Na krawędzi światowego kryzysu gospodarczego w 2007 roku, BMW zaprezentowało koncept CS, który ujawnił czterodrzwiowe coupe. Jednak na premierę wersji produkcyjnej, nazwanej 6 Series Gran Coupe, musieliśmy czekać jeszcze pięć lat.
Co to takiego było? To była BMW serii 6 z czterema drzwiami. Pod nadwoziem kryła się platforma BMW serii 5, ale Gran Coupe było dłuższe, szersze i niższe od niej. Po Mercedesie-Benz CLS i Audi A7, Gran Coupe uzupełniło niemiecką ofertę premium w nowym segmencie luksusowych czterodrzwiowych coupe.
Z przodu i z tyłu był to po prostu model 6, z tymi samymi gniewnymi oczami i sygnaturą LED w reflektorach. Szeroki wlot powietrza w przednim zderzaku pomagał chłodzić silnik, podczas gdy „nerki BMW” były szersze, ale nie wysokie. Smukłe linie sugerowały prędkość i osiągi. I właśnie to oferował ten samochód.
Wnętrze charakteryzowało się luksusowym wykończeniem, w tym wygodnymi siedzeniami, materiałami wysokiej jakości oraz czytelnym zestawem wskaźników. Oprócz tego, opcjonalnie oferowano wyświetlacz head-up, który w przeciwieństwie do innych marek, projektował informacje na szybie. Duży, masywny tunel środkowy dzielił kierowcę od pasażera obok. BMW twierdziło, że samochód pomieści 4+1 osobę. Oznaczało to, że cztery osoby mogły podróżować w komfortowych warunkach, ale ta „+1” musiała usiąść na przedłużonym konsoli centralnej, która sięgała aż do tylnych siedzeń.
Pod maską znajdowało się kilka opcji silnikowych, zarówno zasilanych dieslem, jak i benzyną. Napęd na wszystkie koła był dostępny jako opcja, podczas gdy podstawowe wersje miały tylko napęd na tył.
Po raz kolejny BMW wkracza do nowego segmentu pojazdów, wprowadzając model BMW 6-Series Gran Coupe. Po wersji kabriolet i Coupe w serii BMW 6, ten nowy ekskluzywny model jest prawdziwym ucieleśnieniem estetyki, sportowości, komfortu i luksusu w idealnej formie. Smukła elegancja tego pojazdu, pierwszego czterodrzwiowego Coupe w historii BMW, to naprawdę wyjątkowy fenomen. Potężne silniki i zaawansowana technologia podwozia przyczyniają się do sportowego i dynamicznego doświadczenia jazdy. BMW 6-Series Gran Coupe wyróżnia się także ekskluzywnymi funkcjami i wyposażeniem, przestronnością dla komfortu pasażerów z tyłu oraz niezwykłą funkcjonalnością, która jest nietypowa nawet jak na luksusowe czterodrzwiowe Coupe. Na przykład, składane oparcia tylnych siedzeń oraz dodatkowe trzecie siedzenie to unikalne cechy designu, które przyczyniają się do wszechstronności pojazdu.
Dynamika jazdy, płynne osiągi i efektywność to cechy silników TwinPower Turbo dostępnych w BMW 6-Series Gran Coupe. Ponadto, model BMW 650i Gran Coupe będzie pierwszym modelem oferowanym z nowym i bardziej efektywnym silnikiem V8, który dostarcza imponujące 330 kW/450 hp. Ten silnik, podobnie jak sześciocylindrowe jednostki napędowe w modelach BMW 640i Gran Coupe i BMW 640d Gran Coupe, jest standardowo oferowany w połączeniu z ośmiobiegową skrzynią biegów Sport oraz sprawdzoną technologią BMW EfficientDynamics. Standardowe wyposażenie wszystkich modeli obejmuje również przycisk Driving Experience z trybem ECO PRO oraz funkcję Auto Start Stop.
Wyrazisty charakter BMW 6er Gran Coupe jest niezaprzeczalny w wyrafinowanym i luksusowym wnętrzu, nie wspominając o szerokim zakresie standardowego wyposażenia, takim jak reflektory Xenon, automatyczna klimatyzacja z 2 strefami, skórzana tapicerka oraz elektryczna regulacja siedzeń z funkcją pamięci. Innowacyjne opcje wyposażenia obejmują reflektory LED Adaptive oraz system dźwięku przestrzennego Bang & Olufsen High-End. Dodatkowo, pakiet M Sports będzie również dostępny jako opcja dla BMW 6-Series Gran Coupe, lub kupujący mogą preferować pakiet BMW Individual zaprojektowany specjalnie dla tego pojazdu.
Design: Sportowa elegancja i ekskluzywny styl.
BMW 6-Series Gran Coupe reprezentuje niezwykłą synergię niezwykłej estetyki, typowej dla Coupe dynamiki i funkcjonalnej wszechstronności czterodrzwiowego pojazdu. BMW 6-Series Gran Coupe ma 5,007 milimetrów długości i 1,894 milimetry szerokości, przy wysokości 1,392 milimetrów. Proporcje samochodu są bezbłędnie w stylu BMW, od długiego komina z odważnymi konturami po elegancję wydłużonego rozstawu osi (2,968 milimetrów) i cofniętej kabiny pasażerskiej. BMW 6-Series Gran Coupe ustanawia nowe standardy w zakresie estetycznego designu czterodrzwiowych pojazdów, co można zauważyć w jego niskiej wysokości i płaskiej linii dachu, która płynnie przechodzi w tylną część.
Z przodu, elementy chromowane, unikalne dla Gran Coupe, oddzielają wlot powietrza od świateł przeciwmgielnych, podkreślając mocne postanowienie wyrażone w wyglądzie tego samochodu. Standardowe podwójne okrągłe reflektory Xenon (do świateł drogowych i mijania) posiadają trójwymiarowe pierścienie LED, które są typowe dla BMW i tworzą unikalną i funkcjonalną architekturę świetlną dla nocnej jazdy. Przy opcjonalnych reflektorach LED Adaptive, pierścienie świetlne są lekko spłaszczone na górze i na dole. Światła drogowe i mijania są generowane przez jednostki LED, które są umieszczone na poziomych żebrach wzdłuż każdego z pierścieni świetlnych, kierując swoje światło na reflektory zwrócone w ich stronę.
Niskie i eleganckie linie tego samochodu są szczególnie imponujące z boku. Cofnięta kabina pasażerska wydaje się niska i gładko rozciągnięta, ponieważ sylwetka okien sięga głęboko w słupek C. Bezramkowe szyby drzwiowe są również elementem designu wskazującym na sportowe Coupe. Dodatkowo, wydłużone boczne okna optymalizują padanie światła, co zwiększa poczucie przestronności we wnętrzu. Charakterystyczny zakręt Hofmeistera, który przechodzi w słupek C, obejmuje wyłącznie wytłoczone napisy „Gran Coupe” za szybą w dolnych rogach tylnych okien, aby zaznaczyć fascynującą elegancję i osobowość tego pojazdu.
Wizualnie niski środek ciężkości, wraz z poziomymi i V-kształtnymi liniami na tylnej części, sugeruje potężną i dynamiczną elegancję. Kolejną charakterystyczną cechą designu BMW 6-Series Gran Coupe jest trzecie światło hamowania, które rozciąga się na całą szerokość tylnej szyby, tworząc tym samym górną krawędź.
Wystrój wnętrza to ucieleśnienie doskonałej kombinacji elegancji, luksusu i dynamiki, co sprzyja harmonijnej konfiguracji przednich i tylnych miejsc siedzących. Skierowane na kierowcę kokpit, strefa pasażera z przodu otoczona elegancko zaokrąglonymi powierzchniami oraz przestronność cofniętej kabiny pasażerskiej zapewniają wyrafinowany i luksusowy komfort we wszystkich scenariuszach jazdy. Rozstaw osi jest o 113 milimetrów dłuższy niż w BMW 6-Series Coupe i odpowiada za zwiększoną przestrzeń na nogi pasażerów z tyłu. Koncepcja wnętrza BMW 6-Series Gran Coupe zapewnia wyjątkową przestrzenną zmienność. Jest wystarczająco przestronnie, by wygodnie pomieścić dwóch pasażerów z tyłu. Jednak układ 4+1 również zapewnia miejsce dla trzeciego pasażera z tyłu w krótkich podróżach. Bagażnik ma pojemność 460 litrów, którą można powiększyć do 1,265 litrów dzięki systemowi przeładunkowemu i składanym tylnym oparciom.
Doświadczenie jazdy: Zharmonizowana dynamika i komfort.
Silniki BMW TwinPower Turbo dostępne dla BMW 6-Series Gran Coupe reprezentują sportowość z efektywnością. Sześciocylindrowy silnik benzynowy w BMW 640i Gran Coupe dostarcza 235 kW/320 hp, a sześciocylindrowy silnik diesla w BMW 640d Gran Coupe ma moc 230 kW/313 hp. W trzecim kwartale 2012 roku do serii dołączy trzeci silnik, mianowicie silnik benzynowy V8 w BMW 650i Gran Coupe o mocy 330 kW/450 hp, również dostępny z technologią napędu na cztery koła BMW xDrive. Nowa generacja silnika BMW V8 korzysta z technologii TwinPower Turbo, wykorzystując dwie turbosprężarki, a także bezpośredni system wtrysku paliwa High-Precision oraz całkowicie zmienny system sterowania zaworami VALVETRONIC.
BMW 650i Gran Coupe, podobnie jak oba modele sześciocylindrowe, jest wyposażone w ośmiobiegową skrzynię biegów Sport, funkcję Auto Start Stop oraz przycisk Driving Experience, w tym tryb ECO PRO, i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,6 sekundy, przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym od 8,6 do 8,9 litrów na 100 kilometrów. Przyspieszenie BMW 640i Gran Coupe wynosi 5,4 sekundy, a jego średnie zużycie paliwa wynosi od 7,7 do 7,9 litrów na 100 kilometrów. BMW 640d Gran Coupe również potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy, a zużycie paliwa wynosi od 5,5 do 5,7 litrów na 100 kilometrów (dane zgodnie z cyklem testowym UE, w zależności od wybranego formatu opon).
Wyjątkowy stosunek przyjemności z jazdy do zużycia paliwa wynika z doskonałej efektywności silników i automatycznej skrzyni biegów, nie wspominając o korzyściach płynących z technologii BMW EfficientDynamics. Oprócz trybu ECO PRO oraz funkcji Auto Start Stop, inne techniczne cechy specyficzne dla modelu przyczyniają się do efektywności, np. regeneracja energii hamowania, elektryczne wspomaganie kierownicy, jednostki pomocnicze działające na żądanie, odłączany sprężarka klimatyzacji, inteligentne wykorzystanie materiałów lekkich, aktywna kontrola otworów wentylacyjnych oraz systemy sterowania zawieszeniem z hydrauliczną technologią na żądanie, aby wymienić tylko kilka.
Podwozie BMW 6-Series Gran Coupe składa się z podwójnej osi kontrolnej z przodu oraz integralnej osi z tyłu, a także z elektrycznego wspomagania kierownicy i Servotronic. Dynamiczna kontrola tłumienia i Adaptive Drive, w tym system stabilizacji Dynamic Drive, są dostępne jako opcje.
Standardowe funkcje bezpieczeństwa obejmują poduszki powietrzne z przodu, poduszki powietrzne boczne zintegrowane w oparciach siedzeń, poduszki powietrzne na przednich i tylnych siedzeniach, automatyczne pasy bezpieczeństwa z trzypunktowym zapięciem dla wszystkich siedzeń, ograniczniki siły pasów i napinacze pasów z przodu oraz mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX z tyłu. Inteligentna konstrukcja lekkich materiałów zmniejsza wagę pojazdu. Drzwi, maska oraz większość komponentów podwozia, w tym podpory zawieszenia, wykonane są z aluminium. Przednie ścianki boczne składają się z materiału termoplastycznego, natomiast pokrywa bagażnika jest wykonana z kompozytów włókna szklanego.
Wyposażenie: Ekskluzywne funkcje, innowacyjna technologia.
Szeroki zakres wysokiej jakości standardowego wyposażenia w BMW 6-Series Gran Coupe jest imponujący: ośmiobiegowa skrzynia biegów Sport, wybór skórzanej tapicerki i wykończenia, elektryczna regulacja siedzeń z funkcją pamięci dla przednich siedzeń, automatyczna klimatyzacja z 2-strefową regulacją, reflektory Xenon oraz radio BMW Professional z systemem głośników hi-fi. Dodatkowe ekskluzywne opcje można wybrać, by nadać samochodowi osobisty charakter. Wśród najważniejszych elementów w zakresie opcjonalnego wyposażenia znajdują się reflektory LED Adaptive oraz system dźwięku przestrzennego Bang & Olufsen High-End. Pakiet M Sports będzie również dostępny jako opcja dla BMW 6-Series Gran Coupe, lub kupujący mogą preferować pakiet BMW Individual zaprojektowany specjalnie dla tego pojazdu.
Systemy wspomagania kierowcy i usługi mobilne dostępne z BMW ConnectedDrive obejmują technologie takie jak wyświetlacz BMW Head-Up z pełnokolorową grafiką, asystent parkowania, Surround View, aktywny tempomat z funkcją Stop & Go, system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, informacje o ograniczeniach prędkości, asystent do jazdy na światłach drogowych oraz nocna wizja BMW z ostrzeżeniem o pieszych.
Montowane w Dingolfing w Niemczech: Jakość BMW w najlepszym wydaniu.
BMW 6-Series Gran Coupe jest montowane w zakładzie BMW w Dingolfing. To największy zakład produkcyjny grupy BMW na świecie. W tym miejscu montowane są również modele BMW 6-Series Coupe i Convertible, a także pojazdy BMW 5-Series i luksusowe sedany BMW 7-Series.
Design: Nowy wymiar estetyki.
Zewnętrzny design BMW 6-Series Gran Coupe odzwierciedla charakterystyczny język projektowania BMW 6-Series zastosowany w celu stworzenia unikalnego czterodrzwiowego Coupe. Harmoniczne proporcje, precyzyjne linie i gładkie konturowane powierzchnie to elementy, które nadają BMW 6-Series Gran Coupe jego niezwykły urok. W zakresie długości (5,007 milimetrów) i rozstawu osi (2,968 milimetrów) ten samochód jest o 113 milimetrów dłuższy niż BMW 6-Series Coupe. To przekłada się na komfort odczuwany przez pasażerów siedzących z tyłu. Gran Coupe ma 1,894 milimetry szerokości, przy wysokości 1,392 milimetrów.
Skierowany na kierowcę kokpit, strefa pasażera z przodu otoczona elegancko zaokrąglonymi powierzchniami oraz przestronność tylniej kabiny pasażerskiej przyczyniają się do dynamicznego wyglądu i odczucia pojazdu, a także zapewniają wyrafinowany i luksusowy komfort wnętrza we wszystkich scenariuszach jazdy. BMW 6-Series Gran Coupe oferuje wystarczająco dużo miejsca dla czterech pasażerów, w dodatku zapewnia wyjątkowo dużą elastyczność wnętrza jak na pojazd w tym segmencie. W przypadku krótkich podróży, tak zwana konfiguracja miejsc 4+1 może pomieścić trzech pasażerów w tylnej kabinie.
Z przodu: Odważna obecność i przyczepność do drogi.
Duże wloty powietrza, charakterystyczna dla BMW kratka chłodnicy lekko wysunięta do przodu, umiejscowiona pomiędzy charakterystycznymi okrągłymi reflektorami oraz zbieżne kontury długiej maski, wyrażają odważną aurę pewności siebie. Design kratki chłodnicy jest szeroki i głęboki, z lekkim kątem na górnych krawędziach, tworzącym efekt nosa rekina. Reflektory Xenon są standardowym wyposażeniem BMW 6-Series Gran Coupe. Opcjonalnie oferowane są reflektory LED Adaptive. Reflektory LED Adaptive do świateł drogowych i mijania posiadają białe pierścienie LED jako światła parkingowe i dzienne. Są one spłaszczone na dole i nakładane na górnej krawędzi przez akcentujące światło również wykorzystujące technologię LED. To dodaje nowy wymiar głębokiemu i intensywnie skoncentrowanemu wyglądowi typowemu dla samochodów BMW, jakby pojazd intensywnie skupiał swoje „oczy” na drodze przed sobą w dzień i w nocy. Oświetlenie zarówno świateł mijania, jak i drogowych jest wytwarzane przez oba pierścienie świetlne, co dodatkowo podkreśla charakterystyczny dla BMW podwójny design reflektorów z przodu. Źródła światła to jednostki LED umieszczone na poziomych żebrach wzdłuż każdego z pierścieni świetlnych, kierując swoje światło na reflektory zwrócone w ich stronę. Trójwymiarowy design świateł, który obejmuje przezroczystą i oświetloną część pierścieni świetlnych, imponująco podkreśla technologię LED z boku. Nawet kierunkowskazy i światła hamowania mają technologię LED.
Potężne nadkola akcentują szeroki tor pojazdu, który można dodatkowo wzbogacić o opcjonalne reflektory LED do mgły umiejscowione estetycznie w przednich rogach. Dolny wlot powietrza składa się z trzech sekcji. Wyraźne elementy chromowane w kształcie litery L, ekskluzywne dla BMW 6-Series Gran Coupe, podkreślają wlot powietrza w przednim zderzaku. Naśladują one linie maski płynące do przodu w kierunku kratki chłodnicy BMW, co dodatkowo podkreśla dynamiczny i pewny ogólny wyraz przodu.
Bok: Smukła elegancja i sportowy styl.
Z długą, odważnie konturowaną maską, cofniętą kabiną pasażerską, elegancką linią dachu Coupe przechodzącą w tylną część, a także wydłużonym rozstawem osi i krótkim zwisem, proporcje BMW 6-Series Gran Coupe odzwierciedlają dziedzictwo rodziny BMW w całkowicie nowy sposób. Cztery drzwi, w połączeniu z wydłużonym rozstawem osi i bardziej przestronną kabiną pasażerską, wyraźnie odróżniają Gran Coupe od innych modeli serii BMW 6. Podobnie, płaska, elegancka i gładka linia dachu, która delikatnie przechodzi w tył, tworzy indywidualną i wyjątkową sylwetkę, dzięki czemu BMW 6-Series Gran Coupe jest łatwo rozpoznawalne z każdej perspektywy.
Połączenie sportowości, luksusu, ekskluzywności i wyrafinowanej funkcjonalności jest szczególnie widoczne z boku. Cofnięta kabina pasażerska wydaje się niska i gładko rozciągnięta, ponieważ sylwetka okien sięga głęboko w słupek C. Dodatkowo, wydłużone boczne okna optymalizują padanie światła, co zwiększa poczucie przestronności we wnętrzu. Same okna mogą być wzbogacone o opcjonalne zewnętrzne wykończenie chromowane. Charakterystyczny zakręt Hofmeistera, który przechodzi w słupek C, obejmuje wyłącznie wytłoczone napisy „Gran Coupe” za szybą w dolnych rogach tylnych okien, aby zaznaczyć fascynującą elegancję i osobowość tego pojazdu.
Odważne linie przebiegające wzdłuż całej długości pojazdu, płynące z przodu i przechodzące w artystycznie konturowane tylne błotniki, akcentują ostry profil i sportową osobowość BMW 6-Series Gran Coupe. Tak jak w innych modelach serii BMW 6, struktura linii tworzy wygląd, który jest jednocześnie klasyczny, precyzyjny i dynamiczny. Linia wypukła zaczyna się od elementu kratki na przednim nadkolu i rozciąga się przez klamki drzwi wzdłuż boku pojazdu, zanim przechodzi w tył, przyczyniając się do atletycznego i eleganckiego profilu bocznego pojazdu. Obszar poniżej linii wypukłej w pobliżu tylnych kół cechuje się wypukłymi konturami, które wyrażają charakter potężnego i solidnego samochodu, który zdaje się trzymać drogę.
Krzywizna przedniego nadkola tworzy kolejną charakterystyczną linię, która po opadnięciu między bocznym elementem kratki a drzwiami, ostatecznie przechodzi poziomo z powrotem w kierunku tyłu. Bezszwowa i gładka linia profilu w obszarze progów wzmocnia muskularny wygląd samochodu.
Tył: Poziome linie i wyraźne profile powierzchni.
Wyraźnie zdefiniowane powierzchnie i poziome linie podkreślają potężną grację tylnej części, która wyraża stabilność i sportowość BMW 6-Series Gran Coupe. Sylwetka tyłu jest znacznie szersza u dołu, a linie w kształcie litery V prowadzą wzrok w dół w kierunku zderzaka i nawierzchni drogi. Konturowe nadkola również podkreślają szeroką postawę pojazdu. Wizualnie środek ciężkości wydaje się być szczególnie niski, gdy samochód jest oglądany z tyłu. Projekt wszystkich elementów tylnej części jest płaski i szeroki. Zdecydowanie rozszerzone nadkola podkreślają szeroki tor i poziome wymiary tylnej sekcji. W porównaniu z innymi modelami serii BMW 6, powierzchnia i linie między klapą bagażnika a tylnym zderzakiem mają bardziej wydłużony wygląd. Wyraźnie zarysowany profil zderzaka podkreśla ogólną objętość tylnej części i przyciąga uwagę do detali, takich jak tylne światła i chromowane wloty wydechowe.
Konturowany kształt podzielonych lamp tylnych w kształcie litery L jest typowy dla BMW 6-Series, a lampy mają po dwa pasma świateł LED, które tworzą znany wygląd BMW w nocy. Trzecie światło hamowania jest zintegrowane z linią dachu i rozciąga się na całą szerokość tylnej szyby.
Wnętrze: Skierowane na kierowcę, luksusowa atmosfera.
Kokpit BMW 6-Series Gran Coupe ma wyraźny układ skierowany na kierowcę typowy dla wszystkich pojazdów BMW, a elementy wnętrza tworzą luksusową atmosferę dla wszystkich pasażerów. Centralna część deski rozdzielczej lekko nachyla się w stronę kierowcy. Elegancko zakrzywiona konsola środkowa zapewnia kierowcy wygodny dostęp do wybieraka skrzyni biegów automatycznej, przycisku Driving Experience oraz przycisku hamulca ręcznego.
Standardowy system sterowania iDrive obejmuje monitor pokładowy o ekskluzywnym płaskim designie. W połączeniu z systemem nawigacji BMW Professional, nowy BMW Series 6 Gran Coupe jest wyposażony w 10,2-calowy wyświetlacz, otoczony przyciągającą wzrok chromowaną ramą, która podkreśla monitor.
Długie i płynące poziome linie rozciągające się w całym wnętrzu BMW 6-Series Gran Coupe optycznie jednoczą przednie i tylne przedziały siedzeń oraz dodają przestronności we wnętrzu pojazdu. Charakterystyczny design paneli drzwiowych i wykończenia BMW 6-Series, z eleganckimi liniami rozciągającymi się od przodu do tyłu, wprowadza nawet słupek B w bezszwowy i harmonijny wygląd wnętrza premium. Konsola środkowa rozciąga się do tylnej kabiny pasażerskiej i jest także ukształtowana w sposób, który dodatkowo wzmacnia przestronny wygląd i odczucie samochodu.
Sportowość i przestronność tylnych siedzeń.
Wnętrze BMW 6-Series Gran Coupe przekazuje poczucie sportowości i szytej na miarę ekskluzywności podczas doświadczenia jazdy. Płynne linie profilu dachu zewnętrznego są natychmiast rozpoznawalne w konturach wnętrza podsufitki. Tylne siedzenia są wygodne i przestronne, oferując pasażerom solidne wsparcie boczne i dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Regulowane nawiewy powietrza umieszczone w wydłużonej konsoli środkowej również przyczyniają się do komfortu pasażerów z tyłu. Aby zoptymalizować wszechstronność podczas krótkich podróży, BMW 6-Series Gran Coupe oferuje układ siedzeń 4+1, co oznacza, że jest nawet miejsce dla trzeciego pasażera w tylnej kabinie.
Osiem metalicznych wykończeń i dwa niemetaliczne kolory są dostępne dla zewnętrznej części nowego BMW 6-Series Gran Coupe. Dodatkowe ekskluzywne malowanie można zamówić w połączeniu z pakietami BMW Individual i M Sports. Dla sportowego i luksusowego wnętrza oferowany jest bogaty wybór kolorów i materiałów premium, aby spełnić indywidualne preferencje klientów. Standardowa tapicerka z wytrzymałej skóry Dakota jest dostępna w trzech kolorach, natomiast opcjonalna ekskluzywna skóra Nappa oferowana jest w czterech kolorach. Jeśli zajdzie potrzeba, deska rozdzielcza, panele drzwi i konsola środkowa mogą być również wzbogacone o ekskluzywną skórę Nappa. Zamiast podniesionych czarnych szwów z podwójnym przeszyciem dostępne są również w kontrastowych kolorach, które odpowiednio komponują się z powierzchniami siedzeń. Istnieje również wybór czterech linii wykończenia wnętrza. Ekskluzywne ceramiczne aplikacje dla wybieraka biegów, kontrolera iDrive i innych elementów sterujących kokpitu można zamówić jako opcje.
Doświadczenie jazdy: Wydobądź sportowość
Potężne silniki sześciocylindrowe i V8 z technologią BMW TwinPower Turbo najnowszej generacji pomagają każdemu wariantowi modelu BMW 6-Series Gran Coupe w rozwoju jego sportowego potencjału. Właściwości charakterystyczne dla marki i wydajność jednostek napędowych cechują się doskonałą reakcją, doskonałym oddawaniem mocy i płynnością jazdy. Wielokrotnie nagradzany sześciocylindrowy silnik benzynowy z podwójną turbosprężarką, bezpośrednim wtryskiem paliwa i VALVETRONIC zastosowany w BMW 640i Gran Coupe osiąga maksymalną moc 235 kW/320 hp. Sześciocylindrowy silnik z zmiennym, wielostopniowym doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail najnowszej generacji zastosowany w BMW 640d Gran Coupe osiąga maksymalną moc wynoszącą 230 kW/313 hp i średnie zużycie paliwa wynoszące 5,5 do 5,7 litrów/100 km (dane zgodnie z cyklem testowym UE, w zależności od wybranego formatu opon), co stanowi wyjątkową kombinację, nie tylko w klasie luksusowej. Gamę modeli uzupełnia BMW 650i Gran Coupe, którego silnik V8 o mocy 330 kW/450 hp również posiada zmienną kontrolę zaworów VALVETRONIC.
Wszystkie warianty modeli są standardowo wyposażone w ośmiobiegową skrzynię biegów Sport oraz funkcję Driving Experience Control. Dzięki tej funkcji, możliwe jest aktywowanie między innymi trybu ECO PRO, aby ułatwić bardziej oszczędny styl jazdy. Funkcja Auto Start Stop, która również jest standardowa we wszystkich trzech modelach, zapewnia dodatkowy wzrost efektywności.
Mistrzowska konwersja mocy na dynamikę jazdy oraz doskonałe cechy komfortu to wynik wyrafinowanej technologii zawieszenia BMW 6-Series Gran Coupe. Typowe wspomaganie kierownicy elektrycznej standardowo obejmuje funkcję Servotronic. Dynamiczna kontrola tłumienia, integralne aktywne sterowanie oraz system Adaptive Drive z aktywną stabilizacją przechyłu są dostępne jako opcje.
Dodatkowo, inteligentny system napędu na cztery koła BMW xDrive również stanie się dostępny przy uruchomieniu BMW 650i Gran Coupe w trzecim kwartale 2012 roku. Elektroniczny system kontrolny połączony z funkcją DSC (Dynamic Stability Control) zapewnia idealną przyczepność, maksymalne bezpieczeństwo oraz optymalne prowadzenie i oddawanie mocy w każdych warunkach atmosferycznych i drogowych.
Lepsze osiągi, większa efektywność: Silnik V8 z technologią BMW TwinPower Turbo wraz z VALVETRONIC.
Najwyższy model 650i Gran Coupe wyposażony jest w nową generację silnika V8 o pojemności 4,4 litra z technologią BMW TwinPower Turbo po raz pierwszy. Dwie turbosprężarki umiejscowione w przestrzeni V między bankami cylindrów oraz system bezpośredniego wtrysku paliwa High-Precision Injection zostały teraz uzupełnione przez zmienną kontrolę zaworów VALVETRONIC, co optymalizuje zarówno efektywność, jak i reakcję silnika.
Nowy pakiet technologiczny skutkuje zwiększeniem maksymalnej mocy do 330 kW/450 hp przy 5,500 obr/min oraz maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 650 Nm dostępnego w zakresie od 2,000 do 4,500 obr/min. Podobnie, oszczędność paliwa i emisja spalin są korzystnie wpływane. BMW 650i Gran Coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,6 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi od 8,6 do 8,9 litrów/100 km, a poziom emisji CO2 wynosi od 199 do 206 gramów na kilometr (dane wstępne, zużycie paliwa i emisja zgodnie z cyklem testowym UE, w zależności od wybranego formatu opon).
W połączeniu z inteligentnym systemem napędu na cztery koła xDrive, moc silnika V8 może być jeszcze intensywniej wykorzystywana do dynamicznego przyspieszania. Elektronicznie kontrolowane rozdzielenie mocy między osiami przednią i tylną optymalizuje, oprócz przyczepności i stabilności pojazdu, zwinność BMW 650i xDrive Gran Coupe, które przyspiesza z miejsca do 100 km/h w zaledwie 4,4 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi od 9,2 do 9,4 litrów/100 km, a emisja CO2 wynosi od 215 do 219 gramów na kilometr (dane wstępne, zużycie paliwa i emisja zgodnie z cyklem testowym UE, w zależności od wybranego formatu opon).
Sześciocylindrowy silnik z technologią BMW TwinPower Turbo: Idealna kombinacja zarówno dla jednostek napędowych benzynowych, jak i dieslowskich.
Sześciocylindrowy silnik benzynowy w BMW 640i Gran Coupe posiada technologię BMW TwinPower Turbo, która również obejmuje system doładowania, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa oraz VALVETRONIC. W przeciwieństwie do silnika V8, jego turbosprężarka działa na zasadzie Twin Scroll, w której pulsujące strumienie gazów z trzech cylindrów jednocześnie są kierowane do wirnika turbiny w oddzielnych spiralnych ścieżkach. Dzięki temu, moc 235 kW/320 hp jest mobilizowana przy 5,800 do 6,000 obr/min z pojemności skokowej 3 litrów. Silnik dostarcza maksymalny moment obrotowy 450 Nm w zakresie od 1,300 do 4,500 obr/min. BMW 640i Gran Coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi od 7,7 do 7,9 litrów/100 km, a poziom emisji CO2 wynosi od 179 do 183 gramów na kilometr (dane zgodnie z cyklem testowym UE, w zależności od wybranego formatu opon).
Pakiet technologii BMW TwinPower Turbo dla sześciocylindrowej jednostki napędowej diesla BMW 640d Gran Coupe obejmuje najnowszą generację dwustopniowego, zmiennego systemu doładowania oraz bezpośrednie wtryskiwanie paliwa Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Trzycylindrowy silnik aluminiowy o pojemności 3 litrów dostarcza maksymalną moc 230 kW/313 hp przy 4,400 obr/min, a już zapewnia maksymalny moment obrotowy 630 Nm w zakresie od 1,500 do 2,500 obr/min. To możliwe dzięki precyzyjnie skoordynowanej współpracy małej, zmiennej turbosprężarki i dużej turbosprężarki, które obie zapewniają zoptymalizowane oddawanie mocy przy wszystkich wymogach obciążenia. BMW 640d Gran Coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi od 5,5 do 5,7 litrów/100 km, a poziom emisji CO2 wynosi od 146 do 149 gramów na kilometr (dane zgodnie z cyklem testowym UE, w zależności od wybranego formatu opon).
Wszystkie modele są standardowo wyposażone w ośmiobiegową skrzynię biegów Sport. Sportowe prowadzenie jest wzmacniane przez szybką zmianę biegów, a jednocześnie efektywność jest optymalizowana. Dodatkowo, na kierownicy znajdują się łopatki do ręcznej zmiany biegów.
Wyszukana technologia zawieszenia dla idealnej równowagi między dynamiką a komfortem.
Technologia zawieszenia BMW 6-Series Gran Coupe cechuje się podwójną kontrolą ramion osi przedniej oraz integralną osią tylną, z których obie wykonane są głównie z aluminium. Ich zasada konstrukcji zapewnia idealne warunki do sportowego prowadzenia w połączeniu z wygodnym ustawieniem zawieszenia.
Dynamiczna kontrola tłumienia jest dostępna jako opcja. System elektronicznie kontrolowanych amortyzatorów dostosowuje się adaptacyjnie do stanu drogi i stylu jazdy. Charakterystyka jazdy jest jeszcze bardziej optymalizowana dzięki opcjonalnie dostępnym systemom Adaptive Drive, które obejmują również aktywne stabilizatory. Elektronicznie kontrolowane stabilizatory zmniejszają, między innymi, ilość przechyłów bocznych przy pokonywaniu zakrętów przy wyższych prędkościach oraz w przypadku nagłych zmian kierunku.
Elektroniczne wspomaganie kierownicy jest standardowe i wyposażone w funkcję Servotronic do zależnego od prędkości wspomagania kierownicy. System ten posiada silnik elektryczny, który generuje odpowiednią ilość wspomagania kierownicy w zależności od prędkości.
BMW 6-Series Gran Coupe to jedyny pojazd w swojej klasie, który może być opcjonalnie wyposażony w Integral Active Steering. Oprócz regulacji ilości wspomagania kierownicy zależnego od prędkości i kąta skrętu kół przednich, kontroluje również kąt skrętu tylnych kół. Precyzyjnie skoordynowane kąty kół zapewniają wysoki poziom zwinności w dynamicznych sytuacjach jazdy, komfortową i doskonałą reakcję pojazdu przy zmianie pasa oraz optymalną zwrotność w wąskich zakrętach i ruchu miejskim.
Driving Experience Control: Idealne ustawienie za naciśnięciem przycisku.
Przycisk Driving Experience Control na konsoli środkowej służy do wyboru ustawień „COMFORT”, „SPORT” i „SPORT+” oraz trybu ECO PRO. Tryb „COMFORT+” jest również dostępny w połączeniu z opcjami Dynamic Damper Control/Adaptive Drive. Funkcja Driving Experience Control wpływa na progresję pedału gazu, reakcję silnika, charakterystykę wspomagania kierownicy, ustawienia DSC, dynamikę zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów oraz, w zależności od wyposażenia pojazdu, również charakterystykę amortyzatorów i systemu aktywnej stabilizacji przechyłów.
Tryb ECO PRO wspiera bardziej oszczędny styl jazdy przy niskich prędkościach silnika. Skierowane zarządzanie mocą dla elektrycznie napędzanych funkcji, takich jak klimatyzacja, ogrzewane siedzenia i zewnętrzne lusterka, zapewnia wyjątkowo efektywne zarządzanie energią. Szczegółowe wyświetlacze informują kierowcę, między innymi, o dodatkowym zasięgu w kilometrach i dostarczają informacji w odpowiedzi na sytuację dotyczącą stylu jazdy optymalizowanego pod kątem efektywności.
W ten sposób, za naciśnięciem jednego przycisku, kierowca aktywuje wstępnie skonfigurowane i spójne ogólne ustawienie, które w BMW 640d Gran Coupe obejmuje również dźwięk silnika. W tym celu naturalne cechy dźwiękowe silnika są – w zależności od sytuacji jazdy i wybranego trybu Driving Experience Control – wzmacniane za pomocą modułu dźwiękowego i przekazywane do wnętrza samochodu. Cyfrowe przetwarzanie sygnału systemu umożliwia bezpośrednią wymianę informacji z zarządzaniem silnikiem, uwzględniając zarówno prędkość obrotową silnika, jak i moment obrotowy oraz prędkość pojazdu. W rezultacie kierowca uzyskuje szczególnie dokładne wyobrażenie o każdej sytuacji obciążenia silnika oraz jeszcze intensywniejsze odczucie wydobycia mocy i aktualnej sytuacji na drodze.
Dodatkowy przycisk ułatwia oddzielny wybór ustawień DSC. Dzięki temu przyciskowi możliwe jest aktywowanie trybu trakcji DTC (Dynamic Traction Control), który na przykład wspomaga przy ruszaniu i jeździe po luźnym piasku lub w głębokim śniegu. W trybie DSC Off aktywna interwencja hamulca staje się aktywna, co jest podobne do funkcji elektronicznego blokowania dyferencjału tylnego. W celu optymalizacji przyczepności, celowe i adekwatne ograniczenie poślizgu kół jest indukowane przy przyspieszaniu w wąskich zakrętach, aby dobroczynna moc i siła pociągowa były zachowane przez inne koło na tej samej osi.
Elektryczny hamulec postojowy BMW 6-Series Gran Coupe jest obsługiwany za pomocą przycisku na konsoli środkowej. Jeśli zostanie naciśnięty podczas jazdy, system hamulcowy dostaje średnie spowolnienie i jest kontrolowany przez ABS za pomocą systemu hydraulicznego DSC. Elektryczny hamulec postojowy obejmuje funkcję Auto Hold, która szczególnie zwiększa komfort w ruchu miejskim. Gdy pojazd zatrzymuje się, automatycznie utrzymuje go w bezruchu – nawet na wzniesieniach – przez stałe ciśnienie hamulca, aż kierowca ponownie użyje pedału gazu. Funkcję Auto Hold aktywuje się i dezaktywuje za pomocą oddzielnego przycisku znajdującego się na konsoli środkowej.
Regeneracja energii hamowania, która jest standardem, zapewnia dzięki inteligentnemu zarządzaniu energią, że wytwarzanie energii elektrycznej do systemu elektrycznego pojazdu jest wykorzystywane podczas fazy zjazdu i hamowania. Inne funkcje BMW EfficientDynamics obejmują kontrolę jednostek pomocniczych na żądanie, elektryczne wspomaganie kierownicy, odłączany kompresor klimatyzacji oraz redukcję oporu powietrza dzięki aktywnej kontroli klap wentylacyjnych.