Pierwsza generacja modelu 2-Series Active Tourer zadebiutowała na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2014 roku. To był szok dla wszystkich fanów BMW: był to pojazd z napędem na przednią oś.
BMW zawsze charakteryzowało się napędem na tylną lub na wszystkie koła. Wprowadzenie napędu na przednią oś do modelu BMW było dla jego fanów trudne do zaakceptowania. Mimo to, liczby sprzedaży 2-Series Active Tourer były wysokie. W 2018 roku mały MPV BMW przeszedł facelifting.
Pomimo kompaktowych wymiarów, 2-Series Active Tourer oferował wystarczająco dużo miejsca dla pięciu dorosłych pasażerów. Dzięki platformie, na której oparty był również model Mini, z silnikiem poprzecznym, projektanci mieli więcej miejsca na kabinę. Z podwyższoną linią dachu i nagłym zakończeniem, przypominał nadmuchanego hatchbacka. Facelifting przyniósł nowy przód, z większą i wyższą atrapą chłodnicy oraz nowymi reflektorami.
Wnętrze zostało zaprojektowane z centralnym panelem skierowanym w stronę kierowcy, co podkreślało jego rolę. Użyto nowych materiałów wykończeniowych oraz wprowadzono nowy pakiet BMW M-Performance. Dłuższe siedziska sprawiły, że pojazd stał się bardziej komfortowy podczas długich podróży. Klienci mogli wybierać spośród różnych poziomów wyposażenia, w tym Luxury Line, Sport Line oraz pakiety M Sport.
W przypadku napędu, po faceliftingu pojazd oferował szeroki wybór jednostek trzycylindrowych i czterocylindrowych, a także hybrydę plug-in. 2-Series Active Tourer był dostępny z manualną lub automatyczną skrzynią biegów, w tym nową, 7-biegową skrzynią z podwójnym sprzęgłem.
W 2014 roku BMW wprowadziło nową koncepcję funkcjonalności przestrzennej, prezentując model BMW 2-Series Active Tourer. Oferował on obszerną przestrzeń w kompaktowej sylwetce, znakomitą wszechstronność oraz wysoki poziom zaangażowania kierowcy. Pierwszy w historii Sports Activity Tourer (SAT) od BMW szybko zyskał popularność i stał się jednym z najlepiej sprzedających się modeli marki. Rok później pojawiła się druga wersja modelu w postaci BMW 2-Series Gran Tourer, z wydłużonym nadwoziem, powiększonym rozstawem osi i możliwością przewozu aż siedmiu pasażerów. Do końca 2017 roku te dwa modele oparte na kompaktowej architekturze przednionapędowej BMW zdobyły ponad 380 000 nabywców, z czego prawie 70 procent zdecydowało się na Active Tourer. Dzięki wskaźnikom zdobytych klientów sięgającym 80 procent, większość klientów to nowicjusze w marce. Najważniejszym rynkiem jest Niemcy, które pochłaniają około 25 procent całkowitej produkcji. Na drugim miejscu jest Chiny, a następnie Wielka Brytania. Ten sukces będzie kontynuowany w marcu 2018 roku z przybyciem zaktualizowanych modeli. Nowe modele mają być wzorowymi przykładami klasycznych wartości BMW: sportowości i ekspresyjnego designu.
Kompaktowy na zewnątrz, przestronny w środku
Pomimo swoich kompaktowych wymiarów zewnętrznych (długość: 4 354 mm, szerokość: 1 800 mm, wysokość: 1 555 mm), nowy BMW 2-Series Active Tourer nadal oferuje dużo miejsca dla pięciu pasażerów, wyższą pozycję siedzenia oraz dobry widok we wszystkich kierunkach, a rozstaw osi wynoszący 2 670 milimetrów zapewnia wystarczająco dużo miejsca na nogi oraz wygodny dostęp. Pojemność bagażnika wynosząca 468 litrów może zostać powiększona do maksymalnie 1 510 litrów (BMW 225xe: 1 350 litrów) poprzez przesunięcie tylnej kanapy do przodu i złożenie oparć w standardowym układzie 40:20:40.
Gran Tourer ma takie same wymiary w szerokości, ale mierzy 4 568 milimetrów długości i 1 608 milimetrów wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 2 780 milimetrów. Na tylnej kanapie można zamontować do trzech fotelików dziecięcych obok siebie, a BMW 2-Series Gran Tourer jest pierwszym modelem w segmencie premium oferującym możliwość dodania trzeciego rzędu siedzeń, co pozwala na przewóz łącznie siedmiu pasażerów. Tylnie siedzenia można również złożyć w podłogę, aby nie były widoczne. Pojemność bagażnika wynosząca 645 litrów może być zwiększona do maksymalnie 1 905 litrów po złożeniu tylnych siedzeń.
BMW 2-Series Active Tourer produkowane jest w zakładzie BMW w Lipsku, a BMW 2-Series Gran Tourer w Regensburgu.
Design zewnętrzny
Charakterystyczne cechy BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer – wyraźnie wyrzeźbione powierzchnie, eleganckie, ale sportowe linie i długi rozstaw osi z typowymi, krótkimi zwisami BMW – zyskały na wyrazistości dzięki nowej generacji modeli, która wprowadza bardziej wyrazisty styl przodu i zmodyfikowany tył.
Sportowa i pewna aura: nowa zewnętrzna forma
Najbardziej zauważalną cechą nowych modeli BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer jest znacznie większa atrapa chłodnicy, która jest zarówno wyższa, jak i szersza, rozciągająca się niemal aż do jednostek reflektorów. Dzięki temu emanuje znacznie większą obecnością i ekspresyjnością. Przedni zderzak dominuje duży wlot powietrza, podzielony na trzy sekcje, otoczony dużymi, C-kształtnymi obramowaniami w wysokopołyskowym czarnym wykończeniu. Zewnętrzne wloty powietrza zawierają nowe opcjonalne reflektory LED, co dodatkowo podkreśla nowoczesny, sportowy wygląd.
BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer są wyposażone w reflektory halogenowe w typowym dla BMW układzie podwójnych okręgów. Dostępna jest również opcja reflektorów z technologią oświetlenia LED lub Adaptacyjne LED, które oferują rozszerzony zakres funkcji, takich jak automatyczne wyłączanie świateł drogowych. Znana forma podwójnych okrągłych reflektorów zyskuje heksagonalny kształt, co nadaje im jeszcze bardziej wyrafinowany i przyciągający wzrok wygląd.
Tył BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer także ma bardzo pewny charakter, z szeregiem przemyślanych modyfikacji, które wzmacniają to wrażenie. Zakończenie na tylnym zderzaku (tylko w opcjonalnych wariantach modelu) podkreśla poczucie szerokości, podczas gdy końcówki wydechu mają teraz większy, 90-milimetrowy przekrój i są bardziej widoczne dzięki grubszym ściankom. Aktualizacja modelu nadaje wszystkim czterocylindrowym modelom podwójne końcówki wydechu.
Pakiet M Sport: dla jeszcze bardziej wyrazistego sportowego wyglądu
Dynamiczny charakter BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer z pakietem M Sport jest wyeksponowany przez wyraźny styl przodu i tyłu. Dynamika sylwetki przedniego zderzaka składa się z trzech sekcji, a wysokopołyskowe czarne wstawki otaczają zewnętrzne wloty powietrza. Tylny zderzak również ma charakterystyczny projekt, z wstawką w kolorze Dark Shadow, która podkreśla szerokość samochodu.
Nowe odcienie lakieru, nowe obręcze z lekkich stopów
BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer oferują wybór 13 kolorów lakieru zewnętrznego, w tym dwa bezmetaliczne (Alpine White i Black) oraz jedenaście metalicznych wariantów. Odcienie Sunset Orange i Jucaro Beige są nowością, natomiast wykończenie Estoril Blue jest zarezerwowane dla modeli wyposażonych w pakiet M Sport.
Oferta obręczy z lekkich stopów została poszerzona dzięki sześciu nowym wzorom, w rozmiarach od 16 do 19 cali. Nowe opcjonalne wzory 546 (17 cali) i 512 (18 cali) są nowością w asortymencie, tak samo jak 19-calowe obręcze stylu 766M, które można zamówić jako oryginalne akcesoria BMW od 7/2018. Standardowe 17-calowe obręcze z lekkich stopów dla wariantów Luxury Line (styl 547) i Sport Line (styl 549) również są nowe.
BMW 2-Series Active Tourer standardowo jest wyposażone w obręcze o rozmiarze 16 cali, z wyjątkiem modeli 225i xDrive i 225xe iPerformance, które mają 17-calowe obręcze. Warianty modelu Luxury Line i Sport Line również są wyposażone w 17-calowe obręcze, a pakiet M Sport również zawiera 17-calowe obręcze jako standard.
Wersje BMW 2-Series Gran Tourer 216i, 218i i 216d mają standardowo 16-calowe obręcze. Wersje 220i, 218d oraz 220d (te ostatnie dwa są również dostępne w wersjach xDrive) są fabrycznie wyposażone w 17-calowe obręcze, natomiast w wariantach Luxury Line, Sport Line i pakietu M Sport, BMW 2-Series Gran Tourer ma obręcze o tych samych wymiarach, co Active Tourer.
Wnętrze i wyposażenie
Poziome ułożenie powierzchni łączy się z przestronnym designem i układem kabiny BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer, tworząc lekkie i przestronne wrażenie, co dodatkowo podkreśla funkcjonalne cechy modeli. Nowe materiały kryjące oraz kolory oferują większe możliwości personalizacji, podkreślając jednocześnie premium charakter wnętrza.
Przestronne wnętrze, wyższa pozycja siedzenia, dobry widok we wszystkich kierunkach
W klasycznym stylu BMW geometria konsoli centralnej wyraźnie kieruje się w stronę kierowcy. Aktualizacja modelu wprowadza nowe elektroniczne dźwignie wyboru biegów w samochodach wyposażonych w siedmiobiegową skrzynię biegów dual-clutch Steptronic lub ośmiobiegową Steptronic. Wyraźne rozdzielenie pomiędzy deską rozdzielczą a konsolą centralną sprawia, że deska wygląda jakby unosiła się w powietrzu, co dodatkowo potęguje poczucie przestronności. Lekko pochylone powierzchnie podkreślają wyższą pozycję siedzenia, co jest kluczowym kryterium zakupowym dla wielu klientów – obok dobrego widoku we wszystkich kierunkach oraz klarownego przeglądu samochodu. Duże wykończenia z akcentującymi listwami potwierdzają premium charakter BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer.
Fotele w samochodach są teraz jeszcze wygodniejsze dzięki dłuższym siedziskom w standardowych fotelach oraz nowym materiałom obiciowym dla foteli przednich. Oferowane są łącznie 24 różne kombinacje pokryć siedzeń, w tym warianty z materiału, materiał/sensatec, alcantara i skóra Dakota. Nowością w ofercie są kombinacje tapicerki materiał/sensatec z szarymi lub pomarańczowymi akcentami (Sport Line), oraz skórzane fotele Dakota w kolorze Mocha. Listwy wykończeniowe wnętrza w aluminium, Fineline oraz wykończenia w wysokim połysku w czerni z akcentującymi listwami w kolorze chromu oferują różnorodne możliwości personalizacji. Oprócz podstawowej specyfikacji, klienci mogą również wybierać spośród wariantów Luxury Line, Sport Line oraz pakietu M Sport.
Opcje napędu
Klienci mają do wyboru szeroki wachlarz silników trzycylindrowych i czterocylindrowych, a także opcję napędu hybrydowego plug-in dla BMW 2-Series Active Tourer. Silniki należą do drugiej generacji rodziny BMW EfficientDynamics, która będzie stopniowo wprowadzana do portfela BMW Group od modelu rocznego 2018. Będą współpracować z trzema rodzajami skrzyń biegów, w tym z nową siedmiobiegową skrzynią biegów dual-clutch Steptronic. Dostępny jest również inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive. Od 3/2018 wszystkie silniki wysokoprężne będą wyposażone w filtr cząstek stałych, katalizator adsorpcyjny NOx oraz system SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna).
Nowa generacja silników
W celu zwiększenia efektywności silników benzynowych i wysokoprężnych wprowadzono szereg indywidualnych działań. Skupiono się na redukcji zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach jazdy oraz ograniczeniu emisji spalin, a także dalszym doskonaleniu charakterystyk wydajności. Proces znany jako „formowanie” – stosowany do obróbki pokrytych cylindrów w aluminiowej skrzyni korbowej – będzie stosowany po raz pierwszy w produkcji silników seryjnych. Dzięki temu można zmniejszyć straty tarcia tłoków. Przełączalny obieg oleju (a więc chłodzenie tłoków na żądanie) oraz jednostkowy łańcuch do sterowania rozrządem umożliwiają dalsze optymalizacje. Nowy napęd paskowy dla alternatora, pompy wodnej, tłumika drgań skrętnych oraz sprężarki klimatyzacji ma kształt litery L.
Optymalizacja zarządzania ciepłem z podzielonym chłodzeniem
Nowe silniki benzynowe zmniejszają zużycie paliwa i emisję spalin o nawet pięć procent. Jednocześnie moc została zwiększona o maksymalnie 5 kW/7 hp i moment obrotowy o maksymalnie 10 Newton metrów (7 lb-ft). Kolektor wydechowy i zintegrowany turbosprężarka są teraz zintegrowane w głowicy cylindrów. To pozwala na skuteczniejsze wykorzystanie dynamiki przepływu recyrkulowanych gazów spalinowych. Obudowa turbosprężarki dla silników trzycylindrowych jest wykonana z aluminium lub stali, w zależności od wariantu mocy; w jednostkach czterocylindrowych stosowane są tylko stalowe obudowy. Pompa paliwowa i rury zostały zoptymalizowane, co sprawia, że paliwo można teraz wtryskiwać pod wyższym ciśnieniem. Zarządzanie ciepłem zostało poprawione dzięki nowej pompie chłodniczej z oddzielnymi wyjściami do przepływu chłodziwa w kierunku głowicy cylindrów i bloku silnika. Znana jako „podzielone chłodzenie”, korzysta z przełączalnego zaworu, aby zapewnić dopływ chłodziwa tylko do głowicy cylindrów w zimnym trybie pracy lub podczas częściowego obciążenia. Dzięki temu szybciej osiąga się temperaturę roboczą, co umożliwia lepsze zużycie paliwa i wartości emisji przy częściowych obciążeniach. Silniki trzycylindrowe zyskały nowy wałek wyrównoważający z zmodyfikowanym mechanizmem napędowym, podczas gdy wały korbowe dla silników benzynowych i wysokoprężnych zostały zaktualizowane i teraz ważą o 1,1 kilograma mniej.
Silniki wysokoprężne z systemem oczyszczania spalin SCR
Turbosprężarki i wtrysk paliwa z szyną wspólną to centralne elementy silników wysokoprężnych, które również zostały znacznie zaktualizowane. Doprowadziło to do redukcji zużycia paliwa o około pięć procent nie tylko pod względem emisji CO2, ale także innych zanieczyszczeń.
Turbosprężarka dla wszystkich jednostek czterocylindrowych działa teraz w systemie dwustopniowym i wykorzystuje dwie turbosprężarki. To pozwala na jeszcze szybszą reakcję silnika, a także zwiększa wydajność. System turbosprężarek składa się z etapu niskiego ciśnienia z regulowaną geometrią wlotu oraz etapu wysokiego ciśnienia, który jest w pełni zintegrowany z kolektorem wydechowym. Aby dodatkowo zwiększyć reakcję, obie turbosprężarki są wyposażone w najnowszą technologię łożysk ślizgowych. System jest kontrolowany za pomocą elektrycznie regulowanych łopat niskociśnieniowego etapu, a także zaworu upustowego dla etapu wysokiego ciśnienia oraz obejścia sprężarki, które są aktywowane pneumatycznie. To pozwala na precyzyjne dostosowanie dostarczania sprężonego powietrza do komór spalania do wymagań obciążenia i sytuacji drogowej. Najpotężniejsza jednostka wysokoprężna ma przełączalne chłodzenie obudowy w niskociśnieniowym etapie. Wały korbowe dla trzycylindrowych i czterocylindrowych jednostek zostały zrewidowane i teraz ważą o 1,1 kilograma mniej.
Zmodyfikowany system recyrkulacji spalin (jednoetapowy dla silników czterocylindrowych, dwuetapowy dla silników trzycylindrowych) zapewnia szczególnie skuteczne ograniczenie emisji tlenków azotu (NOX). Wtryskiwacze paliwa posiadają ulepszony system czujników, który umożliwia jeszcze dokładniejsze dawkowanie wtryskiwanego paliwa. Ponadto ciśnienie wtrysku zostało podniesione do 2200 bar dla jednostek trzycylindrowych, 2500 bar dla czterocylindrowych – a 2700 bar dla najpotężniejszego wariantu. Wszystkie silniki diesla są wyposażone w filtr cząstek stałych, katalizator adsorpcyjny NOx oraz system SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna), który skutecznie obniża poziom tlenków azotu w spalinach poprzez wtrysk roztworu mocznika (AdBlue). Zbiornik AdBlue można uzupełnić na stacjach paliw przy użyciu odpowiedniej pompy.
Trzy dostępne technologie skrzyń biegów
Siedmiobiegowa skrzynia biegów dual-clutch Steptronic debiutuje tutaj. Ta nowoczesna skrzynia biegów efektywnie łączy dwa przekładnie – każda z własnym sprzęgłem, z których jedna jest zawsze zamknięta, a druga otwarta – aby przenieść moc na drogę. To pozwala na zmiany biegów w ułamku sekundy bez przerywania przepływu mocy, zarówno automatycznie, jak i przy użyciu łopatek zmiany biegów na kierownicy. Długi siódmy bieg utrzymuje niskie obroty, co zapewnia niższe zużycie paliwa podczas jazdy po drogach terenowych i autostradach.
Ośmiobiegowa skrzynia Steptronic współpracująca z silnikami o wysokim momencie obrotowym jest również niezwykle wydajna. Szybkie automatyczne zmiany biegów zapewniają, że zawsze włączony jest najwyższy możliwy bieg, nawet przy niskich prędkościach. Dla tych, którzy preferują szczególnie dynamiczny styl jazdy, ośmiobiegowa skrzynia Steptronic Sport spełnia wszystkie oczekiwania. Manualne łopatki zmiany biegów na kierownicy dają kierowcy możliwość bezpośredniego wkroczenia w proces zmiany biegów.
Sześciobiegowa skrzynia ręczna jest dostępna dla modeli o mniejszych silnikach i pozwala kierowcy na zwiększanie obrotów przy niskich obrotach bez uszczerbku na komforcie.
Warianty systemu napędowego dla BMW 2-Series Active Tourer/Gran Tourer
BMW 2-Series Active Tourer dostępne jest z wyborem czterech silników benzynowych, jednego systemu napędu hybrydowego plug-in i trzech silników wysokoprężnych. Klienci BMW 2-Series Gran Tourer mogą wybierać spośród trzech silników benzynowych i trzech wysokoprężnych.
Oferta silników benzynowych rozpoczyna się od trzycylindrowych jednostek w modelach 216i i 218i. Model 216i generuje moc 80 kW/109 hp (poziom zużycia paliwa w cyklu mieszanym: 6,1-5,8 l/100 km [46,3-48,7 mpg imp], emisja CO2: 139-132 g/km), natomiast 218i rozwija moc 103 kW/140 hp (poziom zużycia paliwa w cyklu mieszanym: 6,1-5,8 l/100 km [46,3-48,7 mpg imp], emisja CO2: 137-132 g/km). Natomiast czterocylindrowa jednostka w modelu 220i dostarcza 141 kW/192 hp (poziom zużycia paliwa w cyklu mieszanym: 6,3-5,6 l/100 km [44,8-50,4 mpg imp], emisja CO2: 143-127 g/km).
W ofercie silników wysokoprężnych znajdują się modele 216d, 218d/218d xDrive oraz 220d/220d xDrive. Silnik trzycylindrowy w modelu 216d generuje moc 85 kW/116 hp (poziom zużycia paliwa w cyklu mieszanym: 4,5-4,3 l/100 km [62,8-65,7 mpg imp], emisja CO2: 117-113 g/km), natomiast czterocylindrowa jednostka rozwija 110 kW/150 hp w modelu 218d oraz 140 kW/190 hp w modelu 220d (poziom zużycia paliwa w cyklu mieszanym: 4,7-4,4 l/100 km [60,1-64,2 mpg imp], emisja CO2: 125-117 g/km).
Najpotężniejsza wersja, 225i xDrive, rozwijająca moc 170 kW/231 hp (poziom zużycia paliwa w cyklu mieszanym: 6,4-6,1 l/100 km [44,1-46,3 mpg imp], emisja CO2: 147-139 g/km), jest dostępna tylko dla modelu BMW 2-Series Active Tourer. Standardowo jest wyposażona w inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive, oferując specyficzne dla napędu AWD zalety, takie jak optymalne przenoszenie mocy podczas przyspieszania i w zakrętach, wyjątkowe bezpieczeństwo jazdy oraz niezrównaną przyczepność na zaśnieżonych lub mokrych drogach. Dodatkowo, BMW xDrive redukuje nadsterowność i podsterowność w zakrętach oraz zwiększa dynamikę. Czas przyspieszenia do 100 km/h (62 mph) wynoszący 6,3 sekundy pokazuje tę gamę modeli w najsportowszym wydaniu.