Audi wprowadziło w 2009 roku sportową wersję Audi TT o wysokich osiągach, nazwaną RS. Model jest dostępny w dwóch wersjach nadwozia: coupe oraz roadster. Jak można się spodziewać, zarówno wnętrze, jak i zewnętrze przeszły zmiany stylistyczne, które mają na celu zaspokojenie pragnienia klientów na ekskluzywność.
Przednia i tylna część pojazdu zyskały bardziej wyraźne dyfuzory powietrza oraz stabilizatory, a wysokość zawieszenia została obniżona o 10 mm. Najważniejszym elementem jest jednak nowo opracowany silnik turbo o pięciu cylindrach, który generuje moc 340 KM. Audi TT RS Roadster przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,7 sekundy.
Wnętrze zostało wykończone z dużą dbałością, z eleganckimi, skórzanymi sportowymi fotelami oraz perforowaną kierownicą. Na fotelach oraz kierownicy znajdują się znaki rozpoznawcze RS.
Specjalnie dla RS system informacji dla kierowcy został wzbogacony o wskaźniki ciśnienia doładowania, temperatury oleju oraz stoper okrążeń. RS był napędzany silnikiem 2.5 TFSI, który generował 335 KM. Silnik był połączony z 6-biegową skrzynią manualną lub skrzynią S-tronic z podwójnym sprzęgłem, a moc była przesyłana na wszystkie cztery koła. Prędkość maksymalna RS wynosiła 250 km/h.
Pod względem bezpieczeństwa Audi TT RS było wyposażone w adaptacyjne poduszki powietrzne z przodu i z boku, pasy bezpieczeństwa z napinaczami oraz zagłówki redukujące efekt „bicza”.
Audi TT RS Roadster
Audi ponownie wprowadza na rynek silnik pięcio cylindrowy – i to wyjątkowy. Audi TT RS, który trafi do salonów latem, wyposażony jest w turbodoładowany silnik o pojemności 2.5 litra z bezpośrednim wtryskiem benzyny; generuje moc 250 kW (340 KM) i moment obrotowy 450 Nm (331,90 lb-ft). Ten błyskawiczny silnik pięcio cylindrowy pozwala Audi TT RS na osiąganie niezwykłych rezultatów. W połączeniu z napędem quattro na stałe na wszystkie koła i wysokowydajnym zawieszeniem, silnik czyni kompaktowe Audi TT RS samochodem sportowym najwyższej klasy – dostępnym w wersji coupé lub roadster.
Sportowe silniki benzynowe pięcio cylindrowe mają długą tradycję w Audi. Najbardziej znanym jest zapewne turbodoładowany silnik o pojemności 2.1 litra w Audi quattro. Pierwsza wersja, która debiutowała w 1980 roku, oferowała imponujące 147 kW (200 KM). Audi Sport quattro z 1984 roku, bezpośrednio inspirowane motorsportem, miało aż 225 kW (306 KM). Przez 25 lat turbosprężarki i quattro były dynamiczną formułą sukcesu.
Audi ponownie skorzystało z tej receptury. Stworzony od podstaw, silnik pięcio cylindrowy łączy turbodoładowanie z bezpośrednim wtryskiem FSI, podnosząc Audi TT RS do rangi samochodu sportowego o wysokich osiągach. TFSI generuje 250 kW (340 KM) przy pojemności 2,480 cc (151,34 cu in): specyficzna moc wynosi 100.8 kW (137.1 KM) na litr.
Stosunek mocy do wagi również zachwyca. W przypadku coupé, które waży jedynie 1,450 kilogramów (3,196.70 funtów), stosunek mocy do wagi wynosi tylko 4.3 kilogramy na KM. Audi TT RS Roadster ma wagę 1,510 kilogramów (3,328.98 funtów) i stosunek mocy do wagi wynoszący 4.4 kilogramów na KM – dzięki swojej niezwykle lekkiej konstrukcji i przeważnie aluminiowemu nadwoziu, wykonanym zgodnie z zasadą Audi Space Frame.
Audi TT RS Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h (0 do 62.14 mph) w 4.6 sekundy; Audi TT RS Roadster potrzebuje zaledwie dziesiątej sekundy dłużej. Ograniczona prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (155.34 mph) i jest to oficjalna wartość dla obu wersji; opcjonalnie, Audi może zwiększyć tę prędkość do 280 km/h (173.98 mph).
Jeszcze bardziej imponująca jest agresywna siła pociągowa. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 450 Nm (331.90 lb-ft) jest zawsze dostępny w zakresie od 1,600 do 5,300 obr/min. Ponadto, Audi TT RS wyprzedza bez najmniejszego wysiłku. I ostatnie, ale nie mniej ważne, jego silnik powoduje, że skóra pasażerów dreszczy emocji dzięki szybkiej i potężnej reakcjach, inspirującemu charakterowi wolnoobrotowemu oraz charakterystycznym, chrapliwym dźwiękom wydechu: pięcio cylindrowa muzyka klasyczna od Audi!
Kompaktowy i Lekki: Silnik pięcio cylindrowy TFSI
Jako bezkompromisowy silnik sportowy, silnik 2.5-litrowy TFSI jest ultrakompaktowy. Ma zaledwie 49 centymetrów (19.29 cali) długości, co idealnie nadaje się do montażu poprzecznego w Audi TT RS. A jego waga wynosząca zaledwie 183 kilogramy (403.45 funty) również ustanawia rekord. Blok silnika wykonany jest z żeliwa wermikularno-grafitowego. Ten materiał wysokotemperaturowy łączy w sobie maksymalną wytrzymałość z niską wagą; był do tej pory stosowany tylko w dużych silnikach TDI Audi. Perfekcyjnie umiejscowione wzmocnienia zwiększają nośność bloku. Lekka głowica cylindrów, tłoki oraz korbowody są zarówno lekkie, jak i wytrzymałe.
Ultrawydajny silnik pięcio cylindrowy jest niezwykle efektywny pod względem zużycia paliwa, zużywając średnio tylko 9.2 litra/100 km [25.57 mpg] w przypadku coupé (Roadster: 9.5 l/100 km [24.76 mpg]). Przełączane klapy w kolektorze dolotowym mieszają napływające powietrze w odpowiedniej konfiguracji. Wtryskiwane pod ciśnieniem do 120 bar przez system common-rail, benzyna intensywnie wirowała w komorze spalania – co z kolei chłodzi ściany. To ułatwia osiągnięcie stosunku sprężania wynoszącego 10.0:1, co jest bardzo wysokie dla silnika z turbodoładowaniem. Oba regulowane wałki rozrządu, sterowane łańcuchami, dodatkowo zwiększają efektywność ładowania w odniesieniu do mieszanki powietrzno-paliwowej.
Duża turbodoładowarka generuje do 1.2 bar ciśnienia doładowania. Intercooler, który pobiera powietrze idealnie z dolnego segmentu pojedynczej kratki chłodnicy, obniża temperaturę powietrza sprężonego o ponad 80 procent przy pełnym obciążeniu.
Kiedy kierowca Audi TT RS naciska standardowy przycisk Sport w tunelu centralnym, klapa zainstalowana w lewym wydechu sprawia, że dźwięk wydechu staje się jeszcze bardziej intensywny i potężny, jednocześnie zwiększając reakcję silnika. Opcjonalny sportowy system wydechowy jest dostępny z matowymi czarnymi końcówkami wydechu i klapą dźwiękową.
Dla purystów: Napęd
Audi TT RS to pierwszy klasyczny samochód sportowy w rodzinie Audi RS. Podobnie jak Audi RS4 i Audi RS6, Audi TT RS zostało opracowane przez quattro GmbH jako prawdziwa maszyna do jazdy, bez żadnych kompromisów. Nowa sześciobiegowa manualna skrzynia biegów przenosi ogromną moc silnika, umożliwiając łatwe i precyzyjne operowanie dzięki specjalnie zaprojektowanej dźwigni zmiany biegów, charakteryzującej się szczególnie krótkim skokiem. Główne cechy skrzyni to wysoka efektywność oraz sportowo wąski rozkład przełożeń.
Audi TT RS standardowo wyposażone jest w stały napęd na wszystkie koła quattro. Jego serce znajduje się na tylnej osi: elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe. W razie potrzeby, sprzęgło przekierowuje większość momentu obrotowego z przednich kół na tylne.
W ciągu milisekund, potężna pompa elektryczna w połączeniu z akumulatorem dociska płyty sprzęgła za pomocą ciśnienia hydraulicznego. Dodatki do napędu quattro obejmują przegub o stałej prędkości przed wałem napędowym oraz kompaktowe różnicowe tylne – oba to komponenty o wysokiej wytrzymałości.
Napęd quattro zapewnia Audi TT RS doskonałą przyczepność, fascynującą dynamikę i znakomitą stabilność. Kręte drogi wiejskie czy okrążenia na torze wyścigowym pozwalają ujawnić doskonałe właściwości jezdne. Precyzyjne i responsywne kierownictwo, natychmiastowe reakcje zawieszenia, neutralność przy granicach zakrętów, przyczepność podczas wyjazdu z zakrętu i – za każdym razem – ekscytująca moc silnika: każda mila w Audi TT RS emanuje czystą esencją sportowości.
Zaawansowana technologia od Audi: Zawieszenie i nadwozie
Zawieszenie Audi TT RS bazuje na nowoczesnym fundamencie konstrukcji podstawowej Audi TT. Tylna oś z układem czterowahaczowym, który osobno obsługuje siły podłużne i boczne, odgrywa kluczową rolę. Elektryczne wspomaganie kierownicy jest wysoce efektywne, a wspomaganie dostosowuje się do prędkości pojazdu. Dzięki zastosowaniu aluminium z przodu i stali blaszanej z tyłu, innowacyjne połączenie materiałów nadwozia skutkuje dobrze wyważoną masą osi, doskonałym bezpieczeństwem w razie wypadku oraz znakomitą sztywnością, co stanowi fundament precyzyjnego prowadzenia pojazdu.
Standardowe sportowe zawieszenie, obniżające nadwozie o 10 milimetrów (0.39 cala), charakteryzuje się ciasno strojonymi sprężynami i amortyzatorami. Opcjonalny system adaptacyjnego tłumienia Audi magnetic ride pozwala kierowcy na wybór jednego z dwóch trybów dla amortyzatorów, wystarczy nacisnąć przycisk Sport. Tryb dynamiczny pozwala Audi TT RS na doskonałe przyczepność do drogi; tryb Comfort zapewnia przyjemnie zrównoważoną jazdę, idealną na długie podróże.
Najbardziej sportowa wersja w gamie modelowej TT posiada 18-calowe koła z oponami 245/45. Uzupełniają je potężne wentylowane hamulce tarczowe, które mają średnicę 370 milimetrów (14.57 cala) z przodu i 310 milimetrów (12.20 cala) z tyłu. Aby ciepło szybko się rozpraszało, przednie tarcze hamulcowe są perforowane. Są one połączone hollow pins z aluminiowymi tarczami hamulcowymi, które otoczone są czarnymi aluminiowymi zaciskami hamulcowymi z logo RS.
Program elektronicznej stabilizacji (ESP) można częściowo lub całkowicie wyłączyć. W trybie Sport, silnik nie interweniuje w celu monitorowania przyczepności, a hamulce reagują później niż zwykle. W drugim trybie ESP jest całkowicie dezaktywowane.
Oblicze mocy: Eksterior
Mierzący zaledwie 4.20 metra (13.78 stopy), dynamicznie zwarty Audi TT RS już od pierwszego spojrzenia sugeruje swój wybuchowy potencjał. Przedni spoiler zwęża się ku dołowi w splittera, przypominającego samochody wyścigowe. Duże, kwadratowe wloty powietrza mają diamentowe wkładki. A wysoki, błyszczący czarny grill w kształcie jednego ramienia z matowym aluminiowym wykończeniem oraz logo TT RS mają spójny styl. Reflektory xenonowe plus z LED-owymi światłami dziennymi informują odległych kierowców, że zbliża się Audi TT RS.
Boki pojazdu podkreślają duże koła w pięciopromiennej konstrukcji, mocne progi boczne i osłony lusterka w matowym aluminiowym wyglądzie. Na końcu, dwa duże owalne końcówki wydechu, oddalone od siebie, otoczone są wkładką dyfuzora. Tutaj również znajduje się logo TT RS. Standardowy stały spojler tylny, choć klienci mogą wybrać model, który automatycznie się wysuwa i chowa. Dzięki współczynnikowi oporu powietrza wynoszącemu zaledwie 0.3, coupé 2+2 oraz dwuosobowy roadster swobodnie przesuwają się przez wiatr. Audi oferuje TT RS w ośmiu kolorach. Wśród nich są cztery ekskluzywne opcje: Szarość Daytona, efekt perłowy; Niebieski Mugello, efekt perłowy; Niebieski Sepang, efekt perłowy; oraz Szarość Suzuka, metaliczny. Miękki dach Audi TT RS Roadster dostępny jest w kolorze czarnym lub ciemnoszarym.
Ekstrawagancki charakter: Wnętrze i pakiety wyposażenia
Dynamiczny wygląd zewnętrzny Audi TT RS znajduje odzwierciedlenie w jego wnętrzu. Skórzana wielofunkcyjna kierownica sportowa ma szczególnie grubą obręcz, jest spłaszczona u dołu i pokryta skórą perforowaną. Zintegrowany w desce rozdzielczej system informacyjny kierowcy może wyświetlać ciśnienie doładowania i temperaturę oleju oraz stoper do rejestrowania osiągnięć na torze wyścigowym. Uchwyty drzwi składają się z dwóch cienkich pasków – charakterystycznych dla modeli Audi RS. Automatyczny system klimatyzacji oraz system dźwięku koncertowego są standardowe, podobnie jak elektrohydrauliczny miękki dach i elektryczny deflektor wiatru w Audi TT RS Roadster.
Całe wnętrze jest czarne. Podgrzewane fotele sportowe mają kombinację Alcantary i skóry z srebrnymi kontrastowymi szwami oraz wytłoczonymi logo TT RS na przednich oparciach. Dodatkowe znaki i loga pojawiają się na kierownicy, w obrotomierzu i na listwach progowych drzwi. Wkładki wykonane są z szczotkowanego aluminium. Dywaniki mają srebrne wykończenia; podnóżki i pedały mają aluminiowy wygląd.