Piąta generacja flagowego sedana BMW, serii 7, zadebiutowała w 2008 roku, w trudnym okresie światowego kryzysu gospodarczego. Nie mogła jednak dłużej czekać.
W piątej generacji serii 7 zrezygnowano ze starszego oznaczenia modelu z literą „E” i wprowadzono nowe kody F. Dla tej generacji nadano nazwę F01/F02. To także oznaczało zmianę w języku designu bawarskiej marki.
Model z 2008 roku był odejściem od „wzornictwa Bangle’a” jego poprzednika i powrotem do, w pewnym sensie, tradycyjnego stylu. Duże reflektory nie były okrągłe ani prostokątne, lecz zaprojektowane w sposób, który łączył zderzak z przednimi błotnikami. Grille z charakterystycznymi „nerkami” nie były zintegrowane z maską, lecz pozostały w swoim miejscu, w połączeniu z przednią częścią nadwozia. Długie, płynne linie nadwozia nadawały pojazdowi wizualne poczucie długości.
Wnętrze oferowało nową aranżację z poziomymi liniami na desce rozdzielczej, które były kontynuowane na panelach drzwiowych. Pakiet technologiczny samochodu był bogaty. Zawierał nowy system infotainment z udoskonalonym iDrive. Zestaw wskaźników oferował mieszankę analogowych i cyfrowych wyświetlaczy, przygotowując klientów na kolejną serię. Dostępnych było do pięciu kamer wideo, które wspierały kierowcę. Jedna z nich była do widoku na podczerwień z przodu, dwie zamontowane na przednich błotnikach służyły do obserwacji lewej i prawej strony, jedna była do manewrowania tyłem, a kolejna do rozpoznawania znaków drogowych. Przestronność wnętrza była znaczna, szczególnie w wersji z wydłużonym rozstawem osi.
Pod maską serii 7 oferowano turbodoładowane jednostki benzynowe i diesla, dostępne z napędem na tylne lub na wszystkie koła, za pośrednictwem standardowej 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów.
Wprowadzenie piątej generacji serii 7 BMW wyznacza nowy standard w luksusie motoryzacyjnym, innowacjach technologicznych i doskonałych właściwościach jezdnych, przy jednoczesnym zastosowaniu technologii zmniejszającej emisję spalin i oszczędzającej paliwo.
Flagowy model BMW zadebiutuje w listopadzie z wieloma światowymi premierami i początkowo będzie oferowany z trzema jednostkami napędowymi – jedną dieslowską i dwiema benzynowymi. Dwa modele z silnikiem benzynowym będą dostępne także z wydłużoną wersją nadwozia. Wszystkie trzy silniki generują więcej mocy, jednocześnie zużywając mniej paliwa i emitując mniej spalin niż jakikolwiek konkurencyjny produkt premium.
BMW 730d ustanawia nowy standard pod względem wydajności zespołu napędowego. Nowy aluminiowy silnik dieslowski o pojemności 3.0 litra i sześciu cylindrach generuje 245 KM przy 4000 obr./min. Jego niezwykła gładkość jazdy w rzeczywistych warunkach wynika z maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 540 Nm, osiąganego w zakresie od 1750 do 3000 obr./min.
Silnik o pojemności 2993 cm³ osiąga najniższe w historii emisje CO2 w serii 7 BMW, a także jest najbardziej ekonomiczną wersją 7. Jego wartość emisji wynosząca 192 g/km to najlepszy wynik w klasie tradycyjnych luksusowych samochodów, podczas gdy żaden inny konkurent nie zbliża się do wyniku zużycia paliwa wynoszącego 39.2 mpg. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7.2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 245 km/h.
Aby zobrazować konkurencyjną przewagę BMW 730d, warto dodać, że ten luksusowy pojazd notuje niemal identyczne zużycie paliwa i emisje CO2 co Mercedes C320CDi – samochód znajdujący się dwa segmenty rynkowe poniżej serii 7 BMW, a także mniejszy i lżejszy od BMW.
Imponujące osiągi 730d są częściowo wynikiem zastosowania trzeciej generacji bezpośredniego wtrysku Common-Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, które działają pod ciśnieniem szczytowym 1800 bar. System ten zapewnia praktycznie idealny proces spalania. Nowy silnik dieslowski sześciocylindrowy waży 185 kg, co czyni go o 5 kg lżejszym od swojego poprzednika.
BMW 730d ma być najlepiej sprzedającym się modelem w Wielkiej Brytanii, stanowiącym około 85% sprzedaży.
BMW 750i i BMW 750Li to flagowce tej serii. Nowy silnik V8 o pojemności 4395 cm³, zaprezentowany w niedawno wprowadzonym BMW X6, z podwójnymi turbosprężarkami i technologią precyzyjnego wtrysku, generuje 407 KM w zakresie od 5500 do 6400 obr./min. Imponujące osiągi wspierane są przez moment obrotowy wynoszący 600 Nm w zakresie od 1750 do 4500 obr./min. Tak oszałamiająca wydajność sprawia, że BMW 750i przyspiesza od zera do 100 km/h w 5.2 sekundy (w przypadku 750Li: 5.3 sekundy), osiągając ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 155 mph. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 24.8 mpg, a emisja CO2 to 266 g/km.
Aluminiowy silnik V8 zasilający 750i i 750Li również dysponuje swoim własnym światowym rekordem – podwójnymi turbosprężarkami i katalizatorami umieszczonymi w przestrzeni V silnika. To nie tylko optymalizuje pakowanie, ale także dzięki skróceniu długości kolektora i większym przekrojom silnik lepiej oddycha, co wpływa na poprawę osiągów. Technologia zmiennego rozrządu Double-VANOS oraz precyzyjny wtrysk paliwa dodatkowo wspomagają wydajność silnika, dzięki czemu wszystkie innowacje sprawiają, że silnik V8 osiąga moc równoważną tradycyjnej jednostce 12-cylindrowej.
Klienci preferujący charakterystykę silnika benzynowego sześciocylindrowego BMW również znajdą coś dla siebie w modelach BMW 740i i 740Li. Wykorzystując uznawany na świecie silnik o pojemności 2979 cm³, BMW 740i osiąga 326 KM i 450 Nm momentu obrotowego, oferując jednocześnie szybkie i komfortowe osiągi. Silnik z podwójną turbosprężarką wyposażony jest w precyzyjny wtrysk paliwa i technologię zmiennego rozrządu Double-VANOS, co pozwala osiągnąć optymalne osiągi. BMW 740i i 740Li notują zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynoszące odpowiednio 28.5 mpg i 28.3 mpg, przy emisjach wynoszących 232 g/km i 235 g/km.
Wszystkie modele BMW serii 7 są standardowo wyposażone w sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów.
EfficientDynamics
Wprowadzenie nowego BMW serii 7 dopełnia ofertę całej gamy modeli BMW, które teraz są standardowo wyposażone w technologie EfficientDynamics. Z dachem, drzwiami, maską i panelami bocznymi wykonanymi z aluminium, aby wpisać się w zasady lekkiej konstrukcji, BMW serii 7 oferuje również inne innowacyjne technologie, które poprawiają osiągi silnika, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa i emisje.
Regeneracja energii hamowania wykorzystuje moc silnika podczas jazdy na luzie, na przykład podczas hamowania, do ładowania akumulatora w układzie elektrycznym pojazdu. Gdy kierowca przyspiesza, alternator odłącza się, dzięki czemu cała moc silnika kierowana jest na osiągi samochodu. Inne urządzenia, takie jak sprężarka klimatyzacji, również mogą się odłączyć, aby poprawić ogólne osiągi pojazdu. To inteligentne wykorzystanie mocy zespołu napędowego sprawia, że technologia EfficientDynamics sprawiła, że BMW serii 7 stało się liderem w swojej klasie pod względem wydajności, zużycia paliwa i emisji.
Światowe premiery
Wyższość zespołu napędowego BMW serii 7 jest wzmocniona przez szereg motoryzacyjnych premier. Wszystkie modele BMW serii 7 mogą być teraz wyposażone w światową premierę – wyświetlacz Head-up z systemem ostrzegania o ograniczeniu prędkości. Kamera zamontowana z tyłu lusterka wstecznego skanuje nadjeżdżające znaki drogowe, aby ostrzec kierowcę o nadchodzących ograniczeniach prędkości. BMW serii 7 to również pierwszy samochód na świecie dostępny z systemem kamery bocznej, który działa w połączeniu z systemem Park Distance Control. System ten zapewnia przegląd warunków drogowych na wyświetlaczu iDrive, umożliwiając kierowcy pewne pokonywanie częściowo zasłoniętych skrzyżowań, opuszczanie parkingu czy przejazd przez wąską bramę.
Nowe BMW serii 7 może być wyposażone w najbardziej zaawansowany system Night Vision w produkowanym samochodzie. BMW było pierwszym producentem, który zainstalował system Night Vision w samochodzie premium, a teraz zaktualizowało tę funkcję, aby uwzględnić system rozpoznawania osób, co jest kolejną światową premierą. Jednostka sterująca w systemie analizuje dane wideo dotyczące zachowań ludzi w zasięgu kamery Night Vision i może ostrzec kierowcę, jeśli wykryje, że osoba wchodzi na drogę pojazdu.
Opierając się na imponującej liście innowacji, BMW serii 7 jako pierwsze BMW zostało wyposażone w system ostrzegania o zmianie pasa ruchu, połączony z ostrzeganiem o opuszczaniu pasa. Ten ostatni system zadebiutował w modelach serii 5 i 6, wykorzystując kamerę do monitorowania oznakowania drogi. Jeśli kierowca zacznie zbaczać z pasa, delikatne wibracje kierownicy będą stanowić sygnał ostrzegawczy. Dzięki kamerom umieszczonym w lusterkach bocznych, system ostrzegania o zmianie pasa dodaje kolejny poziom bezpieczeństwa dla kierowcy. Dwie kamery nieustannie skanują martwe pole po obu stronach pojazdu, w odległości do 60 metrów, i ostrzegają kierowcę o obecności innego pojazdu za pomocą trójkątnego symbolu w lusterku.
Uzupełnieniem innowacji jest związane z prędkością Integral Active Steering. Samochód wyposażony w to opcjonalne wyposażenie pozwala na skręt tylnych kół o maksymalnie 3°. Przy niskich prędkościach pojazd jest bardzo zwrotny, a przy większych prędkościach zapewnia poprawioną stabilność i właściwości jezdne. Flagowy model BMW jest także pierwszym na świecie, który oferuje pełnoskalową łączność z Internetem.
Spersonalizowane właściwości jezdne
Najnowsza generacja BMW serii 7 to pierwsze auto z dynamiczną kontrolą jazdy, która obejmuje także dynamiczną kontrolę tłumienia jako standard. Dynamiczna kontrola jazdy to funkcja, która pozwala kierowcy dostosować charakterystykę swojego samochodu. W ramach dynamicznej kontroli tłumienia można ustawić tryb komfortowy, normalny lub sportowy, ale po raz pierwszy z dodatkową zaletą, że te ustawienia są nieskończone w zależności od stylu jazdy i warunków nawierzchni. W zależności od wybranego trybu zmienia się również reakcja na gaz, czas zmiany biegów i odczucia na kierownicy.
Aby wspierać dynamikę jazdy i komfort, BMW serii 7 jest pierwszym sedanie BMW z zawieszeniem przednim przypominającym rozwiązania stosowane w samochodach wyścigowych, z podwójnym wahaczem. To rozwiązanie pozwala inżynierom na precyzyjne dostosowanie zawieszenia dla najlepszej konfiguracji kinematycznej. Zawieszenie tylne składa się z pięciowahaczowej konstrukcji wykonanej z aluminium, którą można dodatkowo zoptymalizować poprzez zastosowanie Adaptive Air Suspension.
BMW serii 7 z 2009 roku standardowo wyposażone jest w Dynamic Stability Control +, który oferuje dodatkowe funkcje, takie jak asystent ruszania pod górę, suszenie hamulców, wstępne napięcie hamulców, miękkie zatrzymywanie i kompensację wyblaknięcia hamulców. Dynamiczna kontrola trakcji może być aktywowana za pomocą przycisku, co umożliwia dynamiczną jazdę lub lepszą przyczepność na śliskich nawierzchniach, takich jak śnieg i lód.
Nowe wnętrze
Nowe BMW serii 7 oferuje jedno z najbardziej luksusowych wnętrz wśród samochodów premium. Oprócz nowego kontrolera iDrive i większego ekranu o przekątnej 10.2 cala, właściciele będą mogli programować ulubione stacje radiowe lub cele nawigacyjne na przyciskach zlokalizowanych na konsoli środkowej. Po raz pierwszy w BMW zespół wskaźników składa się z wyświetlacza o wysokiej rozdzielczości z technologią Black Panel. Ten nowy styl wyświetlacza zapewnia lepszą czytelność i, gdy nie jest używany, tworzy gładką, jednorodną czarną powierzchnię, która dodaje wnętrzu nowoczesnej elegancji.
Dzięki dyskowi twardemu o pojemności 40 GB, BMW serii 7 jest pierwszym samochodem produkcyjnym na świecie, który umożliwia klientowi przesyłanie ulubionej muzyki do przechowywania w pojeździe. W ten sposób można zapisać ponad 100 albumów do użytku kierowcy. Można również wybrać czterostrefową automatyczną klimatyzację, a po raz pierwszy BMW serii 7 może mieć system wentylacji tylnych siedzeń połączony z funkcją masażu. Klimatyzacja dostarcza chłodne powietrze do siedziska i oparcia, podczas gdy dwanaście poduszek masujących delikatnie ugniata górną część ciała pasażerów.
BMW serii 7 wyposażone jest w system BMW ConnectedDrive z udoskonalonym BMW Assist i BMW TeleServices w standardzie. BMW Assist to reakcja na sytuacje awaryjne, która automatycznie dzwoni na służby ratunkowe w przypadku, gdy kierowca ma wypadek. Dla serii 7 BMW system ten został ulepszony, aby teraz mógł informować służby ratunkowe o powadze wypadku i prawdopodobnych obrażeniach osób w środku. BMW TeleServices sprawia, że 7 jest w stanie automatycznie komunikować się z centrum obsługi, jeśli samochód wymaga serwisu lub wykryto potencjalną usterkę. Dealer skontaktuje się następnie z właścicielem, aby umówić się na dogodny czas na naprawę.
BMW serii 7 trafi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii 15 listopada 2008 roku.
Specyfikacje techniczne