BMW i8 (I12) 2014-2018

BMW i8 (I12) 2014-2018

Przejdź do galerii zdjęćBMW i8 (I12) 2014-2018

BMW i8 był bardziej pokazem możliwości niż samochodem sportowym. Jego wygląd zszokował świat, ponieważ miał najmniejszy silnik spalinowy zamontowany w aucie, które potrafiło przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy i osiągnąć prędkość do 250 km/h. Jednak ten samochód był prawdziwym arcydziełem inżynierii.

Szykowny, aerodynamiczny coupe 2+2 był hybrydą typu plug-in. Został wprowadzony na rynek w czasach, gdy producenci samochodów nie chcieli zbytnio ryzykować na odbudowującym się rynku po światowym kryzysie gospodarczym. Ale BMW się tym nie przejmowało. Stworzyli coś niesamowitego. Lekki pojazd z wyglądem sportowego auta, wystarczająco elegancki i twierdzili, że to bardziej GT na co dzień niż superauto.

Pod maską znajdował się turbodoładowany silnik 1,5-litra z trzema cylindrami z MINI, oferujący 230 KM. Na przedniej osi zainstalowano silnik elektryczny o mocy 130 KM. W efekcie powstał samochód sportowy, który mógł konkurować z Porsche 911 przy zużyciu paliwa na poziomie taniego miejskiego auta. Karoseria została wykonana z włókna węglowego (CFRP) i aluminium. Materiały te pochodziły z działu wyścigowego, ponieważ są bardzo lekkie i oferują wystarczającą wytrzymałość.

Futurystyczny wygląd samochodu podkreślają laserowe reflektory, które mogą oświetlić drogę na 600 metrów przed sobą.

Dzięki swoim ultradynamicznym proporcjom, eleganckim sportowym liniom, niskiej sylwetce oraz innowacyjnym cechom designu, BMW i8 reprezentuje nową generację samochodów sportowych. Połączenie charakterystycznych cech marki BMW z językiem designu opracowanym specjalnie dla modeli BMW i tworzy nowoczesną estetykę, która wiernie odzwierciedla atrybuty wydajności, efektywności i innowacyjny, premium charakter sportowego samochodu hybrydowego z możliwością ładowania z sieci.

Premiera BMW i8 oznacza zakończenie podróży od wizji do rzeczywistości pierwszego na świecie sportowego samochodu zaprojektowanego z myślą o zrównoważonym rozwoju. Jego niepowtarzalny, wzbudzający emocje wygląd można przypisać projektowi prototypowemu, który po raz pierwszy zaprezentowano w postaci BMW Vision EfficientDynamics, starannie dopracowanemu w modelu BMW i8 Concept zaprezentowanym na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2011 roku i niemal niezmienionemu przyjętemu w wersji produkcyjnej. Zarówno zewnętrzna, jak i wewnętrzna część emocjonalnie nastawionego dwumiejscowego pojazdu 2+2 wciela rewolucyjny, pionierski sposób patrzenia na Czystą Przyjemność Jazdy, z której znane jest BMW. Czyste, minimalistyczne linie, jednolite powierzchnie zdefiniowane małą liczbą ostrych krawędzi oraz szczegóły skoncentrowane na funkcji podkreślają nowoczesny charakter BMW i8.

Jako drugi produkowany seryjnie model BMW i na drogach, BMW i8 ujawnia również wszechstronność języka designu, który staje się niezaprzeczalnym znakiem rozpoznawczym samochodów BMW i. Jego design sygnalizuje lekkość, bezpieczeństwo, efektywność i czystą przyjemność z jazdy – wyróżniające cechy, które BMW i8 dzieli z BMW i3, swoim elektrycznym rodzeństwem zaprojektowanym do zwinnej i komfortowej jazdy miejskiej.

Kluczem do tej wszechstronności jest innowacyjna architektura LifeDrive, która otwiera wyjątkowy stopień wolności w projektowaniu samochodów BMW i. Centralnym elementem modułu Life jest komora pasażerska z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Moduł Life jest przymocowany do aluminiowego modułu Drive, w którym mieszczą się wszystkie technologie napędu i podwozia. Ten charakterystyczny podział dwukierunkowy znajduje odzwierciedlenie zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz pojazdu, dzięki widocznemu układaniu i splataniu różnych powierzchni, a trójwymiarowe i płynne przejścia między modułem Life a modułem Drive akcentują dynamiczny wygląd BMW i8.

Długość 4689 mm, szerokość 1942 mm i wysokość 1297 mm (wraz z płetwą dachową) nadają BMW i8 typowe proporcje samochodu sportowego. Jego dynamiczny charakter odzwierciedla się również w długiej pokrywie silnika, wyraźnie widocznych aerodynamikach, rozciągniętej linii dachu, krótkich zwisach oraz długim rozstawie osi wynoszącym 2800 mm. Pionierskie połączenie zdolności sportowych i efektywności zostało przełożone na design 2+2-miejscowego pojazdu z urzekającym elaniem – z charakterystycznym językiem designu BMW i na czołowej pozycji. Szeroki rozstaw kół (1644 mm z przodu, 1721 mm z tyłu) dopełnia potężną dynamiczną obecność nadaną przez proporcje pojazdu.

Design zewnętrzny: estetyczna synteza dynamicznego uroku i pionierskiej technologii

Design nadwozia BMW i8 jest tak przełomowy jak koncepcja tego sportowego samochodu hybrydowego jako całości. Dynamiczna sylwetka BMW, lekka konstrukcja i efektywność manifestują się w proporcjach, liniach i projektowaniu powierzchni pojazdu. Dwuosobowe miejsce 2+2 natychmiast kojarzy się z modelem BMW i i nową generacją samochodów sportowych.

Struktura nakładających się i zazębiających powierzchni – dodatkowo podkreślona przez schemat kolorystyczny pojazdu – także przyczynia się do niepowtarzalnego wyglądu BMW i8. Ta zasada nakładania pozwala aerodynamicznym formom na bycie zapakowanymi w progresywnie stylizowany pakiet, podczas gdy potężnie uformowane nadkola przyciągają uwagę na szeroki rozstaw kół BMW i8. Kompaktowa konstrukcja zarówno silnika elektrycznego, jak i silnika spalinowego pozwala na uzyskanie szczególnie niskiego profilu przednich i tylnych części pojazdu, co podkreśla jego dynamicznie wydłużone boki. Drzwi, które otwierają się do przodu i do góry jak skrzydła, dodają dodatkowego uroku designowi sportowego samochodu BMW i8.

Charakterystycznym elementem samochodów BMW i jest „czarny pas”. W BMW i8 ma formę litery „V”, wyłaniając się z pokrywy silnika i rozciągając się wzdłuż dachu w tylną część pojazdu, gdzie otacza środkową część tylnego zderzaka. Na przedzie czarny pas jest otoczony zderzakiem w kolorze nadwozia i bocznymi panelami, natomiast z tyłu jest nakładany przez „unoszące się” słupki dachu, które sięgają nad tylne światła. Kolejnym elementem dedykowanego języka designu BMW i jest kontur „przepływu strumienia” stylizacji okien bocznych. W BMW i8 przepływ strumienia również określa ścieżkę, jaką przebywa powietrze między opadającą linią dachu a linią charakterystyczną wznoszącą się przez tylną część boków pojazdu w kierunku spojlera.

Widok przedni BMW i8 emanuje sportowymi możliwościami w czystej formie. Duże wloty powietrza w przednim zderzaku, rozmieszczone na kilku poziomach, generują potężne poczucie głębokości. Bardzo szeroka atrapa chłodnicy BMW rozciąga się aż do smukłych reflektorów, podkreślając szerokość BMW i8 i jego sportowy charakter na drodze. Pełne reflektory LED przyjmują charakterystyczny kształt litery U modeli BMW i. Światło mijania i drogowe emitowane jest przez soczewkę umieszczoną na dalekim skraju jednostek świetlnych. Trójwymiarowy design źródeł światła nadaje im wyraziście sportowy charakter.

Niska sylwetka tylnej części i jej poziome linie podkreślające szerokość również wyraźnie eksponują dynamiczny potencjał BMW i8. Tył jest otoczony rzeźbionymi nadkolami. Opadające tylne okno otwiera się wysoko, umożliwiając łatwy dostęp do schowka znajdującego się pod nim. Tylne światła, reflektory i dyfuzor tylny tworzą jedną jednostkę wizualną, która wzmacnia już mocny wygląd samochodu. Podobnie jak reflektory, misternie zaprojektowane zespoły tylne również charakteryzują się charakterystycznym designem w kształcie litery U BMW i. Kierunkowskazy są zintegrowane nad tylnymi światłami w opadającym kształcie linii dachu. Wszystkie światła w BMW i8 są standardowo w technologii LED.

Widoczna efektywność: optymalizacja aerodynamiczna na poziomie szczegółów

BMW i8 może pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza (Cd) wynoszącym 0,26 oraz doskonałą równowagą aerodynamiczną. Niska pokrywa silnika, niemal całkowicie zamknięta atrapa chłodnicy, system kontroli klap powietrznych, Air Curtains w przednim zderzaku, uszczelnione podwozie, konturowe progi boczne, linie „przepływu strumienia” boków pojazdu oraz kanały powietrzne między tylnymi światłami a ramą dachu pozwalają na niezwykle skuteczne kierowanie powietrzem, gdy uderza w samochód.

Duże, stosunkowo smukłe koła z ich zaprojektowanym pod względem aerodynamiki wyglądem również pomagają tłumić turbulencje, które mogłyby wpłynąć na efektywność – ich działanie jest wzmocnione przez aeroflapy umieszczone za przednimi kołami i przed tylnymi kołami. Precyzyjnie zdefiniowany przepływ powietrza w całych obszarach nadwozia zapewnia równowagę między oporem powietrza a siłą nośną, mającą na celu maksymalizację dynamiki jazdy i stabilności kierunkowej.

Lakier na bocznych panelach nadwozia oraz przednich i tylnych końcach BMW i8 można zamówić w czterech metalicznych kolorach: Sophisto Grey w efekcie błyszczącym oraz trzech wykończeniach stworzonych ekskluzywnie dla BMW i – Crystal White w efekcie perłowym, Protonic Blue i Ionic Silver. Wszystkie wykończenia lakieru zapewniają wyrazisty kontrast z czarnym pasem. W zależności od wybranego koloru, akcentowe powierzchnie na progach bocznych, na tylnej części oraz wokół atrapy chłodnicy BMW są dostępne w BMW i Blue lub Frozen Grey metallic.

Design wnętrza: typowe skupienie na kierowcy w BMW, niska pozycja siedzenia, widoczna lekka konstrukcja

Design ukierunkowany na przyszłość dominuje także we wnętrzu BMW i8. Typowe dla kokpitu BMW ukierunkowanie na kierowcę jest wzbogacone o progresywne elementy, które podkreślają dynamiczny styl sportowego samochodu oraz jego lekkość. Kierowca, pasażer z przodu oraz pasażerowie z tyłu siedzą nisko – w tradycyjnym stylu sportowych samochodów – w lekkich siedzeniach. Odkryte sekcje CFRP komory pasażerskiej, widoczne wokół otworów wejściowych, gdy drzwi są otwarte, przypominają o niskiej wadze BMW i8.

Deska rozdzielcza BMW i8, z poziomymi liniami podkreślającymi szerokość wnętrza i strukturą definiowaną przez zasadę „nakładania”, sprawia wrażenie lekkiej, ale jednocześnie potężnej. Układ nakładających się, trójwymiarowych segmentów dopełniony jest bogatą kolorystyką. Zasada nakładania znajduje także zastosowanie, poprzez dynamicznie zakrzywione linie, w projektowaniu konsoli centralnej, w której znajdują się selektor biegów, kontroler systemu iDrive, przycisk start/stop, przycisk eDrive oraz przełącznik Driving Experience Control. Wyświetlacz kontrolny systemu iDrive ma format 8,8 cala w wersji wolnostojącej. W BMW i8 standardowo wyposażono w dedykowaną sportową kierownicę z przyciskami wielofunkcyjnymi oraz system nawigacji Professional. Standardem jest również wielofunkcyjny wyświetlacz instrumentów, którego treść i format prezentacji są dostosowywane do wybranego trybu jazdy.

Premium jakość zrównoważonego rozwoju: skóra garbowana ekstraktami z liści oliwnych, tkaniny wysokiej jakości wykonane z recyklingowanego PET i wełny virgin, biopolimerowe tworzywo sztuczne oparte na oleju rycynowym.

Szereg innowacyjnych metod stanowi podstawę wykorzystania naturalnych i recyklingowanych materiałów, a także ich ekologicznej obróbki i wysokiej jakości. Standardowa tapicerka skórzana w BMW i8 obejmuje nie tylko powierzchnie siedzeń, ale również części konsoli centralnej, deski rozdzielczej i paneli drzwi wewnętrznych. Grupa BMW jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który stosuje przyjazny dla środowiska proces pielęgnacji skóry. Skóra do powierzchni siedzeń i deski rozdzielczej jest garbowana przy użyciu ekstraktu z liści oliwnych. Dzięki temu unika się tworzenia szkodliwych dla środowiska resztek produkcyjnych, a skóra zyskuje wyjątkowo wysoką jakość i naturalny wygląd. Skóra wołowa pochodzi z Niemiec, Austrii i Szwajcarii, a naturalny proces obróbczy odbywa się w Niemczech. Dzięki temu odległości do zakładu produkcyjnego BMW i8 w BMW Plant Leipzig są zachęcająco krótkie.

Materiały tekstylne użyte we wnętrzu BMW i8 na paski akcentowe na siedzeniach i wykończeniach drzwi, podsufitkę, dywaniki, wykończenia słupków nadwozia i pokrycia podłogi są wytwarzane w innowacyjnym procesie recyklingu. Granulki poliestrowe, które służą jako materiał źródłowy, produkowane są z materiałów takich jak recyklingowany PET i łączone są ze 40 procentami wełny virgin w specjalnym procesie, aby stworzyć wysokiej jakości tkaninę pokrywającą. Wytwarzanie klucza do BMW i8 obejmuje kolejną innowacyjną formę produkcji surowców – jego obudowa wykonana jest z biopolimeru opartego na ziarnach rycynowych. Olej uzyskany z tych ziaren mieszany jest z 30 procentami włókna szklanego, aby stworzyć niezwykle wysokiej jakości i wytrzymały materiał.

To nie tylko wysoka proporcja przetworzonych plastyków pokazuje rolę jaką odgrywa użycie materiałów recyklingowych w koncepcji zrównoważonego rozwoju BMW i: większość aluminium używanego w BMW i8 jest pozyskiwana w drodze recyklingu lub produkowana z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.

Podkreślenie indywidualnego stylu: trzy linie wyposażenia oraz ekskluzywny pakiet Pure Impulse

Alternatywą dla standardowego wykończenia wnętrza Neso w BMW i8 są linie wyposażenia Carpo i Halo. W standardzie kontrast między czarnymi powierzchniami w kokpicie a jasnymi powierzchniami skórzanymi Carum Grey podkreśla lekkość i zrównoważony rozwój tego konceptu. Skórzane powierzchnie w wykończeniach drzwi i bokach są uzupełnione funkcjonalnymi akcentami tekstylnymi wykonanymi z materiałów recyklingowych. Opcjonalna linia wyposażenia Carpo jest dostępna w jasnych lub ciemnych wersjach. Powierzchnie ze skóry naturalnie obrabianej mają perforowane elementy i subtelne kontrastowe przeszycia, które podkreślają doskonały charakter materiału i wykonania. Malowane elementy powierzchni na desce rozdzielczej, panelach drzwi i konsoli centralnej dopełniają nowoczesną atmosferę.

Opcjonalna linia wyposażenia Halo wprowadza atmosferę luksusu i zrównoważonego rozwoju do wnętrza BMW i8. Wysokiej jakości skórzane powierzchnie łączą się z tekstylnymi akcentami i kontrastowym przeszyciem w BMW i Blue. W kwestii schematu kolorystycznego ciemny Dalbergia Brown i jasny Carum Grey tworzą atrakcyjne kontrasty. Linia Halo wprowadza również wysokiej klasy lakier na wybranych powierzchniach deski rozdzielczej i wykończeniach drzwi. Akcentowy pierścień na skórzanej kierownicy w linii Halo jest w kolorze BMW i Blue, a w pozostałych wariantach w Satin Silver.

Przy zamówieniu z ekskluzywnym pakietem Pure Impulse, BMW i8 jest wyposażone w rozszerzone elementy wnętrza, które emanują najwyższą klasą. Obejmuje to perforowaną tapicerkę siedzeń Spheric z pełnej skóry w kolorze Carum Grey z kontrastowym przeszyciem w BMW i Blue, oraz wykończenia wewnętrznych paneli drzwi z pełnej skóry, również w kolorze Carum Grey. Drzwi i panele boczne są wykończone czarną ekskluzywną skórą naturalną oraz górną częścią deski rozdzielczej. Dolna część deski rozdzielczej z kolei jest owinięta pełną skórą w kolorze Carum Grey. Anthracite- kolor podsufitki, pasy bezpieczeństwa w kolorze BMW i Blue, czarna skórzana kierownica z akcentowym pierścieniem w Satin Silver, a także powierzchnie wykończeniowe w kolorze Amido metallic dopełniają ekskluzywną atmosferę kabiny.

Najlepsze z obu światów: napęd i wrażenia z jazdy

BMW i8 ucieleśnia rewolucyjną, przyszłościową interpretację przyjemności z jazdy, z której znane jest BMW. Został zaprojektowany jako hybrydowy samochód sportowy z możliwością ładowania z sieci, oferujący zwinne osiągi i doskonałą efektywność. Niezwykle lekka i aerodynamicznie zoptymalizowana karoseria – w tym komora pasażerska wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) – oraz zaawansowana technologia napędu BMW eDrive, zwarty, mocno doładowany silnik benzynowy 1.5 o mocy 170 kW/231 KM oraz inteligentne zarządzanie energią razem tworzą całościowy koncept, który reprezentuje nowy kamień milowy w strategii rozwoju Efficient Dynamics. BMW i8 łączy osiągi samochodu sportowego z takimi parametrami jak ekonomia paliwa i emisje zazwyczaj kojarzone z kompaktowymi modelami. Bazując na architekturze pojazdu, tworzy idealną platformę dla ekscytującej, zwinnej jazdy, dzięki ultra-niskiemu środkowi ciężkości i niemal dokładnemu rozkładowi masy 50:50. BMW i8 może pochwalić się niezwykle precyzyjną dynamiką jazdy i doskonałym odczuciem kierownicy, dając kierowcy doskonałą kontrolę nad pojazdem nawet podczas odkrywania granic jego możliwości.

Silnik spalinowy o trzech cylindrach w BMW i8 rozwija moc 170 kW/231 KM i napędza tylne koła, podczas gdy silnik elektryczny o mocy 96 kW/131 KM czerpie energię z akumulatora litowo-jonowego, który można ładować z konwencjonalnego gniazdka sieciowego, i przekazuje swoją moc na oś przednią. Ten stworzony specjalnie system hybrydowy, opracowany i wyprodukowany przez Grupę BMW, pozwala na zasięg do 37 kilometrów (23 mile) w cyklu testowym UE i maksymalną prędkość 120 km/h (75 mph) na samym napędzie elektrycznym, współczesnym z „przyklejonym do drogi” napędem all-wheel i dynamicznie rozdzieloną mocą na zakrętach. Silniejszy z dwóch źródeł napędu napędza tylne koła i wykorzystuje elektryczny zastrzyk z systemu hybrydowego, aby zapewnić charakterystyczną przyjemność z jazdy BMW, jednocześnie oferując przełomowy poziom efektywności. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62 mph) zajmuje zaledwie 4,4 sekundy, ale łączna konsumpcja paliwa – obliczana w cyklu testowym UE dla pojazdów hybrydowych z możliwością ładowania – wynosi 2,1 litra na 100 kilometrów (około 135 mpg imp) oraz 11,9 kWh energii. To odpowiada emisji CO2 wynoszącej 49 gramów na kilometr.

Rzeczywista oszczędność paliwa w codziennej jeździe stanowi dodatkowy dowód na doskonałą efektywność BMW i8. W zależności od przyzwyczajeń dotyczących ładowania i pokonywanych odległości, jest w stanie osiągać wyniki zużycia paliwa, które są niemal nieosiągalne dla samochodu sportowego. Typowe wymagania dotyczące prowadzenia w ruchu dojazdowym mogą być spełnione przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym poniżej pięciu litrów na 100 kilometrów (ponad 56,5 mpg imp), gdy wykorzystuje dwa źródła napędu. Jeśli codzienna dojazd jest połączona z dłuższymi odcinkami autostrady i jazdy wiejskiej – na przykład podczas weekendowych wyjazdów – inteligentne zarządzanie napędem w BMW i8 jest w stanie utrzymać zużycie poniżej siedmiu litrów na 100 kilometrów (40,4 mpg imp). A nawet podczas długich podróży wakacyjnych, średnie zużycie paliwa wciąż wynosi poniżej ośmiu litrów na 100 kilometrów (35,3 mpg imp). Ogólnie, wartości zużycia paliwa hybrydowych pojazdów są o około 50 procent niższe niż w przypadku modeli z tradycyjnym napędem w segmencie samochodów sportowych w prawie wszystkich warunkach eksploatacyjnych.

Dla maksymalnej przyjemności z jazdy i efektywności: silnik BMW TwinPower Turbo i BMW eDrive

System napędowy hybrydowego BMW i8, który składa się z silnika BMW TwinPower Turbo połączonego z technologią BMW eDrive, oferuje to, co najlepsze z obu światów: doskonały potencjał poprawy efektywności oraz ekscytujące, sportowe właściwości jezdne. Grupa BMW opracowała nie tylko silnik spalinowy i silnik elektryczny, ale także elektronikę napędową i akumulator. To zapewnia, że wszystkie te komponenty oferują wysoki standard jakości, podpartą wyjątkowymi możliwościami Grupy BMW w dziedzinie badań i rozwoju napędów.

Rewolucyjny charakter BMW i8 podkreślony jest przez kolejną innowację: zastosowanie silnika spalinowego, który debiutuje w tym modelu. BMW i8 jest pierwszym produkcyjnym modelem BMW napędzanym silnikiem benzynowym o trzech cylindrach. Ta mocno doładowana jednostka jest wyposażona w technologię BMW TwinPower Turbo najnowszej generacji. Jest wyjątkowo kompaktowa i uzyskuje maksymalną moc 170 kW/231 KM przy pojemności 1,5 litra. Otrzymana specyficzna moc wynosząca 113 kW/154 KM na litr pojemności plasuje ją na równi z silnikami sportowymi o wysokiej wydajności i jest najwyższa wśród wszystkich silników produkowanych przez Grupę BMW.

Nowy silnik trzycylindrowy czerpie swoje typowe cechy z sześciocylindrowych silników w układzie rzędowym, z którymi jest blisko spokrewniony, i które znane są z chęci do dostarczania mocy, zdolności do wysokich obrotów i kultury pracy. Technologia BMW TwinPower Turbo w trzycylindrowym silniku składa się z systemu turbosprężarki o wysokiej wydajności oraz bezpośredniego wtrysku paliwa z wysokoprecyzyjnymi wtryskiwaczami umieszczonymi pomiędzy zaworami, a także bezdławnikowej kontroli obciążenia VALVETRONIC, która poprawia efektywność i reakcję dzięki bezstopniowej regulacji skoku zaworów. Podobnie jak silnik sześciocylindrowy, jednostka trzycylindrowa wolna jest od sił bezwładności pierwszego i drugiego rzędu. Niski moment obrotowy, typowy dla konstrukcji trzycylindrowej, jest dodatkowo redukowany przez wałek wyrównawczy, a wielostopniowy tłumik zintegrowany w automatycznej skrzyni biegów zapewnia bardzo płynne działanie przy niskich obrotach. Technologia BMW TwinPower Turbo oraz niski opór wewnętrzny poprawiają zarówno efektywność paliwową, jak i charakterystyki momentu obrotowego. Odpowiedź na pedał gazu jest ostra, a jednostka trzycylindrowa szybko osiąga swój maksymalny moment obrotowy wynoszący 320 Newtonów (236 lb-ft). Wyróżnia się również wyraźnie sportowym brzmieniem. Zarówno ten, jak i „głodne” obroty silnika pochodzą z cech konstrukcyjnych, które dzieli z rzędowym silnikiem sześciocylindrowym z technologią BMW TwinPower Turbo.

Drugim źródłem mocy jest hybrydowy synchroniczny silnik elektryczny specjalnie opracowany i wyprodukowany przez Grupę BMW dla BMW i8. Silnik rozwija maksymalną moc 96 kW/131 KM i od razu produkuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 250 Newtonów (184 lb-ft) od zera. Oprócz typowej dla silników elektrycznych natychmiastowej reakcji przy ruszaniu, moc jest wciąż rozwijana w wyższych zakresach obciążenia. Dzięki specjalnej konstrukcji silnika, opracowanej wyłącznie dla BMW i, można cieszyć się liniowym dostarczaniem mocy, co trwa aż do górnej granicy zakresu obrotów. Technologia BMW eDrive udoskonala zasadę trwałego magnetyzmu synchronicznego silnika poprzez specjalne ułożenie i wymiary komponentów wytwarzających moment obrotowy. Efektem tego jest powstawanie „momentu zniekształcenia” oprócz momentu napędowego z magnesów trwałych wynikającego z asymetrii magnetycznej wirnika. W rezultacie, silnik elektryczny może dostarczać wystarczająco dużo momentu obrotowego przy wysokich obrotach, w przeciwieństwie do innych typów silników. Hybrydowy silnik synchroniczny zawdzięcza swoją nazwę połączeniu cech momentu obrotowego pochodzących z dwóch różnych typów silników.

Oprócz wspomagania silnika benzynowego podczas przyspieszania, silnik elektryczny może również zasilać pojazd samodzielnie. Maksymalna prędkość wynosi wtedy 120 km/h (około 75 mph). BMW i8 ma maksymalny zasięg w tym trybie jazdy bezemisyjnej, niemal bezgłośnej, all-electric do 37 kilometrów (23 mile), jak oszacowano w teście UE. Silnik czerpie swoją energię z akumulatora litowo-jonowego, który jest centralnie umieszczony pod podłogą pojazdu. Ta wersja akumulatora wysokiego napięcia została opracowana i wyprodukowana przez Grupę BMW. Oferuje pojemność energetyczną na poziomie 7,1 kilowatogodziny i można ją naładować z konwencjonalnego gniazdka oraz stacji ładowania BMW i Wallbox lub publicznej stacji ładowania. Akumulator został zaprojektowany przez Grupę BMW i stworzony, aby służył przez cały okres użytkowania samochodu. Klienci otrzymują gwarancję na akumulator obejmującą osiem lat lub 100 000 kilometrów (około 62 000 mil).

Samochód sportowy wykazuje również maksymalną efektywność, jeśli chodzi o koszty eksploatacji

Koncepcja pojazdu i technologia napędu BMW i8 pomagają mu zdobyć najlepsze oceny pod względem efektywności. Niskie zużycie paliwa sportowego samochodu hybrydowego przynosi nie tylko imponująco niskie emisje, ale także znacznie obniżone koszty eksploatacji.

Proces obliczania średniego zużycia paliwa pojazdów hybrydowych z możliwością ładowania w teście UE uwzględnia również wykorzystanie dostępnej pojemności energii w w pełni naładowanym akumulatorze. Dzięki temu BMW i8 może pochwalić się niezrównaną ekonomią, biorąc pod uwagę jego potencjał wydajności; zużycie paliwa w teście wynosi 2,1 litra na 100 kilometrów (134,5 mpg imp). Wartość ta opiera się na profilu jazdy, w którym najpierw wykorzystuje się pojemność akumulatora wysokiego napięcia do jazdy elektrycznej, a następnie przełącza się na tryb hybrydowy, gdy energia jest odzyskiwana w celu naładowania akumulatora, pozwalając na pokrycie kolejnych odcinków trasy tylko na energii elektrycznej. Ten profil wymaga 11,9 kWh energii i 2,1 litra (0,5 galona) paliwa do pokonania 100 kilometrów (62 mile). Zakładając opłaty za energię wynoszące 0,25 euro za kWh oraz cenę paliwa wynoszącą około 1,50 euro za litr, prowadzi to do kosztów energii w wysokości około 6,00 euro na 100 kilometrów. To odpowiada cenie około czterech litrów (0,9 galona) benzyny bezołowiowej o wysokiej jakości.

Pionierska technologia napędu w sercu BMW i8 pozwala klientom korzystać z ulg podatkowych oferowanych w wielu krajach dla pojazdów o ultraniskiej emisji, w szczególności dla samochodów elektrycznych i hybrydowych. Niezawodność komponentów elektrycznego systemu napędowego oraz niskie wymagania w zakresie konserwacji minimalizują ilość serwisowania potrzebnego. Koncepcja pojazdu BMW i8 ma korzystny wpływ także na ocenę ubezpieczenia. Jakiekolwiek uszkodzenia zewnętrznej nadwozia, które występują w około 90 procentach wszystkich wypadków, można naprawić przy relatywnie niewielkim wysiłku i kosztach poprzez wymianę plastikowych komponentów. Ogólnie rzecz biorąc, koszty naprawy po kolizji są podobne do tych dla konwencjonalnych modeli BMW. Odzwierciedla to niski współczynnik grupy ubezpieczeń BMW i8 w Niemczech, który jest niski dla wysokiej mocy sportowego samochodu w tym segmencie (grupa 30 dla pełnej ochrony).

Całkowicie nowa przyjemność z jazdy utworzona z hybrydowego napędu all-wheel oraz inteligentnego zarządzania energią

Tylne koła BMW i8 są napędzane przez silnik benzynowy za pośrednictwem sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów, natomiast przednie koła otrzymują energię z silnika elektrycznego za pośrednictwem podwójnej automatycznej skrzyni biegów. To, w połączeniu z maksymalną mocą 266 kW/362 KM i szczytowym momentem obrotowym wynoszącym 320 Newtonów (236 lb-ft) na tylnych kołach oraz 250 Newtonów (184 lb-ft) na przednich, zapewnia osiągi napędu na wszystkie koła, które są zarówno dynamiczne, jak i efektywne. Inteligentny system sterowania napędem BMW i8 zapewnia doskonałą koordynację obu źródeł mocy. Zmienny podział mocy między silnikiem spalinowym a elektrycznym pozwala kierowcy na ciągłe odczuwanie sportowego temperamentu BMW i8, maksymalizując jednocześnie efektywność energetyczną całego systemu. Korzystanie z dwóch źródeł mocy w jedności pozwala samochodowi na przyspieszenie do 100 km/h (62 mph) z miejsca w 4,4 sekundy. BMW i8 ma elektronicznie kontrolowaną maksymalną prędkość wynoszącą 250 km/h (155 mph), którą można osiągnąć i utrzymać, gdy pojazd działa wyłącznie na silniku benzynowym.

Zmienny podział mocy z przodu na tył zgodnie ze zmieniającymi się warunkami jazdy sprawia, że zakręty są ekscytująco dynamiczne. Wchodząc w zakręt, podział mocy jest skierowany w stronę tylnych kół, aby poprawić precyzję skręcania. Dla bardziej intensywnego przyspieszenia po wyjściu z zakrętu, kontroler napędu wraca do domyślnego podziału, gdy kąt skrętu ponownie się zmniejsza.

Koncepcja pojazdu BMW i8 i system sterowania napędem czynią go postępowym, rewolucyjnym samochodem sportowym. Zawsze osiąga optymalną równowagę między dynamicznymi osiągami a efektywnością, niezależnie od sytuacji jazdy. Aby to osiągnąć, interakcja między silnikiem spalinowym a elektrycznym jest regulowana przez inteligentny system zarządzania energią w BMW i8. Dedykowany koncept wyświetlania i sterowania, a także połączenie między kierowcą, samochodem a światem zewnętrznym zapewnione przez BMW ConnectedDrive wzmacniają efekt zwiększający efektywność tego systemu zarządzania energią. Jednocześnie umożliwiają one kierowcy na głębokie zarządzanie przepływami energii w BMW i8.

Akumulator wysokiego napięcia można ładować za pośrednictwem silnika elektrycznego z energią odzyskiwaną podczas zjazdów. Odzyskiwanie energii podczas hamowania i faz jazdy odbywa się szczególnie często podczas jazdy w trybie SPORT. Wysokowoltowy rozrusznik-generator, odpowiedzialny za uruchamianie silnika spalinowego, można także wykorzystać jako generator do ładowania akumulatora, a niezbędną moc zapewnia silnik BMW TwinPower Turbo. Różne procesy pomagają zapewnić, że BMW i8 zawsze ma wystarczającą ilość energii do napędzania systemu elektrycznego. Zasięg jazdy całkowicie elektrycznej wystarcza na większość miejskich wymagań. Poza miastem, BMW i8 dostarcza imponujących sportowych osiągów przy wyjątkowej efektywności, dzięki wsparciu silnika elektrycznego dla silnika benzynowego. Z taką wszechstronnością, BMW i8 należy do nowej generacji samochodów sportowych, które łączą sensacyjne osiągi z zaawansowaną efektywnością – aby wzbogacić zarówno przyjemność z jazdy, jak i poczucie zrównoważonego rozwoju.

Standardowo wyposażony system nawigacji Professional łączy się z wersją proaktywnego systemu zarządzania napędem, również specjalnie opracowaną dla BMW i8. Kiedy funkcja prowadzenia trasy jest aktywowana, zarządzanie napędem jest skonfigurowane tak, aby silnik elektryczny był wykorzystywany w maksymalnym zakresie i w jak najbardziej efektywny sposób. System analizuje trasę w całości i ustawia zarządzanie napędem w trybie czysto elektrycznym, szczególnie w niskich prędkościach jazdy. Działa również w taki sposób, aby zapewnić, że akumulator ma wystarczającą pojemność do jazdy w trybie całkowicie elektrycznym, gdy zbliża się koniec podróży.

Pięć trybów jazdy pozwala kierowcom dostosować efektywność i dynamiczne osiągi wedle życzenia – za naciśnięciem przycisku

BMW i8 daje kierowcy niezwykle szerokie możliwości dostosowania ustawień jazdy i konfiguracji pojazdu, aby dostosować wrażenia z jazdy do swoich indywidualnych preferencji. Oprócz elektronicznego selektora biegów do automatycznej skrzyni biegów, kierowca może również skorzystać z przełącznika Driving Experience Control – znanego z najnowszych modeli BMW – w tym celu. Daje to kierowcy łącznie pięć trybów operacyjnych do wyboru: tryb COMFORT, tryb SPORT oraz tryb ECO PRO, z dodatkową opcją przełączenia na jazdę elektryczną w trybie COMFORT i ECO PRO za pomocą przycisku eDrive. Przełącznik Driving Experience Control na konsoli centralnej daje kierowcom możliwość wyboru dwóch ustawień pojazdu. Po uruchomieniu aktywowany jest tryb COMFORT, który oferuje równowagę między sportową wydajnością a oszczędnością paliwa, z nieograniczonym dostępem do wszystkich funkcji komfortowych. Typowy zasięg jazdy BMW i8 na pełnym baku paliwa i w pełni naładowanym akumulatorze w trybie COMFORT wynosi do 600 kilometrów (około 375 mil), jak potwierdza test UE. Alternatywnie, za naciśnięciem przycisku można włączyć tryb ECO PRO, który, podobnie jak w innych modelach, sprzyja stylowi jazdy zoptymalizowanemu pod kątem efektywności. Kontroler napędu koordynuje współpracę między silnikiem benzynowym a silnikiem elektrycznym w celu maksymalizacji oszczędności paliwa. Równocześnie tryb ECO PRO programuje funkcje wygody elektrycznej, takie jak klimatyzacja, ogrzewanie siedzeń i ogrzewane lusterka, aby działały przy minimalnym zużyciu energii – ale bez kompromisów w zakresie bezpieczeństwa.

Tryb SPORT oferuje możliwość sekwencyjnego ręcznego zmieniania biegów i jednocześnie przełącza na bardzo sportowe ustawienie pojazdu. Przy aktywnej opcji SPORT, silnik i silnik elektryczny zapewniają wyjątkowo dynamiczne osiągi, reakcja na pedał gazu jest szybsza, a zastrzyk energii z silnika elektrycznego jest maksymalizowany. Aby utrzymać naładowanie akumulatora, tryb SPORT także aktywuje maksymalne odzyskiwanie energii podczas zjazdów i hamowania, zapewniając, że BMW i8 zawsze może osiągać swoje sportowe możliwości. Jeśli akumulator jest ładowany z wykorzystaniem energii kinetycznej pojazdu, funkcja generatora silnika elektrycznego przechodzi na mocniejszy ustawienie. Równocześnie czasy zmiany biegów są skracane, a dla standardowego systemu Dynamic Damper Control oraz elektrycznego wspomagania kierownicy wybierane jest ekstra-sportowe ustawienie.

Po naciśnięciu przycisku eDrive pojazd przełącza się na silnik elektryczny jako jedyne źródło mocy. Tylko wtedy, gdy poziom naładowania akumulatora spadnie poniżej określonego poziomu lub kierowca nagle zdecyduje się na pełne przyspieszenie (kickdown), silnik spalinowy automatycznie się uruchamia.

Dedykowany koncept wyświetlania i sterowania dla intensywnych doświadczeń za kierownicą

Dedykowany koncept wyświetlania i sterowania, który dodatkowo intensyfikuje wrażenia z jazdy, podkreśla sportowy i progresywny charakter BMW i8. Kontroler iDrive, selektor biegów oraz przyciski funkcji jazdy na konsoli centralnej są umieszczone w klasycznym układzie BMW. Zestaw wskaźników w BMW i8 ma formę w pełni cyfrowego, wielofunkcyjnego wyświetlacza. Trójwymiarowa grafika służy do przedstawiania aktualnej prędkości drogi w formie cyfrowej, informacji o statusie pojazdu i napędu, a także informacji zwrotnej z systemów asystujących kierowcy, komunikatów Check Control oraz szczegółowych instrukcji tras z systemu nawigacji. Wyświetlana jest również zasięg elektryczny oraz wskaźnik paliwa dla silnika benzynowego.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.