BMW 3 Series Sedan (G20)

BMW 3 Series Sedan (G20)

Przejdź do galerii zdjęćBMW 3 Series Sedan (G20)

Niemiecki producent samochodów BMW wprowadził siódmą generację serii 3 w 2018 roku, kontynuując swoją serię udanych modeli w segmencie kompaktowych sedanów klasy wyższej.

BMW wyprodukowało ponad 15 milionów sztuk serii 3 od momentu jej debiutu w 1975 roku, co czyni ten model najbardziej dochodowym w rodzinie. W związku z tym producent musiał sprostać wysokim oczekiwaniom klientów względem modelu G20, co udało im się zrealizować. Był to całkowicie nowy pojazd, który przejął jedynie kilka elementów od swojego poprzednika, modelu E90, a więcej z większego brata, modelu serii 5 (G30), z którym dzielił platformę CLAR.

Stylizacyjnie, nawiązując do swojego poprzednika, seria 3 G20 posiadała wąskie reflektory oraz nieco większy grill. Oprócz podstawowych wersji z reflektorami bi-xenonowymi, producent oferował pełny pakiet LED z asystentem świateł drogowych. W zależności od opcji i pakietów, model z 2018 roku miał elegancki zderzak z wąskim, poziomym wlotem powietrza, flankowanym przez małe wloty. Klienci, którzy wybrali pakiet sportowy, otrzymali auto o bardziej agresywnej sylwetce z trójkątnymi wlotami powietrza chłodzącymi przednie hamulce. Z boku, długi silnik był kontynuowany przez kabinę, która rozciągała się ku tyłowi pojazdu w konstrukcji typu cab-rearward. Dzięki krótkiemu tyłowi, seria 3 G20 prezentowała sportowy wygląd. Światła tylne były w pełni LED i rozciągały się od błotników do klapy bagażnika, co poprawiało widoczność auta z tyłu. Pod zderzakiem producent zainstalował jeden lub dwa tłumiki, w zależności od wersji silnika i opcji.

Wewnątrz, producent oferował opcje zarówno cyfrowego, jak i analogowego zestawu wskaźników, uzupełnionego o ekran systemu infotainment umieszczony na szczycie centralnej konsoli w wolnym zawieszeniu. Na tunelu środkowym, który dzielił przednich pasażerów, BMW zamontowało dźwignię zmiany biegów lub selektor automatycznej skrzyni biegów, kilka przycisków trybów jazdy (ECO, komfort, sport), czujniki parkowania i elektryczny hamulec ręczny. Dodatkowo, pokrętło systemu infotainment iDrive również znalazło się w tym miejscu. Klienci mieli możliwość zakupu auta z fotelami kubełkowymi lub wyżej podpierającymi, które zapewniały lepsze wsparcie podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Z tyłu, na dzielonej kanapie, było sporo miejsca na nogi dla dwóch pasażerów, choć wysoki tunel środkowy ograniczał komfort dla pasażera pośrodkowego.

Pod maską znajdowała się szeroka gama silników wysokoprężnych i benzynowych, połączonych z sześciobiegową manualną lub ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Podobnie jak w poprzedniej generacji, większość wersji mogła być zakupiona z napędem na tylne lub na wszystkie koła. Dodatkowo, oferowany był system hybrydowy plug-in.

BMW serii 3 w wersji sedan od ponad 40 lat uosabia koncepcję sportowej przyjemności z jazdy w globalnej klasie premium średniej wielkości. Emanując dynamicznym designem, zwinnym prowadzeniem, wyjątkową efektywnością i innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi, podnosi charakterystyczne cechy BMW na zupełnie nowy poziom.

Sedan nie tylko reprezentuje sedno gamy BMW serii 3 (która sprzedała już ponad 15 milionów egzemplarzy na całym świecie), ale także stanowi puls marki BMW. Kiedy w 1975 roku wprowadzono na rynek pierwszą BMW serii 3, zainicjowało to nową erę samochodów; koncepcja sportowego sedana przyczyniła się do tego, że serii 3 stała się najpopularniejszym modelem BMW – status ten utrzymuje aż do dziś. W ciągu sześciu generacji modelowych do tej pory, BMW serii 3 stała się najlepiej sprzedawanym premium samochodem na świecie, przewodziła w dziedzinie technologii napędu i podwozia o wysokich osiągach oraz zdobyła reputację pioniera innowacji technologicznych w segmencie średniej wielkości. Najnowsza edycja tego modelu rozwija sportową tradycję serii 3, której osiągnięcia w zawodach wyścigowych zapewniły jej dodatkowy rozgłos. Siódma generacja sportowego sedana ponownie podnosi poprzeczkę w zakresie dynamiki jazdy, a także jakości premium i innowacji w klasie średniej wielkości.

Eksterior: wyraźne, precyzyjne odzwierciedlenie sportowych możliwości

Zewnętrzny design nowego BMW serii 3 w wersji sedan korzysta z połączenia precyzyjnie narysowanych linii i wyraźnie zarysowanych powierzchni, tworząc nowoczesną interpretację sportowego estetyzmu. Jego nowy język wzornictwa wyraża dynamiczny charakter samochodu w wyraźny i nieskrępowany sposób. Nowa wersja sedana jest o 76 milimetrów dłuższa od swojego poprzednika (4,709 mm), o 16 milimetrów szersza (1,827 mm) i tylko 1 mm wyższa (1,442 mm). Te wymiary nadają modelowi najnowszej generacji dynamicznie wydłużone proporcje i muskularną sylwetkę. Dłuższy o 41 milimetrów rozstaw osi (2,851 mm) oraz zwiększone szerokości toru (przód: +43 mm, tył: 21 mm) mają bezpośredni i pozytywny wpływ na równowagę i zwinność pojazdu.

BMW serii 3 2019

W zgodzie z sportowym motywem, przednia część BMW serii 3 w wersji sedan prezentuje szeroką, niską sylwetkę. Duże elementy grilla o kształcie nerki BMW są otoczone pojedynczą ramką i podzielone szerokimi poprzecznymi pasami, które łączą się z reflektorami. Technicznie zaawansowana i wizualnie zredukowana interpretacja tradycyjnych podwójnych świateł BMW nadaje im skupiony na drodze wyraz. Ich znana dwudzielna konstrukcja jest dodatkowo uwypuklona przez uwagę przyciągający wycięcie w przednim zderzaku, które wznosi się w kierunku konturu reflektora. Reflektory LED są standardem, podczas gdy reflektory LED z rozszerzonymi funkcjami oraz U-kształtnymi światłami dziennymi są dostępne jako opcja. Podobnie opcjonalne, adaptacyjne reflektory LED z technologią BMW Laserlight wyróżniają się heksagonalnymi pierścieniami świateł dziennych oraz niebieskimi, L-kształtnymi elementami w wewnętrznych i zewnętrznych źródłach światła. Maskownica jest uformowana przez cztery linie konturowe prowadzące w kierunku grilla BMW. Na krawędzi znajduje się na poziomie górnej krawędzi reflektorów i grilla. Poniżej, przedni zderzak ma dużą powierzchnię o nowoczesnym wyglądzie. Zarówno opcjonalne przednie światła przeciwmgielne, jak i Air Curtains są zintegrowane w zewnętrznych wlotach powietrza, które są wkomponowane w przedni zderzak w poziomym kształcie T w samochodach z wersją standardową oraz modelach Sport Line / Luxury Line. Ten design został pierwotnie opracowany przez Krajowy Komitet Doradczy ds. Aeronautyki (NACA) do wlotu powietrza w silnikach odrzutowych i później stał się cechą klasycznych samochodów wyścigowych.

Długi przód samochodu, długi rozstaw osi, krótkie zwisy i elegancko opadająca linia dachu podkreślają jego dynamiczny profil z boku. Para linii charakteryzujących, które wznoszą się w kierunku tyłu samochodu na poziomie klamki drzwi, wzmacniają wizualny efekt wywołany przez nadwozie napierające do przodu. A dynamiczna linia konturowa blisko progów bocznych prowadzi wzrok do potężnie uformowanych nadkoli tylnych. Inną cechą, która zyskała nowy, wyrazisty wygląd, jest kąt Hofmeistera – znane kontrwygiwanie na tylnym brzegu grafiki okna bocznego. To znak rozpoznawczy BMW, ten element ramy okna jest teraz zintegrowany z słupkiem C, nadając tylnym drzwiom „wolnostojącą” krawędź szklaną.

Nowy język wzornictwa koncentruje się na wyraźnych formach i precyzyjnych liniach, a podejście to jest widoczne także w przejściu boków do tyłu samochodu. Kontury powierzchni stylistycznie przeniesione z progów bocznych do tylnego zderzaka wznoszą się w ruchu ku górze przez tylne światła aż do krawędzi spojlera na klapie bagażnika, ramując tylną część sedana muskularną elegancją. Dodatkowo, poziome linie i smukłe, stylowo przyciemnione jednostki świetlne, w których mieszczą się L-kształtne światła tylne, nadają tyłowi szeroką i solidną sylwetkę. Wszystkie funkcje świetlne korzystają z diod LED w standardzie. Elementy wykończeniowe w kształcie T na zewnętrznych krawędziach tylnego zderzaka – które także zawierają funkcję świetlną w postaci reflektorów – naśladują design wlotów powietrza z przodu w samochodach ze standardową specyfikacją oraz modelach Sport Line i Luxury Line. Podwójne rury wydechowe o średnicy 80 lub 90 milimetrów (w zależności od wariantu modelu) również przyczyniają się do sportowego wyglądu pojazdu.

Od samego początku, klienci mogą wybierać spośród dwóch kolorów niemetalicznych i dziesięciu odcieni metalicznych dla nadwozia nowego BMW serii 3 w wersji sedan, w tym nowego metalicznego odcienia Portimao Blue i Vermont Bronze. Dostępne jest również wykończenie w kolorze metalicznym BMW Individual Dravite Grey, które jest kolejnym nowym dodatkiem do palety kolorów.

Wnętrze: elegancka droga do sportowej estetyki

Nowy język wzornictwa marki przynosi również klarowny układ powierzchni we wnętrzu nowego BMW serii 3 w wersji sedan. Podkreśla on przestronność kabiny, a w połączeniu z naciskiem na kierowcę w kokpicie, zwiększa ich koncentrację na drodze. Deska rozdzielcza ma nowoczesny, lekki wygląd, a jej poziome linie, wysokiej jakości elektroplaterowane listwy wykończeniowe oraz kontury wznoszące się w kierunku drzwi również nadają jej poczucie szerokości i elegancji. Skoordynowany design listew drzwiowych i deski rozdzielczej, plus wysoka konsola centralna, tworzą ogólne poczucie przestrzeni i sportowego klimatu. Dzięki dynamicznym liniom i uchwytom drzwiowym w stylu klamry, przednie i tylne panele drzwiowe tworzą spójną całość.

Nowo zaprojektowany zestaw wskaźników oraz wyświetlacz kontrolny tworzą dużą grupę ekranów, podczas gdy kontrolki, które nie są włączone w te jednostki, są skomponowane w wyraźnie zorganizowane panele funkcji. Pośrodku deski rozdzielczej, wyświetlacze i przyciski dotyczące klimatyzacji oraz centralne otwory wentylacyjne tworzą wyraźnie zaprojektowaną jednostkę, podczas gdy funkcje oświetleniowe są obsługiwane z panelu przycisków obok kierownicy. Przycisk start/stop silnika jest teraz umiejscowiony w eleganckim panelu sterowania w konsoli centralnej, gdzie dźwignia zmiany biegów lub nowo zaprojektowana dźwignia selektora jest połączona z kontrolerem i przyciskami do jednostki przełączającej Driving Experience Control oraz elektrycznego hamulca postojowego.

Oferta standardowych i opcjonalnych elementów wykończeniowych wnętrza dostępnych dla deski rozdzielczej i konsoli centralnej została niemal całkowicie wymieniona. Oprócz eleganckich opcji litego drewna z otwartymi porami, klienci mogą wybierać z wykończeń, w tym efektem siatki aluminiowej.

Wyrazisty styl fabryczny: modele Advantage, Sport Line, Luxury Line i M Sport

Linia wyposażenia oferowana jako alternatywa dla standardowej specyfikacji nowego BMW serii 3 w wersji sedan umożliwia precyzyjne dostosowanie wyglądu pojazdu. Model Advantage zawiera pakiet do przechowywania, automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne, automatyczną klimatyzację w trzech strefach i system Park Distance Control z czujnikami z przodu i z tyłu. Starannie skoordynowane funkcje designu oraz wyposażenia zarówno dla zewnętrznego, jak i wewnętrznego, pozwalają modelom Sport Line, Luxury Line i M Sport na jeszcze bardziej wyraziste podkreślenie dynamicznego doświadczenia jazdy lub luksusowej elegancji tego czterodrzwiowego samochodu. Oprócz specyficznego dla linii designu przedniego i tylnego zderzaka, są one również wyposażone w ekskluzywne lekkie felgi o średnicy 17 lub 18 cali, spersonalizowane listwy progowe oraz LED-owe przednie światła przeciwmgielne.

Model Sport Line podkreśla zwinny charakter nowego BMW serii 3 w wersji sedan, oferując takie elementy, jak wysoka połyskująca wykończenie Shadow Line dla otoczenia okien bocznych, a także listwy grilla nerki i elementy wykończeniowe dla wlotów powietrza i tylnego zderzaka w czarnym połysku. Wnętrze Sport Line, w tym listwy wykończeniowe w czarnym połysku oraz sportowe fotele dla kierowcy i pasażera z przodu, szczególnie mocno podkreśla przyjemność z jazdy. A Luxury Line używa aplikacji chromowanych dla grilla nerki BMW, przednich wlotów powietrza i tylnego zderzaka, aby jeszcze bardziej uwydatnić elegancję samochodu. Wykończenia z naturalnej skóry Vernasca, deska rozdzielcza i listwy wykończeniowe z Sensatec oraz wysokiej jakości listwy wykończeniowe z drewna w odcieniu szaro-brązowym Ash podnoszą premium atmosferę wnętrza.

Wariant M Sport nowego BMW serii 3 w wersji sedan koncentruje się na dynamice obsługi i wyglądzie samochodu. Zgodnie z modelem specyficznymi systemami podwozia, ten wariant wyróżnia się szczególnie dużymi wlotami powietrza w przedniej części oraz charakterystycznym designem progów bocznych i tylnego zderzaka. Te elementy uzupełniają wysokiej połyskujące wykończenie Shadow Line, listwy grilla nerki w czarnym połysku, wykończenia wlotu powietrza w czarnym połysku oraz dyfuzor tylny w ciemnym odcieniu. Projekt wnętrza koncentruje się również na 100-procentowym na doświadczeniu sportowej jazdy, dzięki m.in. sportowym fotelom z tapicerką specyficzną dla M, skórzanej kierownicy M, anthracite-colour BMW Individual headliner i paski wykończeniowe w Aluminium Tetragon.

Silniki, przekładnie i BMW xDrive

Odpowiednia moc, wolne obroty, które są charakterystyczne dla BMW, doskonała kultura pracy i wzorowa efektywność: to cechy silników benzynowych i diesla z technologią BMW TwinPower Turbo, dostępnych od momentu wprowadzenia na rynek nowego BMW serii 3 w wersji sedan. Ulepszone silniki czterocylindrowe z rodziny Efficient Dynamics BMW Group stanowią podstawę sportowego doświadczenia jazdy oferowanego przez BMW 330i, BMW 320i, BMW 320d i BMW 318d. Nowej generacji silnik diesla o sześciu cylindrach napędza nowego BMW 330d Sedan. Dodatkowo, jednostki z czterema cylindra, sześcioma cylindrami oraz technologia BMW eDrive wprowadzają jeszcze większą różnorodność w ofercie. W ciągu roku gama zostanie dodatkowo rozszerzona o wersję BMW M Performance o zasadniczo sportowych cechach oraz BMW 330e Sedan z najnowszą technologią napędu z wtyczką.

Jednostki napędowe współpracują z nowej generacji sześciobiegową skrzynią manualną oraz ośmiobiegową skrzynią Steptronic. Jako alternatywa dla klasycznego napędu na tylne koła, inteligentny system napędu na wszystkie koła BMW xDrive będzie również dostępny w nowym BMW 320d Sedan w momencie uruchomienia. Oprócz zapewnienia całkowicie zmiennego rozdziału momentu obrotowego między przednimi a tylnymi kołami, najnowsza wersja systemu napędu na wszystkie koła została zoptymalizowana w celu zwiększenia efektywności.

BMW 330i: więcej mocy, minimalne emisje

Silnik nowego BMW 330i Sedan generuje bardziej żywiołowe osiągi niż kiedykolwiek. Dzięki licznym ulepszeniom szczegółów, ta dwulitrowa jednostka czterocylindrowa osiąga maksymalną moc 190 kW/258 hp w zakresie obrotów od 5,000 do 6,500 rpm, podczas gdy maksymalny moment obrotowy 400 Nm (295 lb-ft) jest dostępny w zakresie od 1,550 do 4,400 rpm. Wzrost mocy o 5 kW/6 hp oraz dodatkowe 50 Nm (37 lb-ft) momentu obrotowego w porównaniu do silnika poprzednika są wynikiem skoncentrowanej optymalizacji systemu BMW TwinPower Turbo – który obejmuje turbosprężarki twin-scroll, dokładne wtryskiwanie paliwa o wysokiej precyzji, całkowicie zmienną regulację zaworów VALVETRONIC i zmienny czas rozrządu Double-VANOS. System wtrysku High Precision zapewnia precyzyjne dozowanie paliwa i wyjątkowo czyste spalanie, a jego nowa pompa paliwowa generuje maksymalne ciśnienie 350 bar w porównaniu do 200 bar w poprzedniej wersji. Ponadto rozwinięty system wtrysku umożliwia optymalny przepływ paliwa przez komory spalania z atomizowanym paliwem dostarczanym przez wielootworowe wtryskiwacze. Inne cechy tego silnika obejmują lżejszy wał korbowy, zmniejszone tarcie wewnętrzne, optymalizację zarządzania ciepłem oraz nowy cyfrowy system zarządzania silnikiem.

Imponujący czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h (62 mph) wynosi 5.8 sekundy, co przeczy zwiększonej efektywności nowego BMW 330i Sedan, którego średnie zużycie paliwa wynosi 6.1 – 5.8 l/100 km (46.3 – 48.7 mpg imp) oraz emisja CO2 w przedziale od 139 do 132 gramów na kilometr. Emisje silnika zostały także dodatkowo poprawione. System oczyszczania spalin obejmuje filtr cząstek stałych w celu zmniejszenia emisji cząstek stałych. W wyniku tego, nowe BMW 330i Sedan spełnia szczególnie wymagający standard emisji Euro 6d-TEMP.

BMW 320i: wolnoobrotowy silnik czterocylindrowy optymalizuje efektywność

Innym modelem napędzanym przez czterocylindrowy silnik benzynowy, który korzysta z ulepszeń szczegółowych i najnowszej technologii BMW TwinPower Turbo jest nowe BMW 320i Sedan. W wersji silnika w tym modelu rozwija moc 135 kW/184 hp przy 5,000 – 6,500 rpm i generuje maksymalny moment obrotowy 300 Nm (221 lb-ft), dostępny w zakresie od 1,350 do 4,000 rpm. Optymalizacja podstawowej jednostki mocy, systemu wtrysku oraz systemu sterowania silnikiem zwiększa zarówno apetyt silnika na obroty, jak i jego efektywność.

Nowe BMW 320i Sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w czasie 7.2 sekundy. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 6.0 – 5.7 litrów na 100 kilometrów (47.1 – 49.6 mpg imp) z odpowiednimi wartościami CO2 wynoszącymi 137 – 129 gramów na kilometr. BMW 320i Sedan jest także wyposażone w filtr cząstek stałych i spełnia wymagania normy emisji Euro 6d-TEMP.

BMW 330d: doskonała siła ciągu z sześciu cylindrów

Doskonałe dostarczanie mocy, imponująca gładkość działania i wzorowa efektywność to cechy definiujące silnik diesla o pojemności 3 litrów w nowym BMW 330d Sedan, który rozwija maksymalną moc 195 kW/265 hp przy 4,000 rpm oraz maksymalny moment obrotowy 580 Nm (428 lb-ft) w zakresie od 1,600 do 3,000 rpm. Ta najnowsza wersja silnika ma turbosprężarkę z regulowaną geometrią wlotu i wtryskiem common rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, które działają pod maksymalnym ciśnieniem 2,500 bar w celu bardzo precyzyjnego dozowania paliwa.

Nowe BMW 330d Sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 5.5 sekundy. Jego średnie zużycie paliwa oraz emisje wynoszą od 5.2 do 4.8 litrów na 100 kilometrów (54.3 – 58.9 mpg imp) oraz 136 – 128 gramów CO2 na kilometr.

BMW 320d i BMW 318d: dwustopniowe doładowanie, wyższe ciśnienie wtrysku

Systematyczne ulepszenia zostały również wprowadzone w technologii BMW TwinPower Turbo dla silników diesla o pojemności dwóch litrów w modelach BMW 318d, BMW 320d i BMW 320d xDrive. Obejmuje ona teraz doładowanie wielostopniowe, co przynosi zwiększoną efektywność we wszystkich prędkościach obrotowych silnika. Mała turbosprężarka wysokiego ciśnienia oraz regulowana geometria dużej turbosprężarki niskiego ciśnienia zapewniają szybki czas reakcji, umożliwiając większy moment obrotowy podczas jazdy na pełnym gazie. Przy wadze częściowej, wielostopniowe doładowanie pozwala na znacznie niższe zużycie paliwa. Wtryskiwacze zaworowe systemu wtrysku common rail dostarczają paliwo do komór spalania pod ciśnieniem dochodzącym do 2,500 bar (BMW 318d: do 2,200 bar).

Z maksymalną mocą 140 kW/190 hp przy 4,000 rpm oraz maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm (295 lb-ft) w zakresie od 1,750 do 2,500 rpm, nowa jednostka diesla przyspiesza BMW 320d Sedan od 0 do 100 km/h (62 mph) w 7.1 sekundy (automatyczna: 6.8 sekundy) oraz BMW 320d xDrive Sedan w czasie 6.9 sekundy na ten sam sprint. Te sportowe osiągi towarzyszy średnie zużycie paliwa wynoszące 4.7 – 4.4 l/100 km / 60.1 – 64.2 mpg imp (automatyczna: 4.5 – 4.2 l/100 km / 62.8 – 67.3 mpg imp) dla 320d i 4.8 – 4.5 l/100 km / 58.9 – 62.8 mpg imp dla 320d xDrive, oraz emisje CO2 wynoszące 122 – 115 gramów na kilometr (automatyczna: 117 – 110 g/km) oraz 125 – 118 gramów na kilometr odpowiednio.

Silnik w nowym BMW 318d Sedan rozwija swoją maksymalną moc 110 kW/150 hp przy 4,000 rpm oraz dostarcza maksymalny moment obrotowy 320 Nm (236 lb-ft) w zakresie od 1,500 do 3,000 rpm. Wartości te przekładają się na czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h (62 mph) równy 8.5 sekundy (automatyczna: 8.4 sekundy). Średnie zużycie paliwa wynosi od 4.5 do 4.2 litrów na 100 kilometrów / 62.8 – 67.3 mpg imp (automatyczna: 4.4 – 4.1 l/100 km / 64.2 – 68.9 mpg imp), podczas gdy emisje CO2 wynoszą od 120 do 112 gramów na kilometr (automatyczna: 116 – 108 g/km).

BMW 330d, BMW 320d, BMW 320d xDrive i BMW 318d również spełniają wymagania norm emisji Euro 6d-TEMP. Są one wyposażone w technologię BMW BluePerformance, w tym filtr cząstek stałych, katalizator utleniający i katalizator przechwytywania NOx, a także katalizator SCR z wtryskiem AdBlue dla dodatkowej redukcji emisji NOx.

Wszystkie warianty nowego BMW serii 3 w wersji sedan mają podwójne układy wydechowe kończące się rurami o średnicy 80 mm dla BMW 318d Sedan i 90 mm dla wszystkich pozostałych modeli.

Już wkrótce: BMW 330e z najnowszą technologią napędu hybrydowego z wtyczką

Latem 2019 roku do oferty napędów dołączy nowy model hybrydowy plug-in. Ta nowa generacja BMW 330e Sedan łączy wyjątkową dynamikę jazdy sportowego sedana, bezkonkurencyjną wśród innych producentów, z najnowszą technologią BMW eDrive. Przy wstępnej wartości do 60 kilometrów (37 mil) zasięg elektryczny wzrósł o około jedną trzecią w porównaniu do modelu poprzedniego, podczas gdy zarówno zużycie paliwa, jak i emisje CO2 nowego BMW 330e Sedan spadły o ponad 10 procent – do 1.7 litra na 100 kilometrów (166.2 mpg imp) oraz 39 gramów na kilometr (wstępne dane).

Oprócz tych atutów, inteligentnie kontrolowana technologia BMW eDrive nadaje hybrydowej charakterystyce wymiar przyjemności z jazdy, typowy dla marki. Elektryczny napęd zintegrowany z ośmiobiegową skrzynią Steptronic współpracuje z silnikiem spalinowym, aby generować moc systemową dochodzącą do 185 kW – lub do 215 kW, gdy włączony jest nowo opracowany tryb XtraBoost. BMW 330e Sedan może przyspieszyć od 0 do 100 km/h (62 mph) w 6.0 sekundy (dane wstępne). Dodatkowym elementem unikalnego doświadczenia z tego wariantu modelu jest sposób, w jaki jednostka napędowa oddaje dźwięk, odzwierciedlając tryb hybrydowy, w którym pracuje, aby uwypuklić albo sportowość BMW serii 3 w wersji sedan, albo niemal bezgłośne sunie typowe dla jazdy elektrycznej. Dzięki umiejscowieniu akumulatora litowo-jonowego pod tylnymi siedzeniami oraz umiejscowieniu zbiornika paliwa nad tylną osią, wprowadzenie technologii BMW eDrive skutkuje tylko niewielkim zmniejszeniem przestrzeni bagażowej. Praktycznie cała gama opcjonalnych dodatków jest dostępna, aby umożliwić indywidualizację. Standardowe wyposażenie nowego BMW 330e Sedan obejmuje wstępne przygotowanie systemu ogrzewania i klimatyzacji.

Niezrównana zdolność dynamiczna: BMW M340i xDrive – BMW M Performance z nowym silnikiem benzynowym typu straight-six

Latem 2019 roku do gamy serii 3 dołączy nowy, przekonujący model – BMW M340i xDrive Sedan. Nowy model BMW M Performance zaprezentuje pełny potencjał dynamiczny nowego BMW serii 3 w wersji sedan. Nowy silnik benzynowy o sześciu cylindrach w linii, specjalnie dostosowane podwozie, inteligentny napęd na wszystkie koła xDrive oraz standardowy dyferencjał M Sport zapewniają parametry wydajności, które zarówno imponują, jak i stanowią wyzwanie dla kierowcy.

Nowa wersja silnika szeregowego sześciocylindrowego opracowanego dla BMW M340i xDrive Sedan generuje maksymalną moc 275 kW/374 hp oraz maksymalny moment obrotowy 500 Nm (369 lb-ft). Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h (62 mph) wynoszący 4.4 sekundy (dane wstępne) plasuje model BMW M Performance w strefie osiągów zarezerwowanej dla samochodów sportowych o wysokich parametrach. Łączne zużycie paliwa oraz poziom emisji CO2 dla BMW M340i xDrive Sedan wynoszą 7.5 litrów na 100 kilometrów (37.7 mpg imp) oraz 199 gramów CO2 na kilometr (dane wstępne).

Sześciobiegowa skrzynia manualna oraz ośmiobiegowa skrzynia Steptronic korzystają z rygorystycznej optymalizacji

Sześciobiegowa skrzynia manualna, która jest standardowym wyposażeniem modeli BMW 318d i BMW 320d, została zoptymalizowana pod względem akustycznym i jest również łatwiejsza w użytkowaniu. Wszystkie pozostałe warianty modelu nowego BMW serii 3 w wersji sedan są standardowo wyposażone w ośmiobiegową skrzynię Steptronic. Najnowsza aktualizacja tej automatycznej skrzyni ma szerszy zakres biegów – a także zwiększa efektywność wewnętrzną i poprawia tłumienie wibracji. Posiada również nową jednostkę sterującą i dodatkowo poprawione właściwości zmiany biegów. Oprócz zoptymalizowanego hydraulicznego systemu sterowania, skrócenie przełożeń dla niższych biegów najbardziej wpływa na poprawę zdolności przyspieszenia nowego BMW serii 3 w wersji sedan.

Opcjonalna, ośmiobiegowa skrzynia Steptronic Sport dostarcza jeszcze krótszych czasów zmiany biegów oraz funkcję Launch Control dla wysoce dynamicznego przyspieszenia. Pedały zmiany biegów na kierownicy umożliwiają manualną interwencję w procesie selekcji biegów.

Zwiększona dynamika i efektywność dzięki inteligentnemu połączeniu

Inteligentne połączenie umożliwia obu wersjom automatycznej skrzyni dostosowanie strategii zmiany biegów do trasy i sytuacji jazdy. Jeśli wymagane systemy są podłączone, ośmiobiegowa skrzynia Steptronic uwzględnia dane z systemu nawigacji oraz radarowego czujnika systemu aktywnego tempomatu. Dzięki temu możliwe jest unikanie niepotrzebnych zmian biegów przy pokonywaniu serii szybkich zakrętów i, na przykład, przy zbliżaniu się do pojazdu z przodu, aby wcześnie zmienić bieg w celu skorzystania z hamowania silnikiem w celu zmniejszenia prędkości.

Inteligentne połączenie koncentruje się również na optymalizacji efektywności silnika. Funkcja Auto Start Stop oraz funkcja coasting dostępna w połączeniu z ośmiobiegową skrzynią Steptronic w nowym BMW serii 3 w wersji sedan korzystają z danych dostarczanych przez opcjonalny system nawigacji, przednią kamerę i czujniki opcjonalnych systemów wspomagania jazdy. W ten sposób można zapobiec nieefektywnemu wyłączeniu silnika – na przykład, gdy zatrzymujemy się na chwilę na skrzyżowaniach lub rondach. Dodatkowo, rejestracja ruchu pojazdów z przodu pozwala określić idealny moment, w którym funkcja Auto Start Stop powinna zatrzymać i włączyć silnik. Funkcja coasting jest teraz dostępna, gdy wybrany jest tryb ECO Pro lub COMFORT za pomocą przełącznika Driving Experience Control w zakresie prędkości od 15 do 160 km/h (9 do 99 mph). Podobnie, zwiększenie efektywności rozdzielenia napędu odbywa się jedynie w sytuacjach, w których nie wpływa na wydajność i komfort. Jeśli kierowca nagle zdusi gaz, napęd pozostaje podłączony, dzięki czemu można wykorzystać hamowanie silnikiem do wsparcia następującego spowolnienia. Z tego samego powodu rozłączenie napędu jest także uniemożliwione podczas zbliżania się do skrzyżowania lub pojazdu z przodu.

BMW xDrive: całkowicie zmienne i jeszcze bardziej efektywne

W nowym BMW 320d xDrive Sedan, najnowsza wersja inteligentnego systemu napędu na wszystkie koła efektywnie dzieli moment obrotowy między przednie a tylne koła w zależności od potrzeb. Całkowicie zmienne przenoszenie mocy zapewnia maksymalną przyczepność i stabilność kierunkową w każdych warunkach drogowych i pogodowych. Promuje również sportowe zachowanie podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Ta funkcjonalność jest możliwa dzięki elektronicznie kontrolowanej wielopłytkowej sprzęgłu w skrzyni rozdzielczej, która współpracuje z systemem Dynamic Stability Control (DSC) i nieustannie dostosowuje przeniesienie mocy – precyzyjnie i w ułamku sekundy – w odpowiedzi na sytuację jazdy. W ten sposób wszelkie tendencje do nadsterowności lub podsterowności pojazdu są eliminowane w zarodku.

Ustawienie systemu z ukierunkowaniem na tył pomaga zapewnić, że nowe BMW serii 3 w wersji sedan zachowuje sportowe wrażenia z jazdy, jakich kierowcy oczekują od BMW. Przy przełączniku Driving Experience Control ustawionym na tryb SPORT, jest to jeszcze bardziej wyraźne. Strategiczne przesyłanie większej mocy do tylnych kół zwiększa zwrotność podczas wprowadzania w zakręty. W sytuacjach, które nie wymagają napędu na wszystkie koła, efektywność BMW xDrive jest zwiększana przez kierowanie całego momentu obrotowego silnika do tylnych kół. Waga systemu została zredukowana, a zoptymalizowane dostarczanie oleju zwiększa efektywność wewnętrzną.

Technologia podwozia i doznania z jazdy

Podczas opracowywania konstrukcji nadwozia i technologii podwozia nowego BMW serii 3 w wersji sedan, określono kilka wyraźnych priorytetów: zwiększona dynamika jazdy, zwinne właściwości prowadzenia, wysokiej precyzji kierownica i doskonałe osiągi hamowania. Podstawy dla tych cech stanowią optymalizacja wagi, niskie położenie środka ciężkości, rozkład obciążenia osi 50:50 i, co najważniejsze, zwiększenie szerokości toru przedniego i tylnego w porównaniu do poprzedniego modelu, znaczną zwiększoną kątów pochylenia dla kół przednich i znaczny wzrost sztywności konstrukcji nadwozia oraz mocowań zawieszenia. Całkowita sztywność nadwozia wzrosła o około 25 procent, dochodząc do 50 procent w niektórych obszarach. Zwiększona sztywność mocowań pozwala zawieszeniu M Sport i adaptacyjnemu zawieszeniu M na jeszcze bardziej efektywne działanie, z wzrostem stawki sprężyn zawieszenia o około 20 procent w porównaniu do poprzedniej generacji BMW serii 3 w wersji sedan.

Oprócz tych środków, nowa technologia amortyzatorów została opracowana dla nowego BMW serii 3 w wersji sedan. Po raz pierwszy w modelu BMW, amoryzatory związane z uniesieniem są częścią standardowego podwozia samochodu i w znacznym stopniu przyczyniają się do wyjątkowej równowagi sportowości i komfortu – nieosiągalnej przez innych producentów – która definiuje charakter nowego BMW serii 3 w wersji sedan. Dynamikę samochodu można dostosować za pomocą serii precyzyjnie dopasowanych opcji podwozia. Funkcjonalnie skoordynowana współpraca zawieszenia, kierownicy, opon, systemu hamulcowego i blokady dyferencjału czyni sportową jazdę wyjątkowo przyjemnym doświadczeniem.

Lżejsza konstrukcja i zwiększona sztywność poprawiają zwrotność

Rygorystyczne rozwijanie konstrukcji podwozia zwiększa zwrotność nowego BMW serii 3 w wersji sedan na kilka sposobów. Wiele szczegółów sprawdzonego przedniego zawieszenia z podwójnym wspornikiem i tylnego zawieszenia z pięcioma wahaczami zostało ulepszonych. Oprócz sportowej obsługi, poprawiły się także komfort jazdy i akustyka samochodu.

Aluminiowe łożyska obrotowe i ramiona kontrolne dla przedniego zawieszenia, aluminiowe mocowania kół i nowa generacja łożysk kół dla tylnego zawieszenia znacząco zmniejszają masę niesprężystą. Przednie zawieszenie – z wysokim poziomem sztywności komponentów, panelem połączeniowym do nadwozia i specjalnie dostosowaną kinematyką – poprawia precyzję kierowania i dynamikę skrętu. Czynniki, które przyczyniają się do wysokiego komfortu zapewnianego przez sedan obejmują hydraulicznie tłumione łożysko momentowe, które eliminuje wibracje i oscylacje. Również na tylnej osi, niezwykle sztywne ramiona kontrolne i podzespoły osi, a także zastosowanie ramion napotnikowych dla mocowania nadwozia zapewniają szczególnie precyzyjne umiejscowienie kół. Dodatkowo, jego zasada projektowa obejmuje precyzyjnie dostrojone elastokinematyki, które pomagają w optymalizacji dynamiki jazdy samochodu.

Waga zmniejszona o 55 kg, współczynnik oporu powietrza wynoszący 0.23

Podobnie jak w przypadku komponentów podwozia, waga konstrukcji nadwozia nowego BMW serii 3 w wersji sedan również została zredukowana. Postępy osiągnięte dzięki działaniom BMW EfficientLightweight mają swoje źródło w inteligentnej kombinacji materiałów, obejmującej zwiększone użycie stali o wysokiej wytrzymałości i aluminium. Nadwozie w stanie surowym jest o około 20 kilogramów lżejsze niż model poprzedni, a przednie sprężyny i poduszki silnika BMW serii 3 w wersji sedan są teraz również wykonane z aluminium. To samo zmniejsza wagę struktury nadwozia o około 7.5 kilogramów w porównaniu do poprzedniego modelu. Dalsze oszczędności wagi o prawie 15 kilogramów wynikają z zastosowania aluminium w masce i przednich bocznych panelach. W sumie, nowe BMW serii 3 w wersji sedan waży o 55 kilogramów mniej niż odpowiadający mu model poprzedni, w zależności od wariantu modelu i zastosowanego wyposażenia.

Optymalizacja charakterystyk aerodynamicznych przynosi korzyści nie tylko efektywności nowego BMW serii 3 w wersji sedan, ale także jego osiągom. Współczynnik oporu (Cd) BMW 320d na przykład został zmniejszony z 0.26 do 0.23. Czynniki odpowiedzialne za nowe, wiodące w segmencie wartości obejmują niemal całkowicie szczelny spód, aerodynamicznie zoptymalizowane koła, zastosowanie Air Curtains z przodu pojazdu oraz najnowszą generację aktywnej kontroli klapy powietrznej, która rozciąga się przez grill BMW i dolny wlot powietrza.

Premiera dla amoryzatorów związanych z uniesieniem

Nowo opracowany system zawieszenia i amortyzacji przyczynia się do wspaniale zrównoważonego prowadzenia nowego BMW serii 3 w wersji sedan. Wprowadzenie kontrolowania amoryzatorów związanych z uniesieniem wyraźnie zmniejsza ruchy nadwozia podczas wygładzania wibracji spowodowanych nierównymi nawierzchniami drogowymi i dynamicznym pokonywaniem zakrętów, co toruje drogę sportowemu, autorytarnemu prowadzeniu. System dodaje dodatkowe hydrauliczne tłumienia na przedniej osi oraz system ograniczający ucisk na tylnej. Jest to system ciągłej zmiennej i dostosowuje twardość amoryzatorów w miarę zmieniającej się drogi sprężyn. To zapobiega nadmiernym opadom nadwozia podczas jazdy po dużych wybojach i unika nieprzyjemnych, nerwowych reakcji tłumienia.

Na przedniej osi, pierwszą linią obrony przed wibracjami nadwozia jest dodatkowy element wewnątrz wewnętrznej rękawa amoryzatora. Tylko gdy napotykane są większe obciążenia, cały amoryzator staje się aktywny. Tylne amoryzatory również dostosowują się ciągle do sytuacji jazdy. Nawet gdy pojazd ma większe obciążenia, zapewniają odpowiedni stopień hydraulicznego tłumienia w danej sytuacji. Amortyzacja związana z uniesieniem jest aktywnym elementem ustawienia zawieszenia i jest zaprojektowana specjalnie w celu optymalizacji równowagi pomiędzy sportowością a komfortem. Jednak pozytywny efekt progresywnego dostosowania zawieszenia można również odczuć w mniej wymagających okolicznościach; nawet małe wyboje mogą wyzwolić uniesienie amoryzatora, co ma zauważalny wpływ.

Nowe BMW serii 3 w wersji sedan korzysta z amoryzacji związanej z uniesieniem zarówno w standardowym zawieszeniu, jak i w opcjonalnym zawieszeniu M Sport. Przy kinematyce i elastokinematyce jasno skoncentrowanej na dynamicznej jeździe, zawieszenie M Sport charakteryzuje się sztywniejszymi łożyskami i dodatkowymi wzmocnieniami, twardszymi sprężynami i stabilizatorami przechyłu oraz jeszcze większym kątem pochylenia kół. Podczas szybkiej kompresji i odbicia siły tłumienia są o około 20 procent większe niż wartości ze standardowego zawieszenia. Oznacza to, że różnica między dwoma opcjami zawieszenia jest około dwa razy większa niż w poprzednim modelu. Kolejnym elementem zawieszenia M Sport – które teraz również dotyczy modeli z napędem na wszystkie koła nowego BMW serii 3 w wersji sedan – jest obniżenie wysokości prześwitu samochodu o 10 milimetrów.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.