BMW zaprezentowało model i8 Roadster na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Los Angeles pod koniec 2017 roku, a sprzedaż wystartowała w 2018, oferując oszczędny w paliwie roadster do codziennej jazdy.
i8 był radykalnie wyglądającym modelem BMW. To był pierwszy samochód z silnikiem umieszczonym centralnie od legendarnego modelu M1 z końca lat 70. Jego hybrydowy napęd plug-in pozwalał na osiągnięcie imponującej efektywności paliwowej oraz przyzwoitego zasięgu elektrycznego. Roadster korzystał z tej samej platformy, ale był dostosowany do większej przyjemności z jazdy.
Z przodu nie było różnicy między i8 a i8 Roadster. Obie wersje nadwozia miały ten sam przedni pas z wąską i szeroką atrapą chłodnicy w kształcie nerek BMW. Diody LED do jazdy dziennej podkreślały światła przednie, a w dolnej części zderzaka znajdowała się atrapa chłodnicy do chłodzenia silnika, flankowana bocznymi wlotami powietrza do chłodzenia hamulców. Duża różnica była zauważalna po bokach, gdzie Roadster miał te same „ramiona” nad komorą silnikową, ale bez dużej tylnej szyby między nimi. Dach z tkaniny był elektrycznie uchylany i chowany w 15 sekund za fotelami, przy prędkościach do 35 mph (50 km/h).
BMW udało się zachować te same drzwi co w wersji coupe, z zawiasami zamontowanymi na słupkach przedniej szyby. Wnętrze było podobne do wersji coupe, ale oferowało tylko dwa miejsca zamiast czterech. Zamiast tylnej kanapy (która była zbyt mała dla przeciętnie zbudowanego nastolatka), producent zainstalował przestrzeń ładunkową o pojemności 100 l (3,5 stopy sześciennej).
Wraz z zaktualizowaną wersją z 2017 roku, BMW zwiększyło rozmiar akumulatora, dzięki czemu Roadster mógł przejechać do 33 mil (53 km) tylko na energii elektrycznej. W komorze silnikowej znajdował się ten sam trzycylindrowy silnik turbo, który samodzielnie dostarczał 231 KM. W połączeniu z silnikiem elektrycznym, i8 Roadster oferował łączną moc 374 KM.
BMW i8 pełni rolę sportowego samochodu przyszłości z niezwykłym powodzeniem od dnia swojej premiery. Nowoczesnie zaprojektowany model 2+2 jest nie tylko obiektem pożądania, ale także pionierem technologii. Rzeczywiście, i8 jest najchętniej sprzedawanym hybrydowym autem sportowym na świecie od momentu, gdy po raz pierwszy pojawiło się na drogach w 2014 roku, zdobywając liczne nagrody za swój wizjonerski design i przełomową koncepcję pojazdu. Hybrydowy układ napędowy BMW i8 zdobył tytuł Międzynarodowego Silnika Roku przez trzy lata z rzędu (2015 – 2017) i otworzył drogę dla coraz większej liczby modeli hybrydowych BMW i MINI. Teraz urok zrównoważonej przyjemności z jazdy wchodzi w nowy wymiar. Nowe BMW i8 Roadster łączy lokalnie bezemisyjną mobilność z wysokim poziomem osiągów, a także dodaje do doświadczenia jazdy bez dachu. Roadster emanuje nowym poczuciem wolności, otwierając drogę do praktycznie cichej jazdy z zerową emisją CO2, co wprowadza dodatkowy element czystości do jazdy w plenerze.
Po światowej premierze BMW i8 Roadster na targach motoryzacyjnych w Los Angeles w 2017 roku, sprzedaż rozpocznie się w maju 2018 roku. Roadster dołączy do nowej wersji BMW i8 Coupe w salonach. Oba modele opierają się na architekturze pojazdów LifeDrive, zaprojektowanej dla samochodów BMW i. Aluminiowy moduł napędowy łączy napęd, wysokowoltowy akumulator, zawieszenie, systemy bezpieczeństwa i funkcje strukturalne, natomiast moduł Life ma formę kompozytowej komórki pasażerskiej wykonanej z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP).
Dzięki niskiej wadze konstrukcji, BMW i8 Roadster ma niski środek ciężkości i równomierne rozłożenie ciężaru. Aerodynamika zewnętrzna – z charakterystycznymi drzwiami w stylu skrzydeł mewy i miękkim dachem, który również wyróżnia się wizualną lekkością – doskonale oddaje charakterystyczny język designu BMW i. Efektem jest dwuosobowy pojazd o unikalnej i elegancko wydłużonej sylwetce, który natychmiast obiecuje natychmiastową moc gotową do uwolnienia.
BMW i8 Roadster: dwuosobowy samochód z elektrycznie otwieranym miękkim dachem i dodatkowymi miejscami na bagaż
Pasażerowie w nowym BMW i8 Roadster będą mogli podziwiać niebo lub wysokiej jakości, całoroczny materiał dachu z dodatkową izolacją akustyczną. Całkowicie elektryczne sterowanie zapewnia, że dach otwiera się lub zamyka w prawie bezgłośny sposób, w ciągu 15 sekund, nawet przy prędkości do 50 km/h. Szeroka pokrywa dachu gwarantuje emocjonujące doświadczenie jazdy, w dużej mierze kształtowane przez słońce i napotykane powietrze.
BMW i8 Roadster jako jedyny w swojej klasie oferuje właścicielom materiałowy dach, który po otwarciu składa się w pionowej pozycji w tylnej części, zajmując niewiele miejsca. Trzy segmenty dachu składają się pionowo w kształt Z. Pomiędzy skrzynką dachu a siedzeniami dla kierowcy i pasażera z przodu znajduje się około 100 litrów dodatkowej przestrzeni na bagaż. Razem z przestrzenią załadunkową w tylnej części, która pomieści 88 litrów ładunku, tylna komora zapewnia, że wersja kabrioletu hybrydy plug-in jest w pełni przygotowana na codzienne użytkowanie i wyjazdy.
Otwieranie dachu automatycznie unosi tylne okno o około 30 milimetrów do pozycji komfortowej. Dzięki temu naśladuje efekt konwencjonalnej osłony przeciągu, redukując turbulencje powietrza wewnątrz kabiny, co pozwala pasażerom cieszyć się przyjemnością jazdy w otwartym pojeździe w wygodny sposób. Kierowca może regulować wysokość tylnego okna jednym naciśnięciem przycisku, kontrolując w ten sposób napływające powietrze według potrzeb.
Inteligentny design lekki i innowacyjna technologia produkcji również odgrywają kluczową rolę w budowie dachu. Na przykład, aluminiowe elementy łączące mechanizm dachu z nadwoziem nowego BMW i8 Roadster są produkowane dzięki nowemu procesowi druku 3D. Ta metoda produkcji dla komponentów aluminiowych wprowadza nową jakość w przemyśle motoryzacyjnym i pozwala na wytwarzanie topologicznie optymalnych wzmocnień w geometrii, co nie byłoby możliwe przy użyciu tradycyjnych technik odlewniczych oraz zapewnia optymalną równowagę między sztywnością komponentów a wagą.
Ulepszona technologia BMW eDrive: więcej mocy, zwiększony zasięg; doświadczenie jazdy elektrycznej na wyższym poziomie
Rigoroznie rozwijana technologia BMW eDrive napędza zarówno BMW i8 Roadster, jak i nowe BMW i8 Coupe. Liczba sytuacji jazdy, w których silnik elektryczny odpowiada za napęd samochodu, znacznie wzrosła. Natomiast silnik spalinowy uruchamiany jest tylko podczas mocnego przyspieszania i wyłączany jest znacznie częściej przy zmierzonej jeździe. Ulepszona strategia operacyjna inteligentnego zarządzania energią podkreśla futurystyczny charakter nowego BMW i8 Coupe i zapewnia, że kierowcy nowego BMW i8 Roadster mogą w pełni cieszyć się cichą jazdą kabrioletem z zerową lokalną emisją.
Zaktualizowana wersja akumulatora litowo-jonowego opracowana dla BMW i8 jest podstawą tego nowego poziomu lokalnie bezemisyjnej mobilności. Wysokowoltowy akumulator znajduje się centralnie w podwoziu samochodu, a jego pojemność ogniw wzrosła z 20 do 34 Ah. Oznacza to, że silnik elektryczny ma więcej energii do dyspozycji. Dodatkowo, konfiguracja ogniw pozwala na wzrost mocy szczytowej o 9 kW/12 KM do 105 kW/143 KM, co nadaje szybkim sprintom na czystym napędzie elektrycznym jeszcze większej dynamiki.
Zasięg elektryczny i8 również wzrósł. Nowe BMW i8 Roadster może teraz pokonać do 53 kilometrów (33 mile) z zerową lokalną emisją w cyklu testowym NEDC, a nowe BMW i8 Coupe do 55 kilometrów (34 mile). To rozszerza zasięg całkowicie elektrycznej mobilności znacznie poza granice miasta.
Design
BMW i8 to pierwszy na świecie samochód sportowy, który rozwijany był od samego początku głównie pod kątem zrównoważonego rozwoju. Przełomowy design lekki, systematyczne poprawianie aerodynamiki i zaawansowana technologia hybrydowa stanowią główne filary nowatorskiej koncepcji, która zrealizowała swoją podróż do rzeczywistości przy premierze samochodu w 2014 roku. Ramy realizacji tej koncepcji stworzyła nowa architektura pojazdów LifeDrive dla modeli BMW i, której poziomo podzielona struktura składająca się z aluminiowego podwozia i kompozytowej komórki pasażerskiej CFRP oferuje wyjątkowy poziom swobody projektowania. Wizjonerski styl BMW i8 Coupe wyraża nie tylko dynamiczne osiągi samochodu, ale także jego niezwykłą efektywność. Szereg prestiżowych nagród, w tym iF Design Award i Red Dot Award, świadczy o jakości i atrakcyjności tego designu. BMW i8 Roadster przekłada wyraźny język designu BMW i na nową koncepcję pojazdu, łącząc dynamiczne proporcje i8 z charakterystycznymi cechami roadstera, nadając mu unikalny charakter.
Ich proporcje, linie i projekt powierzchni sprawiają, że BMW i8 Coupe i BMW i8 Roadster wyróżniają się jako przedstawiciele nowego typu samochodów sportowych. Płaska maska, widoczne elementy aerodynamiki, krótkie zwisy, długi rozstaw osi, duże szerokości kół i wydłużona linia dachu tworzą aurę dynamiki, lekkości i efektywności. Na poziomie indywidualnym, BMW i8 Coupe wyróżnia się jako niezwykle sportowy samochód 2+2, podczas gdy BMW i8 Roadster emanuje wolnością jazdy w otwartym pojeździe dla dwóch osób.
BMW i8 Roadster: wzbudzający emocje design obiecuje intensywne wrażenia z jazdy i nieskrępowaną wolność
Design BMW i8 Roadster obfituje w indywidualne elementy, które promieniują elegancją i pobudzają emocje. Miękki dach ma wizualną lekkość, która idzie w parze z niską wagą fizyczną i służy jako definiujący element sylwetki, wzmacniając wrażenie przylegania do drogi, jakie daje niski środek ciężkości auta. Dynamiczny kształt w kształcie klina najlepiej docenić można, oglądając dwuosobowy samochód z boku.
Po otwarciu, szeroki dach BMW i8 Roadster całkowicie chowa się w tylnej części, co jeszcze bardziej podkreśla niską sylwetkę pojazdu. Solidna struktura kompozytowej komórki pasażerskiej z CFRP pozwala na zaprojektowanie miękkiego dachu o dużej szerokości, tworząc tym samym dużą przestrzeń na niebo. Tylne okno unosi się do pozycji komfortowej w miarę składania dachu i może pełnić funkcję osłony przeciągu w każdej sytuacji.
Słupki C BMW i8 Roadster zdobią pięknie wykonane, specyficzne dla modelu emblematy z napisem „Roadster”. Podobne logo znajduje się na tylnej części sportowego dwuosobowca.
Nowe kolory lakierów zewnętrznych, ekskluzywne lekkie felgi
Wspólne cechy designu nowego BMW i8 Coupe i nowego BMW i8 Roadster obejmują drzwi w stylu skrzydeł mewy, które otwierają się do przodu i w górę, oraz zoptymalizowaną aerodynamikę. Niska maska, prawie całkowicie zamknięta nerka BMW, system kontroli klap powietrznych, Air Curtains w przednim zderzaku, uszczelnione podwozie, wyprofilowane progi boczne, linie „stream flow” boków auta oraz kanały powietrzne między tylnymi światłami a ramą dachu pozwalają na efektywne prowadzenie powietrza, które uderza w oba modele. Przepływ powietrza chłodzącego z przodu każdego modelu został ponownie skierowany. Zamiast wydostawać się przez wylot w masce, powietrze ucieka po bokach pojazdu w okolicach nadkoli i do podwozia. Gwarantuje to przyjemną temperaturę w kabinie przez cały czas, zwłaszcza podczas jazdy nowym BMW i8 Roadster z opuszczonym dachem.
E-Copper metallic i Donington Grey metallic zostały dodane do gamy kolorów lakierów zewnętrznych dostępnych dla nowego BMW i8 Coupe i nowego BMW i8 Roadster. Oba kolory są łączone z akcentami w kolorze Frozen Grey metallic.
Nowe BMW i8 Roadster standardowo wyposażone jest w ekskluzywne 20-calowe lekkie felgi w projektowaniu z podwójnymi szprychami z oponami o różnych rozmiarach. Inteligentny projekt lekki również robi tutaj wrażenie, ponieważ każda felga waży około kilogram mniej niż najlżejsze felgi dostępne wcześniej dla BMW i8. Oprócz standardowych 20-calowych felg w stylu turbiny, klienci mogą wybierać spośród kolejnych czterech wariantów lekkich felg o tych samych wymiarach.
BMW i8 Coupe zawiera także cechę projektową, która zaznacza jego tożsamość: oznaczenie „Coupe” na słupkach C.
Innowacyjny design wnętrza w różnych odsłonach
Nowoczesny styl BMW i8 Coupe i nowego BMW i8 Roadster również wyraźnie odbija się w ich designie wnętrza. Standardowe wyposażenie obu modeli obejmuje sportową kierownicę i wielofunkcyjny wyświetlacz instrumentów, a także wykończenie wnętrza Carpo składające się z pełnej skórzanej tapicerki w kolorze Ivory White dla Coupe oraz Ivory White/Czarny dla Roadstera. Wykończenie wnętrza Carpo można alternatywnie zamówić w ciemnym Amido dla obu modeli, a także jest opcja wykończenia Halo w tkaninie/skórze w kolorystyce Carum/Dalbergia.
Nowością w ofercie dla nowego BMW i8 Roadster i nowego BMW i8 Coupe jest wykończenie wnętrza Accaro, będące opcją wysokiej klasy z tapicerką w tkaninie/skórze w kolorystyce Amido/E-Copper (również nowe).
Napęd, podwozie i nadwozie
Dzięki uzależniającemu połączeniu zaawansowanej technologii BMW eDrive, kompaktowego, mocno doładowanego silnika spalinowego, wyrafinowanej technologii podwozia, hybrydowego napędu na wszystkie koła i rygorystycznie zastosowanych środków w konstrukcji lekkiej, BMW i8 stał się ucieleśnieniem przyszłości przyjemności z jazdy. Od momentu debiutu rynkowego w 2014 roku, stał się najchętniej sprzedawanym samochodem sportowym hybrydowym plug-in na świecie. Udało mu się połączyć osiągi sportowe z taką oszczędnością paliwa i emisjami, które zwykle są kojarzone z modelami kompaktowymi. Architektura LifeDrive zapewnia z kolei idealny rozkład masy.
Nowe BMW i8 Coupe i nowe BMW i8 Roadster napędzane są przez duet napędowy w postaci hybrydowego silnika synchronicznego elektrycznego i trzycylindrowego silnika benzynowego z technologią BMW TwinPower Turbo. Moc silnika jest przekazywana na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni Steptronic, podczas gdy silnik elektryczny napędza przednie koła przez dwubiegową automatyczną skrzynię. Efektem końcowym jest układ napędu na wszystkie koła, specyficzny dla hybryd, który trzyma samochód przy drodze.
Dalsze udoskonalenia w wysokowoltowym akumulatorze, silnik elektryczny o większej mocy na lepszą przyjemność z jazdy w trybie całkowicie elektrycznym
Stały proces rozwoju ulepszył możliwości wydajnościowe oferowane przez technologię eDrive BMW. Pojemność energetyczna najnowszej wersji akumulatora litowo-jonowego, specyficznego dla modelu, jest znacznie większa, a pojemność ogniw akumulatora wzrosła z 20 do 34 amperogodzin (Ah) oraz brutto pojemności energetycznej z 7,1 do 11,6 kilowatogodzin (kWh, netto pojemność energetyczna: 9,4 kWh). Ten postęp ma swoje źródło w udoskonaleniach technologii ogniw akumulatorowych, które z kolei wynikają z coraz większej wiedzy Grupy BMW w zakresie magazynowania energii elektrycznej.
Te dodatkowe rezerwy energii umożliwiły zwiększenie szczytowej mocy silnika elektrycznego o 9 kW/12 KM do 105 kW/143 KM. W typowy sposób silnika elektrycznego, generuje swoje maksymalne moment obrotowy wynoszący 250 Nm (184 lb-ft) od samego początku, co oznacza, że jest idealnie przystosowany do precyzyjnych reakcji na każdy ruch pedału gazu. Silnik elektryczny opracowany przez Grupę BMW wyróżnia się również równomiernym dostarczaniem mocy do bardzo wysokich obrotów.
Wyższa pojemność ogniw akumulatorowych oznacza, że proporcja jazdy całkowicie elektrycznej może być znacznie zwiększona, nawet w trybie hybrydowym. Przy włączonym domyślnym trybie jazdy, zarówno nowe BMW i8 Coupe, jak i nowe BMW i8 Roadster, są w stanie ruszyć i osiągnąć prędkości do 105 km/h wyłącznie na moc silnika elektrycznego, co pozwala na jazdę bez lokalnych emisji nie tylko w mieście, ale również na drogach wiejskich. A jeśli naciśnięty zostanie przycisk eDrive, próg jazdy całkowicie elektrycznej w obu modelach zwiększa się jeszcze do 120 km/h.
Nowy akumulator wysokowoltowy przynosi korzyści również w zakresie zasięgu elektrycznego dwóch hybrydowych sportowych samochodów plug-in. W cyklu testowym UE, nowe BMW i8 Coupe osiąga maksymalny zasięg 55 kilometrów (34 mile) – około 50 procent więcej niż wcześniej – podczas gdy wynik dla nowego BMW i8 Roadster wynosi 53 kilometry (33 mile).
Trzycylindrowy silnik benzynowy z ulepszonym dźwiękiem i niższymi emisjami
Silnik spalinowy i8 również przeszedł dalsze optymalizacje, aby przygotować go do nowego Coupe i Roadstera. Turbo doładowany silnik trzycylindrowy z wtryskiem bezpośrednim i zmiennym sterowaniem zaworów VALVETRONIC uzyskuje maksymalną moc 170 kW/231 KM z pojemności zaledwie 1.5 litra, a także maksymalny moment obrotowy wynoszący 320 Nm (236 lb-ft). Jest przyjemnie wyrafinowany i generuje charakterystyczny dźwięk, który teraz ma jeszcze sportowszy ton, gdy tylko potrzebna jest jego moc. Silnik działa również bardziej czysto, ponieważ teraz jest standardowo wyposażony w filtr cząstek, który skutecznie absorbuje wszystkie cząstki stałe zawarte w spalinach.
Całkowita moc dostarczana przez silnik elektryczny i silnik działające wspólnie wzrosła do 275 kW/374 KM w nowym BMW i8 Coupe i nowym BMW i8 Roadster. Nowe BMW i8 Coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy, podczas gdy nowe BMW i8 Roadster potrzebuje na to 4,6 sekundy. Oba modele mają elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną wynoszącą 250 km/h.
Połączone zużycie paliwa, obliczone w cyklu testowym UE dla pojazdów hybrydowych plug-in, wynosi 1,9 litra na 100 kilometrów dla BMW i8 Coupe i 2,1 litra na 100 kilometrów dla BMW i8 Roadster – co przekłada się na emisję CO2 z paliwa odpowiednio 42 i 46 gramów na kilometr – oraz 14,0 kWh energii elektrycznej dla BMW i8 Coupe i 14,5 kWh dla BMW i8 Roadster. W codziennej jeździe oba modele osiągają wskaźniki zużycia paliwa i emisji, które są o około 50 procent niższe niż te dla konwencjonalnie napędzanych samochodów sportowych o podobnych mocach. Typowa podróż przez miasto i wzdłuż dróg wiejskich może być realizowana ze zużyciem paliwa poniżej pięciu litrów na 100 kilometrów przy wykorzystaniu obu jednostek napędowych. W długodystansowych podróżach z długimi odcinkami jazdy po drogach krajowych i autostradach, inteligentne zarządzanie energią zapewnia, że średnia wydajność jest lepsza niż siedem litrów na 100 kilometrów.
Maksymalna przyjemność z jazdy dzięki inteligentnemu zarządzaniu energią i hybrydowemu napędowi na wszystkie koła
W trybie hybrydowym silnik elektryczny dostarcza dodatkową moc, aby wspierać silnik, gdy wymagane jest energiczne przyspieszenie. Silnik elektryczny jest również w stanie odzyskiwać energię i przekazywać ją do wysokowoltowego akumulatora podczas hamowania i w czasie przejazdów. Wysokowoltowy starter-generator silnika spalinowego może również generować dodatkowe rezerwy energii, zapewniając, że w nowym BMW i8 Coupe i nowym BMW i8 Roadster zawsze jest wystarczająco dużo energii dostępnej dla systemu napędu elektrycznego.
Połączenie dynamiki i efektywności jest dodatkowo udoskonalane przez proaktywną funkcję inteligentnego zarządzania energią. Po aktywowaniu funkcji nawigacji, zarządzanie energią zapewnia, że silnik elektryczny jest wykorzystywany w jak najszerszym i najbardziej inteligentny sposób z punktu widzenia efektywności. System analizuje trasę w całości i nakłania zarządzanie napędem do pracy wyłącznie na energii elektrycznej, zwłaszcza podczas niskich prędkości podróży.
BMW i8 Roadster z modelowymi cechami zawieszenia i nadwozia
Wysokiej klasy technologia podwozia nowego BMW i8 Coupe i nowego BMW i8 Roadster opiera się na podwójnym wahaczu przednim i pięcio-linkowym układzie z tyłu, których aluminiowe komponenty zostały zaprojektowane w celu uzyskania optymalnej wagi i sztywności za pomocą specyficznych technik projektowania i procesów produkcyjnych. Również standardowo w obu modelach znajduje się Dynamic Damper Control. Specjalnie zestrojone zawieszenie i systemy tłumienia, specjalnie skonfigurowane cechy kierownicze, sztywniejsze ustalenie stabilizacji bocznej oraz precyzyjne dostosowania parametrów DSC zapewniają, że nowy BMW i8 Roadster ma wszystkie charakterystyczne cechy prowadzenia i osiągów hybrydowego sportowego samochodu.
Systematyczne wykorzystanie środków w konstrukcji lekkiej zostało starannie dostosowane do specyficznych wymagań modelu Roadster. Otwarty dwuosobowy model wyposażony jest w nowo zaprojektowane drzwi w stylu skrzydeł mewy bez ram, wykonane z CFRP z aluminiową zewnętrzną powłoką, natomiast rama przedniej szyby wykonana jest w całości z CFRP. Ten ultra-mocny materiał high-tech doskonale sprawdzają się w zapewnieniu wyjątkowej sztywności, maksymalizując ochronę pasażerów nawet w przypadku przewrócenia się pojazdu. CFRP jest również używane do produkcji progów bocznych o dużym przekroju. Progi są kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do sztywności nadwozia, tak jak dodatkowe panele w tylnej zawieszeniu oraz specjalnie zaprojektowane wsporniki dla przedniej i tylnej osi. Dzięki zastosowaniu sztywnego nadwozia z CFRP, elementy podwozia i nadwozia specyficzne dla BMW i8 Roadster skutkują niezwykle małym wzrostem wagi w porównaniu do innych modeli z otwartym dachem. Waga bez obciążenia nowego BMW i8 Roadster wynosi 1,595 kilogramów, co jest zaledwie o 60 kilogramów więcej niż nowego BMW i8 Coupe.
Sterowanie, wyposażenie, BMW Connected, ConnectedDrive i 360° ELECTRIC
Zarówno koncepcja wyświetlania i sterowania, jak i wyposażenie nowego BMW i8 Coupe oraz nowego BMW i8 Roadster wzmacniają ich ekscytujące wrażenie sportowego samochodu i intensywne doświadczenie jazdy hybrydowej. Oprócz wielofunkcyjnych przycisków, skórzana sportowa kierownica wyposażona jest także w łopatki do manualnej zmiany biegów, a standardowo podgrzewane siedzenia dla kierowcy i pasażera z przodu są elektrycznie regulowane.
Przełącznik Driving Experience Control i przycisk eDrive oferują pięć trybów jazdy
Kierowcy znajdą przycisk eDrive w konsoli centralnej obok przełącznika Driving Experience Control, aby dostosować nie tylko ustawienia pojazdu, ale także strategię działania systemu napędowego. To zapewnia łącznie pięć trybów jazdy do wyboru: napęd hybrydowy z ustawieniami COMFORT, SPORT lub ECO PRO oraz jazda całkowicie elektryczna w trybie COMFORT lub ECO PRO. Jeśli przycisk eDrive zostanie naciśnięty w trybie COMFORT – który zapewnia równowagę między sportowymi a efektywnymi cechami – moc dostarczana jest tylko przez silnik elektryczny do prędkości 120 km/h. Silnik spalinowy uruchomi się automatycznie tylko wtedy, gdy rezerwy energii w akumulatorze będą prawie wyczerpane lub kierowca wezwie pełną moc poprzez kickdown.
W trybie SPORT można doświadczyć inteligentnie kontrolowanej interakcji między silnikiem elektrycznym a silnikiem spalinowym w najbardziej intensywny sposób. Obie jednostki napędowe dostarczają intensywnych osiągów, reakcja na pedał gazu jest szybsza, a moc elektrycznego wsparcia jest maksymalizowana. Aby utrzymać akumulator naładowany, tryb SPORT aktywuje także maksymalne odzyskiwanie energii przy przejazdach i hamowaniu. Tryb działania inteligentnego zarządzania energią można zobaczyć, wywołując grafikę przepływu energii w wyświetlaczu kontrolnym za pomocą menu iDrive.
Zestaw wskaźników w formie w pełni cyfrowego wyświetlacza wielofunkcyjnego, który pokazuje prędkość pojazdu i status jazdy w formacie i kolorystyce dostosowanej do wybranego trybu jazdy. W trybie SPORT pojawiają się tradycyjne, pomarańczowe okrągłe wskaźniki, w trybie COMFORT wyświetlacz „miernika mocy” w kolorze niebieskim informuje kierowcę o tym, co robi silnik elektryczny, a w trybie ECO PRO uzupełnia to wskaźnik efektywności.
System nawigacji Professional i Driving Assistant w standardzie
System nawigacji Professional, również standardowo, jest obsługiwany za pomocą systemu operacyjnego iDrive, który obejmuje zarówno dotykowy kontroler na konsoli centralnej, jak i 8,8-calowy ekran wyświetlacza kontrolnego. Główne menu jest teraz prezentowane na ekranie w formie poziomo rozmieszczonych kafelków z trybem na żywo. System audio wyposażony jest w siedmiokanałowy wzmacniacz oraz port USB, a także istnieje opcja systemu hi-fi Harman Kardon i tunera DAB do odbioru radia cyfrowego.
Jeśli chodzi o systemy asystujące kierowcy, zarówno BMW i8 Coupe, jak i BMW i8 Roadster są standardowo wyposażone w system tempomatu z funkcją hamowania oraz Driving Assistant w tym widok 360°. Ten ostatni system obejmuje ostrzeżenie o kolizji i pieszym z funkcją hamowania w mieście, kontrolę odległości przy parkowaniu z czujnikami z przodu i z tyłu, asystenta świateł drogowych, informację o ograniczeniu prędkości, w tym informację o zakazie wyprzedzania, oraz widok z boku i widok z góry. Lista opcji obejmuje specyficzny dla modelu wyświetlacz BMW Head-Up. Gdy kierowca zmienia biegi ręcznie w trybie SPORT, przełącza się on na wyświetlacz sportowy, który dodatkowo pokazuje obroty silnika, wskaźnik biegu i wskaźnik Optimum Shift Indicator.
Niestraszące reflektory laserowe z zasięgiem dalekiego światła wynoszącym 600 metrów
BMW i8 był pierwszym na świecie seryjnie produkowanym pojazdem wyposażonym w nowatorskie reflektory laserowe. Niestraszące BMW Laserlight z BMW Selective Beam osiąga niesamowity zasięg dalekiego światła wynoszący 600 metrów, co jest podwójnie więcej niż standardowe reflektory LED, które są montowane w BMW i8 Coupe i BMW i8 Roadster, a same w sobie są wyjątkowo wydajne.
Kolejnym opcjonalnym dodatkiem dostępnym dla nowego BMW i8 Coupe i nowego BMW i8 Roadster jest akustyczne ostrzeżenie dla pieszych, które ułatwia pieszym zauważenie pojazdu podczas jazdy z niskimi prędkościami w trybie elektrycznym, generując charakterystyczny dźwięk przypominający hałas turbiny. Akustyczne ostrzeżenie dla pieszych jest aktywne do 30 km/h, tj. przy takich prędkościach, gdzie hałas opon i hałas wiatru ledwie są słyszalne.
BMW Connected i ConnectedDrive: zrównoważona mobilność jako integralna część cyfrowego stylu życia
Fascynujące doświadczenie jazdy oferowane przez hybrydowy samochód sportowy plug-in jest jeszcze bardziej wzbogacone dzięki inteligentnym usługom oferowanym przez BMW Connected i ConnectedDrive. Inteligentna łączność między pojazdem, kierowcą a światem zewnętrznym otwiera drogę do niezwykle efektywnej mobilności, zwiększa komfort, rozszerza ofertę infotainment i wspomaga w planowaniu indywidualnej mobilności.
BMW Connected to osobisty asystent mobilności, który łączy pojazd z wybranymi przez klienta punktami kontaktowymi, takimi jak smartfon czy smartwatch, za pośrednictwem elastycznej platformy Open Mobility Cloud. To sprawia, że osobisty asystent mobilności staje się bezproblemową częścią cyfrowego życia kierowcy, dostępną w każdym czasie i miejscu. Nowe BMW i8 Coupe i nowe BMW i8 Roadster również korzystają z najnowszych usług cyfrowych BMW Connected i BMW Connected+. Obejmują one inteligentne planowanie tras, w tym przystanki na tankowanie na stacji ładowania lub stacji benzynowej (Send my Routes to Car), dzielenie się bieżącym stanem podróży za pomocą wiadomości tekstowej i linku na żywo (Share Live Trip Status), personalizowane wyświetlanie istotnych informacji w pojazdach (BMW Onboard), bezproblemowe przekazywanie wskazówek dotyczących trasy do smartfona lub smartwatcha po zaparkowaniu samochodu (Navigate Door-to-Door) oraz łączenie danych kontaktowych i adresów w celu ich bezpośredniego zaimportowania do systemu nawigacji (My Destinations).
Usługi ConnectedDrive są również standardowymi dodatkami, zapewniając dostęp do funkcji takich jak Informacje o ruchu w czasie rzeczywistym oraz Informacje o parkowaniu na ulicy, a także Concierge Services. Wbudowana karta SIM samochodu pozwala również kierowcom korzystać z usług BMW Teleservices oraz Inteligentnego Połączenia Awaryjnego z automatycznym lokalizowaniem i wykrywaniem ciężkości wypadku. Usługi ConnectedDrive są również wymagane do korzystania z dodatkowych usług, takich jak Online Entertainment i nielimitowany dostęp do Internetu, a także do integracji różnych aplikacji.
Klucz BMW Display i BMW Connected dla smartfonów i smartwatchy pozwala na sprawdzenie statusu pojazdu w dowolnym momencie
Standardowy klucz BMW Display daje kierowcy łatwy sposób na uzyskiwanie ważnych informacji o statusie pojazdu w dowolnym momencie. Nie tylko poziom paliwa, ładunek akumulatora, zasięg i informacje serwisowe są widoczne na jego 2,2-calowym ekranie dotykowym, ale klucz BMW Display można również wykorzystać do obsługi zamków drzwi i szyb elektrycznych. Ponadto osobisty asystent mobilności BMW Connected pozwala również na dostęp do najważniejszych informacji o pojeździe – takich jak pozostały zasięg i ładunek akumulatora – na punktach cyfrowych klienta (np. ich smartfonie lub smartwatchu). Funkcje, które można już wywołać z domu klienta za pomocą asystenta głosowego Alexa lub Google Home, lub kontrolować za pośrednictwem usług zdalnych, mogą być również w pełni wyświetlane przez BMW Connected.
360° ELECTRIC: nowy kabel do ładowania, podłączona BMW i Wallbox
BMW i reprezentuje wszechstronną koncepcję zrównoważonej i przyszłościowej mobilności i zgrupowało rozbudowany ekosystem rozwiązań dla jazdy elektrycznej w ramach 360° ELECTRIC. Te produkty i usługi mają na celu ułatwienie codziennego korzystania z elektrycznej mobilności w nowym BMW i8 Coupe i nowym BMW i8 Roadster. Oba modele są standardowo dostarczane z kablem do ładowania trybu 2, umożliwiającym ładowanie wysokowoltowego akumulatora zamontowanego w nowym BMW i8 Coupe i nowym BMW i8 Roadster z standardowego gniazdka domowego w mniej niż cztery i pół godziny. Nowy kabel trybu 3 może również być wykorzystywany do podłączenia samochodu do publicznego punktu ładowania do szybkiego ładowania.