Druga generacja BMW Grand Tourer M6 zadebiutowała w 2012 roku. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, który oferował krzykliwy silnik V10 o naturalnym zapłonie, wersja z 2012 roku była wyposażona w silnik V8 z podwójnym doładowaniem.
Świat wydajnych samochodów GT nie mógłby być kompletny bez przedstawiciela od BMW. Z ogromną mocą i luksusowym wnętrzem, M6 stanowiło świetne połączenie między samochodem sportowym o wysokich osiągach a grand tourerem.
W odróżnieniu od reszty serii 6, M6 miało bardziej agresywny wygląd. Chromowana, zaokrąglona osłona chłodnicy, oznaczenia M na przednich błotnikach oraz cztery końcówki wydechu z tyłu stanowiły część tego pakietu. Standardowo wyposażono je w 20” felgi aluminiowe. Spoiler na klapie bagażnika nadawał samochodowi bardziej sportowy charakter. Reflektory LED były dostępne jako opcja. Aby dodatkowo odchudzić pojazd, dach został wykonany z CFRP (tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym).
W środku, kubełkowe fotele z przodu pomagały kierowcy i pasażerowi utrzymać stabilną pozycję podczas ostrego pokonywania zakrętów. Z standardową skórzaną tapicerką, kabina prezentowała się luksusowo. W tylnym rzędzie znajdowały się dwa fotele, ale z niewielką ilością miejsca na nogi i głowy.
Magia M6 pochodziła z nowo opracowanego silnika V8 z dwoma turbosprężarkami umieszczonymi między bankami cylindrów, co pomagało zredukować opóźnienie turbosprężarki. System bezpośredniego wtrysku benzyny również przyczyniał się do lepszej wydajności. Napęd był kontrolowany przez komputer oraz system wielopłytkowego sprzęgła, który umożliwiał zablokowanie napędu pomiędzy 0 a 100%.
BMW M6 Coupe
Klasyczne proporcje, sportowe, a zarazem eleganckie linie BMW serii 6 oraz charakterystyczny język designu samochodów BMW M stanowią fundamenty wyrazistego projektu nadwozia BMW M6 Coupe oraz BMW M6 Convertible. Mocno napięte powierzchnie i precyzyjne kontury podkreślają atletyczną aurę obu modeli. Dodatkowo, specyficzna interpretacja charakterystycznych cech stylu M uwzględnia detale projektowe, które są bezpośrednio inspirowane względami technicznymi – takimi jak wymagane powietrze do chłodzenia, geometria zawieszenia i aerodynamika – co dodatkowo akcentuje wyjątkowe osiągi tych samochodów. To doskonały przykład tego, jak ultra-dynamiczny charakter, który wyróżnia te sportowe wersje luksusowego Coupe i ekskluzywnego Convertible, jest autentycznie wyrażony przez ich design.
Widok z przodu: duże wloty powietrza, nowo zaprojektowana atrapa chłodnicy M.
Szerokie wloty powietrza, oszałamiająco uformowane reflektory oraz duże, gładkie powierzchnie kształtują przednią część nowego BMW M6 Coupe i nowego BMW M6 Convertible. Kolejnym przyciągającym wzrok elementem jest nowo zaprojektowana atrapa chłodnicy M, która nosi oznaczenie „M6”. Czarne listwy atrapy chłodnicy w kształcie nerki nawiązują do charakterystycznego wzoru podwójnych szprych felg M. Powiększona o 30 milimetrów szerokość toru nadwozia w porównaniu do odpowiedników serii 6 jest uzupełniona mocno poszerzonymi nadkolami, które są idealnie osadzone na kołach. Ta dodatkowa szerokość jest wyraźnym odniesieniem do zoptymalizowanego trzymania drogi tych sportowych samochodów o wysokich osiągach. Trójwymiarowe kształtowanie wlotów powietrza i klapy inspirowane wyścigami, zaprojektowane w celu optymalizacji przepływu powietrza do zewnętrznych wlotów, również podkreślają dynamiczny charakter samochodów.
Diodowa lampka akcentująca przecina górną część adaptacyjnych reflektorów LED, które są standardowo montowane w obu modelach. Ich jasne białe, trójwymiarowe pierścienie LED są wyrównane na efektowny sposób na górnym i dolnym brzegu. Światła mijania i drogowe korzystają z obu pierścieni świetlnych. Źródłem światła są jednostki LED, które są umieszczone na poziomej żeberku przebiegającym przez środek jednostek i dostarczają swoje światło do reflektorów przed nimi. To zapewnia, że charakterystyczny wygląd podwójnych okrągłych reflektorów wyraźnie się prezentuje w każdej sytuacji. Kierunkowskazy – w formie poziomo umieszczonych jednostek LED – są zintegrowane z jednostkami reflektorów poniżej pierścieni świetlnych.
Widok z boku: atletycznie poszerzone nadkola, wloty powietrza, koronkowe felgi M.
Znana atletyczność modeli jest również wyraźnie widoczna z boku. Przednie sekcje boczne samochodu mają charakterystyczne wloty M. Ich trójwymiarowe kształtowanie, szerokie chromowane ramki i wskaźniki – które również noszą logo M – nadają im niezwykle głęboki wygląd. W rytmie szerszych nadkoli linie charakterystyczne wokół wlotów są odpowiednio wyraźne. Przyciągające wzrok przetłoczenia na bocznych progach, specyficzne dla modelu, wznoszą się ku górze, odwracając wzrok w stronę tylnych kół.
Nowe BMW M6 Coupe i nowe BMW M6 Convertible są wyposażone w standardzie w 19-calowe felgi M. Felgi koronkowe posiadają siedem podwójnych szprych w dwutonowym wykończeniu. Opcjonalne 20-calowe felgi M natomiast sugerują zmniejszenie wagi dzięki pięciu skomplikowanym podwójnym szprosom i umożliwiają wyraźne spojrzenie na potężny system hamulcowy.
Mocno uformowany tył, typowe podwójne rury wydechowe M.
Zwężający się ku drodze design tylnej części, łączący poziome linie i przestronne powierzchnie, sugeruje stabilne trzymanie drogi oraz mocny, pewny styl nowego BMW M6 Coupe i nowego BMW M6 Convertible. Reflektory, umiejscowione tuż poniżej L-kształtnych tylnych świateł, wyrażają indywidualny styl sportowy.
Najwyraźniejszym wskazaniem niepodważalnej tożsamości dwóch samochodów sportowych o wysokich osiągach są znane podwójne rury wydechowe M, umiejscowione po obu stronach dyfuzora zintegrowanego z tylnym zderzakiem. Zewnętrzne wloty powietrza odzwierciedlają wzór przedniego zderzaka w swoim formacie i konturach.
Dach z CFRP i miękki dach w niepodważalnym stylu.
Podobnie jak jego poprzednik, dach nowego BMW M6 Coupe jest standardowo wykonany z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Ciemny kolor dachu nadaje sylwetce samochodu o dwóch drzwiach niezwykle wydłużony wygląd, co dalej podkreśla dynamiczne wcięcie w centralnej części dachu. Użycie lekkiego materiału na dach pozwala obniżyć środek ciężkości samochodu, co zwiększa zwrotność. Wykończenie BMW Individual High-gloss Shadow Line (standard) zwraca uwagę na ten zoptymalizowany balans wagi, a jego ciemne zabarwienie pokrywa krawędzie okien bocznych (lub linię talii w przypadku BMW M6 Convertible) oraz podstawę i dolną część aerodynamizowanych pokryw lusterka zewnętrznego M.
Ekskluzywny wygląd nowego BMW 6-Series Convertible podkreślają „wypustki” w architekturze wysokiej jakości dachu miękkiego. Projekcja w tylną sekcję akcentuje dynamicznie zarysowaną sylwetkę samochodu. Podgrzewane, pionowe szklane tylne okno, umieszczone tuż za tylnymi siedzeniami, chowa się niezależnie od samego dachu miękkiego.
Klienci mogą wybierać spośród jednego koloru nie-metalicznego i ośmiu metalicznych odcieni (w tym czterech ekskluzywnych wykończeń M) dla lakieru zewnętrznego obu modeli. Dach miękki dla nowego BMW M6 Convertible jest dostępny w kolorze czarnym i beżowym lub – opcjonalnie – w kolorze efekcie antracytowego srebra.
Układ napędowy: moc i charakter.
Nowe BMW M6 Coupe i nowe BMW M6 Convertible prezentują swój indywidualny styl dzięki szeregowi unikalnych detali i dostosowań do charakterystyki doświadczeń z jazdy. Jednakże wykorzystują identyczne źródło mocy, aby dostarczyć swoją inspirującą wydajność: silnik V8 o wysokich obrotach z technologią M TwinPower Turbo, zamontowany wzdłużnie z przodu samochodu, którego moc jest kierowana na tylne koła za pomocą siedmiobiegowej przekładni M Double Clutch Transmission z Drivelogic.
Ten układ napędowy łączy cechy konstrukcyjne inspirowane sportem motorowym z innowacjami rozwijanymi w ramach strategii Efficient Dynamics. Oferuje unikalny zestaw technologii, który obejmuje dwie turbosprężarki działające według zasady twin-scroll (w tym wydech na krzyż), precyzyjne wtryskiwanie paliwa wysokociśnieniowego, zmienną regulację zaworów VALVETRONIC oraz ciągłą regulację wałka rozrządu Double-Vanos. Silnik jest również wspierany przez niezwykle mocny system chłodzenia oraz optymalizowaną pod kątem wysokich sił bocznych dostawę oleju ze stawem mokrym.
Wydajność podniesiona o 10 procent, maksymalny moment obrotowy zwiększony o 30 procent, zużycie paliwa i emisja zredukowane o ponad 30 procent.
Niezapomniane cechy osiągów silnika 4.4-litra definiują jego błyskawiczne reakcje oraz dynamiczne, liniowe dostarczanie mocy, które utrzymuje się w wyższych zakresach obrotów. Rzeczywiście, maksymalny moment obrotowy wynoszący 680 Niutonometrów (502 lb-ft) jest dostępny w zakresie od 1,500 do 5,750 obr./min. Silnik V8 osiąga maksymalną moc 412 kW/560 hp w przedziale od 6,000 do 7,000 obr./min i może kręcić się do 7,200 obr./min. Oznacza to, że zakres obrotów dostępny w nowych modelach do generowania maksymalnej wydajności jest prawie trzykrotnie szerszy niż w przypadku silnika napędzającego ich poprzedników.
To natychmiastowe i utrzymywane dostarczanie mocy jest kluczem do uzyskania zniewalającej przyspieszenia tych samochodów. Nowe BMW M6 Coupe przyspiesza z miejsca do 100 km/h (62 mph) w 4.2 sekundy, podczas gdy nowe BMW M6 Convertible osiąga tę samą prędkość zaledwie 0.1 sekundy później. Prędkość maksymalna obu modeli jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155 mph). Zdefiniowanie opcjonalnego pakietu kierowcy M podnosi tę barierę do 305 km/h (189 mph).
Postępy w rozwoju silnika zawarte w technologii M TwinPower Turbo są również odzwierciedlone w znacząco większej efektywności dwóch nowych modeli w porównaniu do ich poprzedników. Wysoka efektywność robocza silnika, standardowa funkcja Auto Start-Stop oraz inne przykłady technologii Efficient Dynamics, takie jak regeneracja energii hamowania i olejowa pompa o zmiennej objętości, pomagają zmniejszyć zużycie paliwa i emisje o około 30 procent. Nowe BMW M6 Coupe osiąga średnie zużycie paliwa wynoszące 9.9 litra na 100 kilometrów (28.5 mpg) w cyklu testowym UE oraz emisję CO2 wynoszącą 232 gramy na kilometr. Odpowiednie wartości dla nowego BMW M6 Convertible to 10.3 litra na 100 kilometrów (27.4 mpg) oraz 239 gramów na kilometr.
Wykorzystanie dużej mocy w dynamiczny sposób: siedmiobiegowa przekładnia M Double Clutch Transmission z Drivelogic.
Doskonale dostosowana do charakterystyki osiągów silnika V8, M Double Clutch Transmission z Drivelogic przekształca imponujące przyspieszenie silnika w szybkie przyspieszenie. Ta zdolność jest zapewniana przez zasadę projektową DCT, która skutecznie łączy dwie skrzynie biegów w jednej obudowie – przy minimalnym wzroście rozmiarów lub wagi w porównaniu z konwencjonalną skrzynią manualną. Wewnątrz skrzyni moment obrotowy jest przekazywany przez dwa sprzęgła na mokro chłodzone olejem, które są załączane na przemian. To pozwala na zerowe przerwy w przepływie mocy, gdy kierowca przyspiesza, nawet podczas zmiany biegów.
M DCT Drivelogic oferuje kierowcy trzy różne programy przełączania, zarówno w trybie automatycznym (D), jak i w trybie manualnym (S). Te programy zmieniają charakterystyki zmiany biegów skrzyni pod kątem efektywności, komfortu zmiany biegów i sportowości, a ich aktywacja odbywa się za pomocą przełącznika w konsoli centralnej, znajdującego się za dźwignią wyboru biegów. Dodatkowo, elektronika zapewnia funkcję Launch Control, zapewniającą niezrównane przyspieszenie z miejsca, pomoc w niskich prędkościach oraz funkcję Auto Start-Stop, zwiększającą efektywność.
Specjalny wybierak biegów M służy do selekcji trybów D i S oraz włączania biegu wstecznego. W trybie S kierowca zmienia biegi ręcznie w formacie sekwencyjnym. Nowe BMW M6 Coupe i Convertible są również standardowo wyposażone w nowo opracowaną skórzaną kierownicę M, z wieloma przyciskami i stałymi łopatkami do zmiany biegów. W typowej konfiguracji M kierowca korzysta z prawej łopatki, aby zmienić bieg w górę, a z lewej łopatki, aby zmienić bieg w dół.
Podwozie: najwyższa precyzja w każdej sytuacji.
Technologia sportowa w nowym BMW M6 Coupe i nowym BMW M6 Convertible otwiera drogę do imponujących osiągów na torze wyścigowym, ale także zapewnia kierowcy fascynujące doświadczenie jazdy podczas codziennych tras z A do B. Dynamiczny charakter obu modeli definiują nie tylko ich przyspieszenia z miejsca, ale również ich zwinność w średnim zakresie obrotów, precyzja wchodzenia w zakręty oraz przyczepność podczas przyspieszania po wyjściu z zakrętów, ich precyzyjnie kontrolowane zachowanie pod intensywnymi siłami bocznymi i zdolność do zatrzymania się. Na to wpływa specyficzna dla modelu technologia podwozia w połączeniu z aktywnym dyferencjałem M, idealnym balansem masy oraz zoptymalizowanymi właściwościami aerodynamicznymi.
Precyzyjna interakcja układu napędowego, podwozia i nadwozia została dopracowana w szczegółach w ramach rozległych testów na Nürburgring Nordschleife. Skutkiem tego jest niepodważalne uczucie M, szczególnie intensywne. Jako najnowsza innowacja w optymalizacji prowadzenia samochodu w ultra-dynamicznych sytuacjach, opcjonalny system hamulcowy z węglowo-ceramicznymi hamulcami zadebiutował w nowym BMW M6 Coupe i nowym BMW M6 Convertible.
Specjalna technologia podwozia M, Dynamic Damper Control, M Servotronic, DSC z trybem M Dynamic.
Podwozie nowego BMW M6 Coupe i nowego BMW M6 Convertible zostało opracowane zgodnie z wymaganiami M i dlatego łączy w sobie doskonałe cechy osiągów z udogodnieniami, które kierowcy doceniają na co dzień. Podobnie jak integralna oś tylna, której ramy są sztywno przykręcone do nadwozia, podwójne wahacze przednie mają specyficzną kinematykę i nowo opracowane komponenty wykonane z kutego aluminium. Montaż podwozia z wykorzystaniem dużych paneli z przodu i z tyłu zapewnia dynamicznemu przełożeniu siły równomierne przenikanie do nadwozia, co pozwala na niezwykle precyzyjne kontrolowanie kół.
Standardowe wyposażenie obu modeli obejmuje również elektronicznie sterowane amortyzatory. System Dynamic Damper Control, specyficzny dla M, dostosowuje siłę tłumienia elektrohydraulicznie, aby zapewnić wymagane reakcje dla danej sytuacji. Wybór trzech ustawień umożliwia kierowcom dostosowanie charakterystyki tłumienia do własnych potrzeb i preferencji.
Hydrauliczne wspomaganie kierownicy zębatkowej zapewnia niezrównaną precyzję i wysoki poziom komfortu. System ten ma zmienny przekład, co zwiększa stabilność na prostych i redukuje liczbę obrotów kierownicy potrzebnych przy parkowaniu i skręcaniu. Standardowe wspomaganie Servotronic, dostosowane do specyfikacji M, pozwala kierowcom wybrać personalizowaną konfigurację przy pomocy trzech opcji ustawień.
Oprócz zastosowania impulsów hamulcowych i redukcji mocy silnika w celu stabilizacji pojazdu, system stabilizacji DSC w obu samochodach sportowych o wysokich osiągach korzysta również z usług systemu zapobiegającego blokowaniu kół (ABS), Cornering Brake Control (CBC) oraz Dynamic Brake Control (DBC), wraz z asystentem hamulców, funkcją suszenia hamulców i asystentem startowym. Tryb M Dynamic (MDM) można aktywować w celu nadpisania ustawień podstawowych przez naciśnięcie przycisku DSC. Podnosząc progi interwencji DSC, ten tryb ułatwia ruszanie na śniegu lub luźnym piasku przy lekko ślizgających się napędach kół. Tryb MDM otwiera również drzwi do znanej reakcji M na samodzielne prowadzenie. Tryb „DSC Off” można także łatwo aktywować jednym przyciskiem.
Aktywny dyferencjał M zapewnia doskonałą przyczepność w dynamicznych sytuacjach jazdy.
Nowe BMW M6 Coupe i nowe BMW M6 Convertible również imponują optymalną przyczepnością w trudnych warunkach drogowych i pogodowych oraz podczas dynamicznego przyspieszania po zakrętach. Pracując w tle, innowacyjny zmienny dyferencjał w tylnym dyferencjale odnosi się do wymagań sytuacji drogowej w danym momencie. Aktywny dyferencjał M pozwala na precyzyjne i szybkie rozdzielenie mocy silnika między lewe i prawe tylne koło.
Elektronika kontrolująca wielopłytkowy dyferencjał ogranicza różnice prędkości obrotowych między tylnymi kołami, co jest potrzebne do optymalizacji przyczepności. Jednostka kontrolna aktywnego dyferencjału M jest połączona z systemem stabilizacji DSC, co pozwala na dokładną analizę każdej sytuacji drogowej i wczesne wykrywanie utraty przyczepności na jednym kole. Generowany efekt blokady można zmieniać w zakresie od 0 do 100 procent, co pozwala zapobiegać poślizgowi kół na śliskich nawierzchniach, w sytuacji, gdy lewe i prawe tylne koło mają znacznie różne współczynniki tarcia, w ciasnych zakrętach oraz podczas bardzo dynamicznej zmiany kierunku.
Innowacja dla precyzyjnego prowadzenia: hamulce M z węglowo-ceramiczne.
Najnowsza wersja układu hamulcowego o wysokiej wydajności zapewnia nowemu BMW M6 Coupe i nowemu BMW M6 Convertible doskonałą moc hamowania. Jej wyróżniające cechy to jeszcze mniejsza waga, doskonałe odczucie i brak wytracania mocy nawet pod dużym obciążeniem. Średnica wentylowanych i perforowanych tarcz hamulcowych wynosi 400 milimetrów z przodu i 396 milimetrów z tyłu. Sześciotłoczkowe hamulce o stałej szczęce na przedniej osi – pomalowane na ciemnoniebiesko z logo M – są radialnie przymocowane do łożyska obrotowego.
Hamulce M z węglowo-ceramiczne, dostępne po raz pierwszy w nowym BMW M6 Coupe i nowym BMW M6 Convertible (w połączeniu z 20-calowymi felgami M), podnoszą moc hamowania samochodów na nowy poziom. Tarcz hamulcowych mają średnicę 410 milimetrów na przedniej osi i 396 milimetrów na tylnej osi. Wykonane z nowego rodzaju kompozytu ceramicznego wzmocnionego włóknem węglowym, tarcze charakteryzują się jeszcze większą odpornością na ciepło i łączą to z istotnym zmniejszeniem mas obracających się. Hamulce M węglowo-ceramiczne są o 19.4 kg lżejsze niż standardowe, a innowacyjny materiał wykazuje także wyjątkową odporność na zużycie, a żywotność tarcz jest wielokrotnie dłuższa od tradycyjnych odpowiedników. Opcjonalny system M węglowo-ceramiczny również zawiera sześciotłoczkowe hamulce o stałej szczęce z przodu w połączeniu z tylnymi hamulcami o pojedynczej szczęce pływającej. Szczypce można rozpoznać po specjalnym złotym wykończeniu malarskim.
Nadwozie, dach CFRP, miękki dach: solidne, lekkie, ekspresywne.
Inteligentna mieszanka materiałów nadaje strukturze nadwozia imponującą siłę z jednoczesnym niezwykle niskim ciężarem, co pozwala na zwiększenie zarówno bezpieczeństwa pasażerów, jak i zwinności jazdy. Podobnie jak w przypadku użycia CFRP do dachu nowego BMW M6 Coupe, wybór materiałów dla pozostałych komponentów nadwozia wpisuje się w ogólną strategię lekkiego designu. Drzwi i pokrywa silnika obu samochodów sportowych są wykonane z aluminium, boczne panele z thermoplastiku. Ponadto, klapy bagażników oraz – w przypadku BMW M6 Convertible – również pokrywa dachu są wykonane z kompozytowego materiału SMC (Sheet Moulding Compound). Stosunek masy do mocy wynoszący 3.3 kg/kW dla nowego BMW M6 Coupe i 3.5 kg/kW dla nowego BMW M6 Convertible wskazuje na znaczące postępy, które również dokonano w tej dziedzinie w porównaniu do modeli poprzednich.
Solidne struktury ścieżek obciążeniowych, duże i precyzyjnie zdefiniowane strefy deformacji oraz niezwykle efektywne systemy zabezpieczeń stanowią podstawę wysokiego poziomu biernego bezpieczeństwa w obu modelach. Standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa obejmuje przednie i boczne poduszki powietrzne, a także boczne poduszki powietrzne w postaci zasłon dla obu rzędów siedzeń w nowym BMW M6 Coupe oraz przednie poduszki powietrzne i boczne poduszki powietrzne głowy oraz klatki piersiowej zintegrowane w ramach siedzeń nowego BMW M6 Convertible. Model z dachem miękkim skorzysta również z belek przeciw przewróceniom wykonanych z wysokiej wytrzymałości aluminium. Umieszczone za tylnymi zagłówkami, te zabezpieczające belki automatycznie wysuwają się w ułamku sekundy, gdy tylko występuje niebezpieczeństwo przewrócenia się samochodu. Oba modele mają na wszystkich siedzeniach pasy bezpieczeństwa o trzech punktach z wbudowanymi ogranicznikami siły oraz napinaczami dla siedzeń przednich oraz mocowania ISOFIX dla fotelików dziecięcych z tyłu.
Zarówno nowe BMW M6 Coupe, jak i nowe BMW M6 Convertible są zaprojektowane jako czteromiejscowe, a przestrzeń w tylnej części znacząco wzrosła w porównaniu do modeli poprzednich. Ładowność nowego BMW M6 Coupe wynosi 460 litrów. Z kolei nowe BMW M6 Convertible może pomieścić 300 litrów bagażu w bagażniku przy opuszczonym dachu i 350 litrów przy zamkniętym. Oba modele można zamówić z opcjonalną torbą na narty, która przesuwa się między tylnymi siedzeniami dzięki funkcji załadunku przeładunkowego.
Dynamiczne kontury, lekki materiał: dach z wzmocnionego włóknem węglowym BMW M6 Coupe.
Podobnie jak jego poprzednik, dach nowego BMW M6 Coupe jest standardowo wykonany z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Ciemny kolor dachu nadaje sylwetce samochodu o dwóch drzwiach niezwykle wydłużony wygląd, co dodatkowo podkreśla dynamiczne wcięcie w centralnej części dachu.
Użycie lekkiego materiału na dach pozwala obniżyć środek ciężkości samochodu, tym samym zwiększając zwrotność. Wykończenie BMW Individual High-gloss Shadow Line (standard) zwraca uwagę na ten zoptymalizowany balans wagi, a jego ciemne zabarwienie pokrywa krawędzie okien bocznych (lub linię talii w przypadku BMW M6 Convertible) oraz podstawę i dolną część aerodynamizowanych pokryw lusterka zewnętrznego M.
BMW M6 Convertible: wysokiej jakości miękki dach z charakterystycznym stylem “wypustki” oraz automatyczną funkcją otwierania i zamykania.
Ekskluzywny wygląd nowego BMW 6-Series Convertible podkreślają „wypustki” w architekturze wysokiej jakości dachu miękkiego. Projekcja w tylną sekcję akcentuje dynamicznie zarysowaną sylwetkę samochodu. Podgrzewane, pionowe szklane tylne okno, umieszczone tuż za tylnymi siedzeniami, chowa się niezależnie od samego dachu miękkiego. Automatyczny proces otwierania i zamykania dachu można aktywować zarówno w czasie postoju, jak i podczas jazdy z prędkościami do 40 km/h (25 mph) przy użyciu przycisku na konsoli centralnej. Opcjonalny Comfort Access umożliwia otwieranie lub zamykanie dachu za pomocą przycisku z pilota. Otwieranie dachu trwa 19 sekund, a jego zamykanie 24 sekundy.
Wnętrze i koncepcja obsługi: czyste odczucie M, czysta luksusowość.
Luksusowa atmosfera wnętrza nowego BMW M6 Coupe i nowego BMW M6 Convertible charakteryzuje się eleganckimi materiałami i dynamicznie uformowanymi powierzchniami, a indywidualny projekt kokpitu i konsoli centralnej – sprytnie czerpiący z ekskluzywnego doświadczenia jazdy sportowymi samochodami o wysokich osiągach – nadaje mu dodatkowy indywidualny styl. Zespół wskaźników z technologią czarnego panelu charakteryzuje się klasycznymi okrągłymi wskaźnikami w tradycyjnym stylu BMW M, z czerwoną wskazówką i białym podświetleniem, a także specyficznymi dla modelu wyświetlaczami i logo M w obrotomierzu.
Standardowy system sterowania iDrive obejmuje kontroler na konsoli centralnej, przyciski bezpośredniego dostępu do menu oraz funkcjonalne zakładki, a także monitor pokładowy o ekskluzywnym designie typu flatscreen. Opcjonalny system nawigacji Professional zawiera 10.2-calowy wyświetlacz sterujący otoczony wysokiej jakości, galwanizowaną chromowaną ramką.
Skórzana kierownica M i sportowe fotele M w nowym, specyficznym dla modelu designie.
Specyficzne dla modelu skórzana kierownica M w nowym BMW M6 Coupe i nowym BMW M6 Convertible wyróżnia się mniejszą średnicą i nowym designem nawiązującym do podwójnych szprych felg M. Nowo opracowane sportowe fotele M oferują kierowcy i pasażerowi z przodu optymalne wsparcie boczne w szybko pokonywanych zakrętach, ale także wysoki poziom komfortu na długich trasach. Lekkie fotele z wbudowanym systemem pasów charakteryzują się specyficznym designem M z niezwykle wyraźnymi poduszkami siedziska i oparcia, zagłówkami wbudowanymi w oparcia, przyciągającymi uwagę szwami podkreślającymi segmenty foteli oraz logo M wytłoczonym w strefie ramion.
Fotele sportowe M mają elektryczną regulację wysokości, przód/tył oraz kąta oparcia, a także pneumatyczne wsparcie lędźwiowe, funkcję pamięci oraz ręczną regulację wsparcia ud. Fotele sportowe M są wyposażone w aktywne zagłówki zmniejszające ryzyko obrażeń w przypadku kolizji tylnych.
Idealna konfiguracja pojazdu na wyciągnięcie ręki: przyciski M Drive.
Rozmieszczone wokół dźwigni zmiany biegów na konsoli centralnej specyficznej dla modelu przyciski pozwalają kierowcom na wybór preferowanych ustawień dla wszystkich regulowanych funkcji układu napędowego i podwozia. Tryb DSC, charakterystyki wydajności silnika, mapowanie Dynamic Damper Control, reakcje M Servotronic oraz program zmiany biegów M DCT mogą być wszystkie dostosowywane niezależnie za naciśnięciem przycisku. To pozwala kierowcom na stworzenie szczegółowej konfiguracji ustawienia swojego samochodu i zapisanie jej przez przytrzymanie jednego z dwóch przycisków M Drive na wielofunkcyjnej kierownicy. Dwa standardowo zamontowane przyciski M Drive umożliwiają kierowcy nowego BMW M6 Coupe i nowego BMW M6 Convertible zapisanie konfiguracji z nastawieniem dynamicznym pod przyciskiem „M1”, a na wygodę pod przyciskiem „M2” – i wywołanie dowolnego z nich w mgnieniu oka i w każdej chwili. Ustawienia zapisane na przyciskach M Drive można również dostosować za pomocą menu iDrive.
Podobnie jak w przypadku charakterystyki osiągów samochodów, profil dźwiękowy silnika można także dostosować za pomocą przycisku. Równolegle z kontrolą klapy wydechowej, moduł dźwiękowy jest używany do wzmacniania naturalnych akustycznych komponentów silnika i ta ścieżka dźwiękowa jest następnie przekazywana do wnętrza. Technologia przetwarzania sygnałów cyfrowych systemu wymienia dane bezpośrednio z zarządzaniem silnikiem i dostosowuje jego wyjście do obrotów silnika, ilości momentu obrotowego oraz prędkości pojazdu na drodze. To daje kierowcy imponująco precyzyjne wrażenie tego, jak mocno silnik w danej chwili pracuje i jaką moc wydobywa, oraz dostarcza jeszcze jaśniejszy obraz reakcji samochodu na drodze.
Wyposażenie i BMW ConnectedDrive.
Ekskluzywny charakter dwóch sportowych samochodów o wysokich osiągach podkreślają bogata i wysokiej jakości standardowe wyposażenie, które mają na pokładzie – nie wspominając o niezrównanym wyborze opcji o wysokiej technologii, które nadają jeszcze większy wymiar doświadczeniu z jazdy. Standardowe wyposażenie obu modeli obejmuje 2-strefową automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele dla kierowcy i pasażera z przodu, tapicerkę ze skóry Merino o wysokiej jakości z rozszerzonymi funkcjami, podnóżek dla kierowcy M, ekskluzywne paski wykończeniowe wnętrza z włóknem węglowym, listwy progowe z napisem „M6”, a także ambientowe światło we wnętrzu, automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne oraz lusterka zewnętrzne (lusterka zewnętrzne również mają funkcję składania), tempomat z funkcją hamowania, alarm oraz radio BMW Professional z głośnikami HiFi.
Oferta opcjonalnych systemów wspomagających kierowcę i usług mobilności dostępnych z BMW ConnectedDrive dodaje unikalne akcenty do dwóch nowych modeli. M-specyficzna wersja wyświetlacza Head-Up – która, obok cyfrowego wskaźnika prędkości i wskazówek z opcjonalnego systemu informacyjnego o ograniczeniach prędkości, również pokazuje aktualnie załączony bieg oraz kolorowy wskaźnik obrotów, z Shift Lights – jest wspierana przez takie funkcje jak Park Distance Control, kamera tylna, asystent świateł drogowych, informacja o ograniczeniu prędkości, ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu oraz ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu, Surround View i BMW Night Vision z rozpoznawaniem pieszych. Innowacyjne technologie optymalizują również integrację z Apple iPhone i innymi smartfonami, a także odtwarzaczami muzycznymi, oraz obsługują usługi internetowe. Opcja Aplikacji pozwala właścicielom iPhone’ów na odbieranie stacji radiowych sieciowych na przykład, oraz wyświetlanie posts na Facebooku i Twitterze na monitorze pokładowym. Funkcja Real Time Traffic Information dostarcza natomiast kierowcy zdumiewająco dokładnych i szczegółowych informacji o ruchu.
Audio o wysokiej wydajności: system dźwięku przestrzennego Bang & Olufsen High End Surround Sound System.
Dodatkowe atrakcje z listy opcji obejmują system nawigacji Professional z pamięcią na dysku twardym, wielofunkcyjne fotele M z elektryczną regulacją szerokości oparcia, aktywne fotele, aktywne wentylowanie foteli, Comfort Access, podgrzewaną kierownicę, funkcję Soft Close Automatic dla drzwi oraz system dźwięku przestrzennego Bang & Olufsen High End Surround Sound System. Ten system audio wprowadza wysoką wydajność do świata reprodukcji dźwięku w samochodzie.
W pełni aktywny system z cyfrowym przetwarzaniem sygnałów jest wyposażony w indywidualne wzmacniacze dla wszystkich głośników niskotonowych, głośników średniozakresowych i tweeterów. Jego centralny głośnik wykorzystuje technologię Acoustic Lens Technology opracowaną przez Bang & Olufsen. W momencie aktywacji systemu audio centralny element zawierający zintegrowany głośnik średniozakresowy unosi się z deski rozdzielczej, a soczewka tweeter także wysuwa się jednocześnie. Łącznie 12 głośników w nowym BMW M6 Convertible i 16 głośników w nowym BMW M6 Coupe dostarczają wyjątkowe, bogate i dynamiczne doznania dźwiękowe.
Historia modelu: tradycja zakorzeniona w sporcie motorowym.
Biorąc pod uwagę, że BMW serii 6 ma sport motorowy wpisany w swoje DNA, nie jest zaskoczeniem, że korzenie modelu BMW M6 sięgają wczesnych lat 70-tych. Kiedy w maju 1972 roku powstała firma BMW Motorsport GmbH, natychmiast została wszechstronnie zlecona rozwój samochodu wyścigowego zbudowanego na podstawie luksusowego coupe BMW 3.0 CS do rywalizowania w wyścigach samochodów turystycznych. Napędzany jednostką sześciocylindrową o pojemności 3,340 cm3, początkowo generującą 360 hp, BMW 3.0 CSL – L w jego nazwie oznaczało lekki design – ustalił się jako najbardziej udany samochód turystyczny swoich czasów, jednocześnie prezentując innowacje, których szczegóły techniczne przeszły do rozwoju samochodów seryjnych. Aluminiowe drzwi, pokrywa silnika i klapa bagażnika, a także pięciobiegowa skrzynia biegów z magnezową obudową zostały w 1973 roku uzupełnione przez pierwszy na świecie silnik sześciocylindrowy z technologią czterech zaworów, a następnie, w 1974 roku, przez debiut systemu zapobiegającego blokowaniu kół. To pierwsze pomysły pomogły przyspieszyć sukces samochodu na torze wyścigowym, zanim trafiły do modeli drogowych marki – i ta sama zasada wciąż pozostaje definującą cechą samochodów BMW M dzisiaj.
BMW 3.0 CSL zdobył w sumie sześć tytułów Mistrza Europy w wyścigach samochodowych w latach 1973-1979, a moc wzrastała z roku na rok. Już w 1976 roku miał silnik sześciocylindrowy biturbo o pojemności 3.2 litra, którego moc musiała być ograniczana do 750 hp. W międzyczasie, w BMW Motorsport GmbH kształtował się nowy projekt: super samochód ze środkowym silnikiem, który był opracowywany od podstaw. Zanim BMW M1 mogło wystartować w nowym mistrzostwie Procar, jednak musiało być zbudowanych 400 jednostek w celu uzyskania homologacji. Tak to właśnie BMW Motorsport GmbH wydała swój pierwszy samochód produkcyjny w 1978 roku: BMW M1 z silnikiem rzędowym o mocy 277 hp natychmiast zdobyło tytuł najszybszego produkcyjnego samochodu sportowego w Niemczech, a cała seria 456 modeli została błyskawicznie sprzedana klientom.
Technologia motorsportowa na drodze: BMW M635i.
W tym czasie BMW 3.0 CS zostało zastąpione przez BMW 6-Series w ofercie BMW. A apetyt wielu kierowców BMW na dodatkową moc w ich standardowych samochodach produkcyjnych nie umknął uwadze BMW Motorsport GmbH: silnik o wysokich obrotach z czterema zaworami na cylinder z BMW M1 był idealnym wyborem do przekształcenia luksusowego coupe BMW 6-Series w potężne BMW M635i. Jednostka sześciocylindrowa generowała 286 koni, co w połączeniu z technologią podwozia, które były precyzyjnie dopasowane, aby ją obsłużyć, oraz aerodynamicznymi elementami nadwozia, pozwalało kierowcom na prawdziwe doświadczenie sportowe podczas codziennej jazdy. Łącznie sprzedaż wyniosła 5,855 modeli BMW M635i w latach 1984-1989.
Początek nowej ery niesamowitych osiągów i technologii w nadmiarze: pierwszy BMW M6.
W 2005 roku, dwa lata po premierze drugiej generacji BMW serii 6, BMW M GmbH dodało do swojej oferty sportowy samochód o wysokich osiągach, który był po prostu w klasie sam dla siebie. BMW M6 od razu stało się uosobieniem prestiżowego rodzaju samochodu o dużej wydajności, pełnego wiedzy z zakresu wyścigów motorowych. Jego osiągi były imponujące: silnik V10 o wysokich obrotach pochodzący bezpośrednio z Formuły 1 o pojemności 5.0 litra i mocy 373 kW/507 hp, siedmiobiegowa skrzynia biegów Sequential M Gearbox z Drivelogic oraz Launch Control do przyspieszenia z miejsca z maksymalną mocą, zmienne wsparcie dyferencjału M dostosowane do prędkości, a także specyficzna dla modelu technologia podwozia, w tym elektroniczna kontrola tłumienia (EDC) i hamulce kompozytowe. Jednostka V10 zdobyła główną nagrodę na prestiżowych Międzynarodowych Nagrodach Silników Roku przez dwa lata z rzędu, w 2005 i 2006 roku. A w kolejnych dwóch latach zdobyła pierwsze miejsce w kategorii silników powyżej 4 litrów.