AUDI TT RS Coupe 2009-2014

AUDI TT RS Coupe 2009-2014

Przejdź do galerii zdjęćAUDI TT RS Coupe 2009-2014

W 2009 roku Audi wprowadziło na rynek wysokowydajną wersję modelu TT, nazwaną RS, która była dostępna jako roadster lub coupe.

Audi ponownie zwróciło uwagę na silnik pięciocylindrowy, który przyniósł mu sławę na rajdowych odcinkach od początku lat ’80. Dziedzictwo sportowe przekonało niemieckich inżynierów do ponownego przyjrzenia się tej konfiguracji i zbudowania mocnej wersji zwinnego TT.

Na zewnątrz, TT RS miało inny przedni zderzak z wzorem plastra miodu, w przeciwieństwie do wersji TTS, która posiadała poziome i pionowe szczeliny w kratce i na bocznych wlotach zderzaka. Srebrne osłony lusterek zewnętrznych miały dodatkowe kierunkowskazy, podobnie jak wersja S. Z tyłu Audi zainstalowało stałe skrzydło na klapie bagażnika, które nie było tam tylko dla designu, ale rzeczywiście generowało siłę docisku.

Wnętrze wykończono eleganckimi skórzanymi sportowymi fotelami i kierownicą z płaskim dnem, na której widniała odznaka RS. Dodatkowe emblematy i loga pojawiły się na fotelach, w tachometrze oraz na listwach progowych. System informacji dla kierowcy specyficzny dla RS zawierał wskaźnik ciśnienia doładowania, temperaturę oleju oraz zegar okrążenia.

RS pracował na silniku turbo o pojemności 2,5 litra, który generował 335 KM. Silnik był połączony z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegową automatyczną skrzynią S-tronic (z podwójnym sprzęgłem), a moc była przekazywana na wszystkie koła. TT RS wyposażone było w adaptacyjne zawieszenie, które umożliwiało wyższe prędkości w zakrętach.

Audi TT RS

Audi ponownie wprowadza do produkcji silnik pięciocylindrowy – i to bardzo wyjątkowy. Nowy Audi TT RS, który trafi do salonów latem tego roku, jest wyposażony w turbodoładowany silnik 2.5 litra z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Silnik ten generuje moc 250 kW (340 KM) oraz moment obrotowy wynoszący 450 Nm (331,90 lb-ft). Ten niezwykle szybki silnik pięciocylindrowy sprawia, że Audi TT RS osiąga niesamowite wyniki. W połączeniu z napędem quattro na stałe na wszystkie koła oraz wydajnym podwoziem, silnik czyni kompaktowe Audi TT RS doskonałym samochodem sportowym – dostępnym w wersji coupé lub roadster.

Sportowe silniki benzynowe pięciocylindrowe mają długą tradycję w Audi. Najsłynniejszym jest bez wątpienia turbodoładowany silnik 2.1 litra w modelu Audi quattro. Pierwsza wersja, wprowadzona na rynek w 1980 roku, oferowała imponujące 147 kW (200 KM). Audi Sport quattro z 1984 roku, bezpośrednio inspirowane sportem motorowym, dostarczało oszałamiające 225 kW (306 KM). Turbosprężarki i napęd quattro przez 25 lat były dynamiczną formułą sukcesu.

Audi wznowiło stosowanie tej receptury. Stworzony od podstaw silnik pięciocylindrowy łączy turbodoładowanie z bezpośrednim wtryskiem FSI, podnosząc Audi TT RS do rangi sportowego samochodu o wysokich osiągach. Silnik TFSI dostarcza 250 kW (340 KM) z pojemności 2,480 cc (151,34 cu in): specyficzna moc wynosi 100,8 kW (137,1 KM) na litr.

Stosunek mocy do masy także jest imponujący. W przypadku wersji Coupé, ważącej zaledwie 1,450 kilogramów (3,196.70 funtów), stosunek mocy do masy wynosi jedynie 4,3 kilogramy na KM. Audi TT RS Roadster ma masę 1,510 kilogramów (3,328.98 funtów) i stosunek mocy do masy wynoszący 4,4 kilogramów na KM – dzięki niezwykle lekkiej i przeważnie aluminiowej karoserii skonstruowanej zgodnie z zasadą Audi Space Frame.

Audi TT RS Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h (0 do 62,14 mph) w 4,6 sekundy; Audi TT RS Roadster potrzebuje zaledwie dziesiątej sekundy dłużej. Ograniczona prędkość maksymalna wynosząca 250 km/h (155,34 mph) to jedynie oficjalna wartość dla obu wersji; na życzenie Audi może zwiększyć ją do 280 km/h (173,98 mph).

Jeszcze bardziej imponująca jest agresywna moc ciągu. Maksymalny moment obrotowy 450 Nm (331,90 lb-ft) jest dostępny w zakresie od 1,600 do 5,300 obr/min. Audi TT RS wyprzedza bez najmniejszego wysiłku. Co więcej, silnik sprawia, że skóra pasażerów co chwila się jeży dzięki szybkiej i silnej reakcji, inspirującym charakterze swobodnego wkręcania na obroty oraz niepodrabialnym, donośnym dźwiękom z układu wydechowego: pięciocylindrowa muzyka klasyczna od Audi!

Kompaktowy i lekki: Silnik pięciocylindrowy TFSI

Jako bezkompromisowy silnik sportowy, 2.5-litrowy TFSI jest ultra-kompaktowy. Ma zaledwie 49 centymetrów (19,29 cala) długości, co czyni go idealnym do transwersalnego montażu w Audi TT RS. Jego waga wynosząca jedynie 183 kilogramy (403,45 funtów) również ustanawia rekord. Blok silnika wykonany jest z żeliwa wermikularnego grafitu. Ten wysokotecnologiczny materiał łączy najwyższą wytrzymałość z niską wagą; wcześniej był używany wyłącznie w dużych silnikach TDI Audi. Idealnie umieszczone wzmocnienia poprawiają stabilność bloku. Lekka głowica cylindrów, tłoki oraz łącznik także są lekkie i wytrzymałe.

Ultra-mocny silnik pięciocylindrowy jest niezwykle oszczędny, zużywając średnio zaledwie 9,2 litra/100 km [25,57 mpg] w wersji Coupé (Roadster: 9,5 l/100 km [24,76 mpg]). Wlot powietrza z regulowanymi klapami miesza nadmuchiwane powietrze w obliczony sposób. Wtryskiwana pod ciśnieniem do 120 bar przez system common-rail, benzyna intensywnie wiruje w komorze spalania – co z kolei chłodzi ściany. Umożliwia to bardzo wysoką wartość sprężania wynoszącą 10.0:1, co jest stosunkowo wysokie dla silnika turbodoładowanego. Oba regulowane wałki rozrządu, kontrolowane za pomocą łańcuchów, także poprawiają efektywność ładowania w kontekście mieszanki powietrzno-paliwowej.

Duża turbosprężarka generuje do 1,2 bara ciśnienia doładowania. Chłodnica, z której powietrze dociera idealnie z dolnej części osłony chłodnicy, obniża temperaturę sprężonego powietrza o ponad 80 procent przy pełnym obciążeniu.

Gdy kierowca Audi TT RS naciśnie standardowy przycisk Sport na centralnej konsoli, klapa umieszczona w lewym wydechu sprawia, że dźwięk wydechu staje się jeszcze bardziej mocny i intensywny, a reakcja silnika poprawia się. Dostępny jest opcjonalny sportowy układ wydechowy z matowymi, czarnymi końcówkami i klapą dźwiękową.

Dla purystów: Napęd

Audi TT RS to pierwszy klasyczny samochód sportowy w rodzinie Audi RS. Podobnie jak Audi RS4 i Audi RS6, Audi TT RS zostało opracowane przez quattro GmbH jako czysta, bezkompromisowa maszyna do jazdy. Nowa sześciobiegowa skrzynia biegów przenosi ogromną moc silnika i pozwala na łatwe oraz precyzyjne działanie dzięki specjalnie zaprojektowanej dźwigni zmiany biegów o wyjątkowo krótkim skoku. Kluczowymi cechami skrzyni biegów są wysoka efektywność oraz sportowo wąski rozkład przełożeń.

Audi TT RS ma w standardzie napęd quattro na stałe na wszystkie koła. Jego serce znajduje się w tylnym moście: elektronicznie sterowane, hydrauliczne sprzęgło wielotarczowe. W razie potrzeby sprzęgło przekierowuje większość momentu obrotowego z przednich kół na tylne.

W ciągu milisekund potężna pompa elektryczna w połączeniu z akumulatorem dociska płyty sprzęgła za pomocą ciśnienia hydraulicznego. Dodatki do układu napędowego quattro obejmują przegub o stałej prędkości przed wałem napędowym oraz kompaktowe różnicowe tylne – oba są wytrzymałymi komponentami.

Napęd quattro zapewnia Audi TT RS doskonałą przyczepność, fascynującą dynamikę oraz wyjątkową stabilność. Kręte wiejskie trasy lub kilka okrążeń na torze wyścigowym pozwalają na ujawnienie doskonałych właściwości jezdnych. Precyzyjne i responsywne prowadzenie, błyskawiczne reakcje podwozia, neutralność na granicy przyczepności, przyczepność podczas wyjścia z zakrętu oraz – co najważniejsze – ekscytująca moc silnika: każda mila w Audi TT RS emanuje destylowaną esencją sportowości.

Doskonałość technologii od Audi: Podwozie i karoseria

Podwozie Audi TT RS opiera się na nowoczesnej podstawie konstrukcji Audi TT. Zawieszenie tylne z czterema wahaczami, które oddzielnie obsługuje siły wzdłużne i poprzeczne, odgrywa kluczową rolę. Elektryczne wspomaganie kierownicy jest niezwykle wydajne, a wspomaganie dostosowuje się do prędkości pojazdu. Innowacyjna mieszanka materiałów w karoserii, obejmująca aluminium z przodu i stal blachową z tyłu, zapewnia dobrze zrównoważone rozkłady obciążenia osi, doskonałe bezpieczeństwo przy zderzeniach i wyjątkową sztywność, która stanowi fundament precyzyjnego prowadzenia samochodu.

Standardowe sportowe podwozie, które obniża nadwozie o 10 milimetrów (0,39 cala), jest wyposażone w dokładnie dostrojone sprężyny i amortyzatory. Opcjonalny system adaptacyjnego tłumienia Audi magnetic ride pozwala kierowcy wybrać jeden z dwóch trybów dla amortyzatorów, naciskając przycisk Sport. Tryb dynamiczny umożliwia Audi TT RS trzymanie się drogi, natomiast tryb Comfort zapewnia przyjemnie zrównoważoną jazdę idealną na długie trasy.

Najsportowsza wersja z linii modeli TT posiada 18-calowe koła z oponami 245/45. Uzupełniają je potężne wentylowane hamulce tarczowe, które mają średnicę 370 milimetrów (14,57 cala) z przodu i 310 milimetrów (12,20 cala) z tyłu. Aby ciepło mogło szybko się rozpraszać, przednie pierścienie cierne są perforowane. Te z kolei łączą się za pomocą pustych pinów z aluminiowymi tarczami hamulcowymi, które otaczają czarne czterotłoczkowe zaciski hamulcowe wykonane z aluminium i mające logo RS.

Elektroniczny program stabilizacji (ESP) można częściowo lub całkowicie wyłączyć. W trybie Sport silnik nie interweniuje w kontrolę przyczepności, a hamulce uruchamiają się później niż normalnie. W drugim trybie ESP jest całkowicie dezaktywowane.

Oblicze mocy: Eksterior

Dzięki długości zaledwie 4,20 metra (13,78 stopy) energicznie kompaktowe Audi TT RS już od pierwszego spojrzenia zdradza swój wybuchowy potencjał. Przedni spoiler zwęża się w dół do splitter’a, przypominającego samochód wyścigowy. Duże i kwadratowe wloty powietrza mają diamentowe wstawki. Wysokopołyskowa, czarna osłona chłodnicy w kształcie ramki składającej się z matowych elementów i logo TT RS nosi ten sam styl. Reflektory xenonowe plus z diodami LED jako światła dzienne informują kierowców z daleka, że zbliża się Audi TT RS.

Boki pojazdu podkreślają duże koła w pięcio-ramiennej konstrukcji, mocne progi i obudowy lusterek w matowym aluminium. Z tyłu znajdują się dwa duże, owalne końcówki wydechu – oddalone od siebie – otoczone przez element dyfuzora. Tu również znajduje się logo TT RS. Standardowo występuje stały spojler tylny, ale klienci mogą wybrać wersję, która automatycznie się wysuwa i chowa. Dzięki współczynnikowi oporu powietrza wynoszącemu zaledwie 0,3, coupé 2+2 oraz dwumiejscowy roadster doskonale radzą sobie z oporem powietrza. Audi oferuje TT RS w ośmiu kolorach, w tym czterech ekskluzywnych opcjach: szary Daytona, efekt perłowy; niebieski Mugello, efekt perłowy; niebieski Sepang, efekt perłowy; oraz szary Suzuka, metalik. Miękki dach Audi TT RS Roadster dostępny jest w kolorze czarnym lub ciemnoszarym.

Wyjątkowy charakter: Wnętrze i pakiety wyposażeniowe

Dynamiczny wygląd zewnętrzny Audi TT RS znajduje odzwierciedlenie w wnętrzu. Skórzana, wielofunkcyjna kierownica sportowa ma wyjątkowo grubą obręcz, jest spłaszczona na dole i pokryta perforowaną skórą. Zintegrowany w desce rozdzielczej system informacyjny dla kierowcy potrafi wyświetlać ciśnienie doładowania oraz temperaturę oleju, a także stoper do rejestrowania osiągnięć na torze wyścigowym. Klamki drzwi składają się z dwóch smukłych pasków – typowych dla modeli Audi RS. Automatyczna klimatyzacja i system audio concert są standardem, podobnie jak elektrohydrauliczny miękki dach oraz elektryczna osłona przeciwwiatrowa w Audi TT RS Roadster.

Całe wnętrze utrzymane jest w czarnej kolorystyce. Podgrzewane fotele sportowe posiadają kombinację Alcantary i skóry z srebrnymi kontrastującymi szwami oraz wytłoczonymi logo TT RS na przednich oparciach. Dodatkowe emblematy i logo pojawiają się na kierownicy, w wskaźniku obrotów oraz na wykończeniach progów. Wstawki wykonane są z szczotkowanego aluminium. Dywaniki mają srebrne obszycie; podnóżki i pedały mają wygląd aluminium.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.