Dwadzieścia lat po premierze oryginalnego Audi TT, ten kompaktowy coupe wciąż wygląda świeżo i dynamicznie. W 2018 roku Audi wprowadziło facelifting trzeciej generacji.
Zmiany zewnętrzne były dyskretne, wprowadzając nowy, trójwymiarowy design kratki chłodnicy Singleframe oraz większe boczne wloty powietrza. Nowy, opcjonalny pakiet zewnętrzny S line podkreślał sportowy charakter samochodu. Obejmował on pełnowymiarowy splitter przedni, kratkę chłodnicy w czarnym tytanowym kolorze oraz charakterystyczne progi z wstawkami, a także sportowy tył. Z tyłu dodano szerszy dyfuzor.
W środku kierowca miał do dyspozycji Audi Virtual Cockpit, który oferował dodatkowy sportowy wyświetlacz, dostarczający informacji o mocy silnika, momencie obrotowym oraz przeciążeniach g. W centralnej części deski rozdzielczej, w nawiewach, projektanci zainstalowali wyświetlacze temperatury, przepływu powietrza i prędkości wentylatora. To sprytne rozwiązanie oszczędzające miejsce. System infotainment, nazwany MMI, został uproszczony i posiadał tylko sześć przycisków na centralnej konsoli, pomiędzy przednimi siedzeniami. Zintegrowano w nim panel dotykowy na szczycie pokrętła. Jak wcześniej, TT był wyposażony w cztery miejsca, ale tylko te z przodu miały wystarczającą przestrzeń do użytkowania.
Model z 2018 roku był napędzany tym samym silnikiem 2.0 turbo oraz oferował więcej opcji mocy. Był połączony albo z 6-biegową skrzynią manualną, albo z 7-biegową DSG (z podwójnym sprzęgłem). Oferowana była również specjalna wersja, TTS, z silnikiem 2.5.
Dwadzieścia lat po premierze oryginalnego Audi TT, trzecia generacja tego modelu otrzymuje kompleksową aktualizację. Ikona designu debiutuje z sportowym i eleganckim wyglądem zewnętrznym, mocniejszymi silnikami oraz rozszerzonym zakresem wyposażenia standardowego.
Pierwsza generacja Audi TT miała swoją premierę w 1998 roku. Trzy lata wcześniej Audi zaprezentowało TT jako samochód koncepcyjny – Coupé na IAA we Frankfurcie i Roadster na Tokyo Motor Show. Wkrótce po wprowadzeniu na rynek, Audi TT Coupé zajęło czołową pozycję w swoim segmencie.
Audi TT oznacza przyjemność z jazdy, design i dbałość o detale: aluminiowe elementy w skierowanym ku kierowcy wnętrzu, nowoczesny design obręczy, krótki, kulisty gałka zmiany biegów, charakterystyczna klapa wlewu paliwa i okrągłe, podwójne rury wydechowe to typowe cechy tego kompaktowego samochodu sportowego. Design z wyraźnymi formami geometrycznymi ma fanów na całym świecie.
Wyrafinowane, ulepszony, rozszerzone
Z okazji 20-lecia pierwszego Audi TT, marka szczególnie podkreśla sportowy charakter nowego modelu. Audi odpowiednio udoskonaliło design nowego TT, zwiększyło jego osiągi oraz rozszerzyło zakres wyposażenia standardowego. Oprócz skierowanego ku kierowcy Audi virtual cockpit, podstawowa wersja nowego modelu teraz zawiera dynamiczny układ jezdny Audi drive select, czujnik deszczu i światła, podgrzewane lusterka zewnętrzne oraz wielofunkcyjną kierownicę, za pomocą której można w pełni kontrolować system infotainment i sterowanie głosowe. Standardowo dostępne są również podświetlane porty USB oraz Bluetooth umożliwiające bezprzewodowe parowanie urządzeń.
Sportowy i ekspresyjny: design zewnętrzny
Bardziej męski, bardziej nowoczesny i jeszcze sportowo zrywny – wygląd zewnętrzny nowego TT. Z przodu znajduje się trójwymiarowa osłona chłodnicy Singleframe. Duże boczne wloty powietrza podkreślają szerokość nawet w podstawowej wersji.
Z tyłu poziome linie ponownie podkreślają szerokość nowego Audi TT. Pod klapą wlewu paliwa o klasycznym designie TT nie ma wieczka; kierowca może bezpośrednio włożyć końcówkę dystrybutora paliwa do otworu – typowa cecha samochodu sportowego. Reflektory z technologią LED lub Matrix LED są dostępne opcjonalnie. Dynamiczne kierunkowskazy stanowią wizualny akcent.
Nowo zaprojektowany, opcjonalny pakiet zewnętrzny S line jeszcze bardziej podkreśla sportowy charakter Audi TT. Zawiera pełnowymiarowy splitter z przodu, pionowe wloty powietrza, osłonę chłodnicy w kolorze czarnym tytanowym oraz specyficzne progi boczne z wstawkami, a także sportowy tył. Dodano szerszy dyfuzor oraz pionowe wloty powietrza poniżej tylnych świateł z trzema poziomymi żebrami.
Audi TT Coupé i TT Roadster mają każdy po 4,19 metra długości. Obie wersje nadwozia mają krótkie zwisy; ich rozstaw osi wynosi 2,51 metra. Nowe TT opuszcza fabrykę na 17-calowych kołach; Audi i Audi Sport opcjonalnie oferują koła 18-, 19- i 20-calowe. Trzy nowe kolory uzupełniają gamę lakierów: niebieski kosmos, pomarańczowy puls i niebieski turbo (tylko S line).
Wysokowydajne: silniki
Dla nowego TT Audi przygotowało gamę silników benzynowych o różnych osiągach, sparowanych albo z sześciobiegową skrzynią manualną, albo z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową. W obu wariantach skrzyni biegów bliskie przełożenia dolne biegi umożliwiają dynamiczny przyspieszenie, podczas gdy szerokie przełożenie najwyższego biegu utrzymuje obroty silnika na niskim poziomie. Wszystkie nowe silniki są wyposażone w filtr cząstek stałych.
Bez wysiłku sportowy: zawieszenie i napęd quattro
Nowe Audi TT oferuje prowadzenie zarówno dynamiczne, jak i precyzyjne. Jeśli klient wybierze sportowy pakiet S line lub Audi magnetic ride, nadwozie zostanie obniżone o dziesięć milimetrów. Inne cechy zawieszenia to progresywne wspomaganie kierownicy, tylne zawieszenie na czterech łącznikach oraz Elektroniczna Kontrola Stabilności (ESC). Kontrola momentu obrotowego na kołach jest aktywowana w szybkim pokonywaniu zakrętów i poprawia prowadzenie poprzez precyzyjne interwencje hamulcowe na niewykorzystanych kołach wewnętrznych zakrętu.
Skierowane na kierowcę: kokpit i systemy asystujące
Charakter sportowy podkreślony jest również skierowanym na kierowcę wnętrzem z jasnymi liniami. Smukła deska rozdzielcza przypomina skrzydło samolotu; okrągłe wloty powietrza z wbudowanymi kontrolami nawiązują do silników odrzutowych – klasyczny detal TT.
Fotele sportowe z wbudowanymi zagłówkami są standardem w Audi TT. Fotele sportowe S (standard w pakiecie sportowym S line) z pneumatycznie regulowanymi bocznymi podparciami są dostępne opcjonalnie. Przestrzeń bagażowa w samochodzie 2+2 wynosi 305 litrów pod rozciągniętą klapą bagażnika, podczas gdy Roadster oferuje 280 litrów.
Wszystkie wskaźniki wyświetlane są w formie cyfrowej na 12,3-calowym wyświetlaczu Audi virtual cockpit. Kierowca może wybierać między dwoma trybami: w widoku klasycznym na pierwszy plan wysuwają się prędkościomierz i obrotomierz. W trybie „Infotainment” zawartość, taka jak mapa nawigacyjna, jest powiększana. Nowy wyświetlacz sportowy jest dostępny opcjonalnie i dostarcza informacji o aktualnej mocy silnika, a także momencie obrotowym i przeciążeniu.
Terminal MMI na konsoli centralnej ma zaledwie sześć przycisków. Najwyższej klasy MMI navigation plus z MMI touch integruje touchpad na górnej powierzchni pokrętła, który rozpoznaje odręczne wpisy i umożliwia np. powiększanie. System sterowania głosowego rozumie sformułowania z codziennego języka.
Audi connect umożliwia korzystanie z różnych usług online za pośrednictwem szybkiego LTE. Interfejs Audi smartphone łączy smartfony z samochodem i może płynnie przesyłać treści do Audi virtual cockpit przez USB. Najwyższej jakości rozwiązaniem w zakresie systemów hi-fi jest system dźwiękowy Bang & Olufsen. Jego wzmacniacz oferuje 680 watów mocy i łącznie 14 kanałów. Wypełnia wnętrze dźwiękiem za pomocą dwunastu głośników, w tym dwóch głośników centralnych i dwóch subwooferów.
Systemy asystujące kierowcy odzwierciedlają filozofię TT: odciążają kierowcę, aby mógł w pełni skupić się na drodze. Oferta obejmuje asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist, system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu Audi active lane assist oraz rozpoznawanie znaków drogowych aż po asystenta parkowania z wyświetlaniem otoczenia i kamerą cofania.
Klasyka: Audi TT Roadster z miękkim dachem
Jak każdy kabriolet Audi, nowy Audi TT Roadster wyposażony jest w miękki dach w kolorze czarnym lub szarym. Dach ma mocne dopasowanie, a jego doskonała izolacja akustyczna sprawia, że jest „dachem akustycznym.” Przy wadze 39 kilogramów jest bardzo lekki i nie ogranicza przestrzeni bagażowej. Jako standard, napęd elektryczny otwiera i zamyka dach w około dziesięć sekund przy prędkości pojazdu do 50 km/h.