Audi TT przeszedł długą drogę od momentu, gdy na rynku zadebiutowała pierwsza generacja, a w 2008 roku pojawił się model TTS Roadster, który przyciągnął uwagę. Powodów było wiele.
W 2009 roku na rynku nie było zbyt wielu premium kompaktowych roadsterów. Niektóre były sportowe, a inne stawiały na komfort zamiast osiągów. W Europie można było wybierać spośród czterech modeli: Audi TT Roadster, Jaguar F-Type, BMW Z4 oraz Mercedes-Benz SLK. Audi było jedynym, które oferowało platformę z napędem na przednie koła połączoną z systemem napędu na cztery koła.
Z zewnątrz TTS Roadster wyróżniał się srebrnymi osłonami lusterka, charakterystycznym grillem z emblematem TTS, szarymi progami i dyfuzorem pod zderzakiem, który kierował powietrze spod samochodu. Samochód był wyposażony w standardowe lekkie felgi o średnicy 19 cali, z opcją 20 cali. Cztery chromowane końcówki wydechu również były standardem w tym małym Audi Roadsterze.
W środku znajdowały się dwa fotele kubełkowe z wysokimi boczkami i wysokiej jakości skórą. Dostępna była opcja ulepszenia do skóry Nappa za dodatkową opłatą. Standardowym elementem był Audi Cockpit, co oznaczało, że zestaw wskaźników stanowił wyświetlacz systemu infotainment. Ponieważ był to wyświetlacz TFT, można go było personalizować. Do systemu infotainment można było uzyskać dostęp za pomocą dużego pokrętła na konsoli centralnej.
Pod maską znajdował się silnik 2.0 TFSI połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Opcjonalnie oferowano 6-biegową skrzynię S-Tronic z podwójnym sprzęgłem.
Audi TTS Roadster
Audi prezentuje nowy samochód sportowy – Audi TTS, flagowy model z serii TT. Model trafi do salonów dealerskich na początku lata. Pod jego maską znalazł się silnik TFSI o pojemności dwóch litrów, generujący moc 200 kW (272 KM). Ta potężna moc pozwala TTS Coupe osiągnąć prędkość 100 km/h (62,14 mph) z miejsca w zaledwie 5,2 sekundy, z maksymalną prędkością ograniczoną do 250 km/h (155,34 mph). Audi TTS dostępne jest zarówno jako coupe 2 + 2, jak i roadster.
Zaprojektowane z myślą o młodej, dynamicznej klienteli, TTS reprezentuje najnowszą formę filozofii marki Audi „Vorsprung durch Technik” („przewaga dzięki technologii”). Silnik TFSI w modelu TTS łączy technologie wtrysku bezpośredniego benzyny i turbodoładowania, tworząc idealne połączenie. Poza mocą 200 kW (272 KM), to jego maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm (258,15 lb-ft), dostępny w zakresie od 2,500 do 5,000 obr./min, sprawia, że kompaktowy i lekki jednostka czterocylindrowa jest tak imponująca.
W porównaniu do silnika, z którego pochodzi, jednostka o pojemności dwóch litrów została zmodernizowana i wzmocniona w kluczowych obszarach, aby przygotować ją do pracy w TTS. Dzięki doskonałej efektywności, sportowa TFSI ma średnie zużycie paliwa wynoszące tylko 8,0 litrów na 100 kilometrów (29,375 mpg) w coupe w połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną, podczas gdy średnia dla roadstera wynosi 8,2 l/100 km (28,659 mpg). Te wartości poprawiają się o 0,1 i 0,2 l/100 km (odpowiednio o 0,372 i 0,716 mpg), jeśli zamontowana jest opcjonalna skrzynia biegów S tronic z podwójnym sprzęgłem.
S tronic, która wykorzystuje dwa sprzęgła, jest w stanie przeprowadzać bardzo szybkie zmiany biegów przy dużych obciążeniach silnika i wysokich obrotach; w rezultacie czas potrzebny na przyspieszenie od zera do 100 km/h (62,14 mph) jest skrócony o kolejne dwie dziesiąte sekundy w obu modelach – Coupe i Roadster. Bezstratne przenoszenie mocy na drogę zapewnia standardowy napęd na cztery koła quattro, który umożliwia szybsze przyspieszanie i większą stabilność niż u rywali. W sercu tego systemu znajduje się hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, które działa szybciej niż kiedykolwiek dzięki nowemu zbiornikowi ciśnieniowemu.
TTS opuszcza linię produkcyjną z kolejnym modułem wysokiej technologii – adaptacyjnym systemem zawieszenia Audi magnetic ride. Daje on kierowcy możliwość wyboru między dwoma ustawieniami charakterystyki: tryb „Standard” zaprojektowany jest dla zrównoważonej, komfortowej jazdy, natomiast w trybie „Sport” TTS wykorzystuje cały potencjał swojego sportowego zawieszenia – obniżając nadwozie o 10 milimetrów (0,39 in.) – aby zapewnić bezkompromisową dynamikę jazdy. Przednie zawieszenie składa się głównie z aluminium, a wydajna technologia precyzyjnego, elektromechanicznego układu kierowniczego również znacząco poprawia zużycie paliwa. Samochód sportowy zatrzymywany jest bezpiecznie przez system hamulcowy o wysokiej wydajności z tarczami o średnicy 17 cali.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na doskonałe osiągi TTS jest hybrydowa konstrukcja nadwozia. Stal jest używana w tylnej części, podczas gdy przednia i centralna część nadwozia zbudowana jest z lekkiego aluminium. Technologia ASF (Audi Space Frame) optymalizuje rozkład obciążenia osi i redukuje całkowitą wagę. Manualne coupe waży zaledwie 1,395 kilogramów (3,075.45 lbs), co daje stosunek mocy do wagi 5,1 kg/KM (11,24 lbs/KM).
Potężny wygląd: 18-calowe koła i nowe reflektory
Audi TTS od razu wyróżnia się jako dynamiczny flagowiec serii TT. Standardowe 18-calowe aluminiowe koła są jednym z najważniejszych elementów designu zewnętrznego, podobnie jak reflektory, które obejmują nowo zaprojektowane jednostki bi-xenonowe z diodami LED do jazdy dziennej. Wewnątrz pasażerów witają głęboko osadzone sportowe fotele wykończone mieszanką skóry i Alcantary, z opcjonalnym tapicerowaniem ze skóry Silk Nappa w czterech różnych kombinacjach kolorystycznych. Szare panele instrumentów oraz wielofunkcyjna kierownica dodają dodatkowych akcentów stylowych.
Audi TTS Roadster wyposażony jest w elektrohydrauliczny napęd do otwierania miękkiego dachu, osłonę przeciwwiatrową oraz, dla większej praktyczności, możliwość przeładunku. Tylne siedzenia w Coupe mają dzieloną konstrukcję, co pozwala zwiększyć pojemność bagażnika z 290 do 700 litrów (10,24 do 24,72 stóp sześciennych). TTS w wersji coupe kosztuje 44,900 euro, a wersja kabriolet 47,750 euro.
Premiera TTS to także pewnego rodzaju rocznica dla Audi: 10 lat temu coupe TT po raz pierwszy wyruszyło na drogę, szybko zyskując status ikony designu. I od tego czasu TT utrzymuje się w czołówce.
Układ napędowy
Silnik TFSI zainstalowany w TTS czerpie moc z pojemności 1984 cc i łączy dwie różne technologie Audi – wtrysk bezpośredni benzyny i turbodoładowanie – w idealne połączenie dla samochodu sportowego. Nic dziwnego, że międzynarodowe jury dziennikarzy motoryzacyjnych trzykrotnie z rzędu ogłosiło jednostkę napędową o pojemności dwóch litrów „Silnikiem Roku” od 2005 roku.
To nie tylko moc 200 kW (272 KM) czyni TFSI tak ekscytującym, ale także jego wysoka siła ciągu – maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm (258,15 lb-ft) jest zawsze dostępny od 2,500 do 5,000 obr./min. Coupe z manualną skrzynią potrzebuje zaledwie 5,4 sekundy na przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62,14 mph), podczas gdy na pokonanie dystansu od 80 do 120 km/h (49,71 do 74,56 mph) w czwartym biegu wystarcza jedynie 4,4 sekundy. Roadster jest prawie tak samo imponujący, uzyskując czasy wynoszące odpowiednio 5,6 i 4,6 sekundy dla tych samych dwóch zadań. Elektroniczny ogranicznik zatrzymuje ten niesamowity napęd przy prędkości 250 km/h (155,34 mph) w obu modelach.
W porównaniu do silnika, z którego pochodzi, jednostka o pojemności dwóch litrów przeszła gruntowną modernizację i wzmocnienie, aby przygotować ją do pracy w TTS – zmodernizowane obszary obejmują blok silnika, głowicę cylindrów, tłoki, korbowody i turbosprężarkę, która może generować ciśnienie powietrza do 1,2 bara. Układy dolotowy i wydechowy zostały starannie wyczyszczone, aby umożliwić tej wyspecjalizowanej jednostce czterocylindrowej swobodne „oddychanie” i generowanie potężnego, rezonującego dźwięku. Zoptymalizowany i wyjątkowo wydajny intercooler obniża temperaturę sprężonego powietrza, co skutkuje istotnym zwiększeniem ilości powietrza dostarczanego do spalania.
Dzięki doskonałej efektywności, TFSI ma imponujące zużycie paliwa wynoszące 7,9 litrów na 100 km (29,747 mpg) w coupe w połączeniu ze skrzynią S tronic, a jedynie 8,0 l/100 km (29,375 mpg) w roadsterze. Silnik o pojemności dwóch litrów jest niezwykle lekki, ważąc zaledwie 153 kilogramy (337,31 lbs). Ma to duże znaczenie dla całkowitej wagi TTS oraz rozkładu obciążenia osi, a w konsekwencji dla prowadzenia pojazdu.
Wysokotechnologiczna zmiana biegów: S tronic
Przenoszenie mocy silnika odbywa się standardowo w TTS za pomocą manualnej sześciobiegowej skrzyni biegów z lekką obudową z magnezu. Alternatywnie, klienci mogą wybrać system S tronic, który operuje na sześciu biegach i dwóch sprzęgłach usytuowanych jedno za drugim. Przy dużych obciążeniach silnika i wysokich obrotach, jest w stanie zmieniać biegi w zaledwie dwie dziesiąte sekundy. Dzięki tej wysokiej prędkości pracy sprzęgła i dynamicznym możliwościom ruszenia, skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem Audi skraca czas przyspieszenia od zera do 100 km/h (62,14 mph) o całe dwie dziesiąte sekundy w obydwu modelach – Coupe i Roadster.
S tronic, który również cechuje się doskonałą efektywnością, pozwala także kierowcy na ręczne zmienianie biegów za pomocą jednego przycisku lub za pomocą łopatek na kierownicy, jak w samochodzie wyścigowym. Oferowane są również dwa tryby automatycznego działania: N dla „Normal” i S dla „Sport”. Sprzęgła mają także adaptacyjną konstrukcję, co pozwala na dostosowanie charakterystyki ruszenia – podczas jazdy po śliskiej nawierzchni można zachować ostrożność, a pełna moc może zostać uwolniona na polecenie kierowcy, gdy przyczepność jest dobra.
Standardowy napęd na cztery koła quattro zapewnia bezstratne przenoszenie mocy silnika na drogę. Z mocą przekazywaną na cztery koła, TTS jest w stanie przyspieszać szybciej i bezpieczniej niż jego konkurenci, dostarczając dynamikę w połączeniu z doskonałą stabilnością w każdych warunkach.
W sercu systemu quattro znajduje się elektronicznie kontrolowane i hydraulicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, które teraz działa nawet szybciej dzięki nowemu zbiornikowi ciśnieniowemu. W razie potrzeby cała siła napędu może być przekierowana z przednich na tylne koła w ciągu milisekund. Aby dostosować się do wysokiego momentu obrotowego generowanego przez silnik TFSI w TTS, układ napędowy został wzmocniony tam, gdzie to konieczne.
Podwozie
Audi zdecydowało się na zawieszenie przednie McPherson z dolnymi trójkątnymi wahaczami w TTS. Zawieszenie w dużej mierze wykonane jest z aluminium, co zmniejsza masy niesprężynowe. W celu zwiększenia sztywności, subframe jest przykręcony do nadwozia w sześciu punktach. Czułe, precyzyjne wspomaganie układu kierowniczego jest napędzane elektromechanicznie, a technologia ta poprawia zużycie paliwa o 0,2 litra na 100 km (0,716 mpg). Charakterystyka wspomagania układu kierowniczego została dostosowana do dynamicznego charakteru TTS.
Zawieszenie tylne typu wielowahaczowego oferuje znaczne korzyści dla prowadzenia pojazdu, gdyż potrafi oddzielnie radzić sobie z siłami podłużnymi i bocznymi. Wszystkie łączniki wykonane są z wysokowytrzymałych gatunków stali, a zmodyfikowane łożyska podkreślają sztywne odczucie TTS. Sprężyny śrubowe i amortyzatory są montowane oddzielnie, co oznacza, że zajmują niewiele miejsca.
TTS standardowo wyposażony jest w 18-calowe odlewane aluminiowe koła z pięcioramienną, równoległą konstrukcją S oraz oponami w rozmiarze 245/40. Dodatkowe warianty kół są dostępne na życzenie, w tym nowe 19-calowe odlewane aluminiowe koło zaprojektowane przez quattro GmbH. Wyjątkowo dynamiczny model TT najnowszej generacji wyposażony jest w system hamulcowy o wysokiej wydajności. Duże tarcze są montowane z przodu i z tyłu, z tarczami przednimi wentylowanymi od wewnętrznej strony. W czarnych pomalowanych zaciskach, które mają emblematu TTS z przodu, znajdują się sportowe klocki hamulcowe. Audi opracowało drugi, sportowy poziom dla programu stabilizacji ESP, który umożliwia kontrolowane driftowanie.
Audi magnetic ride – precyzyjne i wszechstronne
TTS opuszcza linię produkcyjną z kolejnym rozwiązaniem wysokiej technologii — adaptacyjnym systemem zawieszenia Audi magnetic ride. Wewnątrz tłoków amortyzatorów krąży specjalny płyn zawierający drobne cząsteczki magnetyczne. Po nałożeniu napięcia elektrycznego, właściwości przepływu oleju zmieniają charakterystyki zawieszenia.
Audi magnetic ride działa adaptacyjnie, co oznacza, że automatycznie dostosowuje się do panujących warunków. Kierowca może wybrać jeden z dwóch ustawień zawieszenia. W trybie „Normal”, gdy lepkość oleju jest wysoka, TTS oferuje zrównoważoną, komfortową jazdę. W trybie „Sport”, kiedy lepkość jest niska, TTS wykorzystuje cały potencjał sportowego zawieszenia – które obniża nadwozie o 10 milimetrów (0,39 in.) – aby zapewnić bezkompromisową, dynamiczną jazdę.
Audi zapewnia nieprzerwaną przyjemność z jazdy, pokonując zakręty z absolutną precyzją, niemal „przyklejone” do drogi. Każde przechylenie nadwozia jest tłumione od momentu rozpoczęcia skrętu. Układ kierowniczy staje się bardziej responsywny i bezpośredni, a selektywne wzmocnienie kół sprawia, że samonastawne właściwości są bardziej neutralne.
Nadwozie
Doskonałe osiągi TTS można częściowo przypisać technologii jego nadwozia, którego hybrydowa konstrukcja łączy dwa różne rodzaje materiałów. Stal jest używana w tylnej części, podczas gdy przednia i centralna część nadwozia zbudowana jest z lekkiego aluminium.
Audi po raz pierwszy opracowało tę zasadę, znaną jako Audi Space Frame (ASF), na początku lat 90-tych, wywołując rewolucję w produkcji nadwozi. Ekstrudowane profile, odlewy ciśnieniowe i nośne panele aluminiowe tworzą lekką, sztywną i niezwykle bezpieczną strukturę. W coupe sekcje boczne i dach są laserowo spawane, co zapewnia precyzyjne bezszwowe połączenie – kolejny wyraźny dowód na to, jak Audi dąży do doskonałości w budowie swoich samochodów.
Konstrukcja TTS ma dodatkową, istotną korzyść, jaką jest optymalizacja rozkładu obciążenia osi i redukcja całkowitej wagi pojazdu. Nadwozie coupe waży zaledwie 206 kilogramów (454,15 lbs), z czego 140 kg (308,65 lbs) to aluminium, a 66 kg (145,51 lbs) to stal. W przypadku TTS Roadster, którego nadwozie zawiera specjalne wzmocnienia, waga wynosi 251 kilogramów (553,36 lbs). Podsumowując, manualna wersja coupe waży zaledwie 1,395 kilogramów (3,075,45 lbs), co odpowiada stosunkowi mocy do wagi 5,1 kg/KM (11,24 lbs/KM). Waga roadstera wynosząca 1,455 kilogramów (3,207,73 lbs) odpowiada natomiast stosunkowi 5,4 kg/KM (11,90 lbs/KM).
Audi TTS natychmiast wyróżnia się jako dynamiczny flagowiec serii TT. Jednym z elementów wyróżniających jest z pewnością reflektory – nowo zaprojektowane jednostki bi-xenonowe z poziomym paskiem białych diod LED, które pełnią funkcję świateł do jazdy dziennej. Grill w stylu single-frame w wykończeniu platynowym ozdobiony jest smukłymi chromowanymi listwami, podczas gdy duże wloty powietrza w odnowionym przednim zderzaku dodają uderzającego wyglądu.
Z profilu wyróżniają się nie tylko duże 18-calowe koła; także poszerzone, głębsze progi drzwiowe są równie przyciągające uwagę. Muskularny tylny zderzak, szary dyfuzor oraz dwie pary podwójnych końcówek wydechowych od strony lewej i prawej nadają tyłowi sportowy charakter. Spojler w TTS automatycznie wysuwa się przy osiągnięciu prędkości 120 km/h (74,56 mph) i chowa, gdy prędkość spada do 80 km/h (49,71 mph).
Zarówno coupe, jak i roadster mają długość 4,198 milimetrów (13,77 ft) i szerokość 1,842 mm (6,04 ft); TTS w wersji coupe ma wysokość 1,345 mm (4,41 ft), a kabriolet 1,350 mm (4,43 ft). Roadster wyposażony jest w elektrohydraulicznie sterowany miękki dach, który otwiera się i zamyka w ciągu dwunastu sekund, nawet podczas jazdy przy prędkościach poniżej 50 km/h (31,07 mph). Miękki dach ma dużą szklaną tylną szybę i składa się w kształcie „Z”. Nie jest potrzebna ani pokrywa ani klapa. Dodatkowe maty między podsufitką a zewnętrzną powłoką poprawiają izolację, a elektrycznie wysuwana/zawijana osłona przeciwwiatrowa chroni szyje pasażerów przed przeciągiem, gdy dach jest opuszczony.
Wnętrze
Wnętrze podsuwa pasażerom głęboko osadzone sportowe fotele z podgrzewaniem i regulacją wysokości. Standardowo są one wykończone skórą/Alcantara w kolorze czarnym lub czarnym i srebrnym, z kontrastującymi srebrnymi szwami. Sportowe fotele można opcjonalnie zamówić w tapicerce ze skóry Silk Nappa. Można także wybrać pakiet skórzany Impulse, który zawiera czarne wykończenie z srebrnym przeszyciem w coupe lub wykończenie w brązowym kolorze chennai z kontrastującym przeszyciem w kolorze espresso w roadsterze.
Kokpit w TTS jest zaprojektowany tak, aby otaczać kierowcę jak dobrze skrojony garnitur. Jego czysty, sportowy design i bezkompromisowa jakość wykonania to kolejny znak rozpoznawczy Audi. Instrumenty z szarym tłem i białymi wskazówkami, metalowe pedały, aluminiowe wykończenia, a także wielofunkcyjna skórzana sportowa kierownica z płaskim u dołu wieńcem dodają dodatkowych akcentów stylowych.
System informacji dla kierowcy z nowym, wysokorozdzielczym białym wyświetlaczem koncentruje wszystkie ważne informacje w miejscu, gdzie są one wyraźnie widoczne dla kierowcy, a także zawiera funkcję timera, która może rejestrować czasy okrążeń na torach wyścigowych. Mobilna rozrywka w drodze dostępna jest w postaci systemu audio chorus z odtwarzaczem CD.
Oprócz tego, że jazda nowym samochodem sportowym Audi to czysta przyjemność, posiada on szereg cech, które sprawiają, że jest idealny do codziennego użytku. Roadster dostępny jest z opcjonalną możliwością przeładunku z wyjmowanym pokrowcem na narty dla większej praktyczności. Bagażnik ma pojemność 250 litrów (8,83 stóp sześciennych). Tylne siedzenia w coupe mają dzieloną konstrukcję, co pozwala zwiększyć pojemność bagażnika z 290 do 700 litrów (10,24 do 24,72 stóp sześciennych).
Funkcje
Sprzedaż TTS rozpocznie się na początku lata. Coupe kosztuje 44,900 euro, a roadster 47,750 euro. Dynamiczny flagowy model serii TT jest bogato wyposażony. Na liście wyposażenia znajdują się stały napęd na cztery koła quattro, adaptacyjny system zawieszenia Audi magnetic ride, 18-calowe aluminiowe koła, reflektory xenon plus z diodami LED do jazdy dziennej oraz – w przypadku roadstera – w pełni automatyczny miękki dach z elektryczną osłoną przeciwwiatrową.
Wnętrze dominuje wielofunkcyjna skórzana sportowa kierownica. Rozbudowane aluminiowe wykończenia oraz podgrzewane sportowe fotele z tapicerką ze skóry/Alcantary to kolejne atuty. Automatyczna klimatyzacja oraz mocowania fotelików dziecięcych Isofix na przednim siedzeniu pasażera mają na celu zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa.