BMW i3 2013-2017

Kiedy BMW wprowadziło model i3 na rynek w 2013 roku, wstrząsnęło segmentem premium, dając wyraźny sygnał, że producent dołączy do elektrycznej rewolucji.

Charakterystyczny kształt przypominający minivana oraz kompaktowe wymiary sprawiły, że fani marki byli podzieleni – jedni go uwielbiali, inni nienawidzili. Niemniej jednak, rozmiar auta był istotnym atutem w miejskim użytkowaniu. Przód był krótki, a klasyczna nerka, która wcześniej służyła do chłodzenia silnika, teraz pełniła inną rolę.

Reflektory były lekko cofnięte na bokach, ale wciąż zachowały charakterystyczne światła dzienne w kształcie „korony”. Jedną z najbardziej nietypowych cech samochodu były drzwi. Po otwarciu nie było słupka B. Drzwi tylne były krótsze i miały zawiasy z tyłu, co ułatwiało wsiadanie i wysiadanie. Z tyłu, klapa bagażnika wyposażona była w wysoko zamontowane światła, chronione przed uderzeniami na parkingu.

Wnętrze było jeszcze bardziej nietypowe i oferowało dwa ekrany: jeden TFT dla wskaźników, a drugi dla systemu infotainment. Aby stworzyć poczucie luksusu, jednocześnie dbając o ekologiczne materiały, BMW wykorzystało jedynie naturalnie wyprawioną skórę, wełnę, drewno oraz materiały z recyklingu w kabinie.

Jednak największą rewolucją była napęd. BMW zaprojektowało ten samochód jako elektryczny od samego początku. Stworzono platformę, która integrowała zestaw baterii. Mimo, że był to samochód z napędem na tylną oś, jak większość innych modeli BMW, miał silnik umieszczony w tylnej części pod podłogą bagażnika. Dla tych, którzy obawiali się zasięgu tylko na energię elektryczną, producent dodał dwucylindrowy silnik spalinowy pełniący rolę generatora, który mógł naładować baterie. W wersjach tylko elektrycznych, oferowano wybór dwóch zestawów baterii, co pozwalało na osiągnięcie przez 170-konną wersję zasięgu do 180 km. Wersja wyposażona w extender zasięgu mogła natomiast pokonać do 300 km.

Świat, a z nim sfera mobilności osobistej, znajduje się w stanie ekologicznych, ekonomicznych i społecznych zawirowań. Globalne zjawiska, takie jak zmiany klimatyczne, malejące zasoby i rosnąca urbanizacja, wymagają świeżych rozwiązań. BMW i znajduje te rozwiązania. Marka reprezentuje wizjonerskie koncepcje pojazdów, inspirujący design oraz nowe zrozumienie luksusu, które jest mocno definiowane przez zrównoważony rozwój.

W BMW i3 – pierwszym seryjnie produkowanym modelu BMW i – mobilność bez emisji w luksusowym opakowaniu okazuje się być przepisem na czystą przyjemność z jazdy. Pierwszy model Grupy BMW napędzany wyłącznie energią elektryczną oferuje klientom zupełnie nowe i przełomowe sposoby doświadczenia radości z jazdy, zrównoważonego rozwoju i łączności na ulicach miast. Wizjonerski design BMW i3 ukazuje zarówno sportowe możliwości marki BMW, jak i efektywność czteroosobowego pojazdu z autentyczną przejrzystością. Innowacyjna koncepcja pojazdu, w tym kabina pasażerska wykonana z kompozytu węglowego (CFRP), łączy lekkość, stabilność i bezpieczeństwo z niezwykłą przestronnością. Tymczasem systemy wspomagania kierowcy i usługi mobilności z BMW Connected Drive oraz usługi 360° ELECTRIC – wszystkie opracowane specjalnie dla BMW i – czynią bezemisyjną mobilność miejską fascynującym doświadczeniem codziennej jazdy.

Silnik elektryczny napędzający BMW i3 generuje maksymalną moc 125 kW/170 KM oraz moment obrotowy wynoszący 250 niutonometrów (184 lb-ft). Jego natychmiastowa moc trafia na tylne koła za pośrednictwem skrzyni biegów o jednym biegu. Silnik zyskuje energię z ogniw litowo-jonowych wbudowanych w podłogę pojazdu. Znacznie niższy środek ciężkości i3 – wynik niskiego, centralnego umiejscowienia jednostek akumulatorowych – oraz równomierny rozkład masy dodatkowo wspierają zwrotność pojazdu. Akumulator zapewnia zasięg w codziennych warunkach wynoszący 130 – 160 kilometrów (81 – 99 mil) przy pełnym naładowaniu z konwencjonalnego gniazdka domowego, BMW i Wallbox lub publicznej stacji ładowania.

BMW i: nowa marka, nowe rozumienie luksusu.

Już jako globalnie udany producent luksusowych pojazdów, Grupa BMW ma również pełnić wiodącą i przełomową rolę w kształtowaniu przyszłości mobilności osobistej. Prace badawczo-rozwojowe prowadzone od 2007 roku w ramach projektu i położyły fundamenty dla zrównoważonych rozwiązań mobilności, wpływających na zmiany środowiskowe, ekonomiczne i społeczne na całym świecie. Grupa BMW przyjmuje zintegrowane podejście, uosabiane przez nową markę BMW i, dążąc do osiągnięcia równowagi między indywidualnymi potrzebami a globalnymi wymaganiami mobilności w przyszłości. BMW i zobowiązuje się do tworzenia innowacyjnych pojazdów i usług mobilności o luksusowym charakterze, które są jednoznacznie definiowane przez zrównoważony rozwój. Ta wizja jest na dobrej drodze do realizacji: BMW i3, pierwszy seryjnie produkowany model nowej marki, oferuje klientom mobilność bez emisji w luksusowym opakowaniu.

BMW i3 to pierwszy na świecie samochód premium zaprojektowany od podstaw, aby być zasilanym przez elektryczny system napędowy. Efekt to charakterystyczna przyjemność z jazdy BMW, dostarczana bez emisji i z angażującą intensywnością, której nie dorównuje żaden inny pojazd elektryczny. Podobnie jak wyjątkowa architektura pojazdu i3, oparta na strukturze LifeDrive, z kompozytową kabiną pasażerską CFRP oraz aluminiowym module obejmującym napęd, akumulator i podwozie, silnik elektryczny, elektronika mocy i akumulator litowo-jonowy wysokiego napięcia zostały opracowane niezależnie przez Grupę BMW w ramach programu BMW eDrive. To zapewnia, że czasami horyzontalne przyjemności z jazdy również są centralnym elementem BMW i3.

Wykorzystanie lekkiego, trwałego i odpornego na uszkodzenia materiału CFRP w takiej skali jest unikalne w produkcji samochodów seryjnych. Dzięki swoim właściwościom redukującym masę, BMW i3 nie jest cięższe od porównywalnego pojazdu z konwencjonalnym napędem i pełnym zbiornikiem paliwa. Jego DIN masa własna wynosi 1195 kilogramów – w tym akumulator wysokiego napięcia, co pozwala kierowcy cieszyć się zarówno sportowymi osiągami, jak i zasięgiem wystarczającym do codziennego użytku.

Wizjonerski design jako wyraz zwinności, innowacji i zrównoważonego rozwoju.

Architektura LifeDrive i technologia napędowa BMW eDrive umożliwiają wyjątkowy stopień swobody w zakresie designu. Rzeczywiście, wygląd BMW i3 jest równie niezapomniany jak poczucie przestrzeni i doświadczenie jazdy na pokładzie. Karoseria o długości 3999 milimetrów, szerokości 1775 mm i wysokości 1578 mm nadaje BMW i3 charakterystyczne proporcje, których dynamika i kompaktowość podkreślają zwinność pojazdu w miejskim użytkowaniu. Krótkie zwisy BMW i3 są również wyraźnym wskazaniem jego zwinnych właściwości jezdnych. Duże powierzchnie szklane nadają i3 przekonywującą lekkość, a w połączeniu z widocznymi strukturami węglowymi, zapewniają wgląd w niską wagę konstrukcji pojazdu.

Wykorzystanie lekkiego, ale jednocześnie niezwykle sztywnego materiału CFRP w budowie kabiny pasażerskiej pozwala na rezygnację z słupków B, co znacznie ułatwia dostęp do dwóch rzędów siedzeń. Jedną z charakterystycznych cech modeli BMW i jest ich „czarny pas”, który rozciąga się od maski przez dach aż do tyłu pojazdu. Kolejnym wynikiem niezależnego języka wzornictwa BMW i jest „napływ strumienia” kształtów bocznych, który pozwala na zwiększenie powierzchni okien bocznych z tyłu i w ten sposób potęguje uczucie przestronności wnętrza.

Design przodu BMW i3 definiuje potężnie uformowany zderzak, charakterystyczna interpretacja grilla nerkowego BMW jako zamkniętego elementu oraz reflektory otoczone jednostkami świetlnymi LED w kształcie litery U. Tylnie lampy LED w kształcie U są również „unoszącymi się” elementami zintegrowanymi w dużym, całkowicie przeszklonym tylnym haku.

Przeciwnie umiejscowione „drzwi typu coach”, w połączeniu z brakiem słupków B i centralnego tunelu, który zazwyczaj występuje w konwencjonalnych pojazdach, stwarzają podstawy dla niezwykle wysokiego stopnia przestronności i swobody ruchu wewnątrz BMW i3 (biorąc pod uwagę jego kompaktowe wymiary zewnętrzne). Linia i rzeźbienie powierzchni kokpitu i wykończeń drzwi podkreślają wrażenie lekkości oraz nowoczesnej funkcjonalności. Mieszanka naturalnie obrobionej skóry, drewna, wełny oraz innych odnawialnych i zrecylkowanych surowców sprawia, że luksusowy charakter BMW i3 – dopełniony dodatkowym urokiem imponującej zrównoważoności – jest czymś, co można zarówno zobaczyć, jak i poczuć.

BMW i3 wyposażone jest w lekkie fotele o niezwykle cienkich oparciach. Nieco podwyższona pozycja siedząca optymalizuje widoczność kierowcy nad miejskim ruchem. Wybierak biegów i przycisk uruchamiania/wyłączania dzielą element sterujący wystający z kolumny kierowniczej. Zarówno panel wskaźników, jak i wyświetlacz systemu operacyjnego iDrive (6,5 cala lub 8,8 cala) mają postać wolnostojącego wyświetlacza.

BMW i3 można zamówić z lakierem w dwóch kolorach niemetalicznych i czterech metalicznych, które kontrastują z czarnym pasem. Wnętrze można dostosować do osobistego stylu klienta za pomocą linii wyposażeniowych Loft, Lodge i Suite dostępnych jako alternatywy dla standardowego wykończenia Atelier. Standardowe wyposażenie BMW i3 obejmuje system iDrive i Radio Professional, zestaw głośnomówiący, klimatyzację, Park Distance Control z tylnymi czujnikami, stacjonarną klimatyzację oraz zmienną przestrzeń bagażową. Również standardem jest łączność zintegrowana za pomocą karty SIM oraz rozbudowana integracja ze smartfonem przez USB i Bluetooth, w tym aplikacja BMW i Remote. Dodatkowe opcje obejmują wybór systemów nawigacyjnych, adaptacyjne reflektory LED, elektrycznie otwierany szklany dach, automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele, Comfort Access oraz szereg funkcji BMW ConnectedDrive.

Wśród opcji znajdują się również rozszerzacz zasięgu oraz systemy wspomagania kierowcy, takie jak Driving Assistant Plus, Parking Assistant, kamera tylna oraz informacje o ograniczeniu prędkości.

Architektura LifeDrive i BMW eDrive: zaangażowanie w elektryczną przyjemność z jazdy.

Znane poczucie przyjemności z jazdy, które uosabia BMW i3, jest wynikiem rygorystycznie wdrożonego ogólnego konceptu, częścią którego było osiągnięcie optymalnej równowagi między wagą, wydajnością a zasięgiem dla mobilności miejskiej. Kluczowymi elementami są tutaj architektura LifeDrive oraz technologia BMW eDrive. Wykorzystanie lekkiego CFRP dla komór pasażerskich niweluje dodatkowy ciężar, jaki wnosi akumulator litowo-jonowy, podczas gdy niskie, centralne umiejscowienie pakietu akumulatorowego zwiększa zwinność pojazdu dzięki idealnie zrównoważonemu rozkładowi masy 50:50. Dodatkowo, silnik elektryczny zamontowany blisko osi napędowej z tyłu oferuje unikalne cechy wydajnościowe dla tego typu systemu napędowego, a także zapewnia niezrównaną przyczepność. Standardowe 19-calowe felgi z lekkiego stopu BMW i3 są ultralekkie, a jednocześnie charakteryzują się doskonałą sztywnością skrętną. Felgi są wyposażone w opony o niskim oporze toczenia w formacie 155/70 R19, a ich dostosowane, stosunkowo wąskie wymiary zapewniają idealne połączenie niższego oporu i obszaru kontaktu zaprojektowanego do dynamicznego pokonywania zakrętów. Klienci mogą zamówić opcjonalne felgi o średnicy 20 cali.

Właściwości jezdne BMW i3 dominują dzięki dużej zwrotności – bezpośrednia reakcja na wymagania miejskiej jazdy. Natychmiastowe dostarczanie mocy przez silnik elektryczny, w połączeniu z sztywnym zawieszeniem, precyzyjnym układem kierowniczym oraz imponująco małym promieniem skrętu (9,86 metra), tworzą typowe dla BMW podejście do mobilności elektrycznej. Silnik elektryczny generuje moc 125 kW/170 KM oraz moment obrotowy wynoszący 250 niutonmetrów (184 lb-ft), który jest dostępny od samego początku. Silnik waży zaledwie 50 kilogramów i charakteryzuje się gęstością mocy oraz reakcją, jakiej nie zna świat mobilności elektrycznej. Specyficzna konstrukcja hybrydowego silnika synchronicznego, opracowanego wyłącznie dla BMW i3, utrzymuje liniowy przepływ mocy w wyższych zakresach obrotów. BMW i3 przyspiesza od 0 do 60 km/h (37 mph) w zaledwie 3,7 sekundy, a od 0 do 100 km/h (62 mph) w 7,2 sekundy.

Koncepcja sterowania jednym pedałem w BMW i3 – skonfigurowana przez inżynierów rozwoju systemów napędowych Grupy BMW – również przyczynia się do angażującego doświadczenia jazdy. Tryb odzyskiwania energii aktywuje się w momencie, gdy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu. Silnik elektryczny przełącza się z trybu napędu na tryb generatora, dostarczając energię do akumulatora litowo-jonowego. W tym samym czasie generuje precyzyjnie kontrolowany efekt hamowania. Ta regeneracja jest wrażliwa na prędkość, co oznacza, że pojazd „zjeżdża” z maksymalną efektywnością przy dużych prędkościach i generuje silny efekt hamowania przy niskich prędkościach.

Akumulator litowo-jonowy pozwala BMW i3 osiągnąć zasięg wynoszący od 130 do 160 kilometrów (81 – 99 mil) w codziennym użytkowaniu. W trybie ECO PRO zasięg ten wzrasta o około 20 kilometrów (12 mil), a w trybie ECO PRO+ o tę samą odległość. Jeśli to konieczne, BMW i3 jest dostępne również z silnikiem rozszerzającym zasięg, który utrzymuje poziom naładowania akumulatora litowo-jonowego na stałym poziomie, gdy spada poniżej określonej wartości. Tę rolę pełni silnik o pojemności 650 cm³ z dwiema cylindrami, rozwijający moc 25 kW/34 KM, zamontowany tuż obok silnika elektrycznego nad osią tylną. Rozszerzacz zasięgu zwiększa maksymalny zasięg pojazdu w codziennym użytkowaniu do około 300 kilometrów (około 180 mil).

Optymalne bezpieczeństwo: ochrona w każdej sytuacji. Architektura LifeDrive, podzielona poziomo, składająca się z dwóch oddzielnych, niezależnych modułów, jest pod względem zasady podobna do konstrukcji z nadwoziem na ramie. Moduł napędowy z aluminium – podwozie – zapewnia solidną podstawę pojazdu i integruje akumulator, system napędowy oraz podstawowe funkcje strukturalne i bezpieczeństwa, podczas gdy moduł Life składa się głównie z wzmocnionej ultralekkiej kabiny pasażerskiej CFRP.

Wysokiej wytrzymałości kabina pasażerska, w połączeniu z inteligentnym rozmieszczeniem i absorpcją sił uderzeniowych, zapewnia optymalne standardy ochrony pasażerów. Nawet przy zderzeniu czołowym z prędkością 64 km/h (40 mph), niezwykle sztywny materiał kabiny pasażerskiej zapewnia, że przestrzeń przeżycia pasażerów nie jest zagrożona, podczas gdy aluminiowe struktury chroniące na przód i tył modułu napędowego oferują dodatkową ochronę. W rezultacie odkształcenie nadwozia w trakcie zderzenia jest rzeczywiście mniejsze niż w przypadku porównywalnej konstrukcji stalowej. W przypadku zderzenia z słupem i zderzenia bocznego, nadwozie CFRP wykazuje wyjątkowe właściwości absorpcji energii. Pomimo wysokich sił uderzeniowych oraz ich koncentracji w stosunkowo małych obszarach, materiał ulega jedynie niewielkim odkształceniom. Te niezwykłe cechy zapewniają optymalną ochronę nie tylko dla pasażerów, ale także dla akumulatora wysokiego napięcia. W teście zderzeń bocznych penetracja słupa nie sięga akumulatora.

Pierwszy na świecie w pełni zintegrowany elektrycznie samochód, dzięki BMW ConnectedDrive.

BMW i3 jest pierwszym na świecie w pełni zintegrowanym elektrycznie samochodem. Żaden inny model nie ma tak dalekosiężnej wymiany informacji między pojazdem, jego kierowcą a światem zewnętrznym. Karta SIM zamontowana standardowo w BMW i3 jest kluczem, który odblokowuje usługi BMW ConnectedDrive – w ich zaktualizowanej wersji na rok 2013 – dostępne w nowym modelu elektrycznym. Na przykład wprowadza usługi nawigacyjne opracowane specjalnie w celu poprawy mobilności elektrycznej, obok znanych funkcji, takich jak Concierge Services oraz funkcja Intelligent Emergency Call. Co więcej, kierowcy mogą korzystać z aplikacji BMW i Remote, aby w dowolnym momencie udostępniać informacje swojemu pojazdowi za pomocą smartfona. Funkcja nawigacji pieszej prowadzi kierowcę od miejsca parkingowego do celu docelowego i z powrotem, podczas gdy BMW ConnectedDrive oferuje również unikalne kierowanie międzymodalne jako światową nowość, które włącza lokalne połączenia transportu publicznego w planowanie podróży. Celem tej inteligentnej sieci jest umożliwienie maksymalnej przyjemności z jazdy w samochodzie emitującym zero lokalnych emisji.

Usługi BMW ConnectedDrive specjalnie zaprojektowane dla BMW i skupiają się na obszarach nawigacji i zarządzania energią. Asystent Zasięgu aktywuje się zarówno podczas planowania trasy, jak i w trakcie już rozpoczętych podróży. Jeśli zaplanowany cel w systemie nawigacyjnym jest poza zasięgiem samochodu, system sugeruje przełączenie na tryb ECO PRO lub ECO PRO+ i oblicza bardziej efektywną trasę. Jeśli kierowca musi naładować akumulator na publicznej stacji ładowania, wyświetlana jest lista dostępnych stacji w okolicy. System nawigacji BMW i3 jest również wyposażony w dynamiczny wyświetlacz zasięgu, który dostarcza kierowcom wyjątkowo precyzyjnych, aktualnych i niezawodnych informacji na temat tego, czy wystarczy energii, aby dotrzeć do celu oraz, jeśli tak, ile energii pozostanie na końcu podróży. Wszystkie czynniki wpływające na zasięg są uwzględniane w procesie obliczeń, który odbywa się na serwerze BMW i jest przesyłany do systemu nawigacji za pośrednictwem karty SIM zainstalowanej w pojeździe. Wyświetlacz zasięgu, przedstawiony w formie diagramu rozkładu na mapie nawigacyjnej w centralnym wyświetlaczu informacyjnym, jest niezwykle czytelny.

Połączenie między kierowcą a samochodem w BMW i3 wchodzi również w nowy wymiar. Aplikacja BMW ConnectedDrive Remote dla BMW i umożliwia dostęp do przydatnych danych pojazdu w celu planowania podróży za pomocą smartfona. Jeśli BMW i3 jest podłączony do stacji ładowania lub BMW i Wallbox, zasilanie może być kontrolowane za pomocą smartfona, natomiast funkcja klimatyzacji i ogrzewania akumulatora wysokiego napięcia może być także aktywowana zdalnie. Dodatkowo klienci mogą używać swojego smartfona do przesyłania miejsc do systemu nawigacji swojego samochodu. Aplikacja pokazuje również kierowcy stacje ładujące (zarówno dostępne, jak i zajęte) i może ustalić, czy pojazd ma wystarczającą moc, aby do nich dotrzeć. Wyświetlacz limitu zasięgu pojazdu na ekranie smartfona powiela to, co dostarcza system nawigacji pojazdu. BMW i3 jest także dostępne z szeregiem innych innowacyjnych systemów wspomagania kierowcy BMW ConnectedDrive, opracowanych specjalnie w celu poprawy komfortu i bezpieczeństwa w warunkach miejskich.

Opcja Driving Assistant Plus obejmuje ostrzeżenie przed kolizją z funkcją hamowania (które reaguje zarówno na poruszające się, jak i stojące pojazdy z przodu, a także na pieszych) oraz aktywny tempomat z funkcją Stop & Go. Poza wizualnymi i dźwiękowymi ostrzeżeniami, system jest także w stanie automatycznie hamować pojazd, jeśli zajdzie taka potrzeba, przy maksymalnej sile hamowania. Asystent Parkowania – dodatkowa opcja – wykonuje manewry kierownicze jednocześnie kontrolując pedał gazu, hamulec i wybór biegów, umożliwiając w pełni automatyczne parkowanie BMW i3 w przestrzeni równoległej do drogi. Aby uzupełnić standardowy system Park Distance Control (PDC) z tylnymi czujnikami, w BMW i3 dostępna jest również kamera tylna. Dodatkowymi systemami wspomagania kierowcy są Asystent w Korkach i Informacje o Limicie Prędkości.

Zintegrowane podejście: 360° ELECTRIC zapewnia kompleksowe rozwiązanie w zakresie dostaw energii i mobilności.

Celem określenia zasięgu BMW i3 było zapewnienie, aby klienci mogli pokrywać swoje typowe potrzeby energetyczne, ładując samochód dwa lub trzy razy w tygodniu. Badania prowadzone w ramach projektu i – z udziałem ponad 1000 uczestników i wykonane na około 20 milionach kilometrów (około 12,5 miliona mil) – ujawniły, że średni codzienny dystans wynosił około 45 kilometrów (28 mil). Klienci mogą ładować swoje samochody, korzystając z wallboxa dostarczanego przez BMW i lub z konwencjonalnego gniazdka domowego. BMW i oferuje szeroki asortyment produktów i usług w ramach pakietu 360° ELECTRIC, zaprojektowanego w celu spełnienia wszystkich indywidualnych potrzeb klientów dotyczących dostaw energii i planowania podróży. Spektrum usług obejmuje instalację BMW i Wallbox w garażu klienta oraz specjalne oferty dostaw energii odnawialnej, a także kartę ładującą umożliwiającą wygodny dostęp do publicznej infrastruktury ładowania oraz dodatkowe usługi wsparcia od BMW ConnectedDrive. Jeśli koncepcja BMW i3 nie spełnia wymagań dotyczących mobilności w konkretnej sytuacji, 360° ELECTRIC oferuje elastyczne rozwiązania mobilności, w tym alternatywne pojazdy z oferty BMW i DriveNow.

Nowe modele sprzedaży w sektorze mobilności osobistej.

BMW i reprezentuje nowe podejście do mobilności osobistej. W wybranych rynkach sprzedaż produktów i usług BMW i będzie obsługiwana za pomocą innowacyjnego modelu sprzedaży wielokanałowej. Oprócz dealerów, model ten będzie obejmował także mobilny zespół sprzedaży, Centrum Interakcji z Klientem (CIC) oraz sprzedaż internetową. Wszystkie nowe platformy są całkowicie zintegrowane. Niezależnie od tego, który kanał sprzedaży wybierze klient, a także niezależnie od tego, czy kupuje, czy wynajmuje pojazd, jego umowa zawsze będzie podpisana z BMW AG, a nie z dealerem, jak to ma zazwyczaj miejsce. Przy uruchomieniu przewiduje się, że ponad 10 procent europejskich dealerów BMW również będzie obsługiwać sprzedaż modeli BMW i.

Zrównoważony rozwój w całym łańcuchu wartości.

Rewolucyjny charakter BMW i3 opiera się na ogólnym koncepcie, który został systematycznie zaprojektowany od podstaw, aby zapewnić zrównoważoną mobilność, i obejmuje niezwykle dużą liczbę cech technicznych skierowanych na maksymalną efektywność. Nowa koncepcja mobilności premium, uosabiana przez BMW i – „next premium” – nie koncentruje się jednak tylko na samym pojeździe. Jeśli chodzi o dobór materiałów, proces produkcji, łańcuch dostaw oraz recykling, BMW i3 również wyznacza niedoścignione standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju w branży motoryzacyjnej.

Sieć produkcyjna Grupy BMW również buduje silnik elektryczny i akumulator BMW i3. W zakładach w Dingolfing i Landshut w Bawarii Dolnej Grupa BMW stworzyła „sieć kompetencji” dla mobilności elektrycznej. Zakład BMW w Dingolfingu produkuje akumulator, skrzynię biegów oraz strukturę modułu napędowego z aluminium, podczas gdy zakład BMW w Landshut produkuje komponenty CFRP dla modułu Life, plastikowe elementy zewnętrzne, odlewy oraz kokpit BMW i3.

Strategia projektowania opartego na lekkiej konstrukcji, opracowana specjalnie dla modeli BMW i, w dużej mierze korzysta z lekkiego, odpornego na korozję i odpornych na uszkodzenia materiałów technologicznych CFRP. Komponenty CFRP są o około 50 procent lżejsze od odpowiadających im komponentów stalowych o porównywalnych właściwościach. Także w tej dziedzinie Grupa BMW wyznacza nowe kierunki – zarówno w zastosowaniu tego innowacyjnego materiału, jak i w jego wytwarzaniu oraz przetwarzaniu.

Zrównoważony rozwój na każdym etapie – w tym produkcji.

Produkcja BMW i3 wyznacza nowe standardy w zakresie ochrony środowiska i zużywa o około 50 procent mniej energii i około 70 procent mniej wody w porównaniu z obecnymi średnimi danymi dotyczącymi produkcji w Grupie BMW, które i tak są już niezwykle efektywne. Cała energia wykorzystywana do produkcji modeli BMW i w zakładzie w Lipsku pochodzi z energii wiatrowej i jest dlatego w 100 procentach odnawialna. To pierwszy raz, gdy zakład produkcyjny samochodów w Niemczech zainstalował turbiny wiatrowe na miejscu, aby bezpośrednio zasilać produkcję. Ponadto, cała energia wykorzystywana w produkcji włókien węglowych w Moses Lake pochodzi wyłącznie z energii hydroelektrycznej generowanej lokalnie i jest całkowicie wolna od węgla. BMW i realizuje zatem cel, który zakładała na początku: w porównaniu z World Green Car of the Year 2008 – BMW 118d – ślad węglowy BMW i3 jest o około jedną trzecią mniejszy. A jeśli klient napędza BMW i3 energią generowaną z odnawialnych źródeł, jego efektywność jest jeszcze o 50 procent lepsza.

Okno na przyszłość: innowacyjny design i zrównoważone materiały.

BMW i3 to pierwszy model w segmencie premium zaprojektowany do pracy wyłącznie na energii elektrycznej. Innowacyjna koncepcja pojazdu również ujawnia się w jego designie. Zewnętrzny i wewnętrzny design i3 są silnie inspirowane architekturą LifeDrive i pionierskim systemem napędowym. Rzeczywiście, nie poprzestając na stworzeniu niezapomnianego poczucia przestrzeni i niezwykłego doświadczenia jazdy, te dwa elementy mają także znaczący wpływ stylistyczny.

Pochodzenie, tożsamość i indywidualność BMW i3 zajmują równą pozycję w jego designie. Świeża interpretacja ustalonych cech wzorniczych nawiązuje do więzów rodzinnych pojazdu z BMW. Jego niezależny język wzornictwa, który również wyróżni przyszłe modele BMW i, ucieleśnia lekkość, bezpieczeństwo, efektywność i przyjemność z jazdy, podkreślając szczególną umiejętność BMW i3. Wygląd pierwszego całkowicie elektrycznego modelu Grupy BMW odzwierciedla dodatkowy nacisk na zrównoważony rozwój w jej luksusowym charakterze, rolę architektury LifeDrive w optymalizacji funkcjonalności pojazdu oraz innowacyjną ekspresję bezemisyjnej przyjemności z jazdy w obszarach miejskich.

Architektura LifeDrive stanowi podstawę innowacyjnego designu.

Struktura architektury LifeDrive reprezentuje podstawową konstrukcję BMW i3. Centralnym elementem modułu Life jest kabina pasażerska z kompozytu węglowego (CFRP). Na tą kabinę przylega odporna na czynniki zewnętrzne plastikowa powłoka, co pozwala na dużą swobodę w zakresie projektowania. Moduł Life jest przymocowany do aluminiowego modułu Drive, który zawiera całą technologię napędową i podwozia. Ta charakterystyczna dwukierunkowa struktura odzwierciedla się w designie BMW i3. Rzeczywiście, zarówno zewnętrzny, jak i wewnętrzny wygląd zarysowują tę charakterystyczną cechę strukturalną poprzez widoczne układanie i splatanie różnych powierzchni.

Wykorzystanie lekkiego, a jednocześnie niezwykle sztywnego CFRP w kabinie pasażerskiej pozwala na rezygnację z słupków B, co czyni dostęp do dwóch rzędów siedzeń jeszcze bardziej komfortowym. Kompozytowa rama, część której jest widoczna po otwarciu drzwi, pełni funkcję łącznika między zewnętrzną a wewnętrzną częścią pojazdu. Odkryta struktura dwuwymiarowej maty węglowej nadaje temu fragmentowi konstrukcji CFRP niezwykle funkcjonalny wygląd.

Proporcje wskazują na zwinność i przestronność.

Karoseria o długości 3999 milimetrów, szerokości 1775 mm i wysokości 1578 mm nadaje BMW i3 charakterystyczne proporcje, których dynamiczny charakter i kompaktowość podkreślają zwinność samochodu w miejskim użytkowaniu. Bardzo krótkie zwisy z przodu i z tyłu BMW i3 są również wyraźnym wskazaniem jego zwinnych właściwości jezdnych. Duże powierzchnie szklane nadają i3 pociągającą lekkość, a w połączeniu z ujawnionymi strukturami węglowymi, nadają wizualny wyraz niskiej wagi konstrukcji samochodu.

Z boku, płynna sylwetka i długi rozstaw osi BMW i3 przyciągają uwagę – a także podkreślają niezwykle przestronność wnętrza. Funkcjonalne cechy tego pojazdu są również podkreślone przez przeciwnie umiejscowione „drzwi typu coach”, które umożliwiają bardzo łatwy dostęp do przestronnego wnętrza.

Czarny pas i strumień: dwa charakterystyczne elementy BMW i.

Jedną z charakterystycznych cech samochodów BMW i jest „czarny pas”, który rozciąga się od maski przez dach do tyłu, gdzie rozprzestrzenia się wokół centralnej sekcji tylnego zderzaka, otaczając miejsce na tablicę rejestracyjną i reflektory. Z przodu czarny pas jest otoczony przez zderzak w kolorze nadwozia i boczne panele. Tworzy to uderzające podział nadwozia, podkreślające lekką konstrukcję BMW i3.

Innym elementem niezależnego języka wzornictwa BMW i jest „strumień” zwężający się dynamicznie ku tyłowi pojazdu. Cechę tę tworzy zbieg linii ramion wzdłuż słupka C w górę oraz opadająca linia dachu. Zniżenie w linii ramion tuż za przednimi drzwiami tworzy większą powierzchnię okna bocznego w tylnej części nadwozia, dając pasażerom szczególnie przestronność. Pasażerowie są również bardziej zanurzeni w doświadczeniu jazdy niż kiedykolwiek wcześniej. Linia ramion i strumień dostarczają charakterystycznych cech, które odpowiadają zagięciu Hofmeistera na krawędzi tylnych okien bocznych modeli BMW, a także nadają ton aerodynamically zoptymalizowanej sylwetce BMW i3.

Przód: nowa interpretacja znanych cech BMW.

Potężnie uformowany zderzak przedni, przyciągające wzrok kombinacje kolorystyczne oraz świeża interpretacja znaków rozpoznawczych BMW to główne elementy przedniego końca. W centrum znajduje się wyraźnie stylizowany grill nerkowy BMW, który ma niebieskie lub srebrne otoczenie (w zależności od koloru nadwozia) i jest zablokowany, ponieważ elektrycznie napędzane BMW i3 nie potrzebuje powietrza do chłodzenia w swoim przednim końcu. Reflektory, rozciągające się daleko w boki pojazdu, są na tej samej wysokości. Reflektory charakteryzują się indywidualnym charakterem i są otoczone jednostkami świetlnymi LED w kształcie litery U. Czarne krawędzie łączą dolną krawędź zderzaka z okrągłymi lampami przeciwmgielnymi umieszczonymi na jego zewnętrznych krawędziach.

Przeszklony tylny zderzak z wbudowanymi jednostkami świetlnymi w kształcie litery U.

Design tylnej sekcji podkreśla zarówno funkcjonalność, jak i pewność prowadzenia BMW i3. Duża klapa bagażnika otwiera się wysoko, a smukłe, pionowe słupki dachu ułatwiają załadunek przedmiotów do bagażnika, którego pojemność można zwiększyć, składając oparcia tylnych siedzeń, gdy zajdzie taka potrzeba.

Klapa bagażnika przyjmuje formę jednorodnej czarnej szklanej powierzchni. Stanowi ona część czarnego pasa, który sięga dolnej krawędzi nadwozia w zewnętrznych krawędziach tylnej części. W połączeniu z bocznymi panelami, które nieco wchodzą w tył, tworzy przyciągający wzrok kontrast kolorystyczny. To z kolei podkreśla osadzenie samochodu, ponieważ „kaskadowe” nadwozie poszerza się w kierunku drogi. Jednostki świetlne wydają się unosić w szkle tylnej klapy. Złożone światła LED zapewniają uderzający projekt wieczorowy, ich kształt U przyjmuje teraz charakterystyczny profil reflektora BMW i.

Sześć kolorów zaprojektowanych wyłącznie dla BMW i jest dostępnych dla lakieru bocznych paneli nadwozia oraz przednich i tylnych zderzaków BMW i3. Dwa kolory niemetaliczne oraz cztery metaliczne tworzą wyraźny kontrast z czarnym pasem. Powierzchnie akcentu na bocznych listwach oraz otoczenie grilla nerkowego BMW są dostępne w kolorze BMW i Blue lub Frozen Grey metallic, w zależności od wariantu.

Wnętrze: swoboda w projektowaniu tworzy swobodę ruchu.

Architektura LifeDrive, w tym kabina pasażerska CFRP, otwiera nowe możliwości projektowania wnętrza BMW i3. Przeciwnie umiejscowione „drzwi typu coach” oraz brak słupków B torują drogę dla niezwykle wysokiego poziomu przestronności i swobody ruchu (biorąc pod uwagę wymiary zewnętrzne samochodu). Dzięki umiejscowieniu silnika elektrycznego bezpośrednio na osi napędowej, centralny tunel – zwykle cecha konwencjonalnych pojazdów – został również pominięty, co umożliwia całkowite otwarte połączenie między podłogami po prawej i lewej stronie samochodu. To również przyczynia się do wrażenia przestronności na pokładzie i ma także korzyści funkcjonalne – na przykład przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu w szczególnie ciasnych miejskich miejscach parkingowych. Przesunięcie z tylnego siedzenia po prawej stronie na lewą stronę jest tak samo łatwe jak przesiadanie się z przedniego siedzenia pasażera za kierownicę. Złożenie oparć tylnych siedzeń tworzy całkowicie równą podłogę bagażnika, co pozwala na rozszerzenie zmiennej pojemności ładunkowej pojazdu do 1100 litrów.

Nieco podwyższona pozycja siedząca optymalizuje widok w kierunku ruchu miejskiego. BMW i3 jest wyposażone w lekkie fotele, których cienkie oparcia zapewniają dodatkową przestrzeń na nogi z tyłu. Wolnostojąca kolumna kierownicza ma dwuetapową konstrukcję, która emanuje lekkością i elegancją, a cechy te są podkreślone przez koncepcję kolorystyczną. Wybierak biegów i przycisk uruchamiania/wyłączania dzielą element sterujący wystający z kolumny kierowniczej. Kierowca wybiera biegi za pomocą pokrętła sterującego, które przesuwa się do przodu lub do tyłu w zależności od pożądanego kierunku jazdy.

Zarówno panel wskaźników, jak i wyświetlacz kontrolny BMW i3 (standardowy o średnicy 6,5 cala, opcjonalny 8,8 cala) mają postać wolnostojącego wyświetlacza. Umiejscowienie wyświetlaczy dodatkowo podkreśla mocno trójwymiarowy design kokpitu. W centrum kokpitu znajduje się płaska powierzchnia sterująca – lekko pochylona w kierunku kierowcy – do funkcji klimatyzacji i audio, która stanowi dolną krawędź panelu wskaźników. Kontroler oraz przyciski bezpośredniego menu dla systemu iDrive są umieszczone między kierowcą a pasażerem na wysokości powierzchni siedzeń.

Uderzające kontrasty kolorystyczne, naturalne materiały.

Linie i powierzchnie kokpitu oraz paneli drzwiowych wzmacniają wrażenie lekkości oraz nowoczesnej funkcjonalności. Napinające się linie, mocne kontury oraz małe promienie to dominujące formy geometryczne. Najbardziej widoczną cechą designu panelu wskaźników jest struktura warstwowa zastosowana w wnętrzu oraz na zewnątrz. Warstwy pokrywają trzy poziomy, które przyjmują różne kolory i materiały w zależności od wariantu wyposażenia. Centralnym elementem designu jest zakrzywiona powierzchnia wykończeniowa, która rozciąga się od wlotów powietrza po lewej stronie kokpitu, przechodzi za kolumną kierowniczą i osiąga pełną wysokość nad schowkiem. Powierzchnia ta może być wykończona jasnym, otwarto-porowatym drewnem eukaliptusowym. Zakres dostępnych materiałów obejmuje naturalnie obrabianą skórę, drewno, wełnę oraz inne odnawialne surowce, zapewniając, że luksusowy charakter BMW i3 – dopełniony dodatkowym urokiem imponującej zrównoważoności – jest czymś, co można zobaczyć i poczuć.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.