Po tym jak BMW zdecydowało się nazywać swoje coupe numerami parzystymi, były model 3-Series GC stał się 4-Series Gran Coupe, które niemiecki producent wprowadził na rynek w 2014 roku.
Bez względu na kształt nadwozia czy liczbę drzwi, model 2018 BMW 4-Series Gran Coupe oparty był na tej samej platformie, co standardowy sedan 3-Series. Był odpowiedzią na Audi A5 Sportback i próbował przekonać klientów, że pięciodrzwiowy hatchback jest tak samo dobry jak dwudrzwiowe coupe.
Po tym jak Mercedes-Benz zapoczątkował trend czterodrzwiowych coupe z modelem CLS, inni producenci samochodów próbowali wprowadzić podobne oferty. BMW stworzyło 4-Series GC, ale zapomniało o kilku rzeczach. Nie ukryło uchwytów tylnych drzwi, a kształt szyby przypominający garb nie był najlepszym rozwiązaniem, jakie mogli osiągnąć. Na plus należy jednak zaliczyć, że samochód miał okna bezramkowe. Ogólny projekt z przesuniętym ku tyłowi nadwoziem przypominał kształt coupe, ale nie w najdoskonalszej formie.
Wnętrze BMW zdołało zapewnić autentyczne wrażenia z jazdy coupe dla osób siedzących z przodu. Nisko osadzone fotele w połączeniu z wysoką konsolą centralną oferowały podobną pozycję do jazdy jak w modelu 4-Series coupe. W porównaniu do wersji sprzed faceliftingu, wprowadzonej w 2014 roku, model z 2018 roku posiadał cyfrowy wyświetlacz, który zastąpił starszy system analogowych wskaźników. Deska rozdzielcza otrzymała wykończenie w kolorze fortepianowej czerni.
Pod maską BMW zainstalowało szereg pięciu silników turbo, zarówno benzynowych, jak i diesla. Producent połączył je z sześciobiegową skrzynią manualną lub ośmiobiegową automatyczną, z napędem na tylną lub na wszystkie koła.
Trzy modele, jedna rodzina: BMW Serii 4 Coupe, BMW Serii 4 Cabrio i BMW Serii 4 Gran Coupe łączą w sobie osiągi z ekskluzywnością i elegancją. Jednocześnie każdy z tych trzech modeli ma zupełnie inny charakter.
BMW Serii 4 Coupe: dynamiczny sportowiec
Historia sukcesu BMW Serii 4 sięga czerwca 2013 roku, kiedy zadebiutowało oryginalne BMW Serii 4 Coupe. Produkowane w zakładzie BMW w Monachium, BMW Serii 4 Coupe jest oparte na BMW Serii 3, ale dodaje swój własny, estetyczny urok i osiągi do dynamicznych cech swojego prekursora. Oferując szerszy rozstaw kół i dłuższy rozstaw osi w porównaniu do swojego poprzednika, nadwozie BMW Serii 4 Coupe ma niską sylwetkę z sportowymi, wydłużonymi liniami. Z charakterystycznymi dla marki krótkimi zwisami, długą maską oraz kabiną pasażerską umiejscowioną z tyłu i zwieńczoną pięknie opadającą linią dachu, BMW Serii 4 Coupe chwali się perfekcyjnie skomponowanym językiem designu, zachowując jednocześnie wysoką praktyczność na co dzień.
BMW Serii 4 Cabrio: ucieleśnienie czystej wolności
Sześć miesięcy po premierze BMW Serii 4 Coupe, z całą swoją dynamiką i elegancją, do oferty dołączyło BMW Serii 4 Cabrio, które wprowadza przyjemność z jazdy bez dachu. Podniesienie dachu nadaje mu szeroką sylwetkę i elegancki, sportowy zarys, co podkreśla długi bagażnik. Otwierając dach, tworzy wrażenie okrągłego tylnego pokładu, co dodatkowo podkreśla poczucie elegancji. Cabrio produkowane jest w zakładzie BMW w Regensburgu.
BMW Serii 4 Gran Coupe: funkcjonalność i elegancja
W maju 2014 roku rodzina BMW Serii 4 została uzupełniona o trzeci i najnowszy model. Nowe BMW Serii 4 Gran Coupe było drugim czterodrzwiowym coupe BMW po 6 Serii Gran Coupe. Dynamiczna, wydłużona sylwetka samochodu udanie łączy funkcjonalność sedana z sportową elegancją coupe. Produkowane w zakładzie BMW w Dingolfing, dodanie tylnych drzwi nadaje BMW Serii 4 Gran Coupe jeszcze smuklejszy wygląd.
BMW Serii 4: globalna historia sukcesu
Od swojego debiutu w 2013 roku, BMW dostarczyło niemal 400 000 egzemplarzy Serii 4 do klientów na całym świecie. Największym rynkiem, odpowiadającym za około jedną trzecią wszystkich sprzedaży BMW Serii 4, są Stany Zjednoczone, następnie Wielka Brytania i Niemcy. Około połowy wszystkich modeli BMW Serii 4 sprzedawanych jest w Europie. Gran Coupe stanowi około 50 procent globalnej sprzedaży BMW Serii 4, podczas gdy Coupe i Cabrio odpowiadają za około 25 procent każda.
Projekt zewnętrzny i oświetlenie
Elementy stylizacyjne zapożyczone z spektakularnego BMW Concept 4-Series Coupe z 2012 roku są wyraźnie widoczne w designie nowego BMW Serii 4, a nowe modele uwzględniają takie detale jak heksagonalne lampy pełno-LED, duży wlot powietrza z charakterystycznymi paskami oraz pełno-LED tylne światła.
Przekształcona maska BMW Serii 4 skutecznie podkreśla dynamiczną osobowość całej gamy modeli. Ostro zarysowane kontury przeplatają się z rozległymi powierzchniami, tworząc szeroki, ostro zarysowany przód o trójwymiarowej muskulaturze, który sportowo przylega do drogi. Charakterystycznym elementem z przodu nowego BMW Serii 4 jest nieprzerwany centralny wlot powietrza, którego otwór rozszerza się w kierunku zewnętrznych krawędzi, nadając całej sekcji nosa bardziej imponującą obecność oraz większe poczucie szerokości. W wersjach Sport Line i Luxury Line niemal cały wlot powietrza otoczony jest wyrazistym paskiem, który podkreśla szeroką, potężną postawę pojazdu. Pasek ma wykończenie w wysokim połysku w samochodach Sport Line, podczas gdy Luxury Line preferuje elegancki chrom.
Zapierający dech w piersiach układ świateł LED z ostrzejszym spojrzeniem
Podwójne reflektory zapewniają, że przód modeli BMW Serii 4 trzyma się tradycyjnego wzorca BMW. BMW Serii 4 Coupe, BMW Serii 4 Cabrio i BMW Serii 4 Gran Coupe są teraz standardowo wyposażone w nowe reflektory bi-LED. Reflektory składają się z charakterystycznej sylwetki: płaskodenne tuby reflektorów otoczone pierścieniami świateł dziennych oraz dynamicznego, przyciętego wyglądu uzyskanego dzięki charakterystycznemu wzornictwu „brwi”. Ciemne uchwyty tub nadają wnętrzu zespołu reflektorów wyraźny, chłodny wygląd z technicznym wdziękiem. Standardowo w wyposażeniu znajdują się również LED-owe reflektory przeciwmgielne.
Wszystkie modele nowej BMW Serii 4 są teraz opcjonalnie dostępne z wyróżniającą cechą w postaci adaptacyjnych reflektorów pełno-LED, których wysoce ekspresyjny układ oświetlenia potęguje dynamiczny i technicznie zaawansowany wygląd przodu. Znana konfiguracja z podwójnymi, okrągłymi reflektorami została włączona w heksagonalne ramy, co tworzy jeszcze większe poczucie precyzji i wyrafinowania niż standardowy wykończenie. Reflektory zostały zaprojektowane tak, aby technologia oszczędzająca miejsce w tubach reflektorów była wyraźnie widoczna. Jednostki reflektorów są lekko przycięte u góry przez LED-owe kierunkowskazy, które tworzą „brwi” reflektorów. Dzięki temu układ oświetlenia wydaje się jeszcze szerszy, co z kolei nadaje nowym modelom BMW Serii 4 jeszcze potężniejszą postawę na drodze.
Nowe akcenty stylizacyjne nadają ton tyłowi
Tył BMW Serii 4 ma niski, sportowy wygląd, który naśladuje styl przodu. Odważne poziome linie oraz wydłużony design tylnych lamp pomagają podkreślić muskularne nadkola. Najszerszy punkt nadwozia BMW Serii 4 znajduje się na poziomie tylnych kół. Nowy zderzak tylny dodatkowo podkreśla ogólne wrażenie mocy.
Zmodyfikowane umiejscowienie reflektorów wyżej w tylnej części pojazdu sprawia, że wydaje się on niższy. Kształt paska łączącego reflektory w wersjach Sport Line i Luxury Line jest również nowy. Pod nim znajduje się wyraźna linia kontur, która odzwierciedla kontur zewnętrznych wlotów powietrza z przodu pojazdu, co elegancko integruje tył w całym języku wzornictwa.
Przebudowane tylne światła nadają nowemu BMW Serii 4 świeży i technicznie wyrafinowany wygląd z tyłu. Charakterystyczny motyw stylizacyjny w kształcie litery L został zachowany, ale w zreinterpretowanej formie. Pełno-LED-owe lampy nie są już podzielone na pojedyncze paski świetlne, a łukowata krzywa w zewnętrznej części zespołów świetlnych nadaje im doskonale jednorodny wygląd. Paski LED, które zwężają się w kierunku środka pojazdu, czerpią inspirację z stylizacji opcjonalnych pełno-LED-owych reflektorów. Kierunkowskazy zajmują teraz większą powierzchnię świateł, a wewnętrzna sekcja każdego tylnego światła jest również używana po raz pierwszy do funkcji kierunkowskazu. Dzięki temu kierunkowskazy podkreślają wrażenie szerokości z tyłu, co daje jeszcze bardziej sportowy efekt.
Wnętrze i wyposażenie
Wchodząc do wnętrza nowego BMW Serii 4, szereg ulepszonych detali dodaje ekskluzywnego, wysokiej jakości odczucia w kabinie. Na przykład, ramki wylotów powietrza oraz panele sterowania w drzwiach są teraz wyposażone w elektroforetyczne wstawki. Dodatkowo, przycisk do twardego dachu w BMW Serii 4 Cabrio oraz zintegrowane prowadnice dla jego przednich siedzeń również mają elektroforetyczne wykończenie.
Zestaw sterowania klimatyzacją i audio w modelach BMW Serii 4 jest teraz otoczony aplikacjami chromowanymi. Ponadto, konsola środkowa robi jeszcze bardziej eleganckie wrażenie dzięki swoim wysokopołyskowym czarnym panelom, a podwójne przeszycia na desce rozdzielczej podkreślają geometryczną orientację wnętrza skierowaną na kierowcę. Standardowo montowane sportowe koło kierownicy w BMW Serii 4 ma nową obręcz pokrytą wysokiej jakości skórą, której zmodyfikowana wyściółka zapewnia kierowcy jeszcze lepszy chwyt.
W zakresie stylizacji wnętrza dostępnych jest teraz więcej opcji do wyboru. Rzeczywiście, BMW dodało do oferty skórę Dakota w kolorze Midnight Blue, Cognac oraz Ivory White, co oznacza, że można zamówić trzy nowe, bardzo eleganckie kolory tapicerki z koordynowanymi kontrastowymi przeszyciami i lamówkami. Nowe opcje dla listew wykończeniowych wnętrza to z kolei Carbon Aluminium, Light Fineline oraz wysoki połysk czarny z akcentem w postaci perełkowego chromu.
Oprócz specyfikacji Advantage, BMW Serii 4 można zamówić w wersjach Sport Line, Luxury Line i M Sport. Klienci mają teraz znacznie więcej możliwości dostosowania swojego samochodu do osobistych gustów, ponieważ więcej opcji można teraz dowolnie łączyć ze sobą niż wcześniej.
Nowe felgi z lekkiego stopu i efektowne kolory nadwozia
BMW oferuje szerszy wybór 18- i 19-calowych felg z lekkiego stopu, które są ekskluzywne dla nowej Serii 4: z czterema nowymi wzorami łącznie, jeszcze bardziej rozszerza się zakres dostosowywania sportowego, eleganckiego wyglądu BMW Serii 4. Dla każdej z wersji Advantage, Luxury Line, Sport Line i M Sport dostępny jest nowy wzór felg, które są zarezerwowane wyłącznie dla modeli BMW Serii 4.
Do oferty dodano również nowe, ekskluzywne kolory nadwozia. Snapper Rocks Blue to nowy odcień turkusu, który emanuje młodzieńczą witalnością i intensywną sportowością. Nowym kolorem jest również Sunset Orange – odważny, pomarańczowo-czerwony kolor. Dramatyczna gra między odcieniami pomarańczowego a czerwonego nadaje BMW Serii 4 niezwykle wyrafinowany i sportowy charakter. Te dwa kolory są również dostępne wyłącznie dla nowych modeli BMW Serii 4.
Dynamika jazdy
Doświadczenie jazdy we wszystkich modelach BMW Serii 4 opiera się na doskonałym połączeniu ostrych osiągów sportowych i doskonałego komfortu jazdy. BMW Serii 4 ma niższy środek ciężkości niż BMW Serii 3 (Coupe: -40 mm, Gran Coupe: -30 mm, Cabrio: -20 mm), szerszy rozstaw osi z przodu (+14 mm) i z tyłu (+22 mm), a także specjalnie skonfigurowaną kinematykę, co daje wszystkie składniki potrzebne do jeszcze bardziej zwinnego prowadzenia.
Sztywniejsze zawieszenie i ulepszona konfiguracja układu kierowniczego
Poprzez poprawę zawieszenia BMW Serii 4 inżynierowie BMW znacznie zwiększyli dynamiczne właściwości prowadzenia pojazdów, nie kompromitując komfortu jazdy.
Nowe BMW Serii 4 Coupe i nowe BMW Serii 4 Gran Coupe teraz wyposażone są w sztywniejsze zawieszenie z bardziej zaawansowaną technologią tłumienia oraz ulepszonym układem kierowniczym. Te zmiany przyniosły zauważalną poprawę zarówno w zakresie właściwości prowadzenia bocznego, jak i podłużnego, niezależnie od obciążenia. Efektem jest zmniejszone przechylenie, bardziej neutralne reakcje podczas jazdy na granicy, jeszcze większa stabilność w linii prostej oraz wspaniała precyzyjność kierowania, z której słynie BMW. Dotyczy to zarówno standardowego zawieszenia, jak i zawieszenia M Sport oraz adaptacyjnego zawieszenia.
Nowe BMW Serii 4 Cabrio również oferuje teraz lepszą stabilność w linii prostej i właściwości kierownicze. Harmonijna i niezwykle zwrotna natura dostrojenia zawieszenia wychodzących modeli oznaczała, że nie było potrzeby wprowadzenia bardziej rozbudowanych modyfikacji poprawiających osiągi.
Oponami wysokowydajnymi można opcjonalnie wyposażyć wszystkie warianty modeli z BMW 430d i BMW 430i w górę. Opony te zostały specjalnie zaprojektowane, aby spełnić potrzeby kierowców o bardzo sportowych skłonnościach.
BMW EfficientDynamics
Wszystkie silniki benzynowe oraz czterocylindrowe jednostki diesla oferowane w nowym BMW Serii 4 pochodzą z najnowszej rodziny BMW EfficientDynamics i są wyposażone w technologię BMW TwinPower Turbo.
Wszystkie nowe modele BMW Serii 4 są dostępne z trzema silnikami benzynowymi o następujących mocach: 420i z mocą 135 kW / 184 hp, 430i z mocą 185 kW / 252 hp i topowym modelem 440i z mocą 240 kW / 326 hp (średnie zużycie paliwa: 7,9 – 5,5 l/100 km [35,8 – 51,4 mpg imp]; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 185 – 127 g/km).
Można także wybierać między trzema silnikami diesla: 420d z mocą 140 kW / 190 hp, 430d z mocą 190 kW / 258 hp i 435d xDrive z mocą 230 kW / 313 hp (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 5,9 – 4,0 l/100 km [47,9 – 70,6 mpg imp]; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 155 – 106 g/km).
BMW Serii 4 Gran Coupe jest także dostępne w innej wersji silnika diesla, 418d, którego czterocylindrowy silnik rzędowy ma moc 110 kW / 150 hp (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 4,5 – 4,1 l/100 km [62,8 – 68,9 mpg imp]; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 118 – 107 g/km).
W zależności od konkretnego modelu, BMW Serii 4 Coupe, BMW Serii 4 Cabrio i BMW Serii 4 Gran Coupe mogą być wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną lub ośmiobiegową skrzynię Steptronic, która jest standardowo montowana w BMW 430i xDrive, BMW 430d / BMW 430d xDrive, BMW 435d xDrive, BMW 440i Cabrio / BMW 440i xDrive Cabrio oraz BMW 440i Gran Coupe / BMW 440i xDrive Gran Coupe.
Inteligentny napęd na cztery koła dla optymalnego przenoszenia mocy napędowej
Wszystkie modele benzynowe nowej BMW Serii 4 (z wyjątkiem BMW 420i Cabrio), a także modele diesla BMW 420d Coupe / BMW 420d Gran Coupe oraz BMW 430d Coupe / BMW 430d Gran Coupe mogą być wyposażone w opcjonalny system napędu na wszystkie koła BMW xDrive zamiast klasycznego napędu na tylne koła.
Technologia BMW xDrive jest już standardem w BMW Serii 4 Coupe, BMW Serii 4 Cabrio i BMW Serii 4 Gran Coupe w wersji 435d.
Oprócz inherentnych zalet napędu na cztery koła – takich jak optymalne przenoszenie mocy na drogę, najwyższe bezpieczeństwo prowadzenia oraz niezrównana przyczepność, np. w warunkach zimowych – BMW xDrive redukuje także podsterowność i nadsterowność podczas pokonywania zakrętów, co skutkuje bardziej dynamicznymi właściwościami skrętu.
Nawigacja, telefonia i interfejs użytkownika
BMW wprowadziło nowe, ułatwiające korzystanie funkcje dla systemów nawigacyjnych, telefonicznych oraz koncepcji wyświetlania i sterowania w BMW Serii 4.
Nowy układ menu dla centralnego wyświetlacza informacyjnego
Opcjonalny system nawigacyjny Professional dla BMW Serii 4 obejmuje nowy interfejs użytkownika z sześcioma dużymi ikonami w stylu kafelkowym, rozmieszczonymi na dwóch stronach ekranu. Kierowcy mogą układać kafelki według własnego uznania, co pozwala im przenieść najczęściej używane menu na główny ekran. Te podkładki sterujące zapewniają bezpośredni dostęp do odpowiednich funkcji oraz na żywo wyświetlają powiązane treści. Na przykład podkładka programu rozrywkowego pokazuje aktualnie grającą piosenkę wraz z okładką albumu, podczas gdy trasa, którą aktualnie pokonuje pojazd, pojawia się na podkładce nawigacyjnej. Po wejściu do menu, następny krok operacyjny pojawia się jako rodzaj podglądu. Wszystko to sprawia, że system jest przyjemny i intuicyjny w użyciu.
Multifunkcyjny wyświetlacz instrumentów z grafiką zmieniającą się w zależności od trybu jazdy
BMW oferuje Multifunkcyjny Wyświetlacz Instrumentów jako opcję dla BMW Serii 4, co daje kierowcy możliwość wyboru różnych opcji wyświetlania w zależności od wybranego trybu jazdy.
Tryb COMFORT przynosi bardziej klasyczny układ wyświetlania inspirowany tradycyjnym analogowym zestawem wskaźników. Standardowe wyświetlacze obejmują prędkość, obroty silnika, wskaźnik poziomu paliwa, temperaturę oleju silnikowego, aktualne zużycie paliwa oraz wybrany bieg.
W przypadku, gdy wybrano superefektywny tryb ECO PRO, technologie BMW EfficientDynamics stają się głównym tematem. Oznacza to, że kierowca jest informowany o swoim aktualnym „bonusowym zasięgu” oraz osiągach regeneracji energii hamowania. I to pomaga mu przyjąć niezwykle oszczędny styl jazdy.
Gdy tryb SPORT jest włączony za pomocą przełącznika Kontroli Doświadczenia Jazdy, Multifunkcyjny Wyświetlacz Instrumentów koncentruje się na odczytach związanych z osiągami, takich jak prędkość pojazdu, obroty silnika czy aktualna moc silnika.
Indukcyjne ładowanie smartfonów i hotspot Wi-Fi
Kompatybilne smartfony można ładować w BMW Serii 4 bez użycia kabli za pomocą opcjonalnej tacy indukcyjnej. Taca znajduje się w środkowym podłokietniku i dodatkowo ustanawia bezprzewodowe połączenie między smartfonem a zewnętrzną anteną samochodu, co poprawia odbiór telefonu, szczególnie w miejscach o słabym sygnale. Opcjonalny pakiet nawigacji ConnectedDrive obejmuje również hotspot Wi-Fi – który zapewnia szybki dostęp do internetu w samochodzie dla maksymalnie dziesięciu urządzeń mobilnych – oraz dwa porty USB w konsoli środkowej. Dzięki swoim bieżącym wartościom 2 amperów każdy z portów USB nadaje się także do ładowania tabletów.
Apple CarPlay jest dostępne jako opcja, co umożliwia optymalne zintegrowanie iPhone’a firmy Apple w nowych modelach BMW Serii 4.
BMW Connected: spersonalizowany cyfrowy asystent mobilności