BMW 8 Series Coupe, będący wyższą wersją swojego poprzednika z serii 6, zadebiutował w 2018 roku jako druga generacja modelu i pierwsza nowoczesna odsłona oznaczenia „8”. Mimo nowej nazwy i wyższej ceny, rozmiary i cechy tego modelu przypominają wcześniejszą serię 6. Nowy BMW 8 Series Coupe staje w szranki z ugruntowanymi luksusowymi Grand Tourerami 2+2, takimi jak Bentley Continental GT czy Mercedes-Benz Klasa S Coupe, stawiając na osiągi zamiast na pełen luksus.
Produkowany w zakładzie BMW w Dingolfing obok BMW 7 Series, luksusowy coupe wchodzi w skład rodziny trzech modeli, która obejmuje wersje kabriolet oraz coupe z czterema drzwiami. W zależności od wersji silnika, 8 Series dostępny jest z inteligentnym systemem napędu na wszystkie koła xDrive lub z napędem na tylne koła w modelach podstawowych. Dostępne są turbodoładowane silniki benzynowe i diesla w układzie sześciocylindrowym, a najwyższe modele napędzane są wyłącznie przez turbodoładowane silniki V8. Mimo że konkuruje z prawdziwymi luksusowymi coupe, które nie mają słupka B, 8 Series Coupe jednak go posiada, a tylne okna boczne są nieruchome. Dach, choć nieco niski, co może ograniczać przestrzeń nad głowami pasażerów z tyłu, można opcjonalnie zamówić w wersji z włókna węglowego (CFRP), co nie tylko jest pierwszą taką opcją w seryjnej produkcji BMW, ale również obniża środek ciężkości modelu.
Prezentacja nowego BMW 8-Series Coupe otwiera nowy rozdział w długiej historii bawarskiego producenta luksusowych samochodów sportowych – i wprowadza jego aktualną ofensywę modelową w segmencie luksusowym w szczególnie dynamiczny sposób. BMW 8-Series Coupe to wymarzone auto, które zachwyca wyjątkowymi osiągami, emocjonującym designem, nowoczesnym luksusem oraz niezwykle zaawansowanymi funkcjami wyposażenia w zakresie technologii wyświetlania i kontroli, asystentów kierowcy oraz łączności.
Światowa premiera nowego BMW 8-Series Coupe rozpocznie się w listopadzie 2018 roku. Samochód sportowy będzie produkowany w zakładzie BMW w Dingolfing, który jest również siedzibą dla sedanów BMW 7-Series, co oznacza, że firma posiada ogromne doświadczenie w produkcji luksusowych pojazdów. Cyfra 8 w nazwie modelu wskazuje na wysoką rangę nowego modelu w ofercie BMW. Tak jak w przypadku BMW Z8 oraz aktualnego BMW i8, jest ona zarezerwowana dla wyjątkowo sportowych aut, które wzbudzają emocje. BMW 8-Series Coupe będzie zatem kluczowym elementem ofensywy modelowej w segmencie luksusowym zaplanowanej przez Grupę BMW w ramach strategii NUMBER ONE > NEXT.
Głównym celem rozwoju nowego BMW 8-Series Coupe była ekscytująca dynamika jazdy. Nadwozie, układ napędowy i zawieszenie zostały starannie dopracowane, aby osiągnąć najwyższą zwrotność, precyzję i stabilność, jakich oczekuje się od samochodu sportowego najwyższej klasy. W trakcie tego procesu połączono niezwykle mocne silniki z inteligentnym systemem napędu na wszystkie koła BMW xDrive oraz środkami projektowymi BMW EfficientLightweight. Nowe BMW 8-Series Coupe zostało opracowane równolegle z BMW M8 GTE, które już udowodniło swój potencjał w długodystansowych wyścigach FIA World Endurance Championship (WEC) oraz w seriach IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC) w Ameryce Północnej. Wersja produkcyjna umożliwia teraz doświadczenie wyjątkowo dynamicznych osiągów w niezwykle luksusowym otoczeniu.
Design zewnętrzny: nowy język designu nadaje sportowemu charakterowi nowe oblicze
Zewnętrzny design nowego BMW 8-Series Coupe emanuje bardzo nowoczesnym sportowym stylem, doskonale połączonym z aurą ekskluzywności i zmysłowego uroku. Model produkcyjny w pełni spełnia oczekiwania, jakie wzbudził koncept BMW 8-Series zaprezentowany po raz pierwszy podczas Concorso d’Eleganza Villa d’Este w 2017 roku. Jego unikalna aura jest wynikiem nowego języka stylizacji, który koncentruje się na przejrzystości, nowoczesności i emocjonalnym zaangażowaniu. Ekspresyjny design karoserii na zewnątrz podkreśla dynamiczny charakter nowego BMW 8-Series Coupe z większą intensywnością niż w przypadku jakiegokolwiek wcześniejszego modelu marki. Rozległe powierzchnie zostały uformowane za pomocą wyraźnych, minimalistycznych linii charakterystycznych.
Niska linia nadwozia, wydłużona sylwetka z wąskim wykrojem okien oraz elegancka linia dachu, która płynnie przechodzi w potężnie uformowany tył z charakterystycznymi „podwójnymi kopułami”, długi rozstaw osi i szerokie tory to kluczowe elementy proporcji nowego BMW 8-Series Coupe, które nie kryją dynamicznych doznań z jazdy. Z zewnętrznymi wymiarami wynoszącymi 4,843 mm długości, 1,902 mm szerokości, 1,341 mm wysokości i rozstawem osi wynoszącym 2,822 mm, samochód dwudrzwiowy przybiera niezwykle mocną postawę na drodze. Wszystko w jego wyglądzie emanuje czystą dynamiką i przekształca BMW 8-Series Coupe w luksusowy samochód sportowy pełen pasji i charakteru.
Niezwykle smukłe reflektory, opcjonalne BMW Laserlight
Ogromna moc napędowa samochodu sportowego jest wizualizowana w oszałamiający sposób przez skomplikowany, wystający design przedniego zderzaka, duże wloty powietrza – które na BMW M850i xDrive Coupe przybierają jeszcze bardziej imponujący wygląd w połączeniu z pakietem M Sport – oraz precyzyjne kontury maski. Niskoprofilowa osłona chłodnicy BMW jest również odpowiednio proporcjonalna i ma heksagonalny kształt, który poszerza się ku dołowi oraz jednolitą ramkę, która obejmuje różne jej elementy. Nowe BMW 8-Series Coupe standardowo wyposażone jest w reflektory LED, które są najwęższymi reflektorami w historii modeli BMW. Obie tuby świetlne służą do generowania świateł do jazdy dziennej, a także świateł mijania i drogowych, tworząc charakterystyczny wygląd marki przez cały czas.
BMW Laserlight z zmiennym oświetleniem drogowym i selektywnym promieniem dostępne jest opcjonalnie. BMW Laserlight ma zasięg świateł drogowych wynoszący około 600 metrów. Niebieskie akcenty wewnątrz charakterystycznych podwójnych reflektorów zdradzają obecność wysoko zaawansowanej technologii oświetleniowej.
Widok z boku dominuje dramatyczna gra powierzchni. Podczas gdy powierzchnie zakrzywiają się do wewnątrz po dalekiej stronie przednich kół, na nowo wypychają się na zewnątrz w prawdziwym pokazie mocy nad tylnymi kołami. Ta gra powierzchni została stworzona przy użyciu zaledwie kilku, wyraźnych linii charakterystycznych, które wydają się śledzić przepływ powietrza wypływającego z Air Breathers.
Szklany dach jest wyraźnie zwężony z tyłu, podkreślając jednocześnie muskularną linię barku i dostarczając wyraźnej obietnicy ekscytujących doznań z jazdy. Wydłużony wykroj powyżej bocznych okien kończy się w bardzo ostrym, kątowym wersji „kink” Hofmeistera. Długie, mocno pochylone tylne okno to kolejna klasyczna cecha designu wysokiej klasy samochodów sportowych.
Tył składa się również ze sculpturalnych, emocjonalnych powierzchni, które podkreślają szerokość pojazdu i niski środek ciężkości. Smukłe tylne światła LED, które rozciągają się głęboko w boki, potęgują ten efekt, jednocześnie podkreślając szerokie barki. Pasek tylnego światła świeci równomiernie w charakterystycznym kształcie „L”, typowym dla marki. Podwójne rury wydechowe o trapezoidalnym kształcie są umiejscowione po obu stronach dolnej części tylnego zderzaka.
Precyzyjne detale optymalizują aerodynamikę i wagę
Prawie całkowicie uszczelnione podwozie, kontrola aktywnej klapy powietrznej z regulowanymi żebrami osłony chłodnicy oraz Air Curtains w tym Air Breathers pomagają zredukować opór aerodynamiczny streamline’owanego nadwozia nowego BMW 8-Series Coupe. Wąskie podstawy zewnętrznych lusterka, zamocowane bezpośrednio na uszczelkach okien, również pomagają wygładzić przepływ powietrza. Po raz pierwszy zastosowano je w tej nowoczesnej i eleganckiej formie w modelu z bezramkowymi oknami. W BMW M850i xDrive Coupe dodatkowy przedni spojler dodatkowo minimalizuje unoszenie, które występuje na przedniej osi przy dużych prędkościach. Model BMW M Performance jest również standardowo wyposażony w tylny spojler M.
Dach nowego BMW 8-Series Coupe zaczerpnął inspirację z tradycyjnego designu samochodów sportowych, prezentując centralne wycięcie, które przypomina stylizację „podwójnej kopuły” klasycznych samochodów wyścigowych. Ta cecha projektowa naśladuje również przepływ powietrza w kierunku tylnym w dużych prędkościach.
Ta charakterystyczna konturowanie dotyczy również opcjonalnego dachu wykonanym z wzmocnionego włóknem węglowym plastiku (CFRP), który pojawia się po raz pierwszy w produkcyjnym modelu BMW i obniża środek ciężkości jeszcze bardziej, zwiększając zwrotność samochodu sportowego. Dalsze oszczędności wagi można osiągnąć dzięki opcjonalnemu pakietowi węglowemu, który obejmuje klapy wlotowe powietrza, pokrywy lusterka zewnętrznego, tylny spojler i wkład do dyfuzora tylnego, wszystko wykonane z CFRP.
Pakiet M Sport i linia Chrome Line z wyrazistymi cechami designu
Oprócz dużych wlotów powietrza w przednim zderzaku, mocno profilowanego tylnego zderzaka oraz specjalnie zaprojektowanych progów bocznych, pakiet M Sport dla nowego BMW 8-Series Coupe dodaje szereg innych cech konstrukcyjnych, które podkreślają dynamiczny charakter tego modelu. W skład tych elementów wchodzą Air Breathers wykończone perłowym chromem od wewnątrz oraz tylny dyfuzor w odcieniu szarości, które doskonale komponują się z matowymi aluminiowymi powierzchniami żeberek osłony chłodnicy.
Oprócz tylnego spojlera M, dodatkowe wizualne akcenty wchodzące w skład pakietu M Technic Sport obejmują poszerzone lakierowane w błyszczącym wykończeniu Shadow Line, które zdobią również obramowanie i żebra osłony chłodnicy, Air Breathers oraz rury wydechowe.
BMW M850i xDrive Coupe podkreśla swoją indywidualność licznymi specyficznymi dla modelu elementami zewnętrznymi. Aerodynamiczne elementy nadwozia zawarte w pakiecie M Sport wzbogacono o dodatkowy przedni spojler i lakierowany na kolor nadwozia tylny spojler M, a także ekskluzywne akcenty w kolorze Cerium Gray. Do cech wykończonych w tym przyciągającym wzrok kolorze należą obramowanie i żebra osłony chłodnicy BMW, pokrywy lusterek zewnętrznych, wstawki Air Breather, wykończenia rur wydechowych, a także logo M na bocznych częściach nadwozia oraz oznaczenie modelu na tylnej części.
Opcja Chrome Line zewnętrzna zapewnia kolejny sposób na personalizację nadwozia i charakteryzuje się chromowym wykończeniem wykroju okien bocznych oraz podstaw lusterka zewnętrznego, a także obramowania i żebra osłony chłodnicy BMW w błyszczącym chromie.
Ekskluzywne wykończenia lakieru od BMW Individual
Nowe BMW 8-Series Coupe będzie dostępne w wyborze jednego metalizowanego oraz sześciu metalicznych odcieni lakieru zewnętrznego, które podkreślają albo wyrafinowany sportowy, albo elegancki luksusowy charakter dwudrzwiowego modelu. Metaliczny kolor Carbon Black oraz metaliczny Barcelona Blue będą oferowane jako dodatkowe kolory zewnętrzne dla BMW M850i xDrive Coupe i w połączeniu z pakietem M Sport. Szeroki wybór wykończeń lakieru BMW Individual oraz specjalne odcienie lakieru BMW Individual, które będą dostępne dla nowego BMW 8-Series Coupe przy premierze lub niedługo później, stworzą szczególnie ekskluzywny wygląd.
Wnętrze i wyposażenie
Nowoczesny i minimalistyczny język designu zewnętrznego kontynuowany jest we wnętrzu nowego BMW 8-Series Coupe. Starannie przemyślany design wnętrza jest bogaty w najwyższej klasy detale i tworzy harmonijną równowagę pomiędzy zorientowaną na kierowcę dynamiką a luksusową elegancją. Zarówno kierowca, jak i pasażerowie doświadczają typowego dla samochodów sportowych przestrzennego klimatu, połączonego z ekskluzywną atmosferą pojazdu z segmentu luksusowego.
Bezszwowe przejście między deską rozdzielczą a wykończeniem drzwi jest jeszcze bardziej płynne dzięki skoordynowanym fakturom powierzchni i starannemu dobraniu materiałów. Wykończenie z pełnej skóry na desce rozdzielczej i ramionach drzwi jest standardem w nowym BMW 8-Series Coupe. Powierzchnie elektrolityczne obramowania wlotów powietrza oraz akcenty w pobliżu uchwytów drzwi również zapewniają wizualną jedność. Uchwyty drzwi mają projekt „zamkniętej klamry”, co pozwala im na stylową integrację.
Linie skierowane wzdłużnie kierują wzrok ku przodowi
Jednocześnie wszystkie linie wskazują wzdłuż, automatycznie kierując wzrok do przodu w stronę drogi, co podkreśla nacisk na sportową jazdę. To szczególnie prawda w przypadku szerokiej centralnej konsoli pojazdu, która wznosi się ku desce rozdzielczej z przodu, wyraźnie oddzielając obszary kierowcy i pasażera z przodu. To tutaj znajduje się jednostka sterująca audio oraz jej przyciski funkcyjne, panel sterowania klimatyzacją z blokiem przycisków, wyświetlacze oraz centralne wloty powietrza do klimatyzacji, a także wolnostojący i bezramkowy wyświetlacz sterujący, uporządkowane jeden nad drugim w przejrzystej, poziomo podzielonej strukturze.
Wyraźne rozmieszczenie elementów sterujących pomaga również kierowcy skupić się na tym, co dzieje się przed nim. Oprócz selektora biegów i kontrolera iDrive, centralna konsola zawiera również przełącznik Driving Experience Control oraz przycisk uruchamiania/wyłączania silnika, wszystko umieszczone w nowo zaprojektowanej grupie funkcji z aktywnym sprzężeniem zwrotnym. Jednostka sterująca dla funkcji oświetleniowych jest również nowa i składa się z bloku przycisków umieszczonego u dołu deski rozdzielczej pomiędzy kierownicą a drzwiami kierowcy. Skórzana sportowa kierownica z przyciskami funkcyjnymi i łopatkami do ręcznej zmiany biegów to standard w nowym BMW 8-Series Coupe. W BMW M850i xDrive Coupe kierowca prowadzi samochód za pomocą skórzanej kierownicy M w standardzie.
Przejrzysta struktura wnętrza pozwala również na wyróżnienie wysokiej jakości materiałów. Użycie wykończeń trimowych, na przykład, ogranicza się do przejścia w stylu samochodu sportowego między centralną konsolą a deską rozdzielczą. Wykończenie z siatki ze stali nierdzewnej, które jest standardem w nowym BMW M850i xDrive Coupe, nadaje wykończeniu technicznie wyrafinowany wygląd. Z kolei BMW 840d xDrive wyposażone jest standardowo w wykończenie Aluminium Mesh Effect Dark. Oferowane są także opcjonalne wykończenia Fineline Copper Effect w wysoki połysk oraz Ash Grain Metallic Grey w wysokim połysku. Dodatkowo, gama wysoce ekskluzywnych opcji z BMW Individual obejmuje wariant wykończenia Piano Finish Black i wariant drewna finezja Black Ash Silver Effect w wysokim połysku.
Skórzana tapicerka i składane tylne oparcia w standardzie
Nowo zaprojektowane sportowe fotele oferują wysoki komfort podczas długich tras oraz doskonałe wsparcie boczne podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Dodatki w postaci zagłówków są wizualnie zintegrowane z oparciami i można je regulować w zakresie wysokości oraz przesuwania do przodu/do tyłu. Położenie siedzenia jest regulowane elektrycznie, a pamięć dla fotela zarówno kierowcy, jak i pasażera z przodu jest również standardem. Włączono półelektryczną funkcję składania oparć przednich foteli, która jest aktywowana za pomocą wysokiej jakości skórzanego paska umieszczonego na każdym oparciu i ułatwia wygodne wsiadanie i wysiadanie dla pasażerów z tyłu.
Sportowe fotele są standardowo tapicerowane skórą Vernasca. Dekoracyjne szwy w kontrastowym kolorze podkreślają zarówno sportowe kontury, jak i stylizację tylnych siedzeń jako indywidualnych foteli. Lista dostępnych dodatkowych opcji obejmuje wykończenie z skóry Merino, wykończenie z rozszerzonymi dodatkami z BMW Individual oraz pełne wykończenie z skóry Merino z BMW Individual. Każda z tych opcji dostępna jest w kolorach Czarny, Koniak i Biały oraz w różnych szczególnie wyrazistych dwukolorowych schematach kolorów.
Fotele multifunction, które są standardem w BMW M850i xDrive Coupe, wyróżniają się dodatkowymi opcjami regulacji, zwiększonym wsparciem bocznym oraz jeszcze lepszymi cechami komfortu. Oferują zarówno kierowcy, jak i pasażerowi z przodu możliwość regulacji szerokości oparcia oraz podparcia uda według własnych upodobań. Fotele multifunction są również wyposażone w podparcie lędźwiowe.
W samochodzie znajdują się duże kieszenie w drzwiach, przestronna skrytka na rękawiczki, dwa uchwyty na kubki pod wykończeniem centralnej konsoli oraz duża przestrzeń do przechowywania pod dzielonym pokryciem podłokietnika, idealne do przechowywania akcesoriów podróżnych, napojów i innych przedmiotów. Dzięki niskiej pozycji siedzenia obu tylne fotele mogły być zaprojektowane jako integralna część oparć. Tylne oparcie w nowym BMW 8-Series Coupe ma standardowy podział 50:50. Sekcje oparcia można składać pojedynczo lub razem, w zależności od potrzeb, by zwiększyć pojemność bagażnika wynoszącą 420 litrów. Mechanizm składania jest zwalniany za pomocą dźwigni wewnątrz bagażnika. Automatyczne otwieranie pokrywy bagażnika to także standardowa funkcjonalność w nowym BMW 8-Series Coupe, zaś opcja Comfort Access dodatkowo pozwala na otwieranie i zamykanie pokrywy bagażnika bez użycia rąk.
Model BMW M Performance oraz pakiet M Sport z ekskluzywnymi elementami wnętrza
Zarówno standardowa specyfikacja nowego BMW M850i xDrive Coupe, jak i pakiet M Sport dla nowego BMW 840d xDrive Coupe zawierają ekskluzywne elementy designu oraz opcje dodatkowego wzmocnienia dynamicznych doznań z jazdy. Oprócz foteli multifunction oraz skórzanej kierownicy M, oferują również skórę Merino z BMW Individual z rozszerzonymi dodatkami w ekskluzywnym kolorze czarnym z wykończeniami w kolorach BMW M GmbH. Dodatkowo w wyposażeniu znajduje się podsufitka w kolorze antracytowym od BMW Individual, pedały M, podnóżek kierowcy M oraz specjalne dywaniki podłogowe, które nadają wnętrzu wyraźnie sportowy charakter. Podświetlane progi drzwi oraz wyświetlacz w zestawie wskaźników noszą oznaczenie modelu BMW M Performance Automobile lub logo M. W połączeniu z pakietem M Technic Sport ekskluzywny design wnętrza uzupełniają czarne pasy bezpieczeństwa z akcentami w kolorach M GmbH.
Wysokiej jakości opcje dla czystego luksusu
Luksusowa strona charakteru nowego BMW 8-Series Coupe może być także uwydatniona dzięki szerokiej gamie wysokiej jakości dodatkowych opcji. Nowo zaprojektowane klimatyzowane fotele dla kierowcy i pasażera z przodu są dostępne jako ulepszenie do opcjonalnych podgrzewanych foteli. Po raz pierwszy schłodzone powietrze jest pobierane z wnętrza, a następnie prowadzone wzdłuż nadwozia do wentylatorów wbudowanych w siedziska, co zapewnia szczególnie efektywne regulowanie temperatury siedzisk i oparć.
Dzięki opcji telefony z bezprzewodowym ładowaniem możliwe jest ładowanie kompatybilnych telefonów komórkowych bez użycia kabla. Klucz wyświetlacza BMW pozwala kierowcom na bieżąco kontaktować się z ich BMW 8-Series Coupe. Oprócz wskazywania poziomu paliwa i informacji serwisowych, kolorowy wyświetlacz może również pokazywać, czy drzwi i okna pojazdu są zamknięte lub zaryglowane.
Standardowa funkcja Ambient light podkreśla wyraźnie zwrócone w przód linie wewnątrz samochodu. Pośrednie oświetlenie linii konturowych przebiegających wzdłuż centralnej konsoli i ramion drzwi przy użyciu precyzyjnie umiejscowionych włókien optycznych LED stworza zarówno dynamiczną, jak i ekskluzywną atmosferę. Kolor światła można zmieniać za pomocą menu iDrive. Dodatkowo funkcja dynamicznego oświetlenia wnętrza emituje pulsujące sygnały świetlne w określonych sytuacjach. Totombowe sygnały pojawiają się na wewnętrznej powłoce otwartych drzwi, gdy silnik jest uruchomiony oraz na desce rozdzielczej w odpowiedzi na nadchodzące połączenie telefoniczne.
Standardowy system audio składa się z jedenastu głośników i cyfrowego wzmacniacza, a także dostępna jest opcja systemu dźwiękowego Harman Kardon Surround Sound System z 16 głośnikami. Hitem w ofercie systemów rozrywkowych jest bez wątpienia system dźwiękowy Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System. Niezrównana technologia głośników Diamond, w pełni aktywny 16-kanałowy wzmacniacz o mocy 1,375 watów, dynamiczna equalizacja i 16 częściowo podświetlonych głośników łączą się, aby zapewnić pięknie precyzyjne i wieloaspektowe doświadczenie akustyczne, którego czysta jakość może być w równym stopniu doceniona z wszystkich miejsc w nowym BMW 8-Series Coupe.
Opcjonalne aplikacje szklane dla wybranych elementów sterujących dodają zarówno wizualne, jak i dotykowe akcenty do wnętrza. Ta ekskluzywna cecha projektowa zdobi selektor biegów, kontroler iDrive, przycisk uruchamiania/wyłączania oraz regulator głośności systemu audio. Przez szklaną powierzchnię selektora biegów widoczna jest podświetlona '8′.
Silniki, napęd i BMW xDrive
Model BMW M Performance, który będzie dostępny od momentu premiery, dostarcza szczególnie imponującego pokazania sportowego charakteru nowego BMW 8-Series Coupe. Pod maską BMW M850i xDrive Coupe znajduje się 390 kW/530 hp silnik V8, który przeszedł szeroką renowację i generuje ogromną moc. Oferuje wyjątkowo intensywną formę dostarczania mocy oraz akustyki jednostek ośmiocylindrowych, i jest równie fascynujący oraz emocjonalnie ekscytujący jak auto, które napędza. Drugi silnik dostępny przy premierze wyraźnie pokazuje długodystansowe możliwości nowego BMW 8-Series Coupe. Sześcio cylindrowy silnik diesla w układzie szeregowy o mocy 235 kW/320 hp w BMW 840d xDrive Coupe łączy natychmiastową moc ciągnącą z wzorcową efektywnością, która znacznie redukuje liczbę przystanków do tankowania podczas podróży.
Oba silniki przekazują swoją moc do najnowszej generacji ośmiobiegowej skrzyni biegów Steptronic, która może pochwalić się szerszym zakresem przełożeń oraz jeszcze sportowymi zmianami biegów i może być obsługiwana za pomocą łopatek zmiany biegów na kierownicy. Całościowy pakiet dla najwyższej dynamiki jazdy uzupełnia inteligentny system napędu na wszystkie koła BMW xDrive, który również został dostosowany w nowej, ulepszonej wersji do tego konkretnego modelu. Tylny rozkład mocy systemu xDrive oraz standardowy blokada dyferencjału z tyłu w BMW M850i xDrive Coupe zapewniają maksymalną zwrotność i precyzję podczas testowania sportowych możliwości samochodu.
Nowy silnik V8 o niesamowitej mocy i akustyce
Premiera BMW M850i xDrive Coupe to także debiut nowego silnika V8. Najnowsza generacja jednostki ośmiocylindrowej o pojemności 4.4 litra została radykalnie poprawiona, a wiele detali zostało zoptymalizowanych. Dwa turbosprężarki twin-scroll z chłodzeniem powietrza znajdujące się w V-kształtnej przestrzeni między cylindrami, precyzyjne wtryskiwacze, całkowicie zmienna kontrola zaworów VALVETRONIC i zmienny rozrząd Double-VANOS to elementy technologii M Performance TwinPower Turbo, której obszerna modernizacja przyspieszyła maksymalne osiągi, moment obrotowy i efektywność. Nowa jednostka V8 zapewnia zachwycający mix potężnej dostawy mocy oraz równie imponujący dźwięk, który jest dodatkowo wzmacniany przez standardowy flap-controlled sportowy system wydechowy. Ma również pięknie zróżnicowany charakter, który sprawia, że jest idealna do relaksujących podróży. Przełącznik Driving Experience Control można wykorzystać do aktywacji zarówno ekstremalnie sportowego, jak i wyraźnie komfortowego ustawienia napędu, co sprawia, że szerokie cechy silnika są wyraźnie odczuwalne. W trybach SPORT i SPORT+ reakcja na pedał przyspieszenia, a także moc i akustyka silnika V8 – które przyjmują szczególnie wyrazisty ton w ustawieniu SPORT+ – są skonfigurowane na niezwykle dynamiczne doznania z jazdy.
Blok silnika to kolejny nowy element w silniku V8. Użyto nowego stopu aluminium, aby zwiększyć trwałość podstawowego silnika. Powłoka cylindrów wykonana z metalu natryskowego zmniejsza straty tarcia. Wzmocnione tłoki pokryte Grafalem oraz zoptymalizowane pierścienie tłokowe są zaprojektowane, aby wytrzymać obciążenia na napędzie korbowym związane z większą mocą i momentem obrotowym. Występujące komponenty, takie jak korbowody, łożyska główne, uszczelki głowicy cylindrów oraz napęd łańcuchowy, również charakteryzują się zoptymalizowanymi cechami materiałowymi. Aby zwiększyć gładkość pracy silnika, drgania skrętne są teraz minimalizowane dzięki pomocy tłumika wiskotycznego na wale korbowym.
Optymalizacja dostarczania mocy, efektywności i wydajności emisji
Aby osiągnąć szybkie i stabilne spalanie, porty dolotowe zostały zoptymalizowane pod kątem wysokich poziomów wymiany gazów. Powiększone turbosprężarki twin-scroll oraz zmienność czasowania zaworów i wałka rozrządu umożliwiają eliminację strat w przepływie spalin podczas cyklu wymiany gazów na możliwie najwyższym poziomie i pozwalają na szczególnie skuteczne wykorzystywanie recyrkulacji spalin do obniżania zużycia paliwa. Elektrycznie sterowane siłowniki zaworów przeciążeniowych zapewniają niezwykle dynamiczny wzrost ciśnienia doładowania, zaś elektryczne zawory upustu zostały zintegrowane z obudową sprężarki, aby zagwarantować wspaniały dźwięk turbosprężarki nawet podczas zrzutów obciążenia, jednocześnie utrzymując emisje na jak najniższym poziomie we wszystkich stanach roboczych. Przewody powietrzne zostały także przeprojektowane, a ich straty ciśnienia zminimalizowane. Połączenie między przewodami powietrznymi dla obu banków cylindrów zapewnia niezwykle równomierne pulsacje podczas wymiany gazów, co skutkuje zauważalnie wyższym momentem obrotowym przy niskich prędkościach obrotowych silnika.
Wielotylkowe wtryskiwacze systemu bezpośredniego wtrysku benzyny są umieszczone centralnie między zaworami i działają pod maksymalnym ciśnieniem, które zostało zwiększone z 200 do 350 bar. Dzięki temu optymalizowane są zarówno dawkowanie paliwa, jak i wydajność emisji silnika. Jednostka V8 posiada ponadto nowy system zapłonowy oraz szczególnie efektywne zarządzanie silnikiem.
Dodatkowo, system ochrony termalnej i obiegu chłodzenia przeszły również obszerne modyfikacje. Wyspecjalizowane chłodnice płynów umożliwiają spełnienie wysokich wymagań dotyczących zarządzania temperaturą silnika podczas ekstremalnie sportowej jazdy. Aby zapewnić zarówno doskonałe osiągi, jak i trwałość, nowy silnik V8 przeszedł dokładny program testów obejmujących wszystkie potencjalne sytuacje obciążeniowe – od testów zmęczeniowych przy biegu jałowym do wysoce dynamicznych prób kalibracyjnych na torze Nordschleife w Nürburgringu.
Dzięki wzrostowi mocy o 50 kW/68 hp bez wpływu na wagę w porównaniu do silnika, który zastępuje, nowa jednostka V8 jest teraz w stanie generować 390 kW/530 hp, który jest dostępny w zakresie od 5,500 do 6,000 obrotów na minutę. Jednocześnie maksymalny moment obrotowy został zwiększony o 100 Nm (74 lb-ft) do 750 Nm (553 lb-ft), który jest dostępny w szerokim zakresie obrotowym od 1,800 do 4,600 obrotów na minutę dla przedłużonego przyspieszenia.
Nowe BMW M850i xDrive Coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 3.7 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynoszące 10.5 – 10.0 litra na 100 kilometrów (26.9 – 28.3 mpg imp) oraz łączne emisje CO2 wynoszące 240 – 228 gramów na kilometr wyraźnie pokazują, że wzrost mocy silnika ośmiocylindrowego idzie w parze z poprawą jego efektywności. Efektywność emisji nowego silnika V8 została dodatkowo zoptymalizowana przez zastosowanie większych, bliskozłączonych katalizatorów oraz filtra cząstek stałych, dzięki czemu spełnia wszystkie obowiązujące regulacje emisji na całym świecie, w tym surową normę EU6d-TEMP, która wejdzie w życie od września 2019 roku.
Potężny i wydajny silnik diesla w układzie szeregowym
Nowe BMW 840d xDrive Coupe stanowi kolejny wyraźny przykład w kategorii samochodów sportowych. Niezwykłe zastosowanie silnika diesla w tym segmencie zapewnia przyjemne połączenie potężnej mocy ciągnącej oraz doskonałej efektywności paliwowej. Silnik diesla o pojemności 3.0-litrowego sześciocylindrowego w układzie szeregowym z technologią BMW TwinPower Turbo dostarcza maksymalną moc wynoszącą 235 kW/320 hp oraz moment obrotowy wynoszący 680 Nm (501 lb-ft), dostępny już od 1,750 obrotów na minutę.
Silnik wykorzystuje wielostopniową technologię doładowania i jego charakterystyka osiągów umożliwia relaksującą jazdę przy niskich obrotach silnika, a także pozwala na przyspieszenie do 100 km/h (62 mph) z zera w zaledwie 4.9 sekundy. Naciskając pedał gazu, można usłyszeć charakterystyczny dźwięk z sportowego systemu wydechowego, który został specjalnie skonfigurowany dla tego modelu.
System bezpośredniego wtrysku common rail wykorzystuje wtryskiwacze piezoelektryczne, które działają pod maksymalnym ciśnieniem wynoszącym 2,500 bar, zapewniając precyzyjne dawkowanie wtryskiwanego paliwa oraz czyste spalanie. Ponadto silnik diesla wyróżnia się zoptymalizowanym pod względem wagi aluminium blokiem silnika, z cylindrami pokrytymi metodą natrysku natryskowego, co zwiększa zarówno efektywność wewnętrzną silnika, jak i jego trwałość. Recyrkulacja spalin w niskim i wysokim ciśnieniu dodatkowo optymalizuje zużycie paliwa i emisje jednostki napędowej.
Przykładna efektywność silnika wzmacnia osobowość nowego BMW 8-Series Coupe jako samochodu sportowego doskonale nadającego się do długodystansowych podróży, który gwarantuje nieprzerwaną przyjemność z jazdy nawet po setkach mil na drodze. Średnie zużycie paliwa nowego BMW 840d xDrive Coupe wynosi 6.2 – 5.9 litra na 100 kilometrów (45.6 – 47.9 mpg imp), co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 164 – 154 gramów na kilometr. System kontroli emisji, w skład którego wchodzi technologia BMW BluePerformance, obejmuje filtr cząstek stałych, katalizator utleniający, katalizator adsorpcyjny NOx oraz katalizator SCR z wtryskiem AdBlue w celu dalszego ograniczenia emisji tlenków azotu. W ten sposób nowe BMW 840d xDrive Coupe spełnia limity normy emisji EU6d-TEMP.
Ośmiobiegowa skrzynia Steptronic Sport z szerszym zakresem przełożeń i sportowymi zmianami biegów
Silniki przekazują swoją moc do nowej, ulepszonej wersji ośmiobiegowej skrzyni Steptronic Sport. Najnowsza wersja automatycznej skrzyni biegów charakteryzuje się zmniejszoną wagą, nowo opracowanym kontrolerem oraz zwiększonym zakresem przełożeń z 7.07 do 8.59. W rezultacie możliwe jest osiągnięcie znaczących zysków efektywności przy obniżonych obrotach silnika, szczególnie podczas jazdy na wyższych biegach. Jednocześnie ośmiobiegowa skrzynia Steptronic Sport zmienia biegi jeszcze bardziej ostro dzięki zoptymalizowanej kontroli hydraulicznej. Nowa generacja tłumików drgań, które redukują nieregularności obrotowe w układzie napędowym, pomaga zoptymalizować komfort jazdy i płynność zmiany biegów. Zintegrowane układy tłumików podwójnych do izolacji drgań zmniejszają stopień poślizgu przy sprzęgle blokady konwertera momentu.
Łopatki zmiany biegów na kierownicy są standardem do ręcznej zmiany biegów, podczas gdy skrzynia biegów jest dodatkowo wyposażona w funkcję Launch Control do przyspieszania z miejsca z maksymalną mocą i optymalną przyczepnością.
Inteligentne połączenie zwiększa dynamikę i efektywność
Kontroler ośmiobiegowej skrzyni Steptronic Sport jest w stanie dostosować strategię zmiany biegów do aktualnej sytuacji jazdy dzięki inteligentnemu połączeniu z standardowym systemem nawigacyjnym Professional, co pozwala uwzględnić planowaną trasę. Dane nawigacyjne są na przykład wykorzystywane do wcześniejszej zmiany biegów w zbliżając się do skrzyżowania, aby wykorzystać efekt hamowania silnika do spowolnienia pojazdu. Ponadto inteligentny kontroler jest w stanie unikać niepotrzebnych zmian biegów między dwoma zakrętami, które następują w szybkim tempie, co umożliwia ich szybsze pokonywanie.
Inteligentne połączenie zwiększa także efektywność systemu napędowego w nowym BMW 8-Series Coupe, umożliwiając dostosowanie działania funkcji Auto Start Stop do konkretnej sytuacji na podstawie danych dostarczanych przez system nawigacji oraz przez kamery i czujniki radarowe opcjonalnych systemów asystentów kierowcy. W ten sposób można zapobiec nieefektywnemu wyłączeniu silnika – na przykład podczas krótkiego zatrzymywania się na skrzyżowaniach lub rondach. Ruch pojazdów z przodu jest również rejestrowany w celu określenia idealnego momentu na zatrzymanie i uruchomienie silnika.
Ponadto inteligentne połączenie zwiększa efektywność funkcji coastingu. Podczas podróży z prędkościami od 15 do 160 km/h (9 – 99 mph), zapewnia, że układ napędowy jest odłączany, gdy kierowca zwalnia pedał gazu. Pojazd może wówczas jedynie toczyć się na luzie z minimalnym zużyciem paliwa. Funkcja ta jest dostępna przy włączonym przełączniku Driving Experience Control w trybie ECO Pro oraz – w BMW 840d xDrive Coupe – w trybie COMFORT. Przełączenie na tryb zwolnienia ma miejsce tylko w sytuacjach, w których wydaje się to opłacalne i nie wpływa negatywnie na komfort ani wydajność. Na przykład, jeśli pedał gazu zostanie nagle puszczony, układ napędowy pozostaje podłączony, aby wykorzystać moment obrotowy silnika do spowolnienia. Co więcej, opcjonalny Proactive Driving Assistant wykorzystuje zarówno dane nawigacyjne do oceny topografii trasy, jak i dane radarowe do obliczenia odległości do pojazdu z przodu i różnicy prędkości. Ponadto poziomy gładkości oraz dynamika reakcji przy wyjściu z trybu coastingu poprzez ponowne naciśnięcie pedału gazu zostały dodatkowo poprawione, co oznacza, że kierowcy mogą teraz cieszyć się natychmiastowym ponownym połączeniem układu napędowego z jednoczesną redukcją biegów ośmiobiegowej skrzyni Steptronic Sport.
Szybkie i precyzyjne przekazywanie mocy: BMW xDrive, elektronicznie sterowana blokada dyferencjału