Trzecia generacja Audi TT zadebiutowała na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2014 roku. Producent nie kazał długo czekać entuzjastom i ogłosił również wersję TTS.
Na pierwszy rzut oka, wersja TTS wyróżnia się spośród pozostałych modeli dzięki srebrnym osłonom lusterek oraz dużemu, jednoczęściowemu grillowi z poziomymi chromowanymi listwami. Boczne wloty powietrza z przodu kół były niezbędne do poprawy chłodzenia hamulców.
Wnętrze samochodu wyposażono w dwa kubełkowe fotele, które lepiej trzymały pasażerów podczas ostrego pokonywania zakrętów. Podobnie jak w TT, tylne siedzenia były głównie dla celów podatkowych i ubezpieczeniowych. Przynajmniej producent zamontował etykietę informującą o maksymalnym wzroście pasażerów z tyłu.
TTS miał nie tylko o 54 konie mechaniczne więcej niż standardowe TT, ale także szereg innych udogodnień, które współgrały z jego osiągami. Nadwozie TTS obniżono o dziesięć milimetrów (0,4 cala). W standardzie oferowano felgi o średnicy 18 cali z oponami 245/40. Felgi o średnicy do 20 cali były dostępne jako opcja. Wentylowane tarcze hamulcowe z przodu miały średnicę 338 milimetrów (12,3 i 13,3 cala). TTS został wyposażony z przodu w nowo opracowane, szczególnie lekkie hamulce z aluminiowymi stałymi zaciskami. Standardowa skrzynia biegów to 6-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa dla napędu na wszystkie koła (quattro).
Współczesna klasyka na nowo: Audi prezentuje najnowszą generację modelu TT i TTS. Ten kompaktowy samochód sportowy zachwyca dramatycznym designem, wyraźną dynamiką i przełomową technologią.
Napięty i muskularny, atletyczny i gotowy do skoku. Z nowym TT i nowym TTS projektanci Audi dostarczają nowoczesną interpretację niepowtarzalnych linii oryginalnego TT z 1998 roku, wzbogaconą o liczne dynamiczne akcenty. Coupé ma 4,18 metra długości (13,7 stopy) przy rozstawie osi wynoszącym 2,51 metra (8,2 stopy) i odpowiednio krótkich zwisach.
Z przodu dominują poziome linie. Kratka Singleframe jest szeroka i płaska; wzmocnienia strukturalne łączą wloty powietrza. Reflektory również są zdobione podziałami, które stanowią światła do jazdy dziennej. Audi oferuje też reflektory z technologią LED lub nowatorską technologią Matrix LED. Ta ostatnia wykorzystuje małe, przełączalne diody emitujące światło do produkcji świateł drogowych. Dynamiczne kierunkowskazy działają w kierunku, w którym kierowca zamierza skręcić, dostarczając dodatkowych informacji innym uczestnikom ruchu.
Z profilu wiele detali TT i TTS celowo nawiązuje do pierwszej generacji klasyki designu. Kontur progu tworzy potężną krawędź świetlną, a szerokie nadkola stanowią wyraziste geometrie. Z przodu nadkole krzyżuje się z linią maski, która kontynuuje się nad drzwiami jako linia tornada i sięga aż do tyłu. Płaski zarys kabiny sprawia wrażenie niezależnej jednostki, a subtelne zagięcie w tylnym oknie akcentuje słupek C. Klapka paliwa w klasycznym, okrągłym stylu TT otwiera się przez naciśnięcie. Nie ma już pod nią pokrywy – kierowca wkłada dyszę bezpośrednio w szyjkę zbiornika paliwa.
Audi TTS Coupé (2015)
2015 Audi TTS Coupé
Z tyłu poziome linie ponownie podkreślają sportową szerokość nowego TT i TTS. Wzmocnienia w standardowych lampach LED, które nawiązują do motywu reflektorów i również zapalają się razem z dziennymi światłami, to kolejna innowacja Audi. Trzecie światło hamowania – płaska listwa na krawędzi pokrywy bagażnika – łączy sylwetkę świetlną z tyłu.
Inteligentna konstrukcja kompozytowa: nadwozie
Koncepcja kompozytowej budowy nadwozia TT i TTS stanowi nową ewolucję Audi Space Frame (ASF) bazującą na modułowej matrycy poprzecznej. Przednia część oraz podłoga komory pasażerskiej zawierają liczne elementy ze stali gorąco formowanej; nadbudowa komory pasażerskiej oraz zewnętrzna powłoka i wszystkie elementy przykręcane są wykonane z aluminium. Z silnikiem 2.0 TFSI i manualną skrzynią biegów, Coupé waży tylko 1,230 kilogramów (2,711.7 lb) – o 50 kilogramów (110.2 lb) mniej niż wcześniej. Po raz drugi z rzędu Audi obniża wagę z jednej generacji TT do drugiej.
Nowe TT początkowo będzie dostępne z silnikiem TDI lub TFSI. TTS zjeżdża z taśmy produkcyjnej z silnikiem TFSI będącym na szczycie oferty. Trzy silniki z turbodoładowaniem o pojemności czterech cylindrów produkują od 135 kW (184 hp) do 228 kW (310 hp), a jednocześnie zużywają znacznie mniej paliwa niż używane wcześniej silniki. System start-stop jest standardem. Aktuator dźwięku współpracuje z opcjonalnym systemem dynamicznego prowadzenia Audi drive select (standardowym w TTS), aby zapewnić soczysty dźwięk.
TT 2.0 TDI ultra z manualną skrzynią biegów i napędem na przednią oś oferuje 135 kW (184 hp) i 380 Nm (280.3 lb-ft) momentu obrotowego. Tak jak wszystkie silniki w nowym TT, dwulitrowy diesel spełnia normę Euro 6. Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 4,2 litra na 100 kilometrów (56,0 US mpg), co odpowiada 110 gramom CO2 na kilometr (177,0 g/mi) – nowy najlepszy wynik w swoim segmencie. 2.0 TFSI produkuje 169 kW (230 hp) i 370 Nm (272.9 lb-ft) w TT; w TTS te wartości wynoszą odpowiednio 228 kW (310 hp) i 380 Nm (280.3 lb-ft). Najlepszy model przyspiesza od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 4,6 sekundy.
W standardowej konfiguracji 2.0 TFSI sparowany jest z manualną sześciobiegową skrzynią biegów zarówno w TT, jak i TTS, z sześciobiegowym S tronic dostępnym jako opcja. Skrzynia dwusprzęgłowa zmienia biegi błyskawicznie, bez wyczuwalnego przerywania trakcji, a w trybie ręcznym można nią sterować za pomocą łopatek na kierownicy, jeśli zajdzie taka potrzeba. W trybie efektywności w systemie Audi drive select S tronic przeszło w tryb odpuszczania, gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu.
Najnowsza ewolucja: quattro – stały napęd na wszystkie koła
Najnowsza ewolucja quattro – stałego napędu na wszystkie koła jest dostępna jako opcja dla nowego Audi TT 2.0 TFSI i standardowo w TTS. Jego elektrohydrauliczne sprzęgło wielotarczowe przekazuje moc na przednie koła podczas normalnej jazdy, ale może niemal natychmiastowo skierować moc na tylne koła na żądanie. Elektroniczny system sterowania podnosi połączenie przyjemności prowadzenia i bezpieczeństwa na zupełnie nowy poziom. Podczas sportowej jazdy moc jest szybciej przesyłana na tylną oś, co skutkuje tym, że nowy TT i TTS chętniej wchodzą w zakręty, dosłownie pchając nowy TT i TTS w zakręt. Na nawierzchniach o niskim współczynniku tarcia system napędu quattro pozwala na bezpieczne, kontrolowane poślizgi.
Nowością jest to, że zarządzanie sprzęgłem zostało teraz zintegrowane z systemem Audi drive select (opcjonalnym w TT, standardowym w TTS), który oferuje tryby komfort, auto, dynamiczny, efektywność i indywidualny. Audi drive select kontroluje funkcję pedału gazu i wspomagania kierownicy oraz integruje wiele opcjonalnych modułów, w tym system kontroli amortyzatorów Audi magnetic ride (standardowy w TTS).
Bardzo skomplikowane: podwozie
Audi TT i TTS wyposażone są w przednie zawieszenie McPhersona. Aluminiowe komponenty zmniejszają wagę niesprężynowanej masy. Przekaźnik standardowego progresywnego kierownictwa został zaprojektowany tak, aby przełożenie stawało się bardziej bezpośrednie wraz ze wzrostem siły skrętu. Czterowahaczowe zawieszenie tylne może przetwarzać siły podłużne i poprzeczne oddzielnie.
Dzięki skomplikowanemu podwoziu i sztywnej konfiguracji nowy Audi TT oferuje dynamiczne, bardzo precyzyjne prowadzenie. Jeśli klient zdecyduje się na TTS, pakiet sportowy S line lub Audi magnetic ride, nadwozie jest obniżone o dziesięć milimetrów (0,4 cala). TT 2.0 TFSI i 2.0 TDI jeżdżą na 17-calowych kołach, z których każde waży zaledwie 8,7 kilograma (19,2 lb), i posiadają opony 225/50. TTS ma 18-calowe koła i opony 245/40. Dostępne są opcjonalnie rozmiary kół do 20 cali.
Wentylowane tarcze hamulcowe z przodu mają średnicę od 312 do 338 milimetrów (12,3 do 13,3 cala), w zależności od wersji silnika. Nowa elektroniczna hamulce postojowy działa na tylne koła. TTS jest wyposażony z przodu w nowo opracowane, szczególnie lekkie hamulce stałokaliperowe z aluminium.
Sportowe prowadzenie dopełnia system elektronicznej stabilizacji ESC, który można częściowo lub całkowicie dezaktywować. Funkcjonuje on również jako elektroniczny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem, wykorzystując starannie modulowane hamowanie koła po wewnętrznej stronie zakrętu, które jest pod mniejszym obciążeniem, aby transferować moc na zewnętrzne koło. W przypadku napędu quattro tę samą funkcję zapewnia system wektoryzacji momentu obrotowego, który obejmuje tylne koła.
Sportowy wygląd: design wnętrza
Z lekkimi, niemal unoszącymi się liniami wnętrze również wyraża sportowy charakter nowego Audi TT i TTS. Centralna koncepcja wnętrza skupia się na kierowcy. Wszystkie elementy sterujące są zgrupowane wokół kierowcy. Płynne, odpowiadające kształty charakteryzują konsolę tunelu centralnego i obramowania drzwi. Z góry wąska deska rozdzielcza przypomina skrzydło samolotu; okrągłe otwory wentylacyjne – klasyczna cecha TT – przypominają silniki odrzutowe.
Otwory wentylacyjne odgrywają ważną rolę w koncepcji obsługi. Mieszczą one sterowanie klimatyzacją lub opcjonalnym systemem automatycznej klimatyzacji deluxe. Sterowania do podgrzewanych siedzeń, trybu cyrkulacji, temperatury, dystrybucji przepływu powietrza i siły przepływu powietrza znajdują się na ich osiach. Otwory wentylacyjne to tylko jeden przykład wysokich standardów, do których dąży marka premium w zakresie funkcji, designu i wykonania wszystkich komponentów kabiny. Audi całkowicie zrewidowało paletę kolorów i materiałów, aby podkreślić sportowość nowego TT i TTS.
Nisko osadzone sportowe fotele – kolejny nowy element – razem ważą pięć kilogramów (11,0 lb) mniej niż fotele w poprzednim modelu. Audi oferuje również opcję sportowych foteli S z zintegrowanymi zagłówkami i głęboko wyprofilowanymi, pneumatycznie regulowanymi bocznymi wspornikami (standard w TTS).
2+2-miejscowe TT jest samochodem sportowym o wysokim poziomie codziennej praktyczności. Bagażnik pod długą tylną klapą ma pojemność 305 litrów (10,8 cu ft), o 13 litrów (0,5 cu ft) więcej niż w poprzednim modelu.
Nowość: Audi wirtualny kokpit i koncepcja obsługi
Audi wirtualny kokpit – cyfrowa tablica przyrządów z wysoce szczegółową, wszechstronną grafiką – zastępuje analogowe przyrządy i monitor MMI w nowym TT. Kierowca może przełączać 12,3-calowy, całkowicie cyfrowy wyświetlacz między dwoma różnymi trybami widoku. Klasyczna konfiguracja przedstawia prędkościomierz i obrotomierz na pierwszym planie. W trybie Infotainment takie aspekty jak mapa nawigacyjna przesuwają się na pierwszy plan, a tarcze instrumentów są pokazywane w mniejszych rozmiarach. TTS zawiera widok, który jasno ilustruje bliskie związki z wyścigami i umieszcza obrotomierz na pierwszym planie.
Opracowany od podstaw, koncepcja obsługi w pełni koncentruje się na kierowcy. Dostępne są dwie wersje wielofunkcyjnej kierownicy. Nowy element sterujący MMI ma zaledwie sześć fizycznych przycisków. W połączeniu z MMI navigation plus, zawiera MMI smart touch wheel – płytkę dotykową na górze pokrętła – dzięki której kierowca może na przykład powiększać mapę nawigacyjną i wprowadzać znaki. Struktura menu została zainspirowana smartfonem i zawiera funkcję wyszukiwania. Wszystkie kluczowe funkcje można osiągnąć za pomocą zaledwie kilku kliknięć, a przyciski po bokach umożliwiają dostęp do inteligentnie powiązanych funkcji i opcji.
Hojne wyposażenie
Audi rozpocznie dostawę nowego TT do niemieckich dealerów jesienią 2014 roku, gdzie będzie dostępne w cenie podstawowej wynoszącej 35 000 euro. Lista standardowego wyposażenia jest hojna i wzbogacona o komfortowe i wygodne opcje, takie jak klucz komfortowy i szkło przyciemniane. Zakres systemów wspomagających kierowcę obejmuje od standardowego zalecenia przerwy do Audi side assist, Audi active lane assist oraz rozpoznawania znaków drogowych po park assist z wyświetlaczem 360°.
Na szczycie modułowego programu infotainment znajduje się MMI navigation plus z MMI touch. Uzupełniający moduł Audi connect wprowadza dostosowane do marki usługi internetowe do samochodu za pośrednictwem szybkiego standardu LTE (Long Term Evolution). Audi phone box zapewnia łatwe połączenie dla telefonu komórkowego, a system dźwiękowy Bang & Olufsen wprowadza dźwięk do kabiny z dwunastu głośników.
Od koncepcji do udanego samochodu sportowego
W 1995 roku Audi zaprezentowało pierwszy Audi TT jako koncepcję sportowego samochodu o wysokiej praktyczności codziennej. Prof. dr Ulrich Hackenberg, obecnie członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego, był twórcą koncepcji i kierownikiem projektu odpowiedzialnym za auto pokazowe. On i jego zespół projektantów Audi opracowali koncepcję sportowego Coupé w zaledwie cztery tygodnie. W 1995 roku powstała również wersja Roadster. Kompaktowy samochód sportowy został bardzo dobrze przyjęty jako nowoczesna koncepcja i ucieleśnienie rewolucyjnego designu samochodowego.
Pierwsza generacja Audi TT zadebiutowała na rynku w 1998 roku. Ścisłe oparcie na samochodzie pokazowym, model produkcyjny z formalnie spójnym językiem wzornictwa był kamieniem milowym innowacyjnego projektowania samochodów. Jego aspiracje były widoczne w najdrobniejszych szczegółach: aluminiowe elementy w wnętrzu, postępowy design kół, krótka, kulista gałka zmiany biegów i okrągłe, blisko rozstawione końcówki wydechu. Był to także pierwszy moment, kiedy Audi użyło szybkiej skrzyni S tronic w modelu produkcyjnym. Moc wahała się od 110 kW (150 hp) do 184 kW (250 hp).
Druga generacja udanego samochodu sportowego zadebiutowała w 2006 roku. Jej design był bardziej zintegrowany z językiem wzornictwa Audi; jej dynamika jazdy przypominała dojrzały samochód sportowy. Silniki z turbodoładowaniem rozwijały moc od 118 kW (160 hp) do 155 kW (211 hp). Audi poszerzyło ofertę o wersję S o mocy 200 kW (272 hp) oraz prawdziwego modelowego sportowca, Audi TT RS o mocy 250 kW (340 hp). Późniejsza wersja TT RS plus produkowała nawet 265 kW (360 hp).
Przełomowe technologie takie jak lekka konstrukcja Audi Space Frame (ASF), silniki TFSI oraz dźwięczny silnik pięciocylindrowy odegrały kluczową rolę w sukcesie samochodu. Drugi Audi TT był pierwszym samochodem sportowym z technologią TDI.
Rok 2014 oznacza wprowadzenie trzeciej generacji Audi TT. Jest jeszcze bardziej sportowy, dynamiczny i innowacyjny niż jego poprzednik. Jednym z charakterystycznych elementów, które pozostały w trzech generacjach, jest okrągła klapka paliwa z typowym logo TT.
Przyjemność z jazdy
Nowe Audi TT i TTS to maszyny do prowadzenia – potężne, lekkie, wydajne i konsekwentne. Jazda po krętych drogach wiejskich lub szybki zjazd na tor wyścigowy pozwala na ujawnienie tego charakteru. Coupé wchodzi w zakręty spontanicznie, niemal natychmiastowo, i pokonuje je z niezachwianym spokojem, prowadzone z najwyższą precyzją dzięki wrażliwej kierownicy. W miarę zbliżania się do swoich wysokich limitów, zaczyna nieznacznie podsterować – łatwość prowadzenia to kolejna cecha charakterystyczna TT i TTS.
Dzięki nowo opracowanemu systemowi napędu na wszystkie koła quattro, kompaktowy samochód sportowy Audi łączy dynamikę i bezpieczeństwo, oferując zupełnie nowe wrażenia z jazdy. Oprogramowanie napędu na wszystkie koła kontroluje elektrohydrauliczne sprzęgło wielotarczowe w zależności od stylu jazdy kierowcy i ustawień systemów sterujących, które mogą sięgać od stabilności po dużą emocjonalność.
Kierowca musi tylko sportowo wjechać w zakręt, a sprzęgło może kierować część momentu obrotowego z przodu na tylną oś. Gdy tylko kierowca naciśnie pedał gazu, siły dosłownie popychają samochód w zakręt – spontanicznie, bez śladu początkowej podsterowności. Coupé precyzyjnie wchodzi w zakręt w przypadku zmiany obciążenia. Sprzęgło współpracuje z systemem wektoryzacji momentu obrotowego pod obciążeniem, aby umożliwić bezpieczne, kontrolowane poślizgi w stylu tylnonapędowym na powierzchniach o niskim współczynniku tarcia. Przednia oś prostuje samochód przy wyjeździe z zakrętu.
Wszystkie trzy silniki oferują ogromną moc nawet przy niskich obrotach silnika. Do 380 Nm (280.3 lb-ft) momentu obrotowego zapewnia wysoki poziom komfortu jazdy. Jest jednak druga strona 2.0 TFSI w TTS. Kierowcy, którzy popychają mocny silnik czterocylindrowy, doświadczą mocy 228 kW (310 hp), szybkich obrotów do blisko 7,000 rpm i dobrze skomponowanego, mocnego dźwięku. Jego osiągi – 0 do 100 km/h (62.1 mph) w 4.6 sekundy – plasują nowe Audi TTS w jednym szeregu z dużymi samochodami sportowymi.
Design zewnętrzny
Jedno spojrzenie wystarczy, aby zobaczyć, że trzecia generacja Audi TT to kompaktowy, muskularny i mocny samochód. Projektanci wrócili do licznych pomysłów z pierwszego TT i umieścili je w nowym, wieloaspektowym kontekście.
Pierwsza generacja Audi TT
Gdy pierwsza generacja Audi TT zadebiutowała w 1998 roku, jej design był sensacją. Trzymał się zasad geometrii, z formalną spójnością nawiązującą do stylu Bauhausu z lat 20. XX wieku. Centralnym motywem był okrąg: łuki dachu, przodu i tyłu kontrastowały z ściśle poziomymi liniami. Ta purystyczna i ponadczasowa architektura uczyniła TT nowoczesną ikoną designu od samego początku, jednocześnie nadając marce Audi silny impuls do dalszego rozwoju.
Zewnętrzny design nowego TT
Potężne poziome linie z przodu nowego TT podkreślają sportowy wygląd. Podobnie jak w samochodzie sportowym R8, kratka Singleframe o sześciu rogach jest niezwykle szeroka i płaska. Gruba poprzeczka dzieli ją na dwie strefy. Dolna krawędź reflektorów praktycznie przedłuża tę belkę. Rzeźbione powierzchnie łączą kratkę z reflektorami. Te małe akcenty są typowe dla designu nowego TT i nadają mu jeszcze większą zwięzłość.
Dwie kontury w kształcie litery V biegną od górnych rogów kratki przez maskę, na której widnieją cztery pierścienie Audi – to kolejny punkt wspólny z R8. Wewnątrz dwóch dużych wlotów powietrza znajdują się dwie pionowe listwy, lekko przechylone. Płaskie otwarcie pod kratką Singleframe łączy wloty i tworzy trzecią poziomą linię z przodu.
Nowe Audi TT ma przysiadniętą postawę drogową, jakby było gotowe do skoku. Jego napięty, muskularny charakter szczególnie uwidacznia się z boku. Przy długości 4,177 mm (13,7 stopy) Coupé jest krótsze o 21 mm (0,8 cala) od swojego poprzednika. Jednak rozstaw osi wzrósł o 37 mm (1,5 cala) do 2,505 mm (8,2 stopy). Zwisy są odpowiednio krótkie. Szerokość została zmniejszona o dziesięć milimetrów (0,4 cala) do 1,832 mm (6,0 stopy); wysokość pozostała bez zmian, wynosząc 1,353 mm (4,4 stopy).
Z boku wiele detali nowego Audi TT celowo nawiązuje do pierwszej generacji klasyki. Rzeźbiony kontur progu, znany również jako linia dynamiczna, wraz z drzwiami tworzy grubą krawędź odbijającą światło; tylne rogi drzwi są delikatnie zaokrąglone. Szerokie nadkola tworzą wyraźne geometryczne kształty, które wydają się nałożone na siebie. Nadkole przednie krzyżuje się z połączeniem maski. Połączenie kontynuuje się nad drzwiami jako linia barkowa i biegnie niemal poziomo do tyłu, gdzie elegancko przechodzi w światło tylne. Kluczyki drzwi zaprojektowane są jako grube strzemiona; boczne lusterka z LED-owymi kierunkowskazami są zamontowane na barku nadwozia.
W stylu pierwszego TT, płaski zarys kabiny wydaje się być niezależną jednostką; delikatne zagięcie w tylnym oknie akcentuje słupek C. Klapka paliwa na prawym boku ma charakterystyczny design z wytłoczonym logo TT i otwiera się lekkim naciśnięciem. Pod pokrywą nie ma już nakrętki – wtyczka paliwa wkładana jest bezpośrednio do szyjki zbiornika, jak w samochodzie wyścigowym. Sześć śrub łączy obręcz klapki paliwa z nadwoziem.
Na kompaktowym tyle nowego TT gra światła i cienia intensyfikuje rzeźbiony efekt. Trzy poziome linie – poniżej świateł tylnych, poniżej przestrzeni na rejestrację i powyżej dyfuzora – podkreślają szerokość samochodu również w tym miejscu.
Dwa duże, okrągłe końcówki wydechu z chromowanymi końcówkami są blisko siebie i są kolejnym nawiązaniem do pierwszego Audi TT. To samo dotyczy zaokrąglonej tylnej szyby, monolitycznych świateł tylnych doskonale zintegrowanych z nadwoziem oraz trójwymiarowego logo.
Pakiet zewnętrzny S line sprawia, że design zderzaków, wlotów powietrza, Singleframe, progów i dyfuzora z tyłu jest jeszcze ostrzejszy.
Wyraziste detale designu identyfikują Audi TTS jako model najwyższej klasy. Poziome podwójne wzmocnienia oraz odznaka TTS lśnią w kratce Singleframe z matowym wstawieniem Platinum Gray. Trzy wloty powietrza z przodu są wyraźnie od siebie oddzielone. Otaczają je śmiałe kontury, a poziome wzmocnienia dzielą ich kratki kompozytowe. Obudowy lusterka w stylu aluminium i mocno konturowane progi podkreślają boki, podczas gdy poszerzony, rowkowany dyfuzor z tyłu otacza cztery końcówki wydechu. Wykończenia lakieru Sepang Blue metallic i Panther Black crystal effect są ekskluzywne dla TTS.
Design reflektorów
Płaskie reflektory nadają nowemu TT zdecydowane spojrzenie. Audi montuje jednostki Xenon plus jako standard. Ich LED-owe światła do jazdy dziennej tworzą jednorodny łuk na górnej krawędzi. Kierunkowskaz znajduje się między tym łukiem a poziomą linią dekoracyjną.
Reflektory wykorzystujące technologię LED lub przełomową technologię Matrix LED są dostępne jako opcje. Światła dzienne mają tutaj zupełnie nowy znak – światło jest emitowane przez trzy wzmocnienia, które dzielą reflektory jak krata i są podświetlane przez diody emitujące światło wogrubnych optykach dla jednorodnego wzoru światła. Pasek kierunkowskazu znajduje się na dolnej krawędzi reflektorów. Reflektory LED zawierają światła do skrętu, całoroczne i drogowe.
Audi TT wprowadza nowy standard w segmencie z reflektorami Matrix LED. Tutaj światło drogowe dzieli się na dwanaście małych diod emitujących światło na reflektor. Są dwa reflektory dla dwóch grup pięciu LED-ów; dwie diody używają innego reflektora. Jednostka sterująca, która komunikuje się z kamerą w lusterku wstecznym, włącza i wyłącza poszczególne diody emitujące światło lub ściemnia je w 64 krokach, w zależności od sytuacji. System reflektorów może generować setki milionów wzorów światła. Zapobiega to oślepieniu innych użytkowników drogi i zapewnia, że droga zawsze jest dobrze oświetlona.
Kolejną funkcją reflektorów Matrix LED jest inteligentne światło skrętne, które powstaje przez przesunięcie pozycji źródła światła. Jednostka sterująca współpracuje z opcjonalnym MMI navigation plus i wykorzystuje dane nawigacyjne, aby oświetlić zakręt krótko przed skrętem kierownicy.
W połączeniu z reflektorami Matrix LED nowe TT posiada również dynamiczne kierunkowskazy z przodu i z tyłu. Gdy kierowca aktywuje kierunkowskaz, poszczególne diody LED zapalają się sekwencyjnie od wewnątrz na zewnątrz. Wszystkie są jasne po 150 milisekundach i pozostają podświetlone przez kolejne 250 milisekund. Następnie diody LED gasną przed powtórzeniem sekwencji oświetlenia. Te nowoczesne kierunkowskazy wysyłają jasny sygnał, który inni uczestnicy ruchu mogą szybko zrozumieć, nawet w słabej widoczności i z dużej odległości.
Światła tylne, które standardowo wyposażone są w technologię LED, nawiązują do designu reflektorów. Tylne światło emitowane jest przez ich wzmocnienia, które wykonane są z homogenizującego polimeru. Trzecie światło hamowania – subtelna listwa na krawędzi pokrywy bagażnika – łączy sylwetkę świetlną z tyłu.
Światła hamowania i tylne światła przeciwmgielne znajdują się w dużych górnych segmentach świateł tylnych. W sytuacji awaryjnego hamowania światła hamowania migają jako ostrzeżenie dla kierowców z tyłu. Kierunkowskazy – dynamiczne z reflektorami LED lub lepszymi – znajdują się na dolnej krawędzi świateł tylnych.
Nadwozie
Audi już mogło zmniejszyć wagę drugiej generacji TT dzięki wysokiemu udziałowi aluminium w nadwoziu ASF (Audi Space Frame). To zostało przeniesione do trzeciej generacji samochodu sportowego. Audi TT 2.0 TFSI z manualną skrzynią biegów i napędem na przednią oś (bez kierowcy) waży zaledwie 1,230 kilogramów (2,711.7 lb), o 50 kilogramów (110.2 lb) mniej niż jego poprzednik. Audi, wiodąca marka w konstrukcji lekkiej, ustanowiło tym samym nowy rekord w tym segmencie.
W Audi konstrukcja lekka nie ogranicza się wyłącznie do jednego konkretnego materiału. Motto brzmi: „Odpowiednia ilość odpowiedniego materiału w odpowiednim miejscu dla optymalnej funkcji.” Zgodnie z tą maksymą, nowe TT posiada nadwozie w inteligentnej konstrukcji hybrydowej multimateriałowej. Przednia część oraz podłoga zostały wykonane z wysokotwardych i ultra wysokotwardych stalowych komponentów, podczas gdy nadbudowa składa się z odlewów aluminiowych, sekcji ekstrudowanych i paneli.
Audi TT korzysta z komponentów modułowej matrycy poprzecznej (MQB). Przy zaledwie 2,505 milimetrach (8,2 stopy) ma najkrótszy rozstaw osi w matrycy. Podwozie MQB umożliwia zastosowanie wielu lżejszych komponentów technicznych, od subram z przodu i z tyłu po klimatyzator. Nowa konstrukcja hybrydowa multimateriałowa obniża środek masy o dziesięć milimetrów (0,4 cala), co wpływa pozytywnie na dynamikę jazdy.
Podwozie obejmuje członki podłużne, części słupków A, grodzi, podłogę, tylne nadkola i tył. Przy wadze 39,5 kilogramów (87,1 lb), stal gorąco formowana stanowi około jedną czwartą wagi całej struktury. Przed formowaniem są one podgrzewane do prawie 1000 stopni Celsjusza, a następnie schładzane do około 200 stopni w prasach tłoczących chłodzonych wodą. Ten nagły skok temperatury tworzy strukturę żelaza-węgla o ekstremalnej wytrzymałości na rozciąganie. Stal gorąco formowana jest w stanie działać z relatywnie cienkimi ściankami, co czyni ją lekką.
Komponenty gorąco formowane stanowią kręgosłup komory pasażerskiej. Używane są w strefach przejściowych pomiędzy przednimi członami podłużnymi a grodzami, w pełnym tunelu centralnym, wzmocnionym odcinku pomiędzy słupkami B oraz tylnymi członami podłużnymi. Komponenty wysokotwarde, zimno formowane, sekcje aluminiowe dla zewnętrznych progów i panele aluminiowe dla tylnych nadkoli dopełniają podwozie.
Nadbudowa komory pasażerskiej, która waży 68 kilogramów (149.9 lb), ustanawia nowy standard w lekkiej konstrukcji, jest wieloelementową strukturą aluminiową. Cztery odlewy tworzą jej węzły. Duże węzły przy słupkach A zapewniają połączenie między łukiem dachu, progami, przekładką przednią szyby i górnym członem podłużnym w przedniej części. Poniżej tylnej szyby dwa mniejsze odlewy łączą łuk dachu z płaskimi słupkami C i tylnym przekładkiem dachu. Sekcja aluminiowa tworząca łuk dachu jest produkowana w procesie hydroformowania, w którym najpierw prosty odcinek ekstrudowany jest rozciągany, a następnie umieszczany w zamkniętej formie kształtującej. Tam nabiera ostatecznego kształtu pod ciśnieniem oleju wynoszącym 2000 barów i jest kalibrowana.
Cała powłoka zewnętrzna nowego TT jest wykonana z aluminium – przednie błotniki, ściany boczne i dach oraz pokrywa, drzwi i tylna klapa. Te ostatnie dwa komponenty same oszczędzają łącznie 15,5 kilogramów (34,2 lb) w porównaniu ze stalą. Całe nadwozie z wszystkimi elementami przykręcanymi waży 276 kilogramów (608,5 lb).
Montaż nadwozia w zakładzie w GyQr na Węgrzech to wysokotechnologiczny proces wymagający 3020 punktów spawania, 1113 nitów, 44 nitów wbijanych, 128 wkrętów samogwintujących, 199 punktów klinzowych, 1.9 metra (6.2 stopy) MIG/TMAG spawów i 4.9 metra (16.1 stopy) spawów laserowych. Całkowita długość połączeń klejowych wynosi 76 metrów (249,3 stopy). Roboty używają hybrydowego spawania laserowego do produkcji spoin pomiędzy dachem a panelami bocznymi. Niewidoczny zero-joint na dachu to wyraz bezkompromisowej filozofii jakości Audi.
Niezależnie od kryteriów, konstrukcja kompozytowa jest idealnym pomysłem dla nowego Audi TT. Sztywność skrętna została zwiększona o 23 procent w porównaniu do poprzedniego modelu, który już był bardzo sztywny. Jednocześnie nowy TT zachowuje bardzo wysoką dynamikę sztywności swojego poprzednika. Ta ostatnia jest fundamentem dla dynamicznego prowadzenia i doskonałego komfortu wibracyjnego.
Bezkompromisowe bezpieczeństwo przy zderzeniu
Nowe Audi TT nie robi kompromisów, jeśli chodzi o bezpieczeństwo przy zderzeniu. Komponenty gorąco formowane tworzą mocną strukturę komory pasażerskiej, a fotele mogą wytrzymać największe obciążenia. W przypadku zderzenia czołowego człony podłużne oraz odcinki w górnej płaszczyźnie absorbują większość sił. Poprzeczne dźwigary, tylne człony podłużne oraz podłoga bagażnika współpracują w przypadku zderzenia tylniego.
W przypadku kolizji bocznej progi bronią się przeciwko innemu pojazdowi biorącemu udział w wypadku. Solidny odcinek poprzeczny poniżej tylnego siedzenia kompensuje brak ciągłego słupka B. Rama dachu oferuje doskonałą ochronę przed przewróceniem, a ładunki pirotechniczne unoszą maskę do góry na kilka centymetrów w przypadku kolizji z pieszym.
Najniższy współczynnik oporu w segmencie
Z współczynnikiem oporu (Cd) wynoszącym 0,29 (z pakietem zewnętrznym S line), nowe TT ma najlepszy wynik w swoim segmencie. Audi połączyło charakterystyczny design z doskonałą aerodynamiką, która przewyższa nawet poprzedni model. Siła nośna z przodu i z tyłu jest bardzo niska. Przy prędkości 120 km/h (74,6 mph) z tyłu rozkłada się napędzany spojler. Przy prędkości 250 km/h (155,3 mph) generuje około 50 kilogramów (110,2 lb) siły dociskowej na tylnej osi. Spojler ponownie się chowa, gdy prędkość spada poniżej 70 km/h (43,5 mph).
Wszystkie szczegóły zewnętrzne nowego TT i TTS zostały precyzyjnie dostosowane do wymagań aerodynamicznych. Zewnętrzne pionowe wzmocnienia w wlotach powietrza działają jako pre-spoiler, zapewniając, że część strumienia powietrza płynie czysto wzdłuż boku. Opracowano dostosowaną koncepcję chłodzenia i powietrza indukcyjnego dla każdej wersji silnika. Na przykład w TT 2.0 TFSI dolna strefa Singleframe jest zamknięta. Uszczelnienia i osłony w miejscach, gdzie powietrze przepływa, zapewniają, że jest ono kierowane do chłodnicy z praktycznie zerowymi stratami.
Polimerowa kapsuła pod komorą silnika TT redukuje siłę nośną, jednocześnie poprawiając przepływ powietrza. Poniżej komory pasażerskiej znajduje się duża aero-panele, które są uzupełnione otworami w obrębie progów i małymi spoilerami przy zbiorniku paliwa oraz przed tylnymi kołami.
Wykonana z lekkiego włóknistego filcu, aero-panel tłumi hałas i oszczędza kilogram (2,2 lb) w porównaniu z polimerem PP. Pianki blokujące hałas w słupkach i progach, wykończenie bagażnika i izolacja podłogowa są również bardzo lekkie.
Smukłe wsporniki lusterka zewnętrznego mają również pozytywny wpływ na akustykę aerodynamiczną. Uszczelnienia otaczają otwory drzwiowe oraz drzwi. Nowa, dodatkowa uszczelka zamyka wnękę nad zawiasami tylnej klapy – to kolejny kluczowy wkład w niski poziom hałasu wewnętrznego. W zależności od częstotliwości Audi zredukowało hałas o nawet 6 dB w porównaniu do poprzedniego modelu.
Silniki
Nowa generacja TT zadebiutuje z trzema nowo opracowanymi, mocnymi silnikami czterocylindrowymi – jednym TDI i jednym TFSI dla TT oraz szczytowym TFSI w TTS. Wszystkie mają pojemność 2,000 cc, a moc waha się od 135 kW (184 hp) do 228 kW (310 hp) – zwiększenie o nawet 28 kW (38 hp) w porównaniu do poprzedniego modelu.
Wszystkie trzy silniki odzwierciedlają filozofię Audi dotyczącą rightsizingu. Wymuszone doładowanie zastępuje pojemność i wspólnie z bezpośrednim wtryskiem zapewnia wysoką wydajność z wsparciem standardowego systemu start-stop. Wszystkie silniki spełniają normę emisji Euro 6. Kolejnym wspólnym punktem jest aktor dźwięku, który współpracuje z opcjonalnym systemem dynamicznych właściwości jezdnych Audi drive select (standardowy w TTS). W ustawieniu dynamicznym nadaje dźwięk wydechu sportowy i bardziej dźwięczny.
Pozycja montażu jest identyczna dla wszystkich trzech silników. Strona dolotowa znajduje się z przodu samochodu, a oś pionowa jest przechylona o dwanaście stopni w tył. To rozwiązanie z modułowej matrycy poprzecznej oferuje znaczne korzyści związane z kompaktowymi wymiarami nowych silników. Projektanci mogli przesunąć przednie zawieszenie daleko do przodu, co korzystnie wpłynęło na zachowanie przy zderzeniu, design i rozkład obciążeń osiowych.
2.0 TDI
135 kW (184 hp) i 380 Nm (280.3 lb-ft) momentu obrotowego, z czego między 1,750 a 3,250 rpm – nowy 2.0 TDI czysty diesel oferuje wystarczającą moc dla nowego Audi TT. Silnik diesla przyspiesza Coupé od zera do 100 km/h (62.1 mph) w 7,1 sekundy w drodze do prędkości maksymalnej 241 km/h (149.8 mph). Jego średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 4,2 litra na 100 kilometrów (56,0 US mpg), przy emisji CO2 wynoszącej 110 gramów na kilometr (177,0 g/mi). Dzięki tej wysokiej wydajności Audi TT 2.0 TDI, które będzie dostępne na start z manualną skrzynią biegów i napędem na przednią oś, nosi oznaczenie „ultra” Audi.