Podążając ścieżką koncepcji New Six, wprowadzonej na rynek w 1968 roku razem z nadwoziem E3, pierwsza generacja BMW serii 7 zadebiutowała w 1977 roku.
Pierwsza seria 7 rozpoczęła swoją drogę ku sukcesowi w 1977 roku, oferując pojazdy wyposażone jedynie w silniki sześciocylindrowe. Prototypowy model posiadał silnik V12, jednak był to jedyny egzemplarz. Jego kanciasta maska przypominała profil nosa rekina.
Wygląd pojazdu był nowoczesny i stanowił całkowite odejście od wcześniejszych trendów stylistycznych. Jedynym elementem, który pozostał z poprzednich modeli, była koncepcja czterech okrągłych reflektorów. Poza tym wszystko było nowe. Płaska, szeroka maska lekko podnosząca się była połączona z prostą linią okien i opadającą klapą bagażnika. Chromowane zderzaki były wówczas modnym elementem w samochodach. W 1983 roku, podczas faceliftingu, powiększono osłonę chłodnicy, a nowe zderzaki pokryte plastikiem zadebiutowały na rynku.
Wnętrze pojazdu serii 7 oferowało liczne innowacje, takie jak kontrolki serwisowe, klimatyzacja oraz komputer pokładowy. Model podstawowy z najprostszym wyposażeniem miał materiałowe fotele i manualną skrzynię biegów, ale w wyższych wersjach dodawano więcej udogodnień, w tym szyberdach, elektryczne szyby, skórzane fotele i centralny zamek.