Bentley zaprezentował limitowaną serię Batur, składającą się z 18 egzemplarzy, jako luksusowy coupe podczas Monterey Car Week w 2022 roku. Był to najsilniejszy pojazd, jaki kiedykolwiek zbudowała brytyjska marka.
Producent samochodów postanowił pożegnać silnik W12 z turbodoładowaniem, który napędzał Bentleye przez około dwie dekady, w nietypowy sposób. Batur oparty był na modelu Continental GT, ale został zbudowany przez specjalną jednostkę Mulliner.
Zewnętrzne kształty przypominały proporcje Continental GT, ale szczegóły sprawiły, że pojazd wyglądał całkowicie inaczej. Z przodu, grille w kształcie litery V przypominało dziób łodzi, a na górze znajdowały się pary reflektorów o opływowych kształtach. Dodatkowo, w dolnej części zderzaka oraz po bokach znajdowały się funkcjonalne otwory wentylacyjne. Kolebka, która przypominała tę z modelu Bacalar, miała centralny grzbiet oraz parę wlotów wydechowych umieszczonych z przodu. Profil Batur ukazywał zestaw otworów wydechowych na drzwiach, a linia okien ładnie opadała w kierunku tyłu coupe.
Wnętrze Bentley’a to nie tylko luksusowe wykończenie skórzane, ale także elementy wykonane z 18-karatowego złota dookoła kabiny, w tym na pokrętle wyboru trybu jazdy. Z przodu znajdowały się pary foteli z wzmocnieniami, a z tyłu kanapa dla dwóch osób.
Pod maską krył się ręcznie wykonany, twin-turbo W12, który przekazywał moment obrotowy wynoszący 1,000 Nm (737 lb-ft) na wszystkie koła za pomocą ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Napęd charakteryzował się także kierowaniem na wszystkie koła, wektoryzacją momentu obrotowego oraz tylnią eLSD.
Bentley Motors zaprezentowało Bentley Mulliner Batur – nowe dwudrzwiowe coupé grand tourer, ograniczone do 18 egzemplarzy, które stanowi początek rewolucji w designie Bentley’a.
Stworzone przez Dyrektora Designu Andreasa Mindta i jego zespół, Batur jest pokazem nowego DNA designu, które ostatecznie pokieruje projektowaniem przyszłej gamy pojazdów elektrycznych Bentley’a (BEV).
Kolekcja zaledwie 18 egzemplarzy Batur to najnowszy projekt wewnętrznego działu Bentley’a zajmującego się dostosowywaniem i budową, Mulliner, i jest kontynuacją modelu Bacalar – serii 12 indywidualnie zaprojektowanych, ręcznie wykonanych Barchettas, które wznowiły budowę pojazdów w Bentley’u. Podobnie jak jego poprzednik – Bacalar – Batur nazwano na cześć pięknego naturalnego zbiornika wodnego. Jezioro Batur to 88-metrowa głębokość i 16 km² jezioro kraterowe w Kintamani na wyspie Bali w Indonezji, które dostarcza bogatą w składniki odżywcze wodę zarówno dla lokalnych gorących źródeł, jak i rolnictwa.
Batur będzie również najsilniejszym Bentley’em w historii, z wersją 740+ PS ikonicznego, ręcznie montowanego silnika W12 o pojemności 6,0 litrów z podwójnym turbodoładowaniem, który metaforycznie i dosłownie napędzał sukces Bentley’a przez ostatnie dwie dekady. W miarę jak silnik wkracza w swoje ostatnie lata w ramach transformacji Bentley’a Beyond100, aby stać się w pełni elektrycznym, Batur stanowi pierwszą część celebracji niezwykłej mocy, momentu obrotowego i wyrafinowania silnika W12. Wydajność silnika będzie dopasowana do najbardziej zaawansowanego podwozia Bentley’a, z zawieszeniem powietrznym dostosowanym do prędkości, elektryczną aktywną kontrolą przechyłu, eLSD, czteronapędem i wektoryzacją momentu obrotowego.
Wszystkie 18 egzemplarzy Batur zostało już zarezerwowanych. Każdy z nich będzie projektowany wspólnie z każdym klientem, pod kierunkiem zespołu projektowego Mulliner. Klienci będą mogli określić kolor i wykończenie praktycznie każdej powierzchni Batur, tworząc samochód tak indywidualny, jak oni sami. Każdy z pojazdów będzie następnie ręcznie wykonany przez kilka miesięcy w warsztacie Mulliner w neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla fabryce Bentley’a w Crewe w Anglii, a pierwsze dostawy oczekiwane są w połowie 2023 roku.
Batur został zaprezentowany na Signature Party Bentley’a podczas Monterey Car Week, przed niemal 500 gośćmi VIP, przez Przewodniczącego i Dyrektora Generalnego Bentley’a, Adriana Hallmarka, który skomentował:
„Batur to ważny samochód dla Bentley’a. To znacznie więcej niż następca bardzo udanego Bacalar, Batur pokazuje kierunek designu, który zamierzamy obrać w przyszłości, rozwijając naszą gamę BEV. Andi Mindt i jego zespół odnowili klasyczne cechy designu Bentley’a, przekształcając je w silniejszy, odważniejszy projekt, który wciąż pozostaje elegancki i pełen wdzięku. Pod pięknym zewnętrzem kryje się najsilniejszy silnik, jaki kiedykolwiek opracowaliśmy. Nasz silnik W12 to bez wątpienia najudaniejszy dwunastocylindrowy silnik motoryzacyjny w historii, a w miarę zbliżania się do emerytury, aby zrobić miejsce dla przyszłych hybryd i BEV, chcemy zaznaczyć jego osiągnięcia. 18 szczęśliwych klientów, którzy już zarezerwowali swoje Batur, będzie miało możliwość cieszyć się wyjątkowym doświadczeniem współtworzenia z naszym zespołem projektowym Mulliner, określając swoje samochody. Batur to kolejny krok w ekspansji Mulliner, demonstrując zapotrzebowanie na naprawdę dostosowane pojazdy, które łączą luksus i wydajność w sposób, jaki tylko Bentley potrafi dostarczyć.”
Rewolucja w Designie
Projekt Batur to dzieło Dyrektora Designu Bentley’a, Andreasa Mindta, i jego zespołu, w tym Szefa Projektowania Zewnętrznego, Tobiasza Suehlmanna oraz Szefa Projektowania Wnętrz, Andrew Hart-Barrona. DNA designu Bentley’a, które napędzało tworzenie rodzin Continental GT, Flying Spur i Bentayga, zostało zrewolucjonizowane dla Batur, wprowadzając nowe tematy, podejścia i detale. Nowy język formy definiuje nowy rozdział w designie Bentley’a, jako część transformacyjnej podróży Bentley’a Beyond100, aby stać się wiodącą na świecie firmą zajmującą się zrównoważoną mobilnością luksusową.
Batur zapowiada zasady projektowania, które kierują rozwojem pierwszego BEV firmy – planowanego na 2025 rok – oraz rodzin samochodów, które nastąpią.
Andreas Mindt wyjaśnia projekt: „Dla każdego zespołu projektowego możliwość zdefiniowania na nowo naszych zasad to największe wyzwanie. Przekształciliśmy język designu Bentley’a, zachowując pewną ciągłość z przeszłością i teraźniejszością, jednocześnie radykalnie zmieniając kluczowe elementy.
„Projekt nowoczesnego Bentley’a powinien zawsze być potężny, inspirujący i harmonijny. Forma musi być silna i muskularna, pozostając jednocześnie elegancka – musi łączyć zarówno elegancki przepływ, jak i muskularność. Termin, którego używamy, to 'postawa spoczywającego bestii’ – wyobraź sobie lwa lub tygrysa, leżącego w pozycji ataku w wysokiej trawie. Ten potężny kształt – ostatecznej siły w spoczynku, który wygląda szybko nawet w miejscu – to ten, który napędza naszą nową interpretację klasycznej linii mocy i zaokrągleń Bentley’a. Oznaką mocy i prestiżu zawsze było długie maski. Nasze nowe cechy projektowe obejmują linię, która rozciąga się od maski wzdłuż całej długości samochodu, łącząc maskę z nadwoziem, co sprawia, że samochód jest długi i smukły, dając wydłużone proporcje przedniej części. Nazywamy tę cechę 'nieskończoną maską’ i jest to jedyny akcent podkreślający czystszy kształt. W międzyczasie wizualna masa samochodu przesunięta jest ku tyłowi, dając wrażenie, że samochód siedzi na tylnej osi, co dodaje głębi do zaokrągleń. Na samym przodzie samochodu zmodernizowaliśmy słynną atrapę grilla Bentley’a, sprawiając, że jest niższa i bardziej wyprostowana, aby nadać mocniejszy wygląd i bardziej dominującą postawę. Ta wyprostowana elegancja przynosi pewność siebie z luksusową postawą. Kratka jest flankowana przez nowy kształt i projekt reflektorów, ewolucję designu stosowanego w Bacalarze, zachowując jedną dużą lampę po obu stronach. Te są sparowane z nowymi lampami tylnymi, które znajdują się po obu stronach wysuwanego spojlera. Ogólnie rzecz biorąc, forma jest czystsza i uproszczona, a my bardziej polegamy na krągłych powierzchniach przeciętych w odpowiednich miejscach, aby odbijać światło i cień, nadając więcej muskulatury projektowi.
Następny Wyjątkowy Projekt Mulliner
Batur jest dziedzicem i następcą Bacalar, który jest 12 egzemplarzy Barchetta, które przywróciły budowę pojazdów do Mulliner. Mulliner stał się biegły w realizacji skomplikowanych projektów, w tym Bacalar i Blower Continuation Series – pierwszej na świecie kontynuacji przedwojennego samochodu. Umiejętności budowy pojazdów, które odrodziły się w ramach obu projektów, połączą się z pokoleniowym rzemiosłem, aby dostarczyć 18 Baturs, które mają zostać zbudowane, każdy w całości i starannie ręcznie.
Paul Williams, Dyrektor Mulliner, komentuje: „W przypadku Bacalaru udowodniliśmy apetyt naszych klientów na naprawdę dostosowane i indywidualne Bentley’e. Budujemy na tej historii z Batur, a fakt, że wszystkie 18 samochodów jest już zarezerwowanych, świadczy o tym, że nasz zespół projektowy tworzy samochody, które nasi klienci chcą kupić. Batur to nie tylko piękny ręcznie wykonany Bentley – to następny członek znakomitej linii samochodów budowanych przez Mulliner, w tym ulubiony samochód W.O. Bentley’a w wersji 8 Litre i teraz naprawdę ikoniczny R-Type Continental.”
Wewnętrzny zespół projektowy Mulliner będzie współtworzył każdy Batur z jego klientem, pracując przez kilka godzin przy użyciu specjalnie stworzonego wizualizatora Mulliner, który pozwala na dostosowanie dowolnej części pojazdu pod względem koloru i wykończenia powierzchni. Niezliczone próbki unikalnych materiałów wprowadzają teksturę do procesu, a powstałe projekty będą naprawdę indywidualne i stworzone przez klienta – ograniczone tylko przez ich wyobraźnię. Od głównego koloru lakieru zewnętrznego po wykończenie powierzchni otworów wentylacyjnych, a dosłownie wszystko pomiędzy nimi, każdy klient będzie mógł określić nawet najdrobniejsze szczegóły.
Dzięki ręcznie wykonanym materiałom i wyjątkowym kolorom, każdy Batur zostanie następnie ożywiony przez zespół rzemieślników motoryzacyjnych Mulliner w procesie trwającym kilka miesięcy dla każdego samochodu.
Szczegóły Zewnętrzne
Poza zewnętrzną formą samochodu znajduje się niemal nieskończony wybór decyzji, które będzie musiał podjąć przyszły właściciel każdego z aut. Wybór lakieru jest nieskończony – zaczynając od pełnej palety kolorów Mulliner i przechodząc do w pełni dostosowanych lakierów, a nawet ręcznie malowanych grafik.
Aerodynamiczne dodatki takie jak przedni splitter, boczne progi i tylny dyfuzor mogą być wykonane zarówno z włókna węglowego, jak i nowego, zrównoważonego kompozytu Natural Fibre.
Zewnętrzne elementy wykończenia mogą być w dowolnej kombinacji jasnego i ciemnego, matowego lub błyszczącego, a nawet tytanowego. Jak w przypadku pierwszego samochodu, inną opcją jest kolor kontrastowy na atrapę grilla, aby uzyskać żywy efekt ombre.
Batur osadzony jest na unikalnych 22-calowych kołach, z 'standardową’ opcją malowaną na czarno. Dostępna jest również ciemniejsza wersja, która łączy ciemne, błyszczące twarze ze satynowymi szprychami, a klienci mogą również wybrać malowanie kół w kolorze nadwozia z kontrastowym wykończeniem lub w zupełnie innym kolorze kontrastowym.
Samochód zaprezentowany w Monterey został zaprojektowany, aby pokazać język formy Batur. Lakier zewnętrzny to dostosowany kolor – Bonneville Pearlescent Silver – który zapewnia płynny kontrast na zaokrąglonych powierzchniach. Nadwozie podkreślają przednie splittery, boczne progi i tylny dyfuzor z włókna węglowego pomalowane na czarno. Przód auta zdobi wyjątkowy grill – główna siatka wykończona jest w błyszczącym ciemnym tytanie, akcentowana kontrastowymi chevronami w poziomym wzorze ombre, które płynnie przechodzą od Hyperactive Orange w centrum, a następnie ciemnieją w kierunku boków do czarnego kryształu. Linia 'nieskończonej maski’ wykończona jest lakierem satynowym w tytanie, jak również 22-calowe koła – z szprychami w satynowym ciemnym tytanie, aby dopasować się do grilla.
Kabina Zrównoważonego Luksusu
Dwuosobowa przestrzeń wnętrza Batur jest zaprojektowana z myślą o maksymalnej personalizacji i długodystansowym podróżowaniu. Inspirowana sukcesem designu wnętrza Bacalar, Batur rozwija podstawowe elementy kabiny Bacalar i dodaje nowe zrównoważone luksusowe cechy.
Każdy element kabiny jest dostosowany do specyfikacji klienta. Klienci mogą wybierać spośród różnych zrównoważonych materiałów wewnętrznych, w tym:
Skór niskowęglowa pozyskiwana ze Szkocji, która przebywa znacznie krótszą trasę niż skóra pozyskiwana spoza Wielkiej Brytanii.
Skór z zrównoważonej garbarni z Włoch, w pięciu różnych kolorach.
Dinamica, alternatywny materiał zamszopodobny zrównoważony do skóry.
Wybór fornirów do desek rozdzielczych obejmuje nowy materiał dla Bentley’a – kompozyt Natural Fibre, który jest zrównoważoną alternatywą dla włókna węglowego. Dostępny w splocie 2×2 i wykończony satynowym lakierem, kompozyt Natural Fibre wprowadza nową, zrównoważoną teksturę do kabiny. Niezależnie od wybranego forniru, panel deski rozdzielczej pasażera jest wykończony unikalnym grawerem sygnatury audio silnika W12 – dostępny jest także indywidualny grawer.
Ostateczne elementy zrównoważone to dywany, które są dopasowane do skóry i wykonane z przędzy pochodzącej z recyklingu, co jest nowością dla Bentley’a.
Klienci będą mogli wybierać między jasnymi a ciemnymi wykończeniami do jasnego wykończenia wnętrza, a także dostępne są opcje tytanowe. Niektóre elementy sterujące – takie jak klawisze organowe do wentylacji – dostępne są nawet w 3D wydrukowanym złocie 18K.
Wnętrze prezentacyjnego Batur zostało ręcznie wykończone w oszałamiającej kombinacji czerni, czerwieni i pomarańczy – konkretnie Beluga, Hotspur i Hyperactive. Główna skóra Beluga kontrastuje z nową, jeszcze bardziej zrównoważoną skórą Mulliner Hyperactive Orange o niskiej zawartości CO2. Uzupełniająca tekstura uzyskana jest dzięki zastosowaniu Dinamica – zamszopodobnego alternatywy dla skóry – zarówno w Beluga, jak i Hotspur. Unikalne „Chevrons Batur” na zewnętrznych skrzydłach foteli są starannie wyszywane ręcznie pomarańczową nitką, natomiast pozostała część tapicerki nosi białą nitkę kontrastującą w całym wnętrzu. Miękkie elementy wykończone są nową, piórkową, rzemieślniczą lamówką w Beluga, z pomarańczową lamówką Hyperactive na środkach foteli i wykończeniem Hyperactive Orange na dolnej szprychnie kierownicy.
Forniry na Panelu Instrumentów, deskach rozdzielczych i drzwiach są malowane na czarno, z 'przejściem gitarowym’ do Fine Brodgar, które płynie od desek rozdzielczych do drzwi, a następnie zanika w czerni. Deska rozdzielcza dopełniona jest unikalnym dziełem sztuki – laserowym grawerem fali dźwiękowej, który reprezentuje unikalny dźwięk generowany przez silnik W12. Metalowe elementy wnętrza to mieszanka anodowanego aluminium w czerni i satynowego tytanu, uzupełniona znakiem towarowym złotym selektorem napędu Bentley Dynamic Drive oraz centralnym kołem kierownicy z oznaczeniem „12 godzin”.
Potężny W12
Batur ma najsilniejszy silnik, jaki kiedykolwiek zainstalowano w Bentley’u. Silnik W12 o pojemności 6,0 litrów, który rozpoczął odrodzenie Bentley’a od Continental GT w 2002 roku, przeszedł kilka iteracji projektowych od tego czasu i jest teraz najnowocześniejszym dwunastocylindrowym silnikiem na świecie. Zawsze był ręcznie wykonany w neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla fabryce Bentley’a w Crewe w Anglii.
W przypadku Batur zastosowano nowy system dolotowy, ulepszone turbosprężarki, nowe intercoolery oraz szeroką kalibrację, co przynosi ponad 740 PS i 1 000 Nm momentu obrotowego, aby zapewnić wyjątkową wydajność tego nowego szczytowego grand tourera. Ten rozwój silnika jest celebracją jego osiągnięć przez 20 lat, w czasie których został opracowany, aby uzyskać niemal 40% więcej mocy, podczas gdy ekonomia paliwowa poprawiła się o 25%. W przypadku Batur silnik W12 współpracuje z ośmiobiegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem oraz sportowym układem wydechowym, aby stworzyć odpowiednią ścieżkę dźwiękową, zgodną z poziomem wydajności. Cały system wydechowy wykonany jest z tytanu, a końcówki są 3D wydrukowane z tytanu, co jest nowością dla Bentley’a.
W miarę jak Bentley przechodzi w erę elektryfikacji, silnik W12 wkracza w swoje ostatnie lata. Zanim przejdzie na emeryturę, to arcydzieło inżynierii zasługuje na uznanie, a Batur jest idealnym miejscem dla ostatecznego rozwoju wydajności W12.
System Podwozia, który Pasuje
Oprócz bycia najsilniejszym i najbardziej ekskluzywnym coupe Bentley’a do tej pory, Batur będzie również najbardziej dynamiczny.
Adaptacyjne sprężyny powietrzne z trzema komorami każda mają trzy przełączalne komory, zmieniając objętość sprężyny powietrznej i tym samym jej efektywną sztywność. Kierowca może wybrać równowagę między komfortem jazdy a kontrolą nad nadwoziem, korzystając z czteromodułowego systemu Drive Dynamics Control umieszczonego w konsoli centralnej, wybierając między trybami Sport, Bentley, Comfort i Custom.
System Drive Dynamics Control zmienia również zachowanie 48-woltowego elektrycznego systemu aktywnej kontroli przechyłu, który może zapewnić do 1 300 Nm momentu obrotowego w przeciwdziałaniu przechyłowi w 0,3 sekundy lub całkowicie odłączyć koła na każdym końcu osi. System kontroli przechyłu można również wykorzystać do dostosowania sztywności przechyłu przód-tył, co daje Batur ostrzejsze wchodzenie w zakręty oraz większą zdolność do balansowania samochodu przy wciśniętym gazie w trybie Sport.
Całkowita przyczepność i trakcja w zakrętach maksymalizowane są dzięki zastosowaniu elektronicznego ograniczonego ślizgu (eLSD), który aktywnie wektoryzuje moment napędu w podwoziu. Uzupełnione to jest wektoryzacją momentu obrotowego przez hamulec, dzięki czemu samochód może lekko hamować wewnętrzne tylne koło podczas wchodzenia w zakręt dla lepszej reakcji przedniej osi, a także lekko hamować oba wewnętrzne koła na wyjściu z zakrętu, aby przenieść moc na zewnętrzne, obciążone koła dla lepszej przyczepności.