AUDI TT Roadster 2007-2014

Przejdź do galerii zdjęć

Druga generacja Audi TT została zaprezentowana w 2006 roku. Rok później pokazano publiczności model TT Roadster. Od razu zdobył popularność.

Pierwsza generacja Audi TT zmagała się z problemami aerodynamicznymi oraz zawieszeniem w trakcie rozwoju, które co prawda zostały częściowo naprawione, ale nie w pełni. W drugiej generacji ten problem został całkowicie rozwiązany dzięki nowej platformie oraz nowemu aerodynamicznemu skrzydłu, które automatycznie wysuwało się przy prędkościach powyżej 120 km/h.

W drugiej generacji Audi zaczęło intensywniej pracować nad zdobywaniem szacunku wśród premium samochodów sportowych. Jego głównymi rywalami były Mercedes-Benz i BMW, które oferowały odpowiednio modele CLK i Z4. Audi skorzystało ze swojego systemu napędu na wszystkie koła, który nie był dostępny u dwóch pozostałych niemieckich producentów premium. Krótkie przednie nadwozie, pochylone słupki A oraz prosta linia boczna przenosiły dziedzictwo pierwszego TT, ale w lepszej formie. Podwójne łuki za siedzeniami dwumiejscowego roadstera stanowiły część atrakcyjnego wyglądu. Dach otwierany elektrycznie mógł być obsługiwany przy prędkości do 40 km/h i potrzebował tylko 12 sekund, aby całkowicie się otworzyć lub zamknąć.

Wnętrze TT Roadstera wyposażono w dwa fotele kubełkowe. Niektóre elementy wnętrza pochodziły z innych modeli Audi. Zestaw wskaźników miał analogowe tarcze w stylu lornetki dla prędkościomierza i obrotomierza oraz dwa inne wskaźniki dla poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Pośrodku, pomiędzy dwiema dużymi tarczami, znajdował się mały wyświetlacz LCD dla komputera pokładowego.

Pod maską Audi TT Roadster oferowany był z silnikiem V6 o pojemności 3.2 litra lub jednostką 2.0 TFSI. Standardową skrzynią biegów była 6-biegowa manualna, ale dostępna była także opcjonalna 6-biegowa automatyczna z łopatkami zmiany biegów za kierownicą.

 Audi TT Roadster 2.0 TFSI

Sportowy charakter, prawdziwe doznania podczas jazdy oraz ogromne rezerwy mocy – oto nowy Audi TT Roadster. Otwarte sportowe auto zachowało charakterystyczne linie swojego niezwykle udanego poprzednika, nadając im jeszcze więcej emocji, wydajności i dynamiki.

Audi oferuje dwa silniki do swojego modelu TT Roadster. Jednostka V6 o pojemności 3.2 litra generuje 184 kW (250 KM) i jest standardowo połączona z napędem quattro. Silnik 2.0 TFSI, który łączy doładowanie z technologią bezpośredniego wtrysku paliwa, dostarcza 147 kW (200 KM) na przednie koła. Obie wersje modelu można zamówić z innowacyjną skrzynią biegów S tronic z podwójnym sprzęgłem jako alternatywą dla standardowej sześciobiegowej skrzyni manualnej.

Podwozie nowego Roadstera również zaprojektowano z myślą o imponujących osiągach sportowych. Jego wyróżnikiem jest zawieszenie Audi magnetic ride, opcjonalna technologia tłumienia, która pozwala kierowcom wybrać pomiędzy bezkompromisowo dynamiczną jazdą a bardziej komfortowym charakterem.

Aby oddać purystyczny charakter jazdy w otwartym pojeździe, odważnie stylizowana karoseria została zwieńczona lekkim materiałowym dachem. Audi TT Roadster 3.2 quattro standardowo wyposażone jest w szybko działający, w pełni automatyczny dach, który dla wersji 2.0 TFSI dostępny jest jako opcja w cenie 1 015 €.

Mimo bogatego wyposażenia, Audi TT Roadster będzie wycenione podobnie do pierwszej generacji modelu, z cenami zaczynającymi się od 33 800 € (w tym 19% VAT).

Projekt zewnętrzny

Dzięki rygorystycznej geometrii i klarowności, projekt pierwszego Audi TT Roadster wyniósł go do rangi kultowego klasyka. Audi zachowało charyzmatyczny język projektowania i starannie dostosowało go do nowego modelu.

Podczas gdy tylna część i dach zdają się płynnie przechodzić w siebie w Audi TT Coupe, miękki dach Audi TT Roadster tworzy wyraźny kontrast, nadając ogólnemu designowi bardziej geometryczny wygląd. Linie nadwozia wypełnione są mocą i dynamizmem. Ten efekt podkreślają zarówno sportowe krzywizny bocznych części pojazdu, jak i dynamiczna linia nad progiem oraz napięta, muskularna linia barków. Wyraźny korek paliwa umiejscowiony nad tylnym prawym kołem charakteryzuje się klasycznym aluminium.

Twarz Audi TT Roadster ma wyrazisty charakter. Skrzydłowe elementy z tworzywa sztucznego wtopione w skośne, ostro zakończone reflektory podkreślają trójwymiarowość jednostek lamp. Z tyłu pojazdu wyróżniają się dużymi końcówkami wydechu i szerokim dyfuzorem. Reflektory w kształcie tuby zdają się unosić wewnątrz jednostek lamp tylnych. Jak w Coupé, elektrycznie napędzany spojler podnosi się z pokrywy bagażnika, gdy prędkość osiąga 120 km/h.

W porównaniu do modelu, który zastępuje, Audi TT Roadster przeszedł skok wzrostu, a nowe proporcje podkreślają jego sportowy charakter. Długość wynosi teraz 4 178 mm (+ 137 mm), szerokość 1 842 mm (+ 78 mm) i wysokość 1 358 mm (+ 8 mm), podczas gdy rozstaw osi zwiększył się o 46 mm do 2468 mm. Mimo większych wymiarów współczynnik oporu powietrza dla 2.0 TFSI wynosi zaledwie 0,32 przy podniesionym dachu.

Dach materiałowy

Audi świadomie zdecydowało się na zachowanie materiałowego dachu w modelu Audi TT Roadster. Koncepcja miękkiego dachu doskonale wpisuje się w filozofię purystycznej jazdy w otwartym pojeździe i oferuje szereg korzyści w porównaniu z składanym stalowym dachem twardym.

Materiałowy dach, wyposażony w wzmocnienia ze stali i aluminium oraz dużą szklaną tylną szybę, ma bardzo lekką konstrukcję – co nie tylko redukuje ogólną wagę Audi TT Roadster, ale także obniża jego środek ciężkości. Elegancko wkomponowuje się w linie pojazdu i zajmuje tylko mało miejsca, gdy jest złożony. Dzięki nowemu systemowi Z-fold, przednia część dachu leży na tkaninie jak pokrywa. Zatrzaskuje się w miejscu, aby leżeć równo z nadwoziem, eliminując potrzebę używania pokrowca na bagaż. Miękki dach dostępny jest w kolorze czarnym i ciemnoszarym.

Audi TT Roadster 3.2 quattro standardowo wyposażone jest w elektrycznie napędzany dach, który jest dostępny jako opcja dla modelu 2.0 TFSI. Ta wersja dachu otwiera się w zaledwie 12 sekund po naciśnięciu przycisku, a nawet można ją obsługiwać w ruchu przy prędkości do 50 km/h. W pełni automatyczny dach zawiera dodatkową warstwę wygłuszającą pod czarnym podsufitką, zapewniając jeszcze lepszą izolację akustyczną i termiczną.

Ręcznie obsługiwany dach jest otwierany za pomocą centralnego zatrzasku. Siatka przeciwwiatrowa, która elektrycznie się wysuwa i chowa, może być zamówiona jako opcja, aby wygładzić strumień powietrza wewnątrz – żaden z konkurencyjnych modeli nie oferuje tak wygodnego rozwiązania.

Nadwozie i bezpieczeństwo

Jak TT Coupé, nadwozie Audi TT Roadster zbudowane jest zgodnie z zasadami technologii Audi Space Frame (ASF), oferując nowatorską konstrukcję hybrydową, która pokazuje ogromne umiejętności marki w zakresie projektowania lekkich konstrukcji. Karoseria składa się w 58% z aluminium i 42% ze stali. Taki zestaw materiałów czyni Roadstera niezwykle lekkim, a model 2.0 TFSI waży zaledwie 1 295 kilogramów na pusto.

Aby zapewnić równomierne rozłożenie obciążenia pomiędzy osiami, elementy stalowe znajdują się głównie w tylnej części nadwozia – na przykład grodzisko za przedziałem pasażerskim wykonane jest ze stali. Ten komponent, który mocuje wysokotemperaturowe słupki ochronne z eleganckim plastikowym pokryciem, odgrywa fundamentalną rolę w ogólnej sztywności nadwozia.

Progi boczne są również specyficzne dla Roadstera: składają się z wydmuchiwanych profili aluminiowych zawierających liczne wzmocnienia. Słupki A również zostały wzmocnione, a w ramie przedniej szyby zintegrowano wysokotemperaturową stalową rurę. Już imponująca w poprzednim Audi TT Roadster, statyczna sztywność skrętna została podwojona w nowym modelu – co przekłada się na wyjątkowy komfort wibracji i precyzyjne prowadzenie.

Cały zespół systemów ochronnych zapewnia maksymalne bezpieczeństwo pasywne. W przypadku uderzenia bocznego, uruchamiane są aluminiowe belki i wyściółka w drzwiach, wraz z bocznymi poduszkami powietrznymi chroniącymi głowę i klatkę piersiową. Dwuetapowe poduszki powietrzne oraz system Audi backguard są dostępne w celu ograniczenia konsekwencji uderzenia z przodu i z tyłu.

Wnętrze

Wnętrze Audi TT Roadster jest zauważalnie większe, oferując więcej miejsca na głowę i łokcie. Szerokość na wysokości ramion wynosi teraz 1362 mm, co stanowi wzrost o 29 mm.

Głęboko osadzone sportowe fotele zapewniają solidne wsparcie boczne zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Standardowy skórzany sportowy zestaw kierowniczy ma spłaszczoną dolną obręcz. Opcjonalne wykończenie skórzane Impulse z charakterystycznym przeszyciem już zyskało status kultowy, gdy oferowano je w poprzednim modelu; jest to jedna z czterech różnych pakietów wykończenia skórzanego. Wersja 3.2 quattro jest standardowo tapicerowana kombi Alcantara/Skóra.

Trzy okrągłe otwory nawiewowe i kopuła zakrywająca wskaźniki dodają kokpitowi charakterystycznego klimatu TT. Jak przystało na Audi, koncepcja ergonomiczna jest doskonała, a jakość wykonania na najwyższym poziomie. Zwiększenie wymiarów nadwozia także wpłynęło na bagażnik, który powiększył się z 210 do 250 litrów w obu wersjach – napędzanej na przednią oś oraz quattro.

Układ napędowy

Podobnie jak TT Coupé, nowy Roadster jest dostępny z dwoma wzdłużnie umieszczonymi silnikami benzynowymi. Oba generują dużą moc i imponujące osiągi, co przekłada się na sportowe osiągi. Silnik czterocylindrowy przekazuje swoją moc na przednie koła, podczas gdy silnik V6 napędza wszystkie cztery koła na zasadzie quattro, oferując dynamikę i pewność prowadzenia w równym stopniu. Oprócz sportowej sześciobiegowej skrzyni manualnej, oba silniki są również dostępne w połączeniu z innowacyjną skrzynią biegów S tronic, co umożliwia błyskawiczne zmiany biegów bez przerywania przepływu mocy.

Silnik czterocylindrowy oznaczony symbolem TFSI osiąga 147 kW (200 KM) oraz stały moment obrotowy 280 Nm między 1 800 a 5 000 rpm z pojemności 1 984 cm³. Technologia TFSI łączy optymalnie doładowanie z własnym bezpośrednim wtryskiem paliwa Audi, co znacząco poprawia efektywność spalania.

Zarówno w 2005, jak i 2006 roku, responsywna i niezwykle dopracowana dwulitrowa jednostka z doładowaniem FSI została uznana „Silnikiem Roku” przez międzynarodowe jury ekspertów.

Gdy jest wyposażony w skrzynię S tronic, Audi TT Roadster 2.0 TFSI przyspiesza od zera do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 237 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 7,8 litra na 100 km.

Jednostka V6 o pojemności 3 189 cm³ dostarcza 184 kW (250 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 320 Nm, który jest dostępny w zakresie od 2 500 do 3 000 rpm. Sonorowy, niezwykle kompaktowy silnik o długim skoku wyposażony jest w dwa ciągle regulowane wałki rozrządu. Audi TT Roadster 3.2 quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy z skrzynią biegów S tronic i może, w razie potrzeby, osiągnąć ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 9,5 l/100 km.

Podwozie

Sportowe podwozie zostało całkowicie odnowione w Audi TT Roadster. Jego główne cechy to złożone zawieszenie tylne typu czterowahaczowego, szerokie rozstawy kół, mocno przetworzone elastokinematyki oraz duże koła. Model 2.0 TFSI jeździ na 16-calowych, a 3.2 quattro na 17-calowych felgach aluminiowych. Koła mogą być opcjonalnie wyposażone w zdolności run-flat.

Zawieszenie przednie, które jest połączone z osobnym podwoziem, ma konstrukcję McPhersona, która została udoskonalona dzięki zastosowaniu lekkich komponentów aluminiowych. Elektryczne wspomaganie kierownicy łączy bezpośredni współczynnik z wrażliwą precyzją.

Konstrukcja tylnego zawieszenia czterowahaczowego, które również działa przy użyciu podwozia, oddziela sprężyny spiralne od amortyzatorów. Longitudinalne wózki – które mają stosunkowo miękkie ustawienie w celu poprawy komfortu jazdy – absorbują siły napędowe i hamujące, podczas gdy sztywne połączenie trzech poprzecznych wózków dla każdego koła pozwala im precyzyjnie kierować siły boczne w nadwozie.

Opracowany na nowo program stabilizacji elektronicznej (ESP) został zoptymalizowany pod kątem sportowego stylu jazdy i pomaga w uzyskaniu równowagi kierownicy Audi TT Roadster, która oscyluje pomiędzy neutralnym a lekkim podsterowaniem. W razie potrzeby system wspomagania hamulców podejmuje działanie, aby zapewnić maksymalne hamowanie z czterema dużymi hamulcami tarczowymi jak najszybciej.

Opcjonalny system adaptacyjnego tłumienia Audi magnetic ride to funkcja hi-tech, która jest unikalna w segmencie roadsterów. Po naciśnięciu przycisku kierowcy mogą wybrać między dodatkowo komfortowym a zdecydowanie dynamicznym ustawieniem zawieszenia. W specjalnym cieczy w amortyzatorach krąży zawiesina zawierająca mikroskopijne cząstki magnetyczne. Aplikując napięcie do tej cieczy, zmienia się jej lepkość – a tym samym charakterystyka tłumienia – w milisekundach.

Wyposażenie

Wszystkie wersje Audi TT Roadster są standardowo bogato wyposażone, w tym nowy system audio „chorus” i system informacji dla kierowcy, a w wersji 3.2 quattro, automatyczna klimatyzacja. Do wyboru są dwa opcjonalne systemy nawigacyjne, oba oparte na DVD i wykorzystujące wzorcową logikę obsługi MMI. Opcjonalnie dostępne są przygotowanie dla telefonów komórkowych i rezonansowy system dźwięku przestrzennego Bose.

Dodatkowy akcent klasy można dodać do wyrafinowanej i sportowej atmosfery wnętrza, wybierając jeden z dwóch pakietów stylizacji aluminiowej. Standardowe miejsce do przechowywania, z głębokimi schowkami w drzwiach i dwoma uchwytami na napoje, można uzupełnić o pakiet schowków, który obejmuje trzy siatki magazynowe i cztery dodatkowe, praktyczne schowki. Klienci prowadzący aktywny styl życia mogą również zdecydować się na możliwość przewozu w tylnym panelu, w tym torbę narciarską, która jest wystarczająco duża, aby pomieścić dwie pary nart o długości do 1,90 m – czego nie oferuje żaden inny model w segmencie roadsterów.

Reflektory Xenon plus z funkcją adaptacyjnego oświetlenia zakrętowego również znajdują się na obszernej liście opcji wyposażenia. Są one montowane w połączeniu z pakietem stylizacji reflektorów, który Audi standardowo oferuje w modelu 3.2 quattro.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.