 kilogramy (379,2 lb), a więc o 14 kilogramów (30,9 lb) mniej niż poprzedni silnik doładowany. Wykonany z aluminium przy użyciu skomplikowanego procesu odlewania piaskowego, blok cylindrów posiada zintegrowane, cienkościenne wkłady cylindrowe z żeliwa szarego. W połączeniu z nowo opracowanymi pierścieniami do aluminiowych tłoków, redukuje to tarcie.
Kolejny moduł efektywności: innowacyjne zarządzanie termiczne
Blok i głowica cylindrów mają oddzielne obiegi chłodzące. Po zimnym rozruchu, przełączalna pompa wodna kontroluje przepływ płynu chłodzącego przez silnik, aby olej jak najszybciej osiągnął temperaturę roboczą. Kolektor wydechowy jest zintegrowany z głowicą cylindrów i zanurzony w płynie chłodzącym. To pomaga szybkiemu nagrzewaniu silnika. Gdy silnik jest ciepły, system redukuje temperaturę spalin. Efektem jest niższe zużycie paliwa, szczególnie podczas sportowej jazdy.
Dynamika jazdy
Szybka i płynna ośmiobiegowa skrzynia tiptronic przekazuje moc w nowym Audi SQ5. Niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, podczas gdy wyższe są długie, co zmniejsza obroty i zużycie paliwa. Pod warunkiem, że funkcja jest aktywna w Audi drive select, skrzynia automatycznie przełącza się w tryb luzu, gdy kierowca zwalnia pedał gazu przy prędkościach między 55 a 160 km/h (34,2 a 99,4 mph) dla jeszcze większej efektywności paliwowej.
Stały napęd na wszystkie koła quattro przyczynia się do sportowego zachowania. Podczas normalnej jazdy dystrybuuje moc silnika z lekką przewagą na tylną oś. W razie potrzeby, większa część mocy jest przesyłana na oś z lepszą przyczepnością. Kontrola momentu obrotowego na kołach działa na wszystkich rodzajach nawierzchni. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, funkcja oprogramowania lekko hamuje wewnętrzne koła. Samochód nieco wkręca się w zakręt. Zachowanie na wejściu pozostaje neutralne dłużej, a prowadzenie jest stabilne, precyzyjne i zwinne.
Opcjonalny dyferencjał sportowy dodatkowo optymalizuje prowadzenie, aktywnie rozdzielając moment obrotowy między tylnymi kołami za pomocą dwóch stopni superpozycji. Przesyła więcej momentu do zewnętrznego tylnego koła podczas przyspieszania z szczególnie ciasnych zakrętów, czyniąc Audi SQ5 jeszcze bardziej zwrotnym. Dyferencjał sportowy dosłownie popycha samochód w zakręt, eliminując podsterowność w zarodku. Jego zarządzanie jest zintegrowane w systemie sterowania Audi drive select, a działa za pośrednictwem centralnego modułu sterującego, elektronicznej platformy zawieszenia.
Zawieszenie pięciowahaczowe z przodu i z tyłu stanowi podstawę sportowych właściwości jezdnych nowego Audi SQ5. Skomplikowana konstrukcja zapewnia większą stabilność na granicy możliwości i łączy zwiększoną zwrotność z istotnie poprawionym komfortem. Standardowy system kontroli tłumienia oferuje szczególnie szeroki zakres między trybem komfortowym a dynamicznym. Adaptive CDC (ciągłe sterowanie tłumieniem) jest zintegrowane w systemie Audi drive select wraz z silnikiem, układem kierowniczym, tiptronic i opcjonalnym dyferencjałem sportowym. Umożliwia to kierowcy kontrolowanie charakterystyki silnika i zawieszenia w różnych trybach. Opcjonalnie dostępne jest zawieszenie pneumatyczne o specyfikacji S. System ten pozwala kierowcy dostosować nie tylko tłumienie, ale także wysokość zawieszenia do danej sytuacji drogowej.
Nowa elektromechaniczna wspomaganie kierownicy o specyfikacji S jest ważnym elementem dynamiki jazdy SQ5. Opcjonalne dynamiczne wspomaganie kierownicy, które zmienia swoje przełożenie w zależności od prędkości i kąta skrętu.
Opony 255/45 są zamontowane na standardowych 20-calowych, aluminiowych felgach. Opcjonalnie dostępne są 21-calowe felgi. Audi Sport oferuje pięć ekskluzywnych 21-calowych felg dla dalszej personalizacji. Z przodu SQ5 sportowe czarne (opcjonalnie: czerwone) hamulce z sześcioma tłoczkami i stałymi zaciskami oraz tarcze o średnicy 350 milimetrów (13,8 in).
Systemy wspomagające kierowcę
Nowe Audi SQ5 korzysta również z systemów wspomagających kierowcę z szerokiego, wysokotekstowego portfolio Audi Q5. Asystent efektywności przewidywalnej dostarcza konkretne wskazówki dotyczące jazdy, aby pomóc kierowcy zaoszczędzić paliwo. Adaptacyjny tempomat (ACC) wraz z asystentem w korku może przejąć część pracy kierownicy w wolno poruszających się korkach. Audi aktywna asysta pasa ruchu ułatwia trzymanie się pasa. Ostrzeżenie o odległości informuje kierowcę, gdy odległość do innego pojazdu spada poniżej bezpiecznej wartości.
Asystent wykrywania ruchu z tyłu, system ostrzegania o wyjeździe, asystent unikania kolizji i asystent skrętu to kolejne nowości w zakresie bezpieczeństwa w codziennej jeździe. To samo dotyczy systemów pre-sense: Audi pre sense city jest standardem. System ostrzega kierowcę o pieszych i pojazdach oraz inicjuje automatyczne hamowanie awaryjne w ramach ograniczeń systemu. Asystent parkowania, rozpoznawanie znaków drogowych za pomocą kamery oraz kontrola zjazdu z wzniesienia dopełniają funkcjonalności.
Infotainment i Audi connect
Topowy system infotainment w SQ5 to MMI navigation plus z MMI all-in-touch oraz 8,3-calowym wyświetlaczem, który można zamówić w połączeniu z tiptronic. System rozpoznaje wprowadzenie ręczne oraz gesty dotykowe znane z elektroniki konsumpcyjnej, takie jak powiększanie. Oferuje również sprzężenie zwrotne przy wprowadzaniu. Elementem jest Audi connect, które łączy nowe SQ5 z internetem poprzez LTE. Audi connect umożliwia wygodne korzystanie z połączenia w Europie dla wielu powiązanych usług infotainment dzięki wbudowanej karcie SIM – Audi connect SIM z planem danych. Użytkownicy mogą również rezerwować pakiety danych dla hotspotu Wi-Fi, które obejmują roaming w UE.
Z pakietem „Audi connect safety & service including security & convenience” SQ5 oferuje również usługi Car2X. W przypadku wypadku lub awarii, klienci w odpowiednio wyposażonym pojeździe otrzymują pomoc automatycznie lub za naciśnięciem przycisku za pośrednictwem usług wezwania pomocy i online.
Ponadto, usługi z zakresu bezpieczeństwa pojazdu i komfortu umożliwiają użytkownikom łatwe blokowanie i odblokowywanie SQ5 za pomocą aplikacji MMI connect na smartfonach. Klienci mogą również sprawdzić status pojazdu oraz korzystać z dodatkowych usług, takich jak Car Finder i informacje o następnych terminach serwisowych lub komunikatach ostrzegawczych.
Logika obsługi MMI oparta jest na płaskich strukturach hierarchicznych stosowanych w dzisiejszych smartfonach i oferuje takie cechy jak inteligentne wyszukiwanie tekstu. Funkcja sterowania głosowego w naturalnym języku również rozpoznaje wprowadzenie z codziennej mowy. Dodatkowym, trzecim poziomem obsługi w nowym Audi SQ5 jest wielofunkcyjna kierownica pokryta skórą. Audi może dostarczyć nowo opracowany wyświetlacz head-up jako opcję. Projektuje odpowiednie informacje na szybie przedniej – w tym również z systemów wspomagających kierowcę – jako symbole i liczby, które można szybko dostrzec.
Jedną z atrakcji koncepcji wyświetlania i sterowania jest Audi virtual cockpit. Wyświetla wszystkie kluczowe informacje w ostrych grafikach na swoim 12,3-calowym monitorze. Widoki dostępne dla kierowcy obejmują tryb sportowy skoncentrowany na obrotomierzu.
Audi phone box, kolejny opcjonalny element, łączy smartfona z anteną pokładową za pomocą sprzężenia bliskiego oraz jednocześnie ładowania go indukcyjnie korzystając ze standardu Qi. System dźwiękowy Bang & Olufsen z nowym dźwiękiem 3D jest dostępny dla miłośników hi-fi. Interfejs Audi smartphone wprowadza Apple CarPlay i Android Auto do samochodu.
Nadwozie i design zewnętrzny
Nowe Audi SQ5 ma długość 4,671 milimetra (15,3 ft), szerokość 1,893 milimetra (6,2 ft) i wysokość 1,635 milimetra (5,4 ft). Rozstaw osi wynosi 2,824 milimetra (9,3 ft). SQ5 ma masę własną 1,995 kilogramów (4,398.2 lb), o 35 kilogramów (77,2 lb) mniej niż jego poprzednik. Nadwozie cechuje inteligentna mieszanka materiałów aluminiowych oraz stali o bardzo wysokiej wytrzymałości.
Nawet w stanie spoczynku, szereg detali podkreśla dynamiczne cechy nowego Audi SQ5. Odważne, sportowe zderzaki z przodu i z tyłu są uzupełnione przez bardziej wyraźnie konturowane, specyficzne dla S wloty powietrza oraz dyfuzor z kratką w kształcie plastra miodu. Inną cechą specyficzną dla S jest grill chłodnicy z podwójnymi aluminiowymi listwami i kontrastującymi elementami wykończeniowymi w matowym szarym kolorze. Logo S z czerwonym rombem jest używane w wielu miejscach, aby dodać dodatkowe akcenty.
Technologia LED jest standardem dla wszystkich funkcji oświetleniowych. Dynamiczne kierunkowskazy zapewniają wysoki wskaźnik rozpoznawalności. Po bokach pojazdu błyszczą lusterka w kolorze aluminium, a listwy wykończeniowe w kolorze nadwozia podkreślają sportowy charakter. Z tyłu zderzak mieści podwójny wydech specyficzny dla S i aluminiowy dyfuzor. Kolor nadwozia czarny pantera jest zarezerwowany wyłącznie dla nowego Audi SQ5.
Wnętrze
Ciemne wnętrze wita kierowcę i pasażerów podświetlanymi progami z ekskluzywnymi logo S. Kontrastowe przeszycia na skórzanej kierownicy i sportowych fotelach tworzą dynamiczną i elegancką atmosferę. Sportowe fotele S z Alcantary/skóry mogą być ulepszane do wysokiej jakości skóry Nappa z diamentowym wzorem i pneumatyczną funkcją masażu. Szlifowane aluminium to standard, z różnorodnymi aplikacjami drewnianymi oraz ekskluzywnym wkładem węglowym dostępnym jako opcje. Pedały i podnóżek pokryte są stalą nierdzewną.
Tylna ławka w nowym Audi SQ5 jest podzielona na trzy segmenty. Regulacja wzdłużna oraz kąta oparcia są opcjonalne. W zależności od położenia tylnej ławki, pojemność bagażnika wynosi standardowo od 500 do 610 litrów (17,7 do 21,5 cu ft). Po złożeniu tylnej ławki, ta objętość wzrasta do 1,550 litrów (54,7 cu ft).
Wyposażenie
W Niemczech SQ5 jest dostępne z bogatym wyposażeniem standardowym, w tym 20-calowymi felgami aluminiowymi w designie 5-bocznym, reflektorami LED oraz specyficzną dla S kontrolą tłumienia. W skład wyposażenia wchodzi również stały napęd na wszystkie koła quattro, ośmiobiegowy tiptronic, sportowe fotele z Alcantary/skóry oraz skórzana, trójramienna wielofunkcyjna kierownica. Nowe Audi SQ5 3.0 TFSI będzie dostępne na rynku niemieckim od połowy 2017 roku. Jest produkowane w nowej fabryce w Meksyku.
Zużycie paliwa wymienionych modeli:
Audi SQ5 3.0 TFSI:
Połączone zużycie paliwa w l/100 km: 8.5 – 8.3** (27.7 – 28.3 US mpg);
Połączona emisja CO2 w g/km: 195 – 189** (313.8 – 304.2 g/mi)