BMW X3 (F25) 2010-2013

BMW X3 (F25) 2010-2013

Przejdź do galerii zdjęćBMW X3 (F25) 2010-2013

Pierwszym kompaktowym crossoverem od luksusowej marki sedanów jest BMW X3, które po raz pierwszy zaprezentowano w 2003 roku.

Druga generacja BMW X3 zadebiutowała w 2010 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Nowy model był większy od swojego poprzednika i podobny do X4 pod względem designu zewnętrznego.

Głównym celem nowego modelu było zwiększenie komfortu i przestronności. Podczas gdy pierwsza generacja miała dość ciasne wnętrze i oferowała szorstką jazdę, nowa wersja X3 poprawiła te aspekty.

Chociaż zawieszenie zostało przeprojektowane w celu poprawy jakości jazdy, X3 nadal pozostało solidne i charakteryzowało się bardzo responsywnym układem kierowniczym.

Nawet przy wyższym środku ciężkości, X3 nadal prowadziło się jak seria 3 na torze wyścigowym.

Wnętrze zostało znacznie poprawione, co nadawało sportowego charakteru.

Druga generacja była dostępna w dwóch wersjach wyposażenia: xDrive 28i i xDrive 35i.

Standardowe wyposażenie obejmowało 17-calowe felgi aluminiowe, automatyczne światła, światła przeciwmgielne, wycieraczki z czujnikiem deszczu, tapicerkę z materiału sztucznego, automatyczną klimatyzację, tempomat, łączność Bluetooth, nowy interfejs BMW iDrive oraz system audio z 12 głośnikami.

W wersji xDrive 35i, X3 było wyposażone w 18-calowe felgi aluminiowe i adaptacyjne reflektory ksenonowe.

Oferowano wiele pakietów opcji, takich jak pakiet Sporty Activity, który dodawał sportowe fotele przednie, belki dachowe oraz sportową skrzynię biegów z łopatkami, pakiet Premium z szyberdachem i skórzaną tapicerką, pakiet Dynamic Handling z adaptacyjnymi tłumikami zawieszenia oraz trzema trybami jazdy do wyboru przez kierowcę, a także pakiet Cold Weather z podgrzewanymi fotelami przednimi i podgrzewaną kierownicą.

Oferowano również inne opcje, takie jak większe 19-calowe felgi aluminiowe, kamera tylna, wyświetlacz przezierny, elektryczna klapa bagażnika oraz system audio premium.

W 2004 roku BMW X3 wprowadziło na rynek nową koncepcję: mały, luksusowy samochód sportowy o wszechstronnych możliwościach terenowych i niezrównanej dynamice jazdy. Ta pierwsza generacja BMW X3 stała się bestsellerem w ofercie BMW… zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie. W trakcie swojego cyklu życia sprzedano na całym świecie ponad 600 000 oryginalnych egzemplarzy X3, z czego 150 000 trafiło do USA. Od tego czasu na rynek weszło kilku konkurentów w tym gorącym segmencie.

Nowa druga generacja BMW X3 opiera się na sukcesie oryginału, rozwijając swoje kluczowe kompetencje, a jednocześnie wprowadzając nową technologię, aby ustalić nowe standardy w zakresie zwinności, efektywności i komfortu. Nowe BMW X3 będzie produkowane w rozbudowanej fabryce BMW w Spartanburgu w Karolinie Południowej i ma trafić do amerykańskich centrów BMW do końca 2010 roku.

Design: Zewnętrzny wygląd

Design nowego BMW X3 emanuje elegancją, zwinnością i wytrzymałością. Z przodu charakterystyczna, nachylona do przodu atrapa chłodnicy BMW oraz duża jednostka reflektorów łączą się z mocno wyglądającym przednim zderzakiem i maską, która ma sześć linii konturowych opadających w kierunku atrapy chłodnicy, nadając BMW X3 wyrazistą obecność. Okrągłe reflektory połączone z okrągłymi lampami przeciwmgielnymi tworzą trójkątny wzór świetlny, który charakteryzuje design BMW SAV. Górna krawędź zespołu reflektorów ma akcentujące chromowane wykończenie, co tworzy wyrazisty design typowy dla pojazdów BMW. Podpisowe „pierścienie Corona” BMW są ponownie oświetlone, pełniąc rolę świateł dziennych. Gdy pojazd jest wyposażony w opcjonalne reflektory ksenonowe, pierścienie Corona oraz światła dzienne są oświetlane jasnymi diodami LED.

Profil nowego BMW X3 charakteryzuje się również unikalną interpretacją typowych cech designu BMW X. Mocno wypukłe nadkola i krótkie zwisy z przodu i z tyłu podkreślają solidny charakter BMW Sports Activity Vehicle. Dynamiczny wygląd sylwetki akcentują trzy charakterystyczne linie. Górna linia konturowa nowego BMW X3, typowa dla marki, w okolicy klamki drzwiowej początkowo wznosi się stromo w obszarze nadkola przedniego, a następnie płynnie opada do tyłu. Dwie dodatkowe subtelne linie podążają za tą linią konturową powyżej nadkoli.

Tył charakteryzuje się poziomymi liniami, podkreślając solidny charakter nowego BMW X3. Precyzyjne linie i wyraźnie ukształtowane powierzchnie tworzą atrakcyjne efekty świetlne i cień. Lampy tylne, umieszczone daleko na zewnątrz, mają wyjątkowy kształt litery T, charakterystyczny dla BMW X3. Zestawy LED tworzą wyjątkowy wieczorny podpis stylistyczny BMW.

W porównaniu do swojego poprzednika nowa X3 jest o pół cala (12 mm) wyższa, 3,36 cala (83 mm) dłuższa, o 1,1 cala (28 mm) szersza oraz ma o pół cala (12 mm) większy prześwit. Osadzona jest na rozstawie osi, który ma długość 110,6 cala (2810 mm), co oznacza wzrost o 0,6 cala (15 mm).

Wnętrze: Pierwszorzędna atmosfera, inteligentna funkcjonalność.

Szczególnie przestronny i wszechstronny koncept przestrzenny, wysokiej jakości materiały oraz charakterystyczny trójwymiarowy design powierzchni nadają wnętrzu nowego BMW X3 nowoczesną, luksusową atmosferę i inteligentną funkcjonalność. Poziome linie deski rozdzielczej podkreślają szerokość wnętrza. Układ deski rozdzielczej, zorientowanej na kierowcę, będący znakiem rozpoznawczym designu BMW, podkreślony jest asymetrycznie zaprojektowaną konsolą centralną. Centralny wyświetlacz opcjonalnego systemu nawigacyjnego czwartej generacji BMW iDrive jest harmonijnie zintegrowany z deską rozdzielczą. System ten oferuje 8,8-calowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości, który jest największym ekranem pokładowym w swoim segmencie. W całym pojeździe nowego BMW X3 znajduje się wiele schowków, tacek i uchwytów na kubki.

Podniesiona pozycja siedzenia ułatwia wsiadanie i wysiadanie, jednocześnie zapewniając doskonałą widoczność na zewnątrz. Trzy tylne siedzenia oferują znakomity komfort podczas długich podróży, a także znacznie więcej miejsca na nogi i łokcie niż ich poprzednik. Zmierzone w UE pojemności bagażnika wynoszą od 550 do 1 600 litrów (19 do 56,6 stóp sześciennych), co czyni bagażnik nowego BMW X3 największym w swoim segmencie. Jednocześnie elastyczność, z jaką przestrzeń może być dostosowana do indywidualnych potrzeb, jest również niezrównana. Oparcia tylnych siedzeń mogą być dzielone w proporcji 60:40 i można je składać zarówno indywidualnie, jak i razem. Opcjonalne tylne siedzenia z przejściem na narty mają trzy segmenty 40:20:40, które można składać indywidualnie lub w kombinacji, co umożliwia dostosowanie przestrzeni bagażowej w zróżnicowanym stopniu w zależności od potrzeb.

BMW X3 xDrive28i: Moc 6 cylindrów w modelu podstawowym.

Dla USA, podstawowy model BMW X3 xDrive28i będzie wyposażony w nagradzany silnik R6 3.0-litrowy z magnezu i aluminium. W 2006 i 2007 roku „N52” otrzymał wyróżnienie jako jeden z 10 najlepszych silników roku według Wards. Jego konstrukcja z magnezu i aluminium, zmienna regulacja zaworów Valvetronic oraz podwójne VANOS to cechy charakterystyczne tylko dla silników BMW, a obecnie jest to najlżejszy silnik sześciocylindrowy w swojej klasie na świecie. Silnik N52 w BMW X3 osiąga moc 240 koni mechanicznych przy 6600 obr./min oraz 230 lb-ft momentu obrotowego w zakresie od 2600 do 3000 obr./min.

To wystarczająco dobre, aby przyspieszyć od 0 do 60 mph w 6,7 sekundy. To prawie pół sekundy szybciej niż poprzedni BMW X3 xDrive30i wyposażony w automatyczną skrzynię biegów.

BMW X3 xDrive35i: Wiodąca w klasie wydajność i efektywność.

Nowy model topowy BMW X3 xDrive35i jest wyposażony w najnowszy silnik R6 3.0-litrowy z doładowaniem „N55”, łączący bezpośredni wtrysk paliwa, technologię podwójnej turbosprężarki i Valvetronic. Silnik N55 generuje maksymalną moc 300 KM przy 5800 obr./min, przy maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 300 lb-ft dostępnym w całym zakresie 1200-5000 obr./min. Granica obrotów wynosi 7000 obr./min.

Ten silnik pozwala BMW X3 xDrive35i przyspieszyć od 0 do 60 mph w zaledwie 5,5 sekundy (wynik wstępny). Maksymalna prędkość jest elektronicznie ograniczona do 150 mph przy zamontowanym opcjonalnym pakiecie sportowym.

Zarówno BMW X3 xDrive28i, jak i X3 xDrive35i oferują nie tylko najbardziej dynamiczne właściwości jezdne w swoich klasach, ale także zdecydowanie najkorzystniejsze zużycie paliwa i poziomy emisji w swoim segmencie. Szacunki dotyczące efektywności paliwowej EPA będą dostępne bliżej daty sprzedaży w Stanach Zjednoczonych.

Pełniąc rolę wspierającą: Innowacyjna nowa 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów.

Tak jak wiele nowych modeli BMW, nowe BMW X3 wyposażone jest w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów, która podnosi komfort zmiany biegów, sportowość i efektywność do nowego poziomu doskonałości. W porównaniu do wzorcowej 6-biegowej skrzyni, nowa 8-biegowa ma „wyższe” biegi do jazdy, co znacząco przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji oraz cichszej pracy. Szerszy zakres przełożeń od najniższego do najwyższego biegu zwiększa przyspieszenie i reakcję w całym zakresie prędkości jazdy. Rewolucyjny projekt pozwala nawet na bezpośrednią zmianę z 8. na 2. bieg dla maksymalnego przyspieszenia.

Atuty tej nowej automatycznej skrzyni zostały osiągnięte dzięki innowacyjnemu konceptowi, który dostarcza dwa dodatkowe przełożenia (7 i 8) bez zwiększania objętości czy wagi. W przełomowym układzie cztery zestawy planetarne i pięć pakietów sprzęgłowych są kontrolowane w taki sposób, że nie więcej niż dwa z pięciu pakietów sprzęgłowych znajdują się w ruchu swobodnym w danym momencie. Umiarkowany wzrost liczby elementów mechanicznych pozwala nowej skrzyni osiągnąć niezwykle wysoką efektywność. Tzw. „efektywność przełożeń” wynosi ponad 98% we wszystkich ośmiu biegach. W 6. biegu efektywność jest na optymalnym poziomie, ponieważ jest to bieg bezpośredni. Połączenie tego z zmniejszonym tarciem i możliwością utrzymania sprzęgła momentu obrotowego „zablokowanego” przez większość czasu jazdy sprawia, że skrzynia biegów staje się integralną częścią ogólnej koncepcji BMW EfficientDynamics.

Dwa dodatkowe biegi oznaczają potrójny postęp: szybsze zmiany biegów, większa gładkość, zwiększona efektywność.

Szerszy zakres przełożeń pozwala silnikowi pracować przy niższych prędkościach, często na „najwyższym” biegu, czyli 8. Jednak nawet przy tym szerszym zakresie, kroki między sąsiednimi biegami są zmniejszone; co oznacza silniejszy i płynniejszy przepływ mocy podczas przyspieszania.

Szybsze zmiany biegów to kolejna korzyść, ponieważ tylko jedno sprzęgło jest rozłączane, aby zmienić bieg w górę lub w dół o jeden lub dwa biegi. Natomiast zredukowanie biegu o więcej niż dwa biegi odbywa się jako zmiana bezpośrednia. Na przykład, zredukowanie z 8. na 2. bieg następuje przy zaledwie jednym rozłączeniu sprzęgła, dzięki czemu możliwe jest ominięcie biegów pośrednich. Tak więc w jednej chwili kierowca może cieszyć się cichym, oszczędnym silnikiem na niskich obrotach 8. biegu, a w następnej chwili uzyskać maksymalne przyspieszenie.

Nowe zawieszenie, inteligentny napęd na wszystkie koła xDrive i dostosowane do potrzeb dynamiki.

Nowe BMW X3 standardowo wyposażone jest w inteligentny napęd na wszystkie koła xDrive. Teraz w swojej trzeciej generacji, BMW xDrive zostało zrewidowane, aby wprowadzić jeszcze większą elastyczność, szybszą reakcję i ulepszone właściwości jezdne. Nowy system oznacza znaczną ewolucję możliwości xDrive, który zawsze opierał się na sieci Dynamic Stability Control i systemu xDrive. W ramach zintegrowanego systemu zarządzania podwoziem, wszystkie trzy obwody sterujące działają równolegle. To udoskonalone współdziałanie osiąga jeszcze szybsze reakcje na zmieniające się warunki jazdy i podnosi już i tak znakomite właściwości jezdne xDrive.

BMW xDrive wyróżnia się unikalnym designem i konstrukcją. W normalnych warunkach napęd zawsze przekazywany jest na tylne koła, a w większości przypadków na wszystkie cztery koła. Normalny podział momentu obrotowego wynosi 40% przód/60% tył. Udział momentu obrotowego przekazywanego na przednie koła jest kontrolowany przez sprzęgło wielotarczowe, które może być całkowicie otwarte (100% na tył), całkowicie załączone lub w każdym innym poziomie częściowego załączania pomiędzy. Podział momentu obrotowego między kołami tylnymi a przednimi jest zatem zmienny w sposób bezstopniowy. Nacisk załączający na sprzęgło wielotarczowe jest kierowany przez elektroniczny system sterowania w odpowiedzi na aktualne warunki drogowe i jazdy. To nadaje xDrive dynamiczne możliwości, które nie mają sobie równych wśród innych systemów napędu na wszystkie koła.

Nowe BMW X3 wyposażone jest również w całkowicie przemyślaną technologię zawieszenia. Połączenie podwójnie przegubowego zawieszenia sprężynowo-tłumikowego z przodu oraz tylnego zawieszenia wielowahaczowego stanowi podstawę dla zwinności i komfortu jazdy. Standardowy układ kierowniczy Servotronic z regulacją prędkości wpływa na precyzyjność prowadzenia BMW X3.

Opcjonalna Elektroniczna Kontrola Tłumienia w BMW X3 dostosowuje amortyzatory do odpowiedniego poziomu twardości, szybko dostosowując się do warunków drogowych i wymagań kierowcy. Kontrola zawieszenia zawsze jest optymalna w zależności od aktualnych warunków drogowych, prędkości pojazdu i obciążenia. Amortyzatory domyślnie ustawiają się na najmiększe odpowiednie ustawienie dla prędkości pojazdu, a gdy pojazd napotyka nierówną nawierzchnię, dostosowują się natychmiastowo w celu kontrolowania ruchów jazdy, zachowania komfortu jazdy i utrzymania przyczepności do drogi. System jest na tyle szybki, że nawet przy prędkościach autostradowych może wykryć dziurę w drodze przy przednim kole i dostosować tłumienie tylnego koła, zanim dotrze do tej samej dziury. Opcja Elektronicznej Kontroli Tłumienia zawiera nową funkcję Kontroli Wydajności w BMW X3. Kontrola Wydajności pomaga X3 utrzymać neutralny charakter, dostosowując podział momentu obrotowego xDrive do 20% przód/80% tył w trakcie pokonywania zakrętów. Kontrola Wydajności może również zastosować hamulec tylnego wewnętrznego koła, jednocześnie zwiększając moc na zewnętrzne koło (aby zrekompensować dodatkowy opór hamulca) w celu wspomagania rotacji pojazdu.

Obok dźwigni E-Shift na konsoli centralnej BMW X3 znajduje się opcjonalny selektor Kontroli Dynamiki Jazdy (w zestawie z EDC). DDC oferuje trzy ustawienia, które dostosowują charakterystykę pojazdu do różnych kierowców, różnych nastrojów kierowcy, warunków jazdy – lub wszystkiego po trochu. Ustawienia to Normalne, Sportowe i Sport Plus; następujące parametry dynamiki pojazdu są dotknięte:

Twardość amortyzatorów (w ramach systemu Elektronicznej Kontroli Tłumienia)
Reakcja przepustnicy silnika
Charakterystyka zmiany biegów w skrzyni biegów
Poziom wspomagania układu kierowniczego
Tryb Dynamicznej Kontroli Stabilności

Dynamikę jazdy BMW X3 można szeroko kontrolować przez różne kalibracje tak wielu elementów. Dodatkowo, gdy pojazd jest wyposażony w system nawigacji, kierowca może za pomocą iDrive dostosować ustawienie Sport.

Tuż przed przełącznikiem Kontroli Dynamiki Jazdy znajduje się przycisk Dynamicznej Kontroli Stabilności dla wszechstronnego systemu kontroli stabilności i trakcji BMW. Krótkie naciśnięcie tego przycisku przełącza system na Dynamiczną Kontrolę Traction, w której próg interwencji DSC jest podwyższany; jednym z efektów tego ustawienia jest poprawiona przyczepność w głębokim śniegu. Długie naciśnięcie tego samego przycisku całkowicie wyłącza DSC, chociaż funkcje zapobiegające blokowaniu kół i wywróceniu zawsze pozostają aktywne.

Szeroki zakres standardowych i opcjonalnych funkcji BMW ConnectedDrive.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.