BMW M3 (F80) 2014-2018

BMW M3 (F80) 2014-2018

Przejdź do galerii zdjęćBMW M3 (F80) 2014-2018

Po czterech generacjach modelu M3 w różnych wersjach, piąta generacja sportowego modelu BMW była dostępna wyłącznie jako czterodrzwiowy sedan.

Niemiecki producent samochodów postanowił nazywać wersje coupe parzystymi numerami. Tak więc coupe z serii 3 stało się serią 4. Nie oznaczało to jednak, że zrezygnowano z oznaczeń M3. Te pozostały na czterodrzwiowym BMW serii 3.

W 2014 roku BMW ogłosiło najbardziej sportową wersję serii 3, model M3. Na zewnątrz wyglądał inaczej niż reszta oferty, charakteryzując się nowym przednim zderzakiem z większym spojlerem i szerszymi wlotami powietrza. Na przednich błotnikach zestaw wentylacji poprawiał wygląd samochodu i minimalizował turbulencje w nadkolach. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, który miał wypukłość na masce z powodu potężnego silnika V8, M3 miało mniejszą wypukłość, bardziej z myślą o estetyce i ochronie pieszych. Na samochodzie zamontowano specyficzny zestaw 18-calowych felg aluminiowych. Z tyłu znajdowały się cztery wydechy pod dyfuzorem, zaprojektowanym specjalnie dla modelu M3.

Wewnątrz M3 pokazywało swoje rodzinne korzenie w dziedzinie motorsportu. Wysokie fotele, specjalna kierownica, unikalny zestaw wskaźników oraz trójkolorowe logo M rozprzestrzeniały się po kabinie, na fotelach, dźwigni zmiany biegów i wskaźnikach.

Model M3 z 2014 roku, znany również jako F80, był pierwszym BMW M3 z silnikiem turbo. Posiadał silnik sześciocylindrowy w układzie rzędowym pod maską. Jego pojemność skokowa wynosząca 3,0 litra była mniejsza niż wcześniejszy silnik V8 o pojemności 4,0 litra z modelu E92 M3. Jednak oferował więcej mocy i momentu obrotowego niż model, który zastępował. Standardowo był wyposażony w 6-biegową skrzynię manualną, a opcjonalnie dostępna była 7-biegowa automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem.

 Premiera nowego BMW M3 Sedan oraz nowego BMW M4 Coupe to ukazanie nowej interpretacji sportowego samochodu wysokiej wydajności przez BMW M GmbH – kontynuując filozofię BMW M w piątej generacji M3. Wyprodukowano ponad 40 000 egzemplarzy czwartej generacji BMW M3 Coupe, a teraz BMW M4 Coupe jest gotowe, aby kontynuować tę historię sukcesu. Emblemat „M4” odnosi się do serii modeli, która stanowi bazę dla nowego modelu M – po raz pierwszy Coupe zostanie wprowadzone równocześnie z wersją czterodrzwiową. Logika wskazuje, że ta ostatnia nosić będzie nazwę BMW M3 Sedan.

„Cztery generacje BMW M3 łączyły geny sportowe i codzienną użyteczność w emocjonalnie bogatym całokształcie,” wyjaśnia Dr Friedrich Nitschke, prezydent BMW M GmbH. „BMW M3 Sedan oraz BMW M4 Coupe to kontynuacja tego zaangażowania w tę filozofię. Silnik jest sercem każdego modelu M, a nowa turbodoładowana jednostka sześciocylindrowa zamontowana w dwóch nowych samochodach łączy zalety wysokoobrotowego silnika wolnossącego z mocą technologii turbodoładowania. Zastosowanie zaawansowanego lekkiego designu pozwoliło na zaoszczędzenie około 80 kilogramów w stosunku do wychodzącego M3. BMW M3 i BMW M4 przenoszą technologię sportową z torów wyścigowych na drogi, a tysiące okrążeń legendarnego toru Nürburgring Nordschleife – najbardziej wymagającego toru wyścigowego na świecie – przygotowały nowe modele na ten krok. Staranna i pełna pasji praca nad rozwojem przyczyniła się do stworzenia dwóch sportowych aut wysokiej wydajności, które wyznaczają nowe standardy pod względem całościowego konceptu, precyzji i zwinności.

Nowo opracowany silnik sześciocylindrowy w układzie rzędowym z technologią M TwinPower Turbo zamontowany w nowym BMW M3 Sedan i nowym BMW M4 Coupe generuje maksymalną moc 431 koni mechanicznych. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 550 Nm (406 lb-ft) i jest dostępny w szerokim zakresie obrotów, przewyższając o około 40 procent wartość rejestrowaną przez dotychczasowe BMW M3. Mimo to silnik osiąga również redukcję zużycia paliwa i emisji o około 25 procent. Zarówno BMW M3 Sedan, jak i BMW M4 Coupe przyspieszają od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy (z opcjonalną siedmiobiegową skrzynią M Double Clutch Transmission).

W celu maksymalizacji zdolności dynamicznych i zapewnienia doskonałej efektywności, udało się osiągnąć oszczędności wagi o około 80 kilogramów w porównaniu do porównywalnego modelu poprzedniej generacji. Na przykład BMW M4 Coupe ma masę własną wynoszącą 1497 kilogramów, dzięki rygorystycznemu zastosowaniu inteligentnych środków zwiększających lekkość. Obejmują one zwiększone wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak tworzywo wzmocnione włóknem węglowym (CFRP) i aluminium w wielu elementach podwozia i nadwozia. Rzeczywiście, oba modele posiadają dach z włókna węglowego.

Jednym z głównych celów rozwoju BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupe było zapewnienie, że nowe samochody oferują imponującą zdolność na torze wyścigowym. Dlatego zastosowano system chłodzenia zgodny z wymaganiami torowymi, który zapewnia utrzymanie optymalnego balansu temperatury silnika, turbosprężarek i skrzyni biegów przez cały czas.

Aby podkreślić wyścigowy charakter obu modeli zarówno pod względem ich technicznej struktury, jak i dostrojenia samochodów, inżynierowie współpracowali ściśle z profesjonalnymi kierowcami wyścigowymi BMW Motorsport podczas fazy rozwoju. Na przykład kierowcy DTM Bruno Spengler i Timo Glock brali udział w obszernych testach i pracach związanych z ustawieniami przeprowadzonych na torze Nürburgring-Nordschleife.

Mieszanka elementów działających w idealnej harmonii zapewnia wyjątkową wydajność, precyzję i zwinność

Nowe BMW M3 Sedan oraz nowe BMW M4 Coupe, niskie i szerokie, dzielą doskonale zbalansowaną postawę na drodze. Rzeczywiście, specyficzny dla M design tych dwóch sportowych aut podkreśla ich możliwości wydajnościowe. Duże wloty powietrza i Air Curtains z przodu, eksponowane komponenty nadwozia z włókna węglowego i aluminium oraz dyfuzor na muskularnym tylnym końcu to nie tylko elementy designu; spełniają również funkcje aerodynamiczne, chłodzenia i oszczędności wagi.

Liczne rozwiązania aerodynamiczne zintegrowane w różnych obszarach nadwozia.

Koncepcja aerodynamiczna modeli BMW M GmbH zawsze była jednym z kluczowych elementów ich rozwoju. Inżynierowie muszą kierować powietrze wokół samochodu, aby stworzyć jak najlepszą platformę dla doskonałości dynamicznej, jednocześnie zapewniając, że silnik, napęd i hamulce otrzymują odpowiednie chłodzenie, nawet podczas intensywnego użytkowania na torze wyścigowym.

Detale takie jak potężnie uformowany przód, gładka konstrukcja podwozia i wyraźnie zdefiniowany spojler Gurneya z tyłu M3 Sedan (lub zintegrowany spojler lip na tylnej części BMW M4 Coupe) zmniejszają podnoszenie zarówno na przedniej, jak i tylnej osi, zapewniając optymalne właściwości prowadzenia. „Sposób, w jaki kierujemy napływającym powietrzem przez chłodnicę oleju silnikowego, tworzy efekt Venturiego, który redukuje podnoszenie przedniej osi i w ten sposób poprawia sterowanie,” wyjaśnia Albert Biermann, szef rozwoju BMW M GmbH. Elementy takie jak Air Curtain i M żebra zintegrowane z Air Breather za przednimi kołami minimalizują turbulencje w nadkolach przednich. Razem z aerodynamicznie zoptymalizowanymi lusterkami zewnętrznymi w stylu podwójnego stelaża, są one również bardzo charakterystycznymi cechami designu BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupe i pomagają zredukować opór powietrza. Te przykłady w sposób znany podkreślają sukces inżynierów M w pogodzić wymagania codziennego użytku z wymogami akcji na torze wyścigowym.

Wyrafinowana koncepcja chłodzenia dla maksymalnej wydajności.

Wyjątkowy potencjał wydajności BMW M3 Sedan oraz BMW M4 Coupe stawia niezwykle wygórowane wymagania w zakresie zarządzania temperaturą w silniku i zespołach obwodowych. Aby zapewnić optymalne temperatury robocze w codziennym użytkowaniu, podczas krótkich podróży po mieście i na torze wyścigowym, inżynierowie BMW M GmbH opracowali niezwykle skuteczny system chłodzenia. Przykładowo, oprócz dwóch niezwykle dynamicznych jednostek turbodoładowanych, system dolotowy sześciocylindrowego silnika zawiera również pośredni intercooler, maksymalizując ciśnienie doładowania i moc silnika. Oprócz głównej chłodnicy, gotowa na tor koncepcja chłodzenia zawiera również chłodnicę umieszczoną z boku dla obiegów wody wysokiej i niskiej temperatury oraz dla oleju silnikowego i skrzyni biegów (jeśli zdefiniowana jest skrzynia M Double Clutch Transmission). Zapewniają one stabilną równowagę temperatury, a tym samym wysoką wydajność na torze jak i na drodze. Dodatkowa elektryczna pompa chłodząca schładza łożyska turbosprężarek, gdy samochód jest w ruchu.

Sześcio-biegowa manualna skrzynia biegów z automatycznym przyspieszeniem.

Moc silnika jest przekazywana na drogę za pośrednictwem standardowej sześcio-biegowej skrzyni ręcznej z solidnym sprzęgłem podwójnym. Jednostka ta jest znacznie bardziej kompaktowa niż jej poprzedniczka i o 12 kilogramów lżejsza. Aby zwiększyć komfort zmiany biegów, manualna skrzynia biegów wykorzystuje innowacyjne nowe tarcze cierne z włókna węglowego w swoich pierścieniach synchronizacyjnych. Lubrykacja suchą miską zapewnia efektywne dostarczanie oleju do wszystkich części silnika. Skrzynia błyskawicznie przyspiesza podczas redukcji biegów – wcześniej cecha zarezerwowana dla M Double Clutch Transmission. Ta funkcja kontroli prędkości zwiększa płynność zmiany biegów, pomaga w zwiększeniu stabilności i została pierwotnie opracowana przez inżynierów sportowych.

Siedmiobiegowa skrzynia M Double Clutch Transmission z Drivelogic z Launch Control.

Trzecia generacja M DCT ponownie stawia inżynierów M na czołowej pozycji pod względem mocy i możliwości na torze wyścigowym, bez konieczności kompromisów w zakresie codziennej użyteczności. Opcjonalna siedmiobiegowa skrzynia M Double Clutch Transmission z Drivelogic wprowadza nowy, wysokobrotowy silnik turbodoładowany w emocjonujące wyczyny. Oprócz automatycznej zmiany biegów, w trybie manualnym skrzynia umożliwia ultraszybkie zmiany biegów bez przerwania przepływu mocy. Zintegrowana funkcja Launch Control zapewnia optymalne osiągi przyspieszenia, generując wyniki, które byłyby poza zasięgiem ze skrzynią manualną. Funkcja Smokey Burnout pozwala kierowcy na odrobinę poślizgu tylnych kół podczas jazdy z niską prędkością. Stabilizacja sprzęgła otwiera sprzęgło, gdy samochód ma tendencję do podsterowności, aby przywrócić go na właściwy tor. A M DCT obejmuje też funkcje takie jak tryby Drivelogic, które może wybrać kierowca, aby nadać BMW M3 i BMW M4 bardziej komfortowe, bardziej ekonomiczne lub nawet sportowe cechy. Dodatkowy siódmy bieg w porównaniu do skrzyni manualnej pozwala na dłuższe przełożenia – i przynosi oczekiwane korzyści efektywności.

Właściwości niezwykle lekkiego, ale jednocześnie imponująco wytrzymałego materiału CFRP pozwoliły inżynierom przyjąć całkowicie nowe podejście w produkcji wału napędowego. Wykonany z CFRP, ten element przekazuje moment obrotowy silnika ze skrzyni biegów do tylnego dyferencjału i działa pod bardzo dużymi obciążeniami – szczególnie w pojazdach o wysokiej wydajności. „Imponująca sztywność i niska waga rurki CFRP pozwalają na budowę wału napędowego jako jednostki jednoczęściowej, bez centralnego łożyska. Oprócz oszczędności wagi o 40 procent względem poprzednika, osiągnęliśmy redukcję mas wirujących, a tym samym poprawę dynamiki napędu,” wyjaśnia Albert Biermann.

Jeszcze bardziej udane napęd na tylne koła z aktywnym dyferencjałem M.

Wśród innych komponentów, które dodają nowego blasku dynamicznemu repertuarowi BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupe, znajdują się puste, lekkie wały napędu tylnego dyferencjału oraz aktywny dyferencjał M, który wykorzystuje elektronicznie sterowany wielopłytkowy dyferencjał ograniczający poślizg w celu optymalizacji trakcji i stabilności kierunkowej. Ograniczający poślizg dyferencjał wielopłytkowy działa z niezwykłą precyzją i szybkością. Jego jednostka sterująca łączy się z systemem DSC (Dynamic Stability Control) i dodatkowo uwzględnia położenie pedału gazu, prędkość obrotową kół i kąt skrętu pojazdu. Każda sytuacja drogowa jest dokładnie analizowana, a nadchodzący utrata trakcji po jednej stronie pojazdu jest identyfikowana na wczesnym etapie. Stopień zablokowania – który może wynosić od 0 do 100 procent – jest regulowany w razie potrzeby w ułamku sekundy, co pozwala zapobiec poślizgowi kół na śliskich nawierzchniach, w sytuacjach, gdy współczynniki tarcia prawego i lewego tylnego koła są znacznie różne, w ciasnych zakrętach oraz przy szczególnie energicznym zmianie kierunku. Optymalizowanie trakcji w ten sposób zapewnia również niezrównaną stabilność jazdy w trudnych warunkach i pozwala na imponujące dynamiczne przyspieszenie z zakrętów.

Tryb dynamiczny M – podfunkcja systemu Dynamic Stability Control (DSC) – zaspokaja pragnienie entuzjastycznych kierowców na zwinność dynamiczną. Gdy DSC interweniuje w razie potrzeby, aby przeciwdziałać podsterowności i nadsterowności, tryb dynamiczny M pozwala na większy poślizg kół, co umożliwia łatwe driftowanie. Właściciele z zamiłowaniem do sportowej i dynamicznej jazdy docenią tę szeroką gamę możliwości prowadzenia, chociaż DSC interweniuje, jeśli pojazd przekracza limity – chyba że zostanie całkowicie wyłączony. Niezależnie od wybranego ustawienia, kierowca pozostaje odpowiedzialny za stabilność pojazdu.

Aluminiowe elementy zawieszenia zapewniają ostrzejszą dynamikę.

Kluczowa wiedza BMW M GmbH polega na opracowywaniu samochodów M, które oferują imponującą precyzję kierowania, zdolność dostosowania się do granic, zwinność i wrażenia z jazdy, a także nieporównywalną przyczepność i doskonałą stabilność kierunkową – wszystko to bez pomijania codziennej użyteczności. Aby osiągnąć te cele przy znacznie zwiększonej wydajności nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupe, osie poprzedniego BMW M3 zostały przeprojektowane z wielką dbałością o szczegóły.

Tutaj znowu niska waga i wysoka sztywność układów osi są istotnymi składnikami, które zapewniają, że samochody oferują ultradynamiczne wrażenia z jazdy. W przedniej osi ze sprężyną podwójną zastosowanie lekkiej budowy aluminiowej dla komponentów takich jak wahacze, nośniki kół i ramy subosi oszczędza pięć kilogramów w porównaniu z konwencjonalnym stalowym designem. Bez luzu stawne wahacze i łożyska elastomerowe opracowane specjalnie dla BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupe zapewniają optymalne i bezpośrednie przekazywanie sił zarówno w kierunku poprzecznym, jak i podłużnym. Aluminiowa płyta usztywniająca, CFRP przednia belka sztywności oraz dodatkowe śruby pomiędzy ramą subosi a nadwoziem pomagają zwiększyć sztywność przedniego końca.

Nowa tylna oś pięcio-linkowa jest także lżejsza niż konstrukcja w poprzednim BMW M3. Wszystkie wahacze i nośniki kół są wykonywane z aluminium kute, co zmniejsza masy niesprężynowe komponentów lokujących koła o około trzy kilogramy w porównaniu z poprzednią generacją modelu. Sztywne połączenie pomiędzy ramą subosi tylnej osi a nadwoziem – bez zastosowania elastycznych elementów gumowych – zostało zaczerpnięte ze sportów motorowych i służy dalszemu poprawieniu lokalizacji kół, a tym samym stabilności kierunkowej. „Podwójne elastyczne montowanie tylnego dyferencjału w ramach subosi tylnej osi – która jest przykręcona do struktury nadwozia – pozwoliło nam osiągnąć nowy poziom precyzji jazdy, ale bez pomijania komfortu,” mówi Albert Biermann, przytaczając kolejny przykład doskonałej symbiozy czysto sportowej technologii wyścigowej oraz doskonałej codziennej użyteczności.

Rozwój opon do samochodów był włączony do procesu konstrukcji osi od samego początku. Dla sportowych samochodów o wysokiej wydajności, takich jak BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupe, szczególnie ważne są odczucia z kierownicy i precyzja w rozwoju opon na przedniej osi, obok stabilności bocznej i sił hamowania. Na tylnej osi natomiast najważniejsze są przyczepność, stabilność boczna i kierunkowa. Z tego powodu oba samochody opuszczą fabrykę na niskiej wadze 18-calowych felg kutych (oś przednia: 9 J x 18, oś tylna: 10 J x 18) z oponami o różnych rozmiarach (oś przednia: 255 mm, oś tylna: 275 mm). Opony 19-calowe są dostępne jako opcja. Specjalnie opracowane felgi kute przyczyniają się do znacznej redukcji mas niesprężynowych samochodów, a tym samym do optymalizacji właściwości dynamicznych i efektywności. Doświadczone inżynierowie M zadbali o to, aby wszystkie komponenty między kierownicą a oponami działały ze sobą harmonijnie i zapewniały maksymalną precyzję jazdy i stabilność boczną, przy jednoczesnym komforcie jazdy.

Elektryczne wspomaganie kierownicy z trzema ustawieniami.

Elektryczno-mechaniczny system kierowniczy w nowym BMW M3 Sedan i nowym BMW M4 Coupe stanowi nowy rozwój od BMW M GmbH i jest kluczowym elementem w połączeniu między kierowcą a samochodem. Oferuje on bezpośrednie uczucie kierowania oraz precyzyjne informacje zwrotne. Zintegrowana funkcja Servotronic elektronicznie dostosowuje poziom wspomagania kierownicy w zależności od prędkości samochodu, zapewniając optymalne właściwości kierownicze przy wszystkich prędkościach. Kierownica BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupe oferuje również kierowcy trzy ustawienia jako standard, które można wybrać jednym przyciskiem. Tryby COMFORT, SPORT i SPORT+ pozwalają dostosować poziom wspomagania kierownicy do sytuacji i osobistych preferencji kierowcy.

„Razem, sztywne struktury przednie i tylne, precyzyjna kinematyka osi oraz imponująco responsywny elektryczny system wspomagania kierownicy przyczyniają się do doskonałych właściwości prowadzenia i obsługi BMW M3 Sedan oraz BMW M4 Coupe,” podsumowuje Biermann.

Opcjonalne zawieszenie Adaptive M również oferuje tryby COMFORT, SPORT i SPORT+, umożliwiając kierowcy wybór między bardziej komfortowym ustawieniem amortyzacji do jazdy po mieście, sztywniejszym ustawieniem do dynamicznej jazdy po wiejskich drogach oraz trzecią opcją, która minimalizuje ruchy nadwozia i maksymalizuje wydajność dynamiczną podczas jazdy po torze.

Mając na uwadze swoje doskonałe atrybuty dynamiczne, BMW M3 Sedan oraz BMW M4 Coupe standardowo wyposażone są w hamulce BMW M compound, które oferują doskonałe odczucie, wysoką siłę hamowania i dużą odporność na blaknięcie. O wiele lżejsze niż konwencjonalne odpowiedniki, te hamulce przyczyniają się do znacznej redukcji mas niesprężynowych i tym samym pomagają zwiększyć wydajność dynamiczną. Jeszcze lżejsze hamulce ceramiczne M z włókna węglowego również mogą być wybrane jako opcja, ich jeszcze bardziej optymalizowane właściwości wydajnościowe czynią je jeszcze bardziej efektywnymi do użycia na torze i zapewniają jeszcze większą trwałość.

Nowy silnik sześciocylindrowy w układzie rzędowym: Wysokoobrotowa, turbodoładowana jednostka łączy to, co najlepsze z obu światów

Nowe BMW M3 Sedan i nowe BMW M4 Coupe z BMW M GmbH przywracają konfigurację silnika sześciocylindrowego w układzie rzędowym, znaną z drugiej i trzeciej generacji tego ikonicznego sportowego samochodu. „Podczas opracowywania nowego modelu najpierw myślimy o wymaganiach, które pojazd będzie musiał spełnić, a następnie decydujemy, jakie koncepcje i technologie najlepiej spełnią te cele,” mówi Albert Biermann. Nowy silnik turbodoładowany łączy to, co najlepsze z obu światów – osiągając maksymalnie 7600 obrotów na minutę, ma wyjątkowo wysokie obroty jak na silnik turbodoładowany, co skutkuje liniowym dostarczaniem mocy w szerokim zakresie obrotów silnika i charakterystycznym brzmieniem silnika, podczas gdy technologia M TwinPower Turbo zapewnia, że szczytowy moment obrotowy jest dostępny w szerokim zakresie obrotów. Kolejnym znakiem rozpoznawczym tego silnika jest jego wyjątkowa efektywność.

Nowy silnik ma nieznaczny wzrost mocy w porównaniu do wcześniejszego V8 do 431 koni mechanicznych, przekazywanych w zakresie 5390-7000 obrotów na minutę. Maksymalny moment obrotowy wzrósł o około 40 procent do 550 Nm, i jest utrzymywany w bardzo szerokim zakresie obrotów (1800-5390 obrotów na minutę). Standardowe przyspieszenie od zera do 100 km/h (62 mph) zajmuje nowemu BMW M3 Sedan i nowemu BMW M4 Coupe 4,1 sekundy każdy. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (155 mph, elektronicznie ograniczona) lub 280 km/h (174 mph), jeśli określono opcjonalny pakiet M Driver’s Package. Nowa jednostka napędowa również chwali się doskonałą efektywnością paliwową: BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupe osiągają zużycie w cyklu UE na poziomie 8,3 l/100 km (34 mpg) oraz emisje CO2 wynoszące 194 g/km, co stanowi poprawę o ponad 25 procent w porównaniu z wynikami poprzedniego modelu. Reguły dotyczące emisji zanieczyszczeń są zgodne z normą EU6.

Natychmiastowa reakcja dzięki technologii M TwinPower Turbo.

Technologia M TwinPower Turbo składa się z dwóch szybko reagujących turbodoładowanych turbosprężarek, precyzyjnego wtrysku paliwa, zmiennego czasowania zaworów VALVETRONIC oraz ciągłego zmienno-walu wentylacji Double-VANOS. VALVETRONIC i Double-VANOS współpracują ze sobą, aby bezproblemowo kontrolować podnoszenie zaworu ssącego. Skutkiem jest płynne i wydajne dostarczanie mocy, bardzo ostra reakcja oraz redukcja zużycia paliwa i emisji.

Silnik sześciocylindrowy charakteryzuje się konstrukcją zamkniętej miski korbowej, która jest bardzo sztywna i pozwala na zwiększenie ciśnień cylindrów w celu uzyskania lepszej mocy. A zamiast wkładek, otwory cylindrowe mają podwójną warstwę nanoszoną po arcze, co skutkuje znacznym zmniejszeniem wagi silnika.

Dalszym technicznym wyróżnikiem jest kute, skrętowo sztywne wały korbowe, które oprócz zwiększonej zdolności przenoszenia momentu obrotowego, są również lżejsze. Znacząco zmniejsza to masy wirujące, co skutkuje poprawą reakcji na pedał gazu i przyspieszeniem.

System zaopatrzenia w olej silnikowy gotowy na tor dla doskonałej wydajności.

Na torze wyścigowym, wyjątkowa dynamika jazdy BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupe stawia dodatkowe wymagania wobec systemu zaopatrzenia w olej silnikowy, którego konstrukcja odzwierciedla bogate doświadczenie BMW M GmbH w sportach motorowych. Na przykład, niskowagowa magnezowa miska olejowa posiada specjalną pokrywę, aby ograniczyć ruch oleju w wyniku silnych dynamicznych przyspieszeń bocznych. Podczas ekstremalnego przyspieszenia i hamowania pompa wyciągowa oleju oraz zaawansowany system powrotu oleju umiejscowiony blisko turbosprężarki pomagają również w utrzymaniu stabilnej cyrkulacji oleju. Olej jest zatem dostarczany w sposób ciągły do wszystkich komponentów silnika w każdej sytuacji drogowej – zarówno podczas codziennej jazdy, jak i podczas intensywnej jazdy na torze.

Dźwięk silnika zgodny z atrybutami sportowymi BMW M3 i BMW M4 zapewniają innowacyjne klapy w podwójnym układzie wydechowym. Elektrycznie sterowane klapy tuż przed tylnym tłumikiem minimalizują ciśnienie w układzie wydechowym i produkują dźwięk BMW M, który jest uderzający i niepowtarzalny w całym zakresie obrotów silnika, a także dostarcza precyzyjnych informacji zwrotnych na temat obciążenia silnika. Różne dostępne tryby jazdy oferujące kierowcom wybór skonfigurowanych, doskonale zbalansowanych ustawień pojazdów, również posiadają różne profile dźwięku silnika.

Lekka konstrukcja we wszystkich obszarach: Odchudzanie w odpowiednich miejscach

Inteligentny projekt lepiej zrealizowany był priorytetem w rozwoju BMW M3 i BMW M4. Celem było zminimalizowanie wagi własnej w celu zapewnienia obu modelom znakomitych cech dynamicznych oraz wzorcowej efektywności. Środki te przyniosły imponujące wyniki, dając BMW M4 Coupe masę własną wynoszącą 1497 kilogramów, około 80 kilogramów lżejszą od porównywalnego modelu poprzedniego – z korzyściami dla dynamiki jazdy i zużycia paliwa.

BMW M3 Sedan również otrzymuje dach CFRP po raz pierwszy.

W modelach poprzednich dach CFRP był ograniczony do wersji Coupe. Teraz, po raz pierwszy, czterodrzwiowe BMW M3 również otrzyma tę wyróżniającą się cechę projektową i funkcjonalną. Dach CFRP przynosi oszczędności wagi pięciu kilogramów w przypadku BMW M3 Sedan i ponad sześciu kilogramów w przypadku BMW M4 Coupe. Obniża to również środek ciężkości pojazdu, co pozytywnie wpływa na dynamikę jazdy.

Wykonane z aluminium, a nie ze stali konwencjonalnej, przednie boki i maska (z kopułką mocy) przyczyniają się w znacznym stopniu do koncepcji lekkiego projektu modeli, jednocześnie poprawiając rozkład obciążenia osi.

W BMW M4 Coupe konturowana linia dachu ze środkowym kanałem przechodzi w pokrywę bagażnika, podkreślając jeszcze bardziej sportową osobowość nowego modelu. Nowo opracowany bagażnik nie tylko zapewnia bardzo skuteczne stylizacje tylnej części, jego geometria jest jednocześnie precyzyjnie dostosowana do optymalnej aerodynamiki, a użycie włókna węglowego oraz plastiku zapewnia dodatkowe oszczędności wagi.

Nowe BMW M3 Sedan i nowe BMW M4 Coupe również mają wał napędowy CFRP. Wysoka sztywność i niska waga rurki CFRP sprawiają, że wał napędowy może być produkowany jako jednostka jednoczęściowa, bez centralnego łożyska. To osiąga oszczędności o 40 procent w porównaniu do poprzedniego modelu i redukcję mas wirujących, co z kolei skutkuje bardziej dynamiczną reakcją napędu.

CFRP belka usztywniająca w komorze silnika to kolejny przykład, jak wszystkie środki oszczędności wagi w tych pojazdach zostały również dostosowane do poprawy dynamiki jazdy. Ważąca zaledwie 1,5 kilograma belka usztywniająca oferuje lepszą sztywność niż porównywalny komponent aluminiowy, a jednocześnie odgrywa kluczową rolę w doskonałej reakcji na kierownicę i precyzji obu pojazdów.

Użycie węgla w tych modelach przypomina, że BMW jest globalnym liderem w budowie CFRP o wysokiej wytrzymałości i niskiej wadze oraz że to BMW jako pierwsze wprowadziło masowo produkowany pojazd z nadwoziem w całości wykonanym z tego materiału – innowacyjne BMW i3.

Wkład rozwojowy profesjonalnych kierowców wyścigowych: kierowca BMW Bruno Spengler o technicznych wyróżnikach

Przy opracowywaniu nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupe inżynierowie BMW M mogli liczyć nie tylko na technologie doskonalone na torze, ale także na talent kierowców wyścigowych z doświadczeniem. Na przykład Bruno Spengler i Timo Glock, kierowcy fabryczni BMW Motorsport w serii DTM Deutsche Tourenwagen Masters (Niemieckie Mistrzostwa Samochodów Tourenowych), brali udział w obszernych testach i pracach związanych z ustawieniami na torze Nürburgring-Nordschleife.

„Jestem dumny, że mogłem przyczynić się do ustawień tych dwóch samochodów,” mówi Spengler, mistrz DTM z 2012 roku, który zajął również trzecie miejsce w serii z 2013 roku. „Zawieszenie ma bardzo sportowe ustawienia, feedback z przedniej osi jest niezwykle bezpośredni, przyczepność tylnej osi jest fenomenalna, a osiągi silnika są niesamowite. To idealna baza dla naszego samochodu DTM.”

Bruno Spengler o sześciocylindrowym silniku z technologią M TwinPower Turbo:

„Jako kierowca wyścigowy jestem bardzo pod wrażeniem natychmiastowej reakcji dwóch turbosprężarek bez opóźnienia, gdy tylko wciśniesz pedał gazu. To sensacyjna cecha tego silnika, która przekłada się na większą radość z prowadzenia i jest doskonała do sportowej jazdy.”

…o elektrycznym wspomaganiu kierownicy:

„Elektryczne wspomaganie kierownicy jest bardzo precyzyjne, a z mojego punktu widzenia jako kierowcy wyścigowego jest to bardzo, bardzo ważne. Reaguje natychmiastowo na wszelkie zmiany i dostarcza doskonałych informacji zwrotnych.”

…o tylnej osi:

„Tylna oś ma bardzo postępową akcję blokady, dzięki elektronicznie sterowanemu dyferencjałowi ograniczającemu poślizg, i generuje ogromne ilości przyczepności. System elektronicznego sterowania jest skonfigurowany tak, aby podczas wytracania gazu przy wjeżdżaniu w zakręty dyferencjał otwiera się, a efekt blokady jest zmniejszany do zera, co skutkuje bardzo chętnym wchodzeniem w zakręt. Kiedy znowu przyspieszasz z zakrętu, blokada angażuje się stopniowo aż do 100 procent pełnej blokady, dla optymalnej trakcji.”

Projekt: Wyraziste użycie form podkreśla wyróżniającą się zdolność wydajnościową

Projekt nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupe wizualizuje w atrakcyjny sposób doskonałe możliwości wydajnościowe i imponujące właściwości prowadzenia obu nowych modeli. „Wyjątkowa wydajność BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupe powinna być oczywista już przy pierwszym spojrzeniu,” wyjaśnia Karim Habib, szef designu BMW Automobiles. „Rzeczywiście, zewnętrzny design nowego BMW M3 i BMW M4 ma wpływ wizualny, który wynosi język designu BMW M na nowy poziom ekspresji, podkreślony celowym charakterem, emocjonalnym apelem i dynamiczną werwą.”

Przód: potężnie ekspresyjna twarz BMW M.

Z widoku z przodu, BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupe wyróżniają się przede wszystkim potężnymi konturami oraz silnie zdefiniowaną trójwymiarowością, które nadają im potężnie ekspresyjną twarz. Charakterystyczne elementy designu nie pozostawiają żadnych wątpliwości, że te samochody to dzieło BMW M. Jest tu nowoczesne podejście do układu podwójnych reflektorów (z opcjonalną technologią LED), a także wyrazista podwójna nerka z czarnymi malowanymi szczeblami – które odzwierciedlają design charakterystycznych kół BMW M podwójnych szprych oraz noszą logo M – oraz potężnie zaprojektowany przedni zderzak z trzema dużymi wlotami dostarczającymi powietrze chłodzące do silnika wysokiej wydajności i hamulców. Wśród innych cech charakterystycznych designu BMW M jest także charakterystyczna kopułka mocy na masce, która sugeruje potencjał potężnego silnika M TwinPower Turbo i tworzy przestrzeń dla intercoolera. Uderzające lusterka zewnętrzne – z sugerowanymi podwójnymi stelażami – również zasługują na szczególną uwagę, ich projekt optymalizuje aerodynamikę nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupe.

Boki: niskoprofilowa sylwetka i dynamiczne linie.

Boki obu samochodów rozszerzają dynamiczne wrażenie, które tworzy ich przednia część. Charakterystyczne proporcje BMW, długi przód, długa rozstaw osi, cofnięta linia okien oraz krótki przedni zwis, są dodatkowo podkreślone przez znane elementy designu M. „Muskularne nadkola i zwracające uwagę kształty powierzchni wyraźnie podkreślają dynamiczny potencjał BMW M3 i M4,” dodaje Habib.

Elementy podkreślające dynamikę to również nowo zaprojektowane M żebra, które pełnią zarówno rolę estetyczną, jak i funkcjonalną. Zintegrowane w nich są Air Breathers, które współpracują z Air Curtains w przednim zderzaku, aby pomóc zoptymalizować przepływ powietrza wokół nadkoli i tym samym poprawić aerodynamikę.

Ciemny kolor dachu CFRP (z konturowaną linią dachu) nadaje obu modelom niższy i bardziej kompaktowy wygląd, ponieważ oko postrzega słupki dachu – malowane w kolorze nadwozia – jako najwyższy punkt samochodu. Płynna linia dachu nadaje już sportowemu wyglądowi BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupe dodatkową elegancję i finezję. Linia nabiera znowu impetu, gdy kieruje się w stronę tyłu, zwiększając siłę docisku aerodynamicznego i jednocześnie nadając tyłowi bardziej muskularny wygląd.

Tył: BMW M4 z spoilerem zintegrowanym w pokrywie bagażnika.

Projekt tylnej części prezentuje wyraźne różnice w obu modelach. Na przykład BMW M3 Sedan jest wyposażone w spoiler Gurneya, aby zredukować podnoszenie, podczas gdy tylna klapa BMW M4 Coupe ma zintegrowany tylny spoiler i wykonana jest z szczególnie lekkiego tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym. Oprócz spełnienia funkcji aerodynamicznej, tylna klapa przyczynia się również znacząco do unikalnego designu BMW M4. Rzeczywiście, para linii, która zaczyna się po bokach kopułki na masce – i przebywa wyraźnie zdefiniowaną ścieżkę przez dach CFRP – kończy swoją podróż w pokrywie bagażnika.

Wspólną cechą obu modeli są wyraźnie podkreślone tylne nadkola, które w połączeniu z szerokim rozstawem kół podkreślają pewny wygląd BMW M3 i M4. Charakterystycznym detalem BMW M w tylnej części są polerowane na wysoki połysk, teraz nachylone podwójne końcówki wydechu, które są oprawione jak biżuteria przez rzeźbiarski tylny zderzak z zintegrowanym dyfuzorem.

Wnętrze: nienaganna ergonomia w sportowej atmosferze.

Wsiadając do BMW M3 i BMW M4, kierowcy zostaną przywitani architekturą wnętrza znaną z serii BMW 3 i BMW 4, kompletną z bezbłędną ergonomią i wyraźnym skupieniem na kierowcy. Jednakże, w zgodzie z charakterem dwóch modeli, wnętrze spełnia jeszcze bardziej wyraźnie zdefiniowane sporty zadanie. W tym celu szeregi tradycyjnych detali wyposażenia BMW M obejmują wykończenia listwy progowej M, nogi kierowcy M, lewarek zmiany biegów M, okrągłe wskaźniki w designie M z białą grafiką, skórzaną kierownicę M z chromowanym wykończeniem, kontrastowe szwy i dźwignie zmiany biegów o wyglądzie elektroplaterowanym (jeśli zdefiniowano skrzynię M DCT).

Przednie fotele również reprezentują wyraziste wyrażenie genów sportowych BMW M. Czerpiąc wizualne inspiracje z foteli kubłowych montowanych w samochodach wyścigowych, fotele mają pełną jednoczęściową tylną część. Oznacza to, że konstrukcja foteli jest bardzo płaska, podczas gdy wysokie, regulowane boczki i niskie siedzisko zapewniają idealną pozycję siedzącą i doskonałe wsparcie. Mimo iż mają zdecydowanie sportowy design, fotele sportowe BMW M mogą być opcjonalnie wyposażone w funkcje zwiększające komfort, w tym elektryczną regulację i ogrzewanie. Na powierzchni fotela, szwy, segmentacja tapicerki i perforacje nadają fotelom smukły wygląd. Po raz pierwszy oświetlone, logo BMW M na oparciach foteli dodaje nowego i ekskluzywnego akcentu.

Wyposażenie: Rozbudowany standardowy zestaw wyposażenia uzupełniony o wiele opcji, które zwiększają dynamikę i komfort

Nowe BMW M3 Sedan i nowe BMW M4 Coupe opuszczają fabrykę z szeroką gamą wyposażenia, które odzwierciedla ich charakter jako ekstremalnie wydajnych samochodów oferujących doskonałą codzienną użyteczność. Ponadto klienci mogą wybierać z obszernej gamy opcjonalnego wyposażenia, aby nadać sportowym samochodom jeszcze bardziej bezkompromisowy charakter lub podnieść poziom komfortu do maksimum. A dla klientów, którzy chcą nadać sprawom bardzo osobisty akcent, szeroka gama elementów BMW Individual – w tym wykończenia lakieru BMW Individual, skórę Merino BMW Individual i elementy wykończenia wnętrza BMW Individual – będzie kolejną opcją wartą rozważenia.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.