Kiedy BMW wprowadziło tzw. „Neue Classe,” zaprezentowało nową generację pojazdów, która ostatecznie uratowała bawarskiego producenta samochodów, a 3.0 CSI był jednym z nich.
BMW zaprezentowało model E9 w 1968 roku z klasycznym, 2,8-litrowym silnikiem gaźnikowym. W 1971 roku wprowadziło dwie wersje oparte na tej samej karoserii: 3.0 CS i 3.0 CSI. Ten ostatni był odważnym krokiem w stronę systemów wtrysku paliwa, które w tamtych czasach nie były zbyt powszechne. Był to wstęp do wspaniałego 3.0 CSL, samochodu, który zdobył sześć mistrzostw Europy w wyścigach turystycznych.
Design samochodu stworzył Wilhelm Hofmeister, który nadał unikalny kształt słupka C, znany później jako „Hofmeister kick”. Stworzył aerodynamiczną karoserię z lekko pochyloną przednią częścią, wyposażoną w cztery reflektory i czarny grill. Na środku umieścił chromowane wykończenia dla „nerki”, co było kolejnym podstawowym elementem wzornictwa używanym przez niemiecką markę. Dzięki drzwiom bezramowym, E9 uważano za swoisty kabriolet. Przy opuszczonych oknach nie było słupka B pomiędzy słupkami A i C.
Wnętrze E9 wyposażone było w dwa kubełkowe fotele z przodu oraz kanapę zaprofilowaną dla dwóch dorosłych z tyłu. Producent zamontował pasy bezpieczeństwa dla wszystkich czterech pasażerów. Przed kierowcą znajdował się zegar z czterema wskaźnikami, natomiast po stronie pasażera znajdowała się szeroka półka. Konsola środkowa wypełniała przestrzeń między przednimi fotelami i miała przyciski do wszystkich czterech szyb elektrycznych.