BMW wprowadziło pierwszą w pełni elektryczną wersję modelu X1, nazwaną iX1 w 2022 roku, zwiększając swoją obecność na rynku pojazdów elektrycznych.
Po wielu próbach i błędach, BMW w końcu wydawało się, że nauczyło się, jak właściwie produkować pojazdy elektryczne. Jednak producent samochodów wiedział, że potrzebuje więcej modeli opartych na tej samej platformie, aby pokryć koszty rozwoju, dlatego iX1 dzieli wiele komponentów z modelami napędzanymi benzyną, diesel, hybrydowymi i plug-in.
Na zewnątrz, najważniejsze zmiany, które wprowadzono, aby odróżnić go od jego kuzynów z silnikami spalinowymi, to niebieskie akcenty w różnych miejscach pojazdu, umieszczone wewnątrz bocznych wkładek na dolnym zderzaku, progach oraz tylnym zderzaku. Ważną różnicą była całkowicie zamknięta atrapa chłodnicy, która wyglądała bardziej konwencjonalnie niż w większym bracie, iX3. Samochód wyposażono w standardowe reflektory LED lub jako opcję reflektory Adaptive LED. Z tyłu, światła tylne miały ten sam wzór w kształcie litery L, co przednie.
W środku, BMW zainstalowało ekran przed kierowcą jako tablicę przyrządów oraz ekran dotykowy na szczycie centralnej konsoli dla jednostki multimedialnej iDrive, opartej na systemie operacyjnym BMW 8. Oba ekrany były przykryte tym samym zakrzywionym szkłem, tworząc tzw. BMW Curved Display. Wyższa pozycja siedzenia zapewniła wystarczająco miejsca dla pięciu pasażerów, aby komfortowo zająć miejsca wewnątrz kabiny.
Jednak najważniejsza różnica między iX1 a pozostałymi modelami z serii X1 znajdowała się pod maską. BMW zainstalowało dwa silniki elektryczne, które zapewniały łączną moc 230 kW (308 PS) oraz 494 Nm (364 lb-ft) momentu obrotowego. W standardowej wersji znajdował się port ładowania AC o mocy 11 kW, natomiast wersja 22 kW była dostępna jako opcja.
Natychmiast dostępna przyjemność z jazdy oraz nowoczesna wszechstronność wyróżniają nowego BMW X1. Dzięki wyraźniejszemu wzornictwu, zaangażowaniu w elektryfikację i postępowej łączności, X1 prowadzi udany koncept pojazdu Sports Activity Vehicle (SAV) w segmencie premium w przyszłość kształtowaną przez zrównoważony rozwój i digitalizację. Znacząco poszerzona standardowa specyfikacja, zwiększona przestronność oraz premium atmosfera wnętrza, nowy system sterowania/obsługi z BMW Operating System 8 i BMW Curved Display, a także bogaty wybór systemów do automatycznego prowadzenia i parkowania podkreślają wyjątkowy status nowego BMW X1 w porównaniu do konkurencji.
Kiedy oryginalne BMW X1 zadebiutowało w 2009 roku, otworzyło nową kategorię pojazdów w segmencie premium. Od tego czasu kompaktowy SAV stał się atrakcyjnym modelem wejściowym do świata BMW X. Dzięki solidnemu charakterowi i funkcjonalnej wszechstronności, BMW X1 ucieleśnia autentyczne doświadczenie wolności i niezależności w codziennej jeździe i podczas dłuższych podróży. Jego ogromna popularność znajduje odzwierciedlenie w około 1,9 miliona sprzedanych sztuk na rynkach na całym świecie.
Znaczący impuls dla przyspieszonego rozwoju elektromobilności
W trzeciej generacji modelu BMW X1 oferuje również dostęp do elektrycznej mobilności w stylu BMW dla szerokiego kręgu odbiorców. BMW iX1 xDrive30 (zastosowanie energii elektrycznej, w cyklu WLTP: 18.4 – 17.3 kWh/100 km; emisja CO2: 0 g/km), który trafi do sprzedaży tuż po premierze nowej generacji modelu, to pierwszy w grupie BMW premium model kompaktowy oparty na elastycznej architekturze pojazdu, który będzie miał napęd całkowicie elektryczny. Oferta firmy przyspiesza rozwój elektromobilności, która jest jednym z jej strategicznych punktów. Grupa BMW planuje, że do końca 2025 roku na drogach będzie ponad dwa miliony w pełni elektrycznych pojazdów. Rzeczywiście, do 2030 roku co drugi sprzedany pojazd grupy BMW na świecie powinien mieć napęd elektryczny.
Wprowadzenie nowego BMW X1 rozpocznie się w październiku 2022 roku, początkowo dostępne będą dwie wersje z silnikiem benzynowym i dwie z silnikiem diesla.
Kolejny model benzynowy i jeszcze jeden diesel pojawią się nieco później, dołączając do nich BMW iX1 xDrive30 oraz parę modeli typu plug-in hybrid.
Wszystkie nowe modele BMW X1 będą produkowane w zakładzie BMW Group w Regensburgu, który także produkował wychodzącą generację modelu – w tym wersję typu plug-in hybrid. Modele z silnikami spalinowymi, systemami typu plug-in hybrid i napędem całkowicie elektrycznym będą teraz schodzić z jednej linii montażowej. Zapewni to zakład elastyczne reakcje na zmiany popytu klientów. Wysokonapięciowe akumulatory dla BMW iX1 xDrive30 również będą produkowane w Regensburgu. Wysokonapięciowe akumulatory zamontowane w modelach typu plug-in hybrid oraz wszystkie inne elementy piątej generacji technologii eDrive BMW będą produkowane w zakładzie BMW Group w Dingolfing, który jest centrum doskonałości w produkcji komponentów e-drive.
Przygotowania do nowej generacji modeli w zakładzie BMW Group w Regensburgu obejmowały wdrożenie nowych systemów transportowych i montażowych dla wysokowoltażowych akumulatorów. Dodatkowo, wewnętrzna logistyka została zoptymalizowana z wykorzystaniem nowoczesnej digitalizacji. W linii nadwoziowej w Regensburgu nowy model został zintegrowany z procesem produkcji w trakcie bieżącej produkcji seryjnej. W lakierni zakładu stosuje się Zintegrowany Proces Malowania (IPP), który zwiększa efektywność aplikacji powłoki na nadwozie przy jednoczesnej redukcji zużycia energii.
Solidna zewnętrzna konstrukcja, przestronne wnętrze
Dzięki znacznie ostrzejszemu wzornictwu i zwiększonej przestrzeni wewnętrznej, nowe BMW X1 stanowi natychmiast rozpoznawalny krok naprzód w rozwoju. W rezultacie, nowa edycja wyraźniej podkreśla swój status jako członkini rodziny modeli BMW X. Kluczowe składniki to czysty i uproszczony projekt powierzchni oraz typowe dla X czarne obramowania na dolnej krawędzi nadwozia, które akcentują solidny charakter pojazdu. Dodatkowo, pionowy przód zwiększa wizualną obecność nowego X1.
Wewnątrz, nowe BMW X1 ma pięć pełnowymiarowych miejsc siedzących, a jego pojemność ładunkowa może być wykorzystywana na wiele sposobów. Kierowca i pasażer z przodu korzystają szczególnie z zauważalnego wzrostu miejsca na ramiona i łokcie. Oparcia tylnej kanapy można składać w standardzie w proporcji 40:20:40, a ich kąt można także regulować opcjonalnie, aby zwiększyć komfort siedzenia. Dodatkowo, modele z wyłącznie silnikiem spalinowym mogą być opcjonalnie wyposażone w tylną kanapę przesuwaną do przodu i do tyłu, pozwalając na zwiększenie przestrzeni nogi na tylnych siedzeniach lub pojemności bagażnika. Przy wszystkich siedzeniach zajętych, nowe BMW X1 ma pojemność ładunkową wynoszącą 540 litrów, o 35 litrów więcej niż poprzednik. Może być ona zwiększona do maksymalnie 1 600 litrów (+50 litrów).
Nowe BMW X1 zwiększyło swoje wymiary zewnętrzne w porównaniu do poprzednika – o 53 milimetry długości do 4 500 milimetrów, o 24 milimetry szerokości do 1 845 milimetrów i o 44 milimetry wysokości do 1 642 milimetrów, nadając mu potężne proporcje. Nowy samochód ma rozstaw osi wynoszący 2 692 milimetry, o 22 milimetry dłuższy niż w poprzedniku. Szerokości kół wzrosły o 31 milimetrów do 1 592 milimetrów na osi przedniej i 1 593 milimetrów na osi tylnej, co zwiększa stabilność prowadzenia i zwinność nowego BMW X1.
BMW Efficient Dynamics: Holistyczny koncept dla zrównoważonego rozwoju
Już w 2007 roku grupa BMW wprowadziła koncept, który pozostaje unikalny w przemyśle motoryzacyjnym do dzisiaj. Pakiet technologii Efficient Dynamics łączył bezkompromisowe zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 z dążeniem do zwiększenia przyjemności z jazdy. W ramach BMW Efficient Dynamics każda sfera rozwoju pojazdu jest bez wyjątku oceniana pod względem tego, w jaki sposób może pomóc w optymalizacji zrównoważonego rozwoju. Oprócz układu napędowego, dotyczyło to przede wszystkim zarządzania energią, aerodynamiki oraz redukcji wagi poprzez inteligentną konstrukcję lekką.
Te działania zwiększają atrakcyjność oferty modeli pod względem efektywności kosztowej i przyjemności z jazdy, nadając modelom BMW szczególnie przyszłościowy charakter premium, który wyraźnie odróżnia je od konkurencji.
Inteligentna lekka konstrukcja zwiększa zwinność i efektywność
Optymalna pod względem wagi konstrukcja nadwozia i elementów podwozia przyczynia się do zachowania zwinności i efektywności nowego BMW X1. Inteligentna mieszanka materiałów skutecznie minimalizuje wagę pojazdu, jednocześnie zwiększając sztywność nadwozia i bezpieczeństwo w razie wypadków. Gorąco formowane stalowe i aluminiowe stopy używane w bezpiecznej komorze pasażerskiej są uzupełniane przez stal wielofazową dla dodatkowego wzmocnienia. W przedniej części BMW iX1 i modeli typu plug-in hybrid zastosowano dodatkową płytę ścinającą oraz sztywną konstrukcję z obudowy akumulatora wysokiego napięcia, zaprojektowaną jako komponent nośny, co zwiększa sztywność nadwozia. Ponadto, model z napędem elektrycznym ma specjalny słup jezdny, który łączy poszczególne wieże sprężynowe. Zwiększenie sztywności skrętnej uzyskane w ten sposób poprawia stabilność kierunkową i wyostrza reakcję przy wchodzeniu w zakręty.
Wykonanie maski z aluminium obniża wagę z przodu samochodu, co z kolei zwiększa zwinność. Z kolei lekkie plastikowe wsporniki dla przednich i tylnych drzwi przynoszą dalsze oszczędności wagowe. Lekkie felgi kute (nie montowane w każdej wersji) pomagają zmniejszyć masę nieresorowaną. Zastosowanie komponentów stalowych z powłoką cynkowo-magnezową optymalizuje ochronę przed korozją.
Zintegrowany kompleksowy koncept maksymalizuje ochronę pasażerów
Obszerna koncepcja bezpieczeństwa pasywnego maksymalizuje ochronę pasażerów w bardzo szerokim zakresie kolizji, uwzględniając wymagania testów zderzeniowych w rynkach, na których nowe BMW X1 będzie oferowane. Oprócz niezwykle sztywnej komory pasażerskiej i wysoce odpornych struktur nośnych, obejmuje także zintegrowaną elektronikę bezpieczeństwa, która uruchamia systemy zabezpieczeń w odpowiedniej kolejności, w optymalnym momencie i z wymaganą skutecznością dla konkretnego typu i ciężkości kolizji.
Samochód jest wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z nieodwracalnym mechanizmem na wszystkich siedzeniach oraz poduszki powietrzne z przodu, z boku i na głowę. W przypadku kolizji bocznej między kierowcą a pasażerem z przodu uruchamiana jest poduszka powietrzna interakcyjna, co zwiększa ochronę pasażerów. Nowe BMW X1 jest również standardowo wyposażone w aktywną maskę dla poprawy ochrony pieszych. Pyrotechniczne siłowniki unoszą maskę w przypadku kolizji z pieszym, tworząc więcej przestrzeni deformacyjnej między maską a twardymi strukturami pod spodem. Wzmocnione belki poprzeczne dla przedniego i tylnego zderzaka oraz zoptymalizowana konstrukcja obudowy chronią wysokowoltowe akumulatory modeli BMW iX1 i typu plug-in hybrid przed siłami działającymi podczas kolizji. Pochłaniające energię zewnętrzne profile podłużne i sztywne poprzeczne belki obudowy utrzymują siły kolizyjne z dala od komór akumulatorowych. Bezpieczeństwo komponentów wysokiego napięcia zostało szeroko udowodnione w ramach rozległych testów zderzeniowych i symulacji. Standardy bezpieczeństwa przedstawione przez grupę BMW znacznie wykraczają poza wymogi prawne. W koncepcji bezpieczeństwa uwzględniono także system czujników do wykrywania kolizji, który uruchamia odcięcie zasilania wysokiego napięcia. Dodatkowo, pyrotechniczne separatory odłączają akumulator wysokiego napięcia od zasilania pokładowego.
Wiodąca w segmencie aerodynamika
Koncept nadwozia nowego BMW X1 uwzględnia również skierowane działania optymalizacyjne w zakresie aerodynamiki, które poprawiają zarówno dynamikę jazdy, jak i efektywność. Zużycie energii elektrycznej i zasięg BMW iX1 korzystają z mniejszego oporu powietrza generowanego przez zamknięty gril BMW z napędem elektrycznym. Wszystkie inne warianty X1 mają aktywny system sterowania klapami powietrznymi dla grilla i dolnego wlotu w przednim zderzaku, który dostosowuje swoje odpowiedzi do potrzeb chłodzenia i warunków atmosferycznych. Zamknięcie klap powietrznych nie tylko poprawia aerodynamikę, ale także umożliwia szybsze nagrzewanie silnika spalinowego po zimnym starcie i dłuższe przechowywanie ciepła przy wyłączonym silniku.
Dodatkowo, przepływ powietrza wokół samochodu jest mądrze kierowany przez kurtyny powietrzne w zewnętrznych częściach przedniego zderzaka, chowane klamki drzwi, aerodynamicznie zoptymalizowane lusterka zewnętrzne i lekkie koła, a także przez kombinację spoilera dachowego i deflektorów powietrznych wokół tylnej szyby, dużą powierzchnię dyfuzora w dolnej sekcji tylnego zderzaka i praktycznie całkowicie uszczelnony spód z precyzyjnie zdefiniowanymi prowadnicami powietrza oraz niewidocznymi końcówkami wydechu. Podobnie jak całkowicie elektryczne BMW iX1, nowe modele typu plug-in hybrid umieszczają swój akumulator wysokiego napięcia w podwoziu pojazdu, co pozytywnie wpływa na opór. Wspólnie te cechy obniżają współczynnik oporu powietrza (Cd) do 0.26, w zależności od wariantu modelu. Nowe BMW X1 ustanawia nowe standardy aerodynamiczne w swoim segmencie.
Zredukowano także hałas wiatru generowany przez nadwozie i jego elementy dodatkowe. Optymalne koncepcje uszczelnień nadwozia wokół drzwi i tylnej klapy oraz nowo zaprojektowane lusterka zewnętrzne zwiększają komfort akustyczny w porównaniu do poprzedniego modelu. Użycie opon o zoptymalizowanej akustyce zmniejsza hałas z tego źródła. Ponadto, poprawione mocowanie silnika i skrzyni biegów zwiększa izolację od wibracji, co również poprawia komfort jazdy. Uruchamianie silnika i jego zatrzymywanie generuje również znacznie mniejsze wibracje w nowym BMW X1.
Emocjonalne bogactwo dźwięku z BMW IconicSounds Electric
Mobilność bezemisyjna, którą umożliwiają BMW iX1 oraz modele typu plug-in hybrid, zyskuje jeszcze większą atrakcyjność dzięki charakterystycznym efektom dźwiękowym. Tutaj, BMW IconicSounds Electric oferuje klientom dźwiękowe krajobrazy, które zostały opracowane w ramach współpracy grupy BMW z dwukrotnym laureatem Oscara, kompozytorem muzyki filmowej Hansem Zimmerem. Jeśli klient sobie życzy, emocjonalny dźwięk jazdy o wyraźnie przezroczystym brzmieniu z kulistymi komponentami dostarcza autentycznego feedbacku przy każdym ruchu pedału przyspieszenia. Charakter dźwięku zmienia się w zależności od wybranego ustawienia pojazdu przy użyciu przycisku My Modes. Podobnie, charakterystyczny dźwięk jazdy emitowany na zewnątrz przy małych prędkościach pomaga akustycznie chronić pieszych, informując ich o nadjeżdżającym samochodzie.
Specyficzne dla modelu doświadczenie dźwiękowe jest również dostępne wewnątrz nowego BMW X1 xDrive23i. Jego dźwięk jazdy jest transmitowany do wnętrza przez system głośników w sposób odzwierciedlający sytuację jazdy i wybrany tryb jazdy, optymalizując akustyczną informację zwrotną dla kierowcy.
Zewnętrzny design
Obrobienie powierzchni, linie i eleganckie detale zewnętrzne bardziej niż kiedykolwiek sygnalizują tożsamość Sports Activity Vehicle (SAV) BMW X1 w trzeciej generacji modelu. Kompaktowy członek rodziny modeli BMW X emanuje teraz większą obecnością fizyczną, podczas gdy czysty i uproszczony język wzornictwa odzwierciedla bogato rozwinięty charakter z dodatkowymi przestrzeniami w środku, nowoczesną atmosferą premium, zrównoważonym rozwojem i digitalizacją. Zewnętrzny design nowego X1 wysyła jednoznaczny komunikat: tutaj znajdziesz swobodną przyjemność z jazdy, nowoczesny styl życia i uznany przepis SAV na codzienną wszechstronność, połączony z umiejętnością pewnego pokonywania trudnego terenu.
Jako alternatywę dla standardowej specyfikacji, klienci mogą również wybrać model xLine lub M Sport. BMW iX1 sygnalizuje obecność zrównoważonej technologii napędowej poprzez standardowe akcenty charakterystyczne dla modelu w kolorze BMW i Blue.
Charakterystyczne cechy designu X emanowały solidnym charakterem
Wyjątkowe cechy wzornictwa modelu BMW X zostały odtworzone w nadwoziu kompaktowego SAV w formie specyficznej dla modelu. Potężne proporcje i monolityczny projekt powierzchni nadają samochodowi solidny wygląd. Prawie kwadratowe kontury architektury nadwozia poprzedniego BMW X1 są teraz jeszcze wyraźniejsze, ich kształt odzwierciedlony przez precyzyjnie narysowane linie w blachach. Większe koła dodatkowo podkreślają muskularny postawę nowego BMW X1. Czarne obramowanie wokół nadkoli i innych sekcji dolnej krawędzi nadwozia akcentuje dużą prześwit pojazdu, a potężnie uformowane powierzchnie nad przednimi kołami wzmacniają jego mocny i solidny wygląd.
Znane cechy wzornictwa X można również znaleźć z przodu i z tyłu nowego modelu. Na przykład, linie w stylu X promieniują na boki z dużego grilla BMW. Tylne światła oferują szczególnie progresywną interpretację typowego kształtu L, który noszą modele BMW X.
Pionowy przód zwiększa fizyczną obecność samochodu
Pionowy przód nowego BMW X1 daje mu znaczną wizualną obecność. Na środku przedniej części znajduje się duży, niemal kwadratowy grill BMW, którego kontur jest podkreślony trójwymiarowym chromowanym obramowaniem. Potężne szczeble grilla wykończone są standardowo w czarnym połysku. W zewnętrznych obszarach dolnego wlotu powietrza, duże paski chromowane akcentują elegancki design przodu. Wydatne nadkola podkreślają szerokość nowego BMW X1, podczas gdy precyzyjne linie i czyste, monolityczne powierzchnie przedniego zderzaka podkreślają jego nowoczesny charakter i solidną postawę.
Smukłe reflektory sięgają daleko w boki samochodu. Nowe BMW X1 jest standardowo wyposażone w reflektory LED do świateł mijania i drogowych. Nowa interpretacja charakterystycznej grafiki świetlnej dzieli reflektory na trzy jednostki: do świateł mijania, drogowych i dziennych. Umieszczone na zewnątrz jednostki świateł dziennych zawierają także kierunkowskazy. Detale chromowane w typowym kształcie L podkreślają skoncentrowany wyraz jednostek reflektorów znany z innych modeli BMW.
Adaptacyjne reflektory LED z uderzającymi efektami świetlnymi
Dostępne opcjonalnie Adaptacyjne reflektory LED obejmują również funkcję oświetlenia zakrętów, matrycowy światłomierz bez oślepiania, światła miejskie, wzór świateł drogowych i światła w trudnych warunkach pogodowych. Przy prędkościach powyżej 70 km/h (43 mph), światła drogowe automatycznie dostosowują się do aktualnej sytuacji na drodze. W tym celu odpowiednia jednostka LED dzieli się na 12 segmentów, które mogą być aktywowane i dezaktywowana niezależnie od siebie. Ta funkcja matrycowa pozwala uniknąć oślepiania innych użytkowników drogi. Funkcja oświetlenia miejskiego optymalizuje oświetlenie krawędzi drogi, a wzór świateł drogowych zwiększa zasięg świateł. Światło w trudnych warunkach pogodowych dostosowuje rozmieszczenie świateł mijania specjalnie do słabej widoczności, przejmując rolę, którą wcześniej pełniły światła przeciwmgielne. To także otwiera drogę dla przestronnych powierzchni wokół przedniego zderzaka.
W samochodach wyposażonych w Adaptacyjne reflektory LED, kierunkowskazy optymalizują widoczność pojazdu na drodze swoimi pulsującymi sygnałami świetlnymi. Ta opcja obejmuje również efektowne powitanie i pożegnanie produkowane przez reflektory i tylne światła, gdy kierowca zbliża się do samochodu lub gdy drzwi zostały właśnie zamknięte.
Dynamically stretched silhouette, powerful rear section
Pionowo zaprojektowany przód również zwiększa wizualną obecność BMW X1, gdy oglądamy go z boku. Ostro wykrojone powierzchnie nadkoli, drzwi i ramiona nadwozia generują ekspresyjne odgrywanie światła i cienia. Dynamically rising character line connects the front and rear wheel arch borders. Długi liniowy dach przechodzi w spoiler, który sięga daleko w tył. W połączeniu z linią ramienia nad flush door openers, która rozciąga się od przednich nadkoli do tylnych świateł, nadaje sylwetce dynamicznie wydłużony wygląd. Płaskie belki dachowe w kolorze Aluminium Satin lub czarnym połysku są dostępne opcjonalnie dla nowego BMW X1.
Z tyłu nowego BMW X1 rzeźbiarskie powierzchnie emanują mocą i solidnością. Poziome linie, wąska tylna szyba i wydatne nadkola podkreślają szerokość nadwozia. Chromowane detale boczne i wyraźny element ochrony przeciwuderzeniowej w tylnym zderzaku przywołują stylizacyjne akcenty z przodu. Wszystkie funkcje tylnych świateł działają z wykorzystaniem technologii LED w standardzie. Homogeniczne światło z jednostek tylnych wydaje się świecić bezpośrednio z pokrywy szklanej. Jeśli zastosowane są Adaptacyjne reflektory LED, tylne światła również świecą w bardzo wyraźne „L”. Te opcjonalne tylne światła są również rozpoznawalne dzięki charakterystycznym wzorom w częściach, które sięgają w boki nadwozia.
Solidny wygląd i elegancja: model xLine
Jako alternatywę dla standardowej specyfikacji, nowe BMW X1 może być również zamówione w formie xLine lub M Sport. Specyficzne elementy wzornictwa xLine podkreślają solidny, ale także wyrafinowany charakter kompaktowego SAV dzięki funkcjom, takim jak ekskluzywne 18-calowe lekkie felgi, ciemnoszare obramowania nadwozia, BMW Individual Exterior Line Satin Aluminium oraz osłony lusterek zewnętrznych w Glacier Silver.
Otaczające grille BMW oraz przednie szczeble grilla w modelu xLine wykończone są w perłowym chromie, podobnie jak boczne elementy ozdobne i stylistyczna ochrona podwozia w przednich i tylnych zderzakach. Specyfikacja xLine obejmuje również aluminiowe listwy progowe, powierzchnie siedzeń z perforowanego Sensatec, podświetlane listwy wykończeniowe w kolorze czarnym połysku oraz powierzchnie Sensatec dla ramion drzwi i górnej sekcji deski rozdzielczej.
Podkreślenie dynamicznego charakteru: model M Sport
Duże wloty powietrza w bokach przedniej części i efektowny tylny zderzak z wbudowanym elementem dyfuzora wyróżniają dynamiczną aurę modelu M Sport. W tej specyfikacji nowe BMW X1 zyskuje również ekskluzywne 18-calowe lekkie felgi M, adaptacyjne zawieszenie M i wykończenia M High-gloss Shadowline. Wnętrze modelu M ma sportowe fotele, sufit w kolorze antracytowym i skórzaną kierownicę M z łopatkami do zmiany biegów.
Bogaty wybór kolorów nadwozia i kół lekkich
Klienci mogą wybierać spośród dwóch jednolitych i dziesięciu metalicznych kolorów lakieru do nowego BMW X1. Nową generację modelu można również zamówić z opcją lakieru Frozen o matowej powierzchni od BMW Individual, a także szerokim wachlarzem specjalnych lakierów BMW Individual.
Wszystkie warianty nowego BMW X1 są standardowo wyposażone w 17-calowe lekkie felgi. Modele xLine i M Sport mają felgi 18-calowe, chociaż te modele można również zamówić z felgami 19-calowymi lub – po raz pierwszy w BMW X1 – 20-calowymi.
Wnętrze i wyposażenie
Zmiana pokolenia między wychodzącą generacją BMW X1 a nowym modelem przynosi postępy w wnętrzu, w tym dodatkową przestrzeń dla pasażerów i ich bagażu, zwiększoną praktyczność i, co najważniejsze, fundamentalną aktualizację systemu wyświetlania i sterowania. Nowe doświadczenie BMW iDrive oparte na BMW Operating System 8 to nowa interpretacja projektu kokpitu skoncentrowana na kierowcy, z naciskiem na sterowanie dotykowe i głosowe – za pomocą BMW Curved Display i BMW Intelligent Personal Assistant. Szerokie wdrożenie digitalizacji pozwala znacząco zredukować liczbę fizycznych przycisków, kontrolek i przełączników potrzebnych do intuicyjnej obsługi. Równocześnie innowacyjny styl wnętrza wnosi postępowy smak do nowoczesnej atmosfery premium, w której również wysokiej jakości materiały i precyzyjne wykonanie odgrywają kluczową rolę.
Znacznie szerszy wybór standardowego wyposażenia niż oferowany przez jego poprzednika oraz wyszukane opcje, z których niektóre były wcześniej dostępne tylko w wyższych segmentach pojazdów, również podkreślają w pełni rozwinięty charakter nowego BMW X1. Standardowe wyposażenie obejmuje system nawigacji, dwustrefową automatyczną klimatyzację, szereg nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę, Park Assist z Reversing Assist Camera oraz liczne inne innowacyjne usługi cyfrowe, które podnoszą zarówno komfort, jak i przyjemność z jazdy, z której słynie BMW. Nowe BMW X1 jest również dostępne z nowymi pakietami wyposażeniowymi xLine i M Sport, które umożliwiają ukierunkowaną indywidualizację pojazdu.
Obszerny poczucie przestrzeni, szerokie zastosowanie digitalizacji
Podniesiona pozycja siedząca, duża ilość przestrzeni, która może być wykorzystywana na różne sposoby, oraz poczucie nowoczesnej funkcjonalności wyróżniają doświadczenie jazdy w nowym BMW X1. Projekt wnętrza koncentruje się na zapewnieniu przyjemności z jazdy i wszechstronności. Geometria wnętrza i wiele detali czerpie inspirację z koncepcji wnętrza BMW iX. Kluczowe cechy tej reinterpretacji obejmują smukłą deskę rozdzielczą, która służy jako scena dla BMW Curved Display, oraz „wiszący” podłokietnik z wbudowanym panelem sterującym.
BMW Curved Display – ze szklaną powierzchnią bez ramki lekko nachyloną w stronę kierowcy – wnosi do kabiny niezwykle elegancki, nowoczesny akcent. Jest otoczony przez wyjątkowo solidne elementy wykończeniowe, które sięgają do drzwi jako granice dla obszaru kokpitu. Poniżej, smukła deska rozdzielcza podkreśla szerokość wnętrza dzięki hojnym i poziomym dekoracyjnym powierzchniom. Pięć wariantów listwy wykończeniowej wnętrza, w tym nowe drewno eukaliptusowe w otwartej porze i Aluminium Hexacube dla modelu M Sport, pozwala właścicielom na indywidualizację designu. Smukłe wentylatory zapewniają bardzo równomierne rozprowadzenie świeżego powietrza w całym wnętrzu. Boki wentylatorów zostały wbudowane w słupki A. Elementy wykończenia drzwi z rzeźbiarskimi ramionami i skomplikowanymi klamkami wyróżniają się prostym i funkcjonalnym wzornictwem.
W przedniej części konsoli centralnej, tuż pod środkowym wentylatorem, znajduje się miejsce na dwa uchwyty na kubki i tacę na smartfon z pośrednim oświetleniem po obu stronach. Dzięki ruchomemu zapięciu, telefony można umieścić w tym miejscu w pozycji pionowej, widoczne dla kierowcy i pasażera z przodu, oraz ładować bezprzewodowo.
Przestrzeń pod podłokietnikiem wykorzystywana jest jako schowek. Obok dźwigni zmiany biegów (która ma nowy, uproszczony design) w zintegrowanym panelu sterującym znajdują się doskonale osadzone przyciski do korzystania z funkcji pojazdu. Obejmują one przycisk Start/Stop, regulację głośności systemu audio oraz przycisk świateł awaryjnych. Wśród innych funkcji aktywowanych za pomocą odpowiednich przycisków na panelu sterującym znajdują się hamulec ręczny, My Modes i Park Assist.
Nowo opracowane fotele oferują jeszcze lepszy komfort
Nowo opracowane fotele w kompaktowym SAV oferują elegancki wygląd, optymalny komfort na długich trasach i rozszerzoną funkcjonalność. Dotyczy to zarówno standardowych elementów, jak i opcjonalnych sportowych foteli, które wyróżniają się również wyraźnymi boczkami i obszarami ramion, a także regulacją kąta i głębokości siedziska. Ogrzewanie siedzeń można zamówić opcjonalnie, podobnie jak elektryczną regulację (w tym funkcję pamięci) ustawienia przodu i tyłu, wysokości oraz kąta oparcia/siedzenia zarówno dla foteli standardowych, jak i sportowych. Obie wersje siedzeń są również dostępne z wsparciem lędźwiowym w oparciu z funkcją masażu.
Alternatywą dla standardowego obicia w kolorze antracytowym są wersja perforowana Sensatec oraz skóra Vernasca z atrakcyjnym pikowaniem. Klienci mogą wybierać spośród kolorów czarnego, mocha i ostrygi dla każdej wersji. Powierzchnie Sensatec są również dostępne w dwukolorowej wersji czerwono-czarnej. Pakiet M Sport wprowadza sportowe fotele Sensatec/Alcantara w czarnym kolorze z niebieskim przeszyciem lub – opcjonalnie – skórę Vernasca z specjalnym pikowaniem diamentowym.
Tylna część nowego BMW X1 zapewnia trzy pełnowymiarowe miejsca siedzące z wyraźnie lepszym komfortem niż oferował poprzedni model. Złącza ISOFIX do fotelików dziecięcych są zintegrowane w zewnętrznych miejscach, a oparcia tylnej kanapy w proporcji 40:20:40 mogą być składane w celu zwiększenia pojemności bagażnika. Kąt nachylenia trzech elementów siedziska można oddzielnie i w kilku stopniach regulować, zwiększając komfort siedzenia lub pojemność bagażnika. Przesuwane tylną kanapa dostępna opcjonalnie dla modeli z wyłącznie silnikiem spalinowym zapewnia jeszcze większą wszechstronność. Poszczególne sekcje tylnej kanapa w proporcji 60:40 mogą przesuwać się do przodu lub w tył o maksymalnie 13 centymetrów, zarówno osobno, jak i razem.
Dzięki temu pojemność bagażnika nowego BMW X1 można zwiększyć z 540 litrów do maksymalnie 1 600 litrów, w zależności od potrzeb. Całkowicie elektryczne BMW iX1 oraz modele typu plug-in hybrid oferują pojemność ładunkową od 490 do 1 495 litrów. Haki holownicze mogą być również zamawiane opcjonalnie dla nowego BMW X1, a teraz są one obsługiwane elektrycznie za naciśnięciem przycisku. Maksymalne dopuszczalne obciążenie przyczepy wynosi do 2 000 kilogramów, w zależności od wariantu modelu (BMW iX1: 1 200 kilogramów – wartość tymczasowa).
Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja i system nawigacji w standardzie
Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja jest standardem w nowym BMW X1, podobnie jak czujnik deszczu z automatycznym włączaniem świateł. System ten umożliwia oddzielne dostosowanie pożądanej temperatury po stronie kierowcy i pasażera z przodu. Obsługuje się go za pomocą poleceń głosowych lub dotykowo z wyświetlacza kontrolnego. W zależności od specyfikacji samochodu, inteligentny system może również uwzględnić podgrzewanie siedzeń i kierownicy w procesie regulacji temperatury. Automatyczny system klimatyzacji w BMW iX1 działa z wykorzystaniem wyjątkowo wydajnej technologii pompy ciepła. Całkowicie elektryczny model wyposażony jest również w standardowy pomocniczy system klimatyzacji do ogrzewania lub chłodzenia wnętrza przed podróżą.
Interfejs Bluetooth, cztery porty USB-C oraz gniazdo zasilania 12V zarówno w konsoli centralnej, jak i w bagażniku są standardem we wszystkich wariantach nowego BMW X1. Również standardowy BMW Live Cockpit Plus obejmuje bazowy system nawigacji BMW Maps oraz system audio z sześcioma głośnikami i wyjściem wzmacniacza 100 watów. Opcjonalny system dźwiękowy Harman Kardon zwiększa liczbę głośników do 12 i wyjście wzmacniacza do 205 watów. Jego wysokotonowe głośniki są zintegrowane w wykończeniu drzwi pod wysokiej jakości stalowymi osłonami.
Premium atmosfera z miejscem na szeroką indywidualizację
Najnowsza wersja standardowej skórzanej kierownicy Sport ma wyjątkowo wysokiej jakości wykończenia w kolorze perłowego chromu, dużymi miejscami na kciuki i przyciskami wielofunkcyjnymi. Jeśli do wybrany pakiet M Sport, nowe BMW X1 oferuje kierowcom skórzaną kierownicę M z interesującym trzyramiennym designem i łopatkami do zmiany biegów. Ogrzewanie kierownicy dostępne jest jako opcja dla obu modeli.
Powierzchnie deski rozdzielczej i górnej części drzwi można zamówić opcjonalnie w Sensatecu z efektownym kontrastowym szwem. Opcjonalnie dostępny jest także pakiet lusterkowy, który dodaje projekcje świetlne z luster zewnętrznych, elektryczną funkcję składania luster zewnętrznych oraz automatyczne przyciemnianie wewnętrznego lustra i lusterka zewnętrznego po stronie kierowcy.
Standardowe oświetlenie wnętrza obejmuje podświetlenie podłokietników, uchwytów do otwierania drzwi i schowków w konsoli centralnej, a także lampki do czytania, ambientne światło z podsufitki i oświetlenie powitalne drzwi. Opcjonalne oświetlenie ambientowe zapewnia bogate oświetlenie wnętrza. Rozkład, jasność i kolorystyka światła mogą być konfigurowane w menu iDrive. Ta opcja obejmuje również funkcję dynamicznego oświetlenia wnętrza, której pulsujące sygnały świetlne wskazują nadchodzącą rozmowę telefoniczną lub otwarte drzwi, gdy silnik jest włączony.
Z opcjonalnym panoramicznym dachem szklanym o powierzchni około jednego metra kwadratowego, nowe BMW X1 zyskuje wiele możliwości w zakresie zalewania wnętrza światłem i świeżym powietrzem. Zasłona roletowa dla szklanego dachu ma teraz budowę wielowarstwową i, podobnie jak sam panel szklany, jest sterowana elektrycznie.
System napędowy i technologia ładowania
Nowe BMW X1 oferuje pełną gamę systemów napędowych opartych na nowoczesnej technologii jednostek napędowych oraz mocnym zaangażowaniu w elektryfikację. Silniki benzynowe i diesla są członkami nowej, modułowej generacji silników Efficient Dynamics grupy BMW, z najnowszą (drugą generacją) technologią mild hybrid 48V, zapewniającą wysoką responsywność dostarczania mocy i zwiększoną efektywność. Tymczasem, mobilność bezemisyjna jest zapewniana przez technologię BMW eDrive piątej generacji, stosowaną zarówno w całkowicie elektrycznym BMW iX1, jak i w hybrydowych wersjach kompaktowego Sports Activity Vehicle.
Nowe BMW X1 zadebiutuje z dwoma silnikami benzynowymi i dwoma dieslami z technologią BMW TwinPower Turbo, których moc będzie przekazywana przez standardową siedmiobiegową skrzynię Steptronic z podwójnym sprzęgłem. Następnie będzie kierowana na drogę przez przednie koła lub inteligentny system napędu na cztery koła BMW xDrive, który jest standardem w najsilniejszych modelach benzynowych i diesla.
BMW iX1: czysta przyjemność z jazdy elektrycznej w kompaktowym SAV