BMW M5 CS (F90)

BMW M5 CS z 2021 roku był pożegnaniem dla generacji F90 i stanowił dziką kartę w talii, oferując klientom czterodrzwiową limuzynę, która mogła konkurować z prawdziwymi samochodami sportowymi i je pokonywać.

Minęło prawie czterdzieści lat od momentu, gdy BMW wprowadziło pierwszą generację Serii 5 w 1972 roku, a niemiecki producent nieustannie udoskonalał tę linię. Jednak M5 F90 jako pierwszy otrzymał nie jedną, a dwie aktualizacje w krótkim czasie produkcji. Tak więc M5 było dla tych, którzy pragnęli luksusowego samochodu, który jednocześnie przyspiesza, a M5 Competition dla tych, którzy marzyli o eleganckim pojeździe, który również potrafi przyspieszyć. Natomiast M5 CS z 2021 roku był dla tych, którzy naprawdę chcieli czterodrzwiowego, czteroosobowego samochodu, który mógłby wkroczyć w teren supersamochodów dzięki swoim osiągom. Ale M5 CS to nie tylko moc. Oferował zaledwie dziesięć koni więcej niż M5 Competition. Chodziło o wygląd, zawieszenie, redukcję wagi i ekskluzywność.

Z przodu M5 CS natychmiast przyciągał uwagę dzięki złotej obwódce grilla i żółtawym, w kształcie litery L, światłom do jazdy dziennej. Te elementy były charakterystyczne dla wersji CS i niedostępne w pozostałych modelach. Co więcej, ta specjalna wersja standardowo była wyposażona w reflektory laserowe. Jednocześnie dolny zderzak miał nowy design bocznych wlotów, a dolny wlot powietrza zdobiła siatka w kształcie plastra miodu. Na koniec, BMW zamontowało włóknowy spoiler z włókna węglowego pod zderzakiem. M5 CS miało także maskę z włókna węglowego z otworami wentylacyjnymi, które pomagały schłodzić silnik.

Samochód był niżej osadzony niż standardowe M5 i charakteryzował się unikalnymi złotymi felgami. Co więcej, klamry lusterek były również wykonane z włókna węglowego. Dzięki nim przechodnie mogli dostrzec ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 400 mm (15,7 cala), wyposażone w złote lub czerwone zaciski, w zależności od opcji. M5 CS było niższe od M5 Competition i miało zawieszenie przeniesione z BMW M8. Na koniec, z tyłu producent umieścił spoiler z włókna węglowego na klapie bagażnika. To samo lekkie materiały użyto do stworzenia dyfuzora umieszczonego pod zderzakiem.

Wnętrze samochodu wyposażone było w cztery sportowe fotele. Fotele przednie oddzielała wąska konsola środkowa, w której znajdował się kontroler iDrive oraz komputer pokładowy. Przed kierowcą znajdował się w pełni cyfrowy panel instrumentów, a na górze centralnej konsoli umieszczono ekran dotykowy systemu multimedialnego. Z tyłu M5 CS zapewniało wystarczającą przestrzeń na nogi i głowę dla dwóch dorosłych, ale zrezygnowano z środkowego rzędu siedzeń. Aby uczynić samochód lżejszym, BMW zamontowało dach z włókna węglowego, więc panoramiczne okno lub szyberdach były wykluczone. Dodatkowe wykończenia z włókna węglowego i dekoracje z Alcantary ozdabiały wnętrze pojazdu.

Pod jego „skórą”, M5 CS kryło zawieszenie przeniesione z pojazdu M8 GT, co sprawiało, że lepiej trzymało się drogi. Silnik był ten sam 4.4-litrowy V8, co w pozostałych modelach M5, jednak rozwijał moc 635 PS (626 KM). BMW połączyło go z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc na wszystkie koła.

 BMW M GmbH poszerza swoją ofertę ultra-sportowych modeli CS, wprowadzając model BMW M5 CS (zużycie paliwa, w cyklu mieszanym: 11.3 – 11.1 l/100 km [25.0 – 25.5 mpg imp] zgodnie z NEDC; 11,3 – 10,9 l/100 km zgodnie z WLTP, emisja CO2, w cyklu mieszanym: 258 – 253 g/km zgodnie z NEDC, 257 – 248 g/km zgodnie z WLTP). Ograniczona edycja tego modelu oferuje niezwykłe doświadczenia z jazdy dla czterech osób, łącząc wyjątkowe osiągi z ekskluzywnym i luksusowym wyglądem.

Silnik V8 o pojemności 4.4 litra z mocą 467 kW/635 hp czyni BMW M5 CS najpotężniejszym samochodem w historii BMW M. W standardzie znajduje się ośmiobiegowa skrzynia biegów M Steptronic z Drivelogic oraz system napędu na wszystkie koła M xDrive, który oferuje także tryb 2WD dla czystego napędu na tylne koła.

Surowo zastosowana konstrukcja lekkiej wagi pozwala zaoszczędzić około 70 kilogramów w porównaniu do BMW M5 Competition (zużycie paliwa, w cyklu mieszanym: 11.3 – 11.1 l/100 km [26.7 – 26.9 mpg imp] zgodnie z NEDC; 11,3 – 10,9 l/100 km zgodnie z WLTP; emisja CO2, w cyklu mieszanym: 259 – 254 g/km zgodnie z NEDC; 259 – 249 g/km zgodnie z WLTP). Z przestrojonymi sprężynami nośnymi na przedniej i tylnej osi oraz bardziej dopracowaną kontrolą tłumienia, podwozie zostało dostosowane do niższej masy pojazdu oraz zwiększonego potencjału osiągów standardowych opon torowych Pirelli P Zero Corsa (przód: 275/35 R 20, tył: 285/35 R 20).

BMW M5 CS przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 3.0 sekundy, a od 0 do 200 km/h (124 mph) w 10.3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi elektronicznie ograniczone 305 km/h (189 mph).

Niezwykłe doświadczenie jazdy w BMW M5 CS mogą cieszyć się cztery osoby – kierowca i pasażer z przodu w fotelach M Carbon oraz dwóch pasażerów na indywidualnych siedzeniach z tyłu. Czarne pokrycia z Merino (w finezyjnej fakturze dla przednich siedzeń) wyróżniają się kontrastowymi panelami i dekoracyjnym przeszyciem w kolorze Mugello Red. Zintegrowane zagłówki – z podświetlanymi logo M5 dla przednich siedzeń – przedstawiają zarys legendarnego toru Nürburgring.

Środkowe perforacje z czerwonym tłem na kierownicy M Alcantara to klasyczny akcent samochodów wyścigowych; łopatki zmiany biegów wykonane są z włókna węglowego, a szprychy kierownicy mają wykończenie w kolorze Black Chrome.

Stały lekki pokrywę na konsoli centralnej zastępuje zwykły podłokietnik z otwieraną pokrywą. Czarne Merino jest uzupełnione czerwoną podwójną nicią. Kolor czerwony występuje ponownie w oznaczeniu „CS” na desce rozdzielczej i pomiędzy siedzeniami kubełkowymi w tylnej części.

Obudowa nerki BMW M5 CS, znaki „M5 CS” na nerce, wloty M na przednich błotnikach i pokrywa bagażnika są wykończone w odważnym odcieniu Gold Bronze, podobnie jak 20-calowe koła M w konstrukcji Y-spoke (przód: 9.5 J x 20, tył: 10.5 J x 20). Listwy progowe są wykończone podświetlanymi oznaczeniami „M5 CS”.

L-podobne tuby świetlne reflektorów BMW Laser świecą na żółto zamiast białego, gdy włączone są światła mijania, drogowe lub Welcome Light, co przypomina udane wyścigowe samochody GT.

Maskownica, przedni splitter, osłony lusterek zewnętrznych, tylny spoiler, tylny dyfuzor, pokrywa komory silnikowej M Power oraz tłumik wlotu są wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Niektóre elementy mają widoczne włókna węglowe.

Standardowe wyposażenie M5 CS obejmuje stalowy system wydechowy sportowy z czterema nieozdobionymi końcówkami oraz ceramiczne hamulce M Carbon, których zaciski są malowane na czerwono jako standard lub na złoty jako opcja.

Obok metalicznego koloru Brands Hatch Grey dostępne są ekskluzywne matowe wykończenia lakieru BMW Individual: Frozen Brands Hatch Grey metaliczny i Frozen Deep Green metaliczny.

Wprowadzenie na rynek nowego BMW M5 CS planowane jest na wiosnę 2021 roku; w Niemczech cena wynosi 180 400 euro.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.