Ostatni silnik wolnossący w BMW M3 zadebiutował w 2007 roku i został wyposażony w większy silnik V8, który, co zaskakujące, był lżejszy od poprzedniego sześciocylindrowego modelu. A to przyniosło korzyści w zakresie dźwięku, mocy i prowadzenia.
Wzgórze na masce, wloty powietrza na błotnikach i obniżone zawieszenie pozwalają odróżnić M3 od pozostałych modeli E92 BMW. Samochód zaprojektowano z myślą o roli grand tourera, auta sportowego i maszyny wyścigowej.
E92 M3 zadebiutowało w 2007 roku z sześciobiegową skrzynią manualną i silnikiem ośmiocylindrowym. Zostało przyjęte z mieszanymi uczuciami przez purystów, którzy wciąż tęsknili za oryginalnym modelem E30 M3 z 1986 roku. Od tego czasu jednak pojemność silnika oraz liczba cylindrów uległy podwojeniu. W porównaniu do E46 M3, ostatniego z wolnossącym silnikiem sześciocylindrowym, E92 było cięższym autem. Nie stanowiło to jednak prawdziwego problemu, ponieważ miało wyższy moment obrotowy przy niższych obrotach.
Wnętrze samochodu zaprojektowano tak, aby zapewnić wystarczający komfort i przyjemność z jazdy. Sportowe fotele kubełkowe, pokryte skórą, wyglądały stylowo i premium. Klasyczny zestaw wskaźników BMW połączono z wyświetlaczem infotainment umieszczonym wysoko na desce rozdzielczej oraz z kontrolerem i-Drive na konsoli centralnej. Z tyłu znajdowało się trochę miejsca dla pasażerów.