Druga generacja kabrioletu BMW M6 zadebiutowała w 2012 roku. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, który oferował głośny silnik V10 z naturalnym ssaniem, wersja z 2012 roku była wyposażona w silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem.
Świat samochodów sportowych z otwartym dachem nie byłby kompletny bez przedstawiciela od BMW. Z ogromną mocą i luksusowym wnętrzem, M6 stanowiło idealne połączenie między sportowym samochodem o wysokich osiągach a roadsterem.
W przeciwieństwie do reszty serii 6, M6 miało bardziej agresywny wygląd. Chromowana, zaokrąglona atrapa chłodnicy, oznaczenia M na przednich błotnikach oraz cztery końcówki wydechu z tyłu były częścią wyposażenia. Standardowo montowano również 20-calowe koła ze stopów lekkich. Powiększone błotniki nadawały samochodowi agresywnej postawy. Reflektory były dostępne jako opcja z LED-ami.
W środku wzmocnione fotele z przodu pomagały kierowcy i pasażerowi bocznemu utrzymać swoją pozycję podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Z standardową skórzaną tapicerką, wnętrze wyglądało luksusowo. W tylnej części znajdowały się dwa fotele, ale z małą ilością miejsca na nogi. Dostępna była tylna szyba, która poprawiała komfort pasażerów z przodu, ale montowano ją nad tylnymi siedzeniami.
Czary M6 pochodziły z nowo opracowanego silnika V8 z dwoma turbosprężarkami umieszczonymi pomiędzy rzędami cylindrów, co pozwalało zredukować opóźnienie turbo. System wtrysku benzyny bezpośredniej również przyczyniał się do lepszej wydajności. Różnicowy był sterowany komputerowo i wyposażony w system wielopłytkowego sprzęgła, co umożliwiało blokadę od 0 do 100 %.
BMW M6 Kabriolet
Z pasji do elitarnych osiągów i uznania dla wyjątkowego stylu rodzi się urok, z którego znane są samochody M – i który teraz można doświadczyć w dwóch nowych odsłonach. Nowy BMW M6 Coupe i BMW M6 Kabriolet oferują najwyższej klasy osiągi oraz atmosferę zdefiniowaną przez luksus i innowacyjne funkcje komfortu. W ten sposób, wysokowydajne samochody sportowe opracowane przez BMW M GmbH emanują pewnością siebie, której nie da się porównać w segmencie premium klasy executive – co w autentyczny sposób odzwierciedla ekspresyjne wzornictwo obu modeli. Precyzyjna współpraca ich wysokobrotowego silnika V8 z technologią M TwinPower Turbo i mocą 412 kW/560 KM, siedmiobiegowej skrzyni biegów M Double Clutch Transmission z Drivelogic, aktywnego dyferencjału M, specyficznej technologii podwozia, idealnej równowagi masy oraz zoptymalizowanych właściwości aerodynamicznych zapewnia szczególnie pełne doznania M.
Koncepcyjna harmonia charakterystyczna dla samochodów M uwzględnia również specyfikę konstrukcji nadwozia obu modeli. Nowe BMW M6 Coupe ma dynamicznie ukształtowany, lekki dach wykonany z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym. Z kolei nowy BMW M6 Kabriolet wyposażony jest w wysokiej jakości miękki dach, z efektownym stylem „fin” i w pełni automatycznym mechanizmem otwierania. Umożliwia to kierowcy i pasażerom cieszenie się dynamicznymi osiągami samochodu sportowego w harmonii z naturalnymi siłami słońca i wiatru.
Technologie motorsportowe w nowym BMW M6 Coupe i BMW M6 Kabriolet torują drogę do imponujących osiągów na torze wyścigowym, ale również zapewniają kierowcy porywające doznania podczas codziennych podróży. BMW M6 Coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 sekundy, BMW M6 Kabriolet w 4,3 sekundy. Jednak dynamiczny charakter obu modeli definiowany jest także ich zwinnością w średnim zakresie obrotów, precyzją wchodzenia w zakręty i przyczepnością podczas przyspieszania na wyjściu z zakrętów, precyzyjnie kontrolowanym prowadzeniem pod intensywnymi siłami bocznymi oraz zdolnością hamowania. Najnowszą innowacją mającą na celu optymalizację prowadzenia nowego BMW M6 Coupe i nowego BMW M6 Kabriolet w sytuacjach dynamicznych są hamulce M z węglowo-ceramicznymi tarczami, oferowane po raz pierwszy jako opcja.
Inną cechą, której nie może zaoferować żaden rywal, jest skok w efektywności, jaki wiąże się z nowymi edycjami obu wysokowydajnych samochodów sportowych. Nowe BMW M6 Coupe rejestruje średnie zużycie paliwa wynoszące 9,9 litra na 100 kilometrów (28,5 mpg imp) oraz emisję CO2 na poziomie 232 gramów na kilometr w europejskim teście. Odpowiednie wartości dla nowego BMW M6 Kabriolet wynoszą 10,3 l/100 km (27,4 mpg imp) i 239 g/km. Mimo 10-procentowego wzrostu mocy silnika i 30-procentowego skoku w maksymalnym momencie obrotowym – do 680 niutonometrów (502 lb-ft) – zużycie paliwa i emisje CO2 w obu przypadkach zostały zmniejszone o ponad 30 procent w porównaniu z odpowiednimi poprzednikami.
Wzornictwo: sportowa aura, mocno napięte powierzchnie, eleganckie linie.
Klasyczne proporcje, sportowe, ale eleganckie linie BMW serii 6 oraz znany język designu samochodów BMW M tworzą fundamenty dla wymownego wzornictwa nadwozia BMW M6 Coupe i BMW M6 Kabriolet. Mocno napięte powierzchnie i precyzyjne kontury podkreślają sportową aurę obu modeli, podczas gdy standardowo zamontowane adaptacyjne reflektory LED akcentują ich nowoczesny charakter. Dodatkowo charakterystyczne cechy stylowe M dodają detale, które są bezpośrednio wpływane przez kwestie techniczne – takie jak wymagane powietrze chłodzące, geometria podwozia i aerodynamika – a tym samym jeszcze bardziej podkreślają wyjątkowe osiągi tych samochodów.
Oba modele są standardowo wyposażone w 19-calowe koła M z lekkich stopów. Felgi kute mają siedem podwójnych szprych w dwukolorowym wykończeniu, podczas gdy opcjonalne 20-calowe felgi M wskazują na obniżoną wagę dzięki pięciu skomplikowanym podwójnym szprychom.
Dynamiczne kontury, lekkie materiały: dach z włókna węglowego w BMW M6 Coupe.
Jak w przypadku swojego poprzednika, dach nowego BMW M6 Coupe jest standardowo wykonany z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym. Ciemny kolor dachu nadaje sylwetce dwudrzwiowego samochodu bardzo wydłużony wygląd, co dodatkowo podkreśla dynamiczne wycięcie w centrum dachu. Zastosowanie lekkiego materiału do konstrukcji dachu pozwala na obniżenie środka ciężkości pojazdu, co zwiększa jego zwinność. Wykończenie BMW Individual High-gloss Shadow Line (standard) zwraca uwagę na tę zoptymalizowaną równowagę masy, a jego ciemna barwa obejmuje krawędzie okien bocznych (lub linię pasa w przypadku BMW M6 Kabriolet) oraz podstawę i dolną część aerodynamicznie zoptymalizowanych osłon lusterka M.
Ekskluzywny wygląd nowego BMW 6-Series Kabriolet jest podkreślony architekturą „fin” wysokiej jakości miękkiego dachu. Wystające w tylną część, „finy” akcentują dynamicznie opadającą sylwetkę samochodu. Podgrzewane, pionowe tylne okno szklane, które znajduje się tuż za tylnymi siedzeniami, chowa się niezależnie od samego dachu. Automatyczny proces otwierania i zamykania dachu można aktywować zarówno na postoju, jak i w ruchu przy prędkości do 40 km/h (25 mph) za pomocą przycisku na konsoli centralnej. Opcjonalny Comfort Access pozwala na otwieranie lub zamykanie dachu za pomocą przycisku zdalnego sterowania w kluczykach samochodowych. Otwieranie dachu zajmuje 19 sekund, a zamykanie 24 sekundy.
Silnik: wysokoobrotowe V8 z technologią M TwinPower Turbo.
Nowe BMW M6 Coupe i Kabriolet prezentują swój indywidualny styl dzięki szeregowi unikalnych akcentów stylizacyjnych i modyfikacji w charakterystyce doświadczeń związanych z prowadzeniem. Jednak czerpią wymaganą moc do osiągnięcia swojej inspirującej wydajności z tego samego źródła: wysokoobrotowego silnika V8 z technologią M TwinPower Turbo, zamontowanego wzdłuż z przodu samochodu, którego moc jest przekazywana na tylne koła za pomocą siedmiobiegowej skrzyni biegów M Double Clutch Transmission z Drivelogic. Ten układ napędowy łączy cechy konstrukcyjne bezpośrednio zaczerpnięte z motorsportu z innowacjami opracowanymi pod szyldem Efficient Dynamics. Jego globalnie nieporównywalny pakiet technologii obejmuje dwie turbiny działające na zasadzie twin-scroll, kolektor wydechowy z krzyżowymi bankami, bezpośredni wtrysk paliwa o wysokiej precyzji, zmienny rozrząd VALVETRONIC oraz ciągłą regulację wałka rozrządu Double-Vanos.
Niezapomniane, typowo M cechy wydajności silnika o pojemności 4,4 litra definiowane są przez błyskawiczne reakcje i mocny, liniowy charakter dostarczania mocy utrzymywany w wyższych zakresach obrotów. Rzeczywiście, maksymalny moment obrotowy wynoszący 680 niutonometrów (502 lb-ft) dostępny jest w zakresie od 1500 do 5750 obr/min. Silnik V8 osiąga swoją maksymalną moc 412 kW/560 KM w zakresie 6000-7000 obr/min i może kręcić się do 7200 obr/min. Oznacza to, że pasmo obrotów dostępne w nowych modelach do generowania maksymalnych osiągów jest prawie trzykrotnie szersze niż w przypadku silnika napędzającego ich poprzedników.
Wykorzystanie wysokiej mocy w dynamiczny sposób: siedmiobiegowa skrzynia M Double Clutch Transmission z Drivelogic.
Dostosowana płynnie do cech wydajności silnika V8, skrzynia M Double Clutch Transmission z Drivelogic skutecznie przetwarza imponującą siłę silnika w szybkość przyspieszenia. Ta zdolność wspierana jest przez zasadę konstrukcyjną DCT, która efektywnie łączy dwie skrzynie biegów w jednej obudowie – jednak z praktycznie żadnym dodatkowym wymiarem czy wagą w porównaniu do konwencjonalnej manualnej skrzyni biegów.
M DCT Drivelogic oferuje kierowcy trzy różne programy zmiany biegów, zarówno w trybie automatycznym (D), jak i w trybie manualnym (S). Ponadto elektronika zapewnia funkcję Launch Control, która gwarantuje niezrównane przyspieszenie z miejsca, asystenta niskich prędkości dla łatwiejszego manewrowania w niskich prędkościach oraz funkcję Auto Start-Stop dla zwiększenia efektywności. Nowe BMW M6 Coupe i nowe BMW M6 Kabriolet standardowo wyposażone są w nowo opracowaną skórzaną kierownicę M z przyciskami wielofunkcyjnymi i stałymi łopatkami do zmiany biegów.
Aktywny dyferencjał M zapewnia doskonałą przyczepność w dynamicznych sytuacjach jazdy.
Nowe BMW M6 Coupe i nowe BMW M6 Kabriolet imponują także optymalną przyczepnością w trudnych warunkach drogowych i pogodowych oraz podczas dynamicznego przyspieszania z zakrętów. W tle działa innowacyjny, zmienny dyferencjał o ograniczonym poślizgu w tylnej osi.
Aktywny dyferencjał M pozwala na precyzyjne i szybkie dzielenie mocy silnika pomiędzy lewe i prawe tylne koło w zależności od wymagań danej sytuacji jazdy w danym momencie. Elektronicznie sterowany wielopłytkowy dyferencjał o ograniczonym poślizgu pomaga zredukować różnice prędkości obrotowej między tylnymi kołami, co jest potrzebne do optymalizacji przyczepności. Jednostka sterująca aktywnego dyferencjału M jest połączona z systemem kontroli stabilności DSC, co pozwala dokładnie analizować każdą sytuację jazdy i wczesne wykrywanie utraty przyczepności na jednym kole. Efekt blokady generowany w odpowiedzi można zmieniać od 0 do 100 procent.
Specyficzna dla M technologia podwozia, Dynamic Damper Control, M Servotronic, DSC z trybem dynamicznym M.
Podwozie nowego BMW M6 Coupe i nowego BMW M6 Kabriolet zostało opracowane zgodnie ze specyfikacją M i łączy w sobie doskonałe cechy wydajności z udogodnieniami komfortowymi, które kierowcy doceniają na co dzień. Podobnie jak integralna oś tylna, której podwozia są sztywno przymocowane do nadwozia, podwójna oś wahacza przedniego posiada specyficzną kinematykę i nowo opracowane komponenty wykonane z kutego aluminium. Montaż podwozia za pomocą dużych paneli na przedniej i tylnej osi zapewnia równomierne przenoszenie dynamicznych sił do nadwozia. W przypadku intensywnej jazdy przez zakręty, to pomaga zauważalnie zredukować ruchy boczne wywołane nierównościami nawierzchni. Zarówno konstrukcja podwozia, jak i jego dostosowanie do każdego modelu są definiowane przez dogłębną wiedzę z toru wyścigowego i były optymalizowane podczas intensywnych testów na torze Nürburgring Nordschleife.
Standardowe wyposażenie obu modeli obejmuje również elektronicznie sterowane amortyzatory. Specyficzny dla M system Dynamic Damper Control dostosowuje siłę tłumienia elektromechanicznie, aby zapewnić wymagane reakcje w danej sytuacji jazdy i spełnić oczekiwania kierowcy. Wybór trzech ustawień pozwala kierowcom dostosować charakterystykę amortyzatorów do ich potrzeb i preferencji.
Hydrauliczne wspomaganie kierownicy zapewnia niezrównaną precyzję i wysoki komfort. Ten system ma zmienny przełożenie, co poprawia stabilność podczas jazdy na wprost i zmniejsza liczbę obrotów kierownicy potrzebnych podczas parkowania i skręcania. Również standardowe wspomaganie Servotronic wrażliwe na prędkość jest specjalnie dostosowane do specyfikacji M, co umożliwia kierowcom wybranie osobistej konfiguracji dzięki trzem opcjom ustawień.
Oprócz stosowania impulsów hamulcowych i redukcji mocy silnika w celu stabilizacji pojazdu, system kontroli stabilności DSC obu wysokowydajnych samochodów sportowych korzysta również z usług systemu zapobiegającego blokowaniu kół (ABS), kontroli hamowania w zakrętach (CBC), dynamicznej kontroli hamowania (DBC), asystenta hamowania, funkcji osuszania hamulców i asystenta ruszania. Tryb dynamiczny M (MDM) może zostać aktywowany w celu wyłączenia podstawowego ustawienia, naciskając przycisk DSC. Podnosząc progi interwencji DSC, ten tryb ułatwia ruszanie na śniegu lub luźnym piasku z lekko ślizgającymi się kołami napędowymi. Tryb MDM także otwiera drogę do znanego M reakcjonowania na kierownicę. Tryb „DSC Off” również można aktywować naciskając przycisk.
Innowacja zaprojektowana z myślą o precyzyjnym prowadzeniu: M hamulce węglowo-ceramiczne.
Najnowsza wersja układu hamulcowego compound high-performance zapewnia nowemu BMW M6 Coupe i nowemu BMW M6 Kabriolet doskonałą moc hamowania. Jego wyróżniające cechy obejmują jeszcze niższą wagę, doskonały odczuwany moment hamowania oraz brak utraty wydajności nawet pod dużym obciążeniem. Średnica wentylowanych i perforowanych tarcz hamulcowych wynosi 400 milimetrów z przodu i 396 milimetrów z tyłu. Sześciotłoczkowe hamulce stałe na przedniej osi – pomalowane na ciemnoniebiesko i z logo M – są radially przymocowane do łożyska obrotowego.
Jako alternatywa dla standardowego układu hamulcowego compound high-performance, M hamulce węglowo-ceramiczne debiutują w nowym BMW M6 Coupe i nowym BMW M6 Kabriolet. Są dostępne w połączeniu z 20-calowymi kołami z lekkich stopów M i mają tarcze hamulcowe o średnicy 410 milimetrów na przedniej osi i 396 milimetrów z tyłu. Wykonane z nowego typu wzmocnionej ceramicznej kompozycji z włókna węglowego, tarcze charakteryzują się jeszcze większą odpornością na ciepło i łączą to z znacznie zmniejszonymi masami obrotowymi. Innowacyjny materiał wykazuje również wyjątkową odporność na zużycie.
Opcjonalny system M węglowo-ceramiczny zawiera również sześciotłoczkowe hamulce stałe z przodu i jednotłoczkowe hamulce pływające z tyłu. Hamulce można rozpoznać po ich specjalnym złotym wykończeniu.
Lekka konstrukcja, bezproblemowa ochrona pasażerów.
Inteligentne połączenie materiałów nadaje konstrukcji nadwozia imponującą siłę przy jednocześnie niezwykle niskiej wadze. Podobnie jak zastosowanie CFRP do dachu nowego BMW M6 Coupe, wybór materiałów dla wszystkich pozostałych elementów nadwozia wpisuje się w ogólną strategię lekkiej konstrukcji. Drzwi i maska obu wysokowydajnych samochodów sportowych wykonane są z aluminium, a przednie panele boczne z tworzywa termoplastycznego. Ponadto ich pokrywy bagażników i – w przypadku BMW M6 Kabriolet – również pokrywa dachu wykonane są z kompozytu szklano-włóknistego SMC (Sheet Moulding Compound).
Stosunek masy do mocy wynoszący 3,3 kg/KM dla nowego BMW M6 Coupe i 3,5 kg/KM dla nowego BMW M6 Kabriolet to istotna poprawa w porównaniu do modeli poprzednich.
Solidne struktury ścieżek obciążeniowych, duże i precyzyjnie zdefiniowane strefy odkształceń oraz wysoce wydajne systemy zabezpieczeń stanowią podstawę wysokiego poziomu pasywnego bezpieczeństwa w obu modelach. Standardowe wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje poduszki powietrzne z przodu i z boku, kurtyny boczne dla obu rzędów siedzeń w nowym BMW M6 Coupe oraz poduszki powietrzne z przodu i boczne poduszki powietrzne głowy i klatki piersiowej zintegrowane w ramach siedzeń nowego BMW M6 Kabriolet. Model z miękkim dachem korzysta również z barier przeciwwywrotnej wykonanych z wysokowytrzymałego aluminium. Oba modele mają również trzypunkowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami na wszystkich miejscach, ograniczniki siły pasów i mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX z tyłu.
Oba modele wysokowydajne zaprojektowane są jako czteromiejscowe, a przestrzeń w tylnej części znacznie wzrosła w porównaniu do modeli poprzednich. Pojemność ładunkowa nowego BMW M6 Coupe wynosi 460 litrów. Nowy BMW M6 Kabriolet może pomieścić 300 litrów bagażu przy opuszczonym dachu i 350 litrów przy dachu zamkniętym.
Indywidualna konfiguracja ustawień, dwa przyciski M Drive na kierownicy.
Do znanego uczucia M przyczynia się także specyficzny dla modelu design wnętrza, którego wyróżniające cechy obejmują nowo opracowane fotele sportowe M oraz specyficzny dla M kokpit, a także przyciski do regulacji trybu DSC, charakterystyki mocy silnika, mapowania amortyzatorów, reakcji M Servotronic oraz programu zmiany biegów. Indywidualnie skonfigurowane ustawienia można zapisać za pomocą dwóch przycisków M Drive na kierownicy i przywołać w razie potrzeby.
Opcjonalnie dostępny jest wyświetlacz BMW Head Up z informacjami specyficznymi dla M oraz szereg innych systemów wspomagających kierowcę z BMW ConnectedDrive, takich jak Park Distance Control, kamera tylna, asystent świateł drogowych, informacja o ograniczeniu prędkości, ostrzeżenie o zmianie pasa, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa, Surround View oraz BMW Night Vision z rozpoznawaniem pieszych. Wybór opcji wyposażenia obejmuje również fotele wielofunkcyjne M, system nawigacji Professional oraz system audio Bang & Olufsen High End Surround Sound.
Specyfikacje techniczne