W 2016 roku Audi zaprezentowało jednocześnie model Audi TT RS oraz jego wersję kabriolet, TT RS Roadster. Był to jeden z najszybszych roadsterów, jakie Audi kiedykolwiek wyprodukowało w tamtym czasie.
Audi TT RS Roadster był o mniej niż pół sekundy wolniejszy od Audi R8 Spider z tego okresu, mimo że miał o 140 KM mniej niż supercar z silnikiem umieszczonym centralnie. Różnica cenowa między tymi dwoma pojazdami była ogromna. Oczywiście, R8 był pojazdem bardzo cenionym, ale kompaktowy roadster zdecydowanie oferował lepszą wartość za pieniądze.
Na zewnątrz, TT RS charakteryzował się dużym czarnym grillem typu singleframe z srebrnym wykończeniem oraz srebrnym wlotem pod spoilera. Nie był on tam tylko dla efektu wizualnego, miał swoje uzasadnienie, aby utrzymać samochód na drodze. Duże boczne wloty powietrza w zderzaku były potrzebne do chłodzenia hamulców. Wygięte słupki A były takie same jak w TT Coupe, a z tyłu automatycznie wysuwał się składany spojler z pokrywy bagażnika. Pod tylnym zderzakiem znajdowały się dwa chromowane owalne wydechy, które głośno wydobywały moc z silnika.
Wewnątrz, TT RS miał takie same wloty powietrza przypominające turbinę oraz Audi Virtual Cockpit dla zestawu wskaźników. Fotele sportowe z kubełkowym designem miały specjalny kształt, z większym wsparciem po bokach.
Sześciocylindrowy silnik znajdujący się pod maską przypominał 5-cylindrowy silnik z chwalebnego Audi S1, które dominowało w Mistrzostwach Świata w Rajdach w latach ’80.
Audi wprowadza na rynek najsilniejszego TTa w historii. Nowo opracowany, pięciocylindrowy silnik generuje moc 400 KM – towarzyszy mu niepowtarzalny dźwięk silnika. Audi TT RS Coupé i Roadster zadebiutowały na światowej premierze podczas Targów Motoryzacyjnych w Pekinie w 2016 roku.
Mięśniasty przód, duże wloty powietrza, nisko umieszczony spoiler, stały tylny spojler
Na pierwszy rzut oka, Audi TT RS jasno sugeruje, jak dużo mocy kryje się pod jego opływową sylwetką. Nowy, pięciocylindrowy silnik aluminiowy dostarcza 400 KM, co stanowi wzrost o 60 KM w porównaniu do poprzedniego modelu. Całe 480 niutonometrów (354.0 lb-ft) momentu obrotowego jest przenoszone na przednie i tylne koła, a system kontroli trakcji zarządza jego rozkładem, aby zapewnić maksymalne przyspieszenie przy minimalnym poślizgu. W efekcie Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h (62.1 mph) w zaledwie 3.7 sekundy, a Roadster w 3.9 sekundy. Żaden inny TT nie osiągnął tak szybkiego przyspieszenia. Olśniewający moment obrotowy towarzyszy typowy dźwięk pięciocylindrowego silnika – to muzyka dla uszu purystów mocy. Dźwięk przechodzi przez system wydechowy RS i jest kierowany na zewnątrz przez dwa duże owalne końcówki wydechu. Innymi przyciągającymi wzrok detalami z tyłu są nowe światła OLED w trójwymiarowym designie, które zostały wprowadzone po raz pierwszy w produkcyjnym modelu Audi.
Taka moc wymaga sztywnej konfiguracji podwozia
Przy wysokości zaledwie 1.34 metra (4.4 ft), Audi TT RS jest nisko położone na asfalcie, a jednocześnie jest zwinne i pod kontrolą podczas pokonywania zakrętów. Bezpośredni współczynnik kierowania daje kierowcy poczucie jedności z drogą. Niezależnie od tego, jak intensywnie kierowca kręci sportowym kołem kierownicy, nisko umieszczone sportowe siedzenie z wyraźnymi konturami bocznych oparć trzyma kierowcę na miejscu. W Roadsterze przycisk uruchamia przyjemność z jazdy na otwartym powietrzu. Otwiera miękki dach samochodu – nawet podczas jazdy z prędkościami do około 50 km/h (31.1 mph).
Wnętrze Audi TT RS ma niezwykle sportowy wygląd
Z elementami wykończenia z aluminium lub włókna węglowego oraz logo RS. Tak jak w Audi R8, kierowca uruchamia silnik bezpośrednio z kierownicy – to cecha inspirowana wyścigami samochodowymi. System obsługi pojazdu można również obsługiwać za pomocą dodatkowego zestawu przycisków satelitarnych. Jeśli kierowcy chcą, mogą zmieniać charakter TT RS w czterech trybach – od komfortowego po wyraźnie dynamiczny. Instrumenty są całkowicie skupione na kierowcy. W pełni cyfrowe wirtualne kokpit Audi z 12.3-calowym ekranem zbiera wszystkie kluczowe informacje – od prędkości jazdy po obroty silnika i nawigację. I to nie wszystko. Specjalny ekran RS wyświetla informacje o ciśnieniu w oponach, momencie obrotowym i przeciążeniach g. Gdy osiągnięty zostanie limit obrotów silnika, kontrolka zmiany biegów informuje kierowcę o konieczności zmiany biegu za pomocą łopatki na kierownicy lub dźwigni selektora. Warunkiem jest aktywacja trybu ręcznego dla skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem, która ma sportowe, krótkie przełożenia w niższych biegach.
Aby być zawsze na bieżąco, kierowca może korzystać z rozbudowanej zawartości infotainment