AUDI SQ8 e-tron 2023-Present

AUDI SQ8 e-tron 2023-Present

Przejdź do galerii zdjęćAUDI SQ8 e-tron 2023-Present

Kiedy na nadwoziu Audi pojawiała się litera S, klienci wiedzieli, że mają do czynienia z czymś wyjątkowym, a model 2022 SQ8 e-tron nie był wyjątkiem.

Audi zaprezentowało linię Q8 e-tron pod koniec 2022 roku, zastępując starszy model e-tron, który był na rynku od 2018 roku. To nie była tylko zmiana nazwy; to była nowa era, która zdefiniowała przyszłość niemieckiego producenta premium. W wersji SQ8 e-tron Audi obiecało swoim klientom, że aspekt wydajności nie zostanie zaniedbany.

Samochód ma agresywną sylwetkę, z obniżonym nadwoziem w porównaniu do standardowego modelu Q8 e-tron. Przedni zderzak wyróżnia się tym samym podpisem świetlnym LED, który podkreśla szerokość auta. Ponadto, 3D kratka ma stylizowany wzór plastra miodu. Bocznie umieszczone wloty w dolnym zderzaku mają taki sam czteroszczelinowy design jak światła dzienne z dolnej części reflektorów. Z profilu, wyraźnie zaznaczone nadkola, 22-calowe aluminiowe felgi oraz boczne progi nadają niemieckiemu crossoverowi jeszcze sportowniejszy wygląd.

Wewnątrz Audi zastosowało materiały z recyklingu do produkcji siedzeń i wykończeń drzwi z mikrofibry Dynamica, z opcją wnętrza pokrytego skórą. Klienci byli jednak zachwyceni luksusowymi udogodnieniami oferowanymi przez Audi, niezależnie od wybranego wariantu. Panel instrumentów to wyświetlacz TFT przed kierowcą. Jednocześnie, w centralnej konsoli, producent dodał dwa ekrany dotykowe do systemu informacyjno-rozrywkowego MMI. Górny ma przekątną 10,1 cala, a dolny 8,6 cala. Podobnie jak zwykły Q8 e-tron, SQ8 e-tron oferuje tylną kanapę rozkładaną w proporcjach 40/20/40, mieszczącą trzech pasażerów. Oprócz bagażnika z tyłu, producent stworzył również schowek pod maską, zwany „frunkiem”.

W przeciwieństwie do standardowych modeli Q8 e-tron, wersja SQ8 wyposażona jest w układ trzech silników: jeden z przodu i dwa na tylnej osi. Zapewniają one moc 370 kW (496 KM) zasilaną przez akumulator o pojemności 114 kWh.

 Z modelem Audi e-tron, producent premium wszedł w erę elektromobilności w 2018 roku, oznaczając początek elektrycznej przyszłości dla czterech pierścieni. Od tego czasu model ten wytycza standardy w segmencie elektrycznych SUV-ów klasy luksusowej. Nowy Audi Q8 e-tron opiera się na historii sukcesu tego elektrycznego pioniera. Najwyższej klasy elektryczny SUV i crossover imponują zoptymalizowanym koncepcją napędu, poprawioną aerodynamiką, wyższą mocą ładowania oraz pojemnością akumulatora, a także zwiększonym zasięgiem do 582 kilometrów w wersji SUV (zgodnie z WLTP) i do 600 kilometrów w wersji Sportback (zgodnie z WLTP). Znaczące zmiany, zwłaszcza w przedniej części pojazdu, nadają nowemu flagowemu SUV-owi świeższy wygląd.

Od wprowadzenia modelu Audi e-tron około cztery lata temu i sprzedaży 150 000 sztuk, Audi stosuje systematyczną strategię elektryczną. Jego elektryczne portfolio obecnie obejmuje osiem modeli. Do 2026 roku ma ich być więcej niż 20. Wówczas Audi będzie wprowadzać jedynie w pełni elektryczne modele na rynek globalny. „W ramach naszej strategii korporacyjnej 'Vorsprung 2030′ ustaliliśmy konkretną datę na zakończenie produkcji silników spalinowych i wyraźnie zdecydowaliśmy, że Audi w ciągu 11 lat stanie się marką w pełni elektryczną” – powiedział Markus Duesmann, przewodniczący zarządu AUDI AG. „Nowy Audi Q8 e-tron, ze swoją poprawioną wydajnością, zasięgiem i dopracowanym designem, jest kolejnym ważnym elementem w naszym elektrycznym portfolio, które ma wzbudzić zainteresowanie elektromobilnością poprzez emocjonujące modele odpowiednie do codziennego użytku.” Członek zarządu Audi ds. rozwoju technicznego Oliver Hoffmann również skoncentrował się na korzyściach dla klientów, jakie przyniosły te udoskonalenia. „W nowym Q8 e-tron udało nam się znacząco zwiększyć zarówno pojemność akumulatora, jak i moc ładowania. Udało nam się osiągnąć optymalną równowagę między gęstością energii a mocą ładowania oraz zwiększyć wydajność” – powiedział Hoffmann. „Dodatkowo, poprawiliśmy silniki, progressive steering i systemy kontroli zawieszenia – a tym samym dynamiczne cechy jezdne, które są charakterystyczne dla Audi, we wszystkich wersjach Q8 e-tron.”

Nowa twarz, nowa nazwa, nowa tożsamość korporacyjna

Nazywając ten model Q8, Audi wyraża jasny komunikat, że Audi Q8 e-tron jest modelem flagowym wśród jego elektrycznych SUV-ów i crossoverów. Audi Q8 e-tron i Q8 Sportback e-tron od razu rozpoznawane są jako w pełni elektryczne modele na pierwszy rzut oka. Dzięki nowym projektom przodu i tyłu z charakterystyczną maską Singleframe, odwróconą kratką i ostrzem nad przeprojektowanym tylnym dyfuzorem, które systematycznie rozwijają elektryczną estetykę Audi. Ekskluzywnym akcentem w pakiecie edycji S line jest krata Singleframe, wykończona w kolorze nadwozia.

Jako prestiżowy elektryczny model SUV od Audi, Q8 e-tron wprowadza nową tożsamość korporacyjną z dwuwymiarowym wzorem czterech pierścieni na zewnątrz. Aby podkreślić rodzinne logo jako centralny element, Audi wyróżnia front pojazdu projekcyjnym światłem Singleframe. Dodatkowo, Q8 e-tron jest pierwszym modelem, który posiada nowy znaczek modelu z literami Audi na słupku B.

Maksymalna przestrzeń i komfort

O długości 4,915 metra, szerokości 1,937 metra i wysokości 1,619 metra dla wersji Sportback oraz 1,633 metra dla SUV-a, Q8 e-tron oferuje maksymalną przestrzeń i komfort. SQ8 e-tron i SQ8 Sportback e-tron są odpowiednio o dwa milimetry niższe i 39 milimetrów szersze. Rozstaw osi wynoszący 2,928 metra zapewnia dużo miejsca na nogi na tylnych siedzeniach. Posiada pojemność bagażnika wynoszącą 569 litrów dla SUV-a i 528 litrów dla wersji Sportback. Dostępnych jest również 62 litry w przednim schowku, tzw. „frunku”.

Trzy warianty napędu

Dla obu wersji nadwozia dostępne są trzy warianty napędu z elektrycznym napędem na wszystkie koła. Podstawowe modele Audi Q8 50 e-tron i Audi Q8 Sportback 50 e-tron generują 250 kW w trybie boost i 664 Nm momentu obrotowego, osiągając zasięg do 491 km (SUV) i do 505 km (Sportback), zgodnie z WLTP.

Audi Q8 55 e-tron i Audi Q8 Sportback 55 e-tron, mając dwa silniki, generują 300 kW w trybie boost i 664 Nm momentu obrotowego. Ich zasięg wynosi do 582 km dla SUV-a i do 600 km dla Sportbacka, zgodnie z WLTP. Ich maksymalna prędkość, podobnie jak Q8 50 e-tron, jest ograniczona do 200 km/h.

Najwyższe modele Audi SQ8 e-tron i Audi SQ8 Sportback e-tron są napędzane przez trzy silniki. Ich wydajność w trybie boost wynosi 370 kW oraz 973 Nm momentu obrotowego.

Zasięg modeli S wynosi do 494 km dla SUV-a i do 513 km dla Sportbacka. Ich maksymalna prędkość jest ograniczona do 210 km/h.

Większa pojemność akumulatora i wyższa moc ładowania

Dostępne są dwa rozmiary akumulatorów. Akumulator modelu Q8 50 e-tron ma pojemność 89 neto kilowatogodzin (95 brutto kWh), podczas gdy mocniejsze wersje Q8 55 e-tron i SQ8 e-tron mają 106 neto kWh (114 brutto kWh). Dzięki dostosowaniu systemu zarządzania akumulatorem wzrosła również pojemność akumulatora dostępna dla klientów. Na stacji ładowania o wysokiej mocy, Audi Q8 50 e-tron osiąga maksymalną moc ładowania wynoszącą 150 kW. W przypadku Q8 55 e-tron i SQ8 e-tron maksymalna moc ładowania wzrasta do 170 kW. Duży akumulator można naładować od 10 do 80 procent w czasie około 31 minut postoju – w idealnych warunkach odpowiada to zasięgowi do 420 kilometrów (zgodnie z WLTP). Na stacji ładowania AC lub wallboxie, Audi Q8 e-tron ładowany jest z mocą do 11 kW. Audi oferuje opcjonalną moc ładowania AC do 22 kW.

W idealnych warunkach, Audi Q8 50 e-tron można całkowicie naładować w około dziewięć godzin i 15 minut (22 kW: około cztery godziny i 45 minut) przy użyciu prądu przemiennego. W przypadku dużego akumulatora liczby wynoszą około 11 godzin i 30 minut przy 11 kW i sześć godzin przy 22 kW. Audi Q8 e-tron standardowo wyposażone jest w funkcję Plug & Charge. Na kompatybilnych stacjach ładowania, pojazd autoryzuje się po włożeniu kabla ładującego i aktywuje punkt ładowania. Rozliczenie odbywa się automatycznie. Nowa usługa ładowania Audi charging, która ma wystartować w 2023 roku i w przyszłości zastąpi dotychczasową usługę e-tron Charging Service, umożliwi wygodny dostęp do około 400 000 publicznych punktów ładowania w całej Europie. Planer trasy e-tron zapewnia niezawodne wsparcie podczas poszukiwania punktów ładowania wzdłuż trasy.

Zmodernizowany silnik na tylnej osi i elektryczne wektory momentu obrotowego dla lepszej dynamiki

W nowym Audi Q8 e-tron zmodyfikowano koncepcję silnika asynchronicznego na tylnej osi. Zamiast 12 cewek generujących pole elektromagnetyczne, jest teraz 14. Silnik wytwarza w konsekwencji silniejsze pole magnetyczne przy podobnym poborze energii, co z kolei pozwala na większy moment obrotowy. Jeśli nie jest on potrzebny, silnik elektryczny wymaga mniej energii do generowania momentu obrotowego. To obniża zużycie i zwiększa zasięg. W modelu S z gamy e-tron Audi po raz pierwszy zastosowało koncepcję trzech silników w produkcji masowej.

Ta koncepcja została udoskonalona w nowym SQ8 e-tron. Na przedniej osi działa silnik elektryczny o mocy 124 kW. Na tylnej osi znajdują się dwa silniki elektryczne każdy o mocy 98 kW, które oddzielnie napędzają każde tylne koło. To pozwala na uzyskanie mocy w trybie boost do 370 kW. Moment napędu można rozprowadzić między obydwa tylne silniki elektryczne w ułamku sekundy.

Równowaga między komfortem a sportowym stylem

Nowy Audi Q8 e-tron standardowo wyposażony jest w zawieszenie pneumatyczne ze sterowanym tłumieniem. Wysokość nadwozia można zmieniać o łącznie 76 milimetrów, w zależności od sytuacji podczas jazdy. Aby zoptymalizować dynamikę boczną pojazdu, dostosowano jego strojenie zawieszenia powietrznego. Dodatkowo, jego elektroniczna kontrola stabilności (ESC) w przyszłości umożliwi jeszcze większą zwrotność – szczególnie w ciasnych zakrętach. Audi Q8 e-tron radzi sobie z nimi z zauważalnie większą zwinnością dzięki zmodyfikowanemu progresywnemu układowi kierowniczemu. Zmieniono przełożenie układu kierowniczego, aby reakcja była znacznie szybsza, nawet przy delikatnych ruchach kierownicy. Efekt bezpośredniego przełożenia kierownicy wspiera sztywniejsze mocowania zawieszenia na przedniej osi. Ruchy kierownicy są w ten sposób przenoszone na koła bardziej bezpośrednio, a także poprawia się informacja zwrotna z reakcji kierownicy. Wszystkie systemy kontroli zawieszenia zostały dostosowane, ale pozostają zrównoważone i doskonale dostrojone – wierne DNA Audi.

Dalsze udoskonalenie aerodynamiki

W przypadku Audi Q8 e-tron temat aerodynamiki był głównym priorytetem. Skutkowało to zmniejszeniem współczynnika oporu od 0,26 do 0,24 cw dla modelu Q8 Sportback e-tron oraz z 0,28 do 0,27 cw dla modelu Q8 e-tron. Spoilery kół zamontowane na podwoziu pomagają skierować przepływ powietrza wokół kół. Spoilery na przedniej osi zostały powiększone, a Audi Q8 Sportback e-tron ma teraz spoilery również na tylnych kołach. W przypadku SQ8 Sportback e-tron spoilery są montowane tylko na tylnej osi. W obszarze kratki, po raz pierwszy w modelu Audi zastosowano system samouszczelniający obok elektrycznych żaluzji, które automatycznie zamykają chłodnicę. System ten dodatkowo optymalizuje przepływ powietrza z przodu samochodu i zapobiega niepożądanym stratom.

Wygodne parkowanie z asystentem parkowania zdalnego plus

W Audi Q8 e-tron dostępnych jest około 40 systemów asystujących kierowcy. Do pięciu czujników radarowych, pięciu kamer i 12 czujników ultradźwiękowych dostarczają informacji o otoczeniu, które następnie są analizowane przez centralną jednostkę sterującą asystentami kierowcy. Nowością jest asystent parkowania zdalnego plus, który będzie dostępny do zamówienia od 2023 roku. Dzięki niemu Audi Q8 e-tron może manewrować nawet w najciaśniejszych miejscach parkingowych. Klienci mogą kontrolować proces parkowania za pomocą aplikacji myAudi na swoich smartfonach. Gdy auto osiągnie swoją ostateczną pozycję na parkingu, automatycznie się wyłącza, włącza hamulec postojowy i zamyka drzwi. Aby opuścić miejsce parkingowe, silnik jest uruchamiany za pomocą aplikacji myAudi, a następnie pojazd manewruje wystarczająco, by wygodnie wyjechać.

Cyfrowe reflektory Matrix LED

Q8 e-tron opcjonalnie wyposażony jest w cyfrowe reflektory Matrix LED. Podczas jazdy po autostradzie, światło orientacyjne oznacza pozycję samochodu w pasie ruchu i pomaga kierowcy pozostać bezpiecznie pośrodku w wąskich przestrzeniach. Dostępne są również trzy inne nowe funkcje: rozszerzone informacje o ruchu, światło kierunkowe w trakcie jazdy i światło orientacyjne na drogach wiejskich.

Wnętrze klasy luksusowej

Szyberdach panoramiczny sprawia, że wnętrze wydaje się jaśniejsze i wzmacnia poczucie przestronności. Elementy szklane otwierają się i zamykają elektrycznie. Zasłony przeciwsłoneczne działają w równie wygodny sposób. Gdy jest otwarty, dwuczęściowy dach szklany poprawia klimat we wnętrzu dzięki efektywnej wentylacji. Wbudowany deflektor wiatru również redukuje hałas wiatru. Alternatywnie do standardowej dwustrefowej automatycznej klimatyzacji, Audi oferuje również czterostrefową automatyczną klimatyzację oraz pakiet jakości powietrza. Trzystopniowa wentylacja zapewnia komfortowe siedzenie, nawet przy wysokich temperaturach zewnętrznych. Jest dostępna dla standardowych siedzeń, których skóra jest starannie perforowana. Wysoce regulowane, indywidualne fotele konturowe stanowią atrakcję wśród opcji wnętrza. Oprócz pneumatycznych regulacji siedzenia i oparcia, można je również zamówić z funkcją masażu. Wszystkie wykończenia dostępne są z opcjonalnymi dekoracyjnymi wkładkami z porowatych oklein drewnianych jak usłojony jesion i klon, aluminium lub, w przypadku wersji S line i edycji S line, struktura włókna węglowego. Nowymi dodatkami są jasnobrązowe drewno orzechowe oraz zrównoważony materiał techniczny w części z recyklingu butelek PET.

Wyświetlacze dotykowe o wysokiej rozdzielczości i sterowanie głosowe

Jak wszystkie modele Audi klasy luksusowej, Q8 e-tron wykorzystuje system obsługi MMI touch response. Jego dwa duże wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości – górny o przekątnej 10,1 cala i dolny o przekątnej 8,6 cala – zastępują niemal wszystkie konwencjonalne przełączniki i pokrętła. Oprócz obsługi za pomocą dwóch wyświetlaczy dotykowych, wiele funkcji można aktywować za pomocą naturalnego sterowania głosowego. Cyfrowa koncepcja wyświetlacza i obsługi w Audi Q8 e-tron jest uzupełniona standardowym wirtualnym kokpitem Audi o rozdzielczości Full HD. Specjalne grafiki przedstawiają wszystkie ważne aspekty jazdy elektrycznej, od mocy ładowania po zasięg. Na życzenie można dodać wyświetlacz przezierny. Na rynku niemieckim Audi Q8 e-tron będzie dostępny standardowo z MMI Navigation plus. Jego centrum medialne wspiera standard szybkiej transmisji danych LTE Advanced, a także ma wbudowany hotspot Wi-Fi dla urządzeń mobilnych pasażerów. System nawigacji inteligentnie rekomenduje miejsca docelowe na podstawie wcześniej pokonanych tras. Ponadto, pakiet Audi connect Navigation and Infotainment zawiera usługi car-to-X.

Materiały z procesów recyklingowych

Audi Q8 e-tron będzie certyfikowany jako neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla1 dla klientów w Europie i USA. Audi wykorzystuje również materiały z recyklingu w niektórych komponentach Audi Q8 e-tron. Materiały te, poddane procesowi recyklingu, redukują ilość wykorzystywanych zasobów i zapewniają zamkniętą, wydajną i zrównoważoną pętlę materiałową.

Wnętrze Audi Q8 e-tron wykorzystuje materiały z recyklingu do izolacji i tłumienia, a także do wykładzin. Dekoracyjna wkładka nad wyświetlaczem, nazywana Tech Layer, jest dostępna z nowym materiałem technicznym w kolorze antracytowym, który w części składa się z recyklingowych butelek PET. W pakiecie S line, sportowe fotele są tapicerowane skórą syntetyczną i materiałem mikro włókna Dinamica. Dinamica produkowana jest z maksymalnie 45 procent włókien poliestrowych, które są wytwarzane z recyklowanych butelek PET, używanych tekstyliów i resztek włókien. W przeciwieństwie do wcześniejszej jakości mikro włókien, produkcja Dinamica odbywa się również bez użycia rozpuszczalników – to kolejny wkład w ochronę środowiska.

Ponadto, po raz pierwszy wykorzystano niektóre elementy związane z bezpieczeństwem, które w części składają się z mieszanych odpadów plastikowych poddanych procesowi recyklingu chemicznego – konkretnie, osłony plastikowe dla zapięć pasów bezpieczeństwa. W ramach projektu PlasticLoop Audi współpracowało z producentem tworzyw sztucznych LyondellBasell, aby ustanowić proces, w którym po raz pierwszy zastosowany zostanie recykling chemiczny do ponownego użycia mieszanych odpadów plastikowych w produkcji seryjnej Audi Q8 e-tron. W tym procesie, wspólnie realizowanym z LyondellBasell, demontowane są elementy plastikowe z pojazdów klientów, które nie mogą być już naprawiane, a następnie oddzielane od materiałów obcych, takich jak metalowe klipsy, po czym są rozdrabniane i przetwarzane na olej pirolityczny w procesie recyklingu chemicznego. Olej pirolityczny jest następnie wykorzystywany jako surowiec do produkcji nowych tworzyw sztucznych w podejściu masowej bilansowania.

Wprowadzenie na rynek wiosną 2023

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.