Podczas gdy M3 zarezerwowane było dla wersji sedan z czterema drzwiami, coupe przemianowano na 4-Series. W ten sposób wersja M nosi nazwę M4.
Od momentu podziału między coupe a wersją sedan/station wagon 3 Serii, 4-Series przejęło prowadzenie w segmencie coupe. Tak pojawiło się M4 na liście.
4-Series był szokującym debiutem, gdy został zaprezentowany w czerwcu 2020 roku. Grill w kształcie nerki stał się większy i teraz obejmował środkową część przedniego pasa od dolnej części zderzaka do maski. Był gigantyczny! Po bokach przedniego zderzaka BMW zainstalowało parę wlotów powietrza, aby schłodzić hamulce. Rzeźbione panele drzwiowe i nachylone słupki C przypominały sylwetkę BMW 8-Series. Cztery wydechy umieszczono pod tylnym zderzakiem.
Wnętrze samochodu standardowo wyposażone było w sportowe fotele kubełkowe. Zestaw wskaźników miał kolorowy wyświetlacz TFT, a na centralnej konsoli zainstalowano system infotainment. Oferował łączność przez Apple CarPlay i obsługiwał telefony z systemem Android. Jeśli samochód był wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, posiadał również parę łopatek zmiany biegów.
Pod maską M4 zaskoczyło swoich klientów wprowadzeniem systemu napędu na wszystkie koła. Był to pierwszy M4, który przekazywał moc na wszystkie cztery koła. Standardowa skrzynia biegów to sześciobiegowa manualna. W tym przypadku moc była przekazywana wyłącznie na tylne koła. Wersja xDrive była dostępna tylko w połączeniu z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów.
Sztandarowe modele wyścigowe w codziennej jeździe są gotowe do akcji w nowej generacji. 35 lat po premierze pierwszego BMW M3, BMW M GmbH prezentuje najnowszą generację swoich modeli wysokowydajnych w premium segmentu klasy średniej. Nowe BMW M3 Sedan i nowe BMW M4 Coupé stoją ramię w ramię w interpretacji dynamicznej przyjemności z jazdy – charakteryzującej się tradycyjnym duchem sportowym i realizowanej za pomocą nowoczesnej technologii. Oba samochody zajmują zupełnie różne terytoria: jeden to sedan na pięć osób, drugi to czteroosobowe coupé. Technologia napędu również oferuje kierowcom większe możliwości niż kiedykolwiek wcześniej, aby zaspokoić swoje osobiste preferencje. Silnik o sześciu cylindrach w układzie rzędowym z technologią M TwinPower Turbo znajdujący się w obu modelach dostępny jest w dwóch wariantach mocy. Nigdzie indziej w tym segmencie klienci nie mogą wybrać sześciobiegowej skrzyni biegów do swojego sportowego modelu, podczas gdy ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic oraz inteligentny napęd na wszystkie koła M xDrive – jako alternatywa dla klasycznego napędu na tylne koła – również znajdują się na liście wyposażenia.
Różnorodność opcji napędu, niespotykana w swoim segmencie, oferuje zarówno nowe BMW M3 Sedan, jak i nowe BMW M4 Coupé trzy różne opcje charakterystyczne. Oferując autentyczne doznania sportowe, modele nowe BMW M3 Sedan i nowe BMW M4 Coupé przekazują maksymalną moc silnika sześciocylindrowego wynoszącą 353 kW/480 hp na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni biegów. W nowym BMW M3 Competition Sedan i nowym BMW M4 Competition Coupé z kolei wersja 375 kW/510 hp silnika rzędowego zespolona jest z ośmiobiegową skrzynią M Steptronic i standardowo przekazuje moc na tylne koła. Dwa modele Competition będą także dostępne (szacunkowo od lata 2021) z M xDrive, co zapewni im jeszcze większą stabilność kierunkową i doskonałą przyczepność bez kompromisów w kwestii zwinności.
Wszystko to wyposaża nowe modele wysokowydajne od BMW M GmbH w możliwość utrzymania przewagi nad rywalami w swoim segmencie. Nowe BMW M3 Sedan będzie produkowane w zakładzie BMW w Monachium obok nowego BMW serii 3 Sedan. Produkcja nowego BMW M4 Coupé będzie miała miejsce w zakładzie BMW w Dingolfing, gdzie z taśmy produkcyjnej schodzą również modele takie jak nowe BMW serii 4 Coupé, BMW M5 oraz wszystkie wersje BMW M8.
Ich globalna premiera rynkowa rozpocznie się w marcu 2021 roku, z modelami Competition z napędem na wszystkie koła planowanymi do wprowadzenia latem 2021.
Silnik rzędowy o sześciu cylindrach zapewnia znakomite osiągi w charakterystycznym, wysokobrotowym stylu
Silniki napędzające nowe modele wysokowydajne ustanawiają nowy rekord, jeśli chodzi o moc i moment obrotowy dla silników benzynowych sześciocylindrowych w układzie rzędowym od BMW. Postępy z generacji na generację są uderzające. Jednostka napędowa w modelach Competition podnosi maksymalną moc w porównaniu do jej poprzednika o 44 kW/60 hp i zwiększa jej maksymalny moment obrotowy o 100 Nm (74 lb-ft).
Nowe silniki z sześcioma cylindrami łączą charakterystyczną dla silników BMW M GmbH wysoką moc z najnowszą wersją technologii M TwinPower Turbo. Jednostka o pojemności 3.0 litra imponuje w obu wariantach mocy natychmiastowym oddawaniem mocy oraz chęcią do obrotów, które utrzymuje bez przerwy w górnych rejestrach zakresu obrotów silnika. Te cechy tworzą niepowtarzalny profil – zdominowany przez liniowe oddawanie mocy – który od zawsze definiował doznania sportowe w modelach BMW M. Nowy silnik rzędowy jest podstawą ultra-mocnego serca nowego wyścigowego BMW M4 GT3.
Wariant silnika w nowym BMW M3 Sedan i nowym BMW M4 Coupé generuje maksymalny moment obrotowy 550 Nm (405 lb-ft) w zakresie od 2,650 do 6,130 rpm. Jego maksymalna moc wynosząca 353 kW/480 hp dostępna jest przy 6,250 rpm. Jednostka zamontowana w modelach Competition utrzymuje również maksymalny moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów, z 650 Nm (479 lb-ft) dostępnymi między 2,750 a 5,500 rpm. Maksymalna moc 375 kW/510 hp osiągana jest przy 6,250 rpm, a czerwona linia silnika pojawia się przy 7,200 rpm.
Osiągi silników zapewniają kierowcy imponujące przyspieszenie na drodze. Ich wyniki na papierze również są oszałamiające. Nowe BMW M3 Sedan i nowe BMW M4 Coupé potrzebują zaledwie 4.2 sekundy, aby przyspieszyć od 0 do 100 km/h (62 mph). Przyspieszenie od 0 do 200 km/h (124 mph) zajmuje 13.7 sekundy, a przyspieszenie od 80 do 120 km/h (50 – 75 mph) osiąga się w 4.1 sekundy (na 4. biegu) lub 5.6 sekundy (na 5. biegu). Modele Competition przyspieszają od 0 do 100 km/h (62 mph) w 3.9 sekundy oraz od 0 do 200 km/h (124 mph) w 12.5 sekundy, przyspieszając od 80 do 120 km/h (50 – 75 mph) w 2.6 sekundy (na 4. biegu) lub 3.4 sekundy (na 5. biegu). Maksymalna prędkość wszystkich wariantów modelu jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155 mph), która wzrasta do 290 km/h (180 mph) w przypadku wyboru opcjonalnego pakietu kierowcy M.
Lekka konstrukcja, technologia rodem z torów wyścigowych
Silnik zawdzięcza swoją moc, wydajność i zdolność do osiągania wysokich obrotów konstrukcji zrodzonej z wieloletnich doświadczeń BMW M GmbH w wyścigach oraz zastosowaniu komponentów specyficznych dla M, stworzonych w celu maksymalizacji wydajności. Zamknięta konstrukcja bez tulejki zapewnia korpusowi niezwykle wysoką sztywność. To pozwala na wyjątkowe ciśnienie spalania, które optymalizuje moc. Powłoka żelazna natryskiwana łukiem zmniejsza zarówno straty tarcia, jak i wagę. Napęd wału korbowego ma wyjątkową odporność na skręcanie, co otwiera drogę do doskonałego rozwoju mocy i niezwykle wysokiego poziomu momentu obrotowego. Lekki wał korbowy w jednostce dla nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupé wykorzystuje zredukowaną masę rotacyjną, aby doskonalić swoje wysokobrotowe cechy.
Dodatkowo, głowica cylindra sześciocylindrowego silnika ma rdzeń wyprodukowany w technologii druku 3D. Proces addytywny umożliwia tworzenie form geometrycznych, które wykraczają poza możliwości konwencjonalnych metod odlewniczych. Technologia druku 3D ograniczyła wagę rdzenia głowicy nowego silnika i pozwoliła na optymalne prowadzenie kanałów chłodzących.
Dwa turbosprężarki, zoptymalizowany system dolotowy, a także bezpośredni wtrysk benzyny zaprojektowany w celu zapewnienia wyjątkowej wydajności
Specjalna wersja technologii M TwinPower Turbo pomaga nadać silnikowi ultra-sportowy profil wydajności. Zawiera dwie mono-scroll turbiny, które dostarczają sprężone powietrze do cylindrów 1-3 i 4-6. Pośredni intercooler zasilany przez obieg niskotemperaturowy oraz specjalne sprężarki optymalizują moc turbosprężarek. Elektronicznie sterowana wastegate (która może być szybko zamknięta) pomaga zapewnić natychmiastową reakcję turbosprężarek. Szeroko otwarta wastegate zwiększa również skuteczność katalizatorów zlokalizowanych blisko silnika. Zaprojektowane z myślą o optymalnym przepływie rozwiązanie zmniejsza straty ciśnienia w systemie dolotowym z podwójnym przepływem.
Cechy bezpośredniego wtrysku benzyny szczególnie uwidaczniają się, gdy silnik pracuje pod dużym obciążeniem, np. gdy kierowca mocno przyspiesza lub utrzymuje silnik na wysokich obrotach. Najnowsza wersja High Precision Injection wprowadza paliwo do komór spalania pod maksymalnym ciśnieniem 350 bar. Umożliwia to skrócone czasy wtrysku i skuteczne przygotowanie mieszanki. Drobne rozpylenie paliwa zapewnia również czysty proces spalania i zmniejsza emisję silnika. Inne elementy technologii M TwinPower Turbo to zmienna regulacja zaworów VALVETRONIC oraz zmiana kąta rozrządu Double-VANOS. Filtr cząstek stałych stosowany jest w celu minimalizacji emisji silnika sześciocylindrowego w układzie rzędowym. Wszystkie warianty nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupé spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 6d.
System chłodzenia i dostawa oleju zaprojektowane do użytku torowego
Nowe BMW M3 Sedan i nowe BMW M4 Coupé mają system chłodzenia dostosowany dokładnie do wysokiej wydajności, profilu konstrukcji i szczegółów technologicznych swoich silników. Zapewnia on optymalne temperatury pracy dla wszystkich komponentów napędu zarówno w codziennej jeździe na krótkich dystansach, jak i w trakcie osiągania granic wydajności na torze.
Ekstremalnie duże wloty powietrza w przedniej części pojazdu zapewniają stały dopływ chłodnego powietrza, jak to wymagane. W centralnej strefie za kratką chłodnicy BMW, powietrze najpierw napotyka chłodnicę niskotemperaturową, a następnie chłodnicę wysokotemperaturową. W dolnej części, strumień powietrza jest kierowany również przez poziomo umieszczony chłodnicę oleju silnikowego, a w modelach Competition przez oddzielną chłodnicę oleju przekładniowego. Przy niskich prędkościach i podczas większego zapotrzebowania na chłodzenie, elektryczny wentylator pomaga w utrzymaniu optymalnej temperatury.
Elektryczna pompa chłodząca w układzie niskotemperaturowym pomaga zoptymalizować przepływ objętości dla intercoolera. Układ wysokotemperaturowy składa się z mechanicznej pompy wodnej, głównej chłodnicy i dwóch dodatkowych umieszczonych po bokach w nadkolach. Te elementy dostarczają chłodziwo do bloku silnika i obu turbosprężarek. Dodatkowa elektryczna pompa wodna pozwala na chłodzenie turbosprężarki przez pewien czas po wyłączeniu silnika.
Wiedza inżynieryjna gromadzona przez BMW M GmbH znalazła również odzwierciedlenie w koncepcji systemu dostarczania oleju, który jest zaprojektowany z myślą o wyzwaniach dynamicznej jazdy torowej. Silnikowy zbiornik oleju zoptymalizowany pod kątem wagi ma dwie oddzielne komory i zintegrowany kanał ssący. Dodatkowe ssanie pozwala na to, aby pompa oleju sterowana mapą zassysłała smar z mniejszej komory, co ma miejsce w przypadku, gdy potrzebna jest dodatkowa pojemność. To zapewnia niezawodne zasilanie olejem w każdych warunkach, nawet przy ekstremalnych przeciążeniach bocznych i podłużnych.
System wydechowy specyficzny dla modelu z elektrycznie sterowanymi klapami zapewnia emocjonalnie bogaty dźwięk
Wysokowydajny charakter sześciocylindrowego silnika w układzie rzędowym jest podkreślany przez system wydechowy specyficzny dla modelu. Dzięki optymalnemu układowi rur i dużym przekrojom, podwójny system wydechowy zmniejsza ciśnienie wsteczne i generuje znaczny dramat dźwiękowy. Prowadzi do wysokowydajnego tłumika tylnego, z którego gazy wydechowe wydobywają się – w tradycyjnym stylu BMW M – przez kwartet końcówek wydechu. Parzyste podwójne rury wystające z tylnego zderzaka wykończone są na nowym BMW M3 Sedan i nowym BMW M4 Coupé w kolorze chrome – lub czarnym chromie w modelach Competition.
Dźwięk systemu wydechowego dostarcza emocjonalną afirmację wysokobrotowego charakteru silnika i liniowego oddawania mocy, oraz ustanawia wyraźną komunikację między silnikiem a kierowcą. Elektrycznie sterowane, w pełni regulowane klapy tłumią inwazyjne zakresy częstotliwości, zwiększając komfort. Doświadczenie akustyczne wewnątrz kabiny jest również wpływane przez wybrany tryb silnika. Wybierając tryb SPORT lub SPORT+, naciskając odpowiedni przycisk na konsoli centralnej, ton i intensywność dźwięku wydechu są precyzyjnie dopasowane do zwiększonej dynamiki napędu. Niezależnie od wybranego trybu, kierowca może zmniejszyć dźwięk silnika, korzystając z przycisku M Sound Control na konsoli centralnej.
Unikalne w swoim segmencie: sześciobiegowa skrzynia manualna
Kombinacja silnika i skrzyni biegów w BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupé zapewnia klasyczne doznania wydajnościowe. Oferując sześciobiegową skrzynię manualną, wyraźnie oddziela nowe modele wysokowydajne od ich segmentowych rywali. Manualna skrzynia biegów tradycyjnie tworzy niezwykle intensywną interakcję między kierowcą a samochodem. Krótkie i precyzyjnie określone działanie zmiany biegów maksymalizuje łatwość obsługi i wspomaga wybór idealnego biegu do danej sytuacji. Asystent zmiany biegów zwiększa komfort i stabilność kierunkową, gdy kierowca przekracza dynamiczne limity. Używa sterowania prędkością załączania, aby zapewnić bezślizgową pracę podczas redukcji przy hamowaniu w zakręty. Asystent zmiany biegów można dezaktywować w menu iDrive.
Przełożenia i rozstaw biegów sześciobiegowej skrzyni manualnej są idealnie dopasowane do charakterystyki osiągów silnika. Umożliwia to intensywne przyspieszenia z optymalną prędkością załączania i dynamiczną autorytetą. Kolejną modyfikacją w porównaniu do manualnej skrzyni biegów w poprzednich modelach jest zmieniony projekt osłony sprzęgła, której konstrukcja zoptymalizowana pod kątem wagi zapewnia jej spełnienie wymagań stawianych przez nowy, bardzo mocny silnik. Niska waga całkowita to także cecha skrzyni manualnej. Biorąc pod uwagę wszystkie różne komponenty, oszczędność wagi w porównaniu do ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic dla modeli Competition wynosi około 25 kilogramów.
Modele Competition mają standardowo ośmiobiegową skrzynię M Steptronic z Drivelogic
Dodatkowo wzmocniona wersja sześciocylindrowego silnika w modelach Competition przekazuje swoją moc przez ośmiobiegową skrzynię M Steptronic z Drivelogic jako standard. Specjalnie opracowana dla nowego BMW M3 Competition Sedan i nowego BMW M4 Competition Coupé, ta automatyczna skrzynia biegów wyróżnia się idealnie dopasowanym rozstawem przełożeń do charakterystyki silnika oraz niezwykle sportowymi zmianami biegów. Szeroko rozstawione biegi wspierają wydajność przy niskich obrotach silnika, jednocześnie umożliwiając intensywne przyspieszenie z niskich prędkości. Dalszy rozwój technologii konwertera redukuje nieregularności obrotów i umożliwia szczególnie bezpośrednie połączenie z silnikiem. Sprzęgło blokady konwertera skrzyni biegów w pełni angażuje się w momencie, gdy samochód ruszył.
Skrzynia M Steptronic umożliwia zarówno w pełni automatyczne zmiany biegów, jak i ręczne zmiany z sekwencyjnym wyborem biegów. Standardowo z nowym projektem dźwigni selektora, dołączone są łopatki zmiany biegów na kierownicy. Kierowca może szybko i tymczasowo przełączyć się z trybu automatycznego na manualny, stukając w jedną z łopatek. Tryb manualny pozwala kierowcy mocno przyspieszać ze stałej prędkości, wykonując wiele redukcji do najniższego biegu, który można napędzać. Aby to zrobić, kierowca ciągnie lewą łopatkę zmiany biegów, jednocześnie naciskając pedał gazu. W trybie manualnym skrzynia biegów nie inicjuje automatycznych zmian biegów, gdy obroty silnika osiągają ogranicznik. W trybie automatycznym, automatyczna regulacja obrotów przy redukcji wspiera kierowcę podczas hamowania w zakręty z zamiarem sportowym. Mechanizm throttlingu zmniejsza niepożądany moment obrotowy silnika, gdy kierowca przyspiesza.
Charakterystyka zmiany biegów w skrzyni dostosowywana jest za pomocą przycisku Drivelogic zintegrowanego w dźwigni selektora. Kierowca ma dostęp do trzech wyraźnie odrębnych ustawień w obu trybach automatycznym i manualnym – skoncentrowanym na komforcie, ukierunkowanym na sport lub optymalizowanym pod kątem toru.
Premiera w BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupé: system napędu na wszystkie koła M xDrive optymalizuje przyczepność i wydajność
Po raz pierwszy w historii BMW M3 i BMW M4 klienci będą mogli wybrać system napędu na wszystkie koła – szacunkowo od lata 2021 – jako alternatywę dla tradycyjnego napędu na tylne koła. Przekazanie mocy na wszystkie cztery koła pozwala na pełne wykorzystanie wyjątkowej mocy silnika. System napędu na wszystkie koła M xDrive został specjalnie zmodyfikowany dla nowych modeli i z dużą szybkością i precyzją dzieli moc między przednie a tylne koła. Doświadczenie z jazdy charakteryzuje się radością z jazdy i imponującą pewnością prowadzenia, nawet podczas sprawdzania dynamicznych limitów samochodu. Zyski w przyczepności, które uzyskuje zmienna podział mocy, znacznie poprawiają zdolności sprintowe samochodu. A charakterystyczny dla systemu M rozkład mocy między tylnymi kołami podnosi stabilność kierunkową i dynamikę w zakrętach na niespotykany dotąd poziom.
System M xDrive współpracuje z odpowiednio zaprojektowanymi wałami napędowymi i wałami wyjściowymi, które są odpowiedzialne za przekazywanie mocy na koła, a także z aktywnym dyferencjałem M na tylnej osi. Moc silnika jest rozdzielana między przednie a tylne koła w bardzo płynny sposób, a następnie aktywny dyferencjał M dzieli ją ponownie między dwa tylne koła, w zależności od sytuacji. To zapewnia zauważalnie lepszą przyczepność, zwinność i stabilność kierunkową, szczególnie gdy samochód jest prowadzony w sposób sportowy lub na drogach o różnym poziomie przyczepności. Zarówno M xDrive, jak i aktywny dyferencjał M są połączone z systemem DSC (Dynamic Stability Control), co zapewnia ich niezwykle skuteczną oraz dokładną współpracę w zależności od sytuacji. Skrzynia biegów również posiada zintegrowaną kontrolę poślizgu kół, co pozwala na błyskawiczne reakcje na zmieniające się warunki jazdy. Dzięki temu możliwe jest szybkie i bezpośrednie wyeliminowanie mniejszych różnic w prędkości obrotowej między przednią a tylną osią bez angażowania centralnej jednostki sterującej.
W normalnych warunkach jazdy system może kierować moc tylko na tylne koła. Dopiero wtedy, gdy zbliżają się one do granic swojej zdolności do przekazywania mocy na drogę, włączane są przednie koła. System na wszystkie koła wykorzystuje to dostosowane ustawienie, aby dostarczyć klasyczne przyjemności z jazdy, z których znane są modele BMW M. Dodatkowo, kierowca ma możliwość skonfigurowania rozkładu mocy według własnych potrzeb za pomocą menu Setup. W domyślnym ustawieniu 4WD, napęd tylnych kół idzie w parze z niezachwianą przyczepnością oraz precyzyjnym prowadzeniem. Jeszcze większą zwinność zapewnia tryb 4WD Sport, który kieruje większą część momentu obrotowego silnika na tylne koła. Tutaj liniowy przyrost sił bocznych, charakterystyczny dla modeli M, pozwala na kontrolowane poślizgi, podczas gdy kierowca pozostaje w pełni kontrolowany nad pojazdem. Tryb 4WD Sport został precyzyjnie dostosowany do właściwości przyczepności opcjonalnych opon wyczynowych, z zamiarem maksymalizacji dynamiki na torze. Wyłączenie DSC wprowadza tryb 2WD do równania. To ustawienie pozwala doświadczonym kierowcom cieszyć się nieskrępowanym doznaniem z jazdy na czterech kołach, bez stabilizujących interwencji systemów sterujących.
Podwozie
Znaczące ulepszenia w zakresie osiągów nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupé w porównaniu do poprzedników są wynikiem całościowego pakietu opartego na sportowych doświadczeniach BMW M GmbH. Oprócz ulepszeń silnika i innych elementów napędu, pakiet ten obejmuje postępy w sztywności nadwozia i efektywności aerodynamicznej, a także technologię podwozia z konfiguracją i strojem specyficznymi dla modelu. Koncepcje pojazdów, które stanowią podstawę dla Sedana i Coupé, zbudowały idealne podłoże do pracy. Długa baza i szerokie rozstawy, niski środek ciężkości i niemal równomierny rozkład wagi 50:50 stwarzają doskonałe składniki, dzięki którym powstał wyraźnie dynamiczny charakter tych dwóch wysokowydajnych samochodów sportowych.
Modyfikacje specyficzne dla modelu kadłuba i mocowań podwozia zwiększyły sztywność skrętną. Kinematyka i elastokinematyka komponentów podwozia zaprojektowane zostały z myślą o połączeniu dynamizmu, zwinności i precyzji prowadzenia, z których znane są modele BMW M. Intensywne prace rozwojowe w ośrodku testowym BMW Group w Miramas na południu Francji i w centrum testowym zimowym w Arjeplog w Szwecji, a także na torze wyścigowym Nürburgring Nordschleife i innych torach wyścigowych, pomogły stworzyć idealne połączenie ostrych osiągów dynamicznych z dobrze wyważoną codzienną użytecznością. W tym celu kluczowe wnioski z naszego programu wyścigowego zostały bezpośrednio wprowadzone do procesu rozwoju. Prace nad strojeniem nowych modeli drogowych w wysokiej wydajności częściowo prowadzono równolegle z testowaniem nowego BMW M4 GT3 – samochodu wyścigowego opartego na nowym BMW M4 Coupé, który wejdzie na ze ścianą na torze w wyścigach wytrzymałościowych i sprinterskich od sezonu 2022.
Adaptacyjne zawieszenie M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami jest standardowo montowane w nowym BMW M3 Sedan i nowym BMW M4 Coupé. Wysokowydajne samochody sportowe mają teraz specyficzną dla M wersję zintegrowanego systemu hamulcowego, który oferuje kierowcy dwie różne reakcje hamulca i odczucia pedału. Nowa kontrola trakcji M również odgrywa rolę w indywidualizacji sportowych doznań z jazdy, pozwalając na dostosowanie nowej zintegrowanej funkcji ograniczania poślizgu kół systemu DSC (Dynamic Stability Control) (w dziesięciu etapach) do osobistych preferencji i potrzeb kierowcy.
Ekstremalnie sztywna struktura nadwozia, specyficzne dla M elementy wzmacniające
Rozbudowany pakiet precyzyjnie połączonych elementów wzmacniających nastawionych na poprawę dynamiki jazdy zwiększa sztywność wydłużoną i skrętną struktury nadwozia. W przedniej części pojazdu znajdują się specyficzne wzmocnienia łączące poszczególne wieże kolumn z sobą oraz z noskiem samochodu i grodzią. Wsporniki pionowe łączą wzmocnienia przedziału silnikowego z ramą podwozia przedniego, której wspierająca baza jest podwyższona przez specyficzne połączenie w dolnej części słupka A. Dodatkowo, rama podwozia przedniego – w specyfikacji aluminiowej specyficznej dla M – zyskuje dodatkową sztywność dzięki jednoczęściowej aluminiowej płycie ścinającej z wbudowanymi wzmocnieniami progowymi. Środkowa i tylna część podwozia zawierają modelowe wzmocnienia podłogowe, w tym poprzeczną belkę, wzmacniające środki komory ładunkowej oraz dostosowaną do modelu ramę tylnej osi z sztywnym połączeniem z nadwoziem.
Specyficzne dla M podwójne zawieszenie przednie z dzielonymi wahaczami obejmuje nowo opracowane aluminiowe wahacze z kulkowymi przegubami, również aluminiowy wspornik z nowo opracowanym mocowaniem, odlewane wsporniki obrotowe z dostosowaną zaciską sprężynową oraz lekkie łożyska kół z bardzo dużą stabilnością kąta pochylenia. Specjalna kinematyka osi, szczególnie duże kąty nachylenia i kąt osi oraz obniżone center obroty umożliwiają znane już połączenie doskonałych osiągów dynamicznych z dobrze zrealizowanymi atrybutami komfortowymi do codziennej jazdy i długich podróży. Zastosowanie komponentów zaprojektowanych specjalnie dla tych modeli, pięcioelementowa oś tylna również sprosta wyjątkowym dynamicznym wymaganiom stawianym wysokowydajnym samochodom sportowym. Użyte wahacze i wsporniki są nowo opracowane, aby zapewnić precyzyjne prowadzenie nawet przy najbardziej wymagającym kierowcy sportowym za kierownicą.
Dodatkowo, szersze rozstawy przednie i większe szerokości opon niż w modelach poprzedniej generacji, a także specyficzne wartości pochylenia, optymalizują przekształcanie sił w zakrętach na drogę. Ogólnie rzecz biorąc, odczucie M generowane przez nowe BMW M3 Sedan i nowe BMW M4 Coupé charakteryzuje się niezwykle precyzyjną reakcją na każdy ruch kierownicy, neutralnym zachowaniem kierownicy nawet na granicy, liniowym przyrostem sił bocznych w całym zakresie przyspieszenia bocznego oraz wyjątkową stabilnością kierunkową nawet w sytuacjach o dużym natężeniu przyspieszenia.
M Servotronic z regulowaną przekładnią
Wysoka sztywność skrętna przedniej struktury pozwala na niezwykle szybką i precyzyjną reakcję na polecenia kierownicy. W modelach z M xDrive, specyficzna dla M kinematyka przedniej osi również znacznie zmniejsza siły napędowe działające na kierownicę. Wszystkie warianty nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupé są wyposażone w M Servotronic, który łączy zalety wspomagania kierownicy wrażliwego na prędkość oraz regulowanej przekładni. Dzięki temu specyficzna dla M wersja elektrycznego wspomagania kierownicy dostarcza dokładnie odpowiednią ilość momentu kierownicy w każdej sytuacji. Dokładne wchodzenie w zakręt i precyzyjna komunikacja ruchów kierownicy poprawiają dynamiczne skręcanie, a także umożliwiają łatwe manewrowanie i parkowanie przy niskich prędkościach.
Zmienny współczynnik dostosowuje się do zmian kąta kierowania i przyczynia się do doskonałej stabilności pojazdu w prostych odcinkach, szybkiej reakcji na wchodzenie w zakręt oraz doskonałej precyzji kierunkowej w zakrętach. Kiedy koła są już ostro skręcone, zęby przekładni kierowniczej są bliżej siebie, dlatego wymagane są mniejsze ruchy kierownicy. W efekcie samochód wydaje się szczególnie zwinny na krętych drogach i może być także manewrowany w miejsce parkingowe z o wiele mniejszym wysiłkiem kierowniczym. Kierowca może również uzyskać dostęp do menu M Setup, aby wybrać jeden z dwóch ustawień kierownicy. Tryb COMFORT zapewnia łatwe odczucie kierownicy z precyzyjną informacją zwrotną, podczas gdy w trybie SPORT komunikaty przekazywane przez obręcz kierownicy oraz wymagany moment kierownicy są wyraźnie zwiększone, maksymalizując precyzję w dynamicznych sytuacjach jazdy.
Adaptacyjne zawieszenie M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami
Elektronika sterująca amortyzatorami adaptacyjnego zawieszenia M – w standardzie we wszystkich wariantach nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupé – optymalizuje kontakt z drogą i przyczepność w każdej sytuacji. Jednostka kontrolna systemu za pomocą czujników stale monitoruje ruchy nadwozia, stan drogi i korekty kierownicy. Elektromagnetycznie sterowane zawory działają w zaledwie kilka milisekund, wytwarzając wymaganą siłę tłumienia – w nieskończony sposób dla każdego koła. Optymalna kontrola nad nadwoziem oraz odpowiednie tłumienie drgań kół zapewniają wysoki komfort podczas długich dystansów.
Podstawowe cechy tłumienia można dostosować za pomocą menu M Setup. Kierowca może wybierać spośród trzech trybów, z których każdy ma swój własny profil. TRYB COMFORT optymalizuje codzienne podróże i długie trasy, wygładzając niedoskonałości drogi. Ogólnie rzecz biorąc, odpowiedzi tłumienia w trybie SPORT były strojone podczas wnikliwych testów na torze Nürburgring Nordschleife. TRYB SPORT PLUS optymalizuje kontrolę tłumienia, aby maksymalizować wydajność na gładkich torach wyścigowych. To będzie wybór dla kierowców, którzy chcą odkrywać skrajne możliwości dynamiczne samochodu i doświadczać ekstremalnych przyspieszeń bocznych i podłużnych.
Zintegrowany system hamulców z dwoma ustawieniami odczucia pedału
Optymalizowane hamowanie i wyjątkowa użyteczność wyróżniająca się precyzyjną kontrolą oraz dwoma indywidualnie wybieranymi ustawieniami odczucia pedału i reakcji to wyróżniające cechy nowo opracowanych hamulców M Compound dla najnowszej generacji tych modeli wysokowydajnych. W standardzie składają się one z sześciotłoczkowych hamulców stałych z tarczami o średnicy 380 milimetrów z przodu i jednego tłoczkowego hamulca pływającego (w tym hamulca postojowego) z tarczami o średnicy 370 milimetrów z tyłu. Zaciski są standardowo malowane na niebiesko w kolorze metalicznym lub opcjonalnie na czarno lub czerwono; wszystkie mają logo M. Opcjonalne hamulce M Carbon ceramiczne oferują jeszcze silniejsze hamowanie, jeszcze większą odporność na wyblaknięcie, lepszą stabilność termiczną i bardzo wysoką odporność na zużycie. Ich zaciski – malowane na złoto – współpracują z tarczami o średnicy 400 milimetrów na osi przedniej i 380 milimetrów z tyłu.
Wspólną cechą obu wariantów hamulców jest zintegrowany system hamulcowy. Dzięki tej nowoczesnej technologii funkcje aktywacji hamulców, wspomagania siły hamowania i kontroli hamowania są połączone w kompaktowym module. Wymagane ciśnienie hamulca inicjowane jest za pomocą elektrycznego aktuatora. W rezultacie ciśnienie hamulca generowane jest bardziej dynamicznie i zapewnia znacznie szybsze i dokładniejsze wprowadzanie sygnałów z systemu kontroli stabilności jazdy. Zintegrowany system hamulcowy umożliwia precyzyjne dostosowanie deceleracji pojazdu do wymagań kierowcy. A informacja zwrotna z pedału hamulca nie jest zakłócana przez mokre nawierzchnie, znaczne przyspieszenia boczne czy wysokie temperatury hamulców, co zapewnia kierowcy doskonałe odczucie hamulca w każdej sytuacji.
Specyficzna dla M wersja zintegrowanego systemu hamulcowego oferuje dodatkowo kierowcy dwa ustawienia odczucia pedału. W swoim indywidualnym stylu tryby COMFORT i SPORT zmieniają ilość nacisku na pedał hamulca wymagane do spowolnienia pojazdu. Kierowca może więc wybierać między bardziej komfortowym a szczególnie bezpośrednim, natychmiastowym wrażeniem podczas hamowania. Preferowane ustawienie wybierane jest za pomocą menu M Setup.
M lekkie koła aluminiowe z większą średnicą na tylnej osi
Standardowe wyposażenie nowego BMW M3 Sedan, nowego BMW M4 Coupé i modeli Competition z tylnym napędem obejmuje nowo zaprojektowane, forgeowane M lekkie koła aluminiowe – w formacie 18-calowym na osi przedniej i 19-calowym na osi tylnej. Opony to 275/40 ZR18 z przodu i 285/35 ZR19 z tyłu. Modele Competition z napędem na wszystkie koła M xDrive otrzymują standardowo forgeowane M lekkie koła aluminiowe (19-calowe z przodu, 20-calowe z tyłu) z oponami 275/35 ZR19 i 285/30 ZR20. Polerowane krawędzie obręczy podkreślają rozmiary kół aluminiowych. Kombinacje kół/opon w tych formatach będą również oferowane opcjonalnie dla modeli z tylnym napędem. Wybór obejmuje również opony wyczynowe zaprojektowane specjalnie do użytku na torach.
Zastosowanie szczególnie dużych kół i opon na osi tylnej zapewnia jeszcze większe możliwości eksploracji dynamicznego potencjału samochodów poprzez efektywniejsze przenoszenie siły w zakręty na drogę. To podejście sprawdziło się w modelach takich jak BMW M4 GTS i BMW M4 CS. Te specjalne edycje poprzedniej generacji wysokowydajnych samochodów sportowych zostały wyposażone w szereg innowacji technologicznych inspirowanych sportami motorowymi.
DSC z trybem M Dynamic i dziesięcioetapową kontrolą trakcji
Funkcje DSC w nowym BMW M3 Sedan i nowym BMW M4 Coupé działają jeszcze skuteczniej w tandemie z zintegrowanym systemem hamulcowym. Ponieważ funkcja kontroli hamulców jest również zintegrowana w centralnym module systemu, jej interwencje korygujące są realizowane z jeszcze większą dynamiką i precyzją. Oprócz systemu ABS (Anti-lock Braking System) i systemu Cornering Brake Control (CBC), którego specyficzne dla M ustawienie pomaga maksymalizować precyzję podczas bardzo sportowej jazdy, zintegrowany system hamulcowy korzysta także z funkcji stabilizacji, mającej na celu unikanie nadsterowności lub podsterowności, a także funkcji automatycznego hamulca różnicowego (ADB-X), asysty hamowania, hamowania w suchych warunkach i asystenta startu. Modele Competition dodają funkcję automatycznego zatrzymania.
Nowo zaprojektowane systemy sterujące pozwalają również na jeszcze dokładniejsze dostosowania stabilizujące do wydajności silnika. Wprowadzenie zintegrowanej funkcji ograniczania poślizgu kół przynosi wyraźnie bardziej wrażliwą kontrolę przyspieszenia na mokrych, śnieżnych lub oblodzonych nawierzchniach lub na drogach o różnym poziomie przyczepności. Funkcja kontroli poślizgu została przeniesiona z jednostki sterującej DSC do zarządzania silnikiem. Działa ona na moc silnika do 10 razy częściej niż wcześniej. Proaktywnie unika ograniczających wejść mocy w odpowiedzi na zbyt wysokie obroty i momentu, który nie jest przekazywany w postaci do przodu. Samochód może zatem przyspieszać znacznie płynniej i autorytatywnie na nierównym podłożu, na przykład. Ponieważ system DSC jest także powiązany z aktywnym dyferencjałem M i – w modelach z M xDrive – systemem napędu na wszystkie koła, jego stabilizujące wejścia w systemie hamulcowym i mocy silnika są wymagane tylko w ekstremalnych sytuacjach.
Kierowca może także włączyć tryb M Dynamic w nowym BMW M3 Sedan i nowym BMW M4 Coupé – za pomocą przycisku na konsoli centralnej – jako alternatywę dla ustawienia podstawowego. Ten tryb pozwala na większy poziom ślizgu kół, co umożliwia wyjątkowo sportowe doświadczenia z jazdy, w tym kontrolowane poślizgi podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Można również wybrać tryb DSC Off za naciśnięciem przycisku.