Podobnie jak jego wersja coupe z twardym dachem, najsilniejsza wersja Audi TT Roadster trzeciej generacji przeszła facelifting w 2019 roku. Jak się spodziewano, większość ulepszeń dotyczyła wyglądu modelu, podczas gdy silnik i skrzynia biegów pozostały prawie identyczne jak u poprzednika.
Odświeżony TT RS Roadster ma nowy przód i tył, aczkolwiek zmiany są na tyle subtelne, że trzeba się im przyjrzeć, aby docenić wszystkie nowe detale. Z przodu, logo quattro ma teraz matowe wykończenie w kolorze tytanu i umieszczone jest w dolnej części atrapy chłodnicy, która jest w kolorze błyszczącej czerni i otoczona charakterystycznym matowym czarnym grillem Singleframe.
Wloty powietrza, które były w poprzedniku, zostały powiększone i każdy z nich jest podzielony pionowymi paskami, co sprawia, że samochód wydaje się jeszcze szerszy. Spoiler przedni ma ten sam kolor co reszta nadwozia, ale można go opcjonalnie pomalować na matowy aluminium, błyszczący czarny lub nawet karbon.
Standardowe reflektory LED również zostały zmienione, natomiast opcjonalne światła matrycowe LED są jeszcze bardziej responsywne. Z tyłu znajdują się opcjonalne tylne światła OLED matrycowe, które mają charakterystyczny trójwymiarowy design i potrafią stworzyć spektakularny pokaz za każdym razem, gdy samochód jest uruchamiany.
Większość wnętrza pozostała bez zmian, chociaż Audi zaoferowało ulepszony pakiet RS jako opcję. Wśród różnych ulepszeń zewnętrznych, pakiet dodaje czerwone lub niebieskie akcenty na nawiewach, pasach bezpieczeństwa i dywanikach, a rozszerzona wersja pakietu zawiera także kontrastowe elementy wzornicze na siedzeniach i konsoli centralnej.
Audi Sport szlifuje szczytowy model serii TT: Nowy Audi TT RS, z jeszcze bardziej dynamicznym wyglądem, pewnie pokazuje, co ma do zaoferowania. Jego pięciocylindrowy silnik generuje 400 koni mechanicznych, towarzyszy mu niezapomniany dźwięk pięciocylindrowego silnika. Nowy TT RS będzie dostępny w zamówieniach od 7 lutego 2019 roku. Coupé i Roadster będą dostępne u dealerów w Niemczech i innych krajach europejskich od wiosny 2019 roku. Ceny dla Coupé zaczynają się od 67 700 EUR. Roadster zaczyna się od 70 500 EUR.
„Nowy TT RS jest w doskonałej formie,” mówi Michael-Julius Renz, dyrektor generalny Audi Sport GmbH. „Jak dobrze wyszkolony sportowiec, jeszcze bardziej wyraźnie pokazuje, ile mocy kryje się pod jego muskularną powłoką.” Oliver Hoffmann, techniczny dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, dodaje: „Wyjątkowe osiągi są wynikiem niskiej wagi, maksymalnie sportowego zawieszenia oraz naszego nagradzanego pięciocylindrowego silnika. Po raz dziewiąty z rzędu otrzymaliśmy pożądany „Międzynarodowy Złoty Silnik Roku” dla silnika 2.5 TFSI.”
Dynamiczny wygląd: Design zewnętrzny
Audi TT RS nigdy nie wyglądało tak męsko. Całkowicie przerysowany przód oraz wyrazisty tył nadają mu dynamiczny charakter. Logo quattro w matowym titanium znajduje się w dolnej części błyszczącej, czarnej kratki z matowym czarnym Singleframe. Powiększone boczne wloty powietrza są podzielone pionowymi paskami zarówno od wewnątrz, jak i od zewnątrz. Dodatkowe chłodnice znajdują się za typową dla RS kratką w kształcie plastra miodu. Bocznie rozszerzone wloty powietrza, sięgające niemal do wnęk kół przednich, sprawiają, że nowy TT RS wydaje się niezwykle szeroki.
Ciągły przedni spoiler, znacznie opadający na bokach, wyraźnie ściąga przedni zderzak w dół, nadając pojazdowi charakterystyczny, inspirowany sportami motorowymi wygląd. Standardowo ostrze jest malowane w kolorze nadwozia, ale dostępne jest również w matowym aluminium lub błyszczącym czerni. Model RS ma błyszczące czarne wstawki w nowo zaprojektowanym progu bocznym. Osłony lusterka zewnętrznego są dostępne w kolorze nadwozia, matowym aluminium, błyszczącej czerni i w karbonie.
Z tyłu, uwagę przykuwa nowo zaprojektowane stałe tylne skrzydło z bocznymi wlotami. W ramach koncepcji aerodynamicznej wspiera ono typowe dla RS osiągi i wydajność. Po obu stronach nad nowym dyfuzorem specyficznym dla RS znajdują się pionowe elementy designu. Dwa duże owalne końcówki wydechu tworzą typowe dla RS wykończenie.
Reflektory LED są standardem. Opcjonalne jednostki LED w technologii matrycowej inteligentnie i z dużą elastycznością regulują światła drogowe. Opcjonalne LED-owe tylne światła (diodowe emitujące światło) o designie 3D rozkładają swoje intensywne światło z ekstremalną jednorodnością i precyzją. Po włączeniu zapłonu, OLED-owe tylne światła prezentują spektakularne show. Wnętrze samochodu posiada nową, czerwoną oznakowanie godziny 12 na obręczy kierownicy.
Nowy Audi TT RS będzie dostępny w ośmiu różnych kolorach, w tym w nowym kolorze RS, Kyalami green, oraz nowych kolorach Pulse orange i Turbo blue. Na życzenie dostępne są matowe pakiety stylizacji w kolorze aluminium i błyszczącej czerni, które podkreślają ostrze i tylne skrzydło. Pakiet stylizacji w błyszczącej czerni obejmuje pierścienie Audi oraz logo modelu TT RS w czerni z przodu i z tyłu jako opcję. Materiałowy dach TT RS Roadster jest czarny. Program Audi exclusive oferuje różne dodatkowe możliwości indywidualizacji.
Nagrodzone osiągi: 2.5 TFSI
Pięciocylindrowy silnik o mocy 294 kW (400 koni mechanicznych), 480 Nm momentu obrotowego, napęd quattro – Audi TT RS imponuje wewnętrznymi wartościami i oferuje znakomite osiągi. Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h (od 0 do 62,1 mph) w zaledwie 3,7 sekundy. Muzycznym tłem jest typowy dźwięk pięciocylindrowy: 1-2-4-5-3. W wyniku tego sekwencjonowania zapłon zmienia się pomiędzy sąsiednimi cylindrami i tymi, które są od siebie daleko oddalone. Ten unikalny rytm jest muzyką dla uszu wielu purystów mocy.
W ubiegłym roku Audi Sport po raz dziewiąty z rzędu otrzymało pożądany „Międzynarodowy Złoty Silnik Roku” dla silnika 2.5 TFSI. Silnik turbosprężarkowy czerpie swoją moc z pojemności skokowej 2480 cm3. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 480 Nm (354,0 lb-ft) dostępny jest w przedziale obrotów od 1950 do 5850 rpm. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h (155,3 mph) lub opcjonalnie 280 km/h (174,0 mph).
Siły pięciocylindrowego silnika są transmitowane za pośrednictwem siedmiobiegowej skrzyni S tronic do stałego napędu na wszystkie koła quattro, który w razie potrzeby rozdziela moc między osiami za pomocą sprzęgła wielopłytkowego. Kontrola momentu obrotowego na poszczególnych kołach sprawia, że prowadzenie jest jeszcze bardziej zwinne i bezpieczne. Kierowca może za pomocą systemu dynamicznego zarządzania Audi drive select wpływać na napęd quattro i inne elementy, takie jak układ kierowniczy, S tronic, charakterystyka silnika i klapy wydechowe. Dostępne są cztery tryby: komfort, auto, dynamiczny i indywidualny.
Czysta dynamika: Zawieszenie
Niska waga (1450 kg (3196,7 lb), TT RS Coupé bez kierowcy) oraz konsekwentnie sportowe zawieszenie stwarzają podstawowe warunki dla doskonałego prowadzenia Audi TT RS. Postępowe wspomaganie kierownicy, dostosowane specjalnie do modelu RS, zapewnia bliski kontakt z drogą. Na przedniej osi działają wentylowane i perforowane tarcze stalowe za 19-calowymi lub 20-calowymi kołami. Zaciski hamulcowe standardowo są malowane na czarno, ale dostępne są również w kolorze czerwonym. Opcjonalnie dostępne zawieszenie sportowe RS plus z adaptacyjnymi amortyzatorami w technologii Audi magnetic ride. Ich technologia sterowania jest również zintegrowana z systemem dynamicznego zarządzania Audi drive select.
Zainspirowany sportami motorowymi: Wnętrze
Sterowanie i wyświetlacz w nowym TT RS są całkowicie skupione na kierowcy. Sportowe fotele RS z rombowym wzorem w Alcantarze lub opcjonalnie z wzorem plastra w wykwintnej skórze Nappa oraz loga RS na fotelach, kierownicy, listwach progowych i dźwigniach zmiany biegów podkreślają sportowy charakter pojazdu 2+2. Specjalne wyświetlacze RS w standardowym Audi virtual cockpit z 12,3-calowym ekranem dostarczają informacji o ciśnieniu w oponach, momencie obrotowym i przeciążeniu g.
W trybie ręcznym, wyświetlacz sygnalizuje kierowcy zmianę biegu w momencie osiągnięcia maksymalnych obrotów silnika. Oprócz przycisków wielofunkcyjnych, sportowa skórzana kierownica RS z łopatkami do zmiany biegów ma dwa przyciski satelitarne do włączania i wyłączania silnika oraz systemu dynamicznego zarządzania Audi drive select.
Nowy pakiet designu RS dodaje czerwone lub niebieskie akcenty na drzwiach wentylacyjnych, pasach bezpieczeństwa i dywanikach z logo RS. Rozszerzony pakiet designu RS oferuje również kontrastowe elementy designu na fotelach i konsoli centralnej.
Na czasie: System infotainment
Audi oferuje wiele funkcji infotainment. Opcje obejmują MMI navigation plus z MMI touch w tym wyszukiwaniem tekstowym i naturalną obsługą głosową, a także hotspot Wi-Fi i online module Audi connect. Usługi online docierają do pojazdu za pośrednictwem szybkiego standardu LTE. Interfejs Audi smartphone łączy smartfony z Audi TT RS i może bezproblemowo przesyłać treści do Audi virtual cockpit przez USB. System audio Bang & Olufsen zapewnia doskonałe wrażenia dźwiękowe na pokładzie o mocy 680 watów.
Nowy Audi TT RS będzie dostępny w zamówieniach od 7 lutego 2019 roku. Coupé i Roadster będą w salonach od wiosny 2019 roku. Cena za Coupé wynosi 67 700 EUR. Roadster zaczyna się od 70 500 EUR.