Po kilku latach innowacji i eksperymentów w dziedzinie mobilności elektrycznej, BMW postawiło kolejny krok i wprowadziło całkowicie elektryczny crossover iX3 w lipcu 2020 roku.
BMW i3 wywołało różne reakcje wśród fanów – jednych zdenerwowało, innych uszczęśliwiło. Niemniej jednak, samochód sprzedał się dobrze, co pozwoliło niemieckiemu producentowi zrozumieć, w jaki sposób ludzie korzystają z pojazdów elektrycznych. W międzyczasie, i3 dostarczyło cennych danych do dalszego rozwoju rozwiązań w zakresie mobilności elektrycznej. Pierwszym efektem tego doświadczenia był model iX3.
Jego wygląd może przypominać BMW X3, co nie było przypadkowe, ponieważ znany SUV posłużył jako podstawa dla elektrycznego pojazdu. Maska chłodnicy była bardziej panelowa, ponieważ była zamknięta, ale ogólny wygląd był podobny. Pozostało tylko kilka wskazówek dotyczących profilu, jak na przykład miejsce na port ładowania na przednim błotniku. Z tyłu, gdzie znajdowały się rury wydechowe w X3, pojawiły się dwa niebieskie akcenty.
Wewnątrz, zegary wyposażone były w wyświetlacz TFT. System infotainment umieszczono na górze centralnej konsoli w trendzie uniesionego designu. Dźwignia zmiany biegów była podobna do tej z modelu X3. Przesuwając dźwignię z “D” na “B”, samochód korzystał z systemu hamowania regeneracyjnego, spowalniając pojazd i ładując akumulatory. Zainstalowane były fotele kubełkowe dla pasażerów z przodu, a z tyłu znajdowała się profilowana ławka dla dwóch pasażerów, jednak w środku było miejsce dla maksymalnie pięciu osób.
Układ napędowy korzystał z silnika elektrycznego, który napędzał tylko tylne koła. Oś została specjalnie opracowana i dostosowana do istniejącej platformy X3. Wszystkie komponenty zostały opracowane wewnętrznie przez BMW, w tym silnik i akumulatory. Silnik o mocy 286 KM generował dokładnie taką samą moc jak wcześniejszy BMW X3 3.0 SD.
Pełna elektryfikacja mobilności debiutuje w ofercie marki BMW, gdy nowy Sports Activity Vehicle wprowadza nową formę lokalnie bezemisyjnej przyjemności z jazdy. Nowe BMW iX3 to pierwszy pojazd w ofercie głównej marki, który napędzany jest wyłącznie energią elektryczną. Pojawienie się nowego BMW iX3 oznacza kolejny etap w realizacji strategii elektryfikacji Grupy BMW. Po raz pierwszy system napędu elektrycznego został połączony z wytrzymałymi cechami, wszechstronną funkcjonalnością oraz przestronnością, komfortem i charakterystycznymi sportowymi zdolnościami modelu BMW X.
Premiera nowego BMW iX3 uruchamia również piątą generację technologii BMW eDrive i rozpoczyna nową erę elektrycznych systemów napędowych dla samochodów premium. Znaczące postępy osiągnięto w zakresie charakterystyki wydajności, zasięgu, wagi, wymaganego miejsca instalacyjnego i elastyczności. Najnowsze innowacje opracowane przez Grupę BMW, mające na celu optymalizację silnika elektrycznego, elektroniki mocy, technologii ładowania i akumulatora wysokiego napięcia, pozwalają nowemu BMW iX3 osiągnąć maksymalną moc 210 kW/286 hp, zasięg do 460 kilometrów w cyklu WLTP – co odpowiada do 520 kilometrów w cyklu NEDC – i poziom efektywności energetycznej, który przewyższa jakikolwiek inny model w tej klasie. Te innowacje będą również cechą nadchodzących w pełni elektrycznych modeli BMW i4 i BMW iNEXT.
Dedykowane produkty i usługi z BMW Charging oraz innowacyjne usługi cyfrowe BMW Connected Charging oferują klientom szeroki wachlarz możliwości związanych z łatwym, szybkim i wygodnym ładowaniem akumulatora wysokiego napięcia w domu, w miejscu pracy lub w trakcie podróży. Ta różnorodna oferta odzwierciedla kompleksowe podejście Grupy BMW do mobilności elektrycznej, które wykracza poza sam pojazd. Obejmuje różnorodne wymagania i okoliczności klientów oraz pomaga nowym właścicielom BMW iX3 w optymalnym wykorzystaniu możliwości ich samochodu zarówno w codziennej jeździe, jak i na dalszych trasach.
Połączone z kontynuacją ofensywy produktowej z modelami typu plug-in hybrid, wprowadzenie na rynek w pełni elektrycznego Sports Activity Vehicle podkreśla wiodącą rolę Grupy BMW w transformacji w kierunku bardziej zrównoważonej mobilności. Grupa BMW oferuje obecnie szerszą gamę pojazdów z elektryfikowanymi systemami napędowymi niż jakikolwiek rywal. Obecnie 13,4 proc. wszystkich nowych rejestracji pojazdów Grupy BMW w Europie to modele z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in. Dlatego technologia napędów zrównoważonych ma znacznie większe znaczenie w firmie niż w całym europejskim rynku samochodowym, gdzie modele elektryczne stanowią obecnie 7,7 proc. nowych rejestracji.
W tym kontekście firma planuje rozszerzyć swoją ofertę do 25 elektryfikowanych modeli do 2023 roku, z czego więcej niż połowa to modele w pełni elektryczne. Elektryfikacja systemów napędowych to jedno z przyszłych pól mobilności określonych przez Grupę BMW w jej strategii korporacyjnej NUMER ONE > NEXT. Innowacje D-ACES (Design, Autonomiczny, Połączony, Elektryfikowany i Usługi/Wspólne) położą fundamenty pod zrównoważony rozwój na rynkach motoryzacyjnych na całym świecie.
Wprowadzenie nowego BMW iX3 na rynek rozpocznie się pod koniec 2020 roku, kiedy to sprzedaż ruszy w Chinach. Elektryczny Sports Activity Vehicle będzie produkowany w zakładzie Shenyang w Chinach, który jest zarządzany przez joint venture BMW Brilliance Automotive. Komponenty BMW eDrive są również produkowane w Shenyang. Nowe BMW iX3 jest zatem pierwszym elektrycznym modelem marki, który będzie budowany na eksport w Chinach.
Siła wyboru: gama modeli BMW X3 z elastyczną technologią systemów napędowych i szeroką strategią ładowania odpowiada na potrzeby mobilności na całym świecie
Nowe BMW iX3 to w pełni funkcjonalny Sports Activity Vehicle, którego liczne cechy są zakorzenione w koncepcyjnym planie globalnie udanego modelu BMW X3 napędzanego konwencjonalnie. SAV w segmencie premium średniej wielkości jest jednym z pierwszych modeli marki BMW, którego architektura oferuje nowy poziom elastyczności w obrębie technologii systemu napędowego opracowanej dla niego. Dzięki temu przyszłościowemu podejściu BMW X3 będzie pierwszym modelem marki dostępnym z wysoce wydajnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, lokalnie bezemisyjnym systemem hybrydowym typu plug-in lub napędem elektrycznym.
Elastyczność wbudowana w BMW X3 wciela strategiczne podejście „Siły wyboru”, które Grupa BMW wdraża, aby zaspokoić specyficzne potrzeby mobilności klientów na całym świecie. W tym celu szerokie spektrum technologii systemów napędowych stworzyło wybór precyzyjnie dostosowanych modeli, które odpowiadają różnorodnym wymaganiom prawnym i indywidualnym.
BMW iX3 ma unikalną podramę tylnej osi i dostosowaną integrację zawieszenia, aby sprostać szczególnym wymaganiom związanym z czysto elektrycznym pojazdem. Oprócz natychmiastowego dostarczania mocy z silnika elektrycznego i specyficznego dostrojenia zawieszenia, oferuje połączenie sportowego, zwinnego prowadzenia, doskonałej stabilności kierunkowej i znakomitej przyczepności w trudnych warunkach pogodowych oraz na luźnym podłożu, spełniając oczekiwania klientów dotyczące Sports Activity Vehicle.
Dzięki tym cechom nowe BMW iX3 patrzy zarówno na aktualne wymagania segmentu pojazdów elektrycznych, jak i na jego przyszłość. W piątej generacji technologia BMW eDrive osiągnęła poziom rozwoju, który przewyższa konkurencję na rynku, i stanowi doskonałą podstawę dla ekonomicznie zrównoważonych zastosowań w modelach produkcji masowej. Jednocześnie silne zainteresowanie koncepcją pojazdu idzie w parze z rosnącym zapotrzebowaniem na świecie na w pełni elektryczne samochody premium. Pojawienie się wysoce wydajnego modelu elektrycznego w globalnie popularnym segmencie premium Sports Activity Vehicle przyczynia się w znacznym stopniu do redukcji emisji CO2 z ruchu drogowego. Nowe BMW iX3 jest więc odpowiednim pojazdem elektrycznym w odpowiednim czasie.
Sports Activity Vehicle toruje drogę ku zrównoważonej mobilności
W ten sposób model BMW X znów pełni rolę pioniera w nowym i przełomowym podejściu do charakterystycznej przyjemności z jazdy marki. W 2015 roku poprzednik obecnego BMW X5 xDrive45e stał się pierwszym hybrydowym modelem plug-in oferowanym przez główną markę BMW, dołączając do BMW i8 jako drugi model PHEV w ofercie Grupy BMW. Podążając śladami BMW i3 i MINI Cooper SE, BMW iX3 jest teraz pierwszym w pełni elektrycznym modelem X w portfolio Grupy BMW. Do 2023 roku planuje się, że liczba elektryfikowanych modeli w ofercie wzrośnie do 25, z czego 13 będzie działać wyłącznie na napędzie elektrycznym.
Opracowanie BMW iX3 opierało się na doświadczeniach zgromadzonych przez markę BMW i od 2011 roku oraz dobrze ugruntowanej wiedzy Grupy BMW w dziedzinie mobilności elektrycznej. Historia mobilności elektrycznej w BMW sięga 1972 roku, kiedy to elektryczne wersje BMW 02 były wykorzystywane jako pojazdy wsparcia dla maratonów na Igrzyskach Olimpijskich w Monachium. Kolejne lata przyniosły szereg prototypów z elektrycznymi systemami napędowymi, które pomogły inżynierom zbudować solidną bazę wiedzy na temat e-mobilności i technologii potrzebnej do jej wdrożenia. Uruchomienie Projektu i w 2007 roku zapaliło iskrę dla rozwoju seryjnego modelu zaprojektowanego od podstaw w celu zapewnienia mobilności elektrycznej w miastach. BMW i3 trafiło do sprzedaży w 2013 roku, a następnie w 2014 roku BMW i8 – wciąż najbardziej udany hybrydowy sportowy samochód plug-in na świecie.
Od tego czasu marka BMW i działała jako inkubator dla elektryfikowanych systemów napędowych obecnych w modelach marki BMW i MINI, które zjeżdżają z linii produkcyjnych w dziesięciu zakładach produkcyjnych Grupy BMW na całym świecie. Ich komponenty BMW eDrive produkowane są w fabrykach w Dingolfing (Niemcy), Shenyang (Chiny) i Spartanburg (USA).
Komponenty napędowe oparte na technologii BMW eDrive są wewnętrznymi opracowaniami Grupy BMW. Silnik elektryczny, elektronika mocy i akumulator wysokiego napięcia są produkowane w zakładach firmy. To zapewnia Grupie BMW bezpośrednie wpływy na określenie atrybutów produktu i jakości poszczególnych komponentów. Na przykład produkcja prototypowych ogniw akumulatorowych pomaga Grupie BMW zrozumieć właściwości chemiczne systemów akumulatorów wysokiego napięcia i umożliwia przygotowanie odpowiednich dostawców do produkcji ogniw zgodnie z jej specyficznymi wymaganiami.
Grupa BMW przeniosła swoje doświadczenie w zakresie rozwoju i produkcji technologii systemów napędowych na komponenty BMW eDrive, co doprowadziło do stworzenia niezależnych rozwiązań i doskonałych koncepcji dla pojazdów elektrycznych. Nowe BMW iX3 zawdzięcza swój nowoczesny charakter unikalnemu połączeniu efektywności swojego systemu elektrycznego, zoptymalizowanej gęstości energetycznej akumulatora wysokiego napięcia oraz wysokiej mocy ładowania. To rezultat wielu lat nieustannej pracy rozwojowej Grupy BMW w dziedzinie mobilności elektrycznej. Osiągnięcia osiągnięte od momentu wprowadzenia na rynek BMW i3 – w połączeniu z pomocą ze strony piątej generacji technologii BMW eDrive – pozwalają na poprawę zasięgu dzięki inteligentnie zwiększonej efektywności. Oznacza to, że można uniknąć nadmiernie dużych akumulatorów, które miałyby negatywny wpływ na wagę pojazdu, dynamikę jazdy i zużycie energii elektrycznej. Ta typowa koncepcja BMW nie tylko obniża koszty energii, ale także optymalizuje sportowe właściwości jazdy samochodu oraz umożliwia pokonywanie długich tras z wysokimi średnimi prędkościami.
Pozytywna ocena środowiskowa przez cały cykl życia pojazdu
W Grupie BMW każdy elektryfikowany model musi wykazać wyraźnie wyższą wydajność środowiskową CO2 – od pozyskania surowców przez łańcuch dostaw, produkcję, fazę użytkowania po recykling – w porównaniu do porównywalnego pojazdu napędzanego konwencjonalnie. BMW iX3 przewyższa model BMW X3 xDrive 20d napędzany dieslem o ponad 30 proc. przy ładowaniu przy użyciu przeciętnej europejskiej energii elektrycznej w fazie użytkowania oraz o około 60 proc. przy wyłącznie zielonej energii.
Szerokie wykorzystanie surowców wtórnych przy produkcji odlewów aluminiowych i tworzyw termoplastycznych, brak rzadkich ziem rzadkich dzięki innowacyjnemu projektowi silnika elektrycznego oraz powszechne wykorzystanie energii odnawialnej w produkcji nowego BMW iX3, w tym w produkcji ogniw do akumulatora wysokiego napięcia, również miały pozytywny wpływ na ślad środowiskowy pojazdu. Analiza i wnioski z oceny środowiskowej iX3 – obejmującej pełny łańcuch wartości i cały cykl życia pojazdu – będą weryfikowane i certyfikowane przez niezależny instytut badawczy przed rozpoczęciem produkcji.
Pierwszy w pełni elektryczny Sports Activity Vehicle wyznacza zatem nowe standardy w swojej klasie, jeśli chodzi o efektywność i zasięg, oszczędne wykorzystanie surowców i redukcję emisji CO2 przez cały cykl życia produktu.
System napędowy
Nowe BMW iX3 toruje drogę dla najnowszego etapu rozwoju elektryfikowanych systemów napędowych. Piąta generacja technologii BMW eDrive wyróżnia się nową, wysoce zintegrowaną zasadą konstrukcyjną dla komponentów napędowych. Silnik elektryczny, elektronika mocy i przekładnia są teraz umieszczone w jednej obudowie. Wysoce zintegrowana topologia systemu elektrycznego napędu pozwala na znaczne zmniejszenie wymaganego miejsca instalacyjnego i wagi komponentów w stosunku do generowanej mocy. Doprowadziło to do wzrostu gęstości mocy o około 30 proc. w porównaniu do technologii BMW eDrive stosowanej w istniejących modelach elektryfikowanych.
Piąta generacja elektrycznego systemu napędowego zostanie również zamontowana w modelach BMW i4 i BMW iNEXT od 2021 roku. Jest ona wysoko skalowalna i może być dostosowywana do różnych koncepcji pojazdów, wymaganego miejsca instalacyjnego oraz mocy.
Silnik elektryczny opracowany dla nowego BMW iX3 generuje maksymalną moc 210 kW/286 hp i osiąga maksymalny moment obrotowy 400 Nm (295 lb-ft) od zera. Nowe BMW iX3 ma zatem najpotężniejszy system e-napędu, jaki kiedykolwiek zamontowano w elektryfikowanym modelu marki BMW. Przyczynia się on również do wytwarzania przyjemności z jazdy, z której słynie BMW, dzięki swoim charakterystycznym właściwościom wydajnościowym i wyjątkowej ciszy. Najnowsza wersja silnika elektrycznego opracowanego przez Grupę BMW wykazuje wyjątkową efektywność na poziomie do 93 proc.
Kolejnym elementem piątej generacji technologii BMW eDrive jest akumulator wysokiego napięcia z rozwiniętą technologią ogniw. Zaangażowane prace badawczo-rozwojowe pozwoliły Grupie BMW ponownie podnieść możliwości wydajnościowe i gęstość energetyczną akumulatora. Gęstość energetyczna systemu magazynowania energii wzrosła o kolejne 20 proc. w porównaniu do ogniw akumulatorowych stosowanych w dotychczasowych elektrycznych modelach BMW. Akumulator wysokiego napięcia w nowym BMW iX3 ustala obecny standard w technologii magazynowania energii elektrycznej, jeśli chodzi o wszystkie istotne właściwości – w tym trwałość i bezpieczeństwo. Umieszczony płasko w podłodze pojazdu nowy akumulator ma pojemność brutto 80 kWh. W połączeniu z wysoką efektywnością silnika elektrycznego, nowa generacja technologii ogniw akumulatorowych umożliwia wyjątkowo wysoki zasięg, biorąc pod uwagę rozmiar i wagę akumulatora wysokiego napięcia. Nowe BMW iX3 osiąga zasięg do 460 kilometrów (285 mil) w cyklu WLTP. Odpowiada to zasięgowi do 520 kilometrów (323 mil) po przeliczeniu na wartości dla starego cyklu NEDC.
W rezultacie możliwości nowego BMW iX3 w codziennym użytkowaniu oraz na długich trasach opierają się na kompleksowej koncepcji zwiększania zrównoważenia. Różni się ona zatem znacząco od innych pojazdów elektrycznych w swoim segmencie, ponieważ ich zasięg jest głównie zwiększany przez coraz większe akumulatory wysokiego napięcia – co negatywnie wpływa na wagę pojazdu, a tym samym na jego ogólną efektywność. W przeciwieństwie do tego, BMW iX3 wyróżnia się unikalnym połączeniem wysoce efektywnego systemu napędowego, adaptacyjnej regeneracji podczas jazdy, niskich strat ładowania przy mocy do 150 kW oraz szerokiego stosowania środków do redukcji oporu powietrza, w tym innowacyjnych aerodynamicznych kół. To znacznie poprawia zarówno codzienną użyteczność w pełni elektrycznego SAV, jak i przede wszystkim jego zdolności do jazdy na długich dystansach.
Silnik elektryczny: silnik synchroniczny zasilany prądem z charakterystyką sportową i wyjątkową efektywnością
Tradycyjna wiedza Grupy BMW w zakresie rozwoju technologii systemów napędowych również wchodzi w grę w kontekście mobilności elektrycznej. Najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie nadają silnikowi elektrycznemu debiutującemu w nowym BMW iX3 specyficzne cechy. Nowa metoda konstrukcji oraz szereg innowacyjnych rozwiązań szczegółowych nadają silnikowi oszałamiające osiągi i wyjątkową efektywność.
Silnik elektryczny w nowym BMW iX3 działa na zasadzie silnika synchronicznego zasilanego prądem i tym samym różni się znacząco od innych rozwiązań dostępnych na rynku. Wzbudzenie rotora nie jest indukowane przez stałe magnesy trwałe, lecz przez zasilanie elektryczne. Ta konstrukcja pozwala całkowicie uniknąć stosowania rzadkich ziem w produkcji silnika elektrycznego. Oznacza to, że Grupa BMW nie jest uzależniona od ich dostępności.
Ponadto dalszy postęp w rozwoju technologii silników prowadzi do znaczącego skoku napędu i efektywności. System napędowy może teraz osiągać 17 000 obr./min. Maksymalna moc 210 kW/286 hp jest dostępna wcześnie i pozostaje dostępna w szerokim zakresie aż do czerwonej strefy obrotów lub maksymalnej prędkości pojazdu. Silnik w nowym BMW iX3 generuje maksymalny moment obrotowy 400 Nm (295 lb-ft) – niezwykle wysoka wartość jak na pojazd tej wielkości – a kierowca ma do niej dostęp od samego początku, dzięki rozważnie zarządzanemu wzbudzeniu rotorów. W przeciwieństwie do innych silników elektrycznych, ten również utrzymuje swój maksymalny poziom momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów. Wszystko to sprawia, że doświadczenie jazdy definiowane jest przez zdolność samochodu do nie tylko natychmiastowego dostarczania mocy, ale również jej utrzymywania na bardzo stałym poziomie, co podkreśla sportowy charakter samochodu. Nowe BMW iX3 przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 6.8 sekundy, co plasuje je w tej samej kategorii co konwencjonalne BMW X3 xDrive30i. Maksymalna prędkość jest elektronicznie ograniczona do 180 km/h (112 mph).
Zasada konstrukcyjna silnika synchronicznego zasilanego prądem oferuje również niespotykaną swobodę w zakresie dostosowywania ilości wzbudzenia, które indukowane jest za pomocą elektrycznie generowanych impulsów. Kierowcy zauważą zatem wyraźne różnice w profilach wydajności różnych trybów jazdy. Najwyższy poziom wzbudzenia można uzyskać, ustawiając przełącznik Driving Experience Control w tryb SPORT. Tutaj błyskawiczne dostarczanie mocy zachęca do sportowego stylu jazdy z szybkim przyspieszeniem, jakie zapewnia. Zredukowane wzbudzenie zwiększa efektywność systemu napędowego w trybach COMFORT i ECO PRO. Kierowcy mogą również zdecydować o braku wzbudzenia silnika, w takim przypadku pojazd będzie również poruszać się w sposób szczególnie efektywny w trybie toczącym. Nie będzie regeneracji podczas zwalniania.
Moc napędu silnika jest przekazywana na najkrótszej możliwej drodze do przekładni o stałym przełożeniu, która jest zainstalowana w tej samej obudowie i również została opracowana i wyprodukowana przez Grupę BMW. W nowym BMW iX3, cały elektryczny zespół napędowy – łączący silnik elektryczny, elektronikę mocy i przekładnię w jednym miejscu – zajmuje miejsce dostępne w dedykowanej podramie tylnej osi modelu. Stamtąd moc jest wysyłana bezpośrednio na tylne koła nowego BMW iX3. To dodatkowo zwiększa ogólną efektywność systemu napędowego, redukcja zużycia energii elektrycznej wydłuża zasięg nowego BMW iX3, a kierowcy cieszą się klasycznym doświadczeniem napędu na tylną oś BMW. Oferuje również wyjątkowe osiągi na śniegu, lodzie i luźnym terenie dzięki znakomitej przyczepności i doskonałej stabilności kierunkowej. Jego zaawansowana technologia kontroli stabilności jazdy z ARB (ograniczenie uślizgu koła blisko siłownika) pozwala na utrzymanie nieprzerwanego ruchu do przodu, nawet w trudnych warunkach drogowych i pogodowych.
Adaptacyjna regeneracja: inteligentna łączność zwiększa efektywność i komfort jazdy
Adaptacyjna regeneracja zwiększa efektywność nowego BMW iX3 podczas ruchu. Ta innowacyjna funkcja wykorzystuje inteligentną łączność do optymalizacji zarówno zasięgu pojazdu, jak i komfortu jazdy. Intensywność regeneracji energii hamowania jest dostosowywana do sytuacji na drodze, wykrywanej na podstawie danych z systemu nawigacji oraz czujników systemu wspomagania kierowcy. Na przykład, zbliżając się do skrzyżowania, odcinka drogi z ograniczeniem prędkości lub pojazdu na drodze przed, regeneracja jest w pełni wykorzystywana, wzmacniając efekt hamowania i zwiększając ilość energii wprowadzanej z powrotem do akumulatora wysokiego napięcia. Te dostosowania do sytuacji jazdy są również przeprowadzane, gdy funkcja prowadzenia trasy systemu nawigacji nie jest aktywowana.
Na otwartej drodze funkcja tocząca jest aktywowana, aby zwiększyć efektywność i komfort za każdym razem, gdy kierowca zwalnia pedał przyspieszenia. Dodatkowo dokładne sterowanie adaptacyjną regeneracją umożliwia natychmiastowe reakcje na zmiany w sytuacji jazdy. Na przykład, aktywacja kierunkowskazu podczas toczenia natychmiast inicjuje regenerację. Jednak przy zbliżaniu się do skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, regeneracja energii hamowania jest anulowana, jeśli światła zmieniają się z czerwonego na zielone.
Adaptacyjna regeneracja jest jednym ze standardowych ustawień aktywowanych, gdy położona jest dźwignia wyboru w pozycji D. Alternatywnie, kierowca może wybrać wysokie, średnie lub niskie ustawienie regeneracji energii hamowania w menu iDrive do zastosowania we wszystkich sytuacjach jazdy. W pozycji D nowe BMW iX3 rusza minimalną prędkością, gdy tylko zostanie zwolniony pedał hamulca, co zwiększa komfort podczas manewrowania oraz w ruchu miejskim. Aktywacja pozycji jazdy B z dźwigni wyboru generuje charakterystyczne dla pojazdów elektrycznych Grupy BMW uczucie jazdy jednopedałowej poprzez zapewnienie szczególnie silnej regeneracji.
Akumulator wysokiego napięcia: wysoka gęstość energetyczna, kontrolowane wykorzystanie surowców
Akumulator wysokiego napięcia w nowym BMW iX3 oparty jest na najnowszej technologii NMC-811 z pryzmatyczną konstrukcją znaną z innych zastosowań BMW. Jego specyficzne właściwości są wynikiem rygorystycznych prac badawczo-rozwojowych Grupy BMW. Firma produkuje moduły i akumulatory dla pojazdów z elektryfikowanymi systemami napędowymi od 2013 roku i posiada wyjątkowo wysoką wiedzę w zakresie technologii ogniw akumulatorowych oraz produkcji akumulatorów wysokiego napięcia specyficznych dla modeli. Niezależnie opracowany system modułowy z elastycznym układem modułów pozwala na integrację akumulatorów opracowanych wewnętrznie w różnorodnych koncepcjach pojazdów. Podstawowe prace prowadzone w dziedzinie chemii ogniw i konstrukcji ogniw pozwoliły firmie na dostarczenie wyraźnych specyfikacji – dostosowanych do szczególnych wymagań zastosowania w pojazdach elektrycznych – dla zewnętrznych producentów ogniw akumulatorowych.
Akumulator wysokiego napięcia opracowany dla nowego BMW iX3 jest również częścią piątej generacji technologii BMW eDrive. Co więcej, najnowsza wersja akumulatora litowo-jonowego jest kolejnym przykładem kompleksowej strategii zrównoważonego rozwoju Grupy BMW. Ilość surowca kobaltu stosowanego w produkcji nowego akumulatora wysokiego napięcia została zredukowana o około jedną trzecią w porównaniu z akumulatorem poprzedniej generacji. Grupa BMW wdrożyła własny proces pozyskiwania kobaltu i litu, które dostarcza producentom ogniw akumulatorowych, częściowo obejmujący monitorowanie przestrzegania norm środowiskowych i społecznych.
Najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii akumulatorów dotyczą zarówno możliwości wydajnościowych, jak i gęstości energetycznej ogniw, a także struktury modułów i ich rozmieszczenia w jednostce magazynującej. Ta jednostka magazynująca została opracowana specjalnie dla BMW iX3, a wersje specyficzne dla modeli również będą oferowane w przyszłych elektrycznych BMW. Na przykład akumulator wysokiego napięcia w nowym BMW iX3 ma wyższą liczbę ogniw na moduł, zredukowaną liczbę komponentów i bardziej zwartą, niezwykle smukłą konstrukcję.
Akumulator wysokiego napięcia w nowym BMW iX3 składa się z 188 indywidualnie kontrolowanych pryzmatycznych ogniw akumulatorowych – każde zamknięte w aluminium – które są zgrupowane w 10 modułach. Akumulator jest umieszczony nisko w podłodze pojazdu jako integralny element nadwozia. Nowej generacji akumulator waży 518 kilogramów i ma pojemność brutto 80 kWh, z czego 74 kWh jest wykorzystywane, co zapewnia mu niezwykle korzystny stosunek masy do pojemności magazynowej w tej klasie.
Wyszukany system chłodzenia i ogrzewania zapewnia, że akumulator wysokiego napięcia jest zawsze utrzymywany w optymalnej temperaturze. Dostosowane szczególnie do technologii piątej generacji BMW eDrive, jego zasada konstrukcyjna stanowi również znaczny krok naprzód w porównaniu z systemami stosowanymi dotychczas w elektrycznych pojazdach Grupy BMW. System chłodzenia/ogrzewania z płynem obsługuje jednostkę magazynującą, elektronikę mocy i silnik elektryczny. Moduł chłodzenia z dwoma poziomami oraz mocna jednostka sterująca zapewniają idealną kontrolę temperatury dla komponentów BMW eDrive w każdych warunkach roboczych i niemal w każdej pogodzie. Oddzielny, elektrycznie napędzany podgrzewacz zapewnia, że akumulator wysokiego napięcia osiąga nieprzerwanie wysoki poziom efektywności podczas uruchamiania samochodu – nawet w ekstremalnie niskich temperaturach zewnętrznych do minus 30 stopni Celsjusza. Wnętrze i akumulator są ogrzewane za pomocą systemu pompy ciepła. Pompa charakteryzuje się niezwykle wysoką efektywnością; zużywa od 40 do 80 procent mniej energii niż konwencjonalne ogrzewanie elektryczne (w zależności od temperatury zewnętrznej), przy jednoczesnym zapewnieniu równie komfortowego klimatu wewnątrz. Wydobywa nadmiar ciepła z silnika, jednostki sterującej systemu napędowego i akumulatora wysokiego napięcia, a także z powietrza zewnętrznego i przekazuje je przez system klimatyzacji. Zintegrowany system zarządzania klimatem i systemem ogrzewania również zapewnia ogrzewanie wnętrza w zależności od potrzeb i optymalne chłodzenie akumulatora wysokiego napięcia.
Zintegrowana jednostka ładowania i szybkie ładowanie przy mocy do 150 kW
Nowe funkcje technologiczne, które debiutują w piątej generacji technologii BMW eDrive, obejmują innowacyjną jednostkę ładowania. Zintegrowana jednostka ładowania (CCU) stosowana w nowym BMW iX3 umożliwia niezwykle wysoką elastyczność w zakresie podłączania samochodu do różnych typów stacji ładowania, co oznacza, że można łatwo i szybko wprowadzać energię elektryczną do pojazdów w krajach na całym świecie. Przy użyciu stacji ładowania prądem zmiennym (AC), CCU umożliwia jednopoziomowe ładowanie przy mocy do 7,4 kW i trójpoziomowe ładowanie przy mocy do 11 kW. Podłączenie pojazdu do stacji szybkiego ładowania prądem stałym (DC) otwiera drzwi do znacznie wyższych mocy ładowania. A na stacjach szybkiego ładowania – które zapewniają ultra szybkie ładowanie na kluczowych trasach komunikacyjnych – elektryfikowane modele Grupy BMW mogą teraz korzystać z mocy ładowania wynoszącej do 150 kW.
CCU z integralnym transformatorem napięcia 4 kW połączonym z 12V na pokładzie – od oświetlenia, systemów wspomagania kierowcy i systemu audio po ogrzewanie siedzeń – dostarcza również energii elektrycznej z akumulatora wysokiego napięcia samochodu dla odbiorców.
Akumulator wysokiego napięcia nowego BMW iX3 można ładować z konwencjonalnych gniazd domowych lub przemysłowych, z Wallboxa lub na publicznych stacjach ładowania. Gdy samochód jest podłączony do Wallboxa, akumulator wysokiego napięcia można naładować od 0 do 100 proc. przy mocy do 11 kW w ciągu 7.5 godziny. Tymczasem stacja szybkiego ładowania prądem stałym (DC) może uzupełnić akumulator od 0 do 80 proc. jego pojemności w ciągu 34 minut. Ładowanie przez 10 minut na jednej z tych stacji zapewnia wystarczającą moc, aby dodać 100 kilometrów (62 mil) do zasięgu w cyklu WLTP.
Nowe BMW iX3 ma złącze do ładowania CCS AC/DC umieszczone nad prawym tylnym nadkolem.
Projekt
Zewnętrzny design nowego BMW iX3 pokazuje typowe proporcje Sports Activity Vehicle, co czyni go wizualną wizytówką solidnych cech premium oraz wszechstronnych talentów reprezentowanych przez modele BMW X. Jednak dodaje również do mixu lokalnie bezemisyjny system napędowy – nie osłabiając przy tym tych podstawowych cech SAV. Wyrazista tożsamość nowego iX3, ukierunkowana na jego w pełni elektryczny system napędowy, jest podkreślona przez specyficzne cechy designu. Dedykowane modyfikacje przedniego/tylnego zderzaka, w dużej mierze zamknięta kratka chłodnicy oraz nowo opracowane lekkie felgi aluminiowe optymalizują aerodynamikę samochodu. Ponadto, starannie umieszczone niebieskie akcenty nawiązują do technologicznego połączenia z marką BMW i.
Linie i powierzchnie prowadzone przez nowy język designu BMW nadają BMW iX3 nowoczesny urok Sports Activity Vehicle. Potężne proporcje, długi rozstaw osi, krótkie zwisy i lekko sześciokątne nadkola wskazują na charakterystyczną sportową wszechstronność modeli BMW X. Wyrafinowane poczucie obecności i sportowej elegancji w zewnętrznym designie samochodu podkreślają precyzyjne linie i wyraźnie ustrukturyzowane powierzchnie. Przechodząc do wnętrza, podwyższona pozycja siedzenia zapewnia kierowcy dominujący widok na drogę. Oprócz tego, przestronność dla wszystkich pięciu pasażerów, premium atmosfera i wysoki poziom wszechstronności przynoszą charakterystyczną przyjemność z jazdy BMW, silne poczucie ekskluzywności oraz wysoki poziom codziennej praktyczności w całkowicie elektrycznej wersji Sports Activity Vehicle.
Optymalizowana aerodynamika tworzy wyrazistą obecność
Projekt specyficzny dla modelu przedniego końca jest studium przypadku efektywności funkcjonalnej. Najbardziej rzucającą się w oczy cechą jest w dużej mierze zamknięta konstrukcja kratki chłodnicy BMW i przedniego zderzaka. Chromowane obramowania otaczają dwa elementy kraty, których wewnętrzne powierzchnie mają strukturę siatki, dotychczas widoczną tylko w kratkach chłodnicy elitarnych sportowych maszyn od BMW M. W BMW iX3 projekt siatki jest uzupełniany przez znany akcent niebieski BMW i wzdłuż wewnętrznych krawędzi obramowań kraty.
Zamknięte powierzchnie w obrębie kratki chłodnicy redukują opór powietrza i odzwierciedlają niższe wymagania chłodzenia systemu napędowego samochodu elektrycznego. Niemniej jednak, komponenty napędowe i hamulce pojazdu elektrycznego nadal wymagają precyzyjnej kontroli temperatury, dlatego dolny wlot powietrza i otwór w kratce chłodnicy (niewidoczny z zewnątrz) korzystają z dziesięcioetapowej aktywnej kontroli klap powietrznych. To pozwala na przepływ powietrza chłodzącego do odpowiednich komponentów w wymaganych ilościach.
Innowacyjne aerodynamiczne koła zwiększają zasięg
Air Curtains w zewnętrznych obszarach przedniego zderzaka celowo prowadzą powietrze wzdłuż przednich kół, aby zminimalizować turbulencje. Połączenie Air Curtains z innowacyjnymi, aerodynamicznie zoptymalizowanymi lekkimi felgami aluminiowymi okazuje się niezwykle skuteczne w wygładzaniu przepływów powietrza wokół nadkoli, które najbardziej wpływają na ogólny opór pojazdu. Aerodynamiczne koła zamontowane w nowym BMW iX3 redukują jego opór aerodynamiczny o około 5 proc. w porównaniu z porównywalnym pojazdem z konwencjonalnymi lekkimi felgami aluminiowymi. Uzyskiwana poprawa efektywności zwiększa zasięg nowego BMW iX3 o około 10 kilometrów (6 mil) w cyklu WLTP.
Innowacyjne nowe aerodynamiczne koła łączą swoją zredukowaną oporność powietrza z sportową elegancją felgi aluminiowej w kształcie V. Wymiary podstawowej felgi zapewniają spełnienie wszystkich wymagań strukturalnych związanych z przekazywaniem dynamicznych sił jezdnych na drogę. W międzyczasie wstawki o wysokiej jakości wykończeniu odpowiadają za osiągnięcie niezbędnego wpływu aerodynamicznego. Ta nowa zasada konstrukcyjna otwiera dodatkowe możliwości personalizacji kół. Ponadto ważą one około 15 proc. mniej niż wcześniejsze felgi aluminiowe BMW z aerodynamicznie zoptymalizowanymi powierzchniami. BMW iX3 jest standardowo wyposażone w aerodynamiczne koła o średnicy 19 cali i można je również zamówić z opcjonalnymi felgami 20-calowymi.
Spód nowego BMW iX3 jest w dużej mierze zamknięty – dzięki starannie modelowanym panelom i deflektorom powietrza – z powodu umiejscowienia obudowy akumulatora wysokiego napięcia. Środki, w tym zoptymalizowane pod względem przepływu powietrza wzmocnienia, starannie prowadzone przepływy powietrza wokół przednich kół oraz osłona tylnej osi zwiększają aerodynamikę. Specjalna osłona dla tylnych słupków optymalizuje przepływ powietrza do tylnego dyfuzora. Elektryczny – a więc wolny od układu wydechowego – koncept napędowy umożliwia gładką i zamkniętą powierzchnię podwozia i tylnego zderzaka, co także korzystnie wpływa na aerodynamikę. Niebieskie wstawki w tylnym dyfuzorze przyciągają uwagę do wysoce zrównoważonego charakteru pojazdu. Wspólnie te optymalizacyjne działania nadają nowemu BMW iX3 opór aerodynamiczny (Cd) równy 0,29. Air Breathers w przednich bocznych panelach wykonane są w chromie perłowym i mają logo BMW i. Niebieskie wstawki w progach bocznych oraz użycie charakterystycznego koloru BMW i do obrysu logo marki na maski, tylnej klapie i obręczach kół dopełniają wyrazistej tożsamości wizualnej nowego BMW iX3.
Wnętrze: premium atmosfera z akcentami specyficznymi dla modelu