Pierwsza generacja 2-Series Gran Tourer została wprowadzona na rynek w czerwcu 2015 roku. Był to drugi szok dla fanów niemieckiej marki, którzy nie mogli zaakceptować BMW z napędem na przednie koła.
Zarząd BMW jednak nie wycofał się i kontynuował projekt. Wiedzieli, że rynek potrzebuje małego pojazdu, który pomieści więcej osób w mieście, a standardowa 2- lub 3-Series po prostu nie spełniała tych wymagań. W międzyczasie Mercedes-Benz już miał w ofercie klasy A i B, które odpowiadały na potrzeby tego segmentu klientów.
Pomimo kompaktowych rozmiarów, 2-Series Gran Tourer oferował wystarczająco dużo miejsca dla pięciu dorosłych oraz dwojga dzieci. Ponieważ korzystał z tej samej platformy co Mini, z silnikiem umieszczonym poprzecznie, projektanci mieli więcej miejsca na kabinę. Tył samochodu został wydłużony w porównaniu do Active Tourera, aby pomieścić dodatkowy zestaw siedzeń w bagażniku. Facelifting wprowadził nowy przód, z większą i wyższą kratką, oraz nowe reflektory.
Wewnątrz, środkowa konsola została odchylona w stronę kierowcy, podkreślając jego rolę. Użyto nowych materiałów we wnętrzu oraz nowego pakietu BMW M-Performance. Dłuższe siedziska sprawiły, że pojazd stał się bardziej komfortowy podczas długich podróży. Klienci mogli wybierać spośród różnych poziomów wyposażenia, w tym Luxury Line, Sport Line oraz pakietów M Sport.
W przypadku napędu, po faceliftingu dostępna była szeroka oferta jednostek trzylitrowych i czterocylindrowych, a także hybryda typu plug-in. 2-Series Gran Tourer był dostępny z manualną lub automatyczną skrzynią biegów, w tym nową, siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową.
W 2014 roku BMW wprowadziło nową koncepcję funkcjonalności przestrzennej, uruchamiając model BMW 2-Series Active Tourer. Oferował on dużo miejsca w kompaktowej karoserii, doskonałą wszechstronność oraz wysoki poziom zaangażowania kierowcy. Pierwszy w historii Sports Activity Tourer (SAT) od BMW zyskał szybko popularność, stając się jednym z najlepiej sprzedających się modeli marki. Rok później pojawił się drugi wariant modelu w postaci BMW 2-Series Gran Tourer, z dłuższym nadwoziem, wydłużonym rozstawem osi i możliwością przewozu nawet siedmiu pasażerów. Do końca 2017 roku te dwa modele oparte na kompaktowej architekturze napędu na przednie koła BMW przyciągnęły ponad 380 000 nabywców, z czego prawie 70 procent wybrało Active Tourer. Z wysokimi wskaźnikami podbojów wynoszącymi nawet 80 procent, większość klientów jest nowa dla marki. Najważniejszym rynkiem jest Niemcy, gdzie trafia około 25 procent całkowitej produkcji. Na drugim miejscu znajduje się Chiny, a następnie Wielka Brytania. Historia tego sukcesu ma szansę na kontynuację z przybyciem zaktualizowanych modeli w marcu 2018 roku. Nowe modele obiecują być doskonałymi przykładami klasycznych wartości BMW takich jak sportowość i ekspresyjny design.
Kompaktowe na zewnątrz, przestronne wewnątrz
Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych (długość: 4 354 mm, szerokość: 1 800 mm, wysokość: 1 555 mm), nowy BMW 2-Series Active Tourer oferuje dużo miejsca dla pięciu pasażerów, podniesioną pozycję siedzenia oraz dobry widok wokół, a rozstaw osi wynoszący 2 670 milimetrów zapewnia odpowiednią ilość miejsca na nogi oraz łatwy dostęp. Pojemność bagażnika wynosi 468 litrów i można ją powiększyć do maksymalnie 1 510 litrów (BMW 225xe: 1 350 litrów) poprzez przesunięcie tylnej kanapy do przodu i złożenie oparć w standardowym podziale 40:20:40.
Gran Tourer jest identyczny pod względem szerokości, ale ma długość 4 568 milimetrów i wysokość 1 608 milimetrów, a rozstaw osi wynosi 2 780 milimetrów. Można na nim zamontować do trzech fotelików dziecięcych obok siebie na tylnej kanapie, a BMW 2-Series Gran Tourer jest pierwszym modelem w segmencie premium, który oferuje opcję trzeciego rzędu siedzeń, co pozwala na przewóz siedmiu pasażerów łącznie. Najdalej umieszczone siedzenia można również złożyć w podłogę, pozostawiając je poza zasięgiem wzroku. Pojemność bagażnika wynosząca 645 litrów może zostać zwiększona do 1 905 litrów po złożeniu tylnych siedzeń.
BMW 2-Series Active Tourer jest produkowane w zakładzie BMW w Lipsku, a BMW 2-Series Gran Tourer w Regensburgu.
Design zewnętrzny
Kluczowe cechy BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer – wyraźnie rzeźbione powierzchnie, eleganckie, ale sportowe linie oraz długi rozstaw osi z charakterystycznymi dla BMW krótkimi zwisami – zyskują na wyrazistości dzięki nowej generacji modeli z bardziej wyrazistym przodem i zmodyfikowanym tyłem.
Sportowa i pewna aura: nowy wygląd zewnętrzny
Najbardziej wyraźną cechą nowego BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer na pierwszy rzut oka jest znacznie większa atrapa chłodnicy, która jest wyższa i szersza, sięgając prawie do jednostek reflektorów. W rezultacie emanuje znaczną obecnością i ekspresyjnością. Przedni zderzak dominuje duży wlot powietrza, podzielony na trzy sekcje, otoczony dużymi, C-kształtnymi elementami wykończeniowymi w wysokim połysku czerni. Zewnętrzne wloty powietrza zawierają nowe opcjonalne reflektory LED, które jeszcze bardziej podkreślają nowoczesne, sportowe wrażenie.
BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer są wyposażone w reflektory halogenowe w typowej dla BMW podwójnej okrągłej aranżacji. Istnieje również opcja reflektorów z technologią oświetlenia LED lub Adaptive LED, które oferują rozszerzone funkcje, takie jak antyoświetlenie. Znana forma podwójnych okrągłych reflektorów zyskała heksagonalny kształt, co skutkuje jeszcze bardziej wyrafinowanym i przyciągającym wzrok wyglądem.
Tył BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer również ma bardzo wyrazisty wygląd i zawiera szereg celowych modyfikacji, które wzmacniają to wrażenie. Wykończenie na tylnym zderzaku (tylko w opcjonalnych wariantach modelu) podkreśla poczucie szerokości, podczas gdy końcówki wydechu mają teraz większą, 90-milimetrową średnicę i są bardziej widoczne dzięki grubszej osłonie. Aktualizacja modelu nadaje wszystkim czterocylindrowym modelom podwójne końcówki wydechu.
Pakiet M Sport: dla jeszcze bardziej sportowego wyglądu
Dynamiczny charakter BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer z pakietem M Sport jest podkreślony przez wyraźny styl przodu i tyłu. Dynamikę przedniego zderzaka tworzy trzyczęściowa konstrukcja, w której wstawki w wysokim połysku czerni otaczają zewnętrzne wloty powietrza. Tylny zderzak również charakteryzuje się wyrazistym designem, z wkładką w Dark Shadow, która akcentuje szerokość samochodu.
Nowe wykończenia lakiernicze, nowe lekkie obręcze
BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer oferują wybór 13 kolorów lakierów zewnętrznych, w tym dwa w wersji niemetalicznej (Biała Alpejska i Czarna) oraz jedenaście metalicznych. Odcienie Sunset Orange i Jucaro Beige są nowością, podczas gdy wykończenie Estoril Blue zarezerwowane jest dla modeli wyposażonych w pakiet M Sport.
Teraz dostępny jest szerszy wybór lekkich obręczy, dzięki dodaniu sześciu nowych wzorów w rozmiarach od 16 do 19 cali. Opcjonalne style 546 (17-calowe) i 512 (18-calowe) są nowe w ofercie, podobnie jak 19-calowe obręcze stylu 766M, które można zamówić jako oryginalne akcesoria BMW od 7/2018. Standardowe 17-calowe obręcze lekkie dla wersji Luxury Line (styl 547) i Sport Line (styl 549) również są nowe.
BMW 2-Series Active Tourer standardowo wyposażone jest w obręcze o średnicy 16 cali, z wyjątkiem modeli 225i xDrive i 225xe iPerformance, które mają 17-calowe obręcze. Wersje Luxury Line i Sport Line również są wyposażone w 17-calowe obręcze, a pakiet M Sport również obejmuje 17-calowe obręcze jako standard.
Wersje 216i, 218i i 216d BMW 2-Series Gran Tourer mają standardowo 16-calowe obręcze. Modele 220i, 218d i 220d (z których dwa ostatnie są również dostępne w wersjach xDrive) są fabrycznie wyposażone w 17-calowe obręcze, podczas gdy w wersjach Luxury Line, Sport Line i M Sport model BMW 2-Series Gran Tourer ma obręcze o tych samych wymiarach co Active Tourer.
Wnętrze i wyposażenie
Poziome struktury powierzchni łączą się z przestronnym projektem i układem wnętrza BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer, tworząc lekkie i przestronne wrażenie, które dodatkowo podkreśla funkcjonalność modeli. Nowe materiały tapicerskie i kolory oferują większe możliwości personalizacji oraz podkreślają premium charakter wnętrza.
Przestronne wnętrze, podniesiona pozycja siedzenia, dobry widok wokół
W klasycznym stylu BMW geometria konsoli centralnej wyraźnie koncentruje się na kierowcy. Aktualizacja modelu dotyczy samochodów wyposażonych w siedmiobiegową skrzynię biegów Steptronic z podwójnym sprzęgłem lub ośmiobiegową skrzynię Steptronic, w których zamontowano nowy elektroniczny dźwignię zmiany biegów. Wyraźna wizualna separacja między panelem wskaźników a konsolą centralną sprawia, że panel wskaźników wygląda tak, jakby unosił się w powietrzu, co dodatkowo zwiększa poczucie przestronności. Lekko nachylone powierzchnie podkreślają podniesioną pozycję siedzenia, która jest kluczowym kryterium zakupu dla wielu klientów – wraz z dobrym widokiem wokół i wyraźnym przeglądem pojazdu. Duże wykończenia wykończenia z akcentującymi paskami potwierdzają premium cechy BMW 2-Series Active Tourer i BMW 2-Series Gran Tourer.
Fotele samochodów są teraz jeszcze bardziej komfortowe, dzięki dłuższym poduszkom siedziskowym dla standardowych foteli oraz nowym materiałom tapicerskim dla foteli przednich. Do wyboru jest 24 różne kombinacje pokrowców na siedzenia, w tym warianty z tkaniny, tkanina/Sensatec, Alcantara i skóra Dakota. Nowością w ofercie są kombinacje tapicerek tkanin/Sensatec z szarymi lub pomarańczowymi akcentami (Sport Line) oraz fotele skórzane Dakota w kolorze Mocha. Listwy wykończeniowe wnętrza w Aluminium, Fineline oraz elementy wykończeniowe w wysokim połysku czerni z akcentującymi paskami w Chromie oferują różnorodne inne opcje personalizacji. Oprócz standardowego wyposażenia klienci mogą również wybierać spośród wariantów Luxury Line, Sport Line i pakietu M Sport.
Opcje napędowe
Klienci mają do wyboru szeroką gamę silników trzylub czterocylindrowych, a także opcję napędu hybrydowego typu plug-in dla BMW 2-Series Active Tourer. Silniki należą do drugiej generacji rodziny BMW EfficientDynamics, która będzie stopniowo wdrażana w portfelu BMW Group od modelu roku 2018. Będą one współpracować z trzema typami skrzyń biegów, w tym nową siedmiobiegową skrzynią biegów Steptronic. Dostępny jest również inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive. Od 3/2018 wszystkie silniki diesla będą wyposażone w filtr cząstek stałych, katalizator adsorpcyjny NOx oraz system SCR (selektywnej redukcji katalitycznej).
Nowa generacja silników
Wprowadzono szereg indywidualnych środków mających na celu uczynienie silników benzynowych i diesla jeszcze bardziej efektywnymi. Skupiono się na zmniejszeniu zużycia paliwa w realnym prowadzeniu oraz ograniczeniu emisji spalin, a także dalszym poprawieniu charakterystyk wydajności. Po raz pierwszy w produkcji silników seryjnych zastosowana zostanie technika „formowania honowania” – używana do obróbki pokrytych cylindrów w aluminiowym bloku silnika. Pozwala to na redukcję strat tarcia tłoków. Zmienny obieg oleju (a więc chłodzenie tłoków na żądanie) oraz jednoczęściowy łańcuch do sterowania wałkiem rozrządu umożliwiają dalsze optymalizacje. Nowy napęd paskowy dla alternatora, pompy wodnej, tłumika drgań skrętnych i sprężarki klimatyzacji ma kształt litery L.
Optymalizacja zarządzania ciepłem z podzielonym chłodzeniem
Nowe silniki benzynowe redukują zużycie paliwa i emisje o aż pięć procent. Jednocześnie moc wzrosła o nawet 5 kW/7 KM, a moment obrotowy osiągnął do 10 niutonometrów (7 lb-ft). Kolektor wydechowy i zintegrowany turbosprężarka są teraz umieszczone razem w głowicy cylindrów. Pozwala to na szczególnie pozytywne wykorzystanie dynamiki przepływu recyrkulowanych spalin. Obudowa turbosprężarki dla silników trzylitrowych wykonana jest z aluminium lub stali, w zależności od wariantu mocy; w silnikach czterocylindrowych stosowane są jedynie stalowe obudowy. Pompa paliwowa i przewody zostały zoptymalizowane, dzięki czemu paliwo może być teraz wtryskiwane pod wyższym ciśnieniem. Zarządzanie ciepłem poprawiono dzięki nowej pompie chłodzącej z osobnymi wylotami na przepływ chłodziwa do głowicy cylindrów i bloku silnika. Znana jako „podzielone chłodzenie”, używa przełączanego zaworu, aby zapewnić dostarczanie chłodziwa tylko do głowicy cylindrów w fazie zimnego uruchamiania lub pod częściowym obciążeniem. Umożliwia to szybsze osiągnięcie temperatury roboczej i lepsze wartości zużycia paliwa i emisji w warunkach częściowego obciążenia. Silniki trzylitrowe zyskały nowy wałek wyrównoważający z zmodyfikowanym mechanizmem napędowym, podczas gdy wały korbowe dla silników benzynowych i diesla zostały zaktualizowane i teraz ważą o 1,1 kilograma mniej.
Silniki diesla z systemem oczyszczania spalin SCR
Turbosprężarki oraz bezpośredni wtrysk common-rail są centralnymi komponentami silników diesla, które również zostały znacznie zaktualizowane. To prowadzi do redukcji o około pięć procent nie tylko w zużyciu paliwa, a tym samym w emisji CO2, ale także w innych emitowanych zanieczyszczeniach.
Turbosprężarki we wszystkich jednostkach czterocylindrowych to teraz podwójne rozwiązanie z dwoma turbosprężarkami. Umożliwia to szybszą reakcję silnika, jednocześnie zwiększając efektywność. System turbosprężarki składa się z etapu niskiego ciśnienia z regulowaną geometrią wlotu oraz etapu wysokiego ciśnienia, który jest w pełni zintegrowany z kolektorem wydechowym. Aby zwiększyć responsywność, obie turbosprężarki są wyposażone w najnowszą technologię łożysk ślizgowych. System jest kontrolowany za pomocą elektrycznie regulowanych łopatek kompresora etapu niskiego ciśnienia oraz zaworu upustowego dla etapu wysokiego ciśnienia oraz obwodu omijającego kompresor, które są uruchamiane pneumatycznie. Dzięki temu dostarczanie sprężonego powietrza do komór spalania można precyzyjnie dostosować do wymagań obciążenia i sytuacji jazdy. Najsilniejsza jednostka diesla ma przełączane chłodzenie obudowy w etapie niskiego ciśnienia. Wały korbowe dla silników trzylitrowych i czterocylindrowych zostały zrewidowane i teraz ważą o 1,1 kilograma mniej.
Zmodernizowany system recyrkulacji spalin (jednoetapowy dla silników czterocylindrowych, dwuetapowy dla silników trzylitrowych) zapewnia szczególnie skuteczne ograniczenie emisji tlenków azotu (NOX). Wtryskiwacze paliwa mają ulepszony system czujników, który umożliwia jeszcze dokładniejsze dawkowanie wtryskiwanego paliwa. Ponadto ciśnienie wtrysku zwiększono do 2 200 bar dla silników trzylitrowych, 2 500 bar dla silników czterocylindrowych – oraz 2 700 bar dla najsilniejszego wariantu. Wszystkie silniki diesla są wyposażone w filtr cząstek stałych, katalizator adsorpcyjny NOx oraz system SCR (selektywnej redukcji katalitycznej), który skutecznie obniża poziom tlenków azotu w spalinach poprzez wtrysk roztworu mocznika (AdBlue). Zbiornik AdBlue można uzupełniać na stacjach benzynowych za pomocą odpowiedniej pompy.
Trzy dostępne technologie przekładni
Siedmiobiegowa skrzynia biegów Steptronic z podwójnym sprzęgłem debiutuje tutaj. Ta nowoczesna skrzynia biegów skutecznie łączy dwa przekładnie – każda z własnym sprzęgłem, z których jedno jest zawsze zamknięte, a drugie zawsze otwarte – aby przekazać moc na drogę. Dzięki temu zmiany biegów mogą być wykonywane w ułamkach sekundy, bez przerywania przepływu mocy, zarówno automatycznie, jak i za pomocą łopatek zmiany biegów na kierownicy. Długi siódmy bieg utrzymuje niskie obroty, a tym samym zapewnia mniejsze zużycie paliwa na trasach między miastami i autostradach.
Ośmiobiegowa skrzynia biegów Steptronic, współpracująca z silnikami o wysokim momencie obrotowym, również jest wyjątkowo wydajna. Szybkie automatyczne zmiany biegów zapewniają, że najwyższy możliwy bieg jest zawsze włączony, nawet przy niskich prędkościach. Dla tych, którzy preferują szczególnie dynamiczny styl jazdy, ośmiobiegowa skrzynia biegów Steptronic Sport spełnia wszystkie wymagania. Ręczne łopatki zmiany biegów na kierownicy dają kierowcy możliwość bezpośredniego interweniowania w proces zmiany biegów.
Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów jest dostępna dla modeli z mniejszymi silnikami i pozwala kierowcy na zmianę biegów przy niskich obrotach, bez utraty komfortu.
Warianty systemu napędowego dla BMW 2-Series Active Tourer/Gran Tourer
BMW 2-Series Active Tourer jest dostępne w wyborze czterech silników benzynowych, jednego systemu napędu hybrydowego typu plug-in oraz trzech silników diesla. Klienci BMW 2-Series Gran Tourer mogą wybierać spośród trzech silników benzynowych i trzech diesli.
Oferta silników benzynowych zaczyna się od silników trzylitrowych w 216i i 218i. Model 216i generuje 80 kW/109 KM (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6.1-5.8 l/100 km [46.3-48.7 mpg imp], emisja CO2: 139-132 g/km), a 218i rozwija 103 kW/140 KM (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6.1-5.8 l/100 km [46.3-48.7 mpg imp], emisja CO2: 137-132 g/km). Tymczasem silnik czterocylindrowy w 220i dostarcza 141 kW/192 KM (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6.3-5.6 l/100 km [44.8-50.4 mpg imp], emisja CO2: 143-127 g/km).
W ofercie silników diesla znajdują się modele 216d, 218d/218d xDrive oraz 220d/220d xDrive. Silnik trzylitrowy w 216d generuje 85 kW/116 KM (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 4.5-4.3 l/100 km [62.8-65.7 mpg imp], emisja CO2: 117-113 g/km), podczas gdy silnik czterocylindrowy rozwija 110 kW/150 KM w 218d i 140 kW/190 KM w 220d (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 4.7-4.4 l/100 km [60.1-64.2 mpg imp], emisja CO2: 125-117 g/km).
Najsilniejsza wersja, 225i xDrive, rozwijająca 170 kW/231 KM (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6.4-6.1 l/100 km [44.1-46.3 mpg imp], emisja CO2: 147-139 g/km), jest dostępna wyłącznie dla BMW 2-Series Active Tourer. Standardowo wyposażony jest w inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive, oferując cechy specyficzne dla AWD, takie jak optymalne przenoszenie mocy podczas przyspieszania i w zakrętach, wyjątkowe bezpieczeństwo jazdy i niezrównaną przyczepność na ośnieżonych lub mokrych drogach. Dodatkowo, BMW xDrive redukuje nadsterowność i podsterowność w zakrętach oraz zwiększa dynamikę. Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h (62 mph) wynoszący 6.3 sekundy reprezentuje ten model w najsportowszym wydaniu.