Krytycy twierdzili, że Bentley Continental to najdroższy coupe Volkswagena Phaetona na świecie, ponieważ luksusowy model z 2003 roku bazował na tej samej platformie co flagowy pojazd niemieckiego koncernu.
Nie było to do końca prawdą, ponieważ Continental został dostosowany, aby oferować więcej niż jakakolwiek limuzyna mogła w tamtym czasie. Przede wszystkim nie był czterodrzwiowym sedanem. Teoretycznie był to coupe GT 2+2, co oznaczało, że miał tylko dwa miejsca siedzące. Tylne fotele nadawały się tylko dla małych piesków. Mimo to był szybkim i godnym następcą samochodów Bentley.
Na zewnątrz, długi, szeroki i niski Continental GT miał masywny przedni pas z dużą chromowaną kratką. Cztery okrągłe reflektory przypominały te z Bugatti sprzed II wojny światowej, gdy „Chłopcy z Bentley’a” ścigali się na torze LeMans. Szerokie otwarte drzwi oraz cztery elektryczne okna bez słupka B, gdy były opuszczone, inspirowały do stworzenia fałszywego kabrioletu. Opadający tył nie zostawiał miejsca na głowę dla pasażerów z tyłu. Ale kogo to naprawdę obchodziło? To był ruchomy rzeźba.
W środku, luksusowe wnętrze było wyposażone w najnowsze funkcje komfortu i bezpieczeństwa dostępne w tamtym okresie. Ręcznie wykonane materiały i szwy inspirowały do stworzenia wyszukanej estetyki. Nie było miejsca na kompromis.
Pod maską znajdował się potężny silnik W12 o pojemności 6,0 litra, wspomagany przez parę turbosprężarek, generujący 600 KM. Jedyną dostępną skrzynią biegów była wyrafinowana i specjalnie strojona automatyczna skrzynia biegów ZF o sześciu przełożeniach, która przekazywała moment obrotowy na wszystkie cztery koła.
Stworzony jako sportowe coupé bez rywali, Bentley Continental GT jest najszybszym, prawdziwym coupé czteroosobowym na świecie. Jest to również pierwsza całkowicie nowa, unikalna konstrukcja Bentleya od 70 lat. Łączy w sobie wszystkie elementy najlepszych tradycji Grand Touring oraz rękodzieła Bentley’a z jednymi z najbardziej zaawansowanych technologii, jakie kiedykolwiek wprowadzono na rynek motoryzacyjny.
Wyposażony w silnik W12 o pojemności 6 litrów z podwójnym doładowaniem, napędzający wszystkie cztery koła za pomocą automatycznej skrzyni biegów z sześcioma biegami, Bentley Continental GT oferuje osiągi superauta połączone z przestronnością wnętrza, wszechstronnością i łatwością użytkowania, co czyni go naturalnym samochodem na co dzień. Pod tym względem, jak i w wielu innych, Bentley uważa Continental GT za wyjątkowy.
Bentley Continental GT został zaprojektowany i zbudowany przez Bentley’a w Crewe i będzie produkowany tam w nowoczesnych obiektach, które łączą najnowocześniejsze technologie z unikalnym ręcznym wykończeniem i dbałością o szczegóły, które były znakiem rozpoznawczym wszystkich samochodów noszących skrzydlatą literę „B”. Samochód trafi do sprzedaży tej jesieni i przyniesie wizję posiadania Bentleya szerszej grupie wymagających entuzjastów niż kiedykolwiek wcześniej.
Chociaż Continental GT jest w pełni Bentley’em, rolę rodzica firmy, Volkswagen AG, odegrała kluczową rolę w tym procesie: tylko zainwestowane przez Grupę VW 500 milionów funtów zaufanie uczyniło 20-letni sen rzeczywistością.
Stylizacja
Historia stylizacji Bentleya Continental GT sięga sierpnia 1999 roku, kiedy Dirk van Braeckel rozpoczął projekt całkowicie nowego coupé Bentleya. Do Świąt Bożego Narodzenia zatwierdzono go do produkcji.
Kluczem do zachowania przeszłości projektowania Bentleya bez tworzenia nieodpowiednio 'retro’ samochodu było zrozumienie filozofii projektowej marki i zastosowanie jej w całkowicie współczesnym kontekście. Filozofia Bentleya Continental GT może być podsumowana następująco: samochód musi mieć krótki przedni zwis i dominującą maskę. Kabina bez słupków powinna być smukła i kompaktowa, podczas gdy tylne biodra powinny być napięte i wyraźne.
W końcu mamy 'biżuterię’ samochodu. Zdecydowano, że elementy chromowane powinny być zminimalizowane, a reflektory mają odgrywać dominującą rolę w sygnaturze stylizacyjnej, przyciągając uwagę do najbardziej charakterystycznej cechy Bentleya: kratki chłodnicy. Tylni spoiler, który chowa się w pokrywie bagażnika przy niskich prędkościach, zapewnia niezbędną stabilność aerodynamiczną, nie psując linii samochodu.
Wnętrze i styl
Kabina Bentleya Continental GT jest zaprojektowana tak, aby zarówno wielbiciele Bentleya, jak i nowi użytkownicy czuli się w niej równie komfortowo. Najbardziej rzuca się w oczy symetryczna deska rozdzielcza z konsolą centralną wznoszącą się i zakrzywiającą w lewo i prawo przed pasażerem i kierowcą, w kształcie, który odzwierciedla design słynnych skrzydeł Bentleya.
Za kierownicą czeka unikalne środowisko jazdy i niemal oczywiste jest, że idealna pozycja za kierownicą jest łatwo osiągalna – ergonomiści Bentleya zbadali nawet nowojorskich koszykarzy, aby upewnić się, że uwzględnione są wszystkie kształty i rozmiary.
Tymczasem pasażerowie z tyłu będą mieli trudności z uwierzeniem, ile uwagi poświęcono tworzeniu tylnej kabiny. Zdecydowanie nie są one traktowane jako poślednie, a przestrzeń tylna i siedzenia zostały zaprojektowane z taką samą starannością jak te z przodu.
Najtrudniejszym zadaniem, przed którym stają projektanci luksusowych kabin samochodowych, jest przedstawienie elementów sterujących i interfejsów informacyjnych w sposób, który jest zarówno przejrzysty, jak i łatwy w użyciu. W Bentleyu Continental GT większość codziennych operacji, które są często wykorzystywane, można obsługiwać bezpośrednio z kierownicy. Inne funkcje są sterowane indywidualnie, ale wyświetlane na tym samym ekranie umiejscowionym na środku konsoli centralnej.
Oczywiście drewno i skóra pozostają integralną częścią wyposażenia Bentleya, ale zostały dostosowane do Bentleya Continental GT, udowadniając, że te najbardziej tradycyjne materiały mogą wciąż stworzyć nowoczesne odczucie.
Continental GT jest również pierwszym samochodem wyposażonym w zegarek Breitling. Został zaprojektowany przez Bentley’a po szerokiej konsultacji z Breitlingiem, aby określić odpowiednie proporcje, rozmiar i styl czcionki oraz wskazówek. Posiada klasyczną czarną tarczę z białymi napisami, nawiązującą do tego samego stylu, który był używany w przedwojennych instrumentach wyścigowych Bentleya, podczas gdy jego wskazówki są w kolorze krwistej pomarańczy. Kształt bezelka odzwierciedla to, co otacza słynne kratki wentylacyjne „bulls-eye” i ma satynowe wykończenie. W produkcji zegarek zostanie zamontowany przez Bentley’a i zaprojektowany tak, aby został w pełni włączony w ultranowoczesne sieci elektroniczne Bentleya Continental GT.
Technologia projektowania
Continental GT jest pierwszym Bentleyem zaprojektowanym całkowicie w wirtualnym świecie komputerowym. Każdy pojedynczy komponent, aż do najmniejszych podkładek, został zaprojektowany w koncepcji Bentleya Continental GT wraz z każdym innym elementem.
Dzięki temu, że wszystkie komponenty istnieją w wirtualnym świecie przed stworzeniem jakiegokolwiek rzeczywistego elementu, można zobaczyć, jak każda część współdziała z innymi, co ujawnia problemy i konflikty, które w przeciwnym razie mogłyby się nie ujawnić, aż do momentu obróbki części. Proces ten skraca czas rozwoju i pozwala inżynierom Bentleya zaprojektować jakość i spójność na poziomie komponentów.
Układ napędowy
Wybór silnika w formacie W12 został dokonany w celu zapewnienia nowego poziomu mocy marce w sposób, który nadal pozostaje niezrównany w stylu Bentley’a. Podstawowy silnik był również dostępny w grupie i szybko ustalono, że doładowanie umożliwi mu dostarczenie momentu obrotowego i osiągów, które Bentley miał na celu.
Wybór turboładowarek 3K i ich integracja w pakiecie pod maską, podczas gdy nasi inżynierowie modyfikowali wewnętrzne komponenty silnika, aż byli pewni, że wszystkie jego cele dotyczące mocy, momentu obrotowego, emisji, zużycia i trwałości zostały osiągnięte lub przekroczone.
Gdy zakończyli swoją pracę, efektem był samochód o mocy 560 PS (411 kW) przy 6100 obrotach na minutę, co w pełni spełnia wcześniejsze obietnice Bentleya dotyczące napędzania Bentleya Continental GT silnikiem o mocy 'ponad 500 KM’. W rzeczywistości jest to najpotężniejszy czteroosobowy samochód aktualnie na sprzedaż. Jednak moc to nie wszystko bez momentu obrotowego, który ją wspiera. Idea, że Bentley powinien być niezwykle responsywny z jakiegokolwiek punktu w swoim zakresie obrotów, nie jest nowa – w rzeczywistości został to ustalone przez pierwsze sześciocylindrowe samochody WO Bentleya ponad 75 lat temu – ale Bentley Continental GT podniesie realizację tego konceptu na nowe wyżyny, zapewniając nieustanne przyspieszenie od biegu jałowego do czerwonego zakresu obrotów. Osiągnięto to nie tylko poprzez zapewnienie 650 Nm (479 lb ft) momentu obrotowego, ale także poprzez udostępnienie go przy zaledwie 1600 obrotach na minutę, co jest prędkością, przy której większość silników ledwie się obraca.
Po stworzeniu jednego z najsilniejszych i najbardziej responsywnych silników na świecie, stało się jasne, że potrzebna będzie równie niezwykła skrzynia biegów, aby przekazać jego moc i moment obrotowy na napędzane koła.
Użycie napędu na cztery koła zostało zdecydowane na najwcześniejszych etapach projektu, gdyż uznano, że nowy poziom mocy wymagał odpowiedniego poziomu kontrolowania. Niemniej jednak, aby upewnić się, że zachowana jest odpowiednia atmosfera Bentleya, inżynierowie układów napędowych i podwozi przeprowadzili szerokie eksperymenty, aby zapewnić Bentleyowi Continental GT wszystkie bezpieczeństwa systemu napędu na cztery koła, ale, gdy to było stosowne, także radość z układu napędu na tylne koła.
Łącznikiem między kołami a silnikiem jest sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów, zbudowana dla Bentleya przez ZF, jako pierwsza tego rodzaju na świecie używana w ultra-wysokowydajnym coupé. Po pierwsze, nowa skrzynia biegów została zmodyfikowana przez przesunięcie dyferencjału do przodu, co pozwoliło na maksymalne przesunięcie wałów napędowych do przodu, a więc umożliwiło umiejscowienie kół blisko przodu samochodu. Ale definiującą cechą tej skrzyni biegów, oprócz użycia sześciu przełożeń, jest jej zdolność do zablokowania konwertera momentu obrotowego w normalnej jeździe, zapewniając tę samą natychmiastową reakcję, której można oczekiwać od manualnych skrzyń biegów. Pomimo tego jakość zmiany biegów jest tak dobra, że często najbardziej oczywistym dowodem na to, że zmiana biegów miała miejsce, jest przestawienie wskazówki obrotomierza. Akcja Tiptronic oznacza, że samochód można używać jako konwencjonalny automatyczny lub jako manualny bez sprzęgła.
Podwozie
Bentley Continental GT został wyposażony w podwozie, które powinno przypaść do gustu zarówno miłośnikom luksusu, jak i poszukiwaczom emocji. Samochód ma sztywne, ale nie szorstkie zawieszenie, oferując imponującą odporność na przechylanie, kołysanie i wstrząsy, a jednocześnie jest wystarczająco elastyczny, aby radzić sobie z nierównymi nawierzchniami dróg w absolutnej równowadze.
Podstawą strategii podwozia jest niezwykle sztywne nadwozie. Na to nałożono najnowszą technologię zawieszenia featuring innowacyjne zawieszenie podwójne wahaczowe z przodu oraz wyjątkowo dobrze umiejscowioną oś wielowahaczową z tyłu.
W każdym rogu zastosowano sprężyny powietrzne zamiast konwencjonalnych sprężyn, z każdą zawierającą swój elektroniczny amortyzator o nieskończonej regulacji.
Elektroniczne amortyzatory zamontowane w Bentleyu Continental GT są w stanie dostosowywać się nieskończono i ciągle, bez świadomości kierowcy. Komputer przetwarza informacje dostarczane przez czujniki rozmieszczone wokół samochodu i odpowiednio instruuje amortyzatory. Również system kontroli trakcji oraz najnowszy program stabilizacji elektronicznej Bosch (ESP) są standardowo montowane.
Należy jednak zaznaczyć, że jako najbardziej sportowy Bentley w powojennej historii firmy, Bentley Continental GT to samochód dla kierowcy i inżynierowie podwozi Bentleya są świadomi, że nie tylko podwozie musi doskonale odpowiadać fenomenalnym osiągom silnika, ale także dostarczać je w sposób, który zaspokoi potrzeby kierowcy.
W tym celu wykonano ogromną pracę, aby upewnić się, że samochód ma odpowiednią postawę na drodze, a następnie przeprowadzono szczegółowe testy różnych geometrii kierowniczych w celu wyeliminowania niepożądanych reakcji momentu obrotowego oraz zapewnienia odpowiedniego poziomu 'odczucia’ w podwoziu.
Wybór kół i opon jest kluczowy dla rozwoju każdego podwozia i zdecydowano, że Bentley Continental GT będzie standardowo wyposażony w 19-calowe koła.
Hamowanie będzie zapewnione przez zupełnie nowe wentylowane tarcze hamulcowe w każdym rogu, wyposażone w najnowszy system Bosch przeciwblokujący z pomocą hamowania oraz rozdział siły hamowania w nagłych wypadkach.
Bezpieczeństwo
Oprócz wszystkich imponujących aktywnych atrybutów bezpieczeństwa, Bentley Continental GT ma pełen zestaw pasywnych funkcji bezpieczeństwa, z dwiema poduszkami powietrznymi z przodu, czterema poduszkami bocznymi oraz dwiema poduszkami kurtynowymi, które w sposób nietypowy dla coupé, biegną wzdłuż całej długości kabiny. Napinacze pasów bezpieczeństwa stosowane są we wszystkich czterech siedzeniach.
Marketing
Bentley Continental GT jest rezultatem głęboko zakorzenionej emocjonalnej chęci istniejącej w Bentley’u od ponad 20 lat, aby stworzyć nowe kompaktowe coupé.
Biznesowy sens takiego samochodu opiera się na tym, co Bentley postrzega jako wyraźną lukę na rynku luksusowych coupé: dla tych, którzy pragną prawdziwych osiągów super samochodu, ale potrzebują elastyczności samochodu, który pomieści cztery osoby, przewiezie ich bagaż i może być używany na co dzień.
Ci nowi klienci będą osobami, które już podziwiają Bentleya i chciałyby mieć jeden z jego aktualnych modeli, ale które albo nie mogą sobie na niego pozwolić, albo nie mogą się przekonać do wydania 150 000 funtów lub więcej na samochód, nawet jeśli uważają, że jest wart takich pieniędzy.
Profil typowego nabywcy Bentleya Continental GT będzie również nieco inny niż tych, którzy kupują z istniejących modeli Bentleya. Będą oni zazwyczaj młodsi, ze średnią wieku nieco poniżej 50 lat, zamiast nieco powyżej 50 lat. Mężczyźni nadal będą kupować znacznie więcej niż kobiety, ale ich odsetek zmniejszy się z przytłaczających 96-99 procent obecnych klientów do nieco bardziej zrównoważonych 85-90 procent.
Podsumowanie
W każdym fizycznym sensie zmiany, jakie Bentley Continental GT przyniósł Bentley’owi, przekształciły firmę nie do poznania. Samochód sam w sobie i nowa fabryka, w której będzie produkowany, oznaczają początek nowej i ekscytującej ery dla marki.
Ale w nie mniej ważny sposób Bentley wraca do swoich podstawowych wartości, zdefiniowanych przez WO Bentleya. Siła każdej marki leży w myśleniu, które ją stworzyło, a teraz to właśnie myślenie jest odczuwalne w murach fabryki.