BMW wprowadziło model X3 w 2003 roku, a w październiku 2006 roku zainaugurowało odświeżenie modelu w połowie cyklu życia, które wprowadziło zmiany zarówno w wyglądzie, jak i wnętrzu pojazdu.
BMW zaprezentowało model X5 oparty na serii 5 w 1999 roku, a cztery lata później wprowadziło X3. Pojazdy te nazwano Sport Activity Vehicle, w skrócie SAV, ponieważ uznano, że będą wykorzystywane głównie na utwardzonych drogach, a jedynie sporadycznie w terenie. Mieli rację, ale większość modeli X3 i X5 była wyposażona w napęd na wszystkie koła.
Model X3 LCI z 2006 roku (Life Cycle Impuls) otrzymał nowe reflektory, które w połączeniu z lampami przeciwmgielnymi nadawały mu charakterystyczny „sześciooki” wygląd. Przedni zderzak został przeprojektowany, wprowadzając wyraźne rozdzielenie górnej i dolnej części. Podobne zasady zastosowano w tylnej części samochodu przy zderzaku. Wprowadzono również nowy design tylnych lamp.
Wnętrze zyskało nowe, trzyramienne koło kierownicy oraz galwanizowane metalowe uchwyty drzwi. Wnętrze wzbogacono także o lepsze materiały tapicerskie.