BMW M3 CSL z 2003 roku to wyjątkowa seria, zbudowana na podstawie tych trzech liter, które oznaczają „Coupe, Sports, Lightweight” (kabriolet, sportowy, lekki). To hołd dla chwalebnego modelu BMW 3.0 CSL z 1972 roku.
„Coupe Sport Leichtbau” (Coupe, Sport, Lekka Konstrukcja) to podstawowe cechy modeli CSL. Inżynierowie wzięli standardowy pojazd i usunęli wszystko, co mogli, aby uczynić auto lżejszym. Następnie wymienili panele nadwozia na lżejsze. M3 CSL produkowano tylko przez jeden rok, a jego całkowita liczba wyniosła 1383 egzemplarze.
Z zewnątrz tylko miłośnik samochodów zauważy różnicę, ale szerszy zderzak z przodu i tylni spojler w stylu „kaczki” na klapie bagażnika były dobrze widoczne. Specjalny zestaw kół był oferowany specjalnie dla modelu CSL. Na przednich błotnikach, w kratkach wydechowych i z tyłu zamontowano małe oznaczenia „CSL”. Na dolnej części przedniego zderzaka znajdowały się elementy z włókna węglowego.
W środku cięższe przednie fotele standardowego M3 zostały zastąpione smuklejszymi i lżejszymi. Były to głównie fotele wyścigowe z różnym tapicerowaniem. Tylna ławka również była węższa i posiadała prosty mechanizm ułatwiający jej demontaż. Na wszelki wypadek, gdyby kierowca postanowił wziąć udział w wyścigach.
Pod maską znajdowała się wzmocniona wersja 3,2-litrowego silnika rzędowego z regularnego M3, ale o większej mocy. Standardowo wyposażono go w automatyczną skrzynię biegów SMG II (z pojedynczym sprzęgłem). Standardowym wyposażeniem był również ograniczony mechanizm różnicowy. Dzięki wszystkim redukcjom wagi, samochód był lżejszy o 110 kg (243 funty) od standardowego coupe M3.
W 2003 roku BMW zaprezentowało wersję seryjną konceptu, który już wcześniej przykuł uwagę na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2001 roku – BMW M3 CSL, gdzie akronim oznacza „Coupé, Sport, Lekki”.
Rzeczywiście, ta tradycja BMW sięga lat 30. XX wieku, kiedy to na światło dzienne wyszedł legendarny model 328 Mille Miglia Touring Coupé. Tym razem jednak inżynierowie BMW zinterpretowali ten klasyczny temat w nowy sposób, skupiając się nie na radykalnym zmniejszeniu wagi przez usunięcie poszczególnych komponentów, ale na inteligentnym inżynierii lekkości, czyli redukcji masy przez zastosowanie najlepszych i najbardziej odpowiednich materiałów w odpowiednich miejscach. Dzięki temu eksperci BMW udało się zredukować wagę BMW M3 o ponad 110 kilogramów, co odpowiada 243 funtom, a wersja CSL waży jedynie 1,385 kg, czyli 3,054 lb.
Silnik również przeszedł modyfikacje, osiągając teraz maksymalną moc wynoszącą 265 kW, co odpowiada 360 koniom. Rezultatem jest stosunek mocy do wagi wynoszący zaledwie 3,85 kg na konia mechanicznego, co czyni BMW M3 CSL jeszcze bardziej zwrotnym i dynamicznym niż „zwykłe” BMW M3. W efekcie BMW M3 CSL przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy i osiąga 200 km/h w równie oszałamiające 16,8 sekundy. Prędkość maksymalna jest z kolei elektronicznie ograniczona do 250 km/h, czyli 155 mph.
– Szczęśliwy – kierowca BMW M3 CSL korzysta z dodatkowych systemów wsparcia technicznego oraz ulepszających, które są oferowane standardowo w tym unikalnym pojeździe: sekwencyjna skrzynia biegów M od BMW z systemem Drivelogic oraz trybem M Track. Ta specjalna skrzynia biegów zapewnia bardzo szybkie zmiany biegów w zaledwie 0,08 sekundy, jak w samochodach wyścigowych Formuły 1, za pomocą łopatek przy kierownicy. A jak w BMW M3 wyposażonym w SMG, system Launch Control umożliwia BMW M3 CSL przyspieszenie z miejsca aż do prędkości maksymalnej, bez potrzeby zmiany biegów przez kierowcę czy zwracania uwagi na ograniczenia obrotów silnika.