Czwarta generacja BMW serii 6 Gran Turismo zrobiła dobre wrażenie w 2017 roku, gdy została wprowadzona na rynek. W 2020 roku BMW ogłosiło wersję po liftingu.
Lifting pojazdu miał miejsce w trudnym roku 2020, w czasie pandemii, gdy wszystkie kraje borykały się z problemami gospodarczymi. 6-Series GT bardziej przypominało następcę serii 5 GT, niż kontynuację linii serii 6, ale zgodnie z nowym systemem nazewnictwa niemieckiego producenta, musiało nosić parzystą liczbę. Było to pięciodrzwiowe hatchback o stylu coupe.
Kształty zarówno przednich, jak i tylnych części nadwozia zostały udoskonalone, aby odzwierciedlić język designu BMW. Czysta geometria stworzona przez niewielką liczbę linii stanowiła wyraziste odzwierciedlenie obecności samochodu. Nowy grill oraz reflektory robiły mocne wrażenie. Grill był szerszy i wyższy, być może zbyt duży jak na przednią część samochodu. Reflektory LED z funkcją matrycową oraz nieoślepiającym długim światłem były standardem, natomiast światła laserowe dla obu wiązek oferowano jako opcję. Przednie i tylne zderzaki zostały przekształcone, z węższymi i wyższymi wlotami powietrza z przodu oraz zintegrowanymi wydechami z tyłu.
Wnętrze 6-Series GT oferowało wystarczająco dużo miejsca dla pięciu pasażerów oraz 600 litrów (21.1 cu-ft) przestrzeni bagażowej. To więcej niż w wersji przed liftingiem. Miejsce kierowcy otoczone było środkowym panelem oraz konsolą centralną, na szczycie deski rozdzielczej znajdował się pochylony wyświetlacz dotykowy. Zestaw wskaźników miał w pełni cyfrowy wyświetlacz.
BMW zainstalowało nowe silniki Euro 6d pod maską 6-GT. Wszystkie wersje były wyposażone w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów ZF. Była dostępna z napędem na tylne lub na wszystkie koła. Moc wahała się od 190 KM dla podstawowego silnika czterocylindrowego do 340 KM dla jednostki turbodiesel o sześciu cylindrach. Wszystkie wersje były wyposażone w system mild-hybrid.
BMW 6-Series Gran Turismo to dość indywidualistyczny model w segmencie luksusowych samochodów i spełnia różnorodne wymagania nowoczesnych, wymagających klientów. Łączy sportowe osiągi, z których słynie BMW, z wyjątkowym komfortem na długich trasach. Jego niezwykle elegancki i wyrazisty wygląd wzbogacony jest o funkcjonalność.
Unikalna koncepcja pojazdu, starannie zaktualizowana
Precyzyjnie zmodyfikowany design nadwozia oraz detale wykończenia wnętrza dodatkowo podkreślają charakter tej unikalnej koncepcji pojazdu. Nowy BMW 6-Series Gran Turismo zachwyca bardziej niż kiedykolwiek dzięki wyrazistej sportowości oraz luksusowemu, przestronnemu wnętrzu. Przyjemność z jazdy i efektywność zwiększają nowo opracowane układy napędowe oraz technologia mild hybrid. Postępowy charakter nowego BMW 6-Series Gran Turismo manifestuje się również w połączeniu w pełni cyfrowego zestawu wskaźników oraz wyświetlacza Control Display – każdy z ekranem o przekątnej 12,3 cala – a także poprzez innowacje w systemach asystujących kierowcy, obsłudze i łączności.
Wyjątkowe cechy pojazdu, który nie ma bezpośredniego rywala, zostały wszechstronnie zaktualizowane dzięki wprowadzeniu nowego BMW 6-Series Gran Turismo. Jego zewnętrzny design łączy sportową estetykę coupé z eleganckim prestiżem luksusowego sedana. Luksusowe, zmienne wnętrze stwarza idealne warunki do przyjemności z jazdy, komfortu na długich trasach i wszechstronnej funkcjonalności zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i w podróżach.
Te uniwersalne, harmonijnie splecione cechy przyczyniają się do rosnącej popularności BMW 6-Series Gran Turismo. Ponad 50 000 klientów na całym świecie dotychczas wybrało ten charakterystyczny pojazd.
Wprowadzenie nowego BMW 6-Series Gran Turismo na rynek rozpocznie się w lipcu 2020 roku. Model będzie produkowany w zakładzie BMW w Dingolfing, obok takich modeli jak luksusowy sedan BMW 7-Series i luksusowy samochód sportowy BMW 8-Series.
Dynamika proporcji wyróżnia zewnętrzny design nowego BMW 6-Series Gran Turismo, które skupia się głównie na elegancji sportowej i funkcjonalnej wszechstronności. Przy długości 5 091 mm, szerokości 1 902 mm i wysokości 1 538 mm wymiary zewnętrzne pozostały bez zmian. Długi przedni błotnik, przesunięta kabina pasażerska i wyjątkowo długi rozstaw osi (3 070 mm) łączą się z wąskim profilem bocznych okien, bezramkowymi oknami czterech drzwi, linią dachu płynnie przechodzącą w tył nadwozia, dużą klapą bagażnika oraz aktywnym spojlerem tylnym, który automatycznie wysuwa się przy prędkości 120 km/h (75 mph), nadając pojazdowi niepowtarzalny charakter.
Przód: wyraźniejsza obecność, przyciągająca uwagę sportowość
Projekt przodu i tyłu nowego BMW 6-Series Gran Turismo odzwierciedla aktualny język designu marki. Obficie zaprojektowane powierzchnie i klarowna geometria, stworzona z niewielkiej liczby linii, doskonale podkreślają obecność i wyraźną sportowość samochodu. Nowe kontury grilla BMW oraz reflektorów, które go otaczają, nadają przedniej części wyrazisty wygląd. Grill posiada teraz szerszą formę po bokach i sięga głębiej w przedni zderzak. Jego dwa elementy tworzą jednoczęściowe obramowanie, a górne części szczebli grilla wystają szczególnie daleko do przodu.
Adaptacyjne reflektory LED z funkcją matrycy oraz nienaśladującą światła drogowego w standardzie
Powiększone wymiary grilla BMW oraz teraz smuklejsze kontury reflektorów podkreślają szeroką przednią część nowego BMW 6 Gran Turismo. W standardzie znajduje się nowa pełna LED-owa iluminacja reflektorami, w tym adaptacyjna funkcja zakrętów oraz nienaśladujący światła drogowego asystent BMW Selective Beam z technologią matrycową.
Prosta grafika świetlna jest podkreślona przez dwa L-kształtne źródła dziennego światła umieszczone obok siebie. Wszystkie funkcje świetlne wykorzystują diody LED. Zewnętrzne światła dzienne pełnią teraz także rolę wskaźników kierunkowskazów.
Światło zakrętowe i światło drogowe są aktywnie dostosowywane za pomocą GPS. Funkcja dynamicznego rozkładu światła umożliwia dopasowanie oświetlenia drogi w zależności od sytuacji podczas jazdy. Na obszarach miejskich na przykład włączane jest przyciemnione światło zakrętowe, aby lepiej oświetlić boczne części drogi. Podczas jazdy po autostradach, zasięg świateł mijania może być adekwatnie zwiększony.
Funkcja matrycy światła drogowego z technologią BMW Selective Beam umożliwia rozszerzenie zasięgu reflektorów bez oślepiania innych uczestników ruchu. W tym przypadku światło drogowe dzieli się na kilka segmentów LED. Mogą być one aktywowane i dezaktywowane niezależnie od siebie w zależności od sytuacji na drodze. Gdy przednia kamera nowego BMW 6-Series Gran Turismo wykryje pojazd na drodze z przodu lub nadjeżdżający z przeciwka, obszar drogi, w którym porusza się pojazd, oświetlany jest jedynie światłem mijania, podczas gdy pozostałe segmenty światła drogowego kontynuują poprawę widoczności w pozostałej części drogi.
Opcjonalne BMW Laserlight dla świateł mijania i drogowych
Najnowsza wersja Adaptacyjnych Reflektorów LED z funkcją matrycy oraz BMW Laserlight może być zamówiona jako opcja. W nowym BMW 6-Series Gran Turismo nowe źródła Laserlight – wyjątkowe w tym segmencie pojazdów – współpracują z dynamicznym rozkładem świateł oraz nienaśladującymi światła drogowego technologią BMW Selective Beam, zapewniając ekstremalnie intensywne oświetlenie drogi, dopasowane precyzyjnie do aktualnej sytuacji. Komfort i zasięg są znacząco poprawione na drogach wiejskich i autostradach dzięki włączeniu BMW Selective Beam z BMW Laserlight. Przy wyższych prędkościach, BMW Laserlight zwiększa zasięg świateł drogowych do maksymalnych 650 metrów i dynamicznie podąża za przebiegiem drogi.
Cechą rozpoznawczą BMW Laserlight – widoczną czy reflektory są włączone, czy wyłączone – są niebieskie wstawki w górnych krawędziach jednostek reflektorów. Na liście opcji dla samochodów wyposażonych w jedną z wersji Adaptacyjnych Reflektorów LED z funkcją matrycy znajdują się również światła BMW Individual Shadowline z przyciemnionymi wstawkami na górnych krawędziach.
Nowe przody i tyły zderzaków dodatkowo podkreślają szerokość pojazdu; pakiet M Sport z nowymi aerodynamicznymi detalami; trapezoidalne końcówki wydechu na wszystkich modelach
Projekt przednich i tylnych zderzaków przyczynia się do jeszcze większej podkreślonej szerokości pojazdu. Wlot powietrza pod przednim zderzakiem został teraz podzielony na trzy segmenty. Dwa zewnętrzne wloty, ułożone pionowo, są częścią Air Curtains, zaprojektowanych w celu zredukowania turbulencji wokół nadkoli, podczas gdy aerodynamicznie zoptymalizowane cechy nadwozia pakietu M Sport obejmują nisko osadzony spoilerek. Dodatkowo, powierzchnie przedniego zderzaka mają strukturę w kształcie strzały z elementami siatkowymi, które wskazują w kierunku drogi i szczególnie wyraźnie podkreślają sportowy charakter nowego BMW 6-Series Gran Turismo.
Nowy podział powierzchni nadaje także tylnemu zderzakowi wyjątkowo szeroki i przyciągający wzrok wygląd. Pozioma linia konturu poniżej klapy bagażnika jest teraz wyraźniej definiowana i rozciąga się w boki nadwozia. Na samochodach z pakietem M Sport element dyfuzora jest szczególnie duży. Zintegrowane po obu stronach końcówki wydechu na tylnym zderzaku mają teraz trapezoidalny kształt.
Nowe kolory lakieru, system hamulcowy M Sport teraz także z czerwonymi zaciskami
Starannie zmodyfikowany design nowego BMW 6-Series Gran Turismo uzupełnia obszerna oferta wykończeń lakierniczych nadwozia. Do gamy kolorów dodano odcienie Phytonic Blue metallic, Piedmont Red metallic oraz Bernina Grey Amber effect. Na samochodach z pakietem M Sport można także zamówić wykończenie Portimao Blue metallic. Oferowane są także trzy lakiery indywidualne BMW: Dravite Grey metallic, Tanzanite Blue metallic oraz Alvit Grey metallic. Samochody z pakietem M Sport można teraz zamawiać z pakietem BMW Individual High-gloss Shadowline z rozszerzonymi funkcjami. Tutaj, obramowanie grilla BMW i końcówki wydechu są w czarnym chromie.
Dla nowego BMW 6-Series Gran Turismo dostępne są dwie wersje opcjonalnego systemu hamulcowego M Sport. Oprócz niebieskich zacisków, klienci mogą teraz zamówić je także w czerwonym wykończeniu. W obu przypadkach zaciski noszą logo M.
Wnętrze i wyposażenie
Nowe BMW 6-Series Gran Turismo zapewnia niezwykle różnorodne doświadczenie związane z charakterystycznymi dla marki sportowymi osiągami, imponującą elegancją, ekskluzywnym komfortem i zaawansowaną technologią. Skupiony na kierowcy design kokpitu i podwyższona pozycja siedząca stwarzają idealne warunki do czerpania przyjemności z jazdy z pewnością i spokojem. Klienci mogą cieszyć się wyjątkowym komfortem na długich trasach i luksusową atmosferą, dzięki niezwykle przestronnym wnętrzom dla kierowcy, pasażera z przodu i pasażerów z tyłu, wyższej jakości materiałom i wykonaniu, a także nowym dodatkom do wyboru wysokiej jakości funkcji wyposażenia. Kolejnym centralnym elementem tej unikalnej koncepcji luksusowego coupé jest wszechstronne wnętrze, które nadaje nowemu BMW 6-Series Gran Turismo nowoczesną i różnorodną funkcjonalność zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i w podróżach.
Wysoko otwierająca się klapa bagażnika nowego BMW 6-Series Gran Turismo odsłania pojemność bagażnika wynoszącą 600 litrów – nawet przy pełnym obłożeniu siedzeń. Automatyczna obsługa klapy bagażnika pozostaje w standardzie, a załadunek bagażnika jest jeszcze łatwiejszy dzięki opcjonalnej funkcji Comfort Access, która obejmuje również otwieranie i zamykanie klapy bagażnika bez użycia rąk. Tylny oparcie siedzenia 40 : 20 : 40 można złożyć za dotknięciem przycisku w bagażniku za pomocą zdalnego zdalnego odblokowania. Pozwala to na zwiększenie pojemności bagażnika do nawet 1 800 litrów. Sztywną dwuczęściową osłonę bagażnika można schować w komorze pod podłogą bagażnika.
Optymalny dobór materiałów i projekt powierzchni
Nowo zaprojektowane elementy sterujące na konsoli centralnej, których powierzchnie są teraz w wysokim połysku w kolorze czarnym, zapewniają jeszcze bardziej wykwintne wrażenia premium wewnątrz nowego BMW 6-Series Gran Turismo. Nowe brązowe przeszycia kontrastowe, które dzielą czarne powierzchnie opcjonalnej deski rozdzielczej Sensatec, dodają nowego, ekskluzywnego akcentu.
Zestaw wskaźników i wyświetlacz Control Display każdy z ekranem o przekątnej 12,3 cala
Standardowy system BMW Live Cockpit Professional wyświetla informacje za pomocą połączenia w pełni cyfrowego zestawu wskaźników oraz wyświetlacza Control Display, z których każdy ma ekran o przekątnej 12,3 cala.
Standardowa skórzana kierownica sportowa wykorzystuje starannie zaprojektowane i nowo rozmieszczone przyciski wielofunkcyjne, aby ułatwić obsługę standardowych i opcjonalnych systemów łączności, rozrywki i asysty.
Szeroki zestaw funkcji komfortu siedzeń
Standardowe siedzenia dla kierowcy i pasażera z przodu oferują elektryczny mechanizm regulacji wysokości siedziska, kąta podstawy i kąta oparcia. Dodatkowo, regulowane boczne oparcia opcjonalnych siedzeń sportowych optymalizują wsparcie boczne przy szybkim pokonywaniu zakrętów. Opcjonalne są również w pełni elektryczne ustawienia fotela z funkcją pamięci po stronie kierowcy, wsparcie odcinka lędźwiowego, podgrzewanie siedziska oraz bardziej skuteczna klimatyzacja fotela. Na liście opcji można również znaleźć tylną kanapę z elektrycznie regulowanym kątem oparcia.
Opcjonalne wielofunkcyjne siedzenia dla kierowcy i pasażera z przodu oferują wyjątkowy komfort i funkcję masażu. Dostępnych jest osiem programów w trzech kategoriach: mobilizacja, relaksacja i witalność.
Nowe powierzchnie siedzeń i listwy wykończeniowe wnętrza
Standardowe wykończenie skórą Dakota jest oferowane w kolorach czarnym, koniakowym oraz białym kościach. Klienci mogą również wybierać spośród innych wariantów z ekskluzywnymi przeszyciami i wypustkami w kontrastowych kolorach. Dodatkowe opcje obejmują wykończenie skórą Nappa w kolorach czarnym, kawaowym lub białym kościach, a także pełne wykończenie skórą BMW Individual Merino w kolorach karmelowym, tartafo lub szarym dymnym. Luksusowe pikowanie diamentowe dla powierzchni siedzisk i oparć podkreśla ekskluzywny charakter.
Oferta listew wykończeniowych wnętrza również została rozszerzona. Do pakietu M Sport dodano nowy wariant Aluminium Rhombicle Smoke Grey. A oferta opcji poszerza się również o wykończenia z otwartym drewnem klonowym z akcentami w chromie perłowym. W ofercie BMW Individual można znaleźć dodatkowe trzy szczególnie wysokiej jakości listwy wykończeniowe wnętrza.
Wysokiej jakości opcje zwiększające luksus i indywidualność
Opcja ambient lighting obejmuje oświetlenie LED wokół deski rozdzielczej i oparć drzwi oraz w podłokietnikach. Z menu systemu iDrive można wybrać sześć kolorów światła, aby dostosować oświetlenie pośrednie do osobistych preferencji. Oprócz Welcome Light Carpet w obszarze, w którym kierowca i pasażerowie wsiadają i wysiadają z samochodu, w standardzie zastosowano dynamiczne oświetlenie wnętrza. Oświetlenie pulsacyjne pojawia się w określonych sytuacjach. Pojawia się na wewnętrznej wyściółce otwartych drzwi, gdy silnik jest uruchomiony oraz na desce rozdzielczej w odpowiedzi na nadchodzące połączenie telefoniczne.
System audio Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound gwarantuje luksusowe doznania dźwiękowe dzięki w pełni aktywnemu wzmacniaczowi, 16 głośnikom i mocy 1400 watów. Najnowsza wersja rozrywki dla pasażerów tylnych obejmuje dwa monitory typu touchscreen z technologią pełnego HD (każdy o przekątnej 10,25 cala), odtwarzacz Blu-ray oraz dwa porty USB. Integracja z nowym systemem operacyjnym BMW 7 oferuje pasażerom z tyłu nowe sposoby wyboru treści wyświetlanych na ekranach oraz korzystania z usług cyfrowych w trakcie podróży.
Szereg wysokiej jakości opcji jest dostępny, aby jeszcze bardziej zwiększyć przyjemność z jazdy, komfort i indywidualność. Nowe BMW 6-Series Gran Turismo ma standardowo dwustrefową automatyczną klimatyzację z rozszerzonymi funkcjami. Klienci mogą także dodać opcje, takie jak czterostrefowa automatyczna klimatyzacja, panoramiczny szklany dach, pakiet Ambient Air, elementy sterujące z aplikacjami metalowymi lub ceramicznymi, elektrycznie regulowane rolowane przeciwsłoneczne, funkcję soft-close dla drzwi oraz ogrzewanie dodatkowe.
Układy napędowe, skrzynie biegów i BMW xDrive
Nowe BMW 6-Series Gran Turismo podnosi sportowe osiągi, efektywność i pewność na zupełnie nowy poziom. W tym postępie, z punktu widzenia technicznego, wsparte zostało przez obszerne ulepszenia gamy silników oraz rozszerzenie oferty modeli. W tym, jak i w innych dziedzinach swojej oferty, BMW Group wprowadza swoje strategie elektryfikacji. W rezultacie wszystkie warianty silników w nowym BMW 6-Series Gran Turismo wyposażone są w technologię mild hybrid z rozruchem 48V jako standard. Efektywność została zwiększona zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesla poprzez większe wykorzystanie energii elektrycznej generowanej podczas odzyskiwania energii z hamulców. Z drugiej strony, dodatkowa moc 8 kW/11 KM elektryczności umożliwia jeszcze większą radość z jazdy. Interakcja między systemem mild hybrid a nowoczesną technologią BMW TwinPower Turbo dla silników spalinowych podkreśla postępowy charakter nowego BMW 6-Series Gran Turismo.
Nowy model oferuje wybór dwóch silników benzynowych oraz trzech silników diesla, generujących od 140 kW/190 KM do 250 kW/340 KM. Dzięki nowoczesnej technologii kontroli emisji silniki już spełniają surowe wymogi normy emisji Euro 6d, która wchodzi w życie w 2021 roku. Emisje silników benzynowych zostały zminimalizowane dzięki zastosowaniu filtru cząstek stałych, podczas gdy system kontroli emisji dla silników diesla wykorzystuje technologię BMW BluePerformance, w tym reaktor SCR z wtryskiem AdBlue, aby zredukować emisję tlenków azotu.
Wszystkie silniki współpracują ze standardową ośmiobiegową skrzynią Steptronic. Inteligentny system napędu na wszystkie koła BMW xDrive w sześciocylindrowych wersjach nowego BMW 6-Series Gran Turismo kieruje moment obrotowy do kół w zależności od sytuacji – w każdych warunkach pogodowych i drogowych.
Technologia mild hybrid z rozruchem 48V teraz standardowa we wszystkich wariantach modeli
Technologia mild hybrid została wprowadzona do wszystkich wariantów modeli nowego BMW 6-Series Gran Turismo, optymalizując wydajność silnika i nadając mu jeszcze bardziej sportowy charakter. Wykorzystanie rozrusznika 48V pomaga zarówno odciążyć silnik spalinowy, jak i zwiększyć jego moc, co prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji oraz poprawy osiągów.
Zainstalowanie niezwykle wydajnego rozrusznika 48V i drugiego akumulatora znacznie zwiększa możliwości wykorzystania energii elektrycznej odzyskiwanej z hamulców. Gdy kierowca zwalnia pedał gazu, generator przekształca energię kinetyczną w elektryczność, która jest przechowywana w akumulatorze 48V. Odzyskiwanie energii w trybie zwolnienia jest szczególnie intensywne, gdy przełącznik trybu jazdy ustawiony jest na SPORT. Dodatkowe hamowanie generowane oprócz efektu hamowania silnika jest również wykorzystywane, gdy hamulce są aktywowane. Nowo opracowany system hamulcowy umożliwia łączenie elektrycznego i mechanicznego hamowania w sposób wymagany i z maksymalną wydajnością w każdym momencie.
Odzyskana energia gromadząca się w akumulatorze 48V jest także dostarczana do systemu elektrycznego 12V i wykorzystywana do zasilania odpowiednich funkcji pojazdu – od świateł, kierownicy i szyb elektrycznych, po wentylację, system audio i podgrzewanie siedzeń. Dodatkowo, zgromadzona energia może być użyta do generowania dodatkowej mocy napędowej, gdy jest przekazana z powrotem do rozrusznika 48V. Rozrusznik później działa jak jednostka napędowa, wspomagając silnik, pozwalając mu działać w optymalnym zakresie wydajności tak często, jak to tylko możliwe, a także zapewniając mniejsze szczyty zużycia paliwa. Podczas przyspieszania rozrusznik 48V również może oferować kierowcy elektryczny efekt wzmocnienia, który natychmiast dodaje dodatkowe 8 kW/11 KM do bardziej dynamicznej dostawy mocy. Efekt jest bardziej wyraźna reakcja na start oraz szybsze przyspieszenia w ruchu.
Dzięki dodatkowej pojemności akumulatora 48V i intensywniejszemu odzyskiwaniu energii z hamulców, generator rzadko jest wymagany do produkcji energii podczas faz wysokiego obciążenia silnika. To znacznie odciąża silnik spalinowy i zwiększa jego wydajność. Niemniej jednak system jest w stanie naładować akumulator 48V z generatora, nawet podczas jazdy z stałą prędkością. Jednak ta metoda generowania energii poprzez podnoszenie punktu obciążenia silnika jest stosowana tylko wtedy, gdy ładunek akumulatora jest niski i najlepiej w fazach, gdy nie ma negatywnego wpływu na wydajność silnika.
Potężny rozrusznik 48V ma dodatkową zaletę w postaci możliwości szybkiego wyłączenia i ponownego uruchomienia silnika z minimalnymi wibracjami. Efekt ten poprawia komfort, gdy funkcje Auto Start Stop i kołowania są w użyciu. Na przykład, gdy kierowca hamuje, zbliżając się do skrzyżowania lub końca kolejki pojazdów, silnik może być wyłączany, gdy prędkość samochodu spada poniżej 15 km/h (9 mph). A jeśli aktywowana jest funkcja kołowania, silnik również jest całkowicie wyłączany, a nie tylko odłączany od układu napędowego. Ta funkcja jest teraz aktywna przy prędkościach od 25 do 160 km/h (16 – 99 mph) i w nowym BMW 6-Series Gran Turismo dostępna jest nie tylko w trybie ECO Pro, ale także w trybie COMFORT.
Silniki z zoptymalizowaną technologią BMW TwinPower Turbo
Technologia mild hybrid działa w połączeniu z najnowszą wersją technologii BMW TwinPower Turbo dla silników benzynowych i dieslowych oferowanych w nowym BMW 6-Series Gran Turismo. Szereg rozwiązań technologicznych w dwóch silnikach benzynowych (jeden czterocylindrowy i jeden sześciocylindrowy) obejmują turbodoładowanie twin-scroll i system High Precision Injection, którego wtryskiwacze są umiejscowione centralnie między zaworami i działają pod maksymalnym ciśnieniem zwiększonym z 200 do 350 bar. Pozwala to na dokładniejsze dawkowanie paliwa, co podnosi efektywność i zapewnia niezwykle czyste spalanie. Inne cechy to w pełni zmienna regulacja zaworów VALVETRONIC oraz zmienna regulacja wałka rozrządu Double-VANOS po stronie dolotowej i wylotowej.
Zintegrowana w głowicy cylindrów kolektor wydechowy – w konstrukcji chłodzonej wodą, co pomaga w zarządzaniu ciepłem – znajduje się w obu jednostkach benzynowych. Silnik czterocylindrowy o pojemności 2,0 litra nowego BMW 630i Gran Turismo generuje maksymalną moc 190 kW/258 KM oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm (295 lb-ft). Nowe BMW 640i Gran Turismo oraz BMW 640i xDrive Gran Turismo zasilane są z kolei przez silnik sześciocylindrowy o maksymalnej mocy 245 kW/333 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 450 Nm (332 lb-ft) przy pojemności 3,0 litra.
Czterocylindrowy silnik diesla oraz dwa proste silniki sześciocylindrowe dostępne w nowym BMW 6-Series Gran Turismo znakomicie łączą moc pociągową z efektywnością. System podwójnego doładowania składa się teraz z technologii BMW TwinPower Turbo integrującej w wszystkie jednostki diesla, szybka reakcja mniejszej turbosprężarki zapewnia szczególnie chętną dostawę mocy. Czterocylindrowa jednostka zamontowana w BMW 620d Gran Turismo również korzysta z najnowszej wersji systemu wtrysku bezpośredniego common-rail. Wtryskiwacze elektromagnetyczne dostarczają paliwo do komór spalania pod ciśnieniem wynoszącym do 2 500 bar, co zapewnia niezwykle drobne rozpylenie i niezwykle czysty proces spalania. Jednostka o pojemności 2,0 litra rozwija maksymalną moc 140 kW/190 KM, osiągając moment obrotowy wynoszący 400 Nm (295 lb-ft).
Silnik sześciocylindrowy o pojemności 3,0 litra zamontowany w BMW 630d Gran Turismo oraz BMW 630d xDrive Gran Turismo również korzysta z technologii podwójnego doładowania, zapewniając wyjątkowo szybką reakcję. Współpracuje z systemem wtrysku bezpośredniego common-rail, którego wtryskiwacze piezoelektryczne generują maksymalne ciśnienie wynoszące 2 700 bar. Dzięki zmiennej geometrii turbiny stosowanej w etapie niskociśnieniowym systemu doładowania, moc pojawia się błyskawicznie i wciąż rośnie. Teraz dostępny jest maksymalny moment obrotowy wynoszący 650 Nm (479 lb-ft) w zakresie od 1 500 do 2 500 obr/min, co stanowi wzrost o 30 Nm (22 lb-ft) w porównaniu do poprzedniego silnika. Maksymalna moc nowej jednostki diesla wynosi 210 kW/286 KM, czyli o 15 kW/21 KM więcej niż wcześniej.
Druga jednostka sześciocylindrowa diesla dostępna w nowym BMW 6-Series Gran Turismo również korzysta z rozwiniętej technologii BMW TwinPower Turbo, co prowadzi do jeszcze bardziej imponujących osiągów. Zainstalowana w nowym BMW 640d xDrive Gran Turismo jednostka o pojemności 3,0 litra osiąga maksymalną moc 250 kW/340 KM – co stanowi wzrost o 15 kW/20 KM oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 700 Nm (516 lb-ft), co jest poprawą o 20 Nm (15 lb-ft). Aby zagwarantować wyjątkowo szybką reakcję turbiny, wysoka i niska ciśnieniowa faza systemu charakteryzuje się zmienną geometrią turbiny. Reakcja silnika i efektywność korzystają również z systemu dolotowego z optymalnym kierowaniem powietrza, którego zmodyfikowana konstrukcja poprawia akustykę jednostki napędowej.
Osiem-biegowa skrzynia Steptronic z zoptymalizowaną dynamiką zmiany biegów i zwiększoną efektywnością
Wszystkie silniki oferowane w nowym BMW 6-Series Gran Turismo współpracują z ośmiobiegową skrzynią Steptronic jako standard. Najnowsza wersja automatycznej skrzyni biegów charakteryzuje się odchudzoną konstrukcją, nowo opracowanym systemem kontrolnym oraz zwiększonym zakresem przełożeń. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie znacznych zysków efektywności przy niższych obrotach silnika, szczególnie podczas jazdy na wyższych biegach. Nowa generacja amortyzatorów skrętnych, które redukują nieregularności obrotowe w układzie napędowym, przyczynia się do zwiększenia komfortu jazdy i gładkości zmiany biegów. Zintegrowane systemy amortyzatorów do izolacji wibracji redukują stopień poślizgu w sprzęgle lock-up przekładni.
Ośmiobiegowa skrzynia Steptronic zawiera również bardziej zaawansowaną kontrolę hydrauliczną, co skutkuje jeszcze sportowymi zmianami biegów. Aby zoptymalizować strategię zmiany biegów dla sportowych osiągów i efektywności, jednostka kontrolna skrzyni biegów może również uwzględniać dane dotyczące topografii trasy i sytuacji w ruchu dostarczane przez system nawigacji i systemy asystujące kierowcy. Umożliwia to na przykład wcześniejsze zredukowanie biegów w momencie zbliżania się do skrzyżowania lub pojazdu z przodu. Elektrycznie napędzana pompa olejowa utrzymuje odpowiednie smarowanie skrzyni biegów i ciśnienie oleju w fazach, gdy silnik jest wyłączony z powodu aktywacji funkcji Auto Start Stop lub kołowania.
Opcjonalna ośmiobiegowa skrzynia Steptronic Sport oferuje jeszcze bardziej sportowe charakterystyki zmiany biegów oraz szybsze zmiany biegów. Pedały zmiany biegów na kierownicy pozwalają na szybkie interwencje w proces selekcji biegów. Istnieje również funkcja Launch Control do ruszenia z miejsca z optymalną przyczepnością i maksimum dynamiki.
BMW xDrive dostępne we wszystkich wariantach modelu sześciocylindrowego
System BMW xDrive zapewnia doskonałą przyczepność, stabilność kierunkową i zwinność i jest dostępny dla trzech wariantów nowego BMW 6-Series Gran Turismo, jako standard lub opcja. Inteligentny system napędu na wszystkie koła poprawia już niezwykle pewną, sportową charakterystykę pojazdu, przekazując moc do kół w razie potrzeby. W transferze momentu obrotowego zadaniem wielopłytkowego sprzęgła, którego technologia sterowania elektronicznego jest połączona z układami napędowymi i podwoziem, jest szybkie i precyzyjne rozdzielenie momentu obrotowego między przednie i tylne koła, w zależności od sytuacji.
Cały moment obrotowy silnika jest kierowany do tylnych kół w sytuacjach, gdy napęd na wszystkie koła nie jest potrzebny, co optymalizuje efektywność systemu. Tylnie ustawienie xDrive jest również widoczne, gdy dynamiczne osiągi samochodu są wystawiane na próbę, dostarczając typu doznania z jazdy, z których słynie BMW. Na przykład podczas pokonywania zakrętów z prędkością, odpowiednia ilość dodatkowej siły napędowej jest przekazywana do tylnych kół, aby pomóc pojazdowi w skręcaniu z wymaganą precyzją.
Najsilniejszy silnik diesla w ofercie współpracuje z inteligentnym systemem napędu na wszystkie koła w nowym BMW 640d xDrive Gran Turismo jako standard. A xDrive zapewnia również charakterystyczną przyjemność z jazdy w BMW 630d xDrive Gran Turismo i BMW 640i xDrive Gran Turismo jako opcjonalna alternatywa dla klasycznego napędu na tylne koła.
Technologia podwozia
Wyjątkowa równowaga sportowego stylu i komfortu na długich trasach, która jest tak wyraźnie widoczna w ogólnym konceptcie i stylizacji nowego BMW 6-Series Gran Turismo, odzwierciedla się również w konstrukcji i strojeniu technologii podwozia. Z długim rozstawem osi i szerokimi torami, nadwoziem o mocnej, ale lżejszej konstrukcji oraz idealnym rozkładzie masy 50:50, 6-Series Gran Turismo dysponuje wszystkimi narzędziami, aby zapewnić najwyższy komfort jazdy w połączeniu z zwinnością i pewnością w każdej sytuacji.
Strojenie podwozia zostało ulepszone w nowym modelu i uwzględnia zmianę ciężaru spowodowaną zastosowaniem technologii mild hybrid. Plus, szereg opcjonalnych systemów podwozia umożliwia klientom precyzyjne dostosowanie charakterystyki pojazdu do ich indywidualnych potrzeb. W efekcie samochód można skonfigurować z bardzo dynamicznym lub skupionym na komforcie ustawieniem, lub w konfiguracji oferującej idealną równowagę między nimi.
Wyszukana technologia podwozia z podwójnym wahaczem osi przedniej i pięciowahaczową osią tylną
Znana kombinacja podwójnego wahacza osi przedniej i pięciowahaczowej osi tylnej już obiecuje znakomite połączenie zwinności i komfortu jazdy. Zasada projektowania osi przedniej pozwala na oddzielenie funkcji prowadzenia kół i tłumienia, aby zapobiec utracie komfortu nawet przy dużych przyspieszeniach bocznych. Kierownica również pozostaje jak najbardziej wolna od zakłóceń spowodowanych nieregularnościami powierzchni drogi. Tymczasem podwójne osie elastyczne osi tylnej i dostosowane elastokinematyczne właściwości zapewniają optymalną stabilność kierunkową oraz precyzyjne prowadzenie kół. Duża podstawa wspierająca podwozia tylnego zapewnia skuteczne odizolowanie napędu i zawieszenia, co sprzyja komfortowi akustycznemu.
Standardowe, samopoziomujące zawieszenie pneumatyczne na osi tylnej reaguje na dużą nośność nowego BMW 6-Series Gran Turismo w tradycyjny sposób. Utrzymuje stałą wysokość jazdy w każdych warunkach jazdy i ładunku, jednocześnie kontrolując wibracje. Innym elementem standardowego wyposażenia nowego BMW 6-Series Gran Turismo jest funkcja Servotronic w układzie kierowniczym, z elektronicznym wspomaganiem dostosowanym do prędkości, co zapewnia jeszcze dokładniejsze prowadzenie podczas szybkich manewrów i łatwiejsze parkowanie.
Integral Active Steering: większa zwinność i stabilność, a teraz także łatwiejsze manewrowanie przy niskich prędkościach
Liczne opcjonalne systemy podwozia są dostępne, aby podnieść sportową zwinność i autorytatywne prowadzenie nowego BMW 6-Series Gran Turismo na jeszcze wyższy poziom, w tym Integral Active Steering. Elektryczne skręcanie tylnych kół o maksymalnie trzy stopnie w tym samym kierunku lub przeciwnym do przednich kół, w zależności od prędkości drogi, sprawia, że samochód jest bardziej zwrotny w ruchu miejskim lub na zakrętach, a także pozwala na łatwiejsze zmiany pasa ruchu przy umiarkowanych do wysokich prędkościach. W przypadku Integral Active Steering tylne koła są teraz skręcane w przeciwnym kierunku do przednich kół podczas podróży z bardzo niskimi prędkościami – tj. poniżej 3 km/h (2 mph). W rezultacie nowego BMW 6-Series Gran Turismo można również manewrować jeszcze wygodniej podczas wprowadzania i wyprowadzania z miejsc parkingowych lub powolnego przejazdu przez wąskie korytarze.
System ten ma również zmienną wartość przełożenia w układzie kierowniczym na osi przedniej, co dodatkowo obniża potrzebną siłę skrętu. Jednostka sterująca Integral Active Steering uwzględnia prędkość drogi i ruchy kierownicy, a także inne czynniki, takie jak przyspieszenie boczne, kąt, pod jakim są obrócone przednie koła, oraz tryb wybrany przełącznikiem Driving Experience Control. Zapewnia to, że kierownica dostosowuje swoje reakcje precyzyjnie do wymagań danej sytuacji na drodze.
Adaptacyjne pneumatyczne zawieszenie dwuwahaczowe oraz aktywna stabilizacja przechyłów dla maksymalnego komfortu jazdy i sportowej precyzji
Nowe BMW 6-Series Gran Turismo ponownie oferuje wyspecjalizowane systemy zawieszenia, które podnoszą standard komfortu jazdy na jeszcze wyższy poziom. Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne na dwóch osiach pozwala na dostosowanie reakcji sprężyn i tłumic do sytuacji jazdowej oraz preferencji kierowcy z wyjątkową precyzją. Pneumatyczne zawieszenie na osiach przedniej i tylnej łączy się z elektronicznie kontrolowanymi tłumikami, aby uzyskać pożądany efekt.