BMW spóźniło się na rewolucję SUV-ów elektrycznych, ale nie przyszło z pustymi rękami. Przywiozło pojazd, który może dorównać, a nawet prześcignąć większość konkurencji.
Kiedy Tesla zrewolucjonizowała przemysł motoryzacyjny modelem Roadster, tylko nieliczni dostrzegli nadchodzącą zmianę. W miarę wzrostu zainteresowania samochodami elektrycznymi, wielcy producenci samochodów zaczęli prowadzić badania i opracowywać nowe produkty. Pierwszym posunięciem BMW był model i3, a firma ogłosiła, że marka BMW-i stanie się osobną marką elektryczną. W 2020 roku zaprezentowała swój następny model, iX.
Kochać albo nienawidzieć! To mogło być to, co BMW powiedziało, pokazując pojazd z ogromnym grilem z przodu. Duże „nerki” były bezużyteczne, poza estetycznym celem. Wąskie reflektory LED tworzyły przednią maskę przypominającą jednego z robotów Transformers. Ogólny kształt nawiązywał do innych modeli X z linii niemieckiego producenta.
W środku BMW zainstalowało futurystyczną, pochyloną deskę rozdzielczą, która bardziej przypominała samochód koncepcyjny niż pojazd produkcyjny. Zagięty, jednoczęściowy wyświetlacz pełnił rolę centralnego elementu sterującego, reinterpretując tradycyjny, skoncentrowany na kierowcy design kokpitów BMW. Powstało to poprzez połączenie 12,3-calowego wyświetlacza informacyjnego i wyświetlacza kontrolnego o przekątnej 14,9 cala, tworząc jedną jednostkę skierowaną w stronę kierowcy. Przednie siedzenia wyposażone były w wbudowane zagłówki dla większego komfortu pasażerów. Z tyłu zainstalowano ławkę 40:20:40 z trójdzielnym składanym oparciem, aby zwiększyć przestrzeń bagażową.
BMW zasila model iX silnikami elektrycznymi o mocy 500 KM. Duży akumulator zainstalowany w podłodze oferuje zasięg 600 km (372 mile).
Wizja staje się rzeczywistością, gdy BMW Vision iNEXT przekształca się w BMW iX. Do premiery rynkowej pozostał jeszcze rok, a prace nad rozwojem serii są w toku, BMW Group daje przedsmak przyszłości modelu iX. Dzięki całkowicie nowemu, precyzyjnemu i minimalistycznemu designowi, BMW iX jest pierwszym przedstawicielem nowatorskiej generacji samochodów, które mają na celu redefinicję wrażeń z jazdy, poczucia przestrzeni wewnątrz oraz relacji między pojazdami a pasażerami.
BMW iX, którego wprowadzenie na rynek rozpocznie się pod koniec 2021 roku, zwiastuje nową erę mobilności, skupiając się na nowej interpretacji designu, zrównoważonego rozwoju, przyjemności z jazdy, wszechstronności i luksusu. Jest to pierwszy model oparty na nowym, modułowym, skalowalnym narzędziu, na którym zbudowana będzie przyszłość BMW Group. Zaprojektowany od podstaw dla czysto elektrycznej mobilności, model iX redefiniuje koncepcję udanego Sports Activity Vehicle (SAV).
BMW iX wykorzystuje najnowsze innowacje w dziedzinie elektromobilności, automatycznego prowadzenia i łączności, aby zapewnić doświadczenie mobilności, w którym człowiek staje się centrum uwagi. W tym celu jego design został stworzony od wewnątrz na zewnątrz. BMW iX ma na celu poprawę jakości życia i samopoczucia kierowców i pasażerów. Jasny i minimalistyczny design zewnętrzny eksponuje nową formę mobilności, dostosowaną do potrzeb osób w pojeździe. Jego wnętrze oferuje pasażerom innowacyjne możliwości wykorzystania czasu w trakcie podróży – zapewniając relaks, bezpieczeństwo oraz nową formę luksusu.
„BMW Group nieustannie dąży do samoodnowy. To kluczowy element naszej strategii korporacyjnej,” mówi Oliver Zipse, przewodniczący zarządu BMW AG. „BMW iX w sposób niezwykle skoncentrowany wyraża to podejście.”
Nowy technologiczny flagowiec BMW Group – dzieło BMW i, „warsztatu przyszłości”
Design i technologia BMW iX tworzą całościowy pakiet, który stanowi podstawy dla nowego rodzaju wrażeń z jazdy. W ten sposób kompleksowo odzwierciedla charakter marki BMW i, której misją jest przekształcenie mobilności osobistej. BMW i odgrywa kluczową rolę w BMW Group jako „warsztat przyszłości” oraz motor innowacji w całej firmie. Model BMW i3 – zaprojektowany od samych początków jako zasilany wyłącznie elektrycznie – stanowił wizjonerską trampolinę w kierunku zrównoważonej mobilności miejskiej. A wizjonerski design hybrydy plug-in BMW i8 stał się synonimem nowoczesnej technologii napędu w segmencie luksusowych samochodów sportowych.
BMW iX wejdzie do produkcji w zakładzie BMW w Dingolfing od drugiej połowy 2021 roku jako nowy technologiczny flagowiec BMW Group. Łączy w sobie najnowsze osiągnięcia firmy w strategicznych dziedzinach innowacji: designu, automatycznego prowadzenia, łączności, elektromobilności oraz usług. Co więcej, koncept pojazdu i design BMW iX mają swoje korzenie w całościowym podejściu do zrównoważonego rozwoju. To odzwierciedla się w takich elementach auta jak jego zoptymalizowana aerodynamika, inteligentna konstrukcja lekka oraz szerokie zastosowanie materiałów naturalnych i recyklingowanych, które pomagają stworzyć nowoczesne poczucie luksusu i kompleksowe uczucie dobrostanu na pokładzie.
Technologia piątej generacji BMW eDrive zapewnia doskonałą efektywność i długi zasięg
Piąta generacja technologii BMW eDrive – obejmująca dwa silniki elektryczne, elektronikę mocową, technologię ładowania i akumulator wysokonapięciowy – gwarantuje wyjątkową efektywność. Jednostka napędowa opracowana przez BMW Group, wyprodukowana w sposób zrównoważony bez użycia krytycznych surowców znanych jako ziemie rzadkie, według najnowszych obliczeń osiągnie maksymalną moc przekraczającą 370 kW/500 KM. To wystarczy, aby przyspieszyć BMW iX od 0 do 100 km/h (62 mph) w mniej niż 5,0 sekundy.
Jednocześnie celem pojazdu jest osiągnięcie wyjątkowo niskiego połączenia zużycia energii elektrycznej na poziomie poniżej 21 kWh na 100 kilometrów (62 mil) w cyklu testowym WLTP. Surowa energia o pojemności przekraczającej 100 kWh powinna umożliwić akumulatorowi najnowszej generacji osiągnięcie zasięgu ponad 600 kilometrów w cyklu WLTP. To odpowiada więcej niż 300 milom według procedury testowej EPA FTP-75.
Szybkie ładowanie DC: więcej niż 120 kilometrów (75 mil) dodatkowego zasięgu w dziesięć minut
Nowa technologia ładowania BMW iX umożliwia szybkie ładowanie DC przy mocy do 200 kW. W ten sposób akumulator można naładować od 10 do 80 procent jego pełnej pojemności w mniej niż 40 minut. Dodatkowo, w ciągu dziesięciu minut można wprowadzić do akumulatora wystarczającą ilość energii, aby zwiększyć zasięg samochodu o ponad 120 kilometrów (75 mil). Naładowanie akumulatora wysokonapięciowego od 0 do 100 procent przy 11 kW z Wallbox zajmuje mniej niż jedenaście godzin.
Akumulatory zainstalowane w BMW iX są zaprojektowane w ramach długoterminowego cyklu zasobów i umożliwiają wyjątkowo wysoką stawkę recyklingu. Energia używana do produkcji ogniw akumulatorowych oraz całego akumulatora wysokonapięciowego pochodzi wyłącznie ze źródeł odnawialnych.
„Technologia napędza postępy, których potrzebujemy, aby stawić czoła nawet największym wyzwaniom. Dotyczy to w szczególności ochrony klimatu,” mówi Oliver Zipse. „Nie mamy wątpliwości: mobilność musi być zrównoważona, jeśli ma być naprawdę doskonałym rozwiązaniem. Dla BMW Group mobilność premium nie jest możliwa bez odpowiedzialności.”
Nowy zestaw technologiczny wspiera dalszy postęp w kierunku automatycznego prowadzenia
Nowy zestaw technologiczny zadebiutujący w BMW iX tworzy również platformę dla istotnych postępów w dziedzinie automatycznego prowadzenia i usług cyfrowych. Na przykład, poziom mocy obliczeniowej został opracowany, aby przetwarzać 20 razy większą ilość danych niż w poprzednich modelach. W rezultacie około dwukrotnie więcej danych z czujników pojazdu może być przetwarzanych niż wcześniej.
„Ustanawiamy nowe standardy w branży dzięki technologii w BMW iX. Model iX ma większą moc obliczeniową do przetwarzania danych i bardziej zaawansowaną technologię czujników niż najnowsze modele w naszej aktualnej ofercie, obsługuje 5G, będzie wyposażony w nowe i ulepszone funkcje automatycznego prowadzenia i parkowania oraz korzysta z wysoce wydajnej piątej generacji naszego systemu napędu elektrycznego,” mówi Frank Weber, członek zarządu BMW AG, ds. rozwoju.
„Wszystkie innowacje są imponujące na poziomie indywidualnym. Ale tylko razem mogą mieć realny wpływ,” wyjaśnia Oliver Zipse. „Integrujemy postęp technologiczny – w całej jego złożoności i wzajemnych zależnościach – w inspirujące i zrównoważone produkty.”
Nowoczesny design dla nowego doświadczenia z jazdy
BMW iX wyznacza kierunek dla przyszłej generacji samochodów, z którymi firma redefiniuje zrównoważony rozwój, przyjemność z jazdy i to, co oznacza być premium. Ten przełomowy charakter wyraźnie znajduje odzwierciedlenie w designie samochodu. Tworzy on podstawy dla nowego rodzaju doświadczeń z jazdy, w którym dominują znajomość, relaks i samodzielność.
„BMW iX pokazuje, jak możemy nadać nowym technologiom bardzo nowoczesny i emocjonalny design. Samochód jest technologicznie złożony, ale sprawia wrażenie bardzo jasnego i nieskomplikowanego,” mówi Adrian van Hooydonk, starszy wiceprezydent działu designu BMW Group. „BMW iX oferuje mobilną przestrzeń życiową, w której ludzie będą czuli się swobodnie, a inteligencja samochodu będzie dostępna tylko wtedy, gdy jej potrzebujesz.”
Design zewnętrzny
BMW iX ma nowoczesny wygląd SAV z nowym, uproszczonym językiem designu. Imponujący wygląd zewnętrzny kształtowany jest przez niewielką liczbę precyzyjnych linii, co nadaje temu samochodowi potężny, solidny i wyraźnie zdefiniowany wygląd. Podkreśla on funkcjonalne atrybuty BMW iX jako modelu bezemisyjnego, a także przestrzeni doświadczania komfortowej mobilności zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i podczas dłuższych podróży.
Obecność BMW iX emanuje nowym rodzajem pewności i autorytetu – efektem w pełni elektrycznego napędu na wszystkie koła, poczuciem luksusu przesiąkniętym zrównoważonym rozwojem wewnątrz przestronnego wnętrza oraz innowacyjnej technologii, z którą BMW iX wprowadza przewodnictwo w zakresie automatycznego prowadzenia.
Muskularne proporcje SAV, zredukowany design powierzchni
Dzięki swoim wymiarom BMW iX łączy funkcjonalność BMW X5 z dynamiką BMW X6 oraz wizualnym oddziaływaniem BMW X7. W efekcie powstaje charakterystyczne przekształcenie potężnych proporcji dużego BMW SAV. BMW iX jest porównywalne z BMW X5 pod względem długości i szerokości, a jego wysokość niemal odpowiada BMW X6 dzięki opadającej linii dachu. Rozmiar kół natomiast przypomina BMW X7. Rozstaw osi wynoszący dokładnie 3000 milimetrów oraz szerokie tory na obu osiach zapewniają idealną platformę do strojenia podwozia, łącząc luksusowy komfort podróży na długich dystansach z sportowymi cechami w zakrętach. Samodzielny język designu pojazdu optymalizuje również efektywność aerodynamiczną, co pozytywnie wpływa na zasięg.
Potężny wygląd BMW iX podkreśla również uproszczony design jego powierzchni. Minimalistyczne zastosowanie linii charakterystycznych i duża powierzchnia tworzą aurę najwyższej pewności. Ostrokrawędziowe linie, klarowna struktura i prawie prostokątne kontury wokół nadkoli przyczyniają się do imponującego designu nadwozia. A zredukowany język designu kieruje wzrok na precyzyjnie skonstruowane detale, które podkreślają wysublimowany charakter, tożsamość marki i optymalizowaną aerodynamikę BMW iX.
Przód: ekspresywna, pionowa atrapa chłodnicy jako panel inteligencji
Design przedniej części BMW iX nadaje mu wyrazistą obecność. Charakterystyczne wizualizacje BMW – połączenie wyróżniającej się atrapy chłodnicy i równie znanych podwójnych reflektorów – zostały na nowo zinterpretowane z odrobiną futurystycznego stylu. W centralnej części przedniej części znajduje się wysoka, pionowo podkreślona atrapa chłodnicy, której powierzchnia ma trójwymiarową strukturę piramidy.
Ponieważ system napędu elektrycznego BMW iX wymaga jedynie niewielkiej ilości powietrza chłodzącego, atrapa chłodnicy jest całkowicie zamknięta. Jej rola stała się cyfrowa i pełni funkcję panelu inteligencji. Technologia kamer, funkcje radarowe oraz inne czujniki są zintegrowane w atrapie za przezroczystą powierzchnią. Elementy grzewcze i system czyszczący dla czujników są również wbudowane w przednią część atrapy.
Wysokotechnologiczna konstrukcja i świecące światło inteligentnej mobilności
Opracowana i wyprodukowana w centrum projektowania i technologii konstrukcji lekkiej BMW Group w Landshut, atrapa chłodnicy dla BMW iX stanowi technologicznie bogatą reklamę inteligentnej mobilności. Aby zapewnić możliwie największą precyzję przy użyciu zamontowanego za atrapą radaru, w jej produkcji wykorzystywany jest nanoskalowy proces powlekania w próżni. Tutaj, dwukolorowe wykończenie i widoczny efekt 3D wytwarzane są przez odparowanie za pomocą technologii laserowej oraz przez technikę zastosowania plazmy w wysokiej próżni. Połączenie metody opartej na laserze, opracowanej specjalnie do produkcji atrapy chłodnicy dla iX, oraz precyzyjnie zdefiniowanej kombinacji materiału i grubości warstwy optymalizuje wydajność radaru i zapewnia wygląd tak elegancki jak znany.
Dodatkowa powłoka poliuretanowa zmniejsza podatność atrapy chłodnicy na uszkodzenia. Efekt samonaprawy jej powierzchni na przykład naprawia drobne zarysowania – w ciągu 24 godzin w temperaturze pokojowej lub po pięciu minutach dostarczania ciepłego powietrza.
Prekursorem dla funkcji automatycznego prowadzenia
Atrapa chłodnicy BMW zrewolucjonizowała się jako innowacyjne i wielofunkcyjne wysokotakowe interfejsy dla zaawansowanych systemów asystenta kierowcy, dzięki którym BMW iX toruje drogę dla automatycznego prowadzenia. Systemy asystenta kierowcy dostępne w aktualnych modelach BMW Group już wyróżniają się poziomem funkcjonalności wykraczającym poza jakiegokolwiek konkurenta w segmencie. Nowy zestaw technologiczny, zadebiutujący w BMW iX, tworzy platformę dla dalszego rozwoju tych systemów w dłuższej perspektywie.
Znacząca moc obliczeniowa, system czujników o wyjątkowych możliwościach oraz ciągła optymalizacja z pomocą sztucznej inteligencji i rozwoju opartego na danych dostarczają nowych sposobów poprawy doświadczenia kierowcy z samochodu, w jeszcze szerszym zakresie, w przyszłości, jeśli chodzi o komfort i bezpieczeństwo. Dodatkowe funkcje mogą być zainstalowane w samochodzie za pośrednictwem Zdalnej Aktualizacji Oprogramowania. To wygodny sposób na bieżąco utrzymywanie samochodu i jego oprogramowania w technologicznej nowoczesności.
„BMW iX wyznacza nowe standardy w funkcjach automatycznego prowadzenia, będąc pierwszym pojazdem BMW Group, który oferuje automatyczne funkcje prowadzenia i parkowania z nowego zestawu technologicznego,” wyjaśnia Frank Weber. „Ten zestaw ma ogromny potencjał dzięki swojej mocy obliczeniowej i wyróżniającym się systemom czujników, co pozwoli nam na sukcesywne rozszerzanie funkcjonalności samochodu.”
Reflektory LED z funkcją matrycową i BMW Laserlight
Najwęższe jednostki reflektorów, które kiedykolwiek znalazły się w seryjnie produkowanym modelu BMW, oferują nowoczesne i niezwykle minimalistyczne podejście do znanego czterooka BMW. Dzienna lampa do jazdy ma nowy design w postaci dwuwymiarowych pasków wzdłuż górnej krawędzi jednostek reflektorów – i doskonale wpisuje się w imponujący język designu zewnętrznego. Nadaje to reflektorom zupełnie nowy wygląd w ciągu dnia i podkreśla pewność obecności przedniej części. Paski dziennych świateł do jazdy zawierają funkcję kierunkowskazu.
BMW iX standardowo wyposażone jest w reflektory peł LED. Przyciemnione elementy świetlne wbudowane są głęboko w wewnętrzne sekcje reflektorów i dlatego stają się widoczne dopiero po włączeniu. Elementy w każdej jednostce reflektora współpracują, aby generować zarówno światło mijania, jak i światło drogowe.
Najnowsza generacja BMW Laserlight dostępna jest jako opcja, łącząc Adaptacyjne Reflektory LED z funkcją matrycową i nowym modułem Laserlight. Ta wariant reflektora również generuje światło mijania i drogowe z obu źródeł światła. Funkcja matrycowa BMW Selective Beam zwiększa zasięg widoczności i jednocześnie unika olśnienia innych uczestników ruchu.
Maskownica BMW iX, z wyraźnym trójwymiarowym rzeźbieniem, sięga aż do reflektorów i atrapy chłodnicy BMW. Wszystkie linie maski dynamicznie zbiegają się do atrapy chłodnicy i logo BMW powyżej. Emblemat ma funkcję, służąc jako wlew do płynu do spryskiwaczy wysyłanego do wycieraczek przedniej i tylnej szyby. Otwiera się i zamyka ponownie – po uzupełnieniu płynu – delikatnym naciśnięciem. Maska nie ma mechanizmu otwierania, którego mogliby używać klienci; dostęp do technologii systemu kierowcy i elektroniki mocy poniżej powierzchni jest możliwy tylko dla serwisantów.
Widok z boku: wyraźna struktura powierzchni, precyzyjne linie
Gdy patrzy się na BMW iX z boku, jego uproszczony język designu podkreśla nowoczesny i bardzo charakterystyczny styl w pełni elektrycznego SAV. Nowoczesne i minimalistyczne rzeźbienie powierzchni tworzy sportowe nadwozie, którego prosta aparycja jest podkreślona przez niewielką liczbę precyzyjnych linii. Prawie prostokątne kontury przednich i tylnych nadkoli stanowią element przyciągający uwagę w designie zewnętrznym. Zachowują one jeden z pierwotnych elementów designu rodziny BMW X i akcentują potężną sylwetkę samochodu.
Charakterystycznym elementem designu zewnętrznego samochodów BMW i w grafice okien bocznych oraz przejściu do tyłu pojazdu, występuje tutaj w zaktualizowanej formie. Zwężanie grafiki okiennej ku tyłowi oraz nachylony ku przodowi słupek C podkreślają dynamiczne linie sylwetki samochodu. „Przepływ strumienia” zbieżnych linii imituje przepływ powietrza wzdłuż boków pojazdu. W BMW iX ta charakterystyczna grafika przyjmuje postać czarnej powierzchni łączącej boczne okna tylne z tylnią szybą i nosi inskrypcję modelu.
Drzwi z uchwytami zintegrowanymi na powierzchni i oknami bezramowymi
Wyraźne proporcje BMW iX są szczególnie skutecznie eksponowane w widoku bocznym pojazdu. Design drzwi wzmacnia wrażenie muskularnego nadwozia. Niewielka liczba linii charakterystycznych nadaje strukturę ich powierzchni, zwiększając ich wizualny rozmiar. Uchwytów otwierających drzwi są wbudowane na równo z powierzchnią drzwi i mają kontrastowy kolor. Elektryczne uchwyty do otwierania drzwi, które są obsługiwane przy naciśnięciu przycisku, oraz opcjonalna funkcja Soft Close, ułatwiają wejście i wyjście. Pośrednie oświetlenie wnęk uchwytów nadaje im elegancki charakter. Dzięki najnowszej generacji opcjonalnego systemu Comfort Access, drzwi automatycznie zamykają się lub otwierają, gdy właściciel zbliża się lub oddala od samochodu. Wymagana sygnał jest przesyłany do samochodu za pomocą pilota radiowego lub cyfrowego klucza BMW (za pośrednictwem telefonu komórkowego klienta).
Drzwi z oknami bezramowymi debiutują w dużym BMW SAV. Po raz pierwszy spotykane tylko w BMW coupé, ta konstrukcja podkreśla sportowy charakter BMW iX i nadaje spójny wygląd całej grafice okna bocznego. Wysoko połyskujące czarne wykończenie na słupkach B stanowi atrakcyjny kontrast z kolorem nadwozia. Trzy warstwy uszczelnień wokół drzwi zapewniają doskonały komfort akustyczny.
Aerodynamicznie zoptymalizowane lusterka zewnętrzne, czarne wykończenie nadwozia
Innowacyjny design zewnętrznych luster w BMW iX pomaga zredukować hałas wiatru oraz optymalizować aerodynamikę i widoczność. Superwąskie podstawy lusterek przymocowane są do dolnej krawędzi otoczenia okna bocznego, eliminując konieczność klasycznego trójkąta lusterka z przodu okien bocznych. Pokrywy lusterek są malowane w kolorze nadwozia i otoczone w dolnej części przez podstawy lusterek w wykończeniu o wysokim połysku, co tworzy atrakcyjny kontrast kolorystyczny. Wąska geometria lusterek i precyzyjnie umieszczone wargi aerodynamiczne poprawiają akustykę aerodynamiczną. Kierunkowskazy, które mają zaledwie około dwóch milimetrów szerokości i są zintegrowane w zewnętrznych lusterkach za przeszklonymi osłonami, emitują niezwykle spójne światło.
Wśród cech projektowych znanych z klasycznych modeli BMW X, znajduje się czarna ramka na dolnej krawędzi nadwozia. W BMW iX sięga ona wysoko i tworzy pas wokół całego pojazdu, od przedniego zderzaka wzdłuż boków do tyłu. Gniazdo ładowania znajduje się w tym samym miejscu, co wlew paliwa w konwencjonalnie napędzanych modelach BMW – tzn. za klapką na prawym tylnym nadkolu.
Tył: nowoczesny, minimalistyczny, przyciągający wzrok
Charakter BMW iX znajduje również odzwierciedlenie w designie tylnej części. Nowoczesny i minimalistyczny design obszernych powierzchni generuje wyrazisty wygląd, który szczególnie mocno podkreśla potężną sylwetkę i szerokość BMW iX. Minimalistyczny język designu z niewielką liczbą połączeń i linii charakterystycznych emanuje aurą klarowności i wysublimowania. Aerodynamika BMW iX jest dodatkowo wzmacniana przez przepływ powietrza nad dachem aż do krawędzi tylnej, a także przez element dyfuzora w tylnej części.
Klapa bagażnika nie ma złącz klejowych i sięga przez całą tylną część, ukazując wyraziste wykończenie w szczególnie żywy sposób. Kamera tylna jest dyskretnie zintegrowana w czarnym pierścieniu dużego logo BMW umieszczonego na środku klapy bagażnika. Obiektyw kamery jest automatycznie czyszczony przez system spryskiwania wodą, który wysuwa się w miarę potrzeby z tyłu powierzchni logo.
Ekstremalnie smukłe tylne światła o uderzającym designie
Jednoczęściowe tylne światła są starannie umieszczone w klapie bagażnika, która rozciąga się daleko w boki. Podobnie jak reflektory, tylne światła mają smuklejszy design niż w jakimkolwiek poprzednim seryjnym modelu BMW Group. Wszystkie funkcje świetlne wykorzystują technologię LED. Elementy świetlne są bezpośrednio zintegrowane w formach soczewek 3D, co tworzy niezwykle odważny wygląd. Kształt L znany z innych modeli BMW jest na nowo interpretowany w nowoczesnej wersji w obrębie jednego paska świetlnego, który zawiera zarówno tylne światła, jak i światła hamowania, a także poziome kierunkowskazy, które są widoczne tylko wtedy, gdy są aktywne.
Światło wsteczne i tylne światła przeciwmgielne znajdują się wraz z reflektorem w również niezwykle smukłym pasie w dyfuzorze tylnej części. Dodatkowe jednostki świetlne umieszczone na zewnętrznych krawędziach samochodu poza otwarciem klapy bagażnika obejmują kierunkowskazy, tylne światła i światła hamowania, zapewniając, że istotne sygnały świetlne są nadal widoczne, gdy klapa bagażnika jest otwarta.
Shy tech dla zewnątrz: subtelnie zintegrowana technologia
Oprócz panelu inteligencji w atrapie chłodnicy BMW, BMW iX ma również szereg innych, również subtelnie umiejscowionych kamer i czujników – wykorzystywanych przez systemy asystenta kierowcy, aby ułatwić życie kierowcy w monotonnych lub niejasnych sytuacjach na drodze – które przestrzegają zasady „shy tech”. Na przykład, czujniki pomiaru odległości są zintegrowane dyskretnie w czarnej obramowaniu nadwozia z przodu i z tyłu pojazdu.
Uchwyt do drzwi wbudowane na równo i kamera tylna z systemem czyszczącym zintegrowanym w logo BMW na klapie bagażnika są przykładami działania shy tech. Podstawowa zasada polega na tym, że technologia pozostaje w tle i staje się widoczna jedynie w momencie aktywacji odpowiednich funkcji.
Akcenty w BMW i Blue identyfikują zrównoważony rozwój
Podstawowe BMW iX ma liczne akcenty designu, które noszą charakterystyczny niebieski odcień przyjęty przez BMW i, a tym samym wskazują na obecność systemu napędu elektrycznego i zrównoważonej koncepcji pojazdu. Oprócz niebieskiego okręgu logo BMW na masce i klapie bagażnika, elementy te obejmują także niebieskie akcenty w zewnętrznych częściach zderzaka, które wizualnie podkreślają zoptymalizowany przepływ powietrza w przedniej części. Niebieski pas akcentowy w osłonach bocznych odnosi się do obecności akumulatora wysokonapięciowego umieszczonego nisko w sekcji podłogowej BMW iX.
W dolnej części zderzaka tylnego znajdują się dwa niebieskie elementy wykończenia umiejscowione na zewnętrznych krawędziach, które wyróżniają się na tle standardowych czarnych powierzchni. Otaczają one oddzielne jednostki światła i element dyfuzora, podkreślając zarówno doskonałe właściwości aerodynamiczne BMW iX, jak i jego elektryczny system napędu. Tam, gdzie normalnie występowałyby rury wydechowe konwencjonalnych modeli, te akcenty stanowią mocne oświadczenie na rzecz zrównoważonej mobilności.
Ekspresyjna indywidualność: pakiet Sport i linia zewnętrzna BMW Individual Titanium Bronze
BMW iX będzie dostępne opcjonalnie z pakietem Sport. Na swoje pierwsze publiczne wystąpienie, czysto elektrycznie napędzany SAV będzie miał metaliczny kolor Cashmere Silver z obszernego wyboru kolorów zewnętrznych – lub lakier w kolorze BMW Individual Aventurine Red metallic, jeśli pakiet Sport zostanie zastosowany.
Pakiet Sport nadaje elektrycznie napędzanemu SAV powiew potęgi. Klasyczny wygląd przedniej części z trzema bardzo dużymi wlotami powietrza został na nowo przemyślany. Duże, trójkątne „osłony” na zewnętrznych krawędziach przedniego zderzaka prowadzą napotkane powietrze do Air Curtains, optymalizując przepływ powietrza wokół i przez nadwozie.
Ponadto, obramowanie na dolnych krawędziach nadwozia, specjalnie uformowane osłony boczne i zintegrowane uchwyty do drzwi są w wykończeniu o wysokim połysku. Centralna część opaski wykończeniowej jest malowana w kolorze nadwozia zarówno w przednim, jak i tylnym zderzaku. Wstawki otaczające element dyfuzora w dolnej części zderzaka tylnego są malowane w kolorze nadwozia zamiast standardowego niebieskiego wykończenia. Kolejną ekskluzywną cechą są uderzające tylne światła z przyciemnionego szkła. Pakiet Sport dla BMW iX obejmuje również aerodynamicznie zoptymalizowane 21-calowe lekkie felgi w designie podwójnych szprych z wykończeniem w kolorze Midnight Grey, a także sportowe hamulce z niebieskimi zaciskami.
Wykończenie zewnętrzne BMW Individual w kolorze Titanium Bronze można zamówić jako opcję. Również dostępne w połączeniu z pakietem Sport, starannie dobrane akcenty kolorystyczne nadają BMW iX szczególnie ekskluzywną aurę. Elementy strukturalne 3D w atrapie chłodnicy BMW, uchwyty do drzwi, dolne wykończenie okien bocznych – które sięga do słupka D – oraz wstawki w zewnętrznych częściach tylnego zderzaka mają powierzchnie w kolorze Titanium Bronze. Z każdego kąta tworzy to wyrafinowane wrażenie emanujące nowoczesnym luksusem.
Aerodynamika i inteligentny design lekki
Od lat BMW Group skutecznie przyczynia się do ograniczenia zużycia paliwa i emisji dzięki Efficient Dynamics. W BMW iX strategia ta została wdrożona w wizjonerski sposób, definiując charakter pojazdu, obejmując nie tylko ultraefektywny system napędu elektrycznego, ale także działania mające na celu optymalizację jego właściwości aerodynamicznych i wagi. Zredukowany opór powietrza i inteligentny lekki projekt przyczyniają się do imponującego zasięgu całkowicie elektrycznego SAV.
Właściwości jezdne pojazdu oraz poziom komfortu wewnątrz kabiny również korzystają na redukcji oporu i strukturze nadwozia z aluminium i nowatorską klatką węglową. Precyzyjne kierowanie przepływu powietrza jeszcze bardziej obniża hałas przy jeździe BMW iX. Jedną z zauważalnych różnic w porównaniu do konwencjonalnych modeli BMW X jest położenie słupków A znacznie dalej do przodu. Ekstremalnie kompaktowa konstrukcja technologii eDrive otwiera drogę do skrócenia przedniej części i dodatkowej przestrzeni wewnątrz BMW iX. Innowacyjna mieszanka materiałów, przy użyciu różnych materiałów dokładnie tam, gdzie ich specyficzne właściwości mogą być najlepiej wykorzystane, jest unikalna w tym segmencie. Selektywne użycie stali o wysokiej wytrzymałości, aluminium, tworzyw termoplastycznych oraz wzmocnionego włóknami węglowymi (CFRP) prowadzi do struktury nadwozia o minimalnej wadze, ale wyjątkowej sztywności. Wraz z doskonałą aerodynamiką, inteligentna mieszanka materiałów pomaga nadać iX niezwykle płynne, zrelaksowane właściwości jezdne w połączeniu z natychmiastową, precyzyjną reakcją na każdy ruch pedału przyspieszenia i skrętu kierownicy.
Zoptymalizowana aerodynamika zwiększa zasięg
Pełne wykorzystanie korzyści płynących z całkowicie elektrycznego systemu napędu oraz staranne wdrożenie sprawdzonych działań z przeszłości służą optymalizacji właściwości aerodynamicznych BMW iX, co z kolei pozytywnie wpływa na jego osiągi i zasięg. Niski opór aerodynamiczny można przypisać nie tylko niezwykle opływowej sylwetce, wykończonej w nowym języku designu, zwężającemu się kabinowi, powierzchniom uchwytów na drzwi przylegającym do nadwozia, niezwykle smukłym zewnętrznym lusterkom oraz precyzyjnie zaprojektowanym krawędziom aerodynamicznym, ale także wielu innym działaniom. W wyniku tego BMW iX może poszczycić się doskonałą aerodynamiką w swojej klasie, osiągając współczynnik oporu (Cd) wynoszący zaledwie 0,25.
Elementy aerodynamiczne dostosowane do przedniej, tylnej, podwozia i obszaru kół same zwiększają zasięg samochodu o ponad 65 kilometrów (40 mil). Około 25 kilometrów (około 16 mil) z tego można przypisać trzeciej generacji aktywnej kontroli klap powietrza z przodu pojazdu, która kieruje powietrze chłodzące do jednostek napędowych i systemu hamulcowego w razie potrzeby. W normalnych warunkach jazdy zarówno atrapa chłodnicy BMW, jak i wloty powietrza na dole przedniego zderzaka są całkowicie zamknięte. Obecny stan domyślny pozwala powietrzu swobodnie przepływać wokół pojazdu, znacznie redukując opór aerodynamiczny. Elektronika zarządzająca klapami powietrza otwiera je tylko w rzadkich przypadkach, gdy maksymalna ilość powietrza chłodzącego jest wymagana. Klapy mogą być stopniowo dostosowywane, co pozwala na efektywne kierowanie powietrzem chłodzącym do odpowiednich kanałów powietrza oraz jednostek napędowych w starannie odmierzanych ilościach.
W modelach z pakietem Sport, w dużej mierze zamknięte klapy powietrza uzupełniają precyzyjnie zaprojektowane otwory w zewnętrznych obszarach przedniego zderzaka, które dodatkowo optymalizują przepływ powietrza wzdłuż pojazdu. Te pionowo ułożone Air Curtains kierują strumieniem powietrza w taki sposób, że przepływa wzdłuż kół bez generowania zwykłych turbulencji. Tymczasem sposób, w jaki zwężający się dach łączy się ze specjalnie zaprojektowanymi deflektorami powietrza, również zmniejsza opór aerodynamiczny z tyłu. Tutaj, pionowe Air Blades po obu stronach tylnej szyby i spoiler dachowy razem tworzą wyraźną krawędź aerodynamiczną, która minimalizuje ilość próżni generowanej za pojazdem oraz jej negatywny wpływ na aerodynamikę. Połączone korzyści z Air Curtains i Air Blades wydłużają zasięg samochodu o około 15 kilometrów (9 mil).
Innym czynnikiem zmniejszającym opór w BMW iX jest maksymalne uszczelnienie podwozia. Na największym obszarze między przednią a tylną osią znajduje się gładka aluminiowa osłona akumulatora wysokonapięciowego, umieszczona nisko w podłodze pojazdu. Z przodu opływowe elementy przesunięcia celowo kierują nadchodzące powietrze obok kół, aby zapobiec niekorzystnym turbulencjom. A przepływ powietrza wzdłuż tylnej części jest wygładzany przez dużą osłonę tylnej osi i dyfuzor tylnej części. Ponadto, wszystkie inne elementy podwozia również zostały starannie zoptymalizowane pod kątem ich wpływu aerodynamicznego. Ogólnie rzecz biorąc, środki aerodynamiki dla podwozia BMW iX odpowiadają za około 10 kilometrów (6 mil) jego długiego zasięgu.
Niższy opór powietrza i waga: Air Performance Wheels
BMW iX standardowo wyposażone jest w 20-calowe lekkie felgi o zoptymalizowanej aerodynamice. Ich w większości zamknięte powierzchnie powodują skuteczną redukcję ilości turbulencji powietrza wokół kół. Air Performance Wheels – dostępne opcjonalnie w formatach 21-calowych i 22-calowych – pomagają w bardzo innowacyjny sposób zmniejszyć opór. BMW Group jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który wykorzystuje ten przełomowy design kół, łączący zoptymalizowane właściwości aerodynamiczne z elegancją aluminiowego koła w kształcie V. Ważą około 15 procent mniej niż konwencjonalne lekkie felgi z aerodynamiką poprawioną, co dodatkowo zwiększa efektywność BMW iX.
Air Performance Wheels składają się z aluminiowej felgi podstawowej z dostosowanymi wstawkami między szprychami, które nadają im płaski design, szczególnie na zewnątrz koła, co rezultuje w znacznie gładszym przepływie powietrza. Zasięg zwiększa się o maksymalnie 15 kilometrów (9 mil) dzięki Air Performance Wheels.
Wymiary felgi podstawowej zapewniają, że spełniają one wszelkie strukturalne wyzwania związane z przenoszeniem dynamicznych sił jazdy na drogę. W międzyczasie, wstawki o wysokiej jakości wykończeniu są odpowiedzialne za osiągnięcie niezbędnego wpływu aerodynamicznego, a jednocześnie oferują dodatkowe możliwości dostosowania kół. Air Performance Wheels można wybrać jako opcję dla BMW iX w trzech wariantach 21-calowych i dwóch 22-calowych.
Inteligentna mieszanka materiałów: idealne połączenie redukcji wagi i maksymalnej sztywności
Konstrukcja z aluminium w przestrzennym kształcie używana dla struktury nadwozia BMW iX jest kolejnym pierwszym rozwiązaniem w swoim segmencie. Wybrane materiały i stosowane procesy produkcyjne są dokładnie dopasowane do wymagań każdego konkretnego komponentu, aby zwiększyć sztywność nadwozia i bezpieczeństwo podczas kolizji, jednocześnie utrzymując jak najniższą wagę.